Vis full versjon : Foring av B230: Del 1 og Del 2
Tenkte og dele med folket Forings Prosjekte vi har gående med B230 blokk ved Cylmo.
Denne blokka skal testes av teigen her på forumet, som har sprukket en del blokker i sin 800hk maskin, så vi får se om dette holder.
Vi setter tilbake like mye gods som vi borrer bort i form av foring, men foringen har 50% større matrial tetthet en orginal støpgods, og den er solig/seig og er tenkt og skal flexe hvis nødvendig i stede for og sprekke under store belastninger.
Here we go :)
Blokka
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2400.jpg
Vi syre duppa den kjapt for og få bort maling og grums, ligger den lengre forsvinner rusta også, men stresset ikke med dette nå.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2401.jpg
Selve foringen
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2402.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2403.jpg
Blokken sjekkes i alle rettninger for og se om den ligger plant, og sjekker ugjevnheter så kallt "blueprinting"
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2404.jpg
Her deckes blokken for og ha en 100% rett flate og jobbe og måle ut etter, kuttet er på 0.05mm (5/100mm)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2405.jpg
ferdig resultat av deckingen
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2406.jpg
Her justeres cylindrene inn og lagres på CNC maskina
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2407.jpg
Så måles foringene for og finne ut press passningen osv.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2408.jpg
Borring på gang
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2409.jpg
Vi borrer cyl 1 og 3 pga kraven på foringene vil gå inn i hverandre, og d blir mindre stress på blokka slik.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2410.jpg
D går akkurat hull på 101.9mm ca
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2411.jpg
Så lager vi step down for kragen på foringen
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2412.jpg
Kontroll måler hele tiden
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2413.jpg
Blokken varmes til 80grader for lettere og få inn foringene og vi smører på med loctite i cylinder veggen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2414.jpg
Opp i pressa på 1.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2415.jpg
2.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2416.jpg
3.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2417.jpg
Fra undersiden
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2418.jpg
Foringen klemmes fast mens vi borrer de to andre hulla.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2419.jpg
Resten ferdi borret
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2420.jpg
Her ser man at kravene går akkurat inn i hverandre. Foringen stikker 0.1mm over for og ha press på seg når vi skrur på stress plata til slutt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2421.jpg
Alle foringer på plass
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2422.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2423.jpg
Så klemmer vi dem fast med en stress plate til loctiten har herdet, får stå 24timer som regel.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2424.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2425.jpg
D var alt i Del 1, neste gang skal vi borre ferdig og hone cylindrene til rett klaring mot stempelm og decke ferdi blokka siden foringen stikker 0.1mm over plan.
Takk for nå :)
FYFAEN så rått!:) Dette er interessant!! Hva vil prisen på jobben bli ca. med deler ved success?
Ser bra ut:D
Hva blir prisen for noe sånt?
Vi driver og regner på dette for å prøve å få til en mest gunstig pris, men detter er mye jobb og tar fryktelig med tid, så d vil koste penger , ser for meg mellom 10-15.000kr for hele jobben med foringer.
Jeg brukte 6 timer på bildene over i maskiner osv, og vi tar 750kr pluss mva i timen for maskinerings arbeid, så man kan jo renge selv, og blokka er jo ikke ferdi enda heller, så pengene flyr :)
Kommer med priser når vi har fått regna på jobben :) nå er jeg mest innterisert i og se om d holder :)
Mvh
Filtvedt Racing
30/03/12, 20:12
Oy oy tofft.;)
Ser knallbra ut.:p
Blir gøy og se hvordan dette fungerer. Moro og se hva som egentlig går ann og lage til i disse gamle krigsmaskinene:).
Til Teigen: hvilken effekt skal du kjøre med? Trykk?
Til Tosk: hvilke topplokksbolter anbefaller du? Er det vanskelig og maskinere og få til topplokksbolter helt ned i bunnpanne.
Litt nysgjerrig på hvordan holdet rundt bolter blir når du tar bort alt(ser sånn ut) mellom sylindre.
Mvh Filtis
Halla kompis
Jeg anbefaler ARP studs og cometic pakning, tror ikke d skal gå ut over godset nevneverdig, da den øverste 2-3cm på blokka er hel støpt, dum som jeg var tok jeg ikke bilde av blokka jeg borra ut ALT på for og se hvordan ting så ut inni :) så jeg håper og tror d ikke skal svekke planet selv om vi har borra ut "litt" :)
Er desverre ikke plass til longstuds som på cosworth på volvon da du havner rett i olje kanal mener jeg og huske sist jeg sjekka :(
Mvh:)
hvordan skal dere få det tett etter at dere har borret hull ut i vannkanal?mener dere loctite holder?
Hey. Dette blir ordentlig morro. Må desverre justere ned effekttalla litt her til 648,9hk 810nm (8v).. Men detter fort nedpå en 16v. Kjører med 2b, men var og henta ei ny comp snurre her om dagen, så får se i benken til KRB hva vi ender på! Dette blir rått. uppdates kommer
hvordan skal dere få det tett etter at dere har borret hull ut i vannkanal?mener dere loctite holder?
Var jevlig dumt at jeg ikke tok bilde av den som jeg borra alt bort i, for 2-3cm opp og nede i blokka er tjukk og mye gods, så i teorien skal kun presse på foringa holde tett oppe og nede, men bruker loctite for sikkerhets skyld uansett. Har trykk testa blokka på 2bar å den lekker ikke. Men om den lekker etter x antal km får vi se :)
Tenk på motorer med våte foringer da, de har heller ikke loctite, men de er også tett? :) fleste har o-ringer som regel, men alfa romeo og rover har stål foring rett i alu uten noe tetting og de holder tett.
Her er en volvo 5er extreme hehe, denne er også tett men har i tilegg o-ringer da ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/492.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/496.jpg
Mvh
Dan Bay-Johansen
30/03/12, 21:40
Dette er snadder ;)
Har drevet litt med maskinering tidligere, men skjønner nå at jeg bare har snust på overflaten :p Dette blir morro å følge med på !!
Ja mye man kan gjøre i maskinerings verden :)
850GLTsilver
31/03/12, 10:46
Var jevlig dumt at jeg ikke tok bilde av den som jeg borra alt bort i, for 2-3cm opp og nede i blokka er tjukk og mye gods, så i teorien skal kun presse på foringa holde tett oppe og nede, men bruker loctite for sikkerhets skyld uansett. Har trykk testa blokka på 2bar å den lekker ikke. Men om den lekker etter x antal km får vi se :)
Tenk på motorer med våte foringer da, de har heller ikke loctite, men de er også tett? :) fleste har o-ringer som regel, men alfa romeo og rover har stål foring rett i alu uten noe tetting og de holder tett.
Her er en volvo 5er extreme hehe, denne er også tett men har i tilegg o-ringer da ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/492.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/06/496.jpg
Mvh
Siklesikle.
Hva koster en jobb som denne her?
Litt usikker i farta, denne jobben er ikke gjort av meg, jeg bare lånte bilde. Kommer seg vell på 15-20.0000kr tenker jeg meg, foringene koster vell 2500kr stk om jeg ikke husker feil.
Mvh
Er det den femmeren som benka over 1100hk i en svart 850 med S/V70-front? Mener å ha sett de bildene før. :)
I hvilken bil havner motoren dere bygger?
volvoRsport
31/03/12, 16:38
Er det den femmeren som benka over 1100hk i en svart 850 med S/V70-front? Mener å ha sett de bildene før. :)
Den svarte 850'en hadde D5-blokk.
Nei Leif kjørte orginal foringer bare stivet opp med staver og chims, denne motorn går i usa faktsik.
Skal stå i bilen til teigen denne 230 blokka :)
I hvilken bil havner motoren dere bygger?
Det kommer prosjekttråd om bilen når den er ferdig, ca to uker etter blokka er i havn. Kommer mest til og omhandle kjøring\missbruk for å bevise at dette er rette løsninga for holdbarhet. (er jo tross alt blokkene som er problemet inn the end)
Vi får håpe den gjør d da :D hehe, men man må prøve for og finne d ut
Den svarte 850'en hadde D5-blokk.
Link til dette?
Eventuelt samme stilen på et annet prosjekt... :)
Det kommer prosjekttråd om bilen når den er ferdig, ca to uker etter blokka er i havn. Kommer mest til og omhandle kjøring\missbruk for å bevise at dette er rette løsninga for holdbarhet. (er jo tross alt blokkene som er problemet inn the end)
Kult kult. :) Blir spennende lesing, tipper veldig mange her inne syns det er gøy å se strikken strekt hvit. ;) Lurte egentlig mest på hvilken bil dette var, man pleier jo å få med seg 800hk-Volvoer...
Link til dette?
Eventuelt samme stilen på et annet prosjekt... :)
http://www.garaget.org/?car=58795 :)
Siklesikle.
Hva koster en jobb som denne her?
Dette er Darton foringer. Vi har dem på lager til volvo hvitmotor 4,5 og 6 syl.
Priser kommer snart
Driver med første femmerblokka nå så vi må også se an timeforbruket først.
Morro at det testes litt rundt omkring :-)
Dette er Darton foringer. Vi har dem på lager til volvo hvitmotor 4,5 og 6 syl.
Priser kommer snart
Driver med første femmerblokka nå så vi må også se an timeforbruket først.
Morro at det testes litt rundt omkring :-)
Må testes litt :)
Når dere får lekasje på topp pakningen med disse foringen, så give me a call, så skal jeg fortelle hvorfor, hvis ikke dere har fått beskjed om hva som må gjøres da, darton selv var ikke klar over d selv sist jeg prata me dem :)
Må testes litt :)
Når dere får lekasje på topp pakningen med disse foringen, så give me a call, så skal jeg fortelle hvorfor, hvis ikke dere har fått beskjed om hva som må gjøres da, darton selv var ikke klar over d selv sist jeg prata me dem :)
Er klar over den ja ;-)
Dere maskinerer ikke etter senterlinja, altså...?
Dere maskinerer ikke etter senterlinja, altså...?
Nei sjelden på rekke motorer, mest på v-motorer da de ikke har så mange andre muligheter.
Retter inn hver enklet cylinder, har jo sjekket rett heten i alle vinkler,som regel skal jo borret være 90grader i forhold til planet så alle cylindre blir rett etter center linja, selv om den ikke er opplagra i bære lagrene, har borret over 100 volvo blokker, både etter center linjen og uten, og d største avike jeg kan huske er på 0.04mm (4 hundredeler) så d spiller liten rolle på disse, så kommer borrspace og avstander opp på skjermen min etter hvert som jeg legger dem inn i maskina, så hvis d er unormale verdier der, setter jeg den opp bærelagrene etter center linja for og se hva som har skjedd :)
SINISTER FINNI
02/04/12, 20:16
Og i morra kommer del 2.
Morsom lesing Mats, kremjobb du har :D
Del 2
final bore
http://i33.photobucket.com/albums/d57/242gt-r/004.jpg
decker foringene jamnt med blokka
http://i33.photobucket.com/albums/d57/242gt-r/006.jpg
knekker kanten 45 grader så man letter får i ringene og motvirker tenningsbank.
http://i33.photobucket.com/albums/d57/242gt-r/007.jpg
klar for honing
http://i33.photobucket.com/albums/d57/242gt-r/011.jpg
Stress plattan på, 1år gammal CNC diamant hon maskin fra Rottler, den gillar jag :)
http://i33.photobucket.com/albums/d57/242gt-r/015.jpg
Klar til missbruk :) ingen forksjell med og uten stress plate, holder smma mål d lover bra(110nm 12.9 bult)
http://i33.photobucket.com/albums/d57/242gt-r/021.jpg
Så kommer vell teigen med updates etter bremsing
Alt for denne gang :)
Det lover greit bedre enn std-blokka.. :p
Dan Bay-Johansen
11/04/12, 16:22
Blir spennende å se hva galskapen tåler nå ;)
Artig lesning !!
Trenger innspill!
Planen var:
1. Borre gjennom toppkn for bedre kjøling av øvre del av sylinderne på bilde (rød)
2. Porte opp utgang fra syl 1 til vannpumpe (gul)
3. Hva blir best? -La hullet fra toppen (i fremkant over vannpumpa, med forbindelse ned i pumpa) være std
- Minske hullets åpning med en femmer (som V.S ol gjør)
- Bore opp "femmern" så hullet får samme dim som hullet ut fra blokka til vannpumpa
Vannpumpa blir nå bare brukt som kolektor og det er montert elpumpe med mye mer drag over sakene.
http://finncdn.no/mmo/2012/4/vertical-5/11/8/338/828/08_207804907.jpg
Minske hulle i toppen av pumpa som går opp i toppen med en 5er kurrant, da skal fløde øke rundt i blokka og ikke gå rett i toppen med d første.
så v.s sin løsning er ganske kurrant til el pumpe ;)
Da blir det, det vi satser på, event sette inn tempføler også ved vann ut i tilleg til inn (ved tremostat).
Lager prosjekttråd når blokka er i havn og veiva snurrer vellvillig med ;)
Det beste er å droppe hele det orginale systemet. Lag en "bue" som går fra venstre side langs blokka, rundt bak og ned langs høyre og kjør allt vannet inn dirrekte i hver enste frostplugg på blokka. Så kjører du vannet ut av org. uttak på toppen OG den store frostpluggen i bakkant. Også så klart å porte opp toppakkningen så det er full gluff mellom blokk og topp. Ta også vekk termostaten og kjør alt via el pumpa.
http://forum.vccn.no/showthread.php?41637-Uggla-s-78-242-med-fora-blokk-Countdown-til-f%C3%B8rste-gatebilh%C3%A6lja!
testing av blokka har begynt for alvor ;) sjekk ut prosjekttråd
Njål Nilssen
31/05/12, 21:33
Tosk: "Vanlige" (ductile-iron) bestillingsforinger dette her?, eller prøver dere ut det KromNikkelMolybdenstålet fra smidd bolt som jeg fåreslo til deg en gang i en annen tråd?
D er er ductile sentrifugerte foringer stål og støpjærn blandet, spesial fra L.A sleeves i usa, de er ikke så sprø som darton, mye seigere, så de kan flexe i stede for og sprekke, så er de "wheter treated" rørene de lages av ligger ute hele året og ruster og lever vær hardt liv :)
Vi besøkte fabrikken i fjor, meget hyggelig folk og inntersant besøk :)
Njål Nilssen
02/06/12, 15:19
D er er ductile sentrifugerte foringer stål og støpjærn blandet, spesial fra L.A sleeves i usa, de er ikke så sprø som darton, mye seigere, så de kan flexe i stede for og sprekke, så er de "wheter treated" rørene de lages av ligger ute hele året og ruster og lever vær hardt liv :)
Vi besøkte fabrikken i fjor, meget hyggelig folk og inntersant besøk :) Hva de ligger på i pris da? Å få CNC dreide foringer på mål her på berget uten bekjentskaper kommer på ca. 2k per foring i 34CrNiMo6 :)
Skal ting vare lenge også så har jo dere Nikasil på Cylmo da :) Blir "skuddsikker" evighetsmaskin da ommentrent :)
dem ligger på ca 1500kr stk fra usa, avhening av dollar kurs :)
Frigstad Racing
03/06/12, 11:43
Utrolig intressant! Slike tråder vil jeg se mere av :-)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.