Vis full versjon : Prisvurdering orginalbiler i toppskick ? (Ikke tunet/uorginalt)
Volvo 244 turbo sedan? (1981-1985)
Volvo 245 turbo? (1982-1985)
Volvo 242 L / DL / GL / GT (div årganger)
VOLVO 244 L / DL/ GL / GLE / GLT (div årganger)
Hva er evt ditt argument for prisnivået?
Mitt tips nå det gjelder 244 turbo fra 1981 (75.000 - 100.000 kr avhengig av kilometerstand).
Urturboen fra volvo med sølvplysj, prisen tror jeg vil stige med årene.
Volvo-turbo
29/03/12, 10:46
Urørte orginale turbobiler vilvnok stige i pris. Sølvplysj var jo datidens fatigmanns interiør (standard) skinn var vere eksklusivt og er det på nye biler den dag idag.
Det finnes fortsatt massevis av slitte men greie eksemplarer av ordinære 240er i prisklasse rundt 15.000-20.000. Men i de aller siste årene har vi også sett flere svært fine eksemplarer solgt for betraktelig mer, 50.000 og oppover. Jeg har inntrykk av at det er en oppadgående tendens for svært fine originalbiler. Det gjelder kanskje alle versjoner, mens særlig Turbo og enkelte andre fine utgaver vil være enda dyrere. Synes det blir vrient å tallfeste det særlig mer presist nå...
242 kunne jeg tenkt meg 79+
HarryVolvo
29/03/12, 14:24
Var i prat med en gamling her i disktriktet.. Han har en 93 240GL type rød (601), kmstand på godt over 300k, men helt strøken stand ellers. Er på service hos verksted hver 10.000km.. Understellsbehandlet hvert 3.år osv.. Godt holdt med andre ord..
Han hadde da blitt fortalt av volvoverkstedet at han kunne lett be om 70.000kr for bilen...
Jeg hadde aldri betalt mer enn MAX 30k for den.. Greit nok at den er strøken, men med tanke på at man får en bensingjerrig småbil av 2011/12-modeller fra 70k og opp er det drøyt for en gammel 240.. Var ingenting ekstrautstyr heller.. Kun servo.. :P
Servo er også standard (1990 og senere). :p
For mange som er interessert i slike biler og "vet å verdsette dem" vil det være temmelig irrelevant å sammenligne med nyere småbiler. Likevel synes også jeg at 70.000 virker fullstendig urealistisk for en ordinær 240 som har gått så mye, selv om den er prikkfritt vedlikeholdt.
Hvis han setter den på en låve og glemmer den i 30 år så er prisen i høyeste grad realistisk, men akkurat nå er den dessverre ikke "gammel"/ sjelden nok. 240 er nok den mest vellykkede volvoserie noensinne.
Orginalbiler blir nok vanskeligere og vanskeligere å finne med årene, mange som tuner og styler dem ihjel.
Ja, vi befinner oss i en "utrydningsfase", hvor svært mange av de dårlige og ofte uoriginale eksemplarene vil bli skrotet. Så vil det om noen år være igjen færre, men i gjennomsnitt finere biler. Min oppfatning er at 240 blir en av de mest opplagte klassikerne, og klassikerstatusen og høyere priser ser allerede ut til å være godt underveis.
Var i prat med en gamling her i disktriktet.. Han har en 93 240GL type rød (601), kmstand på godt over 300k, men helt strøken stand ellers. Er på service hos verksted hver 10.000km.. Understellsbehandlet hvert 3.år osv.. Godt holdt med andre ord..
Han hadde da blitt fortalt av volvoverkstedet at han kunne lett be om 70.000kr for bilen...
Jeg hadde aldri betalt mer enn MAX 30k for den.. Greit nok at den er strøken, men med tanke på at man får en bensingjerrig småbil av 2011/12-modeller fra 70k og opp er det drøyt for en gammel 240.. Var ingenting ekstrautstyr heller.. Kun servo.. :P
Synes det er litt drøyt av et volvoverksted å komme med en slik verdivurdering. Sannheten er at om han hadde byttet inn bilen for å kjøpe en ny volvo så hadde han vært heldig om de hadde tilbudt han vrakpanten for den.
HarryVolvo
30/03/12, 09:04
Ja, ikke sant.. Dem hadde jo ALDRI tilbydt han 70k i innbytte.. Ikke 30k engang..
Og jeg ser ofte på nett volvoer som ligger overprisa.. Så her om dagen en 84-85 245 som var sliten.. b21a, m45, muskelservo etc.. Vært noen ganger i autovernet (ungdomskjøring) og slike ting.. 18k skulle han ha.. Ringte på den å tilbydde han 5k... Ble hissig han, og lurte på om jeg visste hva slike klassikere er verdt nå om dagen.. Jaja.. :p
Har da vært i volvomiljøet, spes 200-serien fra jeg var nyfødt, og ble ihugget entusiast når jeg ble 13.. Han hadde eid bilen i ett år, og var overbevist om at han kunne det som var å kunne ang 240.. :)
Så er som sagt mye rart ute å går, men at strøkne originalbiler ligger høyt prisa, skjønner jeg godt, da det begynner å bli få av strøkne eksemplarer.. Er som regel inngrodd i baum, kappa hull overalt pga stereo etc..
Ja, det vil fortsette å vise seg et skarpt skille mellom gode og dårlige eksemplarer. Noen kan se ut til å ha fått for seg at 240 er "gull" uansett.
Den på verkstedet som snakket om 70.000, har nok gjort seg skyldig i å være "pratmaker"... :p
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.