PDA

Vis full versjon : Kvalitetstid i garasjen [stage 0 ++]



Mauser
28/03/12, 11:42
- En bil ('97 850 2.0 LT aut, 242' km)
- En kasse med deler
- En garasje med 4-punktslift
- En glimrende lørdag + litt på mandag

og alt snurrer og går. Jeg fikk byttet følgende:

Olje + filter
Bensinfilter (sikkert originalfilteret som sto i, det var _litt_ blåsemotstand i det, gitt)
Kupefilter med aktivt kull (igjen, TETT originalfilter)
Plugger, pluggledninger, rotor, kappe
Lambdasonde
Simmerringer på begge kamakslene bak (litt oljedrypp, ikke noe dramatisk)
Veivhusutlufting, komplett
Bremseklosser foran og bak (Akebono keramiske)

Dessverre var innsugspakningen jeg hadde kjøpt fra BCB feil, og den som skulle vært inkludert i veivhussettet fra FCP var ikke det, så jeg fikk ikke montert det sammen før mandag kveld - med originalpakning fra Volvo, levert i løpet av fire timer etter bestilling til 149,-. Det går an!

Oljefella i veivhusventilasjonssettet fra FCP var også dårlig. Toppen falt rett og slett av, så jeg måtte gjenbruke den gamle boksen. Den var heldigvis ikke særlig møkkete, så det går nok bra. Og her er det FCP har å si om den saken:

"I certainly apologize for all and any inconvenience this may have caused you. We take quality very seriously here at FCP and since your complaint have put these oil traps on review and currently are only offering the genuine volvo ones at this time."

Penger tilbake eller 25 % avslag på mitt neste kjøp var heller ikke noe problem, så da blir det vel et sett med nivomater etterhvert.

Forbruk på de fem tankene jeg har fylt siden nyttår har vært 1.21, 1.15, 1.32, 1.08, 1.06 (faktisk forbruk ut fra fylling og km) med varierende grad langkjøring/småkjøring og piggdekk. Pluggene viser tydelig at den har gått med vel fet blanding, så nå blir det spennede å se om det blir noe endring. Eventuelt må jeg forske litt videre på eventuelle luftlekkasjer eller luftmassemåler. Men den går helt rent i alle turtallsområder, så mye galt kan det ikke være.

Gjenstående arbeid:
- bytte automatolje, montere magnafine filter
- bytte bremsevæske
- bytte dørstoppere foran
- montere kjørecomputer og koppholder (kjøpt i dette utmerkede forum)
- fikse de tre-fire rustflekkene som finnes (bakluka og der kanalskjørtet gnager på bakskjermen)
- bytte ut sportsnivåmater og -fjærer med standard

I forrige runde fikk den regreimsett, løftere på bakluka, lapping av kabelstammen til bakluka, Xenonkit og noe annet småtteri, så nå regner jeg med at det skal holde en stund. Eventuelt en aldri så liten chip for å komme litt opp mot T5-nivå. Og kanskje et aldri så lite tårnstag?

Alt i alt, en god helg!

850GLTsilver
28/03/12, 15:42
Snasent.

Men hvorfor i himmelens navn har du to veivaksler på bilen? ;)

Kupefilter bør forøvrig byttes Ca 2 ggr årlig.

MacGyver
28/03/12, 20:16
høres jo flott ut...


har du bilder? :cool:

Mauser
29/03/12, 08:01
Snasent.

Men hvorfor i himmelens navn har du to veivaksler på bilen? ;)

Kupefilter bør forøvrig byttes Ca 2 ggr årlig.


Skjønner IKKE hva du mener med veivaksler? :cool:

Enig i at kupefilter bør byttes forholdsvis ofte, kjøpte et par ekstra som jeg har liggende til senere.


Fikk byttet automatolje i går - det var en sørgelig tynn sølevannfarget guffe som kom ut, gitt. Men det luktet i hvert fall ikke brent. Forrige eier var litt uklar på om det noensinne har blitt byttet olje, men han trodde muligens kanskje det. Jeje. Den skiftet uansett mykt før, og nå er det nesten umerkelig. Det virker som om den henger bedre på lock-up også?

Bilder lar seg vel ordne, stay tuned.

Sollien
29/03/12, 09:22
jeg bruker å kjøre en skvett e85 nå å da (CA25% på turbo'n og 10% på N/A)... for rensen sin del... har merket lavere forbruk i etterkan og :) ikke alle anbefaler det så det blir på egen risiko ;) men jeg har kjørt både S60'n og V70'n på det :D

Mauser
29/03/12, 12:30
Magnefine magnetfilter bestilt til automat og servo: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260791591332

$ 38,94 med porto (og godt under 200-kronersgrensen uten porto) er helt ok.