Vis full versjon : Daihatsu93`s 93 Volvo 240 B230FT. oljelekasjer og eksoslekk..
daihatsu93
08/08/14, 16:55
Er helt tom for ideer her, så nå skal jeg skaffe meg en standard 530 topp, og sette i en a kam, og bytte ut 531n, håper det hjelper!
Kristian N
08/08/14, 17:18
Hadde jo FX motor i 245'n min. synes det var fint motor, men litt lat før 3-3500 rpm. Nå har jeg kjørt original ft og fk med oppjustert trykk og a og t kam, men aldri med 531 topp og vx kam. men etter som jeg har hørt så er 531 litt overdimma på sug og heller ikke optimal på mildt trimma B230 turbo...
tenker bare høyt her altså:cool:
daihatsu93
08/08/14, 22:51
Har hørt at 531 bare er tull på turbo under 400 hester. Er noe med flow i innsuget under trykk og gjøre med turbo. Og ikke fall som med en forgasser. Eller suge motor
Mener å ha lest eller hørt ett eller anna sted at VX3 kam ikke er noe særlig på turbo motor også jeg :)
Amundsen T5r
09/08/14, 00:12
Jeg bruker 530 og vx3. Funker gull :)
Kristian N
09/08/14, 08:50
Har hørt at 531 bare er tull på turbo under 400 hester. Er noe med flow i innsuget under trykk og gjøre med turbo. Og ikke fall som med en forgasser. Eller suge motor
Har vel med overdimma innsugskanal i forhold til løft og størrelse på ventilen;)
daihatsu93
09/08/14, 11:07
Noe sånt. Det virka på 13c. Men ikke t3 turbo. Og man må jo kjøre bilen som en sugemotor med vx. Null bånn drag
daihatsu93
11/08/14, 17:01
Skrudd av toppen på gamle f motoren min i dag,530, den er i veldig godt stand! tok ut kammen, og fikk bekreftet at det satt M-kam i den, så skal jeg få tak i en a kam. plane toppen, og sette den på fk motoren, og håper det virker bedre!
daihatsu93
11/08/14, 21:12
Da har jeg henta meg a kam mrd kash laps og chims. Forøvrig fra en topp jeg solgte med en motor til en kameratur :P Håper på og få planet toppen så fort som mulig og montere kammen.
daihatsu93
12/08/14, 21:06
Fikk planet 530 toppen i dag, den var ganske skakk, men nå er den rett :) satte inn a kammen, prøve med gamle chims til M kam, det ble trangt, så flyttet over chims fra a motoren kammen satt i, i riktig rekkefølge, men så skulle jeg sjekke med søkeblad og fikk så vidt 20. inn under kammen, men det virker ikke som det er for trangt heller, men som sagt så gikk ikke bladet helt igjennom på noen.
Fikk planet 530 toppen i dag, den var ganske skakk, men nå er den rett :) satte inn a kammen, prøve med gamle chims til M kam, det ble trangt, så flyttet over chims fra a motoren kammen satt i, i riktig rekkefølge, men så skulle jeg sjekke med søkeblad og fikk så vidt 20. inn under kammen, men det virker ikke som det er for trangt heller, men som sagt så gikk ikke bladet helt igjennom på noen.
Hvis du ikke får igjennom 20 så er det for trangt, for skal greie å få gjennom 40 hvis ikke jeg husker helt feil ifra når jeg drive med toppen på min :)
daihatsu93
13/08/14, 05:28
Var det jeg fikk høre også. Men ikke mer enn 40 heller :P
Var det jeg fikk høre også. Men ikke mer enn 40 heller :P
Nei, skal ikke værra mer hvertfall :p
daihatsu93
13/08/14, 22:12
Bytta tipp i dag. Rakk oppstart. Virker greit men en eksospakning har røket eller noe mye eksos lekk. Men letta over at den starter og går. Veldig spent på prøvekjøring!
daihatsu93
14/08/14, 21:10
I dag har jeg prøvekjørt, det virka ok, men ikke mye forskjell annen enn ladetrykket kommer for fult på 2300 omdreinger og ikke 3000. bytte til viking chip i gullboksen også, hjalp noe, og skrudde opp trykket litt mer, når går den i det minste, men det går fortsatt ikke fælt..
daihatsu93
17/08/14, 11:45
Da har man vært på rudskogen, et bra treff!:9 Til tross for at jeg rasa 3 gir, men fikk tak i ny kasse og bytta den der borte, og fikk kjørt mer, men slet med at den hoppa ut av 3 gir ofte, Og at bilen begynte med sine gamle vaner, fjusk. men moro tross det :) Vurderer sterkt helt nye motorplaner her.
Har du no bilder/film a? :D
daihatsu93
19/08/14, 16:10
Når bilen begynte og fjuske og lugge som den pleier, så slapp jeg gassen og ga på igjen da virka det til en viss grad. noen som vet hva symptomet kan være?
Jonas Soldal
20/08/14, 16:44
Har du en bredbånd eller smalbåndslambda så du får fulgt med på om den magrer ut eller får for feit blanding når dette skjer?? :)
daihatsu93
20/08/14, 21:50
Nei det har jeg ikke. Men skulle ha hatt det. Når jeg kjørte bilen i går så virka det igjen. Virker som en elektronisk feil. Også lurer jeg på om 3"Lmm hadde hjulet noe.
daihatsu93
08/12/14, 21:06
Oisann. Brått lenge sia det har vært aktivitet her. Bilen virker som den skal ;) Har gått i innkjøp av en ny 240. Så denne blir lite brukt i vinter :)
Venter på vognkort! :P
Hvordan er innfestninga på stolene? Med tanke på godkjenning.. ;)
daihatsu93
13/12/14, 15:30
festet oppå orginal festene under så dem er justerbare :)
daihatsu93
20/12/14, 15:59
Update:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/549.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat--43184499701383880591_zps7d98daf1.jpg.html)
Røyken sier sitt hva som IGJEN er problemet med denne.
daihatsu93
25/12/14, 15:54
15 minusgrader ute, men her skal lekasjen feilsøkes!
daihatsu93
27/12/14, 15:40
Feil funnet, det er turbo ras. Lite slakk i turbo, men den slipper igjennom olje over alt på eksosen.
Skjer det noe her a? :)
Eller er det bare på snap det skjer :p
daihatsu93
15/01/15, 00:32
Bytta til cosworth turbo. Den brukte ca 3 liter olje PR 10 mil. Så den tok jeg av igjen. Og sendte den jeg kjørte med i sommer på overhaling.
Får håpe det blir ordning nå da :)
daihatsu93
18/01/15, 05:18
Ny overhalt t3 snurre montert! Kosta meg kun 7300 kr. Men har 2 års garanti på den som trøst. Nå går den bra og som den skal og bruker ikke olje :)
Ny overhalt t3 snurre montert! Kosta meg kun 7300 kr. Men har 2 års garanti på den som trøst. Nå går den bra og som den skal og bruker ikke olje :)
Høres bra ut :D får håpe den går lenge før du må gjøre noe nå da :)
daihatsu93
18/01/15, 19:34
Får håpe det :) kjører med kjip dumpventil. Er mye grommere med tilbakesalg, men det er jo ikke så sunt :P
Får håpe det :) kjører med kjip dumpventil. Er mye grommere med tilbakesalg, men det er jo ikke så sunt :P
Må få tak i en annen da :) ja, tøft med tilbakeslag men er ikke veldig sunt for turbo'n :/
daihatsu93
21/01/15, 03:42
Nei må ha noe som virker :)
Nei må ha noe som virker :)
Mange av dem :) hehe
daihatsu93
23/01/15, 01:06
Jaggu. Trives ikke helt og sladde med denna bilen på snø. Noe oppsett som ikke egner seg på vinterføre her. Fortsatt misfornøyd med diffen. Og jeg har alt for stort ratt, selv om det er rally ratt men det skulle vært mindre. Eller kanskje kortstyring?:)
Hvilke diff har du da? Trivdes godt med sveisa sperre og 350mm/90mm dypt sabelt ratt jeg på vinterføre :-)
daihatsu93
23/01/15, 12:43
Har truetrac sperre på denne.. er ikke helt enig med den på asfalt heller. Sveisa er best til hærjing :) kjører med Luisi ratt fra pedersen. Har sveisa sperre og enda mindre ratt på vinterbilen, og en annen type servo, mye bedre på vinterføre :)
Sveisa funker kun på vinter og på bane ja :-P annen servo med høyere trykk da eller? Lettere på rattet?
Har truetrac sperre på denne.. er ikke helt enig med den på asfalt heller. Sveisa er best til hærjing :) kjører med Luisi ratt fra pedersen. Har sveisa sperre og enda mindre ratt på vinterbilen, og en annen type servo, mye bedre på vinterføre :)
Er vel ganske annerledes og den servo'n på vinterbilen :p
daihatsu93
24/01/15, 13:47
Sitter zf tannstang og annen type pumpe på 83'n mye bedre å hærje med :) lettere også :)
Sitter zf tannstang og annen type pumpe på 83'n mye bedre å hærje med :) lettere også :)
Tenkte på det problemet du hadde her om da'n je :p
daihatsu93
25/01/15, 03:49
Bytta tannstanga på den og grovjustert spissing blei bra :)
Bytta tannstanga på den og grovjustert spissing blei bra :)
Det er bra :)
daihatsu93
06/02/15, 16:43
Sliter fortsatt med turbo/ motor på denne. Nye turbon har gått ca 20 mil. Men her om dagen så starta det å ryke no voldsomt ut av eksosen, brent olje som sist. Dette skjedde under normal kjøring. Etter det så ble jeg så sint så jeg kjørte bilen skikkelig. Og plutselig røyk det ikke noe mer. Skal sies at oljenivået ligger nederst på det graverte feltet nå. Og jeg hadde nesten perfekt olje nivå før dette .ellers så virker den som den skal.
Begynner ikke å bli noe lei problemer med turboer på denna eller? :P
daihatsu93
11/02/15, 11:26
Noe jævlig og det. Det er godt mulig at det er noen dårlige tetninger i toppen også men. Uansett da :P Starter med nytt motorbygg til 245n. Gleder meg til det :)
daihatsu93
16/02/15, 08:19
Tappet olje på denne i hælja, og fant en god del spon i olja... gir seg ikke denna her. Er på jakt etter en bra fk blokk!
daihatsu93
25/02/15, 09:58
Denne blir nok stående til langt utpå sommeren da jeg ikke har funnet delemotor, og samtidig bygger en ny motor til 245n.
Kjedelig når det alltid er noe tull.
Men får håpe den kommer sterkere tilbake :D
daihatsu93
03/03/15, 11:17
Da er motor og gir tatt ut av denne. Skal hente meg en ny turbo motor jeg skal bygge opp.
daihatsu93
19/03/15, 22:21
På tide med oppdatering. Har overhalt en ft motor og satt nedi nå. Ser lovende ut så langt. Lekker fortsatt olje et sted. Selv om jeg har bytta alle simringer og pakninger.. og sliter med eksos lekk i selve turboen mellom turbo og "lokket" til og skru fast downpipen..
daihatsu93
25/03/15, 22:54
Ikke noe mer gode nyheter her. Lekker fortsatt olje som ei sil fra simring og oljeretur. Skal prøve å skaffe meg bankeplugg nå. Og eksoslekk mellom turbo og manifold og mellom turbo og downpipen. Selv om alt er stamma til bra. Og attpåtil så slår ikke starter inn når jeg vrir om nøkkel. Så laga egen bryter med 2 ledninger på det... Gadd ikke feilsøke
Rimelig uheldig med denna bilen!:/
daihatsu93
26/03/15, 23:34
Er så dritt lei alt av 240 nå så selger snart alt sammen. Skulle kjøre 245n i dag. Der røyk overføringa til visker armen under dash en og knakk girspaken.. og brukte opp halve clutchen på og komme hjem. Og brukt 40 liter bensin ca på 18 mil... bra bil
Er så dritt lei alt av 240 nå så selger snart alt sammen. Skulle kjøre 245n i dag. Der røyk overføringa til visker armen under dash en og knakk girspaken.. og brukte opp halve clutchen på og komme hjem. Og brukt 40 liter bensin ca på 18 mil... bra bil
Sjølom du er dritt lei, så tviler jeg sterkt på at du kommer tel å selge noen av di bila :)
Men er ikke rart det blir problemer med den 245'n for den blir jo ikke akkurat brukt pent :p
Men det ordner seg vel etterhvert :D
daihatsu93
29/03/15, 02:11
Fikk tak i bankeplugg i kveld. Veldig spent på den løsninga :) prøve å lage noe slange greier i mårra om jeg har det som trengs :)
daihatsu93
14/04/15, 17:11
Begynner og se lyst ut her endelig! Har laget oljeretur med slange og bankeplugg så nå er den tett :) byttet simringene på bakaksel i dag så håper den er tett også. Fikk spylet bilen skikkelig under da det var oljesøl overalt.
Blir nok bra da ja :D
Får håpe den begynner å fungere som den skal nå da :)
daihatsu93
15/04/15, 22:19
Nå skal bolen plages på treff så den har og ikke lekke nå hehe :)
daihatsu93
23/04/15, 21:02
Noen som har tips til bedre kjølig til motoren? Kjører med slure vifte og ei lita el vifte foran intercooler men 1 minutt med børning sørger fr at det blir alt for varmt. Fjerne det jeg har og sette på en stor nok el vifte på radiator side? Vurderer også å kutte opp et panser også.
Sparetipset er radiator fra 940 med AC. Da må du bygge om traversen den sitter på. (ny er best ettersom den ikke er full av diverse grums)
Og bruk 940 el-vifta som du kobler sånn at sprutet styrer den lave hastigheten og kobler opp bryter på den høye.
Jeg kjører alltid vifta på maks når bilen skal tuktes men den blir fortsatt varm, selv med stor 3" radiator fra Griffin. Alt blir varmt bare en driver på lenge nok.
En 5-er i vannpumpa er også en mye omdiskutert løsning. Jeg kjører med ettersom jeg opplever at motoren får bedre kjøling av det.
Kristian N
24/04/15, 13:09
Bytter man termostaten med en femmer?
Kan du forklare hvorfor en femmer i vannpumpa skal funke bedre? Vil ikke det gi dårligere gjennomstrømning?
daihatsu93
25/04/15, 00:53
Intressant hehe, noe må gjøres i allefall :)
5'ern skal legges oppå vannpumpa og hindre at vannet går opp der.
Denne kanalen er egentlig en bypass mellom termostaten og vannpumpa.
Det er mange teorier om hvorfor/hvorfor ikke det virker, men jeg opplever at jeg har mer kontroll på temperaturen med 5'ern der.
Mye meninger ute å går i tråden min. En får bare lese, også gjøre opp sin egen mening etterpå.
http://forum.vccn.no/showthread.php?23995-Zeeker-s-Volvo-242-76-B230FT-Megasquirt-3-X-Soon-to-be-GTX3071R-ZF-girkasse&p=786787&viewfull=1#post786787
Stille her , får du gjort no ?
Frkangelica93
21/12/15, 17:10
Åssen går det med denna bilen egentlig? Står meg stille en den går, som vanlig? :P
Amundsen T5r
03/02/16, 18:32
Det er da no suttring på fb om denna bilen innimellom ser jeg :rolleyes:
Det er da no suttring på fb om denna bilen innimellom ser jeg :rolleyes:
Ja, der og på snap:p
daihatsu93
07/02/16, 02:04
Akk juksa med egen ladelampe så jeg har fått lading. Men nnå er det enda et turboras over natta. Aldri sjokkert over denna bilen lenger.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.