PDA

Vis full versjon : motornett fra en obd2 kan det brukes med obd1? 2,0l turbo



Folkvord
30/03/12, 15:18
som sakt kan en bruke motornett fra en obd2 i en bil med obd1 nett? bilen det gjelder er en 2,0l turbo

850GLTsilver
30/03/12, 15:34
Ja.
Men du må trikse litt med diagnosedelen.
Kan sjekke nærmere, og se om det ikke går uten endringer.
Elektronikken er og blir OBDI etter hva jeg forstår?

Folkvord
30/03/12, 21:26
går ikke den på sjølve el nette uten om mottornette da???

850GLTsilver
30/03/12, 21:55
Kablinga til diagnosen er integrert i elnettet.
Og i OBDII nettet er det ikke de samme diagnosetilkoblingene til ECUene som det er i OBDI

Hvilke årsmodeller er det snakk om forresten? Bilen med OBDI og el-nettet med OBDII.

Folkvord
31/03/12, 02:53
vett det, men har fått ny motor som det er obd2 motornett på så har eg en 95 mod med obd1 el nett å motornett i, så går det og bruke motornette fra obd2 i en bil med obd1?

altså misforstår kansje litt her, men diagnoseavlerseren ligg i sjølve el nette som følger bilen så lenge det er eit obd1 nett??? og så lenge eg skal kun skal bruke sjølve motornette fra en obd2 så burde det vel ikke bli noe problem med diagnosen??

850GLTsilver
31/03/12, 10:08
vett det, men har fått ny motor som det er obd2 motornett på så har eg en 95 mod med obd1 el nett å motornett i, så går det og bruke motornette fra obd2 i en bil med obd1?

altså misforstår kansje litt her, men diagnoseavlerseren ligg i sjølve el nette som følger bilen så lenge det er eit obd1 nett??? og så lenge eg skal kun skal bruke sjølve motornette fra en obd2 så burde det vel ikke bli noe problem med diagnosen??

For å si det enkelt:
OBDII motornett i en OBDI bil gjør at du mister diagnosemuligheter fullstendig.
Dette da diagnosen på OBDII-nettet er koblet opp mot kontakt i midtkonsoll, som ikke finnes i et OBDI nett.
Likeledes så er det slik at diagnosestikket OBDI har i motorrommet, mangler i et OBDII nett.

Det vil også være nødvendig å bruke elektronikken fra OBDII-nettet noe som kan skape litt vansker opp mot startsperre og slikt.

Og så langt har jeg ikke sett på om det er forskjeller mellom disse to motornettene med hensyn til hvor de forskjellige tilkoblinger mot kupè-nettet er.

Ikke annet enn at du bør virkelig ha tunga rimelig rett i munnen når du gjør dette.
Begge skjemaene bør du ha utskrevet og mere enn gjerne få laget et nytt skjema der du har gjort sammenkoblingene på papiret før du starter jobben.

Folkvord
31/03/12, 13:28
sorry men trur kansje vi misforstå hverandre litt her:P eller så er eg heilt på jordet her:P men når eg sier motornett så mener eg ifra motoren og opp til ecu, der deller du jo motornette og el nette til sjølve bilen( når eg sier sjølve bilen så mener eg fra ecu og opp til sikringsboksen) og diagnosen følger el nett som følger bilen i min 850 hvertfall og ikke på motor nettet. så slik eg har sett på det til nå så ser motornette lik ut på obd1 og obd2

850GLTsilver
31/03/12, 21:00
Da er det ikke noe OBDII nett du legger inn.
OBD = On-Board-Diagnostics, er dette som gjør at du kan diagnostisere elektronikken i bilen.
For det er ingenting fra ECU og ut til motor som egentlig skiller seg mellom disse diagnoseversjonene.

Men jeg skjønner godt hvor misforståelsen kommer fra ja. For meg så er skillet i torpedoveggen.

Men tilbake til dette du ønsker å gjøre:
Å bruke kabling til en motor som er nyere enn det originale i bilen din byr i og for seg ikke på problemer.
MEN du vil få en utfordring med hensyn til startsperre. For siden du ikke skal bytte annet enn elektronikk og kabling ut i motoren, så vil ikke denne OBDII-motorelektronikken ha noen startsperre å samtale med. Dette gjør at motorelektronikken vil nekte deg å starte motoren. Finnes sikkert de som kan levere deg chip som overser akkurat dette.

Folkvord
01/04/12, 01:02
hehe da skjønner eg at det har vert litt klatt:P men startsperre ligger ikke den i sjølve ecu da?? har ikke startsperre i min bil og skal bruke samme hjerne som eg har nå, det er helt lik motor som eg har i nå som skal i bare den kommer fra en et år nyere bil med obd2 orginalt. så trudde liksom at startsperren og det lå i ecu som igjen kombinerer med den Imobilizer eller hva det hetter under rattstamen som igjen får signal fra nøkkelen som igjen sender startsignal videre til hjernen og ned til starter, for det er vel den Imobilizer eller hva det hetter som egentli er en hjerne som funker som en bryter på en måtte etter det eg har forståt?

850GLTsilver
01/04/12, 17:36
Startsperren aka Immobilizer, sitter i ECU ja.
Og her gjelder det å holde tungen rett i munnen.
Den boksen under rattstammen har kommunikasjon med nøkkelen OG ECU.
Dersom immobilizer-unit under rattstammen godkjenner nøkkelen, så sende den melding til ECU om at det er OK å starte.
Ingen bryterfunksjon, men kontinuerlig kommunikasjon som ikke kan brytes.
Skal du benytte den nyere motoren, bør du beholde den ECU som du alt har i bilen. Inkludert kabling.

Nicklas
08/04/12, 23:56
Vil foreksempel ein 850T5 motor passe rett in (plug and play) i ein 850 20v ?

Folkvord
09/04/12, 21:31
visst det er en 96mod med obd2 el nett så er det kun motornett du må sjifte, visst det er en gamlere model så må du sjifte helle el nette frame i motorrommet og inn til under rattstammen;-)