PDA

Vis full versjon : Skifte av bremsebånd til parkeringsbrems - problemer



E_S
29/03/12, 08:03
Jeg skulle skifte skiver, klosser og båndene til parkeringsbremsen på bilen min i går. Det gikk forsåvidt ganske greit, men et problem var at selv med alt av justering skrudd helt inn, både den på mekanismen i tromlene bak og den saken på brekkspaken i tilfelle noen hadde tuklet der, var det komplett umulig å få på skiven over tromlene. Det var alltid noen millimeter for mye, selv med alt justert HELT inn. Det endte med at jeg satte inn igjen de gamle båndene, da de var hele og ikke riktig utslitt, men jeg skjønner ennå ikke hvordan dette kan bli slik. Er det noen forskjell på årsmodeller eller noe slikt på dette, eller er det kombinasjonen av uoriginale skiver og bånd som kan bli feil? Eller er det noen som har skiftet brekkwire noen gang og satt inn noen med feil lengde? Noen andre gode ideer?

MacGyver
29/03/12, 08:56
mulig at du må justere på selve håndbrems wiren for å få tilstrekkelig klaring? har ikke hatt slikt problem selv desverre.

kan dette hjelpe?

1197

Sollien
29/03/12, 09:17
hvor er de kjøpt???kjøpte mine på vparts og sleit med det samme selv, la de nye over de gamle og såg at det var nesten 10mm mere gods på de nye.... mao måtte jeg slipe for å få de på.... stakk på volvo og kjøpte nye de gikk på uten problemer....
eventuelt må du kikke på innsida på skivene om du bruker de opp igjen.. bruker å legge seg en "grei" kant der som du må file/hamre bort :)

E_S
29/03/12, 19:52
Takker for tips!

Det bildet der er av en vanlig trommelbrems - en justering finnes på disse av samme type, men den er skrudd helt sammen. Jeg synes det ser ut som det rett og slett er umulig å få til å passe, da det virker som det er mer gods på mine nye også enn de gamle. Da får jeg satse på originalvare når de som sitter der har gjort tjenesten, men vil tro de går litt til. Jeg monterer nye skiver, så det er ikke noe problem. :)

Bjarne Fjellhøy
31/03/12, 16:15
jeg har nettopp gjordt samme jobben, pluss bytte vaier, for den ene var ferdig. da gikk jeg for kun orginaldeler utenom vaierene, det ble biltemas for volvo var stengt. det var null problem og få satt sammen, bortsett fraa og få festa vaieren inn i hullet som går inn til trommelen.

850GLTsilver
31/03/12, 19:59
jeg har nettopp gjordt samme jobben, pluss bytte vaier, for den ene var ferdig. da gikk jeg for kun orginaldeler utenom vaierene, det ble biltemas for volvo var stengt. det var null problem og få satt sammen, bortsett fraa og få festa vaieren inn i hullet som går inn til trommelen.

Vaieren inn i det hullet bak på klokka er et standardproblem det.
Må renses nitidig der samt benytte litt plastilube så den plasthylsa kommer greit på plass.
Og det er samme armod om vaieren er fra Biltema, Volvo eller Mekonomen i alle fall. (Prøvd alle tre)
Likeledes skal man være nøye med å rense og smøre opp den "saksa". Gjør man dette, så får man smørmyke håndbremser.

Bjarne Fjellhøy
01/04/12, 16:32
jeg tok bare av den o-ringen jeg så gikk den så fint inn atte;) den satt også gitt:)