PDA

Vis full versjon : Skifte høyttalere i dash på Volvo V70



Waltila
01/04/12, 18:30
Heisann! :)

Min første post på forumet her, so here goes:
Skal som sagt skifte ut høyttalerne i dash'en, og lurte på om noen vet hva slags høyttalere dette er, og eventuelt kan komme med forslag på hvilke jeg kan bytte dem ut med? :)

Bilen det er snakk om er en V70 1997 modell.

Kunne sjekka dette selv, men er offshore nå og ønsker å bestille slik at de ligger klar på postkontoret til jeg kommer hjem :p

På forhånd takk!

850GLTsilver
01/04/12, 21:58
To søte små diskanter som sitter der fremme.
Er ikke plass til all verden uten at man bygger om litt.

Nilsebu
01/04/12, 23:28
Som sagt så er det bare noen søte små diskanter oppi dashen, det som er enklest der er å bytte til noen andre søte små diskanter.
Da jeg byttet høyttalere for første gang så byttet jeg ut de i framdørene. 6,5 " ca 16 cm diameter. Skar ut festene fra de originale, og skrudde de nye fast. Koblet da ut diskantene i dashen.

Edit: Velkommen til forumet :)

Waltila
01/04/12, 23:39
Takk takk :)

Volvoen har jo 8 høyttalere. I dash'en, en i hver dør og to i bagasjerommet ved luka. Vil dette si at det står en 8-kanals forsterker orginalt i spilleren? Eller har jeg misforstått? :p

hevih
02/04/12, 00:38
Er akkurat plass til 4 tommere oppi det hullet dersom du skrur ut diskantene :) Uansett er det ikke allverden du hører fra dem.

850GLTsilver
02/04/12, 04:51
Er akkurat plass til 4 tommere oppi det hullet dersom du skrur ut diskantene :) Uansett er det ikke allverden du hører fra dem.

Det skyldes at det internt i radioen er en motstand i serie med disse utgangene.
Let opp ledningene nede ved spilleren, og koble de enten via en egen forsterker, eller koble de sammen med ledningene som går til dørhøyttalerne. Da får du full effekt også i de.

850GLTsilver
02/04/12, 04:53
Takk takk :)

Volvoen har jo 8 høyttalere. I dash'en, en i hver dør og to i bagasjerommet ved luka. Vil dette si at det står en 8-kanals forsterker orginalt i spilleren? Eller har jeg misforstått? :p

Nei.
Forsterkeren er 4-kanals, men med en litt spesiell kobling til høyttalerne i dash. Er en seriemotstand internt i spileren.
Høyttalerne i stolpen bak er koblet sammen med høyttalerne i bakdørene.

hevih
02/04/12, 14:30
Det skyldes at det internt i radioen er en motstand i serie med disse utgangene.
Let opp ledningene nede ved spilleren, og koble de enten via en egen forsterker, eller koble de sammen med ledningene som går til dørhøyttalerne. Da får du full effekt også i de.

Det er allerede gjort :) Ble heldigvis mye bedre, men hvis man har skikkelige høytalere i fremdørene så hører man disse best.
Selvsagt utgjør det en forskjell men den er ikke allverden.

850GLTsilver
02/04/12, 16:25
5 1/4" i døra er og blir mere effektive høyttalewre enn 2-4" i dash ja.

Waltila
02/04/12, 17:57
5 1/4" i døra er og blir mere effektive høyttalewre enn 2-4" i dash ja.

Er det ikke 6,5'' i dørene på V70?

850GLTsilver
02/04/12, 18:00
Seff.

REN tyrrkkleif.

Og gjør forskjellen enda større.

Waltila
02/04/12, 18:25
Seff.

REN tyrrkkleif.

Og gjør forskjellen enda større.

Hehe, ok :p