PDA

Vis full versjon : el problem under ombyging til lh2,4



Vetle
12/04/10, 14:37
Holder på å koble opp ft motor i en 84 modell 240 så har mått lagt opp lh 2,4 nett selv.

Har kobla til starter og tenninga så når jeg vrir om nøkelen snurrer motoren i det minste. Men problemet er at bensinpumpe reelet ikke klikker (noe det skal har jeg blitt fortalt)

og tar og måler på kontakten til bensin reele der er det kun en tykk rød kabel som har strøm. men er det reelet som er gåent? for jeg har tatt tykk rød/gul fra den 9 polete kontakten og skal legge den bak til bensin pumpa men den er det jo ikke strøm i om jeg kjinner engang... noen som vet hva problemet kan være? :)

Vetle
12/04/10, 23:04
må dyser og jordinga til dyser osv være kobla til for at det skal komme strøm til bensin pumpe? og hvor stor sikring skal jeg ha på bensin pumpa? ;)

asdf
13/04/10, 00:08
Releet er bare to vanlige boschreleer i samme boks (30, 85, 86, 87), så det er veldig enkelt å vippe av lokket og kortslutte de forskjellige pinnene for å se at begge delene slår over som de skal.

Dersom alt er koblet rett og releet virker vil jeg tro du mangler strøm i startøyeblikket. De gamle bilene har et bakstykke på tenningslåsen som kutter så og si all strøm (bortsett fra tenning og startmotor) samtidig som starteren går. Kan enkelt testes ved at man setter tenninga på hakket før startmotoren går og så kortslutter starteren manuelt med et skrujern el. lign.

Mulig det er et annet problem du har, må innrømme at jeg ikke helt forsto hva du har problemer med. Skjønte ikke helt hva som har strøm i hvilken nøkkelposisjon, eller hva du faktisk har koblet opp...

Vetle
13/04/10, 21:18
Jeg mener at pumpa skal gå et parr sekunder når man setter nøkkelen i hakk 2? stemmer ikke det?

Nilsson
13/04/10, 21:50
jo, pumpa ska surre littegrann da.

ArneR
13/04/10, 22:40
Det er ganske vanlig at hybridkretsen i bensinhjerner med sluttnr. -5xx ryker, det er denne som gjør at pumpene går et øyeblikk når du vrir på tenningen.

Vetle
13/04/10, 23:21
Åja ;) Får opp å handle nytt rele endag da å se igjen da! :) for var sikker på at pumpa skulle gå et parr sekunder når man setter nøkkel i pos 2 :)

slevjus
14/04/10, 18:53
åpne lokket på releet å trykk ned den tappen som det går strøm igjennom, da finner du ut om releet er gåent. om du skjønt hva jeg mente ;)

gaupe
15/04/10, 11:23
Det er forskjellig bakstykke på 200-serien, før og etter 90 meinar, så det vil seie at om nettet er frå 89, vil det gå bra å bruke dette på ein eldre bil. Om det er nyare, må du også ha nytt bakstykke.

Vetle
15/04/10, 15:22
eh kanskje dumt spørsmål men hva er bakstykke? kun av ren nyskjerrighet :)

gaupe
15/04/10, 15:27
Tenningslåsen er todelt, bakstykket er den delen av låsen som tek seg å koble det elektriske saman:
http://www.fcpgroton.com/images/products/large/9203247.JPG

Vetle
15/04/10, 22:45
aha hmmmm

el nettet kommer fra en 89modell er jeg ganske sikker på. MEN kontakten som henger på torpedo veggen som er orginalt på bilen har 4 kabler og den på det nye el nettet har 6 kabler.. Noen som har forslag?

Christian
15/04/10, 22:51
Tenker du på den som er rett bak toppen?

Den skal i det minste ha:
- innslaget på startern
- tempgiver til instrument
- ladelampe
- oljetrykkslampe

Klarer ikke se for meg hva di to siste skal være godt for, noen andre som kanskje vet?

Vetle
15/04/10, 23:07
ja det er den jeg tenker på! :) Men de 4 du lister opp er nok de som jeg har fra før :) MEN de 2 siste aner jeg ikke hva er til.. kanskje de som kuker til allt for meg... ikke vet jeg

Christian
15/04/10, 23:09
Sist jeg gjorde dette koblet jeg kun til denne, også dem fire ledningene inni ved hjernene der, som skal kobles separat.

Det funka med en gang.


Klarer du sjekke hvor dem siste to går?
Var det no ekstrautstyr på bilen lednettet kommer fra?

asdf
15/04/10, 23:13
Du har enda ikke svart på hva du har kobla opp eller om du har sjekka at releet til bensinpumpa/hjernene virker.

Som jeg skrev tidligere så tror jeg nok bare at du har feil bakstykke på tenningslåsen, som ikke gir strøm til hjernene/bensinpumpa i startøyeblikket. Det skal litt til for å koble feil hvis man har et komplett lh2.4 nett fra 240...

Vetle
15/04/10, 23:31
har kobla de 2 kablene sammen og direkte på starteren, så har jeg kobla en kabel inn til en ledning til tenningslås så har jeg kobla bensin pumpa :)

mye jobb å bytte bakstykket? mye annet jeg må koble da?

Vetle
15/04/10, 23:34
har prøvd 2 bensin reele og tviler på at begge er gåene :S

Christian
15/04/10, 23:38
har kobla de 2 kablene sammen og direkte på starteren, så har jeg kobla en kabel inn til en ledning til tenningslås så har jeg kobla bensin pumpa :)

mye jobb å bytte bakstykket? mye annet jeg må koble da?

Når jeg kobla henta jeg strøm ved sikringsboksen.
Det er lettere enn å bytte bakstykke.

Vetle
15/04/10, 23:41
jamen de sier jeg må bytte bakstykket uansett??? :S

har kobla allt rekti i følge guiden men må også bytte bakstykke utifra det jeg kan skjønne på de andre?

Christian
15/04/10, 23:44
jamen de sier jeg må bytte bakstykket uansett??? :S

har kobla allt rekti i følge guiden men må også bytte bakstykke utifra det jeg kan skjønne på de andre?

Da må du måle at ledningene har strøm når dem skal ha det. Hvis ikke, må du gå over det en gang til, evnt bytte bakstykke.

Dette med bakstykke er helt nytt for meg.

asdf
16/04/10, 00:22
Om du bytter bakstykke eller tar strøm fra en annen plass som har 12v når startmotoren kjører er ett fett. Poenget er at hjernene å bensinpumpa må ha strøm mens startmotoren går, ikke bare i posisjon 2 på tenningslåsen.

Christian
16/04/10, 00:24
Også er det vel en som skal ha konstant 12v.
Er det hjernene kanskje?
Lenge siden jeg holdt på :P

Vetle
18/04/10, 18:00
På kontakt stykket i motor rommet er det 3 kabler som blir til overs. ANER ikke hvor de kan kobles istede noen som vet hva de er til og aner hvor jeg kan koble de istede?

Fargene er
Blå/Rød
Brun
Blå

asdf
18/04/10, 19:07
Jeg regner med du har fulgt ledningene til enden, så du vet hvor de ender opp?

locked
18/04/10, 19:46
Har du et koblingsskjema til det du driver med?

Pluss til motorstyring finner du i sikringsboksen på nyere modeller og strekker kabel til den 11polede pluggen. På eldre modeller kobles strøm til hjernene inn i strømfordelingsboksen ved batteriet.

Den skal også ha strøm på tenning 2 (+15) og ved start (+50). Dette finner du i sikringsboksen.

Strøm til bensinpumper går fra releet (9/11polet plugg) til svart 6polet plugg under dash'en. Derifra går strømmen i orginalnettet gjennom sikringsboksen, gjennom sikring til tankpumpe og hovedpumpe og videre bak. Ligger kabel under baksetet og bak ved tankarmaturen)

Strømveien til pumpene kan du teste med å åpne releet, koble det til å bruke en plastbit til å slå over releet til høyre. Da skal pumpene gå uavbrutt. Bruker denne metoden ved tømming av tank.

Vetle
18/04/10, 19:58
Jeg regner med du har fulgt ledningene til enden, så du vet hvor de ender opp?

du mener jeg skal splitte hele ledningsnettet og ta av all teip/beskyttelse og følge? neeei det har jeg ikke gjort håpa kanskje noen smarte huer her viste hva jeg kan koble eller hvor jeg kan koble de 3 kablene...

locked
18/04/10, 20:00
du mener jeg skal splitte hele ledningsnettet og ta av all teip/beskyttelse og følge? neeei det har jeg ikke gjort håpa kanskje noen smarte huer her viste hva jeg kan koble eller hvor jeg kan koble de 3 kablene...
Drit i de tre kablene, de er til ingen nytte for motorstyringen alikavel.

Det er til ac-kompressor og sikkert noe annet tull.

Vetle
18/04/10, 20:15
for de som ikke helt skjønner hvem kontakt jeg mener er det denne..

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/1377.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/1378.jpg

Vetle
18/04/10, 20:16
Har kobla akkuratt som står forklart i guiden her på forumet.

locked
18/04/10, 20:21
Strømveien til pumpene kan du teste med å åpne releet, koble det til å bruke en plastbit til å slå over releet til høyre. Da skal pumpene gå uavbrutt. Bruker denne metoden ved tømming av tank.
Prøvt dette? Viss det ikke funker er det fra releet til pumpe.

Dersom det virker er det nok spøk med svinghjulsgiver/kabling eller hjerne. Har du sett på "pinout" diagrammet til styreenhetene og målt med multimeter at det er strøm der det skal vere?

Vetle
18/04/10, 20:30
Jeg har målt på alle kablene til bensin releet kun den ene røde feite kabelen det er strøm i..

Vetle
18/04/10, 23:58
Og som noen sier at jeg må bytte bakstykket på tenningslåsen.. HVA må jeg gjøre når jeg har gjort det? hva må jeg ha å koble av kabler da?

Vetle
20/04/10, 00:09
Ingen som er sikre? :)