PDA

Vis full versjon : Volt og Amper på FK/FT dyser?



TimB
12/04/10, 21:10
Noen som vet hva dette er?

TimB

jonass
12/04/10, 21:23
Du klarer og finne ut motstanden, og da er det greit og regne ut ampere.
Ta også et søk på ohms lov

Shaiko
12/04/10, 21:34
U=volt
R=OHM
I= Ampere

I=U delt på R

R=U delt på I

U=R gange I

Volten er 12 på dysene. så du trenger bare og ta multimeteret ditt og måle motstanden så kan du regne selv

ChrML
12/04/10, 21:48
Husk å ta høyde for evt motstanden i formotstandene til dysene hvis du har lavohmsdyser. Da bare plusser du sammen motstanden i en formotstand og en dyse og regner ut strømmen utifra 12V.

Shaiko
12/04/10, 22:14
dersom du har formotstander og lurer på hvor mye strøm det går over dysa så kan du ikke regne med formotstandene. hele vitsen med lavohms dyser er for og få en større strøm over dysa.

ChrML
12/04/10, 22:18
dersom du har formotstander og lurer på hvor mye strøm det går over dysa så kan du ikke regne med formotstandene. hele vitsen med lavohms dyser er for og få en større strøm over dysa.
Det går ikke noe strøm over dysa, det går strøm igjennom dysene. Den samme strømmen som går igjennom dysene går også igjennom formotstandene. Den blir ikke borte midt i kretsen. Over formotstandene + dysene ligger det 12v. For å finne strømmen i kretsen da ut ifra det, så er det klart at du må bruke motstanden i både formotstandene og dysene for å finne ut av det.

Alternativet er jo å finne frem et oscilloscop for å finne amplituden på spenningspulsene akkurat over dysene og så måle motstanden i akkurat dysen, og regne ut strømmen via det, men det tviler jeg på at trådstarter synes er en veldig enkel måte å gjøre det på :).

Shaiko
12/04/10, 22:21
jeg har 0,4 ampere mer på lavohms dysene kontra høyohms målt med tang. på samme bil. desto lavere motstand du har i dysa desto mere strøm kommer imellom.

Edit: skjønnte du ikke det når jeg skrev over dysa at jeg mente imellom? jeg mente ikke at det sto en stråle med strøm ut av dysa

ChrML
12/04/10, 22:29
jeg har 0,4 ampere mer på lavohms dysene kontra høyohms målt med tang. på samme bil. desto lavere motstand du har i dysa desto mere strøm kommer imellom.

Vel, du har oversett det faktum av dysene er koblet i serie med formotstandene. Det ligger 12v over både formotstandene + dysene på en bil med lavohm dyser, og det ligger 12v over kun dysene på en bil med høyohm motstander.

Hvis du skal regne ut strømmen som går i kretsen må du ha den totale resistansen. Den totale resistansen i kretsen uten formotstander er resistansen i dysen. Den totale resistansen i kretsen med formotstander er resistansen i dysen + formotstanden.

Har du like mange ohm i begge kretsene så kommer du ikke utenom at det går like mye strøm i begge. Da er det ikke teknisk mulig, for i en seriekrets går det like mye strøm gjennom alt (men spenningen som ligger over de forskjellige er forskjellig). Hvis du måler forskjellig så er det fordi den totale resistansen blir forskjellig, som også kan ha med at dysene er forskjellig.




Edit: skjønnte du ikke det når jeg skrev over dysa at jeg mente imellom? jeg mente ikke at det sto en stråle med strøm ut av dysa
Jeg har inntrykk av at du blander strøm og spenning, og når du i tillegg sier strømmen over, så er du ganske forvirrende. Det er viktig å bruke riktige faglige begreper :).

TimB
12/04/10, 22:32
Takker for svar, men skjønte jeg forklarte dette litt feil:P

Skal kjøpe formotstander, så trenger og vite hvor store dem skal være.
Men takker for nyttig info som har kommet allerede:)

ChrML
12/04/10, 22:34
Takker for svar, men skjønte jeg forklarte dette litt feil:P

Skal kjøpe formotstander, så trenger og vite hvor store dem skal være.
Men takker for nyttig info som har kommet allerede:)
Ah. Bruk samme størrelsen som i en original FK/FT bil. Har noen originale liggende på baderomsbenken jeg kan måle i morgen. Kunne målt de nå hadde jeg hatt instrumentet liggende her inne :).

Husk å kjøp motstander beregnet på høy nok effekt og gi de god kjøling. Kan regne ut hvor mye effekt de må tåle kontinuerlig i morgen når jeg har ohmet både formotstandene og dysene jeg har liggende.

TimB
12/04/10, 22:51
Herlig! =)

asdf
13/04/10, 00:27
6,8ohm, 50w motstander.

Før hadde de iallefall artikkelnr. 60-672-19 hos elfa, men det finner jeg ikke lenger. Spørs om 60-328-75 duger. Det kan sikkert noen elektroguruer svare på.