PDA

Vis full versjon : Batteri med avslått bil / mye tomgang



Nilsebu
12/04/10, 13:01
Litt vanskelig å formulere tittelen her.
Er snakk om en 97" V70

Tenker på å bruke bilen min som musikk kilde når jeg og noen andre russ skal campe utforbi skolen.

Men med tanke på at anlegg sluker strøm, så er det snakk om veldig små intervaller før motoren må tennes.

Kan motoren ta noen skade hvis den feks står på tomgang i 2 timer? Olje har den, kjølevæske har den og termostaten fungerer og flyvifta starter uten problem når den ellers står på tomgang.

Skulle bilen bli ladet ut, så vil de jo tære litt på batteriet, men vil noe annet ta skade?

Vil bare dobbelt sjekke dette før jeg gjør noe.

Takker for svar ;)

jonass
12/04/10, 13:15
Har jo hørt om at motorer ikke like og gå på tomgang i timesvis, men har ikke sett noen bevis for det. Så lenge den ikke går varm, så skulle man jo tro det går greit

T90
12/04/10, 13:25
Å bare ikke sitt på fører siden hvis purken kommer forbi å alle er fulle,,,,

Nedkvit'n
12/04/10, 13:43
Å bare ikke sitt på fører siden hvis purken kommer forbi å alle er fulle,,,,

Og legg noe under pedalene, så er du iallefall sikker:D

Nilsebu
12/04/10, 14:35
Å bare ikke sitt på fører siden hvis purken kommer forbi å alle er fulle,,,,

Når purken kommer er det full hjulsspinn :P Tror jeg prøver med boomblasteren så står nedstøvet i garasjen først ;)

Volvo-Lars
12/04/10, 14:37
Jeg ville kjørt den varm først, før du setter den fra deg på tomgang. Sliter minst på motoren.

Men hvorfor ikke koste på seg en C-Tek lader å ei skjøteledning å tjuve no strøm fra skolen?

lyngen
12/04/10, 14:47
min bil, volvo 850 står å går på tomgang hvær helg hele natta, står på fest plasser og lignenede.

har ingen problemer jeg nei :P

Nilsebu
12/04/10, 15:47
Problemet med å lade den er FÅ ladet den. Finner vi et uttak så er det like greit å koble til et vanlig anlegg. Takker for hjelpen folks. Blir det nødvendig så skal bilen få driftstemp først, og bli sjekket mellom hvert halvliter :P

Morten-st
12/04/10, 19:34
Sålenge radiatorvifta fungerer og motoren ikke går varm er det null problem :)

Er enkelte BMW som kan ødelegges med langvarig tomgang men har ikke hørt om noen andre merker som det kan hende på.

DieselDriver
12/04/10, 19:54
Jeg ville kjørt den varm først, før du setter den fra deg på tomgang. Sliter minst på motoren.

Men hvorfor ikke koste på seg en C-Tek lader å ei skjøteledning å tjuve no strøm fra skolen?

Er jo best for motoren og gå seg varm på tomgang da.
Du brenner jo dynamoen lett med vifte som står og går pluss et annlegg på fult oppå det igjen:o

jonass
12/04/10, 20:28
Ja man skulle tro dynamoen får mest kjør ja. Hvertfall hvis den ikke klarer og holde den spenningen den skal holde.

Nilsebu
12/04/10, 21:41
Ja man skulle tro dynamoen får mest kjør ja. Hvertfall hvis den ikke klarer og holde den spenningen den skal holde.

Hvor mye spenning skal den holde? Når bilen står på tomgang så får kondensatoren levert rett over 12V når anlegget trøkker ganske bra.

jonass
12/04/10, 21:48
Tror det skal være 14v har ihvertfall hvert 14v regulatorer på de tre dynamoene jeg har sett på i det siste, har sett 15v og

ChrML
12/04/10, 21:55
Ikke sikkert du måler 14v over batteriet eller på kondensatoren når anlegget trykker ganske bra. Hvis dynamoen blir belastet fullt det den klarer å levere så synker spenningen mot batterispenningen eller lavere uansett om alt er i orden eller ikke.

Når anlegget ikke står å speller og bilen står på tomgang med normalt strømforbruk (lys osv...) så skal du ha ca 14v på batteriet (da måler du samme på kondensatoren fordi du ikke trekker noe strøm den veien).

Nilsebu
12/04/10, 21:56
Kondensatoren sier ca 13,5 når anlegget ikke er i bruk og bilen står på tomgang.

Nilsebu
17/04/10, 17:49
Alt gikk bra :D Helt til purken kom :P