PDA

Vis full versjon : Litt hjelp ang ombygging



morpheusbd
22/03/12, 21:43
Hei. Jeg har en 850 med 2,4/2,5 10v motor som har rulla snart 400k.
Så tenkte jeg at det hadde vært konge og bygd om denne bilen.
Ønsket er og bytte til t5 motor(understell osv også seff) og så har jeg lyst til og bygge om til awd.
Tankene var og reise til svergie og handle bil der og flytte alt over.

Er det noen som har en oppskrift på hva som må gjøres? Har søkt mye men får ikke noe konkret svar.

Hva må jeg gjøre for og få bilen lovlig til Norge for og så bruke deler og få det godkjent?

Hvordan får jeg det godkjent når Volvo ikke har papirene som trengs?

Takker masse for svar:) planen er og ha bilen ferdig til 20 juli når folket skal til Volvo museumet;)

brynna
22/03/12, 22:10
Du kan bygge om bilen i Sverige... men skal du ha den over grensa, og på Norske skilter kommer kronene til å renne.
Staten skal først ha moms på kjøpet av bilen. (Ikke nevn at det er innmontert nye deler) Du vil så få returnert den Svenske momsen fra den Svenske stat som "som går opp i opp"
Etter dette begynner moroa...:eek: Kubikkavgift. 2,5 l motor koster. HK avgift... koster enda mere. Uten at jeg har sjekka vil nok bilen koste deg i avgifter i overkant av 50 000,-

Sjekk kalkulator om innførsel av bil på www.toll.no

morpheusbd
22/03/12, 22:18
var ikke helt sånn jeg mente hehe.. det jeg mener er og hente en "delebil" med andre ord en komplett t5 fra svergie og deretter flytte over deler på min..
vil ha t5 motor i min osv

brynna
23/03/12, 07:49
var ikke helt sånn jeg mente hehe.. det jeg mener er og hente en "delebil" med andre ord en komplett t5 fra svergie og deretter flytte over deler på min..
vil ha t5 motor i min osv

Aha:rolleyes: Da er det en annen sak... Akkurat det vet jeg ikke noe om

morpheusbd
23/03/12, 08:05
Hehe okei:)

Franka
24/03/12, 08:16
Sjekk først muligheten for å få godkjent ombyggingen, noen på volvo må godkjenne volvoen ombygd før du kan vise den på biltilsynet, hvis ingen vil gå god for bilen har du egentlig bare en ombygd delebil som du kan selge i deler, kan nesten være billigere for deg og selge bilen din og kjøpe en brukt T5 og heller skifte motor eller overhale motoren på den.

morpheusbd
24/03/12, 11:30
Volvo hadde ingen papirer på ombygging på denne bilen. Og biltilsynet sa jeg måtte snakke med Volvo. Er det ingen som har fått godkjent denne ombyggingen??:)

bortstun
26/03/12, 08:07
Volvo må gi deg et papir som viser karosserilikhet ellom din og en med t5 motor, papirer på bremser, effekt mm.. litt jobb, men skal være mulig.. :)

Aashome
26/03/12, 13:03
Er flere tråder inne her som inneholder hvem du må kontakte i Volvo for å få papirene du er ute etter. (Finner ikke tråden nå men) Uansett, så må du når du henter bilen i Sverige sørge for å få med nok dokumentasjon på bilen. Dette må du bruke når du skal godkjenne bilen. Da må du vise fram papirer på hvor du har fått tak i motoren og resten av delene fra, altså selve delebilen.

Så lenge du gjør dette etter boka, skal det ikke være noen problemer

Sollien
26/03/12, 13:16
her er svaret jeg fikk med jahn, og han gjør jo dette ganske ofte ;)

Det er ikke noen papirer som kan kopieres dessverre, og Volvo Norge er det ikke noe vits i å kontakte de godkjenner ingen ombygginger på noen av bilene sine fra og med 850.
Du trenger følgende for å få en slik ombygging godkjent:
- Dokumentasjon på deler, og evt. kvittering på betalt moms ifall de er importert.
- Norsk typegodkjenningspapirer på bilen delene er plukket fra, dette får du fra Volvo Norge, men du trenger det Europeiske typegodkjenningsnummeret som står i vognkort/typeskilt på donorbil (e9*xx/xx*xxxx*xx).
- Attestert utskrift av delefilm på bil som skal bygges om samt donorbil som viser at det er samme rå karosseri. Dette får du hos din lokale Volvoforhandler.
- Attest på at alle deler som skiller den bilen du bygger om og bilen delene plukkes fra er montert i henhold til Volvo sine spesifikasjoner, dette må du ordne etter at bilen er ombygd, bestill time hos din lokale Volvoforhandler. Denne attesten koster som regel en del, påregn ca 1-3000kr.
- Dokumentasjon på at innsveising av festepunkter for bakaksel er utført av autorisert karosseriverksted i henhold til Volvo sine spesifikasjoner.
- Sist, men ikke minst, veiing. Dette er den delen som krever mest arbeid. Bilen må lettes for å bli godkjent. Ved forevising hos biltilsyn så får bilen ikke veie mer enn det som står oppgitt som maks tillatt totalvekt i vognkortet ditt minus 375kg med full tank. Dvs. har bilen din en maks tillatt totalvekt på f.eks 1990kg så får bilen maks veie 1615kg med full tank etter ombygging.

Lykke til.


Med vennlig hilsen

Jahn A. Johnsen

SCStyling Norge
Søberg
7224 Melhus
Tlf: 45215111
Besøk oss på www.scstyling.no

magne850
11/04/12, 02:02
Morgis hadde jo en utfordring med vekta når han skulle godkjenne T5R AWD....

RUNE-T5r
13/04/12, 20:53
Er det like mye jobb å få gdkjent bare bytte til T5 motor hos BT

850GLTsilver
13/04/12, 20:59
Er det like mye jobb å få gdkjent bare bytte til T5 motor hos BT

Regn med det ja.

Forresten, innboksen din er full, får ikke sendt deg PM.

RUNE-T5r
13/04/12, 21:45
har ordnet det nå..