PDA

Vis full versjon : AC pumpe?



Scania143
26/03/12, 05:56
Nå som det nærmer seg sommer, og man får bruk for Air Condition, så trekker jeg frem ett spørsmål.

I Fjor høst, når det var behov for og bruke Air Condition, så gikk bilen og "lugga" når den sto på.
Akk som at AC slår seg av og på hele tiden.

Når den står på tomgang, slår pumpa seg på og av da og, man hører at motoren jobber, så går den normalt, og jobber.

Er dette sånn AC funker?

E_S
26/03/12, 08:30
Ja, det er normalt at kompressoren slår ut og inn slik. Slår den ut og inn alt for ofte (type, hvert 5. sekund eller rundt der) kan det være for lite gass på anlegget. Helt typisk om anlegget ikke har vært brukt på mange måneder - AC-anlegg er sånn at jo mer det brukes, jo mindre er sjansen for at noe ryker. Man kan godt la bryteren stå på året rundt, det har anlegget bare godt av.

Scania143
26/03/12, 14:28
Aha, kan være lite gass som er problemet da?
Bryteren har stått på hele tiden, men virker ikke som om det slår inn før det er ordentlig varmt.

Noen anbefalinger til hvor jeg kan fylle på gass? Koster sikkert litt?

E_S
26/03/12, 16:49
Nei, kompressoren slår ikke inn før temperaturen er høy nok til å unngå at fordamperen iser ned, normalt rundt 3-4 pluss. :) Det er ikke sikkert det er noe feil, men veldig mange verksteder har slik AC-service. Det er bare et apparat som kobles på som tapper gassen og fyller på igjen korrekt mengde. Normalt skal det ikke lekke ut noe av anlegget, men dersom det har vært urørt siden midten av 90-tallet kan diffusjon etc. gjøre at litt påfyll er nødvendig. Bør ikke koste mer enn 13-1400 kroner om jeg ikke husker feil. :)

855 tdi
26/03/12, 17:27
Har brukt vianor. de er relativ billig og effektive. samtidig kan du få en kuperens. ac vekt er cirka 825 gram.
typiske feil: dårlige o-ringer, sliten tørker og sliten evaporator (bilens indre "radiator", bak og under hanskerommet).