PDA

Vis full versjon : Motorstyringslampe og EU-kontroll?



htttml
25/03/12, 21:03
Hei.

Har en motorstyringslampe/motorelektronikk som lyser av og til.. (dette er jeg klar over at jeg bør få tatt en diagnose på, men tror det bare er en kontaktfeil), men er det noen som vet om det slipper gjennom på EU-kontroll?

I tillegg: noen som vet hvordan det er med et håndbrekk som tar dårlig, på en EU-kontroll?


Svar mottas med takk!

E_S
26/03/12, 08:36
Lysende motorlampe er faktisk 2'er-feil ifølge kontrollveiledningen.

(samme er lysende ABS-lampe eller bremsevarsellampe - lysende airbag-lampe er derimot ikke noe som skal anmerkes)

htttml
26/03/12, 08:45
okei:) har ikke bilen her nå, men skal se når jeg kommer hjem.. men, er det noen da som vet om denne varsellampen har en egen sikring evt sikring for noen av varsellampene?:)

htttml
26/03/12, 08:49
bilen det gjelder eer forøvrig en 2000 v70, 2,4

E_S
26/03/12, 11:38
Les av hva som er feil og fiks problemet, å ta ut pæren for å slippe å se lyset er omtrent like smart som å pisse i buksa for å holde seg varm.. ;)

htttml
26/03/12, 11:45
Dette er jeg klar over.. Noe man kan se ut i fra det som står innenfor parentesen i første innlegget og det skal gjøres. Er bare ute etter "lettvint"-løsningen de første par dagene her når bilen skal på EU-kontroll.. rekker ikke å få tatt diagnose og rettet opp i problemet før EU-fristen er utgått:)

E_S
26/03/12, 13:01
Husk at du har faktisk to måneder ekstra etter kontrollfristens utløp før det blir avskiltingsbegjæring. :)

htttml
26/03/12, 13:02
åhh? er det nytt av året eller? var det ikke bare 1 mnd før?

E_S
26/03/12, 13:14
Mener at det ble to måneder når de sluttet å sende ut påminnelsesbrev om PKK. :)

850GLTsilver
26/03/12, 20:35
Husk at du har faktisk to måneder ekstra etter kontrollfristens utløp før det blir avskiltingsbegjæring. :)

Avskiltingsbegjæringen kommer måneden etter at du skulle ha hatt den inn til kontroll.

EU-kontrollen er slik: Siste siffer i regnummer = måned i året kontrollen SKAL være gjennomført. Du kan gjennomføre kontrollen i løpet av denne måneden, + de to foregående.

Har bilen din 9 som siste siffer, så kan du levere bilen til EU i løpet av Juli, August eller September.
Men bilen skal være fremstilt OG godkjent innen utgangen av September.

Men dette er altså regelverket. BT/TOLL praktiserer det hele langt merre smidig og greit.

Sollien
27/03/12, 12:50
syns det er lettere å ta det 4mnd før jeg ;) da har jeg god tid i tilfelle det dukker opp noe jeg ikke var klar over :P

gaupe
27/03/12, 12:54
Er ikkje toerfeil på bilar førstegangsregiatrert før 2006. 2000 modell går bra.