PDA

Vis full versjon : Spørsmål angående Skifting av Tannstang



Norhagen
01/04/12, 13:39
Hei skal skifte tannstang på min v70 99mod noen som har en How To spessielt med tanke på innstilling av rattet til riktig posisjon.
skal bytte fra SMI til TRW . hvordan skal de indre styrestagene festes Moment/Loctite

850GLTsilver
01/04/12, 17:38
Helt normal hjulstillingskontroll/justering.
Er en relativt grei sak å skifte. Litt lettere om du slipper ned monteringsrammen noen centimeter i bakkant.
Sjekk under Howto, Tips&Triks om det ikke ligger en logg der.

Norhagen
02/04/12, 17:11
Helt normal hjulstillingskontroll/justering.
Er en relativt grei sak å skifte. Litt lettere om du slipper ned monteringsrammen noen centimeter i bakkant.
Sjekk under Howto, Tips&Triks om det ikke ligger en logg der.

Fant ingenting under Howto Motortraversen skal ned pga skade .
Skal eg dreie rattet helt til Høyre/Venstre for og så montere den nye med max rattutslag??
Vet ikke hvordan dette er med tanke på overgangen fra SMI til TRW


Skal de indre styreleddene låses på en spessiel måte?? Loctite

Christian
02/04/12, 17:16
Det er ingen "helt til venstre/høyre" når rattet ikke er tilknyttet rattstammen. Det går bare rundt og rundt. Det greieste er å sette rattet i rett-fram-posisjon før du demonterer, også sette på rattlåsen.

Hvis du snurrer på rattet når det ikke er koblet til tannstanga kan du risikere å ryke sleperingen til airbagen, da den kun er beregnet for tre runder i hver retning.

850GLTsilver
02/04/12, 17:17
Ser ikke poenget med å skulle montere med fullt rattutslag. Selv skiftet jeg med rattet på midten.
Men jeg ville byttet rattakselkrysset samtidig. Har en tendens til å sette seg de.
Locktite er mere enn tilstrekkelig til å låse de indre styrestagene ja.
Å bytte fra SMI til TRW er sømløst. Kanskje med unntak av rattakselkrysset, som kan være forskjellig på de to. (ikke sikker)

Og med traversen helt ute av bildet blir jo det hele veldig enkelt. Skru gjerne fast rattstangen før du løfter opp den nye traversen. Glem for all del ikke å henge opp motoren før du senker traversen.

Norhagen
02/04/12, 17:23
Ser ikke poenget med å skulle montere med fullt rattutslag. Selv skiftet jeg med rattet på midten.
Men jeg ville byttet rattakselkrysset samtidig. Har en tendens til å sette seg de.
Locktite er mere enn tilstrekkelig til å låse de indre styrestagene ja.
Å bytte fra SMI til TRW er sømløst. Kanskje med unntak av rattakselkrysset, som kan være forskjellig på de to. (ikke sikker)

Og med traversen helt ute av bildet blir jo det hele veldig enkelt. Skru gjerne fast rattstangen før du løfter opp den nye traversen. Glem for all del ikke å henge opp motoren før du senker traversen.

Hvordan vet du hva som er mitten da med hele forstillingen demontert
og hvordan ser du dette på den nye tannstangen?

850GLTsilver
02/04/12, 17:29
Hvordan vet du hva som er mitten da med hele forstillingen demontert
og hvordan ser du dette på den nye tannstangen?

Drei rattaksel helt til en ende. Drei så helt motsatt mens du teller runder rattakselen går før den stopper.
Drei halvparten så langt tilbake og den er i senter.
Gjelder også den nye.

Og som det klokelig blir nevnt av Christian: Pass opp med kontakten for airbag i rattet.

Norhagen
02/04/12, 21:53
Så for og gjøre dette enkelt demontere rattet og sleperingen og etter og ha montert tannstangen finne senter og så montere sleperingen.

vet at sleperingen skal låses i senter med en liten bolt før demontering.

Christian
02/04/12, 21:55
Det høres unødvendig komplisert ut, men hvis du vil gjøre det for å være på den sikre siden så er det ikke noe iveien med det.

magne850
11/04/12, 01:22
Har skifta tannstang en gang, og brukte midtposisjon og rattlås på. Funka greit det, men du trenger nok en hjulstillingskontroll etterpå uansett. Ny tannstang er garantert ikke tilpasset nøyaktig der den skal være, og da blir dette retta av verkstedet som tar kontrollen.

Sagen
11/04/12, 09:54
Hei! Jeg har en how to liggende for tannstangbytte. Den ble laget litt etter jeg bytta tannstanga, så den er kanskje ikke helt 100, men mener den skal være brukelig. Send meg en mail, så sender jeg den.

magne850
11/04/12, 17:12
Det kan være lurt å spraye boltene godt med rustløser før man begynner å løse dem. Ovenfra er det runde hoder som sitter nedi splines-spor, og med litt lang pipe kommer man til inni traversen. Er man uheldig så henger mutteren/går trått, og da kan bolten begynne å svive. spesielt når man får løsnet et par mm på gjengene.