Vis full versjon : Amundsen's Volvo 240 T5.
Sider :
1
[
2]
3
4
5
6
7
8
Amundsen T5r
21/01/11, 15:06
Okei. Da er det litt endringer i planene igjenn som vanerlig.
Hele bakstillinga skal selges!
Har annskaffet en vraka Audi 90q. Der tenkte jeg å bruke hele bakstillinga derfra. På grunn av uavhengi fjæring og elektrisk sperre! ;)
Har ikke sett noen gjøre dette før, så det er også en av grunnene. Litt arti å prøve noe utenom det vanerlige!
Har også tatt ut dashbordet, pga torpedovegg-modifisering. den skal flyttes 15-20cm bakover.
Fuelcell skal også selges pga overgang til 60L.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1382.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/01/1383.jpg
her går eksosen rett bakom sette ryggen og bir ikke så mye varme inni biln. men er viktig og bruk div greier for å kle den inn.
Amundsen T5r
21/01/11, 20:13
Okei:) Har du no mer bilder av radiatorløsningen din?
Okei:) Har du no mer bilder av radiatorløsningen din?
han har det på prosjekt på powerdrift.no
Amundsen T5r
21/01/11, 20:55
han har det på prosjekt på powerdrift.no
Takk!
Amundsen T5r
02/02/11, 20:38
Har nettopp målt Audi 90q akslingen! Den er ca 4-6cm breiere enn 240 akslingen! :D :D
Ser for meg at det er ganske perfekt bredde :)
Dette er målt på en annen 90q som står på bakken med riktig belastning :)
rswinburne
11/02/11, 21:47
vurdert sånn eksos løsning gjennom døra på min også, men med en illsint sekser og nesten ikke plass til noen lyd demper tror jeg det kan bli kranglete å få kjørt på gatebil med de sinnsykt 90db lydkrava de har begynt med.
Gromt prosjekt! Stå på :D
Amundsen T5r
02/03/11, 00:24
Får dårlig plass til lyddemper selv, så skal prøve uten først:)
Ja men 90db er jo kirketider. Tviler på at det blir satt som std.
Skjer ikke så mye her om dagen... Begynner for fullt med bilen så fort det blir mildere ute!;)
Amundsen T5r
21/03/11, 20:49
Heisann!
Siden det ikke skjer så mye med bilen om dagen får jeg slenge ut en miniupdate! :)
Kjøpte en Turbonetics turbo med nyoverhalt innmat for en stunn siden. Den skal holde til 500hk fikk jeg beskjed om av han jeg kjøpte den av.
Hva den heter, veit jeg ikke. (Si ifra hvis noen kan se på bildet hva den heter)
Dette var en reserveturbo til en rallybil, så innsugstrakta er dreid vekk for å sette på trakt som struper luftinntaket(For mindre effekt)
Så da måtte jeg få dreid en trakt som passer. Mangler bare å borre 4 hull i trakta for å skru den på kompressorhuset. :D
Slenger med noen bilder.
Uten innsugstrakt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2096.jpg
Den nye trakta.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2097.jpg
La trakta inntil for å se hvordan det blir. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2098.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2099.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2100.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2101.jpg
Dette blir nok en maskin ja! følger med her :)
Amundsen T5r
21/03/11, 22:08
Dette blir nok en maskin ja! følger med her :)
Hehe. ja tar tid med...
rått prosjekt:) hvem fra spydeberg sveisa det stående tårnet ditt? er fra bygda selv se hoho :p
Amundsen T5r
23/03/11, 22:47
Ingen som har gjort noe enda.. Skal til henning trømborg :)
Ja han veit jeg hvem er hehe, flink sveiser
Amundsen T5r
24/03/11, 19:26
Får det til han :) Nå får jeg snart igjenn innsuget han sveiser omm. S4 innsug på t5 flens.
Amundsen T5r
24/04/11, 01:13
Da er det ei stønn sia det har skjedd noe her.
Har fått gjort litt i påsken, samt henta no deler! :)
Slenger ut noen bilder:
http://img819.imageshack.us/img819/9175/dscn1242u.jpg (http://img819.imageshack.us/i/dscn1242u.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
general-aasen
24/04/11, 01:31
ikkje verst..hva tykkelse bruker du på platene til motorfesta osv? skal bygge noe likt selv straks...noen spess grunn for du tar det så langt ut på høgre sida, eller bare for mindre belastning?
Amundsen T5r
24/04/11, 01:42
Da er det ei stønn sia det har skjedd noe her.
Har fått gjort litt i påsken, samt henta no deler! :)
Slenger ut noen bilder:
http://forum.vccn.no/ (http://img819.imageshack.us/i/dscn1242u.jpg/)
http://img709.imageshack.us/img709/7374/dscn1243e.jpg (http://img709.imageshack.us/i/dscn1243e.jpg/)
http://img152.imageshack.us/img152/1179/dscn1244r.jpg (http://img152.imageshack.us/i/dscn1244r.jpg/)
http://img847.imageshack.us/img847/584/dscn1247u.jpg (http://img847.imageshack.us/i/dscn1247u.jpg/)
http://img215.imageshack.us/img215/3889/dscn1248lq.jpg (http://img215.imageshack.us/i/dscn1248lq.jpg/)
http://img828.imageshack.us/img828/830/dscn1249x.jpg (http://img828.imageshack.us/i/dscn1249x.jpg/)
http://img841.imageshack.us/img841/1581/dscn1250g.jpg (http://img841.imageshack.us/i/dscn1250g.jpg/)
http://img594.imageshack.us/img594/5587/dscn1251t.jpg (http://img594.imageshack.us/i/dscn1251t.jpg/)
http://img194.imageshack.us/img194/2636/dscn1252k.jpg (http://img194.imageshack.us/i/dscn1252k.jpg/)
http://img830.imageshack.us/img830/6899/dscn1253y.jpg (http://img830.imageshack.us/i/dscn1253y.jpg/)
http://img153.imageshack.us/img153/3400/dscn1254j.jpg (http://img153.imageshack.us/i/dscn1254j.jpg/)
http://img14.imageshack.us/img14/7007/dscn1255l.jpg (http://img14.imageshack.us/i/dscn1255l.jpg/)
Det nye innsuget (S4). Måtte visst fjærne bremsekraftforsterkeren :)
http://img21.imageshack.us/img21/9569/dscn1256n.jpg (http://img21.imageshack.us/i/dscn1256n.jpg/)
Kan henne jeg må stusse litt på tårnet, men trur det skal gå.
http://img692.imageshack.us/img692/5273/dscn1257t.jpg (http://img692.imageshack.us/i/dscn1257t.jpg/)
http://img402.imageshack.us/img402/9331/dscn1258g.jpg (http://img402.imageshack.us/i/dscn1258g.jpg/)
http://img836.imageshack.us/img836/1821/dscn1259y.jpg (http://img836.imageshack.us/i/dscn1259y.jpg/)
Den nye fuelcellen, fyller ut litt bedre! :D
http://img59.imageshack.us/img59/2905/dscn1261cb.jpg (http://img59.imageshack.us/i/dscn1261cb.jpg/)
http://img716.imageshack.us/img716/2153/dscn1262g.jpg (http://img716.imageshack.us/i/dscn1262g.jpg/)
Amundsen T5r
24/04/11, 01:46
ikkje verst..hva tykkelse bruker du på platene til motorfesta osv? skal bygge noe likt selv straks...noen spess grunn for du tar det så langt ut på høgre sida, eller bare for mindre belastning?
Har bygd allt i 4mm. Ser for meg at allt blir mer stabilt bare egentlig. :)
general-aasen
24/04/11, 02:21
Har bygd allt i 4mm. Ser for meg at allt blir mer stabilt bare egentlig. :)
ja oki..vill no tro det ja..får se hvordan det blir med meg..må bare finne plate først..
rswinburne
24/04/11, 22:25
fine motorfester, men blir det ikke litt i overkant stivt med hockey pucker. hørt om endel som har brukt det og de sier nå hvertfall at det er rett før fyllingene kommer ut av jekslene :P
Amundsen T5r
24/04/11, 23:17
fine motorfester, men blir det ikke litt i overkant stivt med hockey pucker. hørt om endel som har brukt det og de sier nå hvertfall at det er rett før fyllingene kommer ut av jekslene :P
Jo skar væra stivt.... ;) Hehe
Njål Nilssen
25/04/11, 12:00
fine motorfester, men blir det ikke litt i overkant stivt med hockey pucker. hørt om endel som har brukt det og de sier nå hvertfall at det er rett før fyllingene kommer ut av jekslene :P
Ja... eller utmattningsbrudd i blokka etterhvert ;)
Njål Nilssen
25/04/11, 12:12
Btw... ikke for å være kresen eller noe men: Du har ikke vurdert å revurdere det innsuget ditt? Den knekken der midt på runnerne er VE-killer så det holder... (du kunne like greit satt inn en skive med 30mm hull i midt i runneren, det ville gitt samme virkning :p) Faktisk bedre om du hadde lagt innsugsboksen på skrå slik at det ble en fin bue der på runnerne kontra den knekken... Du virker jo til å være god å sveise, så hvorfor lager du ikke et innsug selv :confused:
Sender du meg en PM med kam data skal jeg komme fram til den ideelle runnerlengden til deg iom at jeg har resten av data jeg trenger på den motoren fra før...
Amundsen T5r
25/04/11, 17:37
Ja veit, men skal prøve sånn det er nå først så ser jeg åssen det blir :)
Amundsen T5r
28/04/11, 21:40
Har slipt reint og spraya gulvet med rustbeskyttelse fra wurth i dag. (Der det var overflaterust + litt ekstra, så tok så å si hele gulvet inni.
Fikk også tillpassa den nye fuelcellen og laget skruehull til den.
Bilder kommer! :)
Amundsen T5r
30/04/11, 01:07
I dag jekka jeg ned skallet på quattro akslingen. Veldig fornøyd med bredden!
Slenger ut noen bilder av hva som har skjedd de siste dagene:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/3030.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/3031.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/3032.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/3033.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/3034.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/3035.jpg
så ut som den bakstillinga passa helt perfekt :) blir gromt med litt vinkel på bakhjulene også!
Amundsen T5r
30/04/11, 12:25
Passa ganske greit. med riktig innpress skal det nok bli perfekt :)
Gromt prosjekt :D her ere bare å følge med skjønner jeg :)
crazyclomp
02/05/11, 23:38
Ser ut som du vet hva du holder på med!
Ikke sikkert jeg har lest godt nok, men hva gjør du med elnett og sånt? Datasprut?
Stå på! Godt jobbet :)
Amundsen T5r
03/05/11, 00:41
Jo takk!
Blir datasprut ja. Enten Nira eller Autronic.
Amundsen T5r
03/05/11, 22:36
Da har jeg startet fjærning av panhardstag-oppheng.
Har skjært det jeg skal inni bilen. starte under i mårra. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/477.jpg
Njål Nilssen
04/05/11, 20:28
Da har jeg startet fjærning av panhardstag-oppheng.
Har skjært det jeg skal inni bilen. starte under i mårra. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/477.jpg
Lurt å stå på den delen man kapper ut :p Blir bra detta med IRS kontra panhard-stivaskel opplegget :)
Nice arbeid så langt. Denne skal jeg følge med på ;D
Amundsen T5r
04/05/11, 21:56
Den delen flytter seg ikke så veldig uansett. hele opphenget sitter jo svesst fast i rammevangene, hehe.
Amundsen T5r
05/05/11, 20:41
I dag har jeg å noen kamerater snudd bilen på hodet. Så la vi på bakstillinga med ramma og allt originalt, vi fant ut at det blir MYE lettere! :)
Så i morgen er det tid for måling og tillpassing! :)
Njål Nilssen
05/05/11, 21:57
I dag har jeg å noen kamerater snudd bilen på hodet. Så la vi på bakstillinga med ramma og allt originalt, vi fant ut at det blir MYE lettere! :)
Så i morgen er det tid for måling og tillpassing! :)
Goodie... har du laga deg vugge nå? Eller ahr du bare lagt den på taket :p?
Amundsen T5r
05/05/11, 22:19
Hehe.. vurderte vugge, men blei litt ivrige istad. så vi laga en ''ramme'' av 2 stk kabber bak. også satte vi den på 2 store støttebukker forran på tårna. Hadde med elefantjekk til stor hjelp:)
crazyclomp
06/05/11, 00:10
Det må du nesten legge ut et bilde av :D hehe
Amundsen T5r
06/05/11, 16:16
Bilder kommer muligens etterpå. :) Nå er jeg snart ferdig med hylsene til bakstillinga. Har målt opp og vatret allt, så det ligger bare å venter på å bli svesst! ;)
crazyclomp
06/05/11, 17:48
Høres bra ut ;)
Amundsen T5r
07/05/11, 15:30
Da kjører jeg på med noen få bilder! ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/730.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/731.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/732.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/733.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/734.jpg
Escort cosworth felger :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/735.jpg
Hylsene jeg lagde, med skive og mutter inni.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/736.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/737.jpg
crazyclomp
08/05/11, 01:31
Ikke dumt ikke dumt :p Men hvordan i H*lvete klarte dere å snu den? :p hehe :D
Ikke dumt ikke dumt :p Men hvordan i H*lvete klarte dere å snu den? :p hehe :D
hehe var det første jeg tenkt når je så dette også :) må ha vært litt av en prosses og få til?
Amundsen T5r
08/05/11, 15:35
Jekka den opp max i tryne med elefanten. så var vi 4 stk å løfta den over å satt den på bukka bak ;)
Jekka den opp max i tryne med elefanten. så var vi 4 stk å løfta den over å satt den på bukka bak ;)
hørtes ganske lettvindt ut men det så ikke ut som det var så lettvindt hehe.
lettvindt og gjøre noe under nå da:)
crazyclomp
08/05/11, 21:26
Det var ikke en dum måte å gjøre det på nei :p Hadde sikkert ikke kommet på det selv :D
Men er vel ikke så masse vekt igjen heller, nå som bilen er ribbet :)
Amundsen T5r
08/05/11, 21:31
Nei det veier ikke så mye naken. blokka sitter i da men:)
I dag har jeg funnet fram litt stål som skal brukes. Begynner med måling, kapping og punkting i morgen
Amundsen T5r
08/05/11, 22:09
Fått skjært plass til fuelrailen også, mangler bare å lage et par fester :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/996.jpg
crazyclomp
08/05/11, 22:10
Mulig jeg er glemsk. Men skulle dette bli bil med skilt, eller kun banebil?
Amundsen T5r
08/05/11, 22:20
Banebil.
crazyclomp
08/05/11, 22:43
Ah, ok :)
Skal bygge t5 i min også, men det skal bli med skilt :D
Amundsen T5r
08/05/11, 22:51
Rekti ja.. Skulle vell egentlig det jeg også, men så balla det på seg ;)
Amundsen T5r
11/05/11, 18:42
Da står bakstillinga av seg selv!:) Mulig jeg legger ut no bilder i kveld.
Amundsen T5r
12/05/11, 20:55
I dag har jeg skrapa en del under bilen. Har att bare litt i ene hjulbuen forran + hele tunnelen.
I mårra skal jeg kappe resten av rørene å tillpasse dem, er igjenn 4 stk for å få ca riktig stiving. Til uka blir hele ramma helsvesst! :)
Legger ut noen bilder av dagens skraping og ramma:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1414.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1415.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1416.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1417.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1418.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1419.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/1420.jpg
Fått skjært plass til fuelrailen også, mangler bare å lage et par fester :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/996.jpg
strøkent:D
Frigstad Racing
14/05/11, 09:39
Liker :D
tøft, gleder meg til mer av denne bakstillinga!
Amundsen T5r
25/05/11, 00:23
tøft, gleder meg til mer av denne bakstillinga!
Det er bra!
Ting går pluttselig litt treigt om dagen siden vinkelsliperen min tok kvelden, pluss at jeg fikk lånt en vinkelsliper som også tok kvleden -.- !
Da blir det dårlig med rørkapping...
Det som gjennstår i bakstillinga er 4 rør ekstra, så er ikke så mye jobb egentlig. Etter at allt er svesst blir hele bilen sandblåst under! Allt av tectyl er skrapet bort og framstillinga + motor er plukket av :)
Mvh
Marius Skau
28/05/11, 19:26
Sinnsykt :) bra med flere som bygger T5 i 240 :)
Amundsen T5r
29/05/11, 13:05
Tja.. begynner å bli en del som har t5 i førr.. Men ser jo at det fungerer;)
Jeg er mest spennt på hvordan hele kombinasjonen blir med motor, gir og den bakstillinga! :)
Amundsen T5r
17/07/11, 15:28
Neida. Jeg bor bare litt langt unna der bilen står. Blir vell ei økt igjen nå snart:-)
Amundsen T5r
22/07/11, 15:23
Da har jeg satt meg noen planer for neste helg!:D
Bilen skal til Poleringskongen på Gjøvik i sept.
Så da må den gjøres klar før den tid.
Siden jeg ikke bor der bilen holder til, (å ikke får gjort så mye) skal jeg prøve å få til litt til helga.
* Sveise igjenn ett rusthull i gulvet på ca 10x4cm.
* Lage resten av røra til bakstillinga.
* Helsveise hele bakstillingsramma.
* Tette igjenn hele hullet jeg skjærte ut over panhard-stag feste i gulvet. Ca nesten 1m x 30cm.
* Sveise om hullet til kulpen på fuelcellen (Små modifikasjoner)
Sånn!
Da får vi se hvor mye av detta jeg klarer å presse inn på ei helg. :D
Ha en god helg!
crazyclomp
26/07/11, 00:35
Blir gjort det der på en helg vel :p
Bare å stå på som en hora :D
Husk å ta masse bilder! :) Digger prosjektet ditt.
Amundsen T5r
26/07/11, 12:52
Skal prøve å få tatt noen bilder ja :)
Jo takk. hehe!
Amundsen T5r
31/07/11, 19:02
Hei!
Har ikke fått gjort veldig mye av planene jeg hadde skrivi over her. Litt mer fyllesyk på lørdag enn det jeg hadde planer om..... hehe..
Men slenger ut noen bilder av det lille jeg fikk gjort.
Er de 2 rørene ytterst som er nye. Nei, de går ikke paralellt med de andre 2. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3238.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3239.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3240.jpg
Njål Nilssen
31/07/11, 22:27
Hei!
Har ikke fått gjort veldig mye av planene jeg hadde skrivi over her. Litt mer fyllesyk på lørdag enn det jeg hadde planer om..... hehe..
Men slenger ut noen bilder av det lille jeg fikk gjort.
Er de 2 rørene ytterst som er nye. Nei, de går ikke paralellt med de andre 2. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3238.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3239.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/3240.jpg
Ser bra ut :) men skal du hive en hjulaster oppå der eller? :p du kunne spart deg ganske mye vekt der altså :p 25mm rør med veggtykkelse på 2mm hadde holdt i massevis egentlig, hadde du "fokusert" alle røra fra ymse rettninger i toppen av de sub-frame festene ;) hadde seff blitt mere sveisejobb, men det hadde blitt lettere, og mest sannsynlig billigere ;)
foresten hva er vitsen i med å drekke? man blri jo bare dårlig dagen etterpå og man oppdager at man har svidd av en god slup cash som man feks kunne brukt på mere fornuftige ting... som bil :p
Amundsen T5r
31/07/11, 22:45
Hehe ja. med 4-500hk på hjul så har vell ikke 20kg ekstra med rør så stor betydning.. Jeg bygger det sånn for å væra sikker på at det holder. Er utrolig med påkjenning ei bakstilling får under max herjing i større fart.
Hvorfor jeg drekker? Må leva litt å ha det arti selv om man har prosjekt;-) Er ganske sosialt også forresten. :-)
Njål Nilssen
31/07/11, 22:50
Hehe ja. med 4-500hk på hjul så har vell ikke 20kg ekstra med rør så stor betydning.. Jeg bygger det sånn for å væra sikker på at det holder. Er utrolig med påkjenning ei bakstilling får under max herjing i større fart.
Hvorfor jeg drekker? Må leva litt å ha det arti selv om man har prosjekt;-) Er ganske sosialt også forresten. :-)
Jo forsåvidt... men er litt bekymmret for at de fremre festene dine ikke blir sterk nok... det er egentlig nesten ingen støtte den rettningen de virkelig trenger det :p hadde kanskje vært like greit å laga de i en hulprofil av plate?
Amundsen T5r
31/07/11, 23:02
Er som sagt ikke ferdig med ramma. Har planer for avstivning framme:-) Pluss at når jeg har fått satt i stående tårn bak, skal jeg jo ha tårnstag imellom tårna. Da skal jeg sveise 4 rør fra tårnstaget å ned i hvert festepunkt til bakstillinga. Så blir nok stivt nok serru;-) Framme skal jeg lage en "A-arm" pluss at jeg skal sveise på 4mm plate i dem "vegga" som rørene står i. Vanskelig å forklare egentlig. Får se når det kommer bilder;-)
her skal jeg følge med! :D
kjempe bra prosjekt!! ^^
Amundsen T5r
24/09/11, 15:46
Takk takk..
Skjer ikke en dritt om dagen egentlig siden jeg leiter etter verkstedplass...
Har en liiiten miniupdate :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/09/1904.jpg
Moseby Racing
30/09/11, 16:24
grattis med liten prosjekt sak i gatebil:)
Amundsen T5r
30/09/11, 19:39
Hehe jo takk:-P
Rå denne her, gitt :)
Et spørsmål, bare. Ser at denne typen motor er brukt i en hel haug med prosjekter, så den er vel bra. (hehe..) Men det jeg lurer på er hvordan turtallet er på en sånn kontra feks b230f? Jeg har sistnevnte i 240-en og det høres ut som om den haaater alt over 2500 rpm.
Er ikke rart det med M-kam.. :p
Hva bør jeg bytte til da? A?
Hjelper en del det ja.. :)
Njål Nilssen
07/10/11, 19:20
Rå denne her, gitt :)
Et spørsmål, bare. Ser at denne typen motor er brukt i en hel haug med prosjekter, så den er vel bra. (hehe..) Men det jeg lurer på er hvordan turtallet er på en sånn kontra feks b230f? Jeg har sistnevnte i 240-en og det høres ut som om den haaater alt over 2500 rpm.
Vel sugisutgavene av hvitmotor som feks. femmeren liker seg vel best over 2000 og opp til 6000...
Amundsen T5r
04/11/11, 19:12
Da var nytt innsug i boks etter litt om og menn med det forige... Fant ut at detta var en mye bedre løsning!
Retter en stor takk til Tor24 og Amazonbrage her inne på forumet!
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/238.jpg
Amundsen T5r
05/11/11, 12:10
så meget gromt ut! :D
Jo takk :)
Vart fornøyd med resultatet! :)
Moseby Racing
06/11/11, 10:34
det innsuget så jo kjempe fint ut:)
Da var nytt innsug i boks etter litt om og menn med det forige... Fant ut at detta var en mye bedre løsning!
Retter en stor takk til Tor24 og Amazonbrage her inne på forumet!
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/11/238.jpg
Hvor har du kjøpt det gasspjeldet henn? Og hvor stort er det? Gromt innsug foresten ;)
Amundsen T5r
18/11/11, 22:37
Har kjøpt det brukt nytt av en på forumet her. Men kjøpes bla. på www.ksr.no :-) Jo takk.
Amundsen T5r
18/11/11, 22:37
Å er 80mm
Amundsen T5r
20/12/11, 18:51
Har fått prøvemontert innsuget på motoren. Veldig fornøyd med åssen det blei seende ut.
Har også gjort ferdig bakstillingsramma helt, så den står nå klar til helsveis! Når den var ferdig måtte jeg skjære ut hele gulvet under ramma så det går ann å komma til ordentlig under helsveis...
Pluss at jeg har påbegynt sveising av karosseripropp hullene under hele bilen. Ikke spesiellt koselig i 10- men det går! :-)
Amundsen T5r
02/01/12, 17:03
Da har jeg en liten update til dere!
Fått sveisa ferdig ''hele'' bilen under. Pluss at vi fikk snudd bilen riktig vei igjenn etter den var ferdig.
Planene for romjula var jo å absolutt ikke røre bilen, men bare væra sosial osv sia det var litt småkjølig for å ha ork til å drive ute. MEN det gikk jo stikk motsatt :)
Her kommer noen bilder av resultatet av ramma og litt diverse gulvsveis...
Fikk på siste schtaaaga.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/45.jpg
Å da var det svesst sammen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/46.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/47.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/48.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/49.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/50.jpg
Kappa vekk ''øra'' til momentstaga. Trenger kanskje ikke di?
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/51.jpg
Så litt gulvsveising.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/52.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/53.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/54.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/55.jpg
Pungtinga på innerskjermen på ene sia hadde sprekki 4 steder, så slipte ned å la på litt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/56.jpg
2 elefantjekker og 2 kamerater så var den plutselig rundt igjenn.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/57.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/58.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/59.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/60.jpg
Sååååå et lite stemningsbilde. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/61.jpg
Godt nyttår til alle her inne!
Njål Nilssen
02/01/12, 17:46
Tja.. så var det bare et høl i gulvet å lappe sammen :p
Amundsen T5r
02/01/12, 18:22
Hehe ja.. Det gidder jeg ikke ta før tårna står der ;-)
volvobrage
02/01/12, 22:25
Innsuget blei jo veldig fint ferdig montert!:)passar fint i bilen og eller?skal du kjøre med bremsekraftforsterkar?
viss du har orginal svart taktrekk må du være forsiktig med det, er vel vanskeleg og få tak i:)
Mr. Crepsley
02/01/12, 22:30
Ser flott ut Amundsen!
Amundsen T5r
02/01/12, 22:32
Innsuget blei jo veldig fint ferdig montert!:)passar fint i bilen og eller?skal du kjøre med bremsekraftforsterkar?
viss du har orginal svart taktrekk må du være forsiktig med det, er vel vanskeleg og få tak i:)
Ja er veldig fornøyd med hvordan det blei! Har ikke fått prøvd det nedi motorrommet sia jeg må sveise om festene pga skråstilling istedenfor :-( Taktrekket er mørkeblått å klar til kast.
Var ikke plass til bremsekraftforsterker sist jeg prøvde, men blir nok pedalboks uansett. :-)
Amundsen T5r
02/01/12, 22:33
Takktakk :-)
Amundsen T5r
08/01/12, 23:05
Noen i nes oppaker området som har ledig verkstedplass?? :-)
Innsuget så gromt ut på den motoren :) Håper det passer som det skal når alt skal nedi. Fikk du montert o-ring på baksiden av spjeldet?
Amundsen T5r
09/01/12, 18:34
Fikk montert med o-ring ja ;-)
Amundsen T5r
19/01/12, 15:01
Da er catchtank i hus. Har aldri montert dette før... Det nederste uttaket er til hovedpumpe, den på toppen er til retur, og de to på midten oppe er fra fuelcell til ct. Men ikke begge uttaka vell??
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/1338.jpg
Fikk også dreid meg endeleddspacere i lånt dreibenk i går. Ikke spess høy finnish siden dem bare skal brukes under bilen...
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/01/1339.jpg
Dan Bay-Johansen
19/01/12, 17:49
Er et spennende prosjekt dette, artig å følge med ;)
Du får hyle etterhvert om du vil ha rør, har topplokk også nå hvis det skulle være interessant !
VolvoR-Sport
19/01/12, 18:00
Øvre fra ct til tank
Nest øvre er retur fra motor
Nest nedre er fra tank og inn til ct
Nedre ut til pumper
Amundsen T5r
19/01/12, 18:02
Takk:-)
Ja okei... men fra fuelcell til ct, må jeg ha en egen pumpe der??
VolvoR-Sport
19/01/12, 20:58
jeg skal hvertfall ha det..
mitt oppsett blir slik: fuelcell med intank pumpe - catchtank - ut til dobble 044 pumper - y-kors - til motor
Amundsen T5r
19/01/12, 21:14
Oki. trenger vell ikke store pumpa fra fuelcell da:-)
Moseby Racing
19/01/12, 22:41
jeg skal kjøre med en 044 pumpe fra fuel cell til catch og to 044 derfra til motor. :)
VolvoR-Sport
19/01/12, 22:48
amundsen: nei, skal ikke være behov for en så stor pumpe tenker jeg :)
Amundsen T5r
19/01/12, 23:00
Okei:-) Da veit jeg det. Da blir det nok 044 pumpe til ct og aeromotive som hovedpumpe :-)
Njål Nilssen
19/01/12, 23:15
Okei:-) Da veit jeg det. Da blir det nok 044 pumpe til ct og aeromotive som hovedpumpe :-) Skulle ikke du bare ha 500 hest? :p
Amundsen T5r
19/01/12, 23:25
Jo. holder 044 det?
Njål Nilssen
19/01/12, 23:32
Ja gjør den ikke det? med mindre du skal kjøre 5 bar trykk såklart :p
Amundsen T5r
19/01/12, 23:48
Trudde den holdt til 4 500hk jeg. da er det jo bedre å væra sikker..
Njål Nilssen
20/01/12, 01:13
Trudde den holdt til 4 500hk jeg. da er det jo bedre å væra sikker.. det er helt sikkert ;)
Moseby Racing
20/01/12, 09:47
veit om folk som kjører bmw 6`er med over 800hk på o44 pumpe så dem holder i massevis!
Njål Nilssen
20/01/12, 11:17
veit om folk som kjører bmw 6`er med over 800hk på o44 pumpe så dem holder i massevis! Jepp og derser man også vikrigheten av en effektiv motor :D trenger både mindre bens og luft for å få mere krutt ;)
Amundsen T5r
20/01/12, 15:53
veit om folk som kjører bmw 6`er med over 800hk på o44 pumpe så dem holder i massevis!
Da er det jo ikke noe å lure på :)
Amundsen T5r
25/01/12, 22:46
Vurderer å heve og bredde hjulhusene bak. Mest for å få mer senk + mer fjøringsvei. Veit det er mye jobb, men lurer på om det er ekstremt.?? Blir noe ala BOOST sin 242 ser jeg for meg.
jeg har heva hjulbuene 5 cm på 242n min :) ser bedre ut når man senker mye synes jeg
Amundsen T5r
25/01/12, 23:43
HjulHUSA jeg snakker om;-) Hehe...
ahhh, så ikke det jeg!
så ikke får meg å heve hjulhusene med nogenlunde orginal rullediameter på hjulene.. jeg har jo 7% større rullediameter og med bunna fjæring så er det fremdeles 5-6 cm ifra hjulet og til hjulhuset! Men jeg har jo bygget om så hjulhuset går rett ut i skjermen og ikke ned til hjulbuen! (men jeg har ikke heva hjulhuset)
Amundsen T5r
26/01/12, 00:16
Okei. Nei jeg skal bare heve og bredde bittelitt i hjulhusa tenkte jeg, siden jeg skal kjøre ganske shabby og lav stil på kjærra. Greit å ha litt å gå på før det subber da:-)
Amundsen T5r
01/02/12, 20:44
Tenkte å få sandblåst og lakkert bakstillinga iløpet av nærmeste framtid.
Noen som har fargeforslag?
Det som blir lakkert er altså "firkant" ramma, diffhus, stikkaksler og spindler. Skal lakkeres med lastebillakk.
ta det som i gamle dager med gult ;)
over til noe særiøse forslag... silkematt svart er jo en slager å ser bra ut evt lakker det i bilens farge? da ser det fort overlakkert ut så er nok bedre med svart ;)
volvobrage
01/02/12, 22:08
Okei. Nei jeg skal bare heve og bredde bittelitt i hjulhusa tenkte jeg, siden jeg skal kjøre ganske shabby og lav stil på kjærra. Greit å ha litt å gå på før det subber da:-)
du kan gjere slik som eg har gjort med hjulhusa:)får big plass i hjulshuset oppover!
Amundsen T5r
01/02/12, 22:17
du kan gjere slik som eg har gjort med hjulhusa:)får big plass i hjulshuset oppover!
Ja går ann det:-) Er på vurderern om hva det blir til. Får se hvor gira man blir:-P
Amundsen T5r
01/02/12, 22:19
ta det som i gamle dager med gult ;)
over til noe særiøse forslag... silkematt svart er jo en slager å ser bra ut evt lakker det i bilens farge? da ser det fort overlakkert ut så er nok bedre med svart ;)
Hehe ja...
Tenker litt på svart eller sølv. Liker når det ser nytt ut men blir jo også litt kjedelig..
ta å lakker hele bilen kawa grønn eller gul eller en ellerannen syk farge under der da :p jeg vurderer selv signal rosa under bane bilen :p bare på pur faen :p
Amundsen T5r
01/02/12, 22:30
Jajaja... må henge litt på greip med fargen på bilen da:-)
Njål Nilssen
02/02/12, 02:09
Rått med køddfarge på undersiden da! Extra show om man skulle klare å take elns ;) jeg for min del skal ha heldekkende alu-plate under...gørr kjedelig men har sin misjon :)
Amundsen T5r
02/02/12, 12:37
Ja:-) Lakkere hele gull under :-P
Gromt prosjekt!
Når tenker du å være ferdig?
Amundsen T5r
02/02/12, 17:59
Jo takk. Morro å høre:-)
Tjaa ikke i dag hvertfall... Aner egentlig ikke. Står at så mye kroner her så fy....
Tjaaa, regner med det ikke blir billig :p
Amundsen T5r
03/02/12, 13:40
Ikke veldig gratis nei, når allt skal bygges for å tåle det motoren skal yte pluss det den skal brukes til.
Dan Bay-Johansen
03/02/12, 13:53
Klar for noen tårn snart ? :p Har topplokk liggende også...
Amundsen T5r
03/02/12, 13:56
Klar for noen tårn snart ? :p Har topplokk liggende også...
Er veldig klar for det egentlig. Er no dritt å væra blakk. :(
Amundsen T5r
22/02/12, 23:51
Da har jeg handlet tårn-rør av Daain83 på forumet. Har di siste dagene tilpasset det, og fått allt på plass.
Har ikke kabel til å overføre bilder på pc, så må fange det før jeg får lagt ut noen bilder. Kan selv si at jeg vart fornøyd!
Nå mangler jeg bare 2 rør fra tårnene og ned i bakstillingsramma før jeg kan sveise det ''lille'' hullet i gulvet...
VolvoR-Sport
23/02/12, 12:19
Gleder meg til å se :D
Amundsen T5r
23/02/12, 16:03
Da har jeg fått over litt bilder.
Tårna fra Daain83. Brukte 40 av 75cm pr side :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1456.jpg
Hadde ikke coilover eller kompl dempere, så måtte lage no greier.. Tok mål fra en belasta Audi s2.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1457.jpg
Skjærte hull til ''demperne''
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1458.jpg
Fant hjulhøyde jeg skulle ha.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1459.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1460.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1461.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1462.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1463.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1464.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1465.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1466.jpg
http://i130.photobucket.com/albums/p259/Chris_90_gtr/419335_10151347834300457_745990456_23131110_438090 391_n-1.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1467.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/1468.jpg
Neste steg nå blir å baka til rør fra tårn til bakramma så den blir ferdig, da kan jeg lappe igjenn hullet i gulvet!
Bare å komma med innspill :)
Njål Nilssen
23/02/12, 18:13
Åssen gods er det på de røra dær? :S Så noe overkill ut :p
Amundsen T5r
23/02/12, 18:29
4mm...
Dan Bay-Johansen
23/02/12, 18:34
Hei hei hei, i stålbransjen er det aaaaldri overkill;-) neida, ville hatt 3mm, men fant ikke noe vettug dim i det:-) vil si det har sikkerhetsmargin uten å være overkill:-P
Amundsen T5r
23/02/12, 19:04
Er jo 3 rør pr side som skal sveises i tårna så er greit at det er litt solid.
Njål Nilssen
23/02/12, 19:05
Hei hei hei, i stålbransjen er det aaaaldri overkill;-) neida, ville hatt 3mm, men fant ikke noe vettug dim i det:-) vil si det har sikkerhetsmargin uten å være overkill:-P
1,5mm i selve rørdelen hadde holdt i HAUGEVIS ;)
Amundsen T5r
23/02/12, 20:28
Klarer nok å leva med det;-)
VolvoR-Sport
23/02/12, 20:33
bare bildet som lyver eller står tårna litt skrått?
Amundsen T5r
23/02/12, 20:40
Dem står skrått ja :-)
Dan Bay-Johansen
23/02/12, 21:28
1,5mm i selve rørdelen hadde holdt i HAUGEVIS ;)
Hmmm...jaha? Syntes 1,5mm hørtes lite ut. greit at originale tårn gjerne er i den dimmen, men de er også bygd opp på en helt annen måte med plateskjøter og generelt integrert i bilens karosseri.
Nå kjører vi heldigvis ikke noe lettvekter, så de ekstra kiloene kan hvertfall jeg leve med;-) fint med noe solid å forankre buret i også syntes jeg...
VolvoR-Sport
23/02/12, 21:45
amundsen: okei :) hva er tanken bak det? :)
daain: lever greit med vekta jeg også, blir endel stag mot tårna og kanskje fra bur..
Biler med originale tårn har masse utvendige og innvendige forsterkninger så jeg er sikker på at det ender opp på det samme vektmessig som ett 4mm rør. Og det er veldig greit med skikkelig godts å sveise buret i. Lettere å sveise og mer solid!
Amundsen T5r
23/02/12, 21:55
amundsen: okei :) hva er tanken bak det? :)
daain: lever greit med vekta jeg også, blir endel stag mot tårna og kanskje fra bur..
Tanken med det er jo camber. Kjører ikke stiv aksling vettu :-)
Njål Nilssen
23/02/12, 22:16
Hmmm...jaha? Syntes 1,5mm hørtes lite ut. greit at originale tårn gjerne er i den dimmen, men de er også bygd opp på en helt annen måte med plateskjøter og generelt integrert i bilens karosseri.
Nå kjører vi heldigvis ikke noe lettvekter, så de ekstra kiloene kan hvertfall jeg leve med;-) fint med noe solid å forankre buret i også syntes jeg... Nja vet ikke jeg... normalt stål har en strekkfasteht på noe rundt 600N/mm2 hvilket vil si at en remse av 1,5mm stålplate som er 25mm bred vil ryke ved ca. 2290kg Skal det tåle trykk også kan man sveise på buer av halve rør uttenpå for å forhindre bukling :)
VolvoR-Sport
23/02/12, 23:02
amundsen: glemte audi bakstillinga i farten jeg vettu :p
Njål Nilssen
24/02/12, 00:31
amundsen: glemte audi bakstillinga i farten jeg vettu :p Fort gjort! Det ER tross alt en VAG del det er snakk om..HEHE :p
TØFT prosjekt :) 5 er liker je! :)
Amundsen T5r
24/02/12, 14:58
Nja vet ikke jeg... normalt stål har en strekkfasteht på noe rundt 600N/mm2 hvilket vil si at en remse av 1,5mm stålplate som er 25mm bred vil ryke ved ca. 2290kg Skal det tåle trykk også kan man sveise på buer av halve rør uttenpå for å forhindre bukling :)
For å setta det på spissen. Si du ligger i 200kmt, mister kontrollen og taker, ruller 8 runder helst over en bakketopp, så iløpet av di 8 rundene havner på taket etter du har vært høyt i lufta... Da trur jeg ikke det 1,5mm røret har så mye å stille opp med kontra 4mm røret. Da tenker jeg selvfølgelig på hvis all belastning går bakover (at hovedbøyle kneler og allt synker bak i tårnene.
Min mening iallefall ;)
Better safe than sorry.
Amundsen T5r
24/02/12, 14:58
TØFT prosjekt :) 5 er liker je! :)
Takk. =)
Njål Nilssen
24/02/12, 18:32
For å setta det på spissen. Si du ligger i 200kmt, mister kontrollen og taker, ruller 8 runder helst over en bakketopp, så iløpet av di 8 rundene havner på taket etter du har vært høyt i lufta... Da trur jeg ikke det 1,5mm røret har så mye å stille opp med kontra 4mm røret. Da tenker jeg selvfølgelig på hvis all belastning går bakover (at hovedbøyle kneler og allt synker bak i tårnene.
Min mening iallefall ;)
Better safe than sorry.
Skal dempertårna ta opp krafta når du taker, er buret bygd særdeles feil :) Da bygger du buret til å ta opp vekta til understellet også når bilen taker. Hele poenget med et bur er at det skal forbli så intakt som mulig mens resten av bilen og alt rundt buret (det vil også si understellet...) skal bli mos/falle av i prosessen :)
For all del... Du har HELT rett mål; som er å berge deg selv og evt. passasjer. Jeg ville ha laget buret til en vissgrad "uavhengig". Klart man fester buret i tårna (for å få bilen stiv kjøreegenskapmessig også) men de delene som går fra "primærstrukturen" av buret og til hjuloppheng SKAL være svakere enn primærstrukturen. Sterk nok til å ta opp vanlige belastninger ved kjøring/race blir strukturen i "sekundærstrukturen" av buret uansett :)
Amundsen T5r
24/02/12, 18:56
Jaja, det blir nå stivt og solid. Så jeg er fornøyd :-)
Amundsen T5r
28/02/12, 20:12
Har fått helsvesst tårnene pluss laget tårnstagg. Da er det bare resten igjenn...............
Amundsen T5r
07/03/12, 17:30
Da har det skjedd litt igjenn!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/544.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/545.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/546.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/547.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/548.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/549.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/550.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/551.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/552.jpg
Frigstad Racing
07/03/12, 18:00
fytti å bøst prosjekt! skikkelig gromt :)
Dan Bay-Johansen
07/03/12, 18:24
Dette blir gull =)
Ser bra ut, skal hovedbøylen stå så langt bak eller er det bare noe du har bestemt deg for ?
Amundsen T5r
07/03/12, 18:38
Takker folkens.
Det at bøylen skal stå så langt bak er jo ganske vanlig. Husk at dette er 4 dørs, altså kortere dører enn 2 dørs...
Men ja, det var jo noe jeg bestemmte meg for. Jo lenger bak, jo mer stiving i hele bilen :-)
Ser gromt ut dette;)
Blir sinnsykt stiv:D spent på å se når du er ferdig med buret, får skikkelig med inspirasjon:)
Ser bra ut! Og ikke minst kaldt!?
Amundsen T5r
07/03/12, 20:11
Takk takk.
Tja... Var 6- når jeg begynnte på mårran. Det vart jo nærmere 0 uttpå dagen. Litt redbull og pågangsmot så går det meste!
Hørtes jaggu ut som en uggen dag! Synes det er små surt på verkstedet når jeg kommer om dagen å det "bare" er 12-13 grader der :P
Dan Bay-Johansen
07/03/12, 21:48
Hørtes jaggu ut som en uggen dag! Synes det er små surt på verkstedet når jeg kommer om dagen å det "bare" er 12-13 grader der :P
Du er for godt vant ;) Jobber ute i all slags vær jeg (stålmontør), da lærer man seg å sette pris på alt over 0 grader :p Skjer stadig at madammen kommer hjem fra jobb og hutrer - så sitter jeg i stua i 16-17 grader og syntes det er heeelt greit :p
Amundsen T5r
07/03/12, 22:50
Hehe. Nei 0 grader er flott arbeidstempratur når man først har fått isving vinkelsliper og sveiseapparat litt. MEN jeg gruer meg ikke til sommer akkuratt.
Høres ut som en ordentlig Nordmann! :p Jeg har 12-13 grader på jobb og 1+ i verkstedet, fint når man får gang. Med ei arbeidslampe havner man fort ut av jakka.
Amundsen T5r
16/03/12, 15:16
Da har det skjedd litt igjenn.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1228.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1229.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1230.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1231.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1232.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1233.jpg
Frigstad Racing
16/03/12, 19:17
Ser vanvittig bra ut! Kommer til å bli grisestiv! Rått :)
volvobrage
16/03/12, 19:31
Flott jobb du gjer med bilen:D Kjekt og følge med her:)
Amundsen T5r
16/03/12, 20:35
Hehe jo takk for det. Artig å høre ;-)
kleppbuvogna
17/03/12, 13:45
ser bra ut detta!:D liker det du holder på med her!:D
Hvordan bundpanne og dvs bruker du på motoren?:) har ikke lest alt enda:)
Amundsen T5r
17/03/12, 14:41
ser bra ut detta!:D liker det du holder på med her!:D
Hvordan bundpanne og dvs bruker du på motoren?:) har ikke lest alt enda:)
Bra det faller i smak. hehe... Bunnpanne er fra rekke 6ern som sitter i 960.
Dan Bay-Johansen
17/03/12, 19:48
Looking good !!
Ser fram til fortsettelsen ;) Må jo sitte her å glo når jeg ikke får gjort noe med vogna :p
Amundsen T5r
18/03/12, 11:46
Jo takk:-)
Må nok ha no lengder til med rør før jeg kan fortsette, + at jeg må handle fremmre del av buret (a stolpe rørene) Har jo nesten brukt 16 meter med rør allt på denna bil :-)
Amundsen T5r
18/03/12, 21:47
Planer fremmover nå er egentlig å bli ferdig med ''småting''
*Lappe sammen rammevang + hullene over på begge sider.
*En siste finpuss på tårnene Under-ifra.
*Lappe sammen det store hullet i gulvet.
Fant også ut at jeg velger en annen eksosløsning. Fortsatt ut døra bak, men ikke rett opp av gulvet bak setet. Blir heller å føre eksosen litt lengre bak å ta den opp rett før bakstillingsramma. På grunn av at det blir bedre plass + at jeg får litt mer svinger på eksos dvs litt bedre lyd også får jeg faktisk plass til lyd demper! :-)
Amundsen T5r
20/03/12, 11:20
Sælafester i bur på plass.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1626.jpg
Njål Nilssen
20/03/12, 21:59
Planer fremmover nå er egentlig å bli ferdig med ''småting''
*Lappe sammen rammevang + hullene over på begge sider.
*En siste finpuss på tårnene Under-ifra.
*Lappe sammen det store hullet i gulvet.
Fant også ut at jeg velger en annen eksosløsning. Fortsatt ut døra bak, men ikke rett opp av gulvet bak setet. Blir heller å føre eksosen litt lengre bak å ta den opp rett før bakstillingsramma. På grunn av at det blir bedre plass + at jeg får litt mer svinger på eksos dvs litt bedre lyd også får jeg faktisk plass til lyd demper! :-)
Tror du har missforstått litt jeg... er meningen å ha MINST MULIG BØYER... godlyd bestemmes av lyddemper og resonantor :p
Trekker kanskje tilbake det om buret, men er ALT 3mm? :S kan take med buss teipa på undersida da :p Veier de røra mye pr. meter? Ellers ser det jo bra ut (utenom det jeg poengterte tidligere en gang :p)
Amundsen T5r
20/03/12, 22:43
jaja, men blir jo penere lyd i et annlegg med svinger kontra strakrør hele veien. Å selvfølgelig har lyddemper mye å si:-) Er min mening i allefall..
Men uansett hva som er best så velger jeg den løsningen pga plass og varme.
Rørene jeg bruker til buret er 38*2mm.
Amundsen T5r
20/03/12, 22:48
Aner ikke vekt pr meter... Kan jo finne ut det.
Ang vekt skal jeg redde inn litt med panser og bagasjelokk i glassfiber.
VolvoR-Sport
21/03/12, 22:33
38x2mm blir jo for lite??
jeg skal bygge mitt i 45x3 på hovedbøyle og 40x2mm på resten..
Amundsen T5r
21/03/12, 22:50
Trur det hvertfall var det. Skal dobbeltsjekke. Bøyla er 45* 2eller 3 hvertfall..
Amundsen T5r
21/03/12, 23:12
For lite blir det nok ikke... Er samma røra som en bekjennt av meg har bygd en rør ramme s2 av. imsa kopi..
Blir så mye stivinger i detta buret uansett så det går nok bra :-)
Njål Nilssen
24/03/12, 00:01
38x2mm blir jo for lite??
jeg skal bygge mitt i 45x3 på hovedbøyle og 40x2mm på resten..
Med 38x2 eller 45x2 i chromoly ville hvertfall jeg lagt lit på med livet :) Ting skal bygges slik at buret kun skal hindre at selve passasjer delen ikke blir for most... alt rundt skal BLI mos... og skal buret brukes til å stive av bilen også, ja så lages det rundt av mye mindre dim, slik at det blir mos... sterkt nok til å tåle påkjenninger under racing osv tåler den "reduserte styrke" delen i massevis...
Larsgunnar
14/04/12, 15:57
Her skal jeg følge med! :)
Planen er femmer i 240'n min også, dog som sugis. :)
tror nok ikke det buret kneler uansett hva du gjør! 2mm er mer en solid nok, men en liten pekepinne til deg er at du burde tig sveise hele buret ;) og ikke begynne med mig dritten! Ved TIG har du MYE mer kontroll over hva du driver med, når det kommer til innbrenning og mengden tråd du mater. Det som er problemet med MIG er at den legger på altfor mye materiale som fører til svakheter fordi du ikke får ordentlig og riktig innbrenning! ved tig har du kontroll over det absolutt hele tiden :)
men ellers ser dette veldig bra ut :).. skal følge med her!
Amundsen T5r
15/04/12, 11:47
Ja tig er selvfølgelig det mest optimale. Vi får se når den tid kommer. Kjenner man ingen som tigger blir det som oftest veldig dyrt:-)
Hallois! Skal du ha svar på PM må du nesten rydde innboksen. Ellers kan du jo bare lese i prosjekttråden ;) Fint prosjekt du har!:)
tror nok ikke det buret kneler uansett hva du gjør! 2mm er mer en solid nok, men en liten pekepinne til deg er at du burde tig sveise hele buret ;) og ikke begynne med mig dritten! Ved TIG har du MYE mer kontroll over hva du driver med, når det kommer til innbrenning og mengden tråd du mater. Det som er problemet med MIG er at den legger på altfor mye materiale som fører til svakheter fordi du ikke får ordentlig og riktig innbrenning! ved tig har du kontroll over det absolutt hele tiden :)
men ellers ser dette veldig bra ut :).. skal følge med her!
Skitsnakk, det handler om innstilling av apparatet og sveiseren! Jeg sveiser rustfritt, titan, svartstål og aluminums rør hele dagen for Kværner med kunder som BP, statoil, conoco phillips osv. Og det blir nesten alltid på svart stål og rustfritt brukt Mig/Mag. Det er ikke værre enn å bruke egnet tilsats, stille apparatet skikkelig og ha en flink sveiser. Du har helt rett i at du har bedre kontroll med TIG. Men det trenger ikke å bli bedre om man er så dårlig til å sveise at man ikke mestrer noe så enkelt som MIG/MAG sveising. Legger man inn 1-2 mm glippe på vær av skjøtene får man også mye hjelp til å få skikkeli innbrenning i tillegg til å legge 3 små strenger i stede for 1 feit med masse groms inni.
Amundsen T5r
23/04/12, 14:19
Hallois! Skal du ha svar på PM må du nesten rydde innboksen. Ellers kan du jo bare lese i prosjekttråden ;) Fint prosjekt du har!:)
Rydda nå:-P Er ikke betalende medlem så får ikke sett.. Jo takk:-)
Amundsen T5r
30/04/12, 17:24
Liten oppdatering!
Har lagd nye motorfester, mal til hullet bak og skjært ut bærearmforsterkninger.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3552.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3553.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3554.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3555.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3556.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3557.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3558.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3559.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3560.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3561.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3562.jpg
Larsgunnar
30/04/12, 20:05
Dette ser jævla bra ut, Amundsen! :D
Mye fint å hente her, plukker opp mest mulig informasjon til jeg skal bygge T5 i 240'n :)
Dan Bay-Johansen
30/04/12, 21:14
Blir bra =)
Amundsen T5r
13/05/12, 16:42
Takk takk! =)
Nå er bunnpanna sendt til Volvobrage for sveising =)
Dan Bay-Johansen
13/05/12, 20:07
Ikke dumt ;)
Amundsen T5r
31/05/12, 12:52
Lenge sia det har skjedd noe her pga trang økonomi, men skjer vell noe på burfronten snart.
Har ordna meg racing navn som representerer kjørestilen jeg kommer til å ha på kjærra :P hehe....
Men! Jeg sitter å vurderer aircondition.... Aldri drivi no sælig med det på bil før. Mye jobb å bygge om? Har jo pumpe, beholder + slanger fra 960. Er jo selvfølgelig litt effekttap med dette. Men føler det er verdt en max 20hk i tap framfor å svette ihjel på bane.
Håper noen kan hjelpe med litt erfaring/svar!
Mvh.
AleksanderK
01/06/12, 09:27
Dette er et av de beste prosjektene jeg har lest her inne!
Skal definitivt følge med her :D
Amundsen T5r
01/06/12, 11:25
Dette er et av de beste prosjektene jeg har lest her inne!
Skal definitivt følge med her :D
Takk for det. Arti å høre ;)
Amundsen T5r
04/06/12, 19:56
Lenge sia det har skjedd noe her pga trang økonomi, men skjer vell noe på burfronten snart.
Har ordna meg racing navn som representerer kjørestilen jeg kommer til å ha på kjærra :P hehe....
Men! Jeg sitter å vurderer aircondition.... Aldri drivi no sælig med det på bil før. Mye jobb å bygge om? Har jo pumpe, beholder + slanger fra 960. Er jo selvfølgelig litt effekttap med dette. Men føler det er verdt en max 20hk i tap framfor å svette ihjel på bane.
Håper noen kan hjelpe med litt erfaring/svar!
Mvh.
Ingen som har no meninger eller erfaring? Hva skal til for å bygge om?
Ingen som har no meninger eller erfaring? Hva skal til for å bygge om?
Hei, du må først og fremst ha et volvo 240 AC apparat...hvis du tenker på å bruke et orginal ac/varmeapparat. Helst et nyere som er beregnet for r134 gassen.. Vet om flere som kan hjelpe deg i usa med dette. Jeg kan hjelpe deg med å sette deg ikontakt med disse. Eller du kan selvsagt lete på svenske sider...var levert mange 240'r med ac i sverige. Nåe det gjelder styringa av apparatet, så er det heller ikke så innviklet...det trenger ihvertfall ikke å bli det. Men du skal vel kjøre med orginale bokser i fra 850 turbo?... er litt usikker på om du kan bruke styringen ifra den.... skal ikke se bort ifra det...
Jeg skal ihvertfall prøve på det etterhvert. Send meg en PM hvis interesert...
Amundsen T5r
05/06/12, 13:42
Ja oki. Er det så mye styr så trur jeg det blir satt ganske langt ned på lista :P
Amundsen T5r
10/06/12, 14:50
Litt feil info jeg kom med ang rørdim jeg bruker... Det er 42*3, ikke 38*2....
Jeg har sveist ferdig motorfestene og begynnt så vidt det er med helsveising av bur. Har jo gått tom for rør så må også ha tak i mer av det :) Også har jeg fått laget fester til fuelcell. Kommer litt bilder etterpå.
AleksanderK
10/06/12, 17:23
Gleder meg :D
Amundsen T5r
10/06/12, 17:50
Da har jeg fått lasta opp litt bilder.
Motorfester ferdig.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/983.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/984.jpg
Fått på astoplerør og takrør pluss dørstrevere på ene sia, pluttselig var det tomt for rør...
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/985.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/986.jpg
Begynnt med helsveising.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/987.jpg
Så er det litt ommatt arbe. Tetta hullet til fuelcellkulpen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/988.jpg
Fuelcell med nye fester. Må få noen til å sveise på di bakre festene for meg da jeg har fjæret dem siden jeg skal ha dem på siden bak isteden for bak tanken.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/989.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/990.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/991.jpg
Så et lite stemningsbilde med catchtank.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/992.jpg
Kommer fler bilder av bur og gulvsveising neste helg tipper jeg!
Mvh.
AleksanderK
11/06/12, 08:30
Veldig veldig bra :D
Amundsen T5r
13/06/12, 17:21
Fortsatt litt med sveising... Takker for behjelpelige kamerater :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1372.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1373.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1374.jpg
Begynnt å lappe sammen gulvet over akslingen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1375.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1376.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1377.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1378.jpg
Skal bli stivt nok nå vell :)
Ja du har noen timer her ser jeg.. Stor beundringsverdi pa jobben du har lagt ned.
Amundsen T5r
13/06/12, 21:38
Har noen timer ja. Står att noen å for å si det sånn:) Jo takk for det.
Frigstad Racing
13/06/12, 22:15
Enig med Tor24, fy flate for en jobb du gjør :)
Amundsen T5r
13/06/12, 22:57
Jo takktakk:D Artig med skryt. Får mer pågangsmot hvertfall:)
Njål Nilssen
17/06/12, 19:58
Jo takktakk:D Artig med skryt. Får mer pågangsmot hvertfall:) Må du leggeut bilder av bånnpanna da! BTW Du som sveisa?
Amundsen T5r
17/06/12, 21:20
Kommer bilder så straks jeg har fått den tilbake. Det er Volvobrage på forumet her som har sveisa den. Utrolig dyktig med det han gjør;)
Njål Nilssen
18/06/12, 15:17
Kommer bilder så straks jeg har fått den tilbake. Det er Volvobrage på forumet her som har sveisa den. Utrolig dyktig med det han gjør;) Ok, ja nå hadde jeg tenkt å gi deg skryt for sveisen da :p Men ikke på jordet den sveisen der nei ;)
Amundsen T5r
18/06/12, 15:55
Hehe nei den æren må nok han få;) Gå inn på prosjekt tråden hans å se så har han sveist 3 slike panner;)
Amundsen T5r
25/06/12, 08:37
Hehe. Ja da veit vi det.... Med rwd girkasse ruller bakstillinga mi feil vei. Så da blir det s4/6 6tr girkasse med sveisa mellomdiff! Kjekkt å vite.
Amundsen T5r
26/06/12, 21:47
Da har jeg fått tilbake bunnpanna fra brage! Er ekstremt fornøyd med resultatet!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2352.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2353.jpg
Så har jeg plukket ned bakstillinga for å skru den helt fra hverandre :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2354.jpg
Maskinfilla
03/07/12, 21:53
Er bunnpanna med eit stykke fra D6 innsveist..?
Ellers rått arbeid! :)
Dan Bay-Johansen
03/07/12, 23:46
Er ei korta panne fra B6XXX motor...nyere rekke sekser.
Njål Nilssen
04/07/12, 00:52
Er ei korta panne fra B6XXX motor...nyere rekke sekser. Nyere? ble da kun levert mellom 92 og 98 :p Men ja N-serie hvitmotor...
Dan Bay-Johansen
04/07/12, 18:30
Nyere? ble da kun levert mellom 92 og 98 :p Men ja N-serie hvitmotor...
Den er ny ift 200-serien hvertfall ;)
Vriompeis :p
Er det ikke lettere å finne en diff som er ca like bred fra medbringer til medbringer, og eventuelt borre nye bolthull slik at akslene passer? Fra feks bmw. Eller montere bmw bakstilling heller:)
Amundsen T5r
05/07/12, 18:14
Næ. Får heller bli litt sært ;) Jeg har fått tak i girkasse med ferdig sveisa senterdiff, så nå er det bare å begynne så fort jeg får clutch hus.
Amundsen T5r
05/07/12, 23:21
Litt bilder igjenn.
Har fått sendt avgårde fuelcell så den skal få di to siste festene sine på siden av tanken isteden for bak.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/396.jpg
Har også vært hos Tor24 å henta tårnstag som han har bøyd til pluss levert litt stæsj til han.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/397.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/398.jpg
Lekt litt med vinkelsliper igjenn. Velger å lage det skrudd for da er det bare 2 skruer isteden for 8 når jeg skal ha av staget.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/399.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/400.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/401.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/402.jpg
Klart til sveis!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/403.jpg
Har også lagd hylser inni så jeg ikke klemmer flatt allt når jeg skrur tell. Denna blir pungta inni.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/404.jpg
Klarte å borre hullene i staget litt skrått, men har tillpassa allt derretter. Så det får gå.
Mvh.
VolvoR-Sport
06/07/12, 00:19
ser bra ut! :D
Amundsen T5r
06/07/12, 12:09
Jo takk. Får håpe det er holdbart...
Dan Bay-Johansen
06/07/12, 14:35
Ikke dumt ;)
Han har mye fint han derre Torgeir !
Amundsen T5r
08/07/12, 15:46
Hehe ja han har mye kjekkt. Veldig dyktig med det han gjør :-)
Ja da har jeg fått lagd litt stæsj til prosjektet ditt :)
Foringer til bakstilling
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/137.jpg
Gjort endringer på innsuget..Detta blir det fart i hehe ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/138.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/139.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/140.jpg
Marius Skau
02/08/12, 21:56
FyFaen så porno :O
Du har en framtidlig kunde her Tor24 :)
volvobrage
02/08/12, 22:18
innsuget såg fantastisk ut!:)
Men kan bli trangt og sveise i framkant der?
Amundsen T5r
02/08/12, 22:28
Nå får jeg ikke sove i natt. Mektig imponert!!! :D
Njål Nilssen
02/08/12, 22:37
Ja da har jeg fått lagd litt stæsj til prosjektet ditt :)
Foringer til bakstilling
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/137.jpg
Gjort endringer på innsuget..Detta blir det fart i hehe ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/138.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/139.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/140.jpg
SÅNN, skal et turbo-plenum innløp være! Torgeir har skjønt det :)
Gratulerer Chriss, nå får du deg et skikkelig plenum ;)
Larsgunnar
03/08/12, 02:40
Må spørre som en fjott her, men hva er greia med hullene? :)
Må spørre som en fjott her, men hva er greia med hullene? :)
Diffusor effekt.
Hvor fikk du sveisa om bunnpanna? hva betalte du å måtte du skaffe bunnpanne fra 6er selv?
Dan Bay-Johansen
03/08/12, 11:34
Hvor fikk du sveisa om bunnpanna? hva betalte du å måtte du skaffe bunnpanne fra 6er selv?
Volvobrage som har sveist den, regner med han skaffa den selv :-)
Njål Nilssen
03/08/12, 12:09
Diffusor effekt., dels og jamn luftfordeling så ikke bare syl. nr. 5 får all morroa...
Amundsen T5r
03/08/12, 21:14
Jo takk for det flyfaen! Trur detta blir bra:)
Bunnpanna har jeg kjøpt av en på forumet her.
tør jeg spørre hva hensikten med alle de hullene er? vil nå forestille meg at det kan bli ''turbulens'' inni der, har sett 2 delt, 4 delt før, men aldri det der! :P hehe.. explain me
Står forsåvidt godt og kort fortalt lenger oppe her. :) Så ikke siste (innerste) cyl får all moroa. Voldsom fart som kommer inn i spjeldet, greit å få det fordelt vil jeg tro så ikke all lufta sendes rett i den innerste cyl.
Står forsåvidt godt og kort fortalt lenger oppe her. :) Så ikke siste (innerste) cyl får all moroa. Voldsom fart som kommer inn i spjeldet, greit å få det fordelt vil jeg tro så ikke all lufta sendes rett i den innerste cyl.
jaja, men jeg vil ikke tru det er no bedre og ha masse høl bortover! :P i stedenfor for og ha et frest spor som går hele veien, evt 2 delt! i tillegg regne ut så fresesporet matcher spjeldet volum messig!
bare og måle i midten av trakt 1 til trakt 5 og legge til 10mm på hver ende så har du start og stopp på fresesporet, også avhengig av hvor stort spjeldhus du har da! men f.eks et 80mm så regner man ut fresesporet : så i mitt tilfellet skal sporet være 340mm x 13,3mm.. 3,14x340/80 = 13,345..
men regner med at tor har peiling på dette her, hørt han er veldig flink så! :P men ser bare ikke helt hensikten med alle de høla! hehe :P hva forno funksjon det liksom skal ha, som er bedre en ET helt spor
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.