PDA

Vis full versjon : Hvordan koble opp amperemåler?



fevelen
01/04/12, 21:07
Hei
Jeg lurer på hvordan jeg skal koble opp amperemåler på bilen min.
Det er en volvo 142 1971 mod

Noen som vet hvordan?

850GLTsilver
01/04/12, 22:15
Som oftest: - ved minuspolen på batteriet. + i chassis ved batteriet.

fevelen
02/04/12, 21:47
det står at jeg skal koble meg på ledningen på dynamoen med ei ledning og ei ledning på tenningslåsen. men jeg har ikke noe lyst å begynne å trikse med tenningslåsen før jeg vet helt sikkert hvordan jeg skal gjøre det.
Det er et slik en jeg snakker om
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/Bil-instrumenter/Amperemeter-32173/#

HarryVolvo
02/04/12, 22:05
Hva skal du forresten med et ampere-meter i bil? :s

Uansett; All strømmen som er i bilen, må gå gjennom ampere-meteret, med mindre du kun vil måle en bestemt kurs..

Mitt tips er uansett, kjøp deg voltmeter.. MYE lettere å koble opp.. :)

Svirre
02/04/12, 22:16
Ikke nødvendigvis. Du har slike enkle amperemeter som bare fanger opp spenningsfallet i bilen og "regner" ut hvor mye ampere du har i bilen. Skulle du kjørt all strømmen igjennom den lille måleren trur jeg den hadde kosta litt mer ;)

Men skal være enig i at volt meter er mye bedre! Du ser dog om bilen bruker mer enn den produserer.

Larsgunnar
02/04/12, 22:20
For måling av strøm skal måleinstrument kobles i serie med kretsen.
For måling av spenning skal måleinstrument kobles i parallell med kretsen. Opplysning til alle som lurer på det. :)

Svirre
02/04/12, 22:24
For måling av strøm skal måleinstrument kobles i serie med kretsen.
For måling av spenning skal måleinstrument kobles i parallell med kretsen. Opplysning til alle som lurer på det. :)

Er fullt klar over det, men disse "billig" amperemetrene fungerer slik.

Evolve_88
02/04/12, 22:28
Logisk nok så får du vel målt mest amper fra dynamoen :p Og når det gjelder tenninga så må den ikke sitte på tenningslåsen, men finne en krets som har strøm via tenningslåsen :) Om du skjønner.

fevelen
02/04/12, 22:46
har voltmeter, men det er ikke nok instrument i forhold til hull i bilen, så jeg må fylle det opp med noe. Og amperemeteret var noe jeg hadde liggende.
Men takk for alle svar :)