Vis full versjon : Daihatsu93`s 93 Volvo 240 B230FT. oljelekasjer og eksoslekk..
Dagens update: Startet dagen med og reise og vaske bilen. Starta med en gang og fjuska ingen ting faktisk. Ble vel 1 mil kjøring. Når jeg kommer hjem så bytter jeg plugg kabla. Rotor og fordeler. Coil kabelen passa ikke. Gjorde masse med.bilen siden jeg tenkte og bruke den i kveld. Prøvekjører og den fjusker og lugger som faen ved pådrag. Ruse på tomgang og 1 gir gikk sånn ok, prøvde og bytte tilbake til det gamle. Akk det samme igjen. Bytter plugga, så ut som det var overslag i dem. Akkurat det samme fjusket med nye plugger.hadde bare denso plugger, men nye, 6er plugg. Prøvde en annen coil ledning. Fortsatt samme feil. Fikk opp feil melding 113 og 311. Slettet feilen fler ganger og prøvde. Ut i fra det jeg har lest meg fram til har ikke det noe med det jeg har bytta. Merkelig da det funka før jeg bytta. Sjekka x antall ganger at alt er i riktig rekkefølge også.. så da ble det v70 tdi nå også. Den fjusker ikke :)
1-1-3 Short term fuel trim (Lambda control) too lean/rich
3-1-1 Speedometer signal absent
Hvordan er spjellsensoren din justert? Det skal klikke i den akkurat i det spjellet åpner/lukker. Husker ingen verdier hvis man skal måle den, men hvis du har ekstra så går det an å prøve å bytte etter at du har justert den og det evt ikke ble bra.
Og hvis du har ekstra Tempsensor så går det an å bytte denne å.
Hvis det ikke er selve lamdaen din som er fucka er det noe annet småtteri som fjusker.
En må bare bytte en og en del :/
Og husk å slett feilkoder mellom hver gang :)
daihatsu93
11/01/14, 11:11
Starter med og bytte lmm jeg. Tviler på at spjeld sensorer er riktig, for den detter sakte ned på turtall. Og noen ganger går den høyt på tomgang, andre ganger for lavt. Kan dra gasspedalen opp for og få ned turtallet :P så det er en del finjusteringer. Speedometeret er vel grei for den er ikke kobla til mtp. Bakakselen.
daihatsu93
11/01/14, 12:42
Bytta lmm. Ingen forskjell. Merkelig med lambda synes jeg. Ingen lampe som lyser. Og det funka før jeg bytta. Har prøvd startgass for og sjekke falskluft. Fant heller ikke noe.
daihatsu93
12/01/14, 11:23
Da har jeg feilsøkt på alt. Så da mistenker jeg chip og styreenhet. Kjøpte uansett en oppgradering i går. 219 gull boks
daihatsu93
12/01/14, 17:14
bytte chip i bensin hjernen i dag, og monterte gullboks, samt bytta plugger igjen, enda går den ikke som den skal. jeg må ha oversett noe et sted, virker veldig som falskluft, feil på luft og blandingsforhold da den får alt for mye bensin
Her har du MYE info om justering av TPS og slikt :) http://caunter.ca/volvo960/ip14814.pdf
daihatsu93
12/01/14, 21:17
skal sjekke ut :) er bare så irriterende at bilen GIKK før jeg bytta de dela og prøvde dumplokk, det er nødt til og være sprekk i intercooleren. temp sensorer. lmm lambda og alt virker..
Høres veldig ut som IC, har gjort det samme sjøl. Er trykket stabilt? Prøv å få maks ladd på noen av de høyere girene og hold den igjen på bremsen, da ser du det fort på trykkmåleren.
daihatsu93
13/01/14, 17:19
trykke var stabilt før, men nå så er det ikke mulig og få ladetrykk, da vil den bare ikke, tenkte jeg skulle ta den ut igjen, montere et rør i mellom, funker det så er ICen ødelagt.
daihatsu93
13/01/14, 17:21
Har ikke sett at måleren har oppført seg noe spesielt heller, men det må være et sted det kommer inn falsk luft.
daihatsu93
13/01/14, 20:10
mistenker at pakningen inne i cooleren slipper ut luft, da plast og metall delen ikke holder seg helt sammen utvendig.
daihatsu93
14/01/14, 13:52
Prøvd og tenke litt uttafor boksen i dag, flytta LMM til Innsugs side ETTER intercooleren. dvs lekker cooleren så skal den gå noe bedre når den registrere lufta der det kan lekke, og der virker det som det er, prøvekjørte og fikk spola rundt på 1,2 og 3 gir på snøen, det gikk bra, med ved pådrag i 4 på asfalt så sliter den fortsatt litt, men ikke på langt nære så ille som det var, stykket jeg har på innsugs siden er er lappe sett, så det blåse av, og da ble den sånn merkelig som den var med lmm før turbo, så jeg håper og tror at feilen er intercooleren! skal få tak i en annen, og prøve, og sette tilbake lmm før turbo, Håper det blir bra da! trenger ikke mye ladetrykk nå uansett :)
Korleis ser det ut med rør for og etter LMM? bør vere temmeleg rett før og etter, ellers får du turbulens.
daihatsu93
15/01/14, 10:51
Tette og fine orginal rør, lite med lapping :) Får en annen intercooler i dag, håper problemet blir borte :)
Tette og fine orginal rør, lite med lapping :) Får en annen intercooler i dag, håper problemet blir borte :)
Tenker på at du må ha eit rett før og etter LMM, for at det ikkje skal bli turbulens. Enkelte slit med dette.
Det der er et sagnomsust tema. Jeg har 3"LMM i 45 grader rett ut av intercooleren, uten antydning til fusk.
daihatsu93
15/01/14, 20:09
I dag byttet jeg intercooler, satte LMM FØR turbo/vanlige plassen. fortsatt helt likt, flytter LMM til innsugs side, der den blir bedre, så minstenkte jeg at jeg kanskje hadde en deffekt dump/pyseventil, monterte dumplokk, turboen slår fint, (driter i om den blir ødelagt) Men fortsatt feil, klarer og spinne på snøen og sladde i 2 og litt på 3 gir, men 4 er helt uaktuelt, den spytter ut bensin og skikkelig potte smell så flammene står, lurer veldig på hva som er feil. Men fikk tilbake litt motivasjon når jeg satt på med en 940 med bra turbo ooppsett på i dag, som går som den skal :D
Har du fått justert og evt prøvd å bytte spjeldsensor og tempgiver?
daihatsu93
15/01/14, 20:58
Skal sjekke/ bytte det i mårra. er spjeldhus kontakta lik på f? Temp sensoern, dem som sitter lengst bak på toppen?
Skal sjekke/ bytte det i mårra. er spjeldhus kontakta lik på f? Temp sensoern, dem som sitter lengst bak på toppen?
Skal være like de ja :) Står ett nummer på de.
Og tempen sitter bakerst ja.
daihatsu93
15/01/14, 21:35
Må bare begynne og bytte deler, da jeg ikke finner noen konkret feil. merkelig at ting skal ryke når man gjør noe annet, men det er ikke uvanlig! :P
daihatsu93
16/01/14, 16:37
Fortsatt dårlige nyheter med denne. I dag har jeg bytta til helt nye ngk plugger og fått tak i ny coil kabel. Dette hjalp litt. Virka lovende en liten stund selv i 4 gir så.begynte den igjen. Jeg har blenda slangen til kølfiltete da denne var dårlig. Fant også ut at trykkføret rett fra turbo hadde revna fordi den var stramma for mye. Satt på org. Resirk dumpen. Flytta lmm tilbake før turbo. Bilen.dør hvis jeg napper av kontakta til lmm. Samme med lambda, det betyr vel at den funker. Byttet gasspjeld som satt på gamle F motoren. Lite forskjell der også. Da er det bare temp sensor igjen jeg ikke har bytta, men har sjekka den og.bilen går urent, samme hvis jeg tar av tomgangs regulatoren. Intercooler er tett. Motoren rister litt når den går på tomgang , går greit helt til den får ladetrykk. Kjenner jeg er lei hele bilen etter en uke med feilsøking! Og jeg skulle "bare" bytte tenningsdeler. Bytta over nytt og gammelt x antall ganger . Blir ikke noe smartere på dette.
Ja, utrolig kjedelig når det ikke blir bedre uansett hva en gjør.
Men det ordner seg nok. Håper du finner feilen snart.
daihatsu93
16/01/14, 18:43
Feilsøkt en uke nå. finner ikke feilen, jeg har jo v70n, men med det snø føret som er nå så må jeg bare ha bakhjulstrekk, som går, samma om det er 90 hk i den så lenge man kan gi full gass uten at den kødder! men vil helst ha volvo da.
Ja, ser den. Håper det ordner seg som sagt :)
daihatsu93
16/01/14, 19:33
får ikke opp noen feilkoder heller, det er merkelig.
daihatsu93
16/01/14, 19:42
Har mest lyst til og kaste ut hele motoroen og hive nedi en a motor så jeg får tukta den litt :)
daihatsu93
16/01/14, 21:40
lista for i mårra blir og sjekke timinga på motoren, om den får bensin. rimelig sikker på at den gjør det siden den skyter svart! sjekke etter mer falsk luft, bytte temp sensor, kanskje ta av innsug, da feilen skal være så vanskelig og finne, ingen feilkoder heller.
Høres ut som en god plan :)
Tempsensor skal ein kunne måle motstanden på. Står ein tabell på dette i vida.
daihatsu93
16/01/14, 23:41
kan måle begge jeg har og sammenligne, alt på den gamle f motoren vet jeg fungerer., tar av innsug i morgen, for og sjekke pakningen samtidig som jeg bytter sensoren, lettest uten innsug :)
kan måle begge jeg har og sammenligne, alt på den gamle f motoren vet jeg fungerer., tar av innsug i morgen, for og sjekke pakningen samtidig som jeg bytter sensoren, lettest uten innsug :)
Har bytta med innsug, blir litt såre hender av slikt :-)
daihatsu93
17/01/14, 10:07
det vil jeg tro ja :) Tenkte jeg kunne sette på et annet innsug også, for og skrive ut problemer 1 etter 1.
Tempsensor skal ein kunne måle motstanden på. Står ein tabell på dette i vida.
Vet du hvilke verdier man skal få? Fant de ikke.
daihatsu93
17/01/14, 19:04
Byttet tepmsensor og bankesensor, kosta på ny innsugspakning. bytta bensinfilter og alt. eneste jeg ikke har prøvebytta er bensinstyreenhet. får bensin som faen, satte måleur på returen til bensina? ga kun 02.bar utslag. får gnist på alle plugger. er når ladetrykket kommer problmeet oppstår. lukter litt rart av eksosen, ingen feilkoder. kjenner jeg er dritt lei bilen nå. feilsøkt en uke... villig til og betale den som får fiksa bilen..
daihatsu93
17/01/14, 19:46
Drittlei hele bilen! Noen i akershus som kan hjelpe meg og se på bilen, som eventulet har en bil det går ann og prøve låne deler fra?
Byttet tepmsensor og bankesensor, kosta på ny innsugspakning. bytta bensinfilter og alt. eneste jeg ikke har prøvebytta er bensinstyreenhet. får bensin som faen, satte måleur på returen til bensina? ga kun 02.bar utslag. får gnist på alle plugger. er når ladetrykket kommer problmeet oppstår. lukter litt rart av eksosen, ingen feilkoder. kjenner jeg er dritt lei bilen nå. feilsøkt en uke... villig til og betale den som får fiksa bilen..
Hmm.. Rare greier. Men det er sikkert bare en bagatell. En må bare finne den først :/
Hva slags trykkslanger har du ? Originale eller silikonslanger ?
daihatsu93
18/01/14, 01:44
Orginale 940 turbo trykksrør. Styreenhet for bensin og dyser er neste plan. Prøve bytte. Må finne noen som har først. Hehe
daihatsu93
18/01/14, 01:47
Jeg skal ta en film i mårra, så det er lettere og skjønne problemet
Jeg skal ta en film i mårra, så det er lettere og skjønne problemet
Do that.
Har du sjekka trykkslangene for sprekker? evt prøvd noen andre
Hvis det begynner å lugge når du får trykk, så kanskje noe av trykket slipper ut en stand.
daihatsu93
18/01/14, 15:45
Har prøvd andre rør samt flytta lmm rett før innsug også. Hjalp lite det og. Lar bilen stå og skamme seg litt. Kanskje den skjerper deg :D
Har prøvd andre rør samt flytta lmm rett før innsug også. Hjalp lite det og. Lar bilen stå og skamme seg litt. Kanskje den skjerper deg :D
Ser du skriver rør. Men har du prøvd andre slanger alle steder også?
daihatsu93
18/01/14, 16:38
Har byttet noen vacum slanger. Og blenda slangen til kølfilteret som går til innsuget.
Har byttet noen vacum slanger. Og blenda slangen til kølfilteret som går til innsuget.
Alle slangene i trykksystemet ditt da?
mellom
Turbo-rør-IC
IC-rør-innsug
daihatsu93
19/01/14, 01:39
Røra er tette. Har prøvd 2 intercoolere også. Prøvde en annen bensin hjerne i dag. Den starta ikke bilen med
har du sjekka bensintrykksregulatoren?
daihatsu93
19/01/14, 12:31
har prøvd en orginal i tillegg til den justerbare jeg har. ingen forskjell
daihatsu93
19/01/14, 15:05
Kan slenge ut noen bilder da jeg bar ute på prøvekjøring forrige helg:
Vask før jeg ødela den...
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1000.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/20140110_123740_zpsfe53dac3.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1001.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/20140112_143341_zpsb266931f.jpg.html)
dårlig bilde, men satte på turbo emblem i grillen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1002.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/20140112_143431_zps3c6290c4.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1003.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/20140112_143443_zpsf31d84d9.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1004.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/20140111_152058_zpsd2966a42.jpg.html)
et par nye skjermer, og noen dører og et lakkstrøk så er vel ikke karosseriet så halv gæli :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1005.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/20140111_152037_zps149f6204.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1006.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/20140111_152050_zpsdc041606.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1007.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/20140111_152110_zps505b42e5.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1008.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/20140111_152119_zps3949009b.jpg.html)
Fritster veldig og selge denne motoren og sette inn en fungerende suge motor med doble gassere!
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1009.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/20140117_131926_zpsa855486d.jpg.html)
Fåpå skikkelig sugemotor :) Altfor få som har det :P Må si det er en virkelig fin bil du har men utrolig kjedlig når slike problem oppstår.
daihatsu93
19/01/14, 15:27
helt enig. ikke noe som er som en helt værst rally/ rallycross sugemotor på 200-300 ekste hester.. :) Jeg satte i turbo fordi det skulle være billig og bra, jaja, får en grei sugemotor for 20 000.. trenger bare en bra f blokk, bra preppa topp og gassere og grenrør, så har man en brukbar og solid motor :) hadde en i gamle bilcrossbilen min, bremsa 195 hk i motor :) standard blokk. råese bilcross toppen. 530 med større ventiler. 2 doble 45mm weber, og en grei kam. med grenrør. funka fett!
Je hr to bensinhjerner, en med chip å en uten, bor ikke langt unna deg, kan evt prøve dem om du trenger
daihatsu93
19/01/14, 20:06
Uten startsperre? Har prøvd to stk nå og med dem starter ikke bilen. Den jeg hat starter den med.
Kommer fra 1995 mod og 1996 mod 940. Den med org chip har funka i flere biler
daihatsu93
20/01/14, 11:29
Intressert i og prøve :)
Kan ta resten på fjesboka:)
daihatsu93
21/01/14, 16:53
Da får jeg tak i litt deler og prøvebytte med. så da mangler det bare motivasjon til og skru :P
daihatsu93
22/01/14, 22:39
Var hos matgra i dag og fikk låne noen deler. Kan konstantere at dysemotstander er i orden. Lmm fungerer. Tomgangs regulatoren funker. Hjernene virker. Var ute med ene dysa i dag da den så sota ut, men det var bare.møkk. etter det så skulle jeg starte men da starta den ikke. Da var alle nye ngk plugga kortslutta. Bytta tilbake til gamle plugga og fordeler lokket. Og gjett hva? Bilen går fortsatt ikke som den skal! Eneste som står igjen er tenningsmodul og svinghjuls sensor lambda skal være i orden
daihatsu93
23/01/14, 11:34
Har begynt og tenke mer på om svinhjullssenroen er halvvferdig, den virker jo, men til en viss grad virker det som. da det ikke er noe gæli med noe annet.. og at plugga plutselig kortlutta. alle 4 nye plugga, det var rart.
daihatsu93
23/01/14, 12:41
Demonterte svinghjulssensoren som satt på gamle f motoren, og bytte til denne. og som vanlig så var det heller ikke problemet.
Er du helt sikker på at fordelern ikke står ett hakk feil? og at rotorn peker riktig, når motor står i ØDP?
Har du prøvd med en annen coil?? :)
daihatsu93
23/01/14, 17:41
har sjekket timinga. den stemmer. prøvd med en annen coil. alt som kan bytte prøves har jeg prøvd og bytte og testa :P
daihatsu93
23/01/14, 17:42
legger ut en film. kanskje det sier noen noe.. http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1315.jpg (http://i1139.photobucket.com/albums/n542/daihatsu93/20140123_1647071_zps5b0232e7.mp4)
daihatsu93
23/01/14, 18:09
LMM plassering. alltid stått der:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1316.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/20140123_1759501_zpsd73c9370.jpg.html)
Motoren din har ikke kammet over?
Høres ut som at du enten har en ullsokk i filteret eller at den har hoppet over en tann. Meeen.. Nå har alle ander forslag ikke endret på noen ting, hehe.
Men det er forsåvidt fort gjort å sjekke evt time opp igjen motoren :)
daihatsu93
23/01/14, 23:21
har sjekket timinga to ganger. kan kanskje se ut i føge plast dekselet at det står en halvtann feil, men en halv tann finnes ikke på org. kamdrev :P i mårra skal jeg bytte dyser, og tenningsmodul. hvis ikke er det skjedd noe med en ventil eller et stempel i motoren.. gir ikke mening noe av dette.
Bare for å slenge ut et forslag, du har ikke brukt teip for å få luftfilteret på lmm? Det gjorde jeg, og den sklei av å la seg foran lmm så luftstrømmen ble fil, gikk rart så fort den fikk trykk, bytta alt av tenningsdeler, bensinfilter div følere osv før jeg tok av luftfilteret :p
Motoren din har ikke kammet over?
Høres ut som at du enten har en ullsokk i filteret eller at den har hoppet over en tann. Meeen.. Nå har alle ander forslag ikke endret på noen ting, hehe.
Men det er forsåvidt fort gjort å sjekke evt time opp igjen motoren :)
Okey. Men nå skal ikke det gå an egentlig. Er reima di gammel?
Men det er rart at den bare ble sånn når du bytta noen deler.
daihatsu93
23/01/14, 23:27
har prøvd uten luftfiltere også. ikke noe teip, kun silikon slanger. klart det kunne vært bytta, men det er nok ikke feilen, regreima var ny når motoren ble overhalt. har kanskje gått 10- 15 000 km..
det er veldig rart. merkelig det som skjedde i går. alle 4 NYE ngk plugga slutta og gniste! alt av gammelt dritt gninsta bedre :P
daihatsu93
24/01/14, 14:55
Prøvde andre dyser i dag, ingen forskjell, fikk et tips om at kanskje dynamoregulatoren tuller, noen formening om det?
Vet du om begge pumpene dine virker?
daihatsu93
25/01/14, 02:57
er ikke 100% sikker, men når tankmåleren ikke fungerte så tviler på at den i tanken gikk, nå er alle ledninga til tankpumpa hele i allefall, men plugga blir sota ned/ fet blanding, nok bensin da? Tar kanskje av toppen i mårra.
Har du målt bensinstrykket i fuelrailen?
Fikk ikke du opp feilkode på for fet blanding?
Hvor har du plassert lambda-sensoren og vet du at den er i orden?
daihatsu93
25/01/14, 12:24
fikk opp feil signal på den, for 2 uker siden, den feilen er ikke der lenger. lambda sitter på donwpipe cm 30-40cm etter turbo. er ikke sikker på at den er 100%, men blen går enda mer rart når jeg tar av kontakta til den.
Bilen kan ha flere feil forståvidt. Men hvis en av pumpene dine ikke virker så vil den ikke få nok bensin når du får trykk. Bensintrykket skal øke sammen med turbotrykket.
Lamdaen kan være fucka uten at den kutter helt. Den kan gi feil verdier. Og jeg ville nok prøvd å byttet denne før du river av toppen.
Kom bare på en ting her, ser at du skriver at du har sjekket registeret, men:
Før du evt. river toppen, sjekk alle hulsplinter/sporkiler på registeret, kan være at en er knekt.. Da kan registret finne på å vandre litt
daihatsu93
26/01/14, 14:03
Har prøvd en annen lambda også, men om den var like dårlig er noe annet. Det kan være den splinten på kammen kan ha bøyd seg, da blir den jo automatisk ujustert. håper jeg finner noe der. hvis ikke sprørs det om det blir f motor igjen.
daihatsu93
26/01/14, 21:52
Ikke skjedd noe her i dag. Men tar av toppen i mårra. Finner jeg ingenting så blir det motorbytte til fd igjen. Hvor nøye er denne på vaccum egr osv? Blende det meste bare?
Fikk du sjekke registeret? Sjekka med skrutrekker at stempel 1 står på topp og kammen står på riktig plass + at rotor peker på syl 1 ?
daihatsu93
27/01/14, 00:18
Japp det stemmer, håper jeg finner noe i toppen, hvis ikke blir det f motor inntil videre. trenger vel bare bytte hjerner og fjerne formotstand på ledningsnettet?
Har prøvd en annen lambda også, men om den var like dårlig er noe annet. Det kan være den splinten på kammen kan ha bøyd seg, da blir den jo automatisk ujustert. håper jeg finner noe der. hvis ikke sprørs det om det blir f motor igjen.
vanligst at sporkilen på veiva knekker, men ja, sjekk kam, og veiv
daihatsu93
27/01/14, 14:33
Da er motoren snart klar til og løftes ut. Men jeg oppdaget noe når jeg skulle demontere catchtanken. Den var full. Men ikke av olje, men av bensin og vann
Catchtanken er sikkert full siden den har fuska, får ikke brent bensina og presser den ned i olja.
daihatsu93
27/01/14, 15:32
Håper bare f motoren kommer til og gå:)
daihatsu93
27/01/14, 22:43
da er fk motoren ute, og f motor inne. kasta den bare inn før det var kvelden. 12 timer på bilen i dag. koble opp og starte i mårra. håper på det beste! :)
daihatsu93
28/01/14, 15:16
Har prøvd og starte f motoren. Bytta til gule dyser. Fjerna formotstand, bytta hjerner. Men får ikke start. Den får gnist men ikke bensin ut dysene.
Har prøvd og starte f motoren. Bytta til gule dyser. Fjerna formotstand, bytta hjerner. Men får ikke start. Den får gnist men ikke bensin ut dysene.
prøv å sett en lask mellom 30 og 87/2 på kontakten til bensinreleet og se om den starter da :)
Ble det så du sjekka om pumpene virka?
Evt ta av på railen og putt slangen i ei flaske og sett på tennninga. Skal komme en dært bensin.
fjerna formotstandene. Skal ledningene da kobles sammen kanskje? Bare prøver å komme med ett innspill :)
daihatsu93
28/01/14, 18:55
Stemmer med formotstand og lappe sammen ledningene :P har fått start, men må få sammen eksosen før jeg kan høre om den er frisk.
Vis den ikke er frisk, så trur jeg kanskje ett ledningsnett bytte burde prøves :)
daihatsu93
28/01/14, 23:41
Kanskje funnet feilen. ved motorbytte glemte jeg å flytte over jordingsledningen til dynamoen, så bilen gikk også gikk den dårligere og dårligere, men bytta dynamoen også. men den funker kun på turtall. så merker at alt under 3000, så lugger den ve pådrag, og drar fint oppover, når den får strøm, det var kanskje trolig feilen på turboen også. sjekka lainga og den virka ok, men ikke ok nok. Så skal se om jeg finner en bra brukt dynamo i morgen. ser på voltmeteret at på tomgang er det kun 11-12v, men ved full gass er det ca 14v og det er en forskjell. som er nok på disse innsprut motora..
daihatsu93
29/01/14, 23:27
Var hos matgra og hentet meg en 85a dynamo i dag, kjøpte også ny regualtor, bytte det i morgen og håpe det blir strøm!
Får håpe det er det som er feilen :D
Blir det å sette inn igjen turbomotoren da? Satt litt på vent kanskje?
daihatsu93
30/01/14, 10:38
Turbo motoren kommer nok tilbake, men ikke før til våren og det er sesong for treff osv, etter at jeg monterte turboen/nyoverhalt så har den lekket masse olje, greit og ha den ute til og finne ut hvorfor osv.. bytte til a kam. så havner vel vx kammen i f motoren :)
daihatsu93
30/01/14, 15:23
Kjenner jeg er drittlei f/ fk elektrisk innsprøytning. det funker jo bare ikke! bytta dynamo, så nå lader den i det minste, men det var heller ikke feilen. under 3000 omdr. så oppfører den seg som FK gjorde når fikk ladetrykk. altså over 3000 omrd, med f motoren så går den nogelunde reint, og får gitt på, men og ta i gang i 1 gir osv, og gi på i 2 gir på ca 1500 omdr går bare ikke. da bare putrer den. nå er plugga helt fine. har bestil meg ny lambda, da det ikke er noe forskjell når den er kobla til eller ikke. HÅPER det løser feilen..
Kjenner jeg er drittlei f/ fk elektrisk innsprøytning. det funker jo bare ikke! bytta dynamo, så nå lader den i det minste, men det var heller ikke feilen. under 3000 omdr. så oppfører den seg som FK gjorde når fikk ladetrykk. altså over 3000 omrd, med f motoren så går den nogelunde reint, og får gitt på, men og ta i gang i 1 gir osv, og gi på i 2 gir på ca 1500 omdr går bare ikke. da bare putrer den. nå er plugga helt fine. har bestil meg ny lambda, da det ikke er noe forskjell når den er kobla til eller ikke. HÅPER det løser feilen..
Jeg lurer fortsatt på dette med bensinpumpene.
Så vidt jeg har skjønte så klarer pumpa under bilen å dra nok bensin til at den går, men ikke skikkelig.
Hører du pumpene gå når du skrur på tenninga? Hører du den under bilen kan du ta av strømledningen på den og sjekke om du hører den i tanken.
Kan være noe annet også, men du har prøvd med annen lambda og LMM.
Coil, eller effekttrinnet eller hva folk kaller det som sitter på innerskjermen? Det har sikkert blitt brukt på begge motorene?
ellingsøyern
30/01/14, 16:10
har a kam til 240-b230 til deg!
har hatt lyst å gi opp å sette i forgassermotor flere ganger, så nå blir det nok å sette i b23e motoren fra 240 delebilen.. folk sier k-jet er den mest skuddsikre innsprøytningen til b230, så får vi se da om det stemmer...
daihatsu93
30/01/14, 16:45
Bensinpumpa under bilen går iallefall. er ikke sikker på den i tanken, men med fk motoren så fikk den alt fo rmye bensin, nå virker det som den ikke får nok, men det er merkelig at den går fint på turtall da :P
Har hatt en 245 med b230E motor, den gikk fint ei stønn, så begynte en og tulle, da var det bensinpumpa, den gikk, men den gikk ikke bra nok lenger til og holde bensintrykket oppe :P ellers var den helt fin :)
ellingsøyern
30/01/14, 17:20
int i a-kammen da?
daihatsu93
30/01/14, 17:33
Jeg har 2 stk a motorer selv, så jeg skal klare meg. ellers takk :) Tror jeg skal starte med et nytt leningsnett jeg. :P
Hva i helvette skjer med volvo og injection om dagen? Min også er helt på trynet nå... :P
daihatsu93
31/01/14, 00:02
forbanna MØKK :P hehe. vil helst ha a motor, men orker ikke bytte ledningsnett/ bygge om. holder med og bytte til f.. motoren funker greit den, ETTER 3000 omdr. og den putrer litt på tomgang av og til. kan ruse den sakte opp på turtall av og til. ellers så bare dør den. men på full gass så går det. det er det viktigste :P
daihatsu93
31/01/14, 11:48
Har som sagt bestilt meg ny lambda da den ikke ragererer noe på om den er koblet til eller ikke. svir i lommeboka, men kjedelig om dette ikke er feilen
Faen at den ikke går bra enda da... i hælja skal det jo sladdes!! ;)
daihatsu93
31/01/14, 13:03
Ble ikke no kjøring på jordet, men bilen går når den blir tukta! oppdaga en ting nettopp, etter å ha stått natta,. når den er kald, da går den fint, men ikke når den begynner å bli varm. altså ve kaldstart, da funker den. Så blir vel no kjøring uansett :)
Har du byttta bensinpumpereléet? Evt knipsa på den, eg har jævlast med eit liknande problem sjølv, utan å finne ut kva som er problemet.
Om eg har forstått ting rett, så brukar du ikkje lambdasonda før motoren er driftsvarm, derfor går den greitt før du har varm motor, min går som veldig bra før den er varm.
Lambdasonda er i bruk i området 0-3500 o/min, deretter regulerar du på LMM. Derfor er dette eit viktig turtal, for feilsøking.
Korrigér meg gjerne om dette er feil. Eg ser mange slit med dette problemet, men det dukkar aldri opp eit svar.
daihatsu93
31/01/14, 14:36
Det ligger ingen feil inne på diagnose boksen heller. Pr. i dag så står den orginale f motoren i bilen. fjernet formotstanden til turbo motoren, loddet sammen ledningen igjen. med turbo motoren fikk den for mye bensin, og for lite med vanlig f. Har ikke byttet bensinpumpe relet. slet med det for noen år siden da den var helt orginal, da hente det at bilen plutselig stoppet. tok det ut og loddet litt igjen for og få det riktig, skader kanskje ikke med et nytt rele, men starter i dag med ny lambda og plugger, igjen. har prøvd 2 stk LMM på f motoren, ingen forskjell. prøvde enda en 3 lmm på turbo motoren. Har nå en fungerene 80a dynamo med ny regualtor på så nå skal ikke strøm være problemet. Kan også nevnet at problema kom etter montering av voltmeter, det skal vel ikke ha noen betydning?
Kan også nevnet at problema kom etter montering av voltmeter, det skal vel ikke ha noen betydning?
Det spørs jo kvar du trakk straumen frå? Om du kan ha forstyrra noko i prosessen der.
Jaggu... min også er helt fin når den er kald.. eller... var, for nå går den brått ikke. drukner når den blir varm :P
samme som deg, ingen feilkoder.
er litt rart om problemet ditt kom av ett voltmeter... kaaan jo være jordfeil i den.. gud vet :P jeg hadde jordfeil i en lyspære en gang...
Min har heller ikkje satt feilkode, det er fordi ein må ha ein feil så og så lenge før feilkoda blir satt, og det er ikkje alt den klarar å få med seg.
daihatsu93
31/01/14, 15:14
feilen kom etter bytte av pluggledninger og rotor, noe som ikke virker sannsynlig, så koblet jeg opp voltmeter. orginal volvo. samt prøve monterte dumplokk, men det jeg ikke gjorde var og blende vaccum slangen til resirken i org dumpen, men nå står jeg med en f, hvor mye får vært feil? kan jo selvsagt koble fra voltmeteret, tok strøm fra klokka som jeg også har koblet opp der..
feilen kom etter bytte av pluggledninger og rotor, noe som ikke virker sannsynlig, så koblet jeg opp voltmeter. orginal volvo. samt prøve monterte dumplokk, men det jeg ikke gjorde var og blende vaccum slangen til resirken i org dumpen, men nå står jeg med en f, hvor mye får vært feil? kan jo selvsagt koble fra voltmeteret, tok strøm fra klokka som jeg også har koblet opp der..
Skadar nok ikkje å koble vekk nei :)
daihatsu93
31/01/14, 19:50
Skal prøve å koble fra voltmeteret og prøve. også hjelper ikke det så bytter jeg bensinpumpe rele, og lambda og plugger.
daihatsu93
31/01/14, 21:19
Bytta plugger. Bensinpumperelé, og kobla fra voltmetetet. Nå funker bilen
Sett innat enten rele eller voltmeteret og se hva som fucker opp bilen.
Sku hatt ft'n nå :)
Bare å byne skru innat den motoren :)
Då tenker eg at eg skal ta å sjå over mitt relé også :-)
Bytta plugger. Bensinpumperelé, og kobla fra voltmetetet. Nå funker bilen
Ja, her kommer forumet til sitt rette! Tenk på å ha levert inn bilen på et verksted for feilsøking... Skrekk og gru på kostnadene!
daihatsu93
01/02/14, 00:43
Fk kommer inn Før treff i sommer. Bilen er kanskje ikke helt 100 enda. Men vesentlig bedre
daihatsu93
01/02/14, 11:59
Siden jeg uansett skal bytte ut vx kammen i fk motoren, så hadde den passet fint nedi f motoren, hvor mye vil det hjelpe? f kammen er jo like slapp på 3000 som på 6000 omdr..
daihatsu93
01/02/14, 17:05
var og henta meg 2 bra framskjermer i dag :) blir liggende til jeg finner en som lakker bra og billig :) har også pussa ned et panser fra en delebil. Dere skjønner kanskje tegninga :P Vinterstuk må til :)
daihatsu93
02/02/14, 16:24
Må si denna har fått kjørt seg i helga! :P mye clutch sparking med slapp motor gitt. Har fremdeles litt problem med fjusk på lavt turtall. det er vesentlig mindre enn det var, men jeg er usikker på om jeg skal prøve en nye lambdaen. hjelper det ikke så har jeg kasta bort 1600 kr..
Nja, da har du i allefall fått utelukket at lambdaen er feilen... Nesten like viktig å få det konstantert i feilsøkingen!
daihatsu93
02/02/14, 17:24
Sant nok. får vel prøve den. får i værstefall solgt den igjen :) får ikke bytta den inn igjen :P
Kan jo ohme den da.. Skal ha visse mostander ved varm og kald motor..
Kan jo ohme den da.. Skal ha visse mostander ved varm og kald motor..
Det er ikkje alt, den skal også reagere fort nok. Lambdasonde er ein forbruksdel.
daihatsu93
03/02/14, 18:04
Har ikke orket og skru noe mer på denne. men den fikk kjørt seg skikkelig i helga. Så i dag fikk den seg en (U)fortjent vask :P
daihatsu93
03/02/14, 19:37
Håper det er interesse for noen bilder. Motor sånn den er i dag:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/146.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/20140203_155120_zps14b9191e.jpg.html)
har bare tatt av hjørnelista for og ikke miste den. Skal bli bra med nye skjermer!
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/147.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/20140203_155132_zps367236ff.jpg.html)
3 av volvoene mine :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/148.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/20140203_155146_zpsfcad5733.jpg.html)
daihatsu93
06/02/14, 15:38
Kjenner jeg savner turbo allerede. F fungerer helt ok på snø, men det mangler det lille ekstra.
Syns ikke det har så mye å gi på snø heller for å være ærlig :p Men det funker bra i daglig bil, veldig behagelig å kjøre med. Akkurat som å kjøre en bunnsterk diesel bil som faktisk rører seg.
daihatsu93
06/02/14, 16:47
Kan kort fortalt si at det blir mye clutch sparking. noe jeg egentlig ikke driver med. fin motor med bra momentkurve, men det mangler det ekstra draget på turtall.. Dette er ingen hverdagsbil lenger uansett. 2.5 TDI`en jeg har, skjer det også lite med under 2000 omdr pga stor turbo, men den funker bra når den går over det Men det er diesel igjen :)
daihatsu93
10/02/14, 12:02
Har fått bytteforslag i 18" super dtm, har lyst til og bytte ut ocean selv om bilen er fin med dem! Noen meninger? :)
Hadde beholdet dem jeg, og heller spart opp til superdtm selv :) Koster jo 8400,- for 1 sett superdtm, men greit å ha flere felger.
Jeg har planer om å kjøpe både ocean og superdtm :D
daihatsu93
10/02/14, 18:47
Står for øyblikket uten jobb :P og gruer meg til årsavgifta på to biler, men sant nok, får vel aldri nok felgsett! :P
Ah. Ja, da er no saken litt annerledes. Da hadde jeg kanskje byttet.
Siden ocean er billigere, å enklere å spare seg opp til senere. :D
daihatsu93
10/02/14, 18:59
Bytter evnt, kun felga. da dekka beholder jeg sjøl.. Får se. skal få i stand turbo motoren igjen først :)
Ja, ikke dumt det. Håper jobb situasjonen ordner seg da :)
daihatsu93
10/02/14, 19:15
Får håpe det. kan si som nordmann så betaler nav dårlig, så langt/ snart 2 mnd og enda ikke fått noe penger.. hjelper nesten ikke og mase hver dag heller :P Kjedelig med mye dødtid, selv om det alltids er et bilprosjekt som skulle vært jobbet med :)
Vel, gled deg :p jeg gikk 4 mnd uten å få inn en eneste krone. De hadde rota bort papirene mine, igjen. Om du har sagt opp sjøl så skal det begynne å komme noe penger snart nå.
daihatsu93
10/02/14, 19:47
en ting er at betalinga er liten, gikk nesten 3 mnd i sommer, etter mye styr med papirer, siste uka fikk jeg penger. så fikk jeg en jobb på 3 mnd. så søkte gjennoptak av dagpenger. vært der 4 ganger siste mnd og i møter og retta dem opp. Fylte hele 80kr for diesel i helga, da var det tomt, kjekt og måtte bruke sparepenga sine mens man søker jobb... Stabil jobb/ arbeidsplass er og foretrekke gitt :)
daihatsu93
12/02/14, 15:58
Noen som vet om billig og bra lakkerer på østlandet?/ evnt på svenskegrensa? bilen trenger et nytt strøk med lakk, tvilsomt og øknonominen holder til denne sommeren, men om enda et år kanskje., hellakkering, da jeg må bytte to ører og to skjermer, samt at lakken har slept på hjulbuer og bakskjerm. Lurer også på om jeg skal sveise igjen hullene til 86+ listene nederst på dører osv..? noen meninger.?
Blir bra med hellakkering. :)
Og ja, få bort de listene nederst på dørene når du først er i gang. Mye penere uten etter min mening.
Må bare finn på en god løsning med skvettlapper bak. Beholde de som de er kanskje?
daihatsu93
13/02/14, 01:23
Skvettlapper er vel et must egentlig ja. Kommer tilbake til det seinere. Motor fjusk under 3000 rpm igjen. Feilkode 311.
daihatsu93
13/02/14, 14:30
Byttet lambda i dag, slettet feilkoder. Bilen gikk mye reinere, håper den fortsetter med det.
Byttet lambda i dag, slettet feilkoder. Bilen gikk mye reinere, håper den fortsetter med det.
Hva var det jeg sa...?
daihatsu93
13/02/14, 15:46
Håper det var feilen, tross alt bryet og feilsøking, viktigste er at det endelig er i orden, men nå er det feil motor i bilen :P
daihatsu93
17/02/14, 12:36
Ny turbo motor i synet, funnet en i sverige som virker lovende. hva mener dere?
http://www.blocket.se/varmland/Volvo_motor_B230FT__98_51802877.htm?ca=7&w=1
ellingsøyern
17/02/14, 13:51
har du åpnet din å sjekket om det er noe gale der da?
hadde aldri kjøpt en ferdig trimma fk uten at jeg hadde visst hvordan den har blitt kjørt, bare ett tips:rolleyes:
men så var det ikke så veldig gale pris heller da...
daihatsu93
17/02/14, 13:54
har ringt og snakket med eier, den har ikke gått mye etter overhaling, men uansett så er det lurt og ta opp motoren, men den skulle være i god stand, alucooler tilpasset 240 og gruppe a turbo? var et bra register på motoren. skulle få den billigere også :)
Har ikke demontert gamle motoren, men er rimelig sikker på at det kun var lambda som var feil.
daihatsu93
19/02/14, 23:24
Var ute og kjøre på ringbanen på søndag, og der var det mye vann, tror bilen inndro litt vann i luftfilteret, i dag ville den nesten ikke starte, ikke fukt i fordeleren, bytta plugger,, igjen, men det var gnist på den gamle, men dem var våte av bensin, fikk til slutt start så gikk den fint som bare det. :P
daihatsu93
21/02/14, 11:22
Blir visst ikke ny motor alikevel, siden den ble solgt rett før jeg skulle dra!
daihatsu93
24/02/14, 19:34
har sett litt rundt på bilen, blir nesten litt deprimert på og se hvordan den er blitt. lakken flasser. det er rust under lister, og rust genrelt over alt begynner og komme fram. Vil gjerne ha bilen hel og fin, og jeg har dører og bytte skjermer som er vestentlig bedre, men jeg har ikke råd til proff lakkering, noen som har noe forslag? pusser jeg og lakker sjøl blir det ikke særlig bra.
men midlertidig så får du ihvertfall vekk rusta. slip så lengt det går med sandpapir skive å vinkelsliper. bruk ferrobet rustfjerner og CA primer i bunn. 2Komp
sparkle og pusse, deretter sprayboks og klarlakk til du får råd til skikkelig lakk? :) bare ett forslag :)
sveise blir aldri nytt..
daihatsu93
24/02/14, 20:20
blir og fjerne de nedre listene på døra, samt sveise hullene til list på kanal, for der kommer bare rusta frem, vel alt er bedre enn synlig rust!, har ikke veldig lyst til og rullemale denne bilen, da lakken er fin farge.
nei fusj. rullemaling hører faen til. :P
daihatsu93
24/02/14, 20:34
Er noe med det ja! Farge er en ting, kost er noe annet.. denne bilen er for bra til det, derfor den fortjener skikkelig lakk, men nav lønna mi på ca 2000 kr i mnd er ikke enig i det for øyeblikket, og jeg skal kjøpe meg ny bakaksel før treff sesongen..
isteden for å sveise igjen hulla til lista så bruk glassfiber sparkel. ordentlig sparkel ikke glass fiber duk.
glassfiber sparkelen er hard å helt jævlig å pusse, men er fortsatt bedere enn å sveise. når du sveiser så tar du grunninga lenger ut enn kun der du sveiser. det samme gjør du med vinkelsliper, så når du skal pusse så burde du bruke noe som ikke går så fort rundt (lager mye varme).
er sikkert noen som har kommentarer rundt dette, men er iallefall det jeg selv har erfart å fått lært:)
daihatsu93
24/02/14, 20:45
Tar i mot alt av tips jeg, trodde kanskje sveis var best, men da er det vel lettere for at rusta kommer tilbake. på bakskjermen med skvettlapp er jeg usikker på hva jeg gjør,
Høres ut som at det er litt mye rust på bilen din Skjerve :P
Greiest å selge den til meg tror jeg :)
daihatsu93
24/02/14, 21:46
40 lapper med turbo maskin i så er den til salgs :) :P er ikke strøken, men helt grei.
daihatsu93
25/02/14, 18:11
tok en svampevask i dag, tatt av lister nederst på døra og bakskjerm, mye lakkflass og rust der, ikke håpløst, men mye og ta tak i. blir og sparkle igjen hull og male svart opp til der listene gikk. sliter forstatt med at bilen nesten ikke starter...
40 lapper med turbo maskin i så er den til salgs :) :P er ikke strøken, men helt grei.
Det var da jaggu en dyr delebil :p hehe
Neida, blir nok bra bare du får tatt rusta og får den til å gå igjen :)
daihatsu93
25/02/14, 19:57
Er håp for alt, har bare så lite pågangs mot etter alle motor og drivverks problema i det siste, tenkte og legge ut bilder, men alt hadde blitt sendt i snapchat før jeg fikk lagra det.
daihatsu93
25/02/14, 22:09
Skal pusle litt med kanal og nedre del av dør i morgen, listene kommer nok ikke på igjen med det første. Sparkel eller sveis for og tette hullene? eller litt begge deler? blir lakkert over. og lakkerer opp til der listene har vært. da lakken bare ramlet av på dørene under der dem satt.
Sveis igjen hulla og få på grunning på begge sider. (evt hulromsmasse inni døra) Også sparkler du det pent og lakkerer. ;)
daihatsu93
25/02/14, 22:21
må ta kanalen i det minste. for rusta kommer tilbake der hver gang jeg har "pusset opp" der :P får brette opp arma i mårra og ta det :) viktigste er og gjøre at det ikke ruster mer.
må ta kanalen i det minste. for rusta kommer tilbake der hver gang jeg har "pusset opp" der :P får brette opp arma i mårra og ta det :) viktigste er og gjøre at det ikke ruster mer.
Bare å brette opp :)
Og når du er ferdig me din, så parkerer je bilen min hos deg så kan du ta den au ;) hehe
daihatsu93
26/02/14, 20:01
greit det. 500 kr timen. Har gjort ferdig ene siden på bilen i dag, kanalen ble ok, dørene var jeg ikke så nøye på da dem skal byttes uansett, så der brukte jeg sparkel. lakkerte med biltema sin lakk (midnattsblå) ikke helt lik,. hjelper det mye med klarlakk? bilder kommer. har ikke fått demontert lista som går under bakfangeren enda.
daihatsu93
26/02/14, 20:45
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1478.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140226021724_zps3b80b5e2.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1479.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140226021704_zpsc1327aac.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1480.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140226021718_zps24305aa0.jpg.html)
Sparkling ETTER sveising.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1481.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140226030113_zpsed9dd57d.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1482.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140226021736_zps24f67828.jpg.html)
Begynner på denne siden i mårra.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1483.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140226045330_zps5adc69b9.jpg.html)
Ferdig på venstre side. ikke pent på nært hold. men men, alt er vel bedre enn rust og rullekost..
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1484.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140226045252_zpsad0d9e05.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1485.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140226045754_zps71105dd3.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1486.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140226040055_zpscd0df172.jpg.html)
Edit, glemte å rette bildene før jeg lasta dem opp.
Ja, bedre å få noe som hindrer rust ja.
Kjedelig å ikke ha nok penger til skikkelige varer, men bra at du legger så mye arbeid i det iallfall.
daihatsu93
26/02/14, 20:54
Bilen må hellakkeres. selv om lakken er fin, og det er langt i fra håpløst, men blir sånn når penga ikke strekker til. er relativt lite rust på bilen ellers. så det får være sånn intill videre, uten lister :) skal fjerne bak også, men sveiser ikke igjen hullene i skjermen der.
greit det. 500 kr timen. Har gjort ferdig ene siden på bilen i dag, kanalen ble ok, dørene var jeg ikke så nøye på da dem skal byttes uansett, så der brukte jeg sparkel. lakkerte med biltema sin lakk (midnattsblå) ikke helt lik,. hjelper det mye med klarlakk? bilder kommer. har ikke fått demontert lista som går under bakfangeren enda.
Du kan få 500,- timen hvis du bruker kunn 2 timer ;) hehe
Syns da ikke ser så gæli ut på bilder hvertfall, me kan hende bildene juger da :)
Hjelper litt me klarlakk hvertfall! :)
daihatsu93
26/02/14, 22:05
skulle kanskje kosta på klarlakk og da..
daihatsu93
27/02/14, 16:25
God i gang med og sveise igjen hull i kanal på høyre side i dag, men i bakkant av kanal var det en del rust, så har kappet ut og sveiset ny plate,fant enda mer rust i indre hjulbue som går ut til bagasjerommet. var litt mer og ta tak i her.
daihatsu93
27/02/14, 20:41
Rusthullet i bakrehjulbue inn mot bagasjerommet ble mye større enn jeg håpa på :( vet ikke åssen jeg skal få sveisa der da det ligger nesten inntil karosseriplata.
skulle kanskje kosta på klarlakk og da..
Det hadde vært lurt ja :) hehe
GreenWagonCruiser
01/03/14, 14:01
Rusthullet i bakrehjulbue inn mot bagasjerommet ble mye større enn jeg håpa på :( vet ikke åssen jeg skal få sveisa der da det ligger nesten inntil karosseriplata.
legg ut bilde så er det vell noen som har et fornuftig svar på det :)
daihatsu93
01/03/14, 16:44
Får legge ut noen bilder, pussing av kanal er ikke så spennende. men har sveise på et nytt stykke kanal, ikke helt ferdig, og det må sparkles en del for å bli pent. tok bildet av rust hølet også. var ganske råttent der, men fult mulig og redde. jeg har bare ikke sveisa så mye karosseri deler før. metallet er så tynt at hullet fort blir mye større :P
Bilder ikke i rekkefølge..
sveiset inn nytt metall. ikke veldig pent men.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/32.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140227035740_zpsf20536e9.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/33.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140227035749_zps816f5490.jpg.html)
rusthull bakkant indre hjulbue
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/34.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140301030459_zps10b38cdb.jpg.html)
sparkel gjør susen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/35.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140301041730_zpse8de953d.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/36.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140301041723_zps4acc8566.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/37.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140301030508_zpsaf6dace8.jpg.html)
bakrre del kanal, ikke ferdig
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/38.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140301041739_zps87c3dbcb.jpg.html)
innside rusthøl
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/39.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140301030438_zps75995045.jpg.html)
støvete hehe :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/40.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/Snapchat-20140301041840_zps89a20dc6.jpg.html)
daihatsu93
02/03/14, 18:38
Pusset ned resten av sparkelen på kanalen i dag. grunnet og lakkert+ klarlakk, strøken blir det ikke, men bedre med maling enn rustflekker. kanalen kunne vel blitt bedre men, er bare en 240gl! :P har ikke sveiset ferdig det som mangler.
Ja, er som du sier bedre med litt reparasjon enn rust. Så lenge grunnarbeidet er såpass at det er mulig å ta igjen senere så er det nok bra nok :)
Får heller bruke tid og penger på det når du har fått komt deg i jobb igjen.
Blir nok bra til slutt :D
daihatsu93
02/03/14, 18:44
smøre på masse tecktyl oppå kanalen når det har tørka så synes ikke ujevnhetene så mye :) Blir sikkert greit nok. Har ikke råd til mer nå. Skal ha inn turbo motoren igjen også må jeg kjøpe meg ny bakaksel. bilen skal inn på eu kontroll også og jeg har ikke speedometer :P
Ja, viktig med skikkelig prioriteringer :D
ellingsøyern
02/03/14, 18:57
er ikke det lammelsperre i den nåda?
daihatsu93
02/03/14, 21:22
Står lamellsperre i bilen nå men er 12 tenners speedoring. jeg må ha 48. dessuten så er ringen som sitter i den nå i flere biter :P
Er vel like enkelt å bytte speedoring da? 48 ring burde vel ikke være vanskelig å skaffe?
daihatsu93
02/03/14, 21:30
Jeg har orginal diffen, men den ligger løs i deler, og med locker sperre i, som jeg glemte å legge i mellom chims på før jeg pressa på lager. hvis ikke så hadde den stått i bilen :P
Aha. Litt mer arbeid da :P
daihatsu93
02/03/14, 21:37
Det blir det. Er ikke tvil om åssen aksling jeg skal ha, men det var disse berømte penga da :P
ellingsøyern
02/03/14, 21:45
hvilken aksling er det snakk om da? er jo fort gjort å lage til speedoring om du har en fra en åpen diff liggende..
daihatsu93
02/03/14, 21:50
Nå så står det i en 1030 lamell. hadde orginalt en 1031 med 48 tenner, denne ser annerledes ut en de ringa som blir sveist på trutrack sperrende. Skal bestille meg aksling fra sverige når lommeboka er enig i det :P men har pkk i mars på denna.
Ja, skulle gjerne hatt flere av dem jeg og :P
Men prøver å sette av litt penger når jeg har fått mer lønn enn de jeg har regnet med, og så har jeg komt så langt i skoleåret at stipendene jeg har fått godkjent kan gå rett til bilen istedenfor andre ting. :D
It's a win :D
daihatsu93
02/03/14, 21:58
Endelig lønn! "bildeler" :D hehe :) Må få ordnet det. har jo tenkt å bruke bilen i sommer :)
Ja, akkurat slik er lønningsdag for meg :P Men har jobbet en del ekstra i det siste, så da har jeg jo mere penger som jeg ikke "trenger" :P
daihatsu93
03/03/14, 23:57
Har henta meg en dele turbo motor i dag. har ikke sjekket den så nøye, men det satt den turboen jeg ville ha på den. garret t3 :) Sitter 531 topp i motoren. blir vel og ta den opp og se over litt, også selge den videre igjen :) Fikk også tak i snow caps med HELE fester! :D
Nice. T3'n er nok å foretrekke ja. Kan ikke si jeg liker 13c'n så godt :P
daihatsu93
04/03/14, 09:23
Får håpe den lever opp til ryktet sitt, må modifisere olje retur. for den fikk jeg ikke med. håper den er ca lik fra 13c`n. vet ikke hvor mye bedre den er jeg :P Har også tenkt og bytte ut vx kammen jeg har med en a kam.
Er ikke veldig store forskjellene på returen, men litt er det jo.
Ja, T3'n leverer til litt mer hk enn 13c'n gjør, og den har bedre eksoshus. Noe effektmonster er den ikke, men den er iallfall bedre ;)
daihatsu93
04/03/14, 09:48
Alt er bedre enn 13c. åssen er spool upen på den da? eller kommer det mest ann på kammen? :)
daihatsu93
04/03/14, 11:10
Er forresten ikke vannkjøring på denne turboen så jeg. så da trenger jeg ikke den spesielle slangen fra ekspansjonstanken som jeg hadde på 13c turboen.
Er ikke så stor forskjell på den i forhold til 13c. Kanskje noen få rpm senere :D
daihatsu93
04/03/14, 16:38
Har tatt av turboen på motoren i dag, og det viser seg og være en ET motor. kom disse ogrinalt med 531? står at den ble laget i 84.. Turboen er i grei stand, bortsett i fra at det er en indre sprekk i den, som går ut mot WG hullet. lar dette seg sveise? eller bare ta sjansen på at det går, ingen utvendige sprekker. grenrøret var sveiset en gang allerede.
De ET motoren jeg har vært borti har iallfall hatt 531 topp :)
Når det gjelder turboen, så er det vanskelig å sveise støpe gods. Men om det blir gjort på riktig måte så kan det gå.
En annen metode er termisk pålegging, men du kan jo kanskje ta kontakt med GIK Turbo eller andre turbo leverandører å høre om de har noen gamle hus liggende.
ellingsøyern
04/03/14, 16:57
er en helt org et da både turbo(?), topp og blokk
daihatsu93
04/03/14, 17:01
Vil tro det ja :)
ET hadde 531 og A kam originalt :)
Samt AirResearch/Garret T3, de tidlige hadde kun oljekjøling mens de senere fikk vannkjøling i tillegg :) (jeg har en -85 mod i min 245)
Ser du nevner en innvendig sprekk i avgasshuset, jeg har en i min turbo også men jeg husker ikke i farta helt hvor den var hen
daihatsu93
04/03/14, 21:23
dette er en airresarch t3 garret ja. uten vannkjøing, for motoren er fra 84, så da stemmer det nok. får vel brukt den for det. null slakk i turboen da lagera er byttet. kan ta bilde av sprekken. ser kanskje ille ut, men er kun innvendig. Blir nok og ta a kam fra a motoren jeg har. da denne ET motoren legges ut for salg igjen, muligens med 13c, vet ikke enda.
daihatsu93
04/03/14, 23:39
Tror ikke jeg trenger det. skal ta opp FK motoren min og se at alt er ok, så skal jeg tette noen olje lekkasjer og hive på t3 turboen, sette i A kam og sette motoren i bilen igjen :)
daihatsu93
09/03/14, 23:31
Da er siste hælja med f motor unnagjort, avsluttet helga med lekaskje bra bakaksel! lekker ut av pinjongen, starter demontering denne uka, skal se lett over FK, og dytte den tilbake igjen :)
Får håpe den går som den skal da. :D
daihatsu93
10/03/14, 00:12
Har trua på at lambdaen var problemet, men det er vel ikke dumt og ta av toppen og sjekke før jeg setter den inn :) Skal bli godt med turbo skyv igjen! :) Ang. at F motoren var lei og starte noen ganger er jeg sikker på at det er toppakningen som er synderen. da bilen bruker kjølevæske med den motoren. og kjølevæske antenens ikke så lett..
Ja, gjør det ikke akkurat lettere nei :D
Håper det ordner seg nå da :)
daihatsu93
11/03/14, 17:31
Har startet med FK motoren, tatt av toppen, ingen skader på stempel eller ventiler, vasket bunnpane og gjort reint, satt på ny pakning og montert sammen blokk. toppen blir planet i mårra, og mest sannsynlig montert sammen :) så starter jeg demontering av F motor. Skal bli godt med turbo igjen! :)
Ja, blir bra da :D Greit å få sett over litt når den uansett er ute :)
Kjedelig uten turbo ;)
daihatsu93
12/03/14, 08:36
Det var oljelekasjer over alt. så greit og gjøre reint og bytte noen pakninger :)
Enig der :D Ser jo mye bedre ut med ren og fin motor.
Det var oljelekasjer over alt. så greit og gjøre reint og bytte noen pakninger :)
Fant du ut hvor det lakk henn?:)
daihatsu93
12/03/14, 12:15
Nei, olje overalt :P Har fått planslipt toppen i dag, så da blir det montering, og demontering at F i bil. Bakaksel blir også bestilt! :D
Nei, olje overalt :P Har fått planslipt toppen i dag, så da blir det montering, og demontering at F i bil. Bakaksel blir også bestilt! :D
Blir muligheter til å følge med litt nå da, som blokka er nylakkert og rein :)
daihatsu93
13/03/14, 00:06
Da står bilen uten motor og girkasse og mellomaksel. Denne sendes bort så jeg får bytta noen dårlige kryss. Fk motoren har fått toppen planet, og skulle etter planen vært satt på, men så var drt kommet rust på den nye toppakningen, så jeg valgte og ikke bruke den. Henter nok ny i mårra :)
daihatsu93
13/03/14, 10:18
Da er bakaksel bestilt, endelig! :) Mellomaksel levert til overhaling, og bestilt ny toppakning. Så da er det ikke lenge til bilen (forhåpentlighvis) er oppe og gå som den skal! :D
daihatsu93
14/03/14, 17:57
Mye fram og tilbake i dag, hentet clutchen min, nå er det 4 puck sinter... hentet mellomaksel. nye bolter til trykkplata, det eneste jeg mangler er retur rør til t3 turbo! 13c passer ikke. kun det røret jeg mangler. Mistenker sterkt at 13c kommer på hvis jeg ikke finner retur rør i dag eller i morgen. vil bare få inn motoren og kjøre.
Ja, blir litt sånn av og til. :(
Men blir nok bra når turbomotoren er på plass igjen :D Uansett om det er en 13c eller T3 :D Kan jo alltids ettermontere T3'n. :)
daihatsu93
16/03/14, 12:45
Da står turbo motor i bilen igjen. Starter og går. Nesten. Masse varsel lamper i bilen som lyser, og den lader ikke. Pluss diverse oljelekk.
daihatsu93
16/03/14, 16:54
Ordnet dynamo og lading, men skuffelsen er der forstatt. bilen er HELT lik som den var sist med fk motor i. fjusk og dritt. eksoen lukter et helvette av den.. hva er problemet. sist jeg feilsøkte var det helt likt uansett hva jeg prøvde å bytte. Virker som falsk luft, av og til ved turbo trykk, og ellers ujavn tomgang og stopper når det passer seg. samme tomgangsreulator som jeg brukte på f, og den fungerte der.
daihatsu93
17/03/14, 13:30
Bilen går, som den skal? går "javnt" ved pådrag. stopper av og til og har høy tomgang. 2500 ca. før jeg justerer gasspedalen. oljelekasje på oljekjøler rør. STOR lekasje fra girkassa. og diffen gir jeg faen i da den snar skal byttet IGJEN.
Svært så du skal plages da. Håper du finner ut av det :)
daihatsu93
17/03/14, 19:29
Hehe ja. blir litt sånn når man er lei :P kan hende jeg må ut med girkassa igjen :P
daihatsu93
17/03/14, 21:44
Har ikke bare bannet i dag Har smørt på enda mere pakningssement på girkassa. og retur rør på turbo, byttet to kobberinger på oljekjøleren, der filtere sitter. Også har jeg tatt av alt av lister, behandlet disse med owatrol, Polert hele bilen :) Og montert HELE og pente snow caps med hele fester :)
Er alt i orden med god bilen nå? :)
Eller gjelder fortsatt "240 turbo selges billig"? :p hehe
daihatsu93
18/03/14, 10:26
Selges ikke billig nei når den er i orden med turbo motor. snart så kommer det bakaksel til 10 lapper også :P
Selges ikke billig nei når den er i orden med turbo motor. snart så kommer det bakaksel til 10 lapper også :P
var ikke det du skreiv på snap her om dagen :P hehe
ikke dyrere aksel nei :)
daihatsu93
18/03/14, 21:56
litt mer enn det, men dyrt nok. I dag har jeg bytter girkasse, og denne var tett og fin! litt gammelt oljesøl, men inge dam på bakken lenger. tror jaggu motoren har blitt tett også :) bare småjusteringer nå :)
daihatsu93
18/03/14, 22:37
Lite bilder jeg legger ut her, synes det er kjedelig, men humøret er litt bedre nå som oljelekasjene er borte :) skal bytte plugger, se over litt småtteri, fikse de små eksoslekaskjene og litt sånt. så blir det bra :) bilen går bra :P
daihatsu93
20/03/14, 01:02
Dagens update. Byttet plugger. Noe som viste seg å være dumt. Pluggene som satt i bilen. 3 stk denso og 1 stk ngk bpr6es. Hadde brent fint. Bytter ut med nye ngk bp6 es. Altså ikke R plugga. Dette var en feil av meg. Men tenkte ikke på det før bilen begybte å lugge/ fuel cut på ca 3000 rpm ved full gass. Kjører jeg rolig opp i turtall klarer den og dra på. Bytter til et sett andre plugger. Ingen forskjell. Fyller full tank. 56 liter. Det vil si det var lite bensin. Men det hjalp heller ikke. De nye plugga var helt lyse. Hva har skjedd. I går gikk bilen fint som bare det :S
pinkvolvo240
20/03/14, 01:27
med så mager blanding må du ha fått opp noen feilkoder?
daihatsu93
20/03/14, 11:52
Skulle tro det, men nei, får kun feilkode på at speedometeret ikke er kobla til. null feil på motor :S
Kristian N
20/03/14, 15:24
Har dessverre lite tips å komma med, men må si jeg er imponert over hvor ofte jeg ser denna bilen på jessheim. selv med alle plagene du har:) Klem på:cool:
-Kristian
daihatsu93
20/03/14, 18:56
Prøver å lufte den litt :) hender folk glaner litt :P
daihatsu93
21/03/14, 17:27
I dag har jeg feilsøkt(igjen) prøvde noen andre dyser, men dem var ikke bra. så satte tilbake dem jeg hadde. flyttet LMM på innsugssiden, da funnker bilen bedre, men fremdeles ikke helt 100% merkbar forskjell på tomgang og turtall, og at bilen ikke stopper når LMM står før innsug. Men hva kan feilen være til at bilen tror den får liten bensin. Alt var i orden for 3 dager siden. Da gikk den somd en skulle. Skulle bare bytte plugger, så starta den å tulle igjen. har selvsagt prøvd flere plugger etter dette igjen. Har også prøvd andre hjerner.
Tøft prosjekt du har :) kan ikke det være hull i en trykkslange eller i intercooleren da ? Iogmed at den går bedre når du satt lmm'en nærmere innsug ? :)
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Synd at du skal plages så mye. Må jo være en dårlig føler eller et vanskelig kabelbrudd et eller annet sted.
daihatsu93
22/03/14, 01:14
Prøvde også en annen cooler. Kjennes ut som falsk luft. Feil verdier er det i allefall. Smålei nå ja
daihatsu93
22/03/14, 17:15
Jeg får reise og låne meg en 945 turbo og låne deler av. som jeg vet fungerer. Jeg tenker på ledningsnett, men det virker ikke sånn. funker av og til. Må bare prøvebytte deler igjen. 1 etter 1.
daihatsu93
24/03/14, 09:24
Denne bilen er noe for seg selv. Parkerte bilen med LMM på innsugsside. latt den stå 2 dager, ut å kjøre i går. da var den litt fjuskete når den var kald, men det gikk over, og den funker som bare det! :S Best og bare la panseret være igjen nå da..
Konklusjon, aldri bytt tennplugger?:p
daihatsu93
24/03/14, 09:48
Ikke fiks noe som funker! :P Flytte av lmm løste også 2 andre problemer, at den ofte stoppet under kjøring etter pådrag, ujavn og høy tomgang, tomgangen er så som så nå, men den stopper iallefall ikke :)
Godt å høre :P Kan jo kanskje være fukt en plass da? Også har det fått sjangs til å tørke opp?
daihatsu93
24/03/14, 10:45
Er ikke godt og hvite hva som var gæli, men veldig tydelig at plassering av lmm er veldig følsomt..
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.