PDA

Vis full versjon : Daihatsu93`s 93 Volvo 240 B230FT. oljelekasjer og eksoslekk..



Sider : [1] 2 3 4 5 6

daihatsu93
19/03/12, 22:54
Hei der :) Litt info om bilen min:

Volvo 240 GL 93 modell regga seint i 92.

Motor: B230FK med chip, 3" eksos, 531 topp og vx3 kam.
4trinns girkasse. midlertidig sveisa sperre.Snart torsendiff.

Understell: Bilstein clubsport rundt om.Lesjøfors, IPD momentstag og panhardstag bak. polyforinger nesten rundt om.
Utvendig: Ocean mk18 felger, svarte lister, nå delvis byttet med midtje crome lister. Orginal lakk. Snowcaps, sjalusi, 850R vinge, Sota ruter bak. "4" cromstuss fra BCB som kun var 3.5" stor..

Innvendig: Sports stol førerside, Luisi racing ratt, 3 rader, stor turteller. Midtarmlene med koppholder fra 740.

Bilen er godkjent med B230FK og lesjøfors, Eiker felger og momo stol i vognkort :)


Utvendig lakkering er også på lista.




Et bilde av bilen da den var rimelig orginal :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1601.jpg

Og sånn bilen står i dag:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1602.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/20130708_215106_zps2638ca4b.jpg.html)

daihatsu93
19/03/12, 23:09
Legger til et bilde av bilen med vinterskoa på :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1603.jpg

Marius Skau
19/03/12, 23:12
Denne va fin :D

Mafaioz
20/03/12, 02:26
Nydelig blå farge ;)

daihatsu93
20/03/12, 16:24
I dag har bilen fått en vask etter at den blei litt møkkete i morges, skal ta flere og bedre bilder etterhvert :D

daihatsu93
20/03/12, 16:43
Bilen rulla over noen tall som var litt artige her om dagen :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1631.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1632.jpg

Min 240 og pappa sin 245
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1633.jpg

Dieselsmoke
20/03/12, 17:46
*sikle* Veldig lik min gamle 93 mod. Men jeg hadde vogn da. Samme farge og like fin=) Ta godt vare på den :)

daihatsu93
20/03/12, 19:26
Takker :) veldig fin farge dette, vaskes flere ganger i uken, og poleres ofte :) Ønsker og få tak i to dører på venstre side, som dere ser på bildene har noen riper og bulker :( som forrige eier som var en gammel mann hadde klart og dra den på siden inni garasjen. :(

Dieselsmoke
20/03/12, 19:47
Like greit å rette og lakkere kanskje? Langt mellom biler som er så bra i lakken tross alt. Jeg hadde helcrome grill på min, og som nevnt var det vogn. Men utenom det var den klin lik. Helsvarte dørhåndtak tilogmed :)

daihatsu93
20/03/12, 20:20
hjulbuen skal jeg prøve og pusse og lakke selv, ser litt med dørene, kan hende jeg tar dem fra den stv`en ved siden av på siste bildet :) min hadde også helcrome grill, men jeg byttet den ut da jeg ikke liker crome så godt, men det ødela beviset på at det er en 93 modell :P, den ble solgt ny sent i desember i 92, som 93 modell :)

gleid
24/03/12, 18:24
Flott bil! Liker fargen :) Men kanskje en ide å flytte denne tråden til prosjekter/worklogs?

daihatsu93
24/03/12, 19:40
Takk for det ! :):D Det kan jeg kanskje gjøre :) ikke det at jeg har så mange mere prosjekter med denne, men det er da alltids noe småtteri :)

Fredrik93
25/03/12, 04:09
dårlig med bilder ta høyre sia di syns je Skjerve :P men ellers ser denna børsa di bra ut ;) mene må finne fram kapp skiva å få den litt meir nerått ;D

daihatsu93
25/03/12, 19:45
den pene siden? har da litt diverse bilder her da :P skal få opp nye snart :)

Fredrik93
26/03/12, 05:32
Mente venstre :P gikk litt fort i svinga :P bra det ;)

divad
26/03/12, 07:25
Så jo veldig pen ut denne :)

Øistein Vindfallet
26/03/12, 09:07
fin bil;) kan vel lakkere den døra du alt har?

daihatsu93
26/03/12, 18:10
Takk for det :) Prøver og holde den så godt som mulig da^^, jeg fikk tak i lakk, men som alle andre gamle biler så blir ikke den lakken helt den samme, så jeg skal rubbe og polere den og se om fargen blir noe mørkere, mer lik lakken jeg har, hvis ikke så må jeg finne noe annet :P Begge dørene har en liten bulk desverre, vet ikke hvor lenge det vil sitte og bare sparkle over det.

daihatsu93
26/03/12, 18:19
Legger til enda flere dårlige mobil bilder, skal få fram speilrefleks kameraet neste gang! :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2115.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2116.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2117.jpg
den stygge siden :(
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2118.jpg

divad
26/03/12, 22:19
Skjeldent jeg liker laksetrapp, men det gjorde seg på denna :)

daihatsu93
29/03/12, 22:26
Takker :) synes ikke det ble så ille jeg heller :) I dag har bilen fått nye motorfester :)

Larsgunnar
31/03/12, 13:56
Nydelig bil!
Eneste jeg ser på som "må-gjøres-greie", er å få samme farge på frontleppa som bilen. :)

daihatsu93
31/03/12, 21:11
Takk! :) Det er vurdert og lakke nedre del på frontfangeren :) men jeg må bare finne lakk som har samme farge som bilen :D

daihatsu93
19/04/12, 21:13
Lite nytt som skjer her, men i dag fikk bilen en polering, først rubbing også polering, ikke det beste, men helt ok :) Skal komme med flere bilder snart, selv om jeg har sagt det mange ganger :P

daihatsu93
21/04/12, 20:45
Ble litt kjøring med bilen på Gardermoen i dag, moro, selv om det ikke er en racing bil :) Klubb klistremerker og skilt plate ble også satt på :)

daihatsu93
28/04/12, 17:44
Litt bilder i dag da :) Lokale rånere, som var med i en eller annen film innspilling på Esso jessheim :P da måtte jo jeg og dama være med der da :) Dama i "hoved" rollen som råner :P

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3192.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3193.jpg

Flere bilder, med 240en til en kamerat.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3194.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3195.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3196.jpg
Vccn klistremerke :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3197.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/3198.jpg

Har masse bilder, men mange like, så orker ikke laste opp alle :)

Larsgunnar
28/04/12, 18:17
Fyfaen så rå!

daihatsu93
28/04/12, 18:44
Takk for det :) er fornøyd selv faktisk, noe småtteri er det jo men, har sett værre :P misliker venstre siden mest, men det går :) prøver og holde bilen like pen inni som utenpå også ^^ Noen som vet åssen jeg opdaterer navn på tråd, når jeg har lagt til nye bilder og sånt så vil jeg skrive feks : bilde update :)

Øygard
29/04/12, 11:00
Ja, då må du trykka på "rediger melding" under første post og "bytt til avansert modus", då kan du forandra tittelen:)

daihatsu93
29/04/12, 11:23
Takk :)

daihatsu93
02/05/12, 20:19
Lakkerte speilene i dag, det er litt fargeforskjell på lakken, men men, synes ikke så godt siden det er på speila :)

dårlige bilder :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/169.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/170.jpg

Larsgunnar
02/05/12, 23:20
Se der ja, liker! :)

daihatsu93
03/05/12, 06:31
Får håpe det blir bra i dagslys :) Frontleppa neste nå ;)

daihatsu93
03/05/12, 20:44
Liten update i dag, lakkerte frontleppa : sliter litt med og finne riktig farge, men det begynner og komme seg, mangler bare noen strøk med klarlakk så kanskje det blir bedre :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/273.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/274.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/275.jpg

Speilene skal også få seg et nytt strøk med den siste fargen jeg lakkerte med :)

Larsgunnar
04/05/12, 10:37
Ble straks bedre ja! :D

daihatsu93
05/05/12, 15:39
takk for det :) mangler bare litt klarlakk så blir det nok litt bedre :) I dag har bilen fått en kjapp vask innvendig ut utvendig ;)

Larsgunnar
05/05/12, 16:38
Er speil og frontleppe spraylakkert eller sprøytelakkert forresten? :)

daihatsu93
05/05/12, 16:41
Det er spraylakkert med sprayboks, med litt bedre spray dyser på :) helt ok og lakke med til hobby bruk :) Var ute og testa noen rundkjøringer i stad, så blei det dødt med musikk bak i bilen og bass, sikring hadde røket, men finner ingen brudd i noen ledninger :confused: Noen som vet hva som er galt? forsterkeren som har takka for seg siden den bare spiser sikringer..

Larsgunnar
05/05/12, 17:25
Såpass ja, ser ut som du fikk fint resultat i allefall! :)

daihatsu93
07/05/12, 20:19
Blir litt sugen på motor med mer ork i etter og ha prøvd bilen med denne motoren igjen :) :

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/697.jpg


Noen som kan tenke seg åssen bil den sitter i?

oddmann
09/05/12, 23:00
stilig 240 du har! :) , tipper sugisen står i en 140 serie!

daihatsu93
10/05/12, 17:48
Takk for det :) Nei det er ikke det gitt, kan si at det ikke er volvo :P

Larsgunnar
10/05/12, 17:53
Opel? :)

daihatsu93
10/05/12, 17:57
ikke opel heller, men det begynner og nerme seg :) er no tysk/ sveisisk eller hvor faen den blei produsert :P litt flere steder i verden avhengi av modell :P

daihatsu93
10/05/12, 18:00
Det fantes en skjelden modell som hadde 500 i etternavnet på bilen.

Larsgunnar
10/05/12, 18:01
Ford RS500? Hehehe
Fiat 500! :)

daihatsu93
10/05/12, 18:04
fått den i en fiat 500 så, det hadde vært rått :P vil si at du svarte riktig, den sitter i en sierra :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/914.jpg

daihatsu93
14/05/12, 15:39
Da tror jeg snart det er på tide og invistere i noen nye dempere og lurer på bilstein, jeg har orginale ukappede lesjøfors på bilen, hvilke av demperne er og anbefale? bør bære brukbart og kjøre med på norske veier, men samtidig en del stivere enn orginalt. Noen som har noen tips? :)

Larsgunnar
14/05/12, 15:50
Clubsport. :)

daihatsu93
16/05/12, 22:02
I dag fikk jeg tak i snow caps, endelig :D Den ene var nesten alle klipsene ok på :) men den andre måtte det limes sammen litt, og sika, så får håpe den også sitter etterhvert :) bilder kommer i mårra eller en fin dag ;)

Så får dere ha god 17ende mai så lenge, flere som skal ut med volvoen sin da? :D

karoline
18/05/12, 00:36
Denne så fin ut :)

matgra
18/05/12, 12:53
Je har tu rustfrie dører om du treng :) Fører dør og høyra bakdør. Og har du R-felga enda? Pris? PM meg

daihatsu93
20/05/12, 12:46
takk for det :) dører ja, ve du åssen farge dem har da? fargekoden på bilen er 405-5 tror jeg, R felgene er desverre solgt :(

daihatsu93
20/05/12, 12:52
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1735.jpg

Synes det gjorde seg^^

matgra
22/05/12, 19:40
Dørene mine er hvite, pussa ned :)

daihatsu93
29/05/12, 21:26
Liten update da :)

Slengte på en orginal svart grill og så åssen det ble seendes ut : Blir nok svarte lister i hele fronten, om ikke hele bilen etterhvert.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2547.jpg

Så var det bare og begynne på moroa, to vintre på norske veier setter spor ganske fort i kanalen. bare og rive av list og begynne og pusse og lakke :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2548.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2549.jpg

Prøve lakkert, med enda en lakk som ikke matcher bilens farge, får dra på volvo og få tak i den som er helt riktig, håper jeg :P

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2550.jpg

Påbegynt med svart/ anti rust middel :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2551.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2552.jpg


Lakkert lista på nytt og kanalen med svart lakk :

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2553.jpg.

Håper det blir bra når jeg blir ferdig :)

Vet forresten noen om man får kjøpt klipsene til lista på kanalen nye på volvo? evnt. pris?

Dieselsmoke
31/05/12, 15:13
Vet forresten noen om man får kjøpt klipsene til lista på kanalen nye på volvo? evnt. pris?

bcb har disse. trur det var 150-200 kr per side.

daihatsu93
31/05/12, 23:11
Takk for tipset :) da har jeg pussa ned og lakkert kanalen+ listene på andre siden, og begynte og ta bulken og ripene på hjulbuen, det blir da bedre enn det var, kommer bilder når jeg har finpussa og vaska bilen, støvete som fy der den står :(

daihatsu93
04/06/12, 17:38
Synes det er lite respons her men :( samma det, legger ut bilder fordet jeg :)

Noen bilder av bilen med kanalen ferdig lakka, og listene nederst på døra, (bildene er elendige, men jeg har ikke speilrefleks med meg over alt :P)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/447.jpg

Bilde av hjulbuen jeg sparklet og lakka, ble ikke helt bra så jeg må lakkere en gang til, da grunnings lakken la seg under maskeringsteipen :mad: Men det ble bedre enn flere hvite streker der som det var før :P

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/448.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/449.jpg

Polerte også bilen til fattern i forrige uke, listene nederst + kanal ble lakkert her også, gjorde seg det :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/450.jpg


Neste planen for 240n min blir sota ruter bak ;)

daihatsu93
06/06/12, 22:39
Da er bakrutene tatt ut og blir sendt til soting på fredag :)

daihatsu93
10/06/12, 19:26
synes bilen går dårlig om dagen jeg, + at bilen bruker mere bensin, har dette noe med eiker felgene og gjøre? mer rullemotstand? eller bør jeg bytte bensinfilter kanskje? har hatt på dyserens på bilen uten noe forskjell,

Jeg blir frakjørt av en 740 med 230K motor, det synes jeg er litt flaut :P

245en på bildet ovenfor går bedre og bruker mindre bensin, den sitter det orginal hjul på. har dette mye og si?

daihatsu93
11/06/12, 19:46
Ingen som har noen tips?

Øygard
11/06/12, 20:27
Eg tvilar på at hjula har nåke å sei, men du kan jo bytta og sjå om det hjelper berre for å utelukka at det er det som er problemet. Det at han går dårleg kan ha mange grunnar, pluggar, pluggledningar, rotor, fordelarlokk for eksempel. Eller toppakningen kanskje. Eller kanskje registerreima har hoppa over eit hakk eller to?
Er han tungstarta og eller er det berre det at han går dårleg?

daihatsu93
11/06/12, 20:34
Bilen starter lett så lenge det er strøm på batteriet :) det begynner og bli litt dårlig, men går og kjøre med hver dag, men kan ikke stå og spille musikk, ikke at det betyr mye. Byttet plugger for en mnd sia ca, begynte og skru pluggen skevt inn på syl 4, aner ikke åssen det skjedde så god plass som det er på gammal volvo, fordelerlokk og fordeler ble byttet i fjor. Bilen har vel blitt daukjørt hele sitt liv fram til jeg fikk den, nå har bilen gått 230 000. Den går jo ikke dårlig, men når jeg blir frakjørt så går den jo ikke like bra :P Kanskje et bensinfilter bytte er på tide? sikkert 50 000 siden sist det ble bytta. Hjula som sitter på er forøvrig 215/46-17 på eiker felger, viser ca 5 km/t for lite på speedometeret, orginal hjul viser ca 10 km/t feil, men tror ikke det har så mye betydning. Får vel bare kjøre litt aktivt en stund til :P

Øygard
11/06/12, 20:39
du kan jo sjå om det hjelper å skifta det:)

Dan Bay-Johansen
11/06/12, 20:42
Lamda eller lmm muligens ? Er disse deffekt kan det føre til høyere drivstofforbruk.

daihatsu93
11/06/12, 20:46
bilen brukte 1.1 L pr. mil ved forrige tanking, nesten full gass hele tiden..

Dieselsmoke
11/06/12, 21:32
nesten garantert lmm. :)

daihatsu93
12/06/12, 16:40
takker for svar :) virker ikke som det er noe som er galt men, vurdert og sette på grenrør og grøvre eksos, noen som har erfraringer med dette? Kanskje et kam bytte etterhvert, åssen er vx3 kammen i en orginal 530 topp?

daihatsu93
13/06/12, 15:32
Da var storteller montert, men den er blank og ikke matt, så det ser rart ut på min 93 mod, men det går :P Koblet også så 52mm klokken også fungerer

Dieselsmoke
13/06/12, 16:14
jeg har hatt 2,5" simons. Var storfornøyd med det. Bare litt grøvre brumming :)


EDIT: Kan jo være Katalysatoren din som er tett også =)

daihatsu93
13/06/12, 20:51
det kan det også være. som sagt så er denne bilen vært dævkjørt 200 000 km til jeg fikk den :P bestiller nytt bensinfilter og lufftfilter til bilen, tok bort lufftfilteret i boksen, kjentes ut som det hjalp litt uten, skal seff få på et nytt så fort som mulig :) hatt på enda mer bensin rens. lyst på grenrør og 2.5" eksos, det blir vel helt passe til hverdagsbruk? tenkte kanskje vx3 kam? har det noe og si på en orginal 530 topp?

Dieselsmoke
17/06/12, 00:25
det kan det også være. som sagt så er denne bilen vært dævkjørt 200 000 km til jeg fikk den :P bestiller nytt bensinfilter og lufftfilter til bilen, tok bort lufftfilteret i boksen, kjentes ut som det hjalp litt uten, skal seff få på et nytt så fort som mulig :) hatt på enda mer bensin rens. lyst på grenrør og 2.5" eksos, det blir vel helt passe til hverdagsbruk? tenkte kanskje vx3 kam? har det noe og si på en orginal 530 topp?

Var ikke merkbar forskjell med bare 2,5" eksos ihvertfall. På tomgang måtte man stå bak for å høre forskjellen. vx3 kammen er vel kvassere enn den du har ja :)

daihatsu93
17/06/12, 21:20
Da var man hjemme fra momarken og landskampen, endte på 18ende plass i åpen klasse i folvoen min :P var over 100 startende i den klassen. Er fornøyd, fikk med bilen hjem også :)

Hassel
17/06/12, 21:30
Hvordan går det med bilen?
Ta opp en plugg å se hvordan den ser ut. Er det kølla ned eller hva nå enn, da får du vite ganske mye om hvordan bilen går. Har du lest ut feilkoder?
Sjelden at katalysatoren tetter seg! Da hjelper det ofte også med hardkjøring. Da får du såpass varm luft igjennom at det kan virke som partiklene blir "brent" opp. Bensinfilteret ditt er ikke feilen. At det tetter seg er en myte! Filteret et god grovt!! De fleste småting går igjennom det ja :p Det tar mest av pukkstein osv..

daihatsu93
17/06/12, 21:50
Kjøres aktivt om dagen den :P hehe, synes den har kommet seg litt :) men kan prøve og skru ut pluggen jeg klarte og skur inn litt feil, er ikke sikkert den er dratt til nok, da jeg er redd gjengen i toppen går.

Hassel
17/06/12, 22:11
Du skal trekke til så pluggen sitter. Bare husk at det er aluminum, så det går lett istykker!
ta en titt her når du tregger ut pluggen :)
1613

daihatsu93
18/06/12, 18:09
Jeg vet :) er vel maks 30 nm eller noe, på bmw så er det faktisk bare 23nm på noen modeller., takk for bildene :)

kermitt
18/06/12, 19:00
20Nm på tennplugg i følge Haynes.

Hassel
18/06/12, 20:13
Skru dem til dem sitter :D

Monzav8
18/06/12, 20:37
Start bilen, åpne panseret og napp av LMM ledningen. Hvis ikke turtallet endrer seg eller du hører ikke forskjell, så er nok den defekt. :)

daihatsu93
18/06/12, 21:41
er rett og slett for ny denna bilen jeg har :P blir nok ingen hastesak og finne ut av det, for bilen funker jo, bare ikke helt 100% virker det som

Voolvoo
18/06/12, 21:56
sånn som du sier er min og.. har en følelese av at den bruker 1,5liter på mila..
går som en dass.. Jeg har ny Lambda, tempgiver(riktig type) og LMM. Jeg skal prøve å fjerne katalysatoren denne uka, Kan melde ifra :)

Øygard
18/06/12, 22:55
Katalysatoren kan du berre ta vekk. Han som me kjøpte den eine Chrysleren hos sa han hadde tatt ut innmaten i katalysatoren og etter det brukte han 2 dl mindre bensin på mila.

daihatsu93
19/06/12, 18:20
Hvis det ikke blir turbo motor, noe jeg ikke har rå til eller gidder og gjøre tenker jeg, så blir det nok bare grenrør med 2.5" hele veien med en eller to lyddempere

Voolvoo
19/06/12, 20:30
fjerna katalysatoren i dag og synes bilen gikk noe bedre.. men fant ut at eksosanlegget mitt er søppel.. lekkasje fra diverse steder jeg ikke visste :P

daihatsu93
19/06/12, 20:48
Blir kanskje bedre med tett eksos anlegg da :P men da er det håp da :) kappet du bare ut katalysatoren og erstattet den med rør i stede? :)

Voolvoo
19/06/12, 20:51
hehe, ja :P Brukte fleksibelt eksosrør fra biltema :P Kan sies at jeg ikke har kobla på Lambdasonden igjen. venter til jeg får ny eksos:P

daihatsu93
19/06/12, 21:20
Flexirør funker det, men er vanskelig og få helsveisa skikkelig, lambda er vel rimelig kjekt og ha på innsprut motor :)

daihatsu93
20/06/12, 18:34
Ja da har bilen bestemt seg for og kaste fra seg kjølevæske, lekker i bakkant på innsugs siden, tror det er varmeapperat registret det lekker ved, har værtfall måtte etterfylle 4 liter på 3 mil i dag. Det er ikke første gangen kjøleveske har blitt borte, når vi kjøpte bilen for 3 år siden, så måtte vi etterfylle væske for og kjøre hjem, holdt en stund etter dette, så en gang da bestemora mi kjørte bilen ble den varm og det røyk fra motorommet, da var det tomt for vann. ble fyllt opp etter dette og holdt en stund, Har av og til hendt jeg måtte etterfylle litt, men faren min har i lang tid kommentert at det lukter forstvæske av bilen, men det har ikke minket noe særlig, og den har holdt fint det halve året jeg har kjørt, tempraturen har vært helt fin, helt til nå. Vifta blåser fint og det ryker ikke av bilen, så nekter og tro at det er toppakningen, skal sjekkes nærmere når jeg får tid, da ny bruksbil er innkjøpt uansett :) Men noen som har tips? er en b230 FD motor.

Hassel
20/06/12, 18:35
Termostaten din det lekker ved kanskje?

kermitt
20/06/12, 18:46
sjekka under innsuget? Dritt løsning med slangen under der, blir veldig strekk på den slangen ved harde pådrag osv.

daihatsu93
20/06/12, 18:54
det kan nok hende det kommer derfra et sted, tror nok det bare er en slange som har sprukket litt.

daihatsu93
20/06/12, 19:51
funnet lekkasjen, er et lite høl i slangen øverst inn til varme apperatet, er stort nok høl til at det drypper/ små renner, så jeg får fylle opp og komme meg hjem ;P

kermitt
20/06/12, 19:55
Som jeg tenkte meg :p har samme sjøl. Løste problemet med å sveise på en rør stuss og bytte til ny original slange så det ble 10cm slakk på slangen vær vei før motoren stramma oppslangen. Det kan også lønne seg å trø slange utenpå slangen så det ikke blir gang hull på den siden.

daihatsu93
20/06/12, 20:05
er ikke første 240n jeg har vært borti detta har ryki der så, er vel gammelt nytt. er nok ikke dumt med litt lenger slange nei, motoren står ikke akkuratt rolig når den går, selv med nye motor fester, får lage egen brakket i hjemmelaga stål som på bilcrossbil tror jeg :P da sitter dem :)

daihatsu93
24/06/12, 22:19
Noen som vet om den øverste vannslangen inn til varmeapperatet som sitter under innsuget, fåes kjøpt ny, andre steder enn på volvo, evnt pris,? kjøper orginalt hvis det er ensete, og beste,:) eneste jeg vet er at jeg skal kjøpe ny, og ikke brukt :P

daihatsu93
24/06/12, 22:27
http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1843&Category2ID=1845&Category3=240&List=1&Level=3&ProductID=22650

passer disse? :)

Dieselsmoke
28/06/12, 21:19
http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1843&Category2ID=1845&Category3=240&List=1&Level=3&ProductID=22650

passer disse? :)

Jepp =)

daihatsu93
04/07/12, 18:52
Da var nye slanger montert og vannlekasjen fiksa :)

daihatsu93
08/07/12, 18:25
Da fikk jeg solgt en bilcrossbil i helgen, synd men, da har jeg skikkelig lyst til og få en bedre motor i 240n min! :) Lurer på hva jeg skal gjøre, gå for en annen kam, grenrør og eksos+ letta svinghjul og muligens tennings og bensin chip, tror ikke det er så mye og hente ut av den men, suge motor liker jeg :) Eller skal jeg bare kjøpe turbo motor og hive nedi? da blir det i såfall ikke mye modifiseringer med trim deler til evnt turbo motor, bare få tak i en komplett og sette i og starte da jeg ikke trenger 300 hester.. hva tror dere? Har lyst til og kjøre på rudskogen om 2 uker! :)

Voolvoo
09/07/12, 14:56
B230FK/FT med tilhørende hjerner og 3''JT eksos :)

daihatsu93
09/07/12, 17:09
Har funnet en motor i nærheten nå som jeg er interisert i :) blir stort sett orginalt i første omgang hvis det blir noe tenker jeg :) Men målet er og få til noe før rudskogen om 2 uker :P

Voolvoo
09/07/12, 18:24
da bør du være kjapp.. du kan være sikker på at noe går galt :P er aaaalltid sånn når man vil ha det fort ferdig :P


evt: B21ET motor? kan sette over sprutet og borre hull til svinghjulsensor osv ? :P skal visst tåle masse juling de motorne der, mtp på rådene ;)

daihatsu93
09/07/12, 21:04
b230 ft eller fk fra 940 er det.

Voolvoo
09/07/12, 21:25
vet det..
men b21 turbo blokkene har sterkere innmat..
sikkert greit om man vil gjøre litt ut av det ;)


230 FK og FT går jo omtrent rett over, er vel bare å flytte fordelern og oljefilteret,bytte hjerner og muligens motorfester om de ikke er helt like fra 940?

daihatsu93
09/07/12, 21:33
skal passe rimelig rett i det ja :) Må ordne formotstand til dysene har jeg lest. hvis ikke så går styre enheten, oljefilter/m kjøling er også viktig har jeg skjønt, lmm og litt slanger og styr+ Intercoller, så skal jeg nok klare og lage det meste selv, blir nok m45 girkasse tenker jeg, så må ha mellom aksel til den :P

Voolvoo
09/07/12, 21:43
hvis du kjøper motor, bør det nesten følge med hjerner, oljekjøler m/slanger osv.. (da bør prisen være rundt 8-10 lapper etter min mening om motoren er bruksstand) Lmm TRUR jeg går overens, for den måler jo bare luftinntaket.
M45 kasse med en skikkelig clutch som tåler litt krefter må til.. par lapper bare der. jeg kjøpte min på pedersens racing :)

Du kommer til å merke at tusenlappene flyr rimelig fort bort :P

daihatsu93
09/07/12, 21:47
det vil jeg tro :P Man får ta hva man har :) deler kan alltids byttes ;)

Voolvoo
09/07/12, 22:16
det vil jeg tro :P Man får ta hva man har :) deler kan alltids byttes ;)

Sant nok :P bruker heller 2.000kr mer nå, enn å måtte bytte deler for 4.000 senere :P

daihatsu93
10/07/12, 21:58
Da var en rimelig komplett b230 ft motor handlet inn :) med styre enheter og småtteri :) Første som jeg kommer på som mangler er intercooler, trenger også mellomaksel til m45 kasse da det blir satt inn :=)

divad
11/07/12, 17:39
Har mellomaksel til deg :)

daihatsu93
11/07/12, 20:40
når jeg fikk motoren i bukk nå så begynte jeg og bli tivlsom, skrapte bort mere møkk fra blokka, da så jeg at det ikke var ft, men en et motor, med ettermontert 531 topp? eller var dette orginalt.?

daihatsu93
11/07/12, 22:12
viser seg at jeg har kjøpt en 230 ET motor fra 740 med styreenheter derfra, så jeg må ha to nye styre enheter, pluss at jeg må sette over diverse følere fra FD motoren jeg har i bilen, og med Et motoren er det luftmengde måler, kan jeg bruke luft massemåleren fra f motoren min? noen andre ting jeg bør tenke på?

daihatsu93
16/07/12, 18:17
Driver og demonterer motoren i bilen om dagen, det eneste jeg mangler nå er hele ledningsnettet på motoren, det ser ut som hele nettet til div følere osv går under innsuget, og jeg har ikke funnet noen hurtigkoblinger, noen tips til åssen jeg skal få flytta på ledningsnettet så jeg kan heise ut motoren?

daihatsu93
17/07/12, 19:33
da var ledningsnettet delvis frakoblet, mangler kun og få det ut igjennom innsuget nå, kapper to ledninger og koblet fra ved tenningsmodul, så håper snart det går ann og få ut motoren! I håp om at det dukker opp en turbo motor jeg kan kjøpe og sette inn ;)

Monzav8
17/07/12, 22:20
Alek har en oppskremt FK motor liggende, hvis det hadde vært int. :)

daihatsu93
18/07/12, 06:33
Åssen stand er den i da? :)

daihatsu93
19/07/12, 20:54
Da var en ny turbo motor handlet inn, b230FK med alt av deler :) Så hvis det går som det skal så skal bilen være klar til neste treff på Ringbanen! :)

Monzav8
20/07/12, 10:55
Bare å sende på ei melding om det er noe du lurer på vettu! :-)

daihatsu93
20/07/12, 16:20
det skal jeg gjøre :) tar en uke ferie, så skal jeg kaste meg over bilen og begynne :) Må da bli bra^^

Monzav8
21/07/12, 08:15
det skal jeg gjøre :) tar en uke ferie, så skal jeg kaste meg over bilen og begynne :) Må da bli bra^^

Blir det litt shining av motoren før den går nedi da eller? :)

daihatsu93
28/07/12, 00:05
får se da vettu, blir ny clutch i det minste! :P

Monzav8
28/07/12, 00:46
Hehe, det trengs! :)

daihatsu93
28/07/12, 00:48
bruker vel svinhjulet som sitter på f motorn min, så ny clutch og trykkplate, så får vi se åssen det funker ;)

matgra
28/07/12, 14:17
Halla, skal du selge den et motoren? :)

daihatsu93
28/07/12, 14:55
Hei, den har jeg allerede solgt igjen, desverre.

daihatsu93
29/07/12, 19:54
Da var endelig den F(aens)D(ritt) motoren ute :)

Klar til å løftes ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2895.jpg

Der var den ute :) :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2896.jpg

Og da ble det seendes sånn ut i motorrommet :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2897.jpg

Så da ble denne motoren satt på en pall, og klar til og og donere bort deler hvis de trengs til turbo motoren ;)

På FK`en var det visst en del eksoslekk, og dette var ikke så rart? Synes ikke denne pakningen så helt rikitg ut.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2898.jpg
Noen som vet hvor jeg får kjøpt denne pakningen!??
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2899.jpg

grom topp på FKen også :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2900.jpg

Da blir det litt service på turbo motoren før den blir satt i, ny, regreim, eksospakning, simring på veiva :) og litt deler blir bestilt, bla. forsterkede motorfester og dumplokk fra pedersen :)

La forresten merke til sprekker på innsiden av turboen fra manifold, har dette noe betyning?

Dieselsmoke
29/07/12, 20:11
Bra jobba. Bare resten igjen :) Åssen clutch og trykkplate går du for? Jeg brukte turboclutch fra FT med M47. Tror det skal holde til mitt bruk :)

volvo
29/07/12, 20:12
Manifold pakkningen fåes på Volvo, eller Bcb. Og sikkert en rekke andre steder.

daihatsu93
29/07/12, 20:16
Kommer til og bruke m45 girkasse og orginal F cltuch. Har fått tak i ny Sachs cltuch og ny trykkplate, så håper det blir bra :) bruker opp igjen svinghjulet fra FD motoren, da det som satt på FK motoren var ferdig! motoren har akkuratt sitti i en 240, så jeg trenger ikke gjøre om mye her :)

daihatsu93
29/07/12, 20:18
Ang eksospakningen, skal det sitte en eksosring i tillegg til den store pakningen?

Dieselsmoke
29/07/12, 20:51
tror ikke den vanlige F clutchen kommer til å slure ved skikkelige pådrag?

daihatsu93
29/07/12, 20:53
tror ikke det, samme clutch har blitt brukt i sugemotorer med opptil 230 hk og det har funka, jeg hadde en b230 sugemotor med 195 bremsa hk. satt helt standard cltuch i denne, funket det :) Må bare prøve og se :)

245 gl
29/07/12, 22:19
Skal det være pakning mellom turbo og grenrør ? spurte etter det på Volvo men de fant ingenting på delefilmen ?

Dieselsmoke
29/07/12, 22:19
kanskje jeg kunne spart litt penger på en billigere clutch da. Men da ryker ihvertfall ikke min :p

daihatsu93
29/07/12, 22:22
Jeg er helt ny på detta med turbo, men det virker som det bør sitte noe der da metallet er helt flatt og det ikke er noe form for kon der?

Vanskelig og si med cltuch før man har prøvd, :) men skal ikke være blod trimmet denne så det går nok :)

Dieselsmoke
29/07/12, 22:36
var ikke i planene å lage noe beist her heller. Men 150-160 hk er jo kanskje passe :)

Zeeker
30/07/12, 00:58
Det skal ikke ligge pakning mellom manifold og turbo originalt. Men hvis denne pyramidenkonen er plana bort så må du nok på med en pakning. Jeg vet ikke om dette er en T3-flens jeg?
Hvis det er det så kan du kjøpe pakning hos BCB. f.eks. Da må du evt si at flensen er plana. Ellers er det ikke sikkert de forstår hvorfor du skal ha pakninger der.

Ang clutchen din så ville jeg i hvertfall ha fått tak i ei litt sprekere trykkplate enn vanlig F. Du kommer helt garantert til å prøve å burne. Ikke bare en gang, men i hvertfall to :D Alle som først får bil som drar rundinger slutter ikke med det. hehe
Jeg kjørte med "værsting-trykkplata" til sachs TP-763 med std turbolamell. Den ble hærja med i ett år og hadde ikke antydning til slitasje.

Det blir nok bra uansett :)
Stå på!

daihatsu93
30/07/12, 06:13
denne pyramidekonen er nok borte her, for manifold og trubo er helt plant, kunne lyse med lommelykta og se at det ikke var dett der :P

matgra
30/07/12, 09:30
Den manifolden der er plana skakk, du bør bytte hele greia :), husker alek snakka på det på jessheim en gang...

daihatsu93
30/07/12, 18:13
ser ikke ut som det er gjort noe spesielt med den men, ser jo at noe mangler,

Kunne jeg brukt noe av dette da?
http://ksr.as/index.php?cPath=487_540
http://ksr.as/index.php?cPath=487_541

daihatsu93
30/07/12, 21:35
Da ser det ut som jeg må ha ny turbo manifold, jippi, og nytt svinghjul da det som satt på fd motoren også hadde sprekker, men ikke like mye som det som sat på fk`en, har dette så mye og si?

Dieselsmoke
01/08/12, 05:24
tror ikke jeg ville montert ett med sprekker men.....kjett om det skulle ryke og ødelegge mer.

daihatsu93
01/08/12, 06:36
er null slakk i truboen ellers, så virker som den skal være bra brotsett fra litt sprekker på innsiden

Dieselsmoke
01/08/12, 15:04
jeg mente svinghjulet altså =)

daihatsu93
01/08/12, 20:03
Aha :) det finnes vel nesten ikke et svinghjul uten sprekker, men det som følgte med motoren var ILLE, det jeg har nå er har bare litt sprekker,

daihatsu93
02/08/12, 21:39
Siden 240n står uten motor, og bruksbilen(transporter t4 2.5TDI skal lånes bort i helga, brukes reserve bilen til far! 91 245, kastet på eiker felga mine og et lite racing ratt, var moro og kjøre med på detta blaute føret som er nå :)

daihatsu93
05/08/12, 14:12
Hmm, kanskje jeg skal ta opp motoren og bytte litt slitedeler for sikkerhets skyld? Tenkte og kanskje bytte stempleringa :)

Dieselsmoke
06/08/12, 06:50
Hmm, kanskje jeg skal ta opp motoren og bytte litt slitedeler for sikkerhets skyld? Tenkte og kanskje bytte stempleringa :)

Husk å bytte simringer på veiv,kam og balanseaksel. Hvis det har vært m90 på den før. Og du skal ha m46/47 så må du bytte svinghjuls lager også.

Voolvoo
06/08/12, 15:32
utløserlageret du mener? :)



Angående sprekken i turboen din.. Jeg har en helt lik turbo med sprekk på akkurat samme sted :P
Sykdom mon tro? jeg har aldri brukt den pga mye opp og ned slark.

Dieselsmoke
06/08/12, 17:24
utløserlageret du mener? :)



Angående sprekken i turboen din.. Jeg har en helt lik turbo med sprekk på akkurat samme sted :P
Sykdom mon tro? jeg har aldri brukt den pga mye opp og ned slark.

Nei. Det lille lageret som sitter inni enden på veiva. Der som svinghjulet festes. Ser det lett når du fester svinghjulet:)

daihatsu93
06/08/12, 17:30
Bestil nye stempelringer og rådelager, så blir den saken grei værtfall :) Motoren har akkuratt blitt tatt ut fra en 240, med m45 kasse, men ser fort om det lageret til veiva må byttes, bytter det som byttes kan før motoren settes nedi :) Har mest sansynlig skaffet meg et grenrør som ikke er planet også.

Dieselsmoke
06/08/12, 18:05
ser lett forskjell på lageret. For på m90 er det bare en metallring. Mens den andre er ett lager.

daihatsu93
06/08/12, 21:02
ser ut som det sitter et lager her, iogmed at det er rød ring på det så ser det sånn ut,.

Da var motor plukket i deler og klar til og vaskes og nye lager skal monteres, bilder kommer når jeg gidder og laste opp :P

JonasS
07/08/12, 00:05
Ang. det med sprekk i manifolden. Jeg kjøpte en 940-manifold med sprekk. Bor på landet, samt hatt litt ekstrajobb på et landbruksverksted hvor det bor en gammel erfaren mann. Jeg spurte om han hadde pinner for sveising av støpegods. Joa, det hadde han, men han sa at jeg kunne godt bruke mig`en på dette. Han hadde sveisa en trekkrok på en Valtra etter alle kunstens regler (denne var av den gamle støpte typen) med pinner for støypegods. Dro på den en solid karamell med hammeren, og kroken brakk. Etter det tenkte han at det var nok like så godt å bestille ny komplett krok. Men først ville han prøve mig`en. Sveisa faanskapen, slo og slo med hammer, og kroken sto like støtt. Den henger fortsatt på samma traktoren etter 10 år. Etter det rådet sveisa jeg min manifold med mig, slipa ei grei grøft i sprekka, pg fylte i! Den har kun gått med på\av-gassing, med stortsett max pådrag. ikke antydning der til lekasje enda iallefall.

daihatsu93
07/08/12, 21:13
Ser man det, alt er mulig bare man prøver! :)

I dag har jeg vasket en del motor deler, + lakkert blokk, bilder kommer straks.

daihatsu93
07/08/12, 21:35
Slenger ut litt motor bilder av FK`en :
Demontering
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/514.jpg
Toppen av
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/515.jpg
Liten skade på stempel nr1
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/516.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/517.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/518.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/519.jpg
Spyling av blokk da :P Tok på meg sveisemaske for og ikke få alt vannet og dritt i trynet fra høytrykksspylern.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/520.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/521.jpg

Påbegynt lakkering 1 strøk.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/522.jpg
eksos side før lakkering:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/523.jpg
Ferdig lakka blokk, med vaska topp og nylakka toppdeksel :P Vil ha noe ikke alle andre har, om det matcher bil eller ikke, fargen er rå :)
Satte bare på toppen for og få inntrykksbilde, stempler og veiv sitter ikke i.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/524.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/525.jpg

Får desverre ikke gjort mere på motoren før til uka -.- men da skal jeg jaggu stå på også, Må få denna ferdig nå! :p


et par bilder av bilen til far når jeg låner den :P

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/526.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/527.jpg

Ja den er høy, men jeg fikk ikke lov til å senke den :P

Larsgunnar
08/08/12, 12:40
Ser bra ut der her, mister! :)
Far din må få seg et sett nye baklamper, hehe. :)

daihatsu93
08/08/12, 18:12
Takk takk :) Rakk og bytte stempelringe i dag+ vasket div motor deler på jobben ;)
Den trenger nye baklamper ja! men den skal selges, eller om bestefar skal ha den vet jeg ikke enda, men den blir ikke kostet på mere enn den må, hehe

daihatsu93
08/08/12, 21:21
Lakkerte også bunnpanna i dag, og splitta opp første del av mellomakselen for å sette på en lenger til 4 trinns kassa, detta skulle passe rett på, men jeg kåla det litt til så får den verken lenger inn eller ut. xD

Ellers så er transportern pakka med blokk, topp, veiv og litt sånt som jeg skal kjøre opp til en motor mann med i mårra og få hona litt blokk, plana toppen, polere veiv, og kanskje balansere svinghjul, og veivakselen hvis han har tid :)

daihatsu93
09/08/12, 21:16
Da var toppen plana, blokka honet, og veiva polert, så da har jeg så vidt begynt og montere veiva i blokka, med nye bære lager. blir stille fra i dag og i helga, fortsetter på mandag.

daihatsu93
12/08/12, 22:45
Føler jeg ligger laaaangt etter skjemaet på detta prosjektet, men når det kommer mange andre ting og gjøre før prosjektet+ jobb så blir det så lite tid.+ At jeg ikke prøver og sluvre når jeg først har motoren oppe. Men i mårra så blir det gjort litt mer på blokka værtfall. Hvis jeg får på toppen og, så hadde det vært gull :) Klør i fingra etter og få denna bilen ferdig! :)

daihatsu93
13/08/12, 20:21
da begynner jeg og se lys i tunellen, har skrudd sammen så og si hele motoren i dag, fra rein blokk, skrudd i veiv, underspylere, stempler råder. nye lager,oljepumpe og bunnbanne. montert topp, denne hadde jeg ikke tatt fra hverandre så helt ok :) montert regreim, og litt deksler, venter med resten av dekselene til jeg har fått timet motoren 100% topp, og veivaksel har jeg klart og time riktig, men fordeleren er jeg usikker på da det kun er merke på tannhjulet og ikke i fordeleren, som på A- motoren, vet at F ikke er justerbar, men det må da være et 0 merke på den og? :P Driver nå med ledningsnett og innsug, skal jeg bruke det som satt på motoren,( akk vært montert i 240 med lodda inn formotstand og forlenget lmm kabel, men det er klippet litt i og at kontakta som sitter inne i bilen ved kupevifta ikke har lik kontakt som jeg hadde i min bil? i min bil var denne kontakten avlakng og bred, men den som sitter på det andre nettet er mer firkantet, men ledningene har samme farge, noen tips? :)

Zeeker
13/08/12, 21:19
da begynner jeg og se lys i tunellen, har skrudd sammen så og si hele motoren i dag, fra rein blokk, skrudd i veiv, underspylere, stempler råder. nye lager,oljepumpe og bunnbanne. montert topp, denne hadde jeg ikke tatt fra hverandre så helt ok :) montert regreim, og litt deksler, venter med resten av dekselene til jeg har fått timet motoren 100% topp, og veivaksel har jeg klart og time riktig, men fordeleren er jeg usikker på da det kun er merke på tannhjulet og ikke i fordeleren, som på A- motoren, vet at F ikke er justerbar, men det må da være et 0 merke på den og? :P Driver nå med ledningsnett og innsug, skal jeg bruke det som satt på motoren,( akk vært montert i 240 med lodda inn formotstand og forlenget lmm kabel, men det er klippet litt i og at kontakta som sitter inne i bilen ved kupevifta ikke har lik kontakt som jeg hadde i min bil? i min bil var denne kontakten avlakng og bred, men den som sitter på det andre nettet er mer firkantet, men ledningene har samme farge, noen tips? :)

Sett fordeleren slik at rotoren peker på sylinder 1 når motoren står i 0 :)
Klem på lokket så ser du hvor "uttaket" til 1'ern på fordelerlokket er hen. Også løfter du av lokket og setter fordeleren nedi slik at rotoren treffer der.
Når du setter fordeleren nedi så vil den vri seg litt når den trer seg nedi drevet, og hvis du bommer løfter du den bare opp igjen og vrir den litt motsatt vei.
Detta finner du ut av :)
Stå på.
Er snart så den starter nå

Hassel
13/08/12, 21:32
Som zeeker sier :) Veldig enkel prossess :)

Dieselsmoke
13/08/12, 21:57
er en liten strek på aluminiumen på fordelern:) Se oppå kanten mot fordelerlokket. Vet ikke om det har noe å si. Men jeg tima etter den :)

Hassel
13/08/12, 21:59
Du kan også justere tenninga på blokkmontert fordeler..

daihatsu93
13/08/12, 22:01
Takk for svar! :) sliten etter å ha skrudd siden klokka 8 i dag tidlig til nå :P så får sjekke opp timinga igjen når motorer er i bil tenker jeg, dytta innsuget så vidt innpå før jeg tok kvelden i dag, så da ser motoren nesten klar ut i det minste :P

Zeeker
13/08/12, 22:29
Du kan også justere tenninga på blokkmontert fordeler..

Du kan vri og vende så mye du vil i sporet til fordeleren uten at det skjer noe so helst. Du må flytte den langt ut av posisjon før den kødder til :)
Tenning ordner tenningshjernen selv :)

daihatsu93
13/08/12, 22:34
så det er lettere enn på en a motor altså :P hehe, da er det vel ikke noe problem ;) Men ang bensin pumpe, der er det vel greit og ha en som leverer nok ,men går det med den jeg har? ellers så har jeg en som jeg tror er fra 940 turbo, usikker men. 531 toppen var også ganske bra frisert på innsugssiden, men den er ikke planet noe.

divad
14/08/12, 03:12
Blir konge med "ny" motor da! :) Bensinpumpe bør du gjøre noe med ja. Vanlig f-pumper du kjører enda? Holder sikkert til orginal motor, men ved trim må du ha ny :) Jeg kjøpte likeså greit en ganske heftig pumpe så jeg var sikker :)

daihatsu93
14/08/12, 06:31
den orginale f pumpa sitter i bilen enda, prøver først med den, bytter hvis det ikke går, går mest sannsynlig ikke men :P prøver først fordet, tar ikke lang tid og bytte pumpe :)

Dieselsmoke
14/08/12, 09:00
Kjører orginal på min. Ikke no problem:)

daihatsu93
14/08/12, 21:05
Prøver det først, sparer meg for skruing hvis det funker sånn det er :) Mista skikkelig arbeidslyst når innsuget kom på, med ledningnett og den biten der, men har da fått hengt det fast og kobla til det som trengs på motoren, får håpe svinghjul, clutch, trykkplate og girkasse kommer på i mårra, skal prøve og sette svinghjulet rett :P

Dieselsmoke
14/08/12, 21:59
Prøver det først, sparer meg for skruing hvis det funker sånn det er :) Mista skikkelig arbeidslyst når innsuget kom på, med ledningnett og den biten der, men har da fått hengt det fast og kobla til det som trengs på motoren, får håpe svinghjul, clutch, trykkplate og girkasse kommer på i mårra, skal prøve og sette svinghjulet rett :P

husker du å sette oppholdet på svinghjulet mot starter når motoren står i ØD, så er det plankekjøring :) Elnettet er simpelt.http://forum.vccn.no/showthread.php?2521-Guide-fra-A-til-F-FK-FT-(oppdatert-02-03-10) Se her så finner du bilde av el-nettet. Eneste du må bytte hvis motoren satt i 940, er den fremre tempføleren. Dette for å få kontakta til å passe på 240 nettet.. Formotstand er også enkelt. På lmm skjøta jeg alle ledningene for å få lmm på turbo siden.

daihatsu93
15/08/12, 06:28
det meste av følere og sånt er riktig til 240 på denne motoren, da den akkuratt har stått i en 240, så håper detta går bra :) LMM kabel er forlenget også ;) eneste jeg må er og skjøte sammen litt av ledningsnettet da noe er klippet, og modifisere kontakta som går inn i kupe`en sammen med kontaktene til tyreenheten, er en kontakt ved varme app. denne kontaktene er ikke lik, men har samme ledninger :P

daihatsu93
15/08/12, 22:38
Svinhjul. cltuch, trykkplate og grikasse montert :) + dynamo og starter, så da har jeg fått gjort litt i dag også, i mårra så skal motoren inn i bil! så da blir det full fest til bilen forhåpentlighvis går :)

daihatsu93
16/08/12, 22:35
har ikke hatt tid til og legge ut bilder tidligere i uka, så legger ut noen nå.:

Stramming av topp :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1236.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1237.jpg

Ikke helt orginal innsugs porting på 531`n:P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1238.jpg

Motor nesten klar til og løftes inn, :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1239.jpg
En dag seinere, og endelig!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1240.jpg

Bare kose jobb igjen? :P hehe. må desverre bruke grenrør fra 240 trubo, da 940 grenrører mitt er planet, men ordner vel det på et hvis, vet veldig godt at dette grenrøret ikke er optimalt, men jeg er bare ute etter og få start og prøve bilen, så bytter seinere når jeg har fått tak i riktig :)

Strammet motorfester, og girkasse og satt på girstanga. Satte også på bensin, tur og retur, det var det jeg rakk i dag.

daihatsu93
18/08/12, 09:29
Monterte trubo og manifold i går, så da er det ut og skru som bare det nå, eneste problemet er at jeg ikke vet hvor alle slanger osv skal :S

Hassel
18/08/12, 11:23
Det finner du ut når du får litt tid. Alt er ganske naturlig

daihatsu93
18/08/12, 15:10
har fått på mellomaksel, laget fester til radiator og intercooler,da slangen var alt for korte så radiatoren måtte nærmere motoren, fått på noen slanger og ledninger,
MEN! så skulle jeg lodde om kontakten som sitter ved siden av varme app, da denne ikke var lik på det andre ledningsnettet, og at det var noen flere ledninger på det( antagelighvis fra bil med mer ekstrautstyr) også var det to røde ledninger fra bensinpumpe lele inn i denne kontakten, vanskelig og forklare, men jeg glemmer og ta bilder.

daihatsu93
19/08/12, 16:26
Har funnet ut av ledninger når jeg leste guiden her litt bedre.

Men over til eksosanlegg! downpipe er 3" kjører med kat på samme størelse bakerst på downpipen. kjører nok 3" resten av veien, men åssen blir dette plassert, passer det med 3" over bakakselen der det går orginalt, eller må jeg legge dette under bakakselen? 2 lyddempere er vel nødvendig?

Tips og bilder mottas med takk! :)

Dieselsmoke
19/08/12, 18:45
Skal gå over akslingen hvis du vrir det riktig. 2 dempere er å anbefale:)

Voolvoo
19/08/12, 21:18
har 3'' JT hele veien på min turbo.. Jeg var ikke veldig nøye når jeg vridde det til heller.. og det passer ganske så bra :) kloakkrør i forhold til 2'' orginalt :P
Bruk ihvertfall eksospasta... det ''glemte'' jeg... litt lekk her og der :P

daihatsu93
19/08/12, 21:26
Tenkte jeg skulle dra på biltema og få tak i rør, sveiser alt selv så godt det lar seg gjøre ;) må bare lage noen skjøter med eksosklemmer, så det går ann og splitte opp eksos annlegget når det måtte trenge og tas av, hehe :P men hvis det går med 3" over bakakselen så lar det seg nok gjøre, blir bilstein dempere i framtiden også, så da bør det ikke ta borti så mye :)

Voolvoo
19/08/12, 21:41
Går helt sikkert fint med litt tilpassing :P men 3 lapper for ett komplett 3'' jt er ikke så værst ;) så slipper du å kødde med modding :P

daihatsu93
19/08/12, 21:42
neida det er ikke det værste, men jeg har ikke tid til og bestille noe sånt nå :P skal ha detta ferdig helst i går :P

Voolvoo
20/08/12, 15:18
kjenner igjen den ;)

Zeeker
20/08/12, 15:27
Har funnet ut av ledninger når jeg leste guiden her litt bedre.

Men over til eksosanlegg! downpipe er 3" kjører med kat på samme størelse bakerst på downpipen. kjører nok 3" resten av veien, men åssen blir dette plassert, passer det med 3" over bakakselen der det går orginalt, eller må jeg legge dette under bakakselen? 2 lyddempere er vel nødvendig?

Tips og bilder mottas med takk! :)

Jeg har bygd mitt sjøl og kjører med ei potte på tvers bakerst.
Si fra hvis jeg skal fjerne bildene

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1946.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1948.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1950.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/07/1951.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/05/2495.jpg

daihatsu93
20/08/12, 19:19
Takk for bildene! :) Bare la dem ligge du ^^ prøver og koble opp så mange ledninger som mulig, pluss at jeg har satt på alle kjøleslanger, og litt trykk rør, jeg tror ca 2 trykkrør, er orginale, resten er jalla satt sammen med diverse deler og masse klemmer-.- hvis noen har orginale trykkslanger dem vil selge er jeg interisert! :)

daihatsu93
20/08/12, 19:25
vet at du bruker bilen mest på bane Zeeker? Men har du tatt avgassmåling på den? tenker på åssen avgass målene bil, har man kat så er det vel bare støy resten står på så lenge bensin og luft blanding er rett? Med tanke på at jeg forhåpentlighvis får den gategodkjent :

Zeeker
20/08/12, 20:23
vet at du bruker bilen mest på bane Zeeker? Men har du tatt avgassmåling på den? tenker på åssen avgass målene bil, har man kat så er det vel bare støy resten står på så lenge bensin og luft blanding er rett? Med tanke på at jeg forhåpentlighvis får den gategodkjent :

Den blir stort sett brukt som lekebil ja :D Den brukes ellers å når det blir kjedelig å kjøre 9-serie. hehe
Ettersom min er veteran er den fritatt for avgass så jeg har aldri målt den faktisk :/
Nå har jeg også datasprut så jeg kan gå inn å endre bensinmengden på det aktuelle turtallet hvis jeg får feil verdier.
Jeg mener å ha hørt at LH 2.4 uten katt ligger innenfor kravet men det skal jeg ikke påstå. Det er sikkert noen her inne som vet det :)
Det som er ett større problem er at verkstedet kan gi deg mangel på Cat'n hvis den ikke er der selv om avgassen er bra. De slipper gjennom mange eksosanlegg så lenge de ikke bråker / har lekkasjer.

daihatsu93
20/08/12, 22:16
drar nok og hanlder inn div eksos deler i mårra :) Skjønner ikke hva dem har tenkt på med trykkslangene til denna motoren, alt er uorginalt og passer ikke :mad:

Men har da fått loddet noen ledninger, og litt småtteri i dag og, ting tar tid, men en og en ting kommer seg da,

daihatsu93
21/08/12, 06:15
tilbake til denne såkalte 9 og 11 pols kontakten som sitter ved siden av varme app, som også er tatt bilde av i a-f-fk guiden, men jeg har da fått 3-4 ledninger til overs da, . har detta noe betydning?

Hassel
21/08/12, 19:51
Hvorfor driver du og bygger om ledningsnett?

daihatsu93
21/08/12, 21:56
fordi jeg var dum og bruke ledningsnettet jeg fikk med motoren, det var fra 240 med LH 2.4 ja, men jeg tror det hadde vært mye lettere for meg og bare bygget om det jeg hadde fra før av.

Ellers så har jeg vært på volvo i dag og spurt om dem viste noe ang lednings problemet mitt :P har ikke fått noe svar enda, også spurte jeg om det var mulig og få tak i nye trykk slanger til cooler og trubo, nei det fantes ikke det, satt ikke noe der orginalt. xD

Var også på biltema og kjøpte 3" eksosanlegg med aksel bøy, og lyddemper + noen vinkler.

daihatsu93
22/08/12, 06:42
Legger ut noen bilder. + kontakten jeg ikke finner ut av!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1594.jpg
Denne satt på ledningsnettet

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1595.jpg
Denne jeg har loddet om til
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1596.jpg
Siden denne sitter i bil fra før
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1597.jpg

Helthetsbilde motor i dag:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1598.jpg

daihatsu93
22/08/12, 17:26
Da er eksosanlegg under konstruksjon, mangler to ledninger far bensin rele til batteriet og oljekjøler, så prøver jeg og starte bilen

daihatsu93
22/08/12, 19:18
Prøvde og starte bilen uten hell, koblet til hjerner, bensin rele og koblet de to røde kablene til + på batteri, bensinpumpa gikk, beltevarseleren blinket, og lamdalampe lyset lyste konstant i instrumentet, dette var det eneste som funka/ lyste, ikke noe skjedde når jeg vred om tendinga. tips?

Dieselsmoke
22/08/12, 19:51
Huska jording på startern?

daihatsu93
22/08/12, 19:56
den lille ledningen med kablesko kontakt? :) ja den har jeg satt på .

daihatsu93
22/08/12, 20:25
Prøve og forklare hoved problemet :
kontakten i bilen min:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1596.jpg

Kontakten som satt på ledningsnettet jeg var dum og satte på :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1595.jpg

Jaja, man prøver og lodde fordet siden ledningen er like ( nesten)
Men, fikk bare 6 ledninge til overs!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1644.jpg

og toppe kaka litt mer da, så er denne kontakten klipt av et av ledningsnettene, tror det er det til turbo motoren.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1645.jpg

Her fant jeg resten av denne, tror jeg på f motor ledningnettet, der hadde jeg klipt av en hel del :S ?
kabelsjafset til venstre
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1646.jpg. Jeg hater ledninger.. :P jeg skulle nok ha klart og demontert orginal ledningsnettet helt og bygd om det, og ikke bruke et ukjent, men har lite lyst til og demonter innsug på begge motore, for også flytte over, også bygge om alt igjen,.

daihatsu93
22/08/12, 20:45
fant kontakten til den løse kabel delen jeg har, men skal denne bare kobles sammen eller er det en annen ende dette skal inn i?

daihatsu93
22/08/12, 20:46
på denne kabledelen sitter det også en kabelsko kontakt, hvor skal denne?

daihatsu93
22/08/12, 21:49
kom fram til at ledningsnettet på 92 og 93 240 ikke er helt likt, så da har jeg røsket av ledningsnettet på fd motoren, så skal Monzav8 på forumet hjelpe meg i mårra med ledningsnett, så kanskje det blir start i mårra kveld! :)

Dieselsmoke
23/08/12, 15:18
Skjønner ikke hvorfor du ikke brukte FD nettet med en gang. Gikk som hakka møkk her:) trengte egentlig bare å bytte hjerner du:)

Zeeker
23/08/12, 15:27
Skjønner ikke hvorfor du ikke brukte FD nettet med en gang. Gikk som hakka møkk her:) trengte egentlig bare å bytte hjerner du:)

Og lodde inn motstander hvis du bruker originale dyser.


Daihatsu93: Dette får dere til bare dere bruker litt tid og får oversikten :)

daihatsu93
23/08/12, 16:15
håper detta ordner seg i dag :D

E.GRØNDAHL
23/08/12, 18:06
Jeg har akkuratt samme kabel klyse problemet som deg, og jeg aner ikke hehe, så hvis du finner en løsning så skriv den gjærne her, hadde vært bra hjelp:)
ellers lykke til med oppstart!

Dieselsmoke
23/08/12, 22:21
Og lodde inn motstander hvis du bruker originale dyser.




Ja selvfølgelig :) Og forlenge lmm kabel hvis du vil ha den på turbo siden :)

daihatsu93
24/08/12, 00:24
Da var bil starte og prøvet med kat og rak rør, bråka litt, men fikk kjenne åssen bilen drar, og det var rimelig godt ! Virker veldig bra, bare litt fin justering av tomgang og turbo trykk så. Stor takk til Monzav8 for all hjelpen i dag :)

Hassel
24/08/12, 06:03
Gratulerer. Bar sende hjernene over til meg nå da :)

daihatsu93
24/08/12, 19:28
Hehe :P prøvde bilen til butikken nå, for og skjønne at jeg har bytta motor, i natt kunne det ha vært en drøm, funker som f! så purken stå langs veien borti her, så jeg tok innkjøringa før da rak rør bråker litt xD

daihatsu93
26/08/12, 01:56
Da ruller bilen på veien! :) fikk hekta i hopes et 3" eksos anlegg, men gikk tom for sveisegass på slutten, så det ble litt jalla, og anlegget over bakakslene slår nedi ved dumper, men det er vel en bagatell bare :=) ser fram til og prøve den på ringbanen i mårra ;) har ikke sperre, men det går kanskje litt fortere ;)

daihatsu93
26/08/12, 17:55
Fikk kjørt litt på treffet i dag, var forskjell fra sist ja ;) måtte ta det litt pent med tanke på nye lager i motor, og dårlig kjøling, men artig for det, jeg MÅ få på sperre aksel snart, det funker litt på vått føre, men på tørt går det ikke, sperre og dempere blir neste prosjekt,+ eksos, eksosanlegget brenner techtylen under bilen,også mista jeg lyddemperen i lillestrøm i stad, men fant den igjen heldighvis :)

daihatsu93
27/08/12, 17:08
Legger ut litt bilder fra da jeg kjørte på søndag ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2103.jpg
Jeg må ha bilstein!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2104.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2105.jpg
Det var litt bløtt i denna svingen, men ikke bløtt nok for min del som kjører uten sperre. den skal på snart for og si det sånn!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2106.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2107.jpg
Meg og bilen: Synes monster merket nesten matcha med toppdekselet :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2108.jpg

Zeeker
27/08/12, 18:10
Det var deg ja. hehe.
Jeg er så dårlig til å prate med folk når jeg er ute å kjører, også skjer det noe med bilen også blir det bare stress og jeg blir helt "borte".
Du får huje neste gang vi møtes.
For alt jeg vet så sto jeg kanskje å prata med deg å. hehe
Morro å se at skuta funka :)

daihatsu93
27/08/12, 18:49
Det var meg ja hehe :) jeg kjente igjen deg :P skjønte vel at du ikke kjente igjen meg, joda bilen funka da den, tar det litt pent med tanke på nye lager i motoren, men jeg må få meg sperre! :P

Turbo_K
28/08/12, 14:34
men jeg må få meg sperre! :P

Har ikke sperre jeg heller... Kjørte koksgrå 244 med sølv Compomotive og 230F under huven :cool:

daihatsu93
28/08/12, 15:28
Ja den så jeg :) hehe, funka da det også :)

bakterius
29/08/12, 10:39
Morsomt å få kjørt litt :)

Har lyst å kjøre på gardemoen en gang :P

daihatsu93
29/08/12, 20:28
Artig det ja :) Du har litt lenger vei enn meg ser jeg, jeg bor 5 min unna :P

daihatsu93
30/08/12, 21:54
I dag så har jeg fått hengt på lyd demperen, men eksosen er langt i bra bra. men nok om det, jeg har ikke kjørt alle vakkum slangene fra turbo, wastegate, og innsug riktig, men det funket da best på det viset! med tanke på at jeg ikke hadde noe vakkum slange fra wastegate til turbo, så jeg har kjørt en uke med turboen som stopper hver gang jeg har sluppet gassen,, Bemerk! FØR jeg la vakkumslangene riktig hadde jeg bare fått hjelp, ja prøv sånn, ja fint det, skulle ta med han ene som hjalp meg, og bilen gikk som faaaen, og lada litt vel mye! 1.5 bar var kanskje litt drøyt, så vi fikk jo bensin kutt som faen( sier seg selv med det trykke og orginal pumpe) og smalt nesten huet i frontruta, og etter dette så gjorde jeg alt riktig, tror jeg i allefall, jeg har satt på en ladetrykks justering, og denne har jeg prøv og kjøre med så den skal lade ca 0.4 bar, men jeg får alikevel tenninskutt på såpass lavt ladetrykk, har jeg tatt kvelden på orginal pumpa, eller leverer denne rett og slett ikke nok nå som det er satt opp riktig? jeg har en annen pumpe liggendes( den som ikke ligger i tank) denne skal visstnok være fra 940 turbo, men jeg har hørt at 940 turbo kun har pumpe i tanken, så kan denne være fra 740, noen som vet? hva kan jeg gjøre?.

På forhånd takk!

Daihatsu93.

Monzav8
31/08/12, 06:40
Du har vel alltid hatt en slange koblet til wastegaten? (Der vi satt justeringskruen) Har noen koblet opp den orginale avlastningsventilen igjen?

daihatsu93
31/08/12, 15:34
nei jeg hadde ikke det hehe. kjører jo med orginal dump nå, så da kan jeg vel egentlig bare drite i den juseringa? :P

daihatsu93
31/08/12, 17:58
bytta bensin pumpe. hjalp ikke en dritt. det må da være noen vakkumslanger som ikke stemmer her?

daihatsu93
01/09/12, 15:42
eller må jeg rett og slett få meg chip?

daihatsu93
02/09/12, 13:05
tok bort trykkjusterings skruen på vakkumslangen, da gikk bilen, gikk kanskje ikke like bra :P men bedre enn at den kutter, ellers så har jeg fått listene mine og vindaviserne, så jeg satte på de svarte listetene i stad, mangler en på bak døra, og høyre fram list over fangeren, bilder kommer :)

daihatsu93
02/09/12, 19:37
Legger ut litt bilder av bilen med nye lister :) :

byttet først bak :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/93.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/94.jpg
Noen som ser at jeg har jukset litt med fronten her? :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/95.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/96.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/97.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/98.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/99.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/100.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/101.jpg


Satte også på denne som jeg hadde bak i jordebilen min. :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/102.jpg

Hva synes dere? :)

daihatsu93
03/09/12, 19:46
Er det mulig og få godkjent hjemme laget 3" eksos med katalysator en en lyddemper? eller blir dette vanskelig? :confused:

Hassel
04/09/12, 16:36
Får ikke godkjent i det i vognkortet. Men så lenge det er under lydkrav så skal det ikke ha noe å si.

JonasS
04/09/12, 18:17
Så lenge det ikke brøler mer enn "normalt" så får du hva som helst godkjent. Mitt 3"-anlegg hang rimelig lavt under 240`en. Spurte biltilsynmannen om regler ang. dette. Svaret var da at det ble et problem først etter at jeg hadde skrapt hull på exhausten slik at friexhaust og brøl meldte sin ankomst! :)

daihatsu93
04/09/12, 20:41
okei, men motor hvis den ser orginal ut, får jeg godkjent den uansett åssen eksosen er bare den er tett da? :) jeg har lappet sammen fra 3" rør fra biltema og en lyddemper+ kat, da bør det være håp da :)

daihatsu93
06/09/12, 19:29
Sliter litt med og få bilen til og gå :( tok med bilen på hobbykveld i dag, og han dro hjem og hentet dyser, btr og en chippa hjerne, jeg så at to av de gamle dysene mine hadde sprukket, satte på orginale trubo dyser som var hele, monternte chip og bytta btr, men da blei det bare enda mere bensin kutt, bilen dro bedre før den fikk kutt, så chippen virket jo sånn sett, monterte tilbake orginal hjernen og det tok litt lenger tid før jeg får bensin fusk. Noen som har no tips? Må jeg rett og slett få tak i en bensinpumpe som gir mer suppe? evnt en ny en i tanken? er rimelig sikker på at den ikke får nok bensin når den får ladetrykk, bilen går fint før 0.3-0-4 bar.

Monzav8
07/09/12, 06:38
Sett på en måler på trykksiden av bensinen og mål ut hva du får :) Er det under 3-2.5 bar, så kan det hende at det er der problemet ligger.

Dieselsmoke
07/09/12, 12:45
åssen oppsett kjører du med da? Orginal pumpa henger med en stund. Men har sine begrensninger. Samt at du kanske skulle hatt no anna enn orginaldyser.

Så forresten hva du hadde juksa med på fronten. Høyre hjørnelist foran er en lakkert chromelist ;)

daihatsu93
07/09/12, 14:25
el teip hehe :P har porta 531 topp, og trur wastegaten gir mer enn 0.3 som er orginalt trykk :P er på 0.4- 0.5 den gir seg og fusker/ kutter. lukter ikke riktig forbrenning av eksosen heller

daihatsu93
07/09/12, 16:50
bilen var også veldig tungstartet i dag tidlig etter en kald natt, dro den på starteren ca 10 sek før jeg fikk fyr. målte bensintrykket i stad, det lå levnt på 3.5 bar.
fikk også satt på chippen til en kamerat. så tok jeg ut pluggene når jeg kom hjem, plugg nr 1 og 3 var helt hvite/ ikke fått nok bensin, mens 2 og 4 var svarte, et tegn på at to sylindre får bensin da! :P byttet også dyser i går for og teste, to av dem hadde sprukket, merka ikke noe forskjell på det. hva kan det være, er to av dysene fremdeles dårlige?

daihatsu93
07/09/12, 17:01
bortsett fra motor, så har tankarmaturet tatt kvelden trur jeg! har værtfall halv tank, men nåla ligger i bunn..

kompi
07/09/12, 19:21
hei, du har ikke lyst til å legge ut noen fler bilder av eksos opphenge? åssen du har laga det å åssen det sitter sammen?

MvH kompi

Zeeker
07/09/12, 19:36
Originale dyser er store nok så lenge du kjører med vanlig LMM og trykk opp til 1 kilo.
Jeg kjørte med vanlige dyser og 0.8 i trykk en hel sesong uten ett eneste host eller hark :) (Dette var før jeg bygde om motoren)
Kjører riktignok med Walbro 255 i tanken som forer rikelig med bensin fremover.

Men at 2 av pluggene er hvite er litt rart. Enten er 2 av dysene dine er fucka evt så kan ledningene frem til dysene dårlige, eller så kan pluggene/pluggledninge være i dårlig forfatning. Evt kontaktpunkt i fordeleren.
Men du har prøvd å bytte dysene og da kan det ikke være de heller.
Jeg ville ha sjekke hele tenningsanlegget først :) Evt kryssbytte noen pluggledninger å kjøre en tur for å se om du flytter problemet over på noen andre plugger. (Husk å ta ut pluggene og børst de rene hvis du ikke setter i nye)

daihatsu93
07/09/12, 19:50
synes dette er litt merkelig ja, skal prøvebytte bensin rele+ nytt fordeler lokk og noen andre kabler, blir det ikke bedre da må jeg grave mer her, orginal pumpa bør jo holde til det oppsette jeg har? passer evnt fuelrailen fra f motoren,? tenkte bare og feilsøke, kan jo være en bagatell,skal også sjekke trykket i en og hver dyse, for virker ikke som alle syl, får nok fuel.

Zeeker
07/09/12, 19:57
Railen er lik :)
Pumpene skal holde hvis de er bra. hehe. Men det vites ikke.
Det er mange som føler det 10-15 HK mer bare ved å bytte pumpe. Dette er fordi de originale pumpene begynner å slite.
Men du har ett annet problem at den ikke fyrer skikkelig på 1&3 som du burde finne ut av først :)
Ettersom de andre er kølsvarte så er det nok bensin der.

Dieselsmoke
07/09/12, 20:08
hva med formotstand? Kan denne være brent/skadet? Jeg brukte kontakta på min, så bytte skulle bli enkelt. Kanskje den ikke gir riktig motstand til de to dysene som kødder. Altså på sylindrene hvor pluggene blir hvite.

daihatsu93
07/09/12, 20:12
det kan godt hende, ser ut som de motstandende har vært brukt noen år før, er det mange måter og lodde inn ledningen til motstandene på? evnt loddet feil? det har jo gått så langt, men det går jo ikke riktig,, har ikke så mye peil så tar i mot alle tips med stor takk! :) virker jo faktisk som at to av dysene ikke gir bensin nok.

kompi
07/09/12, 21:00
se inni kontaktene, på min så hadde ledningene løsna inni kontaktene. var bare å klipse de på plass igjen:)

daihatsu93
07/09/12, 21:07
I kontaktene til dysene?

kompi
07/09/12, 21:38
ja, sorry glemte å skrive det, men var de jeg mente

daihatsu93
07/09/12, 21:40
skal sjekke i mårra :)