PDA

Vis full versjon : passer fk grenrør på b230et?



Trangmyr
01/04/12, 20:05
Hei. som tittelen sier, passer fk grenrøret på b230et motoren? tenker på mest på at det står garret i bilen, og fk motoren har vel mitsu turbo?

Berg Performance
01/04/12, 20:46
940\FK grenrøret har en pyramidetetning på T3 flensen mot turbo, mens 740\ET grenrøret er flatt.. Kan få ett maskineringsfirma til å frese vekk pyramidetetningen for noen hundre, da passer det utmerket mot alle T3 turboer.. :)

Trangmyr
01/04/12, 20:49
Takker for svar! :) hvordan vil fk grenrøret virke effektmessig på b230et'en kontra det originale et grenrøret? :)

ArneR
01/04/12, 21:30
Vel, det er pyramidetetning på de gamle manifoldene også da Berg.. :p

Det blir en liten forbedring med nytypen ja, fløder litt bedre.

Trangmyr
01/04/12, 21:36
så det vil si at jeg ikke trenger å få plan slipt det?

R.G
01/04/12, 21:55
trenger ikke å planslipe det nei. gamle manifold på ET har pyramide lik som på nye manifolden:) bare å skru å bytte

Trangmyr
01/04/12, 22:06
perfekt! :)

Berg Performance
02/04/12, 22:16
trenger ikke å planslipe det nei. gamle manifold på ET har pyramide lik som på nye manifolden:) bare å skru å bytte

Finnes det to typer ET manifolder ? Mener på at den jeg har i garasjen er flat som en pannekake mot turbo ?

EDIT: Fant ett bilde..

740
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT4VRmSMI1QxDC4CNh2TvYOyqveSYjAZ Ror9vwU31NTMLGT1UCnJ6h82l7Q

VS

940
http://www.samsteffansson.se/products/images/competition/95082549.jpg

R.G
03/04/12, 07:15
R-sport kit kan ha manifold uten pyramidesaken.

men en orginal B230ET har pyramidesaken. har 4-5 turboer her fra b230et og dem har den gropa, og vært pyramide på all b230et jeg har hadd..

Knallert
03/04/12, 08:09
Bare for å nevne det.
Finnes også adapterplate å få tak i så man slipper å frese vekk pyramidetetningen.
Kan være greit om man skal bytte turbo enten den ene eller andre veien :)

Husker sef. ikke hvor jeg kjøpte min,men det dukker kanskje opp en dag...

Batland
03/04/12, 10:29
Takker for svar! :) hvordan vil fk grenrøret virke effektmessig på b230et'en kontra det originale et grenrøret? :)
Hvis man velger den positive tilnærmingen så er det slik at gode gamle Sam Steffanson oppgir enn effektøkning på hele 10 - 15 hk når man oppgraderer til den nye eksosmanifolden. En B21ET og B23(0)ET vil da henholdsvis kunne gi 170, 188 og 197 hk.
Omvendt vil 135 og 165 hk motorene få effekten redusert til 120 og 150 hk med en gammel manifold. I tilfellet avslører det hvor revva oppsett disse motorene har originalt, ikke sant??
Er det noen som har noen teorier om hvorfor??

Knallert
03/04/12, 15:06
Hvis man velger den positive tilnærmingen så er det slik at gode gamle Sam Steffanson oppgir enn effektøkning på hele 10 - 15 hk når man oppgraderer til den nye eksosmanifolden. En B21ET og B23(0)ET vil da henholdsvis kunne gi 170, 188 og 197 hk.
Omvendt vil 135 og 165 hk motorene få effekten redusert til 120 og 150 hk med en gammel manifold. I tilfellet avslører det hvor revva oppsett disse motorene har originalt, ikke sant??
Er det noen som har noen teorier om hvorfor??

Var sikker på at du visste det jeg ;

Men man ser det er litt mykere svinger på kanalene,spes. fra eksosport til inngangen på manifolden.
Rørføringen inn i kollektoren er bedre + at den styrer gassene inn i turbinhuset i forhold til den eldre designen som bare har rette vinkler.
Den har også trangere åpning på flensen ut til turbo (t25?) som kanskje sørger for at farten og energien i gassene blir mer effektive.
Men den blir som regel frest opp ved bytte til t3 om det har noen praktisk betydning med større kollektor fra eller til vet jeg ikke,kommer vel litt an på turbovalg.
Men er jo ikke bra med for stort volum i kollektoren.

Forskjell på innv. dim. på kanalene mellom fk og et vet jeg ikke,men leste en gang om en som kappet sin fk manifold og at innv. dim var ganske grov.
Mulig jeg husker feil men mener den var ca.40mm innv.
Et har vel kanskje samme dim. men rektangulære kanaler,burde kanskje ikke ha så mye betydning.

Tror rørføring og kollektordesign er de forskjellene i design som utgjør mest i forhold til et manifolden.

Det er vel de forskjellene jeg kommer på i farten.

Batland
03/04/12, 16:10
Var sikker på at du visste det jeg ;

Men man ser det er litt mykere svinger på kanalene,spes. fra eksosport til inngangen på manifolden.
Rørføringen inn i kollektoren er bedre + at den styrer gassene inn i turbinhuset i forhold til den eldre designen som bare har rette vinkler.
Den har også trangere åpning på flensen ut til turbo (t25?) som kanskje sørger for at farten og energien i gassene blir mer effektive.
Men den blir som regel frest opp ved bytte til t3 om det har noen praktisk betydning med større kollektor fra eller til vet jeg ikke,kommer vel litt an på turbovalg.
Men er jo ikke bra med for stort volum i kollektoren.

Forskjell på innv. dim. på kanalene mellom fk og et vet jeg ikke,men leste en gang om en som kappet sin fk manifold og at innv. dim var ganske grov.
Mulig jeg husker feil men mener den var ca.40mm innv.
Et har vel kanskje samme dim. men rektangulære kanaler,burde kanskje ikke ha så mye betydning.

Tror rørføring og kollektordesign er de forskjellene i design som utgjør mest i forhold til et manifolden.

Det er vel de forskjellene jeg kommer på i farten.
Da må jeg vel nesten takke for tilliten. ;)
Det er overhode ingen tvil og at 940 manifolden er mye bedre enn de eldre utgavene. Det er sagt at man kan klare 450 hk på en 940 manifold og en kjommi holder på med ett prosjekt i disse tider hvor målet er å overstige dette tallet ganske klart. Tiden får vise hvordan det går.