PDA

Vis full versjon : Lambda vs bredbåndslambda.



depress
12/04/10, 21:43
jeg skal kjøre et 300hk oppsett på fk motoren min. å har tenkt å bruke en bredbåndslambda får å kunne finjuste luft og bensin forholdet. ved bruk av bensintrykkregulator. pluss at hjernen skal chippes. så etter å ha diskutert med flere venner av meg sier alle av dem at jeg må fjerne orginal lambdaen får å kunne få brukkt bensintrykkregulatoren. får å kunne justere trykket dit jeg vil. hvis ikke vil hjernen bare strupe ned på duty cycle på dysene? noen som kan gi meg noen fine råd og tips. lurer også på om bredbåndslambdaen vil fungere om man kjører e85?

ChrML
12/04/10, 22:06
jeg skal kjøre et 300hk oppsett på fk motoren min. å har tenkt å bruke en bredbåndslambda får å kunne finjuste luft og bensin forholdet. ved bruk av bensintrykkregulator. pluss at hjernen skal chippes. så etter å ha diskutert med flere venner av meg sier alle av dem at jeg må fjerne orginal lambdaen får å kunne få brukkt bensintrykkregulatoren. får å kunne justere trykket dit jeg vil. hvis ikke vil hjernen bare strupe ned på duty cycle på dysene? noen som kan gi meg noen fine råd og tips. lurer også på om bredbåndslambdaen vil fungere om man kjører e85?
Du har ikke lyst til å fjerne lambdaen og finjustere blandingsforholdet utenom det. Det er nettopp derfor lambdaen sitter der, for at den skal finjustere seg selv. Uten lambda så er det ikke sikkert du får samme blandingsforhold hver dag med varierende værforhold eller ved havet kontra på fjellet, eller på vinteren kontra sommeren. Hvis lambdaen er i orden så vil du alltid ha perfekt blandingsforhold ved normal kjøring.

Med en justerbar BTR kan du derimot justere blandingsforholdet motoren får når den går i open-loop. Dvs når du gir mye gass og motoren belastes mye, da tar den ikke lenger hensyn til lambdaverdiene. Om du vil ha den litt fetere kan du justere opp blandingsforholdet litt over hele registeret og motorstyringen vil automatisk kompansere ved hjelp av lambda så du fortsatt får perfekt blandingsforhold ved normal kjøring, men ved full gass vil den gå litt fetere når den ikke lenger tar hensyn til lambda. Hvis du vil ha litt fetere blanding når turbotrykket kommer kan du montere en progressiv BTR (1:1.2) og justere den til normalt bensintrykk til vanlig.

Hvis du skal ha 300hk oppsett vil du mest sannsynlig ha Bosch 968 eller 558 dyser. 968 dysene krever 3.8 bar bensintrykk og du må ha justerbar BTR. 558 dysene krever 3 bar bensintrykk (originalt), og du trenger igrunn ikke justerbar BTR. 558 dysene er billigere. I tillegg må du montere 3" LMM med sluttnr -012 eller bygge om en -016 LMM til 3". 3" LMM og 968/558 dyser hører sammen for at motorstyringen fortsatt skal skjønne noe dersom du skal kjøre bensin. Dersom du skal kjøre på E85 må du øke dysene ytterligere 30% i kapasitet.

Du kan fortsatt montere bredbåndslambda selv om du skal bruke original lambda. Bare å montere en ekstra etter original lambdaen i downpipen eller montere en bredbåndslambda som har simulert smalbåndsutgang som du kan koble til motorstyringen (original lambda er smalbåndslambda). NAW 7S har simulert smalbåndsutgang.

Dette fungerer fint på E85 siden lambda kun måler oksygeninnholdet i eksosen (dvs uforbrent oksygen). Den måler ikke noen andre gasser.

depress
12/04/10, 22:58
har lmm - 012 og -968 dysene. vil det da hjelpe å kjøre opp bensintrykket får å få høyere cc/min på dysene ved bruk av e85? liker å ha btr selv om det kan være en ulempe. men er eneste måten man kan justere på selv når man ikke har datasprut.

ChrML
12/04/10, 23:05
har lmm - 012 og -968 dysene. vil det da hjelpe å kjøre opp bensintrykket får å få høyere cc/min på dysene ved bruk av e85? og litt mer angående lambda:p har det noe å si hvem rekkefølge de står i? om orginal må stå før eller etter bredbåndslambda. noen folk som sier så mye rart å jeg har ikke allverdens peiling. så kjekkt å sjekke opp.
Vil ikke anbefale å øke bensintrykket så mye at du får 30% mer cc/min på 968 dysene. For å få til det må du øke bensintrykket noe hinsides (flere bar), og da ødelegger du nok bensinpumpe og kanskje også dysene fordi de blir holdt igjen fra å åpne skikkelig pga bensintrykket. I tillegg blir spredningsbildet feil når du øker bensintrykket over/under merkeverdien.

Du kan bruke original 2.75" LMM og 968 dysene for å få nogenlunde riktig blandingsforhold ved WOT på E85. Men da har du ikke dyser til 300 hk lengre da mengden ikke tilsvarer mer enn rundt 325 cc/min med bensin (E85 krever 30% mer fuel).

Vet ikke om det har noe å si hvilken rekkefølge original lambda og bredbåndslambda står i, men sånn bredbåndslambdaen fungerer er at den pumper inn luft fra omgivelsene for å måle lambdaverdier under 14.7 (stoiometrisk blanding). Så ser den hvor fet blandingen er ved å vite hvor mye luft den må pumpe inn for at selve sonden fortsatt sier 14.7.

Det jeg ikke vet er om bredbåndslambdaen pumper denne luften inn i eksosanlegget eller om luften bare kommer i kontakt med selve sonden. Hvis lufta pumpes inn i eksosanlegget så vil det jo være veldig lite heldig å ha original lambdaen etter da du risikerer å få feil målinger i den pga oksygenet fra den første.

depress
12/04/10, 23:34
hvilke dyser er det som egner seg til denne bruken da? og hva er orginal trykket på standar btr?

ChrML
12/04/10, 23:53
hvilke dyser er det som egner seg til denne bruken da? og hva er orginal trykket på standar btr?
Original BTR har trykk på 3 bar. Du skal ha dyser som leverer ca 600 cc/min for å kjøre E85 på 3" LMM.

Uten at jeg har prøvd dette før, så kan jo disse se ut som greie dyser (som ser ut til å passe, men kan ikke garantere noe).
http://www.fiveomotorsport.com/import-high-performance-fuel-injectors/?itemid=1117

Høyohm Bosch dyser som leverer 650 cc/min ved 3 bar. De kan kjøres på 3 til 4 bar og levere opp mot 760 cc/min @ 4 bar (mtp senere effekt). De er dessverre 40% større enn 968 dysene ved 3 bar, aner ikke hvordan det vil fungere i praksis da det anbefales ca 30% mer fuel ved E85, men når jeg kjørte med dyser som leverte 10% for mye på bensin i forhold til LMM så gikk bilen generellt altfor fett.

Sikkert noen andre her som har kjørt 300 hk oppsett på E85 som kan komme med noen innspill.

depress
13/04/10, 07:03
http://www.bmotorsports.com/shop/product_info.php/cPath/144_146/products_id/448 disse bør vel også kunne fungere? 630cc

depress
14/04/10, 13:19
noen som har erfaring med å kjøre på ren e85? lurer på hvordan 630cc dyser vil passe med lmm -012. eller om det bare blir krøll:(

Volvo144
02/06/10, 13:10
jeg kjører flexitune (koster ca. i underkant av 1000kr), 558 dyser og -012 3" LMM og Viking Exomax. Funker fint det.

Flexitune kobles mellom hjernen og dysene og tilpasser dyseåpningstidene i forhold til at du kjører E85 på bilen...

Funker gull på min med viking ecomax chip.

Kjørte også uten 558 dysene og 3" lmm, men da gikk den ikke så bra.

Det fine med flexitune er at den merker blandingsforholdet med bensin / E85 du har i tanken, slik at man kan gjøre valgfri blanding om man ikke får tak i E85. Flexitune er koblet til lambdaen og regulerer i forhold til dette.