PDA

Vis full versjon : Overhaling - Servo



Joakim-G_R
19/12/09, 18:52
Er det noen som har sendt bort tannstang og/eller servopumpe for overhaling? Regner med det er no "spesielle mål" og skjit, toleransemålinger osv som må foretas, så tror ejg skal sende bort denne oppgaven.

Pris på noe slikt, er det vel jeg er ute etter, eller evt en "how-to".

TeamBørnOut
19/12/09, 19:24
har bare bytta lager i en servopumpe.
Men dette er vell noe man bytter hvis det blir slitt? ville jeg tro?

Joakim-G_R
20/12/09, 02:08
Jo, men trenger vel noe spesielle uttrekkerverktøy og slikt? Har for meg at det er noe presisjon i ei servopumpe og tannstang, og vil unngå at tannstanga skal finne på å låse seg når jeg kjører.. :P

Per Ulv
29/12/09, 19:46
Jo, men trenger vel noe spesielle uttrekkerverktøy og slikt? Har for meg at det er noe presisjon i ei servopumpe og tannstang, og vil unngå at tannstanga skal finne på å låse seg når jeg kjører.. :P

Er på noen av di eldre tannstangene justering så du kan taighte dem til litt, men for mye å den vil knipe, er jo opplageringa på ei side å ikke like mye på begge sider som blir slitt, så blir bra å svinge en vei mens for thaigt andre veien..
overhale disse er ikke noe som blir gjort, så volvo har nok ikke noe verktøy for dette..er bytte system.. Det som selges av deler feks fra Pedersen med utvekslinger etc er kun til tannstang uten servo meg bekjent..

Å ta det opp å sette sammen er nok greit nok men kan nok støte på store problemer med deler..

Servopumpe er kast og på med ny, ikke overhal bare..

TeamBørnOut
29/12/09, 20:33
volvos servopumper er overhalbare hvis det er lagrene i de som går(uler). Selv byttet i en for ikke så lengesiden. er standar lagre i de, så null stress å få tak i nye

gaupe
29/12/09, 22:14
Finnast repkit på servotannstengene, så dei er overhalbare. Men dette kostar 1500 kr, og det går sikkert med litt arbeid på det også.

The Sven
29/12/09, 22:23
Er vel prisverdt det da en har en overhalt tannstang istedet for å kjøpe en brukt som en ikke vet tilstanden på til nesten samme prisen.

gaupe
29/12/09, 22:25
Er vel prisverdt det da en har en overhalt tannstang istedet for å kjøpe en brukt som en ikke vet tilstanden på til nesten samme prisen.

Overhalar muligens sjølv, tannstanga på 240en treng det.

boman
30/12/09, 15:00
Jeg valgte å ikke kjøpe repkit når jeg nå nylig hadde servo lekkasje.. Snakka med en volvomekaniker og han sa at når de fikk inn biler (940 ihvertfall) med defekte tannstang så bytta de hele dritten siden det var ofte at bilene de overhalte tannstengene på begynte å lekke igjen relativt raskt, siden møkk og dritt ødelegger også selve tannstanga (ikke bare innmaten).

Så er jo kjipt å kaste bort 1500,- for et rep.kit. + ca1000,- i forstillingskontroll hvis det begynner å lekke igjen etter et par dager/uker ..

Ny tannstang til 940 ihvertfall koster ca 7.000,-.

TeamBørnOut
30/12/09, 15:11
gjør man det rikig så lekker det ikke. blir like bra som ny. er man ikke nøye så lønner det seg ikke å reparere noen ting

Urbanius
30/12/09, 18:27
Kjøpte på www.fcpgroton.com til min v70.

Her til 240
http://www.fcpgroton.com/product-exec/product_id/5839/nm/1985_1993_Volvo_240_Power_Steering_Rack/category_id/173

Koster $249.00 + $150.00 i core charge og $120 i frakt.

Du får da ikke igjen de 150, hvis du ikke sender tilbake det gamle. Har ikke brydd meg med å sjekke hva det vil koste å sende noe tilbake, men jeg tviler på at man har noe særlig å få igjen.

Christian
31/12/09, 15:47
3500NOK +\- vil jeg si det er verdt for ei bra tannstang, da veit man jo hva man får ihvertfall.

Joakim-G_R
07/01/10, 01:10
3500 er greit nok det. Hva koster ei ny servopumpe, noen som har kjøpt det?

Er vel byttepumper det også, som Dynamo og Calipere?

gaupe
07/01/10, 10:26
3500 er greit nok det. Hva koster ei ny servopumpe, noen som har kjøpt det?

Er vel byttepumper det også, som Dynamo og Calipere?

ca $120 frå statane, 91+ typen.

Joakim-G_R
08/01/10, 14:05
Er det ink frakt og "de kjipe avgiftene" ?

Gneizten
08/01/10, 15:29
ny servopumpe på volvo "91+" typen mener jeg koster rundt 4000 kr

Shaiko
08/01/10, 17:20
Dere snakker om "dyre" summer her.

Det er fort gort og ganske lett og overhale tannstang med servo.

Lageret til servoen koster 76kr hos din nærmeste maskin forretning.

Repkit til tannstang på volvo koster 1685 kr

Og det er gjort på 45min kanskje 1 time om du ikke har gjort det før og ser på en guide. veldig kurrant skruing også.

Ergo; 1761 med 1,5times skruing

eller 7500 for ny pumpe og tannstang.

Man har mangel på interesse på bil om man bare skal bytte hele deler som kan overhales syns nå jeg. mye mer spennandes og fikse ting med egne hender som blir like bra.

Urbanius
08/01/10, 20:44
Dere snakker om "dyre" summer her.

Det er fort gort og ganske lett og overhale tannstang med servo.

Lageret til servoen koster 76kr hos din nærmeste maskin forretning.

Repkit til tannstang på volvo koster 1685 kr

Og det er gjort på 45min kanskje 1 time om du ikke har gjort det før og ser på en guide. veldig kurrant skruing også.

Ergo; 1761 med 1,5times skruing

eller 7500 for ny pumpe og tannstang.

Man har mangel på interesse på bil om man bare skal bytte hele deler som kan overhales syns nå jeg. mye mer spennandes og fikse ting med egne hender som blir like bra.

Så på min til v70'n f.eks. Her var styrestagene rustne. Er det noe å satse videre på, uten å bytte? Mulig, men det er jo en vurderingssak og jeg personlig liker å bytte.
Bytter/reparerer ikke servotannstaget uten å også ta med disse da?

Hvorfor blandet du pumpen inn i regnestykket?

Når du begynner å summere, så går kostnadene fort (ofte) oppover.
Kjapp titt hos mekonomen og da blir regnestykket som følger.

Lager og repkit: 1761
Styrestag HS/VS: 2X 566(355 forskjellige typer står det) 1132(710)
Da ender du opp på 2893(2471)Kr

Ikke vet jeg med deg, men da begynner jeg å føle at det kanskje kan være verdt å gi 3800 for en komplett overhalt enhet.

Vedrørende mangel på interess for bil, det er faktisk en del som trenger denne bilen daglig og ikke alle føler seg helt sikre på å faktisk gjøre denne opperasjonen. Ser du sier 1 time, jeg har ikke gjort dette før, men jeg har veldig vondt for å tro at jeg kun ville brukt din oppmålte tid, første gangen.

Skal jo avslutte med å si at på min 76 242, som kun er til hobby bruk, vurderer jeg å gjøre denne jobben selv. Dette for å lære(ikke for å spare penger), men ikke første gang på bruksbilen, som er i daglig bruk.
Kjedlig å stå der på Søndag å oppdage at du mangler noe når fruen skal på jobb Mandag ;).
Hadde vært fint om du kunne linke til en slik Guide, da jeg godt kunne tenke meg å se hvordan dette gjøres. :confused::)

"mye mer spennandes og fikse ting med egne hender som blir like bra"
Helt enig, men alle er ikke like og det trenger ikke å ha noe med interessen for bil å gjøre :D

Shaiko
08/01/10, 20:49
Nå snakket vi ikke om v70 her heller trur jeg ?

Grunnen til at eg blandet lageret inn i her var om du leser tråden prat om dette.

til v70 så koster ikke tannstanga 3800,- sikkert nermere 15 000,- (??)

Dersom det er repsett og oppdrive til dette så kan det hende at det er et billigere alternativ.


Edit;

Vi sa vi skulle overhale tannstanga. da snakker vi om det "innvendige" av tannstanga. ikke noen indre eller ytre endeledd.

Urbanius
08/01/10, 21:29
Nå snakket vi ikke om v70 her heller trur jeg ?

Grunnen til at eg blandet lageret inn i her var om du leser tråden prat om dette.

til v70 så koster ikke tannstanga 3800,- sikkert nermere 15 000,- (??)

Dersom det er repsett og oppdrive til dette så kan det hende at det er et billigere alternativ.


Edit;

Vi sa vi skulle overhale tannstanga. da snakker vi om det "innvendige" av tannstanga. ikke noen indre eller ytre endeledd.

Nevnte v70, da jeg selv har gjort dette på min, men ville blitt det samme med en 240.

Når du sier "da snakker vi om det "innvendige" av tannstanga". Da er vi tilbake på at det kanskje er litt mer en kun det innvedige som må ordnes med og summa summarum ble det ikke så rimlig.

Lønner seg ofte, når man får kjøpt deler fra utlandet til en rimlig pris å bytte.

Du har ikke tilgang på en slik guide til overhaling av denne for 240?

Shaiko
08/01/10, 21:36
Nevnte v70, da jeg selv har gjort dette på min, men ville blitt det samme med en 240.

Når du sier "da snakker vi om det "innvendige" av tannstanga". Da er vi tilbake på at det kanskje er litt mer en kun det innvedige som må ordnes med og summa summarum ble det ikke så rimlig.

Lønner seg ofte, når man får kjøpt deler fra utlandet til en rimlig pris å bytte.

Du har ikke tilgang på en slik guide til overhaling av denne for 240?

Den guiden din finner du på vadis.

Om det var mer en tannstanga som skulle overhales så burde isåfall vedkommende skrive det også. nå syns jeg du er for pirkant her.

Vi snakker om og overhale tannstang, ikke hele understellet.

Hva mer skal du bytte en det innvendige da ?

har du lyst så kan du sikkert bytte endeledd. men da må du ikke finne de prisene du kommer med på v70n din. for nå snakka vi om ordentlig volvo her.

Men om det er så vikrig for deg så koster nye endeledd på biltema til 240 den nette sum av 109.- pr stk.


Da var det kanskje ikke så lurt og sammenligne med v70n din alikavel da

Urbanius
08/01/10, 21:43
Den guiden din finner du på vadis.

Om det var mer en tannstanga som skulle overhales så burde isåfall vedkommende skrive det også. nå syns jeg du er for pirkant her.

Vi snakker om og overhale tannstang, ikke hele understellet.

Hva mer skal du bytte en det innvendige da ?

har du lyst så kan du sikkert bytte endeledd. men da må du ikke finne de prisene du kommer med på v70n din. for nå snakka vi om ordentlig volvo her.

Men om det er så vikrig for deg så koster nye endeledd på biltema til 240 den nette sum av 109.- pr stk.


Da var det kanskje ikke så lurt og sammenligne med v70n din alikavel da

Ok, poenget var bare at det for blir dyrere enn hva man hadde trodd.

"har du lyst så kan du sikkert bytte endeledd. men da må du ikke finne de prisene du kommer med på v70n din. for nå snakka vi om ordentlig volvo her."
Brukte bare mekonomen jeg, men alle priser jeg hennviste til var for 240.
Ble kanskje litt vansklig å se skillet der, da jeg ikke utdypet det klarere.

Takk to tipset sak lete i Vadis jeg, men den har kun delenummer på så gamle biler. Får lete litt i de gamle "green book" sakene, kanskje det står der.

Shaiko
08/01/10, 21:45
i mitt tilfelle så har jeg tatt vare på gamle lærebøker fra den gang jeg gikk på skole, der står det til punkt og prikke alt man trenger og tenke på og hvordan man går frem.

Joakim-G_R
08/01/10, 22:49
Hva er det å bytte da, i ei servotannstang? Er vel bare O-ringer, noe opplagringer av no slag ( ? ) og ett lager? Sku gjort no tøys i servopumpa også kanskje, når man først har det "ute og klart"

Gneizten
10/01/10, 13:45
men hvordan er det å overhale den nye typen servo pumpe? har sett i vadis og fant ingen sprengskisse av denne :( den gammle typen derimot, der var det skikkelig skisse pluss dele nr. av alt innhold

Urbanius
10/01/10, 19:15
men hvordan er det å overhale den nye typen servo pumpe? har sett i vadis og fant ingen sprengskisse av denne :( den gammle typen derimot, der var det skikkelig skisse pluss dele nr. av alt innhold

Er dette det du trenger?

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/686.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/687.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/688.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/689.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/690.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/691.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/692.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/01/693.jpg

Morgis
15/05/15, 09:13
er det samme servo på Volvos D5 2007-2010 ?