PDA

Vis full versjon : Bytte av indre endeledd Volvo V70 2.0turbo



Volvonikko
29/03/12, 22:23
Tenkte jeg skulle bytte indre endeledd.. Men dette kan jo bety og hete så mye forskjellig, så hva er det jeg skal se etter ? Har aldri byttet denne delen før.. Så hva er det egentlige navnet på delen jeg ser etter ?

MacGyver
30/03/12, 06:03
tenker du på styrestaken som sitter festet på tannstangen?

denne tenker jeg..

1201

jeg hadde slark på min, jeg sjekket på samme måte som jeg sjekket endeleddet. rikket på dekket mens jeg så på styrestaken.
merket at jeg hadde liten men merkbar nok slingring.

skiftet den så nylig som nettopp i uka.. kjøpte den på billia for 1050,- artikkelnummer VO 9191410 (men jeg har ikke turbo)
er ikke sikker men mener du skal ha chkod 5, for SMI system, M 16 gjenger
pris 566 mekonomen Artikkelnr: 08-60118

snart helg :cool:

Volvonikko
30/03/12, 06:30
Konge :) Du er MacGyver du ;)
Var akkurat den delen jeg mente.. Måtte byttes på høyre siden sammen med noen defekte mansjetter og et hjullager.. Da blir høyre siden fin igjen :)

Takk for masse hjelp.. Men hva skal jeg spørre etter da ? De har jo så mange rare navn på bildeler for tiden :S

MacGyver
30/03/12, 14:04
styrestaken har ikke noe retningsbestemmelse. (høyre eller venstre) så hvis du spør etter styrestak for tannstang til SMI system så går vel det heilt fint... ellers kan du jo printe ut bildet :cool:

du oppgir som regel bare reg nr så finner de delen for deg meg jeg måtte velge mellom TRW eller SMI, heldigvis hadde jeg gransket litt på forskudd og fant ut hvilken jeg skulle ha. :-D

huske det var litt klatt med å få festet masjetten for styrestaken ved tannstangen med den slangeklemma som følgte med (trangt og godt :-D),

hvis jeg skulle skiftet styrestaken igjen hadde jeg satt på en slangeklemme som vist under istedenfor den orginale.
1203

bare hyggelig å kunne hjelpa ;)


Ha en riktig god påske
1204

Volvonikko
31/03/12, 09:19
Nok en gang er du suveren :) Ja kanskje slangeklemme hadde vært tingen.. i og med det er en så ny bil, så vil jeg ha alt på stell.. Følgende deler som skal byttes ut:
Hjullager høyre foran, styrestag tingen vi diskuterer her nå :P og alle mansjetter.. er 3 som er defekt, så bytter bare siste også :)
Da blir bilen i sitt "ESS" igjen :)

God påske ja :) Ha en trivelig ferie :)

liguerex
07/12/12, 11:04
Hei folkens :)

har vært på EU-kontroll med min V70 og fikk 2 feil: Styring/Ledd

2.3 Stor slitasje i ledd: venstre side (2)
Stor slitasje i ytre endeledd: høyre side (2)

Aner ikke hva det menes med ledd på venstre side :confused: Er det styrestaken (indre endeledd) som det er snakk i denne tråden eller "ball joint" som er Nr. 3 på bilde http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1239403&ukey_assembly=240792&ukey_make=0&ukey_model=0&ukey_driveline=0&ukey_trimlevel=0&modelYear=0

brynna
07/12/12, 11:52
Hei folkens :)

har vært på EU-kontroll med min V70 og fikk 2 feil: Styring/Ledd

2.3 Stor slitasje i ledd: venstre side (2)
Stor slitasje i ytre endeledd: høyre side (2)

Aner ikke hva det menes med ledd på venstre side :confused: Er det styrestaken (indre endeledd) som det er snakk i denne tråden eller "ball joint" som er Nr. 3 på bilde http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_product=1239403&ukey_assembly=240792&ukey_make=0&ukey_model=0&ukey_driveline=0&ukey_trimlevel=0&modelYear=0

Er sannsynlig at det er indre på venstre side da de har spesifisert det som ytre på høyre side. ???

gswede
07/12/12, 12:59
Like greit å bytte indre og ytre begge sider når du først er i gang - gjør underverker for bilen og styre "feel"
www.fcpgroton.com/index-exec/sub_top_menu_item/by_make-by_model-by_year/by_make/78/by_model/1464/by_year/49

Betalte 180kr for leddet som er avbildet over her, 1/5del av prisen og det for original del. Jeg byttet like godt indre, ytre pluss nye gummipølser. Delene kom på det samme som du betaler for ett indre ledd her hjemme. Originaldeler. Slå den!

liguerex
08/12/12, 18:31
Takk for svaret, begge to :)

Da bytter jeg både indre og yttre ledd på begge sider. Tenker bare på hvor jeg bestiller delene fra. Det er stor forskjell på pris. For eks. dindel.no er det til sammen rundt 1300 mens på Bilia over 3000 :mad: Er det noen her som har prøvd delene fra tyske Optimus? Har ikke lyst til å bytte alt om 2 år igjen :D

gswede
08/12/12, 21:21
fcpgroton... se linken i min forrige post

liguerex
11/12/12, 14:05
På fcpgroton har de "Karlyn" ledd som er helt ukjent merke for meg. Jeg har bestilt fra fcpeuro.com (en del av fcpgroton) 4 ledd (Meyle) + 2 mansjetter + frakt = 198 $ som i dag er ca 1120 Nok. Selv om tollavgift kommer i tillegg er jeg til slutt godt under 2000 :D
Takk for tipset :)

850GLTsilver
11/12/12, 14:08
Ingen toll, men du får et påslag på Moms, Kr. 280,- Totalen din: 1400,-

liguerex
19/12/12, 11:40
Ingen toll, men du får et påslag på Moms, Kr. 280,- Totalen din: 1400,-
Du hadde rett. I går fikk jeg julegave:D Pris fortolling 125 + utlagt mva 162. Ikke verst;)