Mauser
28/03/12, 11:42
- En bil ('97 850 2.0 LT aut, 242' km)
- En kasse med deler
- En garasje med 4-punktslift
- En glimrende lørdag + litt på mandag
og alt snurrer og går. Jeg fikk byttet følgende:
Olje + filter
Bensinfilter (sikkert originalfilteret som sto i, det var _litt_ blåsemotstand i det, gitt)
Kupefilter med aktivt kull (igjen, TETT originalfilter)
Plugger, pluggledninger, rotor, kappe
Lambdasonde
Simmerringer på begge kamakslene bak (litt oljedrypp, ikke noe dramatisk)
Veivhusutlufting, komplett
Bremseklosser foran og bak (Akebono keramiske)
Dessverre var innsugspakningen jeg hadde kjøpt fra BCB feil, og den som skulle vært inkludert i veivhussettet fra FCP var ikke det, så jeg fikk ikke montert det sammen før mandag kveld - med originalpakning fra Volvo, levert i løpet av fire timer etter bestilling til 149,-. Det går an!
Oljefella i veivhusventilasjonssettet fra FCP var også dårlig. Toppen falt rett og slett av, så jeg måtte gjenbruke den gamle boksen. Den var heldigvis ikke særlig møkkete, så det går nok bra. Og her er det FCP har å si om den saken:
"I certainly apologize for all and any inconvenience this may have caused you. We take quality very seriously here at FCP and since your complaint have put these oil traps on review and currently are only offering the genuine volvo ones at this time."
Penger tilbake eller 25 % avslag på mitt neste kjøp var heller ikke noe problem, så da blir det vel et sett med nivomater etterhvert.
Forbruk på de fem tankene jeg har fylt siden nyttår har vært 1.21, 1.15, 1.32, 1.08, 1.06 (faktisk forbruk ut fra fylling og km) med varierende grad langkjøring/småkjøring og piggdekk. Pluggene viser tydelig at den har gått med vel fet blanding, så nå blir det spennede å se om det blir noe endring. Eventuelt må jeg forske litt videre på eventuelle luftlekkasjer eller luftmassemåler. Men den går helt rent i alle turtallsområder, så mye galt kan det ikke være.
Gjenstående arbeid:
- bytte automatolje, montere magnafine filter
- bytte bremsevæske
- bytte dørstoppere foran
- montere kjørecomputer og koppholder (kjøpt i dette utmerkede forum)
- fikse de tre-fire rustflekkene som finnes (bakluka og der kanalskjørtet gnager på bakskjermen)
- bytte ut sportsnivåmater og -fjærer med standard
I forrige runde fikk den regreimsett, løftere på bakluka, lapping av kabelstammen til bakluka, Xenonkit og noe annet småtteri, så nå regner jeg med at det skal holde en stund. Eventuelt en aldri så liten chip for å komme litt opp mot T5-nivå. Og kanskje et aldri så lite tårnstag?
Alt i alt, en god helg!
- En kasse med deler
- En garasje med 4-punktslift
- En glimrende lørdag + litt på mandag
og alt snurrer og går. Jeg fikk byttet følgende:
Olje + filter
Bensinfilter (sikkert originalfilteret som sto i, det var _litt_ blåsemotstand i det, gitt)
Kupefilter med aktivt kull (igjen, TETT originalfilter)
Plugger, pluggledninger, rotor, kappe
Lambdasonde
Simmerringer på begge kamakslene bak (litt oljedrypp, ikke noe dramatisk)
Veivhusutlufting, komplett
Bremseklosser foran og bak (Akebono keramiske)
Dessverre var innsugspakningen jeg hadde kjøpt fra BCB feil, og den som skulle vært inkludert i veivhussettet fra FCP var ikke det, så jeg fikk ikke montert det sammen før mandag kveld - med originalpakning fra Volvo, levert i løpet av fire timer etter bestilling til 149,-. Det går an!
Oljefella i veivhusventilasjonssettet fra FCP var også dårlig. Toppen falt rett og slett av, så jeg måtte gjenbruke den gamle boksen. Den var heldigvis ikke særlig møkkete, så det går nok bra. Og her er det FCP har å si om den saken:
"I certainly apologize for all and any inconvenience this may have caused you. We take quality very seriously here at FCP and since your complaint have put these oil traps on review and currently are only offering the genuine volvo ones at this time."
Penger tilbake eller 25 % avslag på mitt neste kjøp var heller ikke noe problem, så da blir det vel et sett med nivomater etterhvert.
Forbruk på de fem tankene jeg har fylt siden nyttår har vært 1.21, 1.15, 1.32, 1.08, 1.06 (faktisk forbruk ut fra fylling og km) med varierende grad langkjøring/småkjøring og piggdekk. Pluggene viser tydelig at den har gått med vel fet blanding, så nå blir det spennede å se om det blir noe endring. Eventuelt må jeg forske litt videre på eventuelle luftlekkasjer eller luftmassemåler. Men den går helt rent i alle turtallsområder, så mye galt kan det ikke være.
Gjenstående arbeid:
- bytte automatolje, montere magnafine filter
- bytte bremsevæske
- bytte dørstoppere foran
- montere kjørecomputer og koppholder (kjøpt i dette utmerkede forum)
- fikse de tre-fire rustflekkene som finnes (bakluka og der kanalskjørtet gnager på bakskjermen)
- bytte ut sportsnivåmater og -fjærer med standard
I forrige runde fikk den regreimsett, løftere på bakluka, lapping av kabelstammen til bakluka, Xenonkit og noe annet småtteri, så nå regner jeg med at det skal holde en stund. Eventuelt en aldri så liten chip for å komme litt opp mot T5-nivå. Og kanskje et aldri så lite tårnstag?
Alt i alt, en god helg!