Vis full versjon : The Bear: Volvo 740 Turbo SOLGT
Er ikkje så lyse på ekte, er noko mørkare :) Bilde på forrige side!
Sitter å ser på nye fjører til bilen, såkalte senkefjører. Demperane er eit år gamle, så nå er det fjørene sin tur. Har sett på 40mm Lesjåfors (?) fra Pedersens Racing med TUV papirer. Er dette noko å satse på?
Ferdig resultat :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/1546.jpg
AleksanderK
31/12/12, 05:14
Bilder på bil? :)
Bilder på bil? :)
Må vente til det blir litt godvær :) Skal av med stopperne til lyktespusserne, då må heile lykta av, gidder ikkje jobbe med det ute i ruskeværet :p
Anders Dybvadsskog
31/12/12, 12:26
Senkefjærer hjelper jo altid, men skjeldent nok:)
Senkefjærer hjelper jo altid, men skjeldent nok:)
Den blir vell litt lavere? :)
Anders Dybvadsskog
31/12/12, 12:32
Ene bilen min ble faktisk 3,5 cm lavere:p ellers er det mellom 1 og 3 cm vanligvis, lavere med dårlige eller korta dempere kan bli:)
Ene bilen min ble faktisk 3,5 cm lavere:p ellers er det mellom 1 og 3 cm vanligvis, lavere med dårlige eller korta dempere kan bli:)
Denne bilen er heldigvis ikkje rustsenka bak som den andre bilen var, om du husker den :p Demperene er nye i 2011, så det skal ikkje vere noko problem :)
crazyclomp
31/12/12, 12:43
40/40 lesjofors kombinert med Bosch x-tra lowering kit så blir det bra :)
2 foran og 2 bak :D
40/40 lesjofors kombinert med Bosch x-tra lowering kit så blir det bra :)
2 foran og 2 bak :D
Haha :) Blir bilen brukandes med to runder forran og bak?
crazyclomp
31/12/12, 12:59
Det blir meget riktig høyde etter du kapper de 40 fjørene :D
Men du bør også vurdere kortere dempere da den hopper og spretter litt på fartshumper og sånt når den er så lav. Skal se om jeg finner bilde av den hvite sedanen jeg hadde. Men det var ikke mer enn 2 runder IGJEN på :P Der var det originale kappede fjører.
Det blir meget riktig høyde etter du kapper de 40 fjørene :D
Men du bør også vurdere kortere dempere da den hopper og spretter litt på fartshumper og sånt når den er så lav. Skal se om jeg finner bilde av den hvite sedanen jeg hadde. Men det var ikke mer enn 2 runder IGJEN på :P Der var det originale kappede fjører.
Bur ikkje på noko plass som er egna til kappa fjører, så eg trur det blir ukappa senkefjører i første omgang så får me sjå om da går bra eller ka da gjere :)
Det som skjer om du setter på lesjø senkesett er at den blir lavere bak, kontra foran...kansje 1 cm lavere foran enn originalt.
Så da får du bil stuker feil vei, nemlig bakover...hadde jeg vært deg, hadde jeg sett om det går ann å få kl racing 60 / 60 senkesett til din bil, den blir ikke skamlav men er mye bedre enn lesjøfors.
disse har riktignok ikke tuv men mye som kan ordnes, evt. pulverlakkere fjærene sorte slik at det ikke er så veldig innlysende at det er senkesett....
740en min er senka med lesjofors 40-40. Men er kappet ein runde framme for å få bilen like lav framme som bak:) Min hopper litt foran, usikker på om det er pågrunn av gamle dempere eller at di er for lange :)
Eg syns det er ei grei høgde på ein bruksbil. Aldri noko problem med at den er for lav, og den ser ikkje ut som ein xc740 ;)
Det som skjer om du setter på lesjø senkesett er at den blir lavere bak, kontra foran...kansje 1 cm lavere foran enn originalt.
Så da får du bil stuker feil vei, nemlig bakover...hadde jeg vært deg, hadde jeg sett om det går ann å få kl racing 60 / 60 senkesett til din bil, den blir ikke skamlav men er mye bedre enn lesjøfors.
disse har riktignok ikke tuv men mye som kan ordnes, evt. pulverlakkere fjærene sorte slik at det ikke er så veldig innlysende at det er senkesett....
740en min er senka med lesjofors 40-40. Men er kappet ein runde framme for å få bilen like lav framme som bak:) Min hopper litt foran, usikker på om det er pågrunn av gamle dempere eller at di er for lange :)
Eg syns det er ei grei høgde på ein bruksbil. Aldri noko problem med at den er for lav, og den ser ikkje ut som ein xc740 ;)
Trur eg går for Lesjøfors 40/40, så ser eg om den stuker feil vei eller ikkje. Om den gjer det, så får eg heller kappe av ei runde forran. Trur det vil vere bedre å ta utgangspunkt i Lesjøfors siden eg då får med TUV-papir slik at eg kan få godkjent senkinga i vognkortet.
Då var Lesjøfors 40/40 bestillt til bilen :)
Monterte listene under hovedlykta i dag, blei ganske bra. Lista på høgre side sprakk litt når eg sku sette den på, men det vises nesten ikkje. Skal ta det opp igjen :) Det blei ein liten fargeforskjell, men når sant skal seiast så er panseret på bilen forferdelig matt. Panseret og resten av bilen skal rubbast og polerast til våren :)
Nokre bilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/53.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/54.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/55.jpg
Dette bildet var litt tøft :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/56.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/57.jpg
det ble en litn farge forskjell på de listene O:) hehe ^^
det ble en litn farge forskjell på de listene O:) hehe ^^
Ja, eg veit :) Men samtidig e bilen veldig matt i lakken. Blir bedre med runde med rubbing og polering :)
Hvilken lakk brukte du? Visst du brukte mekk lakken stemmer di sjeldent med fargekoden. Blir mykje bedre resultat visst du går til verksted og få dem til å blande til deg. Koster litt meir, men heilt klart værdt pengene visst du har ein noko lunde fin bil :)
Hvilken lakk brukte du? Visst du brukte mekk lakken stemmer di sjeldent med fargekoden. Blir mykje bedre resultat visst du går til verksted og få dem til å blande til deg. Koster litt meir, men heilt klart værdt pengene visst du har ein noko lunde fin bil :)
Handla på Mekk ja, fargekoden var lik, så da stemme nok da du seie. Men å bruke slik lakk på lykteslistene går vell greit. Skal bruke skikkelig lakk bak når eg skal fikse den skaden bak ved lykta.
Gjett ka som dukka opp på postkontoret i dag :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/189.jpg
R-israelsen
04/01/13, 14:58
Få meg på, for fa*n :D
Hadde bilen inni vaskehall i går. Fekk støvsugd inni, vaska den utenpå og begynt på polering av de matte områdene på bilen :) Kommer oppdatering i morgon.
R-israelsen
06/01/13, 17:20
Ser fram til bilder : ) Er ikke alene om å mangle en liten polering :)
Fekk som sagt lånt meg plass i ein vaskehall her på Fredagen, og fekk tatt ein utvendig og innvendig vask + fekk begynt på polering. Begynte å med dei matte områdene på bilen. Fekk tatt panseret, bagasjeromslokket, ei side heilt bak og førardøra. Er litt begrensa kva ein får tid til på ein ettermiddag, så eg får heller ta meg ei økt igjen om ikkje så lenge, men her er det fremdeles mykje potensiale (i lakken altså) :)
Bilen før eg begynte :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/288.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/289.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/290.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/291.jpg
Etter ein kjapp vask for å få vekk det verste av drit :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/292.jpg
Støvsugd og rydda ut boss inni
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/293.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/294.jpg
Bagasjeromslokket etter ein runde med polering og lakkforsegling :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/295.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/296.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/297.jpg
Bakskjermen høgre side, matt som f*en!
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/298.jpg
Bakskjermen etter ein runde med polering og lakkforsegling. Har fremdeles eindel igjen her, men den blei bedre :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/299.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/300.jpg
Panseret:
Klarer du sjå kor eg har polert og kor det fremdeles er matt? :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/301.jpg
Makin' progress :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/302.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/303.jpg
Ganske så matt...
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/304.jpg
Ferdig resultat :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/305.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/306.jpg
Glømte å ta bilder av førardøra, men der også blei det ganske mykje bedre :)
EDIT: Dette er bare starten, denne bilen skal nok bli blå igjen tilslutt :D
Ser bra ut, må få litt polytrol på fangarane :)
Ser bra ut, må få litt polytrol på fangarane :)
Ja, må til det :)
R-israelsen
06/01/13, 22:27
Blir så bra, bil med stor potensiale :D
Blir så bra, bil med stor potensiale :D
Takk for det, eit par slike økter til nå så blir den nok mørke-blå igjen :D
fin bil :) ble bra nå :) wurth produkter som er brukt? (vanskelig å se da jeg surfer på telefonen)
fått litt sansen for 7 serie, men hva er denne bilen oppgitt som i egenvekt i vognkort? er vel noen kg lettere enn 940 mon tro!?
fin bil :) ble bra nå :) wurth produkter som er brukt? (vanskelig å se da jeg surfer på telefonen)
fått litt sansen for 7 serie, men hva er denne bilen oppgitt som i egenvekt i vognkort? er vel noen kg lettere enn 940 mon tro!?
Takk for det :) Ja, wurth produkter som blir brukt, første gangen eg bruke disse produkta. Er positivt overraska :)
Kan sjekke kva egenvekta er i vognkortet er når eg kjem heim, vil tru den er litt lettare enn 900-serien.
Sjekket tre tilfeldige biler på finn, alle sedan:
92' 940GL: 1365kg
91' 740GL: 1290kg
91' 240GL: 1280kg
740en min veier 1455kg, men det er diesel og stasjonsvogn...
Dette er etter vognkortet vell å merke :)
740en min veier 1455kg, men det er diesel og stasjonsvogn...
Egenvekt med fører det?
Er samme i min GLT :)
Egenvekt uten fører er 1380kg :)
Og Bjørn, din 740's egenvekt er 1290kg ifølge skiltnr :p
(TIPS: Bil og henger-appen til Vegvesenet)
Aaah :) Men da er det vell sant da, 940 er tyngre enn 740 (sedan) :)
Egenvekt med fører det?
Er samme i min GLT :)
Egenvekt uten fører er 1380kg :)
Og Bjørn, din 740's egenvekt er 1290kg ifølge skiltnr :p
(TIPS: Bil og henger-appen til Vegvesenet)
1530 med fører ;) Har også hengervekt på 1800kg ;)
Er på utkikk etter speedometer til 740'en. Mitt har tatt kvelden. Ta kontakt om du har eit Yakazi speedometer som fungerer :)
Er ikkje bare ledningen på bakakslingen som har falt av? :)
Er ikkje bare ledningen på bakakslingen som har falt av? :)
Sjølve fartsmålaren, klokka og turtellaren fungere, men det er bare lys i halve instrumentet. Bensin og temperaturmålar fungerer heller ikkje. Har feilsøkt i dag og kom fram til at printplata bakpå speedometeret er kaputt...
Sjekket tre tilfeldige biler på finn, alle sedan:
92' 940GL: 1365kg
91' 740GL: 1290kg
humf... 75 kg er faktisk en god del.. Vurderer 7 serie enda mer da gitt ved karosseribytte....
Kjøpte ny spelar te bilen i dag :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/559.jpg
Anders Dybvadsskog
12/01/13, 11:39
Sjølve fartsmålaren, klokka og turtellaren fungere, men det er bare lys i halve instrumentet. Bensin og temperaturmålar fungerer heller ikkje. Har feilsøkt i dag og kom fram til at printplata bakpå speedometeret er kaputt...
Plokka istykker et speedo her om dagen så tror jeg har printplate til deg
Plokka istykker et speedo her om dagen så tror jeg har printplate til deg
Yakazi speedometer? Er printplata heil?
Anders Dybvadsskog
12/01/13, 15:58
Skal se etterpå. Har 2, men tror printplata er brent på den andre
Dårlig bilde, men no er iallefall den nye spelaren montert i bilen :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/765.jpg
Fryse gjere han og :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/766.jpg
Ute på kjøretur i dag :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/823.jpg
Men, eg sliter med at bilen bare blir lunken inni. Den får ikkje opp temperaturen. Radiatorslangene i motoren blir bare lunka, ikkje varme. Kan det være termostaten som ikkje fungere skikkelig? Tenkte eg sku bestille meg ein ny, for å sjå om problemet forsvinn då :)
Da var ny termostat, spenningsregulator samt 4 nye Bosch plugger bestillt til bilen :)
Det er nok termostaten som ikkje lukkar skikkeleg.
Det er nok termostaten som ikkje lukkar skikkeleg.
Da va da me og fant ut, har bestillt ny no :)
Fyllte bensin på bilen i sta, kom fram til at den har brukt 2.3-2.5 på mila siden forrige oppfylling :p Her er det noko alvorleg gale!! Kva kan vere grunnen?
Har nå vert ute å prøvd meg på feilkodelesing. Kom opp 1-1-1 (ingen feil) på både tenningssystemet og drivstoffsystemet...
Fyllte bensin på bilen i sta, kom fram til at den har brukt 2.3-2.5 på mila siden forrige oppfylling :p Her er det noko alvorleg gale!! Kva kan vere grunnen?
Det med at han ikkje blir skikkeleg varm kan vera litt av grunnen, og viss det har vore mykje småkjøring og tomgongskjøring forsvinn det fort ganske mykje bensin.
Det med at han ikkje blir skikkeleg varm kan vera litt av grunnen, og viss det har vore mykje småkjøring og tomgongskjøring forsvinn det fort ganske mykje bensin.
Da eg og sit å tenker på skjønnar du :) Men det at den bruker meir bensin på småkjøring og tomgangskjøring e eg fullt klar øve, men 2.5 liter på mila (!!!) er langt over normalt :p Burde ligge på rundt 1.7 på småkjøring har eg hørt.
Må og tenka på minus grader som også fort krever noken dl;) Men enig at det var høgt...
Må og tenka på minus grader som også fort krever noken dl;) Men enig at det var høgt...
Satser på at den blir litt snillere på forbruket når eg får heve i ny termostat og den får riktig arbeidstemperatur :)
Har også bestilt 4 nye plugger, Bosch selvfølgelig. Tennkabler, fordelerlokk og rotor skal også byttes ut, men får ta det i fleire omganger. Må prioritere pengene rett :D
Trur nok det vil hjelpa ein del med nye tenningsdelar og rett temperatur ja, men 2,5 er jo mykje, so det må nesten vera nåke meir og? Korleis oppfører han seg då? Går han so godt som han skal? Og er det nåke rykking eller nåke sånt på lavt turtal av og til, når han dreg litt hardt?
crazyclomp
15/01/13, 09:51
Er den vanskelig å starte når den er kald?
Røyker den mye på tomgang?
Trur nok det vil hjelpa ein del med nye tenningsdelar og rett temperatur ja, men 2,5 er jo mykje, so det må nesten vera nåke meir og? Korleis oppfører han seg då? Går han so godt som han skal? Og er det nåke rykking eller nåke sånt på lavt turtal av og til, når han dreg litt hardt?
Går som ei klokke, ingen feiltenning eller noko :)
Er den vanskelig å starte når den er kald?
Røyker den mye på tomgang?
Starter alltid opp momentant når eg vrir om nøkkelen. Ryker litt når den er kald, men det er jo normalt. Ingen røyk når bilen er varm :)
Det kommer olje ut av påfyllingslokket på topplokket, er muligens oljeådninga under innsuget som er tett. Kan dette stemme? Får skru den av og rense den :)
EDIT: Pakningen er ny.
Børge Vikebø
16/01/13, 21:43
Hvis vannet sirkulerer hele tiden, så vil den ikke bli varm. Regner med dette ordner seg med ny termostat ja. Kanskje greit å få på ny fersk frostvæske mens du er igang om du ikke har gjort det?
edit:
Note-to-self: huske å se hvilken side man er på...
Hvis vannet sirkulerer hele tiden, så vil den ikke bli varm. Regner med dette ordner seg med ny termostat ja. Kanskje greit å få på ny fersk frostvæske mens du er igang om du ikke har gjort det?
edit:
Note-to-self: huske å se hvilken side man er på...
Ny termostat kommer på Fredag. Skulle egentlig ha 88 grader, men Bcb var tom for denne så det blei 82 istadenfor :) Skal ta å bytte kjølevatnet i samme slengen ja, det som står på nå er grønt og grumsete :p
Monterte nye lyspærer i instrumentet i dag :) Prøvde meg først med eit nokre led-pærer eg hadde, men dei passa ikkje, så derfor blei det originale lyspærer fra Volvo :) Skal kjøpe meg nye led-pærer ganske snart.
Led pærer får du på mekk ;) Må berre huske og sette dei i riktig vei, eller så virke di ikkje. Måtte skifta alt av lys i 740en pågrunn av at noken har montert noke blått jalla greie som tydligvis ikkje har vart lenge ;)
Led pærer får du på mekk ;) Må berre huske og sette dei i riktig vei, eller så virke di ikkje. Måtte skifta alt av lys i 740en pågrunn av at noken har montert noke blått jalla greie som tydligvis ikkje har vart lenge ;)
Det var led frå Mekk eg hadde kjøpt :) Men eg kjøpte dei små, viss du har lagt merke te dei, og eg må sikkert ha dei så e litt større :) Men no har eg instrumentlys isåfall, det hadde eg ikkje før :p
Instrumentlys for første gang sidan eg henta bilen! :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1069.jpg
Veit ikkje korleis da e på 740, men på 240 er det ein dimmebrytar til instrumentlyset, og då fungera det dårleg med LED.
Veit ikkje korleis da e på 740, men på 240 er det ein dimmebrytar til instrumentlyset, og då fungera det dårleg med LED.
Fungerte som faen med led hos meg, men eg fekk ikkje alle led-pærene til å fungere siden pærene var for små til sokkelen. Det var berre tilfeldig eg fekk kontakt i sokkelen så det lyste når det ville :p
Trur det fungera dårleg viss du dimma for mykje ned, viss dei ikkje har funne på nåke lurt.
ellingsøyern
17/01/13, 22:09
fungerer knall med dimmebryter på led pærene ja
Har aldri hatt problem med dimming av led-pærer :)
AleksanderK
18/01/13, 14:01
0 Bensin
0 Fart
0 Turtall
0 Temperatur
Lover ikek godt :p hehe
0 Bensin
0 Fart
0 Turtall
0 Temperatur
Lover ikek godt :p hehe
Lover ikkje godt i det heile, takk og lov for at motoren er avslått :D
Fekk akuratt melding om at det ligg ein pakke på postkontoret å venter på meg :D Blei sendt i går, framme i dag...Fantastisk!!
Pakken er henta, og det ser ut til at det blir termostatbytting og bytte av spenningsretulator og plugger i morgon. Har skaffa meg verkstad å stå på, meget flott :D
Ikkje rart bilen ikkje blei varm, når termostaten såg slik ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1216.jpg
Ellers har eg bytta pluggar og rensa veivhusventilasjonen. Den var potte tett :p
Flott plass å skru på :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1217.jpg
Då har eg gjort det store :) Låg ei nyåpna flaske med kjølevæske (ublanda glykol) på golvet i baksetet, som tydeligvis ikkje var tett. Altså, heile golvet på høgre side i baksetet fullt av kjølevæske. Sånn kan det gå :p Tørka opp mesteparten og la nokre aviser på golvet for å ta opp resten, satser på at resten forsvinn i natt :)
Naturchips
19/01/13, 23:43
Då har eg gjort det store :) Låg ei nyåpna flaske med kjølevæske (ublanda glykol) på golvet i baksetet, som tydeligvis ikkje var tett. Altså, heile golvet på høgre side i baksetet fullt av kjølevæske. Sånn kan det gå :p Tørka opp mesteparten og la nokre aviser på golvet for å ta opp resten, satser på at resten forsvinn i natt :)
Ajaj :p "ikkje braaa"
Fin bil forresten :)
Ajaj :p "ikkje braaa"
Fin bil forresten :)
Jaja, sånt ein tar lærdom av :D
Takk for det!!
Monterte blå led i heile bilen i dag. Alt av brytere på bryterpanel, instrument og lys ellers i bilen lyser nå blått istadenfor den gamle grønne fargen :D Bilder i morgon!
AleksanderK
22/01/13, 12:12
Merket du noe forskjell på gange, forbruk og effekt etter du byttet alt dette? :)
ellingsøyern
22/01/13, 12:13
Merket du noe forskjell på gange, forbruk og effekt etter du byttet alt dette? :)
av å bytte små pærer?
Merket du noe forskjell på gange, forbruk og effekt etter du byttet alt dette? :)
Har ikkje merka noko endo, men det kan godt hende den bruker mindre strøm med disse pærene :)
Han meinte vel etter at du bytta termostaten og rensa veivhusventilasjonen:p
Han meinte vel etter at du bytta termostaten og rensa veivhusventilasjonen:p
Åja, haha :)
Jo bilen går bedre når temperaturen er normal. Bruker ein god del mindre bensin og. Har ikkje målt forbruket men den bruker mindre :)
Bruka heilt sikkert mindre:) Eg bytta termostat på v40en i går, den gamle sto på vidt gap:p
Bruka heilt sikkert mindre:) Eg bytta termostat på v40en i går, den gamle sto på vidt gap:p
Viss du ser litt lenger opp på sida her, så ser du korleis min såg ut :p Knekt rett av...
Åja sjå dar ja, den såg jo veldig fantastisk ut:p
Åja sjå dar ja, den såg jo veldig fantastisk ut:p
Hehe ja, ikkje sant? ;)
________________________________________________
Sleit med at bilen ikkje ville lade i går kveld, men det viste seg at dynamoen og børstene var i orden, og at det var ein kontakt bak på speedometeret som hadde dette av. Dette førte til at ladelyset ikkje funka og eit eller anna med at dynamoen ikkje fungerte skikkelig. Det skal være i orden nå :)
Stemmer det ja, han får magnetiseringsstraum via ladelampa, derfor må du aldri ha LED i ladelampa, for der må det kunna gå straum begge veiar viss det ska fungera.
Stemmer det ja, han får magnetiseringsstraum via ladelampa, derfor må du aldri ha LED i ladelampa, for der må det kunna gå straum begge veiar viss det ska fungera.
Skjønner. Skal ikkje ha led-lys i varslingslamper altså :) Det hadde blitt dyrt også.
såg ikkje heilt bra ut den termostaten nei
såg ikkje heilt bra ut den termostaten nei
Nope, var ikkje rart bilen ikkje blei skikkelig varm :D
Blå led :) Beklaga dårlige bilde, kameraet mitt er ikkje heilt i form om dagen desverre.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1495.jpg
Skjønner. Skal ikkje ha led-lys i varslingslamper altså :) Det hadde blitt dyrt også.
Det kan du, i dei andre varsellampene, men eg ser ikkje heilt det store behovet:p
Det kan du, i dei andre varsellampene, men eg ser ikkje heilt det store behovet:p
Eg ser heller ikkje dei heilt store behovet for å bruka led-pærer i varselslampane :p
Poster noken gamle bilder av bilen eg fant på Google :)
2009:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/2007.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/2008.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/2009.jpg
2012:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/2010.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/2011.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/2012.jpg
Er vell den skaden ved høgre baklys som er den største forskjellen på disse åra :p
Lenge siden bilen har vert på veien?
Lenge siden bilen har vert på veien?
Ka meine du? :)
Ka meine du? :)
Siden den ikkje hadde skilt på bildene...
Siden den ikkje hadde skilt på bildene...
Va nok berre nett før han som hadde den før meg fekk lappen. Har blitt kjørt jevnlig siden 2009 :)
Dynamoen tok kvelden rett før helgo. Den lada, men det kom masse skumle lydar frå den. Sikkert moden for utskifting :) Var akuratt å henta ein ny hos Sondre93 her på forumet, satser på at det blir bra igjen :)
Dreide ny endestuss til bilen på skulen i dag :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/217.jpg
Bytta dynamo på bilen i dag. No går den som den skal igjen :)
EDIT: La også eit lite lag klarlakk over endestussen sånn at den ikkje skal ruste ;)
Monterte endestussen min i dag. Blei meget fornøgd :) La over eit lag klarlakk, sånn at den ikkje skal ruste :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/323.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/324.jpg
Ellers så er bilen jevnlig i bruk, går som eit skudd ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/325.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/326.jpg
Handla meg grøftelys til bilen i dag :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1223.jpg
Handla meg grøftelys til bilen i dag :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1223.jpg
de så tøffe ut, hvor kjøpte du dem? :)
Jan-Einar Jenssen
22/02/13, 02:00
ser ut som dem som selges på biltema :) helt ok lykter mtp pris :)
Monterte og kobla opp tåkelysa i dag :) Blei meget flott etter mi meining.
Va på ein liten luftetur med bilen i dag, knipsa nokre bilete i samme slengen :) Må ikkje sjå på skiten, skal vaska han ein dag :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1466.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1467.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1468.jpg
Kan sjå ut som at tåkelysa står skeift men det gjer dei altså ikkje :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1469.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1470.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1471.jpg
Eit lite misslykka forsøk på å prøve å få med dei blå led-lysa :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1472.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1471.jpg
M/F Bømlo?
edit: eller Etne?
M/F Bømlo?
edit: eller Etne?
Stemmer det. Såg ikkje heilt etter på kass av dei da va. Ligg i opplag her når den ikkje er i rute :)
Rydda utav litt verktøy og rask fra bilen i dag og satte inn interiøret baki etter kjølevæske-lekkasjen før i vinter i dag :)
Ble bra med spredere. Men hadde kanskje vurdert å bytte ut vippebryterne til originale brytere om jeg var deg :)
har du LED i varmeapparatet også? hvordan er spredninga på pæra? Hadde slik selv på 740n, men lyste bare rett frem, så byttet tilbake til glødepære
Ble bra med spredere. Men hadde kanskje vurdert å bytte ut vippebryterne til originale brytere om jeg var deg :)
har du LED i varmeapparatet også? hvordan er spredninga på pæra? Hadde slik selv på 740n, men lyste bare rett frem, så byttet tilbake til glødepære
Er heilt enig med deg ang. bryterene, men eg hadde ikkje fleire originalbrytere igjen. Originalbrytere kommer :)
Ja, har LED der også, sprer seg godt, men lyser ikkje så sterkt. Men du ser det meir enn godt nok når det er mørkt ellers ;)
Prøvde meg på bytte av fjører i dag for første gang, gjekk bedre enn forventa :) Å bytte fjører bak gjekk som ein lek, men når eg skulle begynne framme blei det ein del knoting med ei bærekule som ikkje var heilt med. Fekk av fjørbeinet tilslutt og bytta fjæra. Etterpå vart det så mørkt og kaldt ute at eg rydda opp og gjekk inn. Tar den andre sida framme i morgon :)
På bukker :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1726.jpg
Fjørbeinet ute ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1727.jpg
Nye fjører bak.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1728.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1729.jpg
Demperbeinet klart for montering i morgon :) (Ser det rett ut?)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1730.jpg
Kor mykje senk er detta?
40/40 senk :)
AleksanderK
26/02/13, 10:39
Fikk du sjekket bra oppunder bakakselen etter rust på denne da? Ser det er litt brunt i fjærfeste på venstre side...
Fikk du sjekket bra oppunder bakakselen etter rust på denne da? Ser det er litt brunt i fjærfeste på venstre side...
Var litt overflaterust ved demperfeste, ellers lite :) Får ikkje gjort noko meir med det nå uansett... Det du ser ved fjærfeste er bare fjærskåla som er litt rusta, ikkje noko alvorleg :)
Kor mykje senk er detta?
Må klemme på med litt senk på 940n du og Øygard! :)
Monterte og kobla opp tåkelysa i dag :) Blei meget flott etter mi meining.
Va på ein liten luftetur med bilen i dag, knipsa nokre bilete i samme slengen :) Må ikkje sjå på skiten, skal vaska han ein dag :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1466.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1467.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1468.jpg
Kan sjå ut som at tåkelysa står skeift men det gjer dei altså ikkje :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1469.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1470.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1471.jpg
Eit lite misslykka forsøk på å prøve å få med dei blå led-lysa :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1472.jpg
hvor kjøpte du de ?
Anders Dybvadsskog
26/02/13, 21:33
Lite tips til fjærbytte forran, løste lillestaget bak, også setter du på fjærklemmer og klemmer ihop fjæra. Løste demper oppå, dra den ut ved skjemen, fjæra ut og bytta og ny inn på 20 min:)
hvor kjøpte du de ?
LED-pærene eller grøftelysene? :)
Lite tips til fjærbytte forran, løste lillestaget bak, også setter du på fjærklemmer og klemmer ihop fjæra. Løste demper oppå, dra den ut ved skjemen, fjæra ut og bytta og ny inn på 20 min:)
Det der skulle du ha sagt før!! Hehe :p Demonterte heile fjærbeinet og bytta fjær... Gjort er gjort :)
[QUOTE=The Bear;718169]LED-pærene eller grøftelysene? :)
led pærene =)
Fekk montert fjærbeinet og bytta fjæra på andre sida i dag :) Bilen blei jo ikkje så utrulig mykje lavare, men litt :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1823.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1824.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1825.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1826.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1827.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1828.jpg
LED-pærene eller grøftelysene? :)
led pærene =)
Kjøpte dei på Mekk, men dei var dyre :) Neste gang blir det fra Ebay.
mekk fakstisk =P jobbet der for noen år tilbake =P men thnx =)
mekk fakstisk =P jobbet der for noen år tilbake =P men thnx =)
Ja, på Mekk av alle ting :p Kosta 80 kr for 4 pærer til instrumentet... Unødvendig dyrt :)
Han vil vel siga litt meir etter kvart
Han vil vel siga litt meir etter kvart
Satsa på da etter at fjørene har fått satt seg litt :)
Viss ikkje er det ikkje anna råd enn å setta i ein V8ar framme og eit par trillebårlass med grus i bagasjerommet for å få han lavare:D
Du skifta ikkje demparane?
AleksanderK
27/02/13, 12:08
Senket superwoman til gamle 740 og da ble den høyere med senk enn orgiinale slitne fjører. Kom seg etterhvert da :)
Viss ikkje er det ikkje anna råd enn å setta i ein V8ar framme og eit par trillebårlass med grus i bagasjerommet for å få han lavare:D
Du skifta ikkje demparane?
Demparane på bilen blei skifta i 2011 i følge forrige eigar. Bilen blei faktisk ganske mykje bedre å kjøra etter eg bytta fjørene på den :)
Senket superwoman til gamle 740 og da ble den høyere med senk enn orgiinale slitne fjører. Kom seg etterhvert da :)
Slår ikkje den gamle 740'en eg hadde som var rustsenka bak :p
AleksanderK
27/02/13, 14:19
Den som Espen kjøpte nei :P
Fant ein liten ring på arbeidsbenken i går som tilhører styrelageret på venstre side så i dag blir eg nødt til å ta ut igjen styrelageret igjen :)
Fekk ordna styrelageret i dag. Gjekk som smurt :) Måtte også stramme bolten som holder på det staget som er festa like ved diffhuset på bakakselen. Blei heilt ein annan bil etter eg bytta fjærene. Virka litt stivare på ein måte ;)
Hadde bilen på skulen i går og fekk ordna eksosen. Var hull på muffa mellom katalysator og første lyddemper :p
Tok ein rask vask av bilen i går kveld (i vaskehall) og kleisa samtidig på litt plastfornyer på støtfangaren framme :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/694.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/695.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/696.jpg
Veit ikkje om da blei så veldig vellykka detta plastfornyargreiene, men da blei no litt bedre iallefall :)
Hvis du får tak i fangere fra 945 så slipper du å tenke på at fangera blir blasse ;) må bare bytte de støtdempergreiene foran for at det ikke skal bli forskjell på lengdene på sidene i forhold til 740 fangerne :)
Hvis du får tak i fangere fra 945 så slipper du å tenke på at fangera blir blasse ;) må bare bytte de støtdempergreiene foran for at det ikke skal bli forskjell på lengdene på sidene i forhold til 740 fangerne :)
Kanskje det ja, hadde vært fint å kunne hatt svarte støtfangere etter vask og ikkje grå :D
Syns du kan ta av grøftelysene :P
940 font skal ikke ha grøftelys i følge meg :)
Flott bil ellers! :D
Anders Dybvadsskog
10/03/13, 15:50
Syns du kan ta av grøftelysene :P
940 font skal ikke ha grøftelys i følge meg :)
Flott bil ellers! :D
Takk! Eneste ettermonterte tåkelysa 940 skal ha er om man har 850R fanger med linselys, og det er ENESTE unntaket!
Blei lei dei uoriginale brytarane til tåkelysa og tusenmetringane så eg tok eit par gamle brytarar som egentlig høre til setevarmen og satte inn. Blei ganske greit spør du meg :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/773.jpg
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=40203059&searchQuery=FK Hmmm :rolleyes:
Anders Dybvadsskog
12/03/13, 19:44
Go for it:)
Anders Dybvadsskog
12/03/13, 19:54
http://forum.vccn.no/showthread.php?52902-B230FK-M90-vurderes-solgt-lav-km
I dag fikk bilen seg nytt hjerte i form av ein B230FK med 160.000km på nakken ;)
Litt støvete på bildet, men den skal nok bli blank igjen med litt pussing og gnikking :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/977.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/978.jpg
Turbomaskinisten :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/979.jpg
Jan-Einar Jenssen
14/03/13, 01:37
blir bra med FK ja :)
Anders Dybvadsskog
14/03/13, 08:15
Blir knall ja:)
blir bra med FK ja :)
Blir knall ja:)
Satsa på det :) Bare pusse og gnikke litt på motoren så den blir fin og rein igjen, samt bytte olje og filter.
Anders Dybvadsskog
14/03/13, 08:24
Fikk du med ledningsnett og hjerner da? Eller blir det 240 nett?:)
Fikk du med ledningsnett og hjerner da? Eller blir det 240 nett?:)
Står jo LH 2.4 ledningsnett i bilen min :) Jepp, fekk med alt av hjerner, dysemotstand, tenningsmodul osv.
Anders Dybvadsskog
14/03/13, 13:51
Greit da:) bare montere dysemotstand å starte opp da:)
Greit da:) bare montere dysemotstand å starte opp da:)
Stemmer!! :)
Anders Dybvadsskog
14/03/13, 14:45
Flytter du bare over svinghkul og clutch fra gamle motoren da eller blir det ny clutch?
Flytter du bare over svinghkul og clutch fra gamle motoren da eller blir det ny clutch?
Clutchen blei bytta for ca 15000 km sidan, så eg trur eg bare skiftar over svinghjul og clutch. Ska sjå om eg får lånt med meg sentreringsutstyr frå jobben :)
Kjøp turbo clutch! Min slurte på trykk over 0,5 på 740en med org F clutch ;) Koster bare 850kr på ebay for turbo clutch, og min tålte fritt ladetrykk(1,2-1,3) :)
Kjøp turbo clutch! Min slurte på trykk over 0,5 på 740en med org F clutch ;) Koster bare 850kr på ebay for turbo clutch, og min tålte fritt ladetrykk(1,2-1,3) :)
Da må nesten bli ein annan gong, må jobbe opp igjen økonomien først :)
R-israelsen
14/03/13, 17:01
Bare å kjøre pent til å begynne med det, girkassa tar ikke lange tiden å få ned. Gratulerer, blir bra :)
Bare å kjøre pent til å begynne med det, girkassa tar ikke lange tiden å få ned. Gratulerer, blir bra :)
Takk for det ;)
Tok av AC-generator og litt forskjellig som ikkje skal vere på motoren i dag, samt pussa å gnikka litt på den :)
Lurer også på kva disse tinga er til:
Kva er denne til?
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1121.jpg
Går innpå dette T stykket. Er det noe form for vakuum? Står jo ein kontakt på den dingsen også, kva funksjon har den?
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1122.jpg
Og så denne. Den står på den eine kjøleslangen mellom motor og varmeapparat. (Dårlig bilde)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1123.jpg
Takker for svar!! :)
R-israelsen
14/03/13, 22:46
Aldri sett før.. Lurer spent selv :)
Aldri sett før.. Lurer spent selv :)
Den første hører til EGR systemet på bilen og den andre er noko greier til AC-systemet på bilen motoren kommer i frå :)
Anders Dybvadsskog
15/03/13, 08:28
Blir vel stas med fk:) henta meg selv en motor i går:) mangler turbo og diverse men, må vel finne noe billigt å ha på:)
AleksanderK
15/03/13, 10:22
FØR du begynner å styre og herje med å bytet motor.
Vær 120% sikker på at du har LH 2.4
Ta av sparkeplaten på høyre side og les på hjernen. Hvis det er en hjerne som er mer rektangelformet enn kvadrat, så har du nok Regina. Brente oss ganske greit på det på Superwoman sin gamle 740!
Anders Dybvadsskog
15/03/13, 11:55
Men er vel bare lh2.4 som jar feilsøker i motorom pluss svinghjulsføler?
90' 740 så kom vel alle med LH2.4? Sitter i hvertfall originalt på bilen min, og jeg kjører med originale hjerner på turbomotoren min, uten kutt!
AleksanderK
15/03/13, 13:00
Men er vel bare lh2.4 som jar feilsøker i motorom pluss svinghjulsføler?
Var det jeg tenkte også når vi puttet i turbomotor. Så at de var feilkodeblinker, og tentke automatisk LH2.4. Men der tok vi feil.
90' 740 så kom vel alle med LH2.4? Sitter i hvertfall originalt på bilen min, og jeg kjører med originale hjerner på turbomotoren min, uten kutt!
Ikke den som vi byttet på.
R-israelsen
15/03/13, 13:08
90 mod har lh 2,4. Plug n play, bytter bare hjerner og lodder inn formotstander : )
Står LH 2.4 i denne bilen. Den har coil, feilkodeavleser og svinghjulsføler! :)
AleksanderK
15/03/13, 13:51
Bra :)
Var på Biltema i dag etter skulen og handla olje og oljefilter til FK motoren. Tenkte eg skulle lage søknaden seinare i dag :)
Då var søknaden om motorbytte sendt, håper på å få positivt svar om eit par år :) (ironi)
Då var søknaden om motorbytte sendt, håper på å få positivt svar om eit par år :) (ironi)
So du håpa på negativt svar? :D
Neida, ska vel ikkje vera problem å få godkjent detta viss det ikkje er gjort nåke "tull" med motoren eller bilen?
So du håpa på negativt svar? :D
Neida, ska vel ikkje vera problem å få godkjent detta viss det ikkje er gjort nåke "tull" med motoren eller bilen?
Eg har mitt på det tørre, så eg trur ikkje da blir nåke problem sånn sett :)
Såg i dag at LMM mangler på motoren eg henta. Etter litt søking og lesing fant eg ut at LMM er like på B230FK og B230F bare at LMM på B230FK er 3'' i den enden luftfilteret sitter. Er dette sant? Isåfall er det jo bare å dreie ein foring som sitter mellom LMM og luftfilteret :)
Den eg fekk med på FT motoren var lik i begge ender...
Anders Dybvadsskog
18/03/13, 18:21
Skal være lik i begge ender, samme lmm på fk og f
Den eg fekk med på FT motoren var lik i begge ender...
Skal være lik i begge ender, samme lmm på fk og f
Åja, satsa på den smette rett inn då :)
Har skjedd litt sio sist :) Henta eit blått 23mm stabilisatorstag frå R.G. her på forumet i går.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2097.jpg
Malte det med svart bengalakk i dag :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2098.jpg
Fant senterkoppane til vinterfelgane her ein dagen, kom seg med ein gang ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2099.jpg
Og i dag begynte eg på demonteringa av F-motoren :) Einaste som mangler før motoren kan heisast ut er å skru av skruene rundt girkassa og motorfestene.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2100.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2101.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2102.jpg
Marius Skau
27/03/13, 22:27
Er det ikke bare og løfte motor og girkassa ilag? :) Mye enklere ^^
Er det ikke bare og løfte motor og girkassa ilag? :) Mye enklere ^^
Har ikkje motorløfter, så må ta å bruke taljer som vi henger i bærebjelka over den eine porten i garasjen. Er usikker på om den klarer vekta av både motor og girkasse og vi har heller ikkje tenkt å prøve :p Tålte iallefall det når vi løfta ut motoren på stasjonsvogna eg hadde :)
Marius Skau
27/03/13, 22:44
Har ikkje motorløfter, så må ta å bruke taljer som vi henger i bærebjelka over den eine porten i garasjen. Er usikker på om den klarer vekta av både motor og girkasse og vi har heller ikkje tenkt å prøve :p Tålte iallefall det når vi løfta ut motoren på stasjonsvogna eg hadde :)
Ah, da skjønner jeg :)
Har ikkje motorløfter, så må ta å bruke taljer som vi henger i bærebjelka over den eine porten i garasjen. Er usikker på om den klarer vekta av både motor og girkasse og vi har heller ikkje tenkt å prøve :p Tålte iallefall det når vi løfta ut motoren på stasjonsvogna eg hadde :)
Girkassa veier jo nesten ingenting....
Girkassa veier jo nesten ingenting....
Uansett, lite kjekt når motoren og girkassa plutselig deisa i betongen fordi bjelka ikkje tålte vekta av både motor og girkasse :p
Kan jo løfta ut motoren med ein traktor med frontlessar?
Kan jo løfta ut motoren med ein traktor med frontlessar?
Traktoren me hadde blei seld, så det er dårlig med det :)
Åja, eg visste no ikkje at dåke har hatt traktor eg, men det går sikkert an å få lånt.
Åja, eg visste no ikkje at dåke har hatt traktor eg, men det går sikkert an å få lånt.
Fekk ut motoren uten, kommer oppdatering seinare i kveld :)
Då var motoren utav bilen :) Gjekk så og seie smertefritt :)
Rett før utheising av motor.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2164.jpg
Motoren ute! :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2165.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2166.jpg
Satte den på ein palle og la ein presening over :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2167.jpg
Tomt gitt :) Eksosanlegget datt nesten rett av :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2168.jpg
Blei noget høg framme uten motor :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2169.jpg
R-israelsen
29/03/13, 03:57
Ser meget bra ut : ) Gleder meg til å se mer. Husk film ved første start!
Ser meget bra ut : ) Gleder meg til å se mer. Husk film ved første start!
Takk for det :) Skal prøve på det ja ;)
Fin høyde det der :p
Hehe, ja, ikkje sant :p
Starta dagen i dag med å vaske litt i motorrommet og pusse litt overflaterust :)
Var eindel overflaterust i motrrommet og eit bittelite hol ved spylervesketanken.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2199.jpg
Holet (er jo eit mikroskopisk hol, og eg er veldig nøgd med at dette er det einaste eg fann :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2200.jpg
Litt div. overflaterust.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2201.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2202.jpg
Batterikassen. Så og seie rustfritt :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2203.jpg
Torpedoveggen blei også blank etter litt pussing og gnikking :) (Har ikkje fått tatt hjulbuen på venstre side)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2204.jpg
Hadde litt rustmjølk på rusta, skal la det virke til i morgon :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2205.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2206.jpg
Hadde på ny bodyskyds oppi batterikassen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2207.jpg
Clutchen. Er god for mange km til :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2208.jpg
Og så grunnen til at eg ikkje fekk sotte motoren oppi i dag. Gåent svinghjulslager :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2209.jpg
Skal ut til Biltema på Stord i morgon å sjå om dei har. Dei har jo nesten ingenting ute på Stord, men det finnes jo håp :)
Ser meeeeeeeeget bra ut. Den rusten der er jo ingen ting. eg har rust på samme plassen på 940en, men eg har meir. Det er visst ganske vanleg på dessa bilane.
Men tør du å kjøpa sånt på biltema då? Kan jo berre ringa og såørra om dei har so sleppe du å reisa te Stord forgjeves:)
Ser meeeeeeeeget bra ut. Den rusten der er jo ingen ting. eg har rust på samme plassen på 940en, men eg har meir. Det er visst ganske vanleg på dessa bilane.
Men tør du å kjøpa sånt på biltema då? Kan jo berre ringa og såørra om dei har so sleppe du å reisa te Stord forgjeves:)
Er så glad for at dette var det einaste eg fant, hehe :)
Har hatt god erfaring med slike lager fra Biltema så koffor ikkje :) Skal ringa i måro tidelig og viss dei har hive eg meg på mopeden og kjøre te Stord ;)
Naturchips
30/03/13, 00:16
Blir bra med fk, skal du trimme den?
Skal du selge deler fra b230f motoren? :) Ta kontakt på pm!
Blir bra med fk, skal du trimme den?
Skal du selge deler fra b230f motoren? :) Ta kontakt på pm!
I første omgang er jo planen til å få bilen og motoren til å fungere bra og få den godkjent i vognkortet sammen med senkesettet. Tar det litt etterkvart. Eksosen er nok den som iallefall må oppgraderast først isåfall :)
PM sendt!
Er så glad for at dette var det einaste eg fant, hehe :)
Har hatt god erfaring med slike lager fra Biltema så koffor ikkje :) Skal ringa i måro tidelig og viss dei har hive eg meg på mopeden og kjøre te Stord ;)
Va litt mindre enn på den gamle ja:p
Viss du har god erfaring med dei er det jo greit nok, eg er eigentleg litt skeptisk til å kjøpa sånne ting der viss eg ikkje har snakka med folk som seier det er bra.
Va litt mindre enn på den gamle ja:p
Viss du har god erfaring med dei er det jo greit nok, eg er eigentleg litt skeptisk til å kjøpa sånne ting der viss eg ikkje har snakka med folk som seier det er bra.
Har brukt dei lagero mykje på skulen og dei har fungert overraskande greit :)
Då var turbomotoren i bilen :) Gjekk ganske greit, har fått skrudd til alle boltane rundt girkassa og motorfestet + begynt på å legge opp el-nettet på motoren :)
Motoren klar for å heisast inn ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2459.jpg
Inne :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2460.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2461.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2462.jpg
Slenge og ut eit bilete av Pv'en te pappen ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/2463.jpg
Du må høyra med far din om han ska ha seg B20 motor i den ;) Den står berre og tar opp plass her :)
Ser ellers veldig bra ut med Fk motor! Gjort noko med den? pakninger eller lignende?
Naturchips
31/03/13, 23:42
Han var vel ikke tilfeldigvis ute å kjørte med Pv`en i Bergen i dag? Så en helt lik strøken en tidligere i dag :)
Du må høyra med far din om han ska ha seg B20 motor i den ;) Den står berre og tar opp plass her :)
Ser ellers veldig bra ut med Fk motor! Gjort noko med den? pakninger eller lignende?
Takk for det, har ikkje gjort noko med den foreløpig. Motoren er heilt tørr så eg lar den vera inntil vidare. Ska bytta olja og oljefilter i morgon :)
Ska nevna da for han :)
Han var vel ikke tilfeldigvis ute å kjørte med Pv`en i Bergen i dag? Så en helt lik strøken en tidligere i dag :)
Nei, da kan nok ikkje ha vore han, er ikkje skilt på denna endo :)
Fekk gjort litt i dag også :) Gjore ledningsnettet ferdig, monterte på bensin- og returslange, vakuumslange til bremsekraftforst., la opp ledninger skikkelig m.m.
R-israelsen
01/04/13, 18:34
Ser bra ut dette, Husk oppstartsvideo!! hehe
Ser bra ut dette, Husk oppstartsvideo!! hehe
Takk for det, skal prøve å få det til ja :D
Anders Dybvadsskog
01/04/13, 19:59
Må vel ha starta nå?:)
Må vel ha starta nå?:)
Nei, er eindel igjen før eg kan starta han :)
Sånn ser motorrommet ut no :) Monterte traktorvifta i dag (slurevifta :p)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/119.jpg
Anders Dybvadsskog
02/04/13, 18:33
Så bra ut:) kobla formotstander?
Så bra ut:) kobla formotstander?
Takk for det :) Ja, gjore det rett før eg heisa motoren inn :)
Trykkrøyr, intercooler og radiator på plass! :) Måtte til med eindel modifisering for å få intercooleren til å passe, men no sitter den som den skal og tar ikkje atti nokre plassar. Skjoldet rundt slurevifta skal også på plass, men den må modifiseres eindel den også.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/293.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/294.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/295.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/296.jpg
Naturchips
05/04/13, 11:00
Hvorfor ikke bare sette på el-vifte med en gang? :)
Hvorfor ikke bare sette på el-vifte med en gang? :)
Har verken tid eller mulighet til å sette inn el-vifte no. Det får bli eit seinare prosjekt :)
Monterte LMM og luftfilter i dag + byttet olje og filter :)
Begynner å komme seg :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/357.jpg
Var ikkje mykje olje på motoren?
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/358.jpg
R-israelsen
06/04/13, 11:06
Ser bra ut, Flott at du er så nøye før du vrir om tenninga ;)
Ser bra ut, Flott at du er så nøye før du vrir om tenninga ;)
Best å gjere det skikkelig første gangen så eg slepp å ta det opp igjen :)
Shina litt i motorrommet i dag :) Er også komt pakke til meg fra Pedersen Racing, skal ned på postkontoret å hente den etterpå.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/447.jpg
Fekk faktisk inn varmeskjoldet uten modifisering :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/448.jpg
Pussa litt på Volvo-bokstavene, er ikkje heilt ferdig ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/449.jpg
Polyforinger til det nye stabilisatorstaget motatt! :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/468.jpg
Fant ut at eg hadde montert svinghjulet feil. I dag skrudde eg ut girkassen for å få svinghjulet rett på :)
Eit stykk M47 girkasse :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/518.jpg
Skulle til å skru av clutchen og svinghjulet då det plutselig begynte å sludda :(
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/519.jpg
Clutchen, som må av igjen :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/520.jpg
Neste gong eg skal heise ut ein girkasse skal eg sørge for å justere løftebukkene eit hakk opp :p Var veldig trangt under der...
Lite tilbakemeldinger å få?
I dag har eg fått på igjen girkassa. Tok først av svinghjulet og satte det på riktig, så sentrerte vi clutchen og fekk lurt girkassa innpå. Monterte så spakstellet, hekta innpå mellomakslingen og kobla til clutchpumpa :)
Bare koble til hjernene, plugge i formotstandene, bytte tenningsmodul, forlenge LMM kabler og ordne litt småputtel så begynner vi å nærme oss oppstart :)
760diselpower
09/04/13, 20:21
morsomt å se at du setter i turbomotor ;) men kjipt med svinghjulet, har gjort samme feil jeg å :P
morsomt å se at du setter i turbomotor ;) men kjipt med svinghjulet, har gjort samme feil jeg å :P
Blir bra med litt fleire hest under panseret :) Er litt kjipt å bli oppmerksom på at svinghjulet må på ein spesiell vei først etter du har montert motor og gir :p
crazyclomp
09/04/13, 23:34
Du trenger ikke å bytte tenningsmodul. Jeg har ihvertfall aldri gjort det. Skal være samme på f, ft og fk.
Når er det oppstart da? Er jo ikke mye igjen. Gjort på en kveld det :D
Anders Dybvadsskog
10/04/13, 06:30
Blir bra ja, blir gått med litt turbosus forran der:)
Du trenger ikke å bytte tenningsmodul. Jeg har ihvertfall aldri gjort det. Skal være samme på f, ft og fk.
Når er det oppstart da? Er jo ikke mye igjen. Gjort på en kveld det :D
Satser på å gjere resten i ettermiddag/i kveld :)
Blir bra ja, blir gått med litt turbosus forran der:)
Takk for det, blir bra det ja :D
Forlenga LMM kabelen, monterte hjernene, montert downpipe og plugga i formotstanden til dysene i kveld :) Nærmer seg skummelt prøvestart!
Anders Dybvadsskog
10/04/13, 20:01
Bør starte med en gang å da ja:)
Bør starte med en gang å da ja:)
Om eg har gjort alt rett, så bør den jo det :p Men det vil jo vise seg :o
Anders Dybvadsskog
10/04/13, 20:05
Lenge til da? Husk video:)
Lenge til da? Husk video:)
Er ikkje mykje som gjenstår no, det nærmer seg farlig :D Skal prøve på det ja!
R-israelsen
10/04/13, 21:43
Nesten så det er nervepirrende for meg å vente :D Er litt spent ja!
Bilen starta gitt!!
Flytta lambdasonden opp til eksosmanifolden og fyllte på kjølevæske. Tok av coil-kabelen for å sjekke om det var liv på starteren. Det var det. Så tok eg på igjen coil-kabelen og bilen starta med ein gong :) Var såvidt borti nøkkelen før den starta :D
Film fra oppstarten:
http://youtu.be/38YUaSI-YLU
Fekk ein liten lekkasje på den øverste radiatorslangen. Tok den av og reingjorde skikkelig og monterte den igjen. Problem solved :)
Skranlinga som er på filmene kommer fra flensen på downpipen under bilen :)
Film av bilen på tomgang etter eg fiksa radiatorslangen:
http://youtu.be/3AFYsuuXHAw
(Gjekk tydeligvis ikkje ann å ha to filmer i samme post :p)
R-israelsen
11/04/13, 19:23
Gratulerer Gratulerer :D Kjempe morro!!
Gratulerer Gratulerer :D Kjempe morro!!
Takk for det :D
Og så var det artig at den fyrte uten noko så helst problem :)
crazyclomp
12/04/13, 00:43
Ikke gale! :D
Den klirrelyden, er det bare eksosen som ikke ligger rett? :)
Ikke gale! :D
Den klirrelyden, er det bare eksosen som ikke ligger rett? :)
Det er flensen i andre enden av downpipe som ligger og skrangler :)
Anders Dybvadsskog
12/04/13, 07:10
Gratulerer ja:) morro når det starter med en gang:)
Marius Skau
12/04/13, 07:13
Gratulerer med oppstart :)
Håper dere har greie BT folk hos dere. Her i Bodø er det bare og glemme og få godkjent motorbytte viss man har åpentfilter, blanke rør osv :P
volvobrage
12/04/13, 07:42
Ser ut som eit vel utført motorbytte:)Flott jobba!
Gratulerer ja:) morro når det starter med en gang:)
Takk for det, ja, er det :D
Gratulerer med oppstart :)
Håper dere har greie BT folk hos dere. Her i Bodø er det bare og glemme og få godkjent motorbytte viss man har åpentfilter, blanke rør osv :P
Takker ;) Skal bytte ut det åpne filteret med eit originalt luftfilter. Har bunndelen til luftfilteret, men ikkje toppen. Satte bare på det opne luftfilteret for oppstarten sin del :) Satser på at godkjenninga går bra!
Ser ut som eit vel utført motorbytte:)Flott jobba!
Takk for det!! :)
Meeeeget oppegåande, han starta jo lika lett som ein MF 135:D
Meeeeget oppegåande, han starta jo lika lett som ein MF 135:D
Starta overraskande kjappt :D
Trur eg har luftfilter topp fra 740 turbo. Mulig den er lik? Er iallefall større enn suge toppen :)
Trur eg har luftfilter topp fra 740 turbo. Mulig den er lik? Er iallefall større enn suge toppen :)
Kan godt henda da :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.