PDA

Vis full versjon : oljeskift på automatkasse unødvendig?



vikry
22/03/12, 21:44
Det har vært mange nifse historier her på forumet om automatkasser som tar kvelden.

Inntrykket er at Volvos automatkasser tåler lite, går ofte i stykker og koster eierne dyrt.

Rådet som gis er å legge et egg under gasspedalen og skifte olje så ofte man kan. Helst flushe etter hver tur, eller noe sånt.

Derfor var det med stor forbauselse jeg kom til å lese i Vadis at verken service A eller B hadde serviceintervall for skift av automatolje. Det sto rett ut at det ikke er meningen at automatoljen skal skiftes.???
Hvordan henger dette sammen?


Vadis går fram til 2005. Selv har jeg en 2006 xc70 D5 med 6 trinns automat.
Hvis vi glemmer Vadis et øyeblikk så lurer jeg på om erfaringene med 6-trinns kassen er like dårlig som med 5-trinns kassen, eller om 6-trinns kassen er mindre ømfintlig for slitasje og sammenbrudd enn forgjengeren?

hgnubel
22/03/12, 21:54
Volvo har i mange år ment automatoljen skal "holde bilens levetid". Trodde det var blitt bedre etter ca 2000, særlig siden jeg mener det har vært byttet (ikke flushet) på min som del av vanlig service...

Må innrømme jeg mistenker dem litt for å tenke (eller ha tenkt tidligere) at de tjener mer på å bytte en og annen girkasse enn å "skremme bort service-kunder" med fordyrende elementer.

Ditch
22/03/12, 22:27
Legger heller penger i å flushe kassa hver 60 000, enn å angre på pengene jeg "sparte" hvis jeg må bytte kasse :)

hgnubel
23/03/12, 06:19
Legger heller penger i å flushe kassa hver 60 000, enn å angre på pengene jeg "sparte" hvis jeg må bytte kasse :)

Absolutt :) gjerne oftere om du kjører litt hardt eller med henger..

locked
23/03/12, 22:10
Derfor var det med stor forbauselse jeg kom til å lese i Vadis at verken service A eller B hadde serviceintervall for skift av automatolje. Det sto rett ut at det ikke er meningen at automatoljen skal skiftes.???
Hvordan henger dette sammen?
Treng du noko meir forklaring om årsaka til problemet??

Sjakalen
24/03/12, 02:31
Så det i alle fall på ett service papir siste to åra. Stod mellom 60-90k intervall.