PDA

Vis full versjon : Effektøkning ved bruk av 531 på FK motor?



Devil3344
21/03/12, 00:36
Jeg har en ny innkjøpt 945 med FK motor, åssen vil det være og sette på en 531 topp? gir det noe effekt?

også ett spm til, er det nødvendig og kjøre med forsterka topp pakning ved ladetrykk på maks 0.5 og 531 topp

divad
21/03/12, 00:46
Spørsmål nummer 2: Det har jeg aldri hørt. Og på min FT har jeg ikke noe forsterka såvidt jeg vet. Og den har blitt lada over 0,5 hvertfall :)

Tantanturbo
21/03/12, 07:07
Spørsmål nummer 2: Det har jeg aldri hørt. Og på min FT har jeg ikke noe forsterka såvidt jeg vet. Og den har blitt lada over 0,5 hvertfall :)

Har en b230et. Og de kjører originalt
på 0,55 med 531 topp. Anna turbo er det,men.

Ola Moen
21/03/12, 07:08
Du kan lade høyere med 531 topp. For da senker du det statiske kompressjonsforholdet fra 8.7:1 til 8.3:1.
Du trenger ikke kjøre med forsterka topp-pakning så lenge du klarer å gi nok bensin og unngår tenningsbank og høy forbrenningstemperatur. Jeg lader mellom 1-1.5 bar på min motor. B230A blokk med FT stempler. 531 topp og A-kam. Den har gått sånn i 2 år nå. Jeg kjører med standard Elring pakning. No problem.

Men du får ikke no spesielt effektøkning. 531 toppene har for store innsugskanaler i forhold til Ventilvindu. du får bedre moment i lav og mellomregisteret. dvs. der du trenger det. 531 toppen begynner ikke funke før etter toppen på momentkurven er passert om du bruker normale kammer.

Batland
21/03/12, 09:02
Du kan lade høyere med 531 topp. For da senker du det statiske kompressjonsforholdet fra 8.7:1 til 8.3:1.
Du trenger ikke kjøre med forsterka topp-pakning så lenge du klarer å gi nok bensin og unngår tenningsbank og høy forbrenningstemperatur. Jeg lader mellom 1-1.5 bar på min motor. B230A blokk med FT stempler. 531 topp og A-kam. Den har gått sånn i 2 år nå. Jeg kjører med standard Elring pakning. No problem.

Men du får ikke no spesielt effektøkning. 531 toppene har for store innsugskanaler i forhold til Ventilvindu. du får bedre moment i lav og mellomregisteret. dvs. der du trenger det. 531 toppen begynner ikke funke før etter toppen på momentkurven er passert om du bruker normale kammer.
Har nettopp regnet på dette og kommer til at forskjellen i kompforhold er 0,2 poeng, ikke 0,4 poeng.
Når det gjelder Volvo sine oppgitte kompforhold så stoler jeg i bunn og grunn bare på 10,3:1 og 10,0:1 for A og E motorene med flate stempler.
Hvis man dreier ett eller annet stempel slik at resultatet blir en grop på 76 x 4,5 mm så reduseres kompforholdet på en motor med 530 topp fra "sugemotorvennlige" 10,3:1 til turbovennlige 8,0:1.

Enig i det du sier om 531 toppen som, såvidt jeg vet, aldri er levert med kam som løfter mindre enn 11,3 mm.
Kam som løfter 11,3 mm må derfor anses som ett absolutt minimum til en 405/531 topp.
Å beholde den originale 44 mm ventilen er i grunnen helt tabu.
Jeg mener at først med 14 mm kamløft og 46 mm ventil (Ca. 1965 mm2 tilsv. Ø50 mm) begynner ting å nærme seg riktig. ;)
Først da kreves det så stort kanalareal at 530 toppen begynner å slite. (Jaja, mener jeg da.)

Hvis man unngår tenningsbank så rekker en original toppakning forbausende langt.

Devil3344
21/03/12, 09:36
Som vil si...?:p datt litt ut

Ola Moen
21/03/12, 09:37
Behold 530 toppen, og heller få gjort litt med de fæle serieproduserte fabrikkskanalene, så har du større mulighet for effektøkning enn med 531 topp. :) Jeg kjører med 531 topp sjøl, og vet at den motoren er helt feil satt opp. men det var sånn det ble da jeg satte den sammen den gangen. Det har ikke vært et feilslag på den siden jeg skrudde den sammen for 4 år siden. Derfor har jeg heller ikke giddi å gjort noe mer med den :)

Batland
21/03/12, 09:54
Behold 530 toppen, og heller få gjort litt med de fæle serieproduserte fabrikkskanalene, så har du større mulighet for effektøkning enn med 531 topp. :) Jeg kjører med 531 topp sjøl, og vet at den motoren er helt feil satt opp. men det var sånn det ble da jeg satte den sammen den gangen. Det har ikke vært et feilslag på den siden jeg skrudde den sammen for 4 år siden. Derfor har jeg heller ikke giddi å gjort noe mer med den :)
Det er ett godt råd.
Finner selvsagt ikke igjen linken nå, men Overboosting.se påstod at den beste Volvo 2150 ccm motoren som "Din Rallyboutique" hadde sett gjennom tidene gikk med 530 topp og kam med som løftet ventilene 13,3 mm. :) Toppeffekten, som de innvidde VET betyd MINST, passerte 100 hk/L for 224 eller 226 hk!.
Slik bør man notere seg!!
405/531 er og blir oppskrytt.