PDA

Vis full versjon : åssen får man denne lyden på volvo 940



johnjo
22/03/12, 18:04
hei.åssen får man denne dumpventil lyden på volvo 940 turbo.synes den er litt tøff.ene kompisen min har sånn lyd,har lyst til det jeg å.

http://www.youtube.com/watch?v=hpe_mkes_Q0

Hassel
22/03/12, 18:07
Hvis du monterer åpent filter så får du plystrelyd.. Skal du ha lyden av tilbakeslag på turbo'n må du bytte ut dumpventilen..

johnjo
22/03/12, 18:14
Hvis du monterer åpent filter så får du plystrelyd.. Skal du ha lyden av tilbakeslag på turbo'n må du bytte ut dumpventilen..

jeg har satt på åpent filter,og jeg bruker den orginale dumpventil som sitter på 13c turboen,hører ut som det bare blåser mye i filteret mitt.han kompisen min har bare åpent filter og 13c turbo med orginal dumpventil og han har den lyden jeg vil ha.

johnjo
22/03/12, 18:17
hva skal jeg bytte dumpventilen med da.

Jonas Soldal
22/03/12, 18:27
Tar du av slangen p whastegaten din får du den lyden. Men da kan du takke farvell til turboen etter en stund:-)

johnjo
22/03/12, 18:40
hvis du tar av slangen på wastegaten,da får du vell bare fullt ladetrykk bare ikkesant.ikke lyden vell?

Hassel
22/03/12, 18:40
Sjekk trykkslangen wastegaten til kompisen din! :p
Skal ikke være tilbakeslag på orginal dump og åpent filter!

Vis den slangen er løs eller trekker falskluft så kan han gjøre som 940LPT sier, takke farvel til turboen om noen måneder!

johnjo
22/03/12, 18:44
han har kjørt med den lyden i 6 mnd nå.men den lyden var der før han kjøpte bilen.så jeg vet ikke hvor lenge bilen er kjørt med den lyden.

Hassel
22/03/12, 18:50
Se etter falskluft..

johnjo
22/03/12, 19:03
det kan hende det er falskluft ett sted,bilen hans går litt dårlig på tomgang.

gsmik
22/03/12, 19:36
Det kan faktisk også hende at gummimembraen inne i orginal dumpen til kompisen din har fått en skade.
Har selv sett membraer med hull i, og da hadde bilen den samme "surge-lyden" som den i linken din. :)

johnjo
22/03/12, 20:01
Det kan faktisk også hende at gummimembraen inne i orginal dumpen til kompisen din har fått en skade.
Har selv sett membraer med hull i, og da hadde bilen den samme "surge-lyden" som den i linken din. :)

det kan hende det,jeg kan be han sjekke det i morra.da kan han prøve min dumpventil bare for å sjekke om det er den som er ødelagt

R.G
22/03/12, 22:01
gåend membran i resirkventil, eller så har han tatt av vacuumslangen på resirkventilen som sitter på turbo (vacumslangen som går fra innsug til turbo), da får man den lyden. er tilbakslagslyd i turboen, pga resirkventilen ikke dumper lufta. da slår alt tilbake igjennom turbo.

Svirre
22/03/12, 22:21
hvis du tar av slangen på wastegaten,da får du vell bare fullt ladetrykk bare ikkesant.ikke lyden vell?

Kraftigere lyd får du. Mer luft som vil ut -> mere lyd. Anbefaler deg å montere skikkelig dump hvis du vil ha slik lyd. Orginalt så låter det ikke sånn, men du får tilbakeslag som skader turbo i lengden.

R.G
22/03/12, 22:24
kan ikke nappe av slangen på wastegate da. da lader den lille 13c 2kg noe som ikke er sundt for den stakkarslige motoren.


er org dumpen sin grunn til lyden, høl i membran eller vacuum bortkoblet

johnjo
23/03/12, 17:09
dette er et spm off topic.

noen som vet hvilken kam som kom i 530 toppen på fk motoren.jeg vurdere å bytte den.

lasse940
23/03/12, 18:43
T kam tenker jeg

johnjo
23/03/12, 19:18
T kam tenker jeg

ok.a-kammen er vell bedre å bruke.lurer på om jeg må skaffe meg a-kam

endfje
26/03/12, 13:59
For å svare deg på spørsmålet... Fjern orginale dumpen og monter et blende-lokk over. Slangen til overs kan du blende eller fjerne, da får du denne lyden, men skader turboen i lengden. Jeg har lokk du kan kjøpe hvis du trenger...

Hassel
26/03/12, 16:03
Eller montere uorginal dump og ikke skade turbo'n! Litt mer jobb, men betraklig bedre!

Marius Skau
26/03/12, 16:06
http://www.youtube.com/watch?v=P4Xdmk7qsGo&feature=related

johnjo
26/03/12, 20:28
http://www.youtube.com/watch?v=P4Xdmk7qsGo&feature=related

der har vi lyden sin der.den lyden vil jeg ha.den ligner litt mer den lyden han kompisen min har.

Marius Skau
26/03/12, 20:47
Da er det bare og få tak i en Greddy Type-R dumpventil ^^

johnjo
27/03/12, 08:20
Da er det bare og få tak i en Greddy Type-R dumpventil ^^

hvor kan jeg få taki en sånn en a?er dem dyre eller billig?

Revell
27/03/12, 08:39
Har en svak utpust lyd jeg og er fornøyd med det:p Syntes den plystrelyden blir litt vel Japsebil :p

9førrlars
28/03/12, 01:04
Alt du trenger å gjøre er å kjøpe et luftfilter fra biltema, Kjøp derretter et såkalt"dumplokk" er enkelte som produserer di, har selv på min å funker fjell. Før jeg satt på dumplokk hadde jeg bare et sånt Pssshh. Så alt du trenger å gjøre er 2 ting. Luftfilter, dumplokk for å blokkere resirk ventilen.

Sondre93
28/03/12, 09:59
Alt du trenger å gjøre er å kjøpe et luftfilter fra biltema, Kjøp derretter et såkalt"dumplokk" er enkelte som produserer di, har selv på min å funker fjell. Før jeg satt på dumplokk hadde jeg bare et sånt Pssshh. Så alt du trenger å gjøre er 2 ting. Luftfilter, dumplokk for å blokkere resirk ventilen.

Da får du jo samme probleme med at trykket går tilbake i turboen. Gjør du det sånn bør du nesten kjøpe en dumpventil også. Da får du også mer lyd som trådstarter er ute etter:) Kjøper du på biltema kommer du fra det for rundt 800-1000kr ink T-kobling.

Johtoer
28/03/12, 13:25
men på vilken side skal man monteren en dumpventil ? på innsugsia eller på turbosida :) og åssen dump skal man bruke resirk, hybrid ?

Sondre93
28/03/12, 14:54
Folk blir ikke enige om det med dump. Noen mener nærmest innsug, og andre mener nærmest turbo. Di fleste tar den nærmest muligt innsuget.

No veit ikkje eg kor du har LMMen, men antar du har den med luftfilteret? Da bør du helst bruke en resirk ventil for at bilen ikkje skal tru den får meir luft inn enn ka den gjer(du slepp ut luft som LMMen har registrert). På min bil står LMMen mellom innsuget og intercooleren, så eg hadde nok gått for en vanlig dump mellom intercooler og LMM siden eg da ikkje vil sleppe ut luft som LMMen har registrert.

eab
28/03/12, 18:59
Hvis man ikke gidder å skaffe seg et slik "dumplokk" kan man kjøre trykk rett fra komp.huset på turboen inn på dumpventilen. Da vil det alltid stå samme trykk på over og undersiden av resirkventilen og den åpner aldri..

Bare bruk et t-stykke på slangen mellom turbo og wastegateklokke.

Johtoer
28/03/12, 19:18
Folk blir ikke enige om det med dump. Noen mener nærmest innsug, og andre mener nærmest turbo. Di fleste tar den nærmest muligt innsuget.

No veit ikkje eg kor du har LMMen, men antar du har den med luftfilteret? Da bør du helst bruke en resirk ventil for at bilen ikkje skal tru den får meir luft inn enn ka den gjer(du slepp ut luft som LMMen har registrert). På min bil står LMMen mellom innsuget og intercooleren, så eg hadde nok gått for en vanlig dump mellom intercooler og LMM siden eg da ikkje vil sleppe ut luft som LMMen har registrert.

har LMMen på turbosiden :) ossen er det og skjøte denne LMMen så man får den på andre siden da ? takker for svar :)

johnjo
29/03/12, 15:58
gåend membran i resirkventil, eller så har han tatt av vacuumslangen på resirkventilen som sitter på turbo (vacumslangen som går fra innsug til turbo), da får man den lyden. er tilbakslagslyd i turboen, pga resirkventilen ikke dumper lufta. da slår alt tilbake igjennom turbo.

den svarte gummipakningen i resirkventilen,er det det som er membranen.hvis du stikker hull i den,får du den lyden da?

eab
29/03/12, 19:14
den svarte gummipakningen i resirkventilen,er det det som er membranen.hvis du stikker hull i den,får du den lyden da?

Det er membranen ja. Men hvis den lekker vil det jo gå luft fra trykksiden av kompressorhjulet og til sugesiden og i teorien vil man aldri få så mye ladetrykk som man kunne fått med tett membran. Så hvorfor ikke bare gjøre som jeg skrev to innlegg over?

johnjo
29/03/12, 19:18
Det er membranen ja. Men hvis den lekker vil det jo gå luft fra trykksiden av kompressorhjulet og til sugesiden og i teorien vil man aldri få så mye ladetrykk som man kunne fått med tett membran. Så hvorfor ikke bare gjøre som jeg skrev to innlegg over?

har satt på dumplokk.men jeg fikk ikke den samme lyden som han andre jeg kjenner,kan hende jeg må kjøre med dumplokk lite grann.

eab
29/03/12, 19:30
Jeg har dumplokk på mitsuturboen i ene bilen min, og der kvittrer det egentlig litt vel mye. Men det holder ikke med orginalt ladetrykk hvis du vil ha slik lyd, må nok opp mot rundt 1 kg, eller mer.

johnjo
29/03/12, 21:16
ok.skal få justert trykket til 1kg.skal få prøvd det i morra.

johnjo
30/03/12, 12:33
jeg stakk hull i membranen på resirkventilen istedenfor å bruke dumplokk.da fikk jeg lyden jeg ville ha.det gjør ingenting om turboen blir ødelagt,jeg skal bytte turbo snart allikevel.

9førrlars
31/03/12, 04:09
Sant sant, skulle bare poengtere at det var 2 lette ting for å få såkalt "flutter" :P

9førrlars
18/02/13, 13:58
http://s1072.beta.photobucket.com/user/identity91/media/IMG_1690_zpsa8964468.mp4.html min bil med ny turbo

Petter Hegge
18/02/13, 14:51
http://s1072.beta.photobucket.com/user/identity91/media/IMG_1690_zpsa8964468.mp4.html Lyden i bilen min

Hvordan fikk du til den lyden?
har du turbo fra en 740? er det der man får sånn lyd?
eller hvordan har du gjort det?

Sondre93
18/02/13, 17:02
Luftfilter og dumplokk som det står øverst i tråden...

Skal sies at det sliter ekstra på turboen ;)

9førrlars
19/02/13, 10:20
Hvordan fikk du til den lyden?
har du turbo fra en 740? er det der man får sånn lyd?
eller hvordan har du gjort det?
Detta er ikke org turbo, er turbo fra sierra cosworth uten dumpventil:) Kjører bare med åpent luftfilter på den

9førrlars
19/02/13, 10:21
Kjørte med dumplokk på gamle 13c'en også fikk lignende lyd bare ikke så grom^^

siggen
19/02/13, 16:16
Noen som har tenkt på å sette på 850r dump? Er jo grom lyd i 850'n :)
Legg ut resultatvideo hvis du kjøper ny dump a :)

9førrlars
19/02/13, 17:24
Har montert dump nu, kan godt legge ut en link til video med dump senere ;) hvilken dump er det du tenker på?

Sondre93
19/02/13, 21:55
Detta er ikke org turbo, er turbo fra sierra cosworth uten dumpventil:) Kjører bare med åpent luftfilter på den

Forskjellen er at med 13c turboen får du lyden nærmest på tomgang siden den lader mykje tidligere:)

siggen
19/02/13, 23:59
tenker på org dump fra 850 t5/t5r :)

9førrlars
20/02/13, 00:52
http://s1072.beta.photobucket.com/user/identity91/media/IMG_2640_zps03a3c901.mp4.html med dump

siggen
22/02/13, 01:08
åssen dump kjørte du med der? var ikke såå voldsomt mye lyd?

9førrlars
22/02/13, 13:48
åssen dump kjørte du med der? var ikke såå voldsomt mye lyd?
Kjørte med en eller annen dump jeg hadde i verktøy kassa fra gamle verkstedet hehe, har et par her. Men er ganske sikker på at den der ble kjøpt på biltema for 2 år eller mer tilbake. helt enig i at den ikke bråker noe særlig, ganske lite puff i den, Er rimelig stor forskjell om du kjører med fks turbosmart dump eller RFL dump.

ellingsøyern
08/03/13, 20:58
https://www.youtube.com/watch?v=BLlHgqJTMRI

denne lyden var grom

henrik940
08/03/13, 22:27
Det står i beskrivelsen: "no blowoff valve."