Vis full versjon : Daihatsu93`s 93 Volvo 240 B230FT. oljelekasjer og eksoslekk..
daihatsu93
07/09/12, 22:53
kjentes ut som kontaktene satt, skal måle med multimeter i mårra ;)
daihatsu93
08/09/12, 22:40
målte spenning på dysene i dag, 8.5v. ca når jeg dro den på starteren, bytte tilbake til dysene som satt på motoren, fyllte på mer 98 bensin, og prøvd og justert ned ladetrykket, ble litt bedre, men ikke helt 100. er rimelig sikker på at bensinpumpa ikke gir nok. er det 044 pumpe jeg bør gå for da? altså trenger jeg bare bytte pumpa under bilen, er den i tanken grei nok?
Hvis jeg ikke tar helt feil så bør pumpa under bilen gi ganske bra med bensin.. er vel heller tankpumpa som er litt ''ussel'' ?
Jeg er IKKE 100% sikker, så ikke stol på meg :P
Har du målt bensintrykket?
daihatsu93
08/09/12, 23:27
målte bensintrykke på fuelrailen. 4.5 bar. så jeg får jo bensin, men turbo motoren skal ha en del mer bensin enn vanlig f også da :P aner ikke tilstand på tankpumpa, men får jeg tak i bosch 044 pumpe så tror jeg ikke den i tanken har noe og si lenger :P Pluggene sier at bilen går magert, plugga ser fortsatt like hvite ut som når dem er nye :P
hvis pumpa i tanken ikke er frisk så får du dårlig trykk samma f :P Pumpa under bilen klarer nok ikke å suge bensina igjennom tankpumpa,hehe :P
så om det er en av pumpene er det nok tankpumpa :P
men 4,5 bar er vel ikke værst? dette er med motorn i gang?
daihatsu93
08/09/12, 23:39
hadde jeg fått bytta begge så hadde jeg visst at det ikke er porblemet :P 4.5 bar på tomgang, og ved opprusing, men det er ikke med noe særlig motstand på motoren når bilen står rolig.
sant sant.. er jo opp til deg selv om du vil bytte de eller ikke :) undersøk hva trykket skal ligge på ved tomgang og ladetrykk..
du nevnte tungstartet lengre opp her... tempsensoren til hjernen under innsuget ved sylinder nr 3 KAN være feilen om den er virkelig kødd å starte :P
daihatsu93
09/09/12, 04:05
den er tung startet av og til. værtfal de gangene jeg står med 20 andre rånere. akkuratt da er den tungstartet, byttet bankesensor, den var det ikke :P
det hørtes rart ut... :P
Det vet jeg ikke hva er..
Er den tungstartet i form av at starteren går litt tregere enn vanlig og at det tar ca 3 sekunder mer enn normalt?
isåfall kan jeg si at du ikke er alene.. :)
daihatsu93
09/09/12, 21:13
starteren går lett rundt, tar tid før den får bensin, så er nok rimelig sikker på at problemet ligger der.
kan være at trykket forsvinner tilbake i tanken? kan jo prøve å bytte tankpumpa ja :P
daihatsu93
09/09/12, 21:22
Må starte der værtfall. tankmåleren har tatt kvelden også. så må ta opp der uansett :P
daihatsu93
10/09/12, 19:54
Fant ut hvorfor tankmåleren står i bånn værtfall. jordingskabelen? den eneste tykke ledningen som ikke er strøm har irret opp, og lokket til tankarmaturet har rusta fast, så den kan jeg bare drite i å få opp. kjører med tankmåleren i bånn, skal fortsatt få bilen til og gå bra først, noen som vet om 044 pumpa suger fra tanken, eller må den ha hjelpe trykk for og pumpe?
rusta fast?
du vet at det er en stålring du må slå løs med slager og ei brei meisel?
gugg på masse wd40 eller diesel og la stå over natta :)
Løsner alltid :D
daihatsu93
10/09/12, 20:15
sprayet på wd40, prøvde og banke der med stor skrutrekker og hammer, da begynte festene på ringen og bøye seg, det var skikkelig rusta der..
daihatsu93
10/09/12, 20:29
har lest litt hvor mye 044 bensinpumpa gir, på bosch sin side står det at den gir 5 bar. på trubopower.no står det at den gir 5 bar. jeg kan få tak i pumpe som gir 5 bar billigere enn det dem selges for
saus det godt inn å la det stå ei goood stund.. løsner nok til slutt :)
daihatsu93
10/09/12, 20:35
hehe, jada ;) men jeg maser fælt om midtpumpa, ved eventuelt bytte av denne, er jeg avhengi av at pumpa trenger et visst trykk fra forpumpa, eller kan en pumpe som suger helt fra tanken selv?
daihatsu93
11/09/12, 17:43
Da har jeg bestilt meg ny 044 bensinpumpe fra pedersen+ bensintrykksregulator og manometer, funker det ikke nå lurer jeg på hva problemet er.
Håper det ordner seg. Kjedelig med slike problem.
Har du den firkanta pluggen til ledningsnettet? Den som du byttet ut til den store breie..
daihatsu93
11/09/12, 22:44
den store breie var bilens orginale, så jeg fant ut etter at jeg hadde satt på ledningsnettet jeg fikk med til motoren at dette ikke var likt, tok det av, bygde om det orginale og monterte dette igjen. fort gjort at noe kan bli feil når jeg hadde klippet av en stor del av nettet også, men loddet tilbake der ledningene var like. funker det ikke når jeg får på de delen, tror jeg det er noe el feil.. kan trøste meg med at det ikke blir noe dårligere med nye og bedre deler :)
Ok. Er på leiting etter den lille firkanta pluggen.. Mangler den for å lage til ledningsnettet til datasprutet mitt.
Skal ha det mest mulig plug n play oppimot bilen
044 pumpa er hovedpumpa under bilen, sant?
daihatsu93
12/09/12, 18:08
ja det stemmer det ja ;) får håpe tankpumpa er i orden da, og få fart på denna bilen! :) hvis det ikke hjelper med nye og bedre deler så må det være en elektrisk glipp av meg selv trur jeg.
Hvorfor ikke bare en walbro i tanken? den klarer hele jobben alene :)
daihatsu93
13/09/12, 21:32
Nå har jeg fått på 044 pumpa, og annen btr, som jeg kan justere bensintrykket med, så da er værtfall bensintrykket i orden :P det hjalp ikke noe, jeg startet nok i feil ende, men det er tenninga som er feil her, men det gjør da ikke noe med opgradert bensinpumpe og btr :) så blir og flytte tenning-timingen på reg reima i mårra, hjalp ikke og flytte over sporene på fordeleren, jeg har alt for mye fortenning sånn det er nå.
hvis motoren går pent når den er starta og du ikke har justerbar tenning så er vel det litt rart om du har for høy tenning eller att reg reima sitter feil? :P
Testa med skikkelig tenningslampe da?
daihatsu93
16/09/12, 22:18
motoren går jo pent på tomgang, og på litt dra, men turtall og lade trykk, bare kødd. målte med tenningslampe. hadde alt for mye fortenning, har justert litt nå, flytta på drevet til fordelerakselen, uten hell. Så det neste blir og flytte LMM til innsugs side og ikke turbo side, og prøve og få tak i orginale trykkrør, det jeg har er helt høl i huet, og den suger antagelighvis falksluft pga trykkrøra med 15 slangeklemmer.
jeg og prøvde å fikle med fordeleren på lh2.4 systemet.. :P Det har INGEN innvirkning på tenninga (noe som høres ut som piss og løgn) :P Er svinghjulssensoren som styrer det hele:P
daihatsu93
16/09/12, 22:54
er ikke akkuratt det samme som på gamle A motorer nei :P så problemet bør ikke være det men, vanskelig og si hva som er problemet. Jeg får feilsøke når lysta kommer tilbake :P
Ser ikke helt problemet her jeg... :p Reg-reima står riktig(?), du har satt ned til org. trykk, bensintrykk er bra, dyser er bra(?) osv osv. :p Tenning på F er ikke justerbart, da det er elektronisk via ecu'n, har ikke fått noen defekte plugger? :)
daihatsu93
17/09/12, 22:02
skjønner ikke problemet selv, men den går ikke når den begynner og få lade trykk, går bare og napper og vil ikke mer når man skal gi på. kan fint trå inn cltuchen og ruse den som faen da virker det ikke som det er no gæli.
daihatsu93
17/09/12, 22:05
Plugga var helt tørre, kritt hvite. det stemmer ikke :P skal prøve og flytte lmm først :P
daihatsu93
21/09/12, 17:10
Da går bilen endelig som den skal, feilen var ikke stor, litt falsk luft pga den ene slangeklemma på trykkrører på innsugssiden hadde sklidd av, også satt ikke slangen til kull-filteret på innsuget, det gjør den nå og bilen går bra. Da er det vel bare og begynne og rydde opp i motorrommet, lage bedre eksos, og få den godkjent
bra du fant ut hva feilen var, er tungvint når det ikke går som det skal. håper på noen gode updates nå:)
daihatsu93
22/09/12, 14:07
blir vel fin puss på det meste framover :) tankmåleren har tatt kvelden, ellers så har jeg brukt 47 liter bensin på 32 mil :P men det med feilsøking, og motorveikjøring med 4 trinns kassa. hehe. neste blir vel godkjenning da, har lest at man må sende søknad, og at man ikke trenger, at man bare ringer og sier hva man har gjort og får time, stemmer dette? og hjemmelaget 3" eksos er vel ikke etter boka?
jeg har sendt søknad om å godkjenne motoren min, da fikk jeg beskjed om at jeg måtte vise den hos Volvo først å at dem skrev ut papirer på det. så kunne jeg vise den hos BT
daihatsu93
22/09/12, 19:17
akkuratt, det skal jo være ok og få det godkjent, man må bare gjøre det riktig, åssen eksosanlegg har du?
daihatsu93
22/09/12, 20:43
Blir nok til at jeg må handle meg det også. jeg har 3" downpipe samt 3"kat og en lyddemper + hjemmelaget biltema anlegg med dårlig passform( hastelaget :P )
så lenge det er tett å krava til db å co er der så er det greit
daihatsu93
22/09/12, 21:10
kan nok klare og få det til og passe, sånn det er nå så slår det i mellom bakaksel og demper og det meste i hver minste dump, alt var bra bortsett fra at den gikk litt magert på tomgang, tok co måling på jobben, så skal nok klare og få de innafor :)
Hvordan gjorde du med 3" downpipe? =)
daihatsu93
23/09/12, 18:55
Det vet jeg ikke noe om desverre, da jeg fikk den med på kjøpet og alt var sveise om :P
daihatsu93
25/09/12, 20:03
Bruker bilen stadig mer nå, og merker at lommeboka blir mindre også, men man må da ha det litt artig også :D Kjører på tripteller, men har ikke funnet ut hvor mye bilen bruker, men regner med værtfall 1.5 pr mil, mtp. at jeg kjører m45 kasse, og ikke klarer og la være og gi på nesten over alt (a) Rundkjøringer blir kjørt sånn dem skal kjøres da :rolleyes:
daihatsu93
25/09/12, 20:09
Føler bilen har mer og gå på, sånn den står nå, så viser turbotrykks måleren (fra biltema) 0.5 bar, Jeg kjører med et T stykke, med "justerings ventil" på fra turbo til wastegate, den fungerte før, men nå er ladetrykket nesten det samme uansett hvem vei jeg justerer, noen som har tips til og få opp ladetrykket? :)
Føler bilen har mer og gå på, sånn den står nå, så viser turbotrykks måleren (fra biltema) 0.5 bar, Jeg kjører med et T stykke, med "justerings ventil" på fra turbo til wastegate, den fungerte før, men nå er ladetrykket nesten det samme uansett hvem vei jeg justerer, noen som har tips til og få opp ladetrykket? :)
T-skjøten din slipper ikke ut nok luft slik at wastegate'n fortsatt får nok til å åpne vil jeg tro.
daihatsu93
25/09/12, 20:34
kan prøve uten den dritten, rett og slett med en wakkumslange da :)
kan prøve uten den dritten, rett og slett med en wakkumslange da :)
Hvis du tar av slangen vil turboen lade max.
Du kan evt prøve en slange med litt grøvre indre diameter samt tilhørende T som er grøvre. Bare å dra igjen litt ekstra i hver ende av slangen så tetter den fint :)
Ett annet problem du kan ha er at fjøra i wastegate-klokka di er kjempeslapp. Dvs at den ikke trenger mye trykk før den åpner.
En ny fresh en vil holde igjen trykket og være mere stabil uten å gi peaks.
Men eksakt hva som er feil med bilen din er ikke godt å si. Du får prøve en og en ting :)
daihatsu93
25/09/12, 20:39
jeg får prøve det :)
daihatsu93
26/09/12, 23:32
Neste på lista før godkjenning, og ikke minst hærjing, er el vifte! setter på noe fra BMW eller noen vifter jeg har liggende, og kobler den på bryter så lenge. bare det kjøler så er det greit nok :)
daihatsu93
27/09/12, 21:13
Prøvde og gjøre noe med ladetrykke i dag, men jeg lar det være sånn som det er på 0.5 bar, Kjørt bilen på 1.3 pr mil og hærjing, er da ikke så aller værst med 4 trinns kassa.
daihatsu93
03/10/12, 21:44
Helt siden ombygging og oppstart har jeg hatt problem med at bilen ikke går ned på tomgang med en gang etter feks. Gasspådra, hvis jeg drar bilen til ca 4000, slipper gassen, så faller turtallet ned mot 2000 rpm, også for og bruke flere sekunder på og komme ned på tomgang, ca 900-1000 rpm, noen ganger så stopper bilen hvis jeg drar på og bremser hardt.
Så i dag skulle jeg prøve og bytte over Gasspreldet fra et innsug (wire delen), og når jeg omsider hadde fått byttet dette, så klarte jeg og glippe over og dra til for mye så jeg knakk av noe inne i gasspjeld kontakten, så demonterte jeg igjen og bytte denne! Så var det start på nytt, og bilen går på 3000 rpm på tomgang! med gasspjeldet helt lukket! :S
Noen som vet hva feilen kan være? er 99% sikker på at alt av vakkum sitter på
Dieselsmoke
04/10/12, 10:07
er ikke tomgangsregulatoren din som kødder a?
Sikker på at du fikk på wire og kontakter ordentlig etter bytte? :)
Eller så kan du jo prøve å rense igjennom tomgangsregulator og lignende!
daihatsu93
04/10/12, 22:49
Rimelig sikker på det, Fattern fant ut at det var en jisteringsskrue jeg ikke hadde lagt merke til, og fikk justert den igjen, men tror kanskje feilen er tomgangsregulatoren min :P
Ellers så har intervallen på vindusviskeren streika og går i ett som de andre hakkene + at lysbryteren fortsatt bare funker på hakk 1 og parklys, Litt lei av og holde på lysbryteren nå :P
Måle forøvrig bilen til 1.25 pr mil denna gangen, går stadig nedover ( hvis man kan kalle det det :P )
daihatsu93
05/10/12, 19:24
Satte på sota ruter i dørene bak i dag, bytta den mekaniske vifta, og prøvde og få lys i instrumentpanelet, men pæreholderen var ikke lik som det eldre instrumentet før 90?
Ikke like pæreholder nei :p merket det selv, jeg borret opp og loddet litt rundt slik at jeg fikk plass til de andre pæreholderen med pærer som kan skiftes ut :)
daihatsu93
05/10/12, 20:45
ikke dumt det nei, hvorfor kunne ikke dette være likt? :p var til og med likt gamle typen på et intrument fra en e30 også.
Eneste problem motormessig nå er når jeg skal gi på brått, så dør den nesten før jeg sakte kan gi på, og gi full gass, da går det fint :P
daihatsu93
11/10/12, 20:04
Prøvde og få bort en av 3 lyder fra eksosen i dag, det klarte jeg, la i mellom eksos bandasje mellom downpipe og girkassefeste, det hjalp det, da mangler jeg bare og tilpasse eksosbøyen bedre, og da er det bare en lyd igjen! Det høres ut som det er noe løst inni den nye katalysatoren min....@.
Ellers så er problem med stopp etter bremsing der enda, og 0 gass respons et sekund fra tomgang til rusing/pådrag med bilen, irriterendes problem, jeg mener at dette problemet dukket opp etter at jeg byttet sensoren til gasspjeldet, brukte pakningssement når jeg tettet her. noen sammenheng? noen som vet? :)
daihatsu93
12/10/12, 21:25
I dag datt vinterhjula på, sprayet kjapt på et nytt strøk med hvit lakk, ser helt ok ut, bytta også vinterhjul på 245`n med turbinfelger
daihatsu93
15/10/12, 17:39
Virker som om bilen har trimma seg selv, den går plutselig litt bedre, og har ikke gjort noe med den :P
daihatsu93
18/10/12, 19:49
støvsugde og vasket bilen innvendig i dag :) hadde også på no rute vask som gjorde sikten bedre! og vanndråpene faller av før dem detter på ruta. ellers så er samme motor problem som før, stopper av og til ved brems eller etter pådrag, og 0 respons 2 sek fra tomgang til gassen kommer. Men bilen er morsom på regnvær i det minste! :) slipper på 3 :)
daihatsu93
20/10/12, 00:14
synes det ble en sterkere og sterkere lyd av eksosanlegg fra motor, og manifold, var ikke så rart dette, da to av mutterne på turbo-manifold hadde detti av, og de to som satt igjen var løse, men fy@£n og trangt det er der med 240/740 grenrør! fikk strammet noe, men ikke helt bra, neste blir nok og få på 940 manifold.
daihatsu93
21/10/12, 21:53
Mulig det er for seint, men jeg må prøve og få bilen godkjent med turbo motor, hva bør jeg skrive i søknaden siden jeg allerede har bytta motor?
Dieselsmoke
21/10/12, 22:59
Mulig det er for seint, men jeg må prøve og få bilen godkjent med turbo motor, hva bør jeg skrive i søknaden siden jeg allerede har bytta motor?
trenger ikke søknad
Jeg ville har skrevet den som om du ikke har byttet enda. Altså at du har tenkt til å gjøre og at det er derfor du søker om godkjenning. Da burde det skli bra gjennom :)
trenger ikke søknad
Har du prøvd?
Jeg vet av maaaange som må ha snudd i døra etter å ha fått den beskjeden. Noen har til og med fått den av BT selv. Men da har de ikke snakket med de som utfører kontrollene.
Dieselsmoke
22/10/12, 15:05
Har du prøvd?
Jeg vet av maaaange som må ha snudd i døra etter å ha fått den beskjeden. Noen har til og med fått den av BT selv. Men da har de ikke snakket med de som utfører kontrollene.
Jeg har søkt. Men når jeg ringte BT på Gjøvik, så sa han det var unødvendig :)
daihatsu93
22/10/12, 16:58
har du fått vist bilen din da Dieselsmoke? godkjent? :P Trenger man bare og vise den da?
Dieselsmoke
22/10/12, 17:11
har du fått vist bilen din da Dieselsmoke? godkjent? :P Trenger man bare og vise den da?
har ikke fått somla meg til det enda. Eneste jeg behøvde var papirer på opphavet av motoren. Og kvittering på den, Sa BT.
Søknad er vel baremå gi faen i.. Får jo faen ikke svar! Jeg sendte for et halt år siden, ble lovet svar i løpet av en mnd, fortsatt ikke hørt noe
daihatsu93
22/10/12, 19:07
Må vel nesten bare ringe og høre da, hva som er lurest, tenker mest på hvis jeg blir stoppa i teknisnk og hva som eventulet hadde skjedd da :P sikkert bare blitt sendt på visning, de fleste vet vel at det ikke er noe problem og få dette godkjent.
når jeg sendte søknad til BT på notodden så fikk jeg til svar at jeg måtte ha kvitering på motor, måtte vise den på volvo å få en kvitering på at alt var gjort ordentlig så kunne jeg vise den hos BT
daihatsu93
22/10/12, 19:46
rett og slett bevis på hvor motor kommer fra, og kvittering på at det er riktig gjort?
kan hende dem er idioter noen steder å at dem vil ha bremsepapirer, det skal jeg hax)
daihatsu93
22/10/12, 20:03
Bilen blir nok bremset så det går nok :) vet at maks effekt som er godkjent er 220 hk , men en fk som standard har 135 hk, så har jeg kanskje 160-170 hester og har papir på det, så skal det ikke ha noe og si vel? så lenge det er under maksimum effekt?
Dieselsmoke
22/10/12, 20:40
rett og slett bevis på hvor motor kommer fra, og kvittering på at det er riktig gjort?
ikke helt. Vognkortet på bilen motoren kommer fra. Og kvittering på at du har kjøpt den. Trenger ikke innom volvo. BT har alle godkjente produktendringer sjøl rundt her ihvertfall.
daihatsu93
24/10/12, 19:33
I dag fant jeg en gammal lysbryter fra en bilcrossbil jeg har, prøve byttet denne, og den var dårligere enn den jeg hadde, for da virket bare parklys, ikke nærlys engang, så satte tilbake den gamle jeg hadde. Vet at IPD i usa selger nye, men fører volvo disse enda, la merke til at det var forskjellige dele nr, den jeg prøvde var fra 87 mod, vet at det er en helt annen type på tidlig 80 tall, så den glemmer jeg. Men selger noen andre lysbrytere, kan jeg være sikker på at dette er feilen til at jeg ikke har fjernlys, altså når bryteren står helt til høyre, jeg kan kjøre med fulltlys, men da må jeg holde blinke bryteren på blinklys spaken :P
Kan tenke meg at releet ditt til lysa er på tur.. Da den bryteren bare sender et signal og ikke styrestrøm =)
daihatsu93
24/10/12, 21:04
Får se om jeg finner det da :) Har også hørt at den svære grønne klædden kan ha noe og si?
sjekk uansett releet som sitter rett bak sigarett tenneren! ;) fort gjort å sjekke det. merker om det slår inn eller ikke ;)
daihatsu93
24/10/12, 21:53
Får sjekke det etter at jeg har bytta grenrør :P
er gjort på 5 min å sjekke det O:)
daihatsu93
26/10/12, 18:46
Detta releet var ferdig.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1439.jpg
satte inn nytt som jeg fant i denna bilen :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1440.jpg
Venter bare og få sotet resten av bakrutene :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1441.jpg
dårlig motorrom bilde.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1442.jpg
du bør bytte sokkelen også! :)
Samme releet som meg?
Mitt blir ihvertfall fortsatt varmt..
daihatsu93
26/10/12, 22:57
det har vært varmt der ja :P hehe, men faen og digg og slippe og holde på lysbrytern! :D Byttet forresten grenrøret i går, nå lader den 0.7 og ikke 0.5 som det gamle :)
Lakk toppdekselet ditt og bind opp ledninger og slander. Det hadde jo alt for utseende under panser. Hadde kledd den ellers pene bilen din! :D
daihatsu93
27/10/12, 22:23
Takk for det :)Det blir nok ikke grønt lenge hehe :P enten reint og pent orginal deksel eller lakkert i bilens farge, ledninger skal ryddes opp! penere trykkrør på innsusgside og feste oljekjøler bedre.
kan du gjøre meg en tjeneste? når du har kjørt en god stund med lysbryteren på hakk 1(altså så du kan ha fulltlys)
Om du da kan kjenne på releet ditt om det blir grusomt varmt? ser ut til at du svidde samme ledning som meg og :P den Grønn/Røde :P
daihatsu93
28/10/12, 22:12
Kan sjekke det etterhvert ja ;) vet ikke om det har noe og si, men jeg har kun 3 rader i baklysa med tåkelys brytern på når den står i hakk 1 :P så jeg kjører alltid med det på sånn, og da det begynte og slutte og virke etterhvert :P
daihatsu93
29/10/12, 16:19
Jaggu trevlig og kjøre til jobb i dag tidlig når det snødde såpass og salt ikke rakk og ta knekken på snøen, sidlengs helt til jobb :) synd halvparten av snøen er borte alt :)
daihatsu93
30/10/12, 22:12
er kjett uten sperre på ujevnt underlag :(, men moro for det :) Ellers så lever vindusviskeren sitt eget liv, vel og merke etter at jeg har satt den på, og den stopper ikke så lett :P feks kjører på med litt spylervæske og da stopper ikke viskeren og gå, samme hvis jeg bare skal trøke av ruta hvert 2 minutt, da fortsetter den og gå til jeg klarer og lure den med og små vippe på brytern. noen som har noe tips?
bytt viskermotor :P koster normalt sett 300kr på en hugger e.l..
panservogn
30/10/12, 23:41
Det kan være dårlig jording på viskermotoren. Skru av lokket på motoren og se etter korrosjon på undersiden.
daihatsu93
31/10/12, 07:31
Får sjekke litt, den virker eller ok , går ikke tregt eller noe.
daihatsu93
02/11/12, 18:55
vasket bilen i går + bananvokset den, så er litt stidlig og se regnet som detter av bilen :P kommer med bilder :) hang opp leppa på frontfangern,og lakkerte litt her og der hvor det kunne begynt og ruste fort.
daihatsu93
03/11/12, 11:25
Måtte gi lakken litt beskyttelse for vintern, så hadde på noe banan voks. :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/96.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/97.jpg
Ble litt skille som jeg glemte og ta.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/98.jpg
Vinterstuket da :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/99.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/100.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/101.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/102.jpg
øyvind andre
03/11/12, 13:28
fin bil du har :)
daihatsu93
03/11/12, 17:39
Takk for det :) Prøver og holde den sånn også :)
daihatsu93
11/11/12, 21:47
Skjer litt mer på denne bilen også, Har kjøpt inn komplett 3" JT eksos, så skal få montert dette til uka, håper det blir bedre! :) kanskje få den godkjent også :)
Ellers så lakkerte jeg panseret matt svart, ikke helt fornøyd. MEN! Jeg kan bare rive det av igjen hvis jeg vil. fordi jeg lakkerte med plastidip. :)
daihatsu93
12/11/12, 21:42
Gjort litt i dag også, hjullageret venstre foran har laget en høy lyd en stund nå, så da var det på tide og ta opp og sjekke dette, det ytre lageret så greit ut, men det innerste var av fargen rust, som tyder på at det har vært vann der og lite smøring, satte på et brukt et jeg hadde liggende, vasket i whitespite nøye, og tørket det med blåsepistol og papir, smørte opp og skrudde sammen, det ble en del bedre, men for og få det 100% bør jeg nok montere nytt på begge sider,
Smørte også all svart plast på bilen med owatrol, håper jeg tørket av nok så lakken ikke blir ødelagt :P
daihatsu93
16/11/12, 17:20
Etter bytte til JT anlegg, og fjerning av kat, da den var ferdig, allerede.. Ut på prøvekjøring, og virket som litt sluring i 4 gir, prøvde en gang til virka bra igjen. drar hjem, spinner på hjula ved skikkelig pådrag, nå lader bilen ca 0.8 bar og drar bra. parkerte bilen, og prøvde den igjen i 5 tiden i dag, da slura den på 3 og 4 gir. -.- ingen hjulspinn i 3 eller 4 gir. Bilen lekker også olje, alle pakninger er nye i motor, men kjører med åpen ånding, har dette skylden til at den spytter fra seg når jeg bruker den skikkelig? samler seg værtfall en del olje på bunnpanne og bakover på girkasse, drypper faktisk når jeg har vært ute og kjørt hardt. nekter og tru at det er olje som kommer seg inn på cltuchen? slurer gjør det på kraftig pådrag.
Det skal sies at jeg kjører med F clutch, Men både clutchen OG Trykkplata er NY fra sachs, og er forsterket. aner ikke hva effekten i bilen er, men tipper mellom 150 og 200hk.
Skal ta ut girkassa og sjekke til torsdag, men har noen tips eller forklaringer så tar jeg i mot tips med stor takk :) Vil det hjelpe og sette på turbo cltuch til 740? med trykkplate til samme bil, eller må det til med sinter??
Har f slutch på min fk med rundt 180hk, den slurrer greit ved hardt pådrag, den er nok litt for dårlig til turbomotor
Du må nok klemme til med ei hardere trykkplate og ny lammel om det slurer. Kjøp forsterka til turbo motor først som sist. Når du får motoren til å funke kan jeg garantere at mye vil ha mer.
den gruer jeg meg til og :-/
daihatsu93
16/11/12, 23:42
kommer clutch og trykkplate fra 740 turbo til og holde?
Ja.
Du får lete etter hvor lekkasjen begynner. Jeg trodde jeg måtte ned med girkasse for å bytte bakre simring, men så hadde jeg bare glemt bolten som holder fast peilepinnen... :p
daihatsu93
18/11/12, 17:09
Får ta ut girkassa og prøve med den clutchen :) ser fort om lekasjen kommer fra bakre simring eller ikke, hehe. alt i motoren er nytt, men det kan jo lekker fordet.
daihatsu93
22/11/12, 22:25
Nok en torsdag, og hobbykveld overstått, fikk ny katalysator fra pedersen i dag, kappet den til så den passet på 3" anlegget, + justerte røret fra DP, til første lyddemper, da dette har jævlig dårlig passform, myyye bedre når jeg tilpasset det røret selv :) samtidig som jeg satte på katalysatoren her og sveiset fast, blei fornøyd, skulle bare hatt dp litt lenger opp :)
Tilbake til clutchen som jeg synes sluret av og til ved pådrag i høyt gir, i dag virker det som at det har vært stabilt og ok.. kan oljelekasje komme til cltuchen i det hele tatt? virker nesten som det kan ha vært olje der, men merket ikke dette i 1 eller 2 gir, Jeg har fått tak i en ny cltuch og trykkplate til 740 turbo(ET) fra pedersen, nr på trykkplata er jo helt lik standard F, kommer det til og bli noe annerledes i det hele tatt med tanke på sluring som var før?
daihatsu93
23/11/12, 19:21
Bilen virker som om er i orden. Da er det på tide og prioritere og få stoppet vogna. Har rimelig nye calippere fra biltema rund baut som virker helt ok, men skivende derfra, derimot, er ikke så ok, det er så mye kast i dem under bremsing at bilen nesten går av veien, blir nok og bestille nytt fra meca til uka. prøver bak først, siden bremsene egentlig ikke er mye slitt.
Ellers så er det jo det vanlige bremseproblemet på 240 med lav pedal som ikke er og bli kvitt, tenker jeg prøver og bytte komplett bremsekraftforsterker som jeg har liggende, og håpe at det blir bedre! :)
daihatsu93
28/11/12, 23:12
Nye skiver og klosser bak montert :) tenkte og bytte hele bremsekraftforsterkeren også siden pedalen er litt lav, byttet, og skulle lufte, så røyk den jeg hadde liggende, skrudde den ut igjen, satte inn en gamle, bare med annen sylinder på bremsekraftforsterkeren, luftet, og det ble sånn det alltid har vært, greie bremser, men pedal ca midt på....-.-
daihatsu93
30/11/12, 17:54
For ca en time siden så stod jeg parkert med bilen på tomgang, og begynte og kjenne lukt av bensin, så sjekket jeg under panseret og fant da rimelig stor lekasje ut fra dyse nr 1, har ikke rukket og sjekket så mye mer enda, men hva kan ha skjedd, har dysa takka for seg? noen som vet?
Bør sjekke overgangen fra fuelrailen til dysa? kanskje splinten/klipset er vekk?(om det er det på denne?) var borti det på en audi. Artig opplevelse var det også :P
daihatsu93
30/11/12, 18:32
har bare sjekket clipset som holder fast dysa, virker som den er litt slapp, men jeg tror det lekker på toppen av dysa
Kan jo prøve å skifte den ut om du har eller vet om noen som har?
daihatsu93
30/11/12, 19:34
Feilen funnet, O.ringen på toppen av dysa hadde takket for seg, lånte o-ring fra gamle f motoren! :)
daihatsu93
01/12/12, 13:19
Heldighvis! :)
daihatsu93
01/12/12, 13:55
Legger til noen bilder siden jeg ikke har gjort det på lenge:
Lakket panseret matt svart:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/16.jpg
Men fortvil ikke! denne er det bare og ta av :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/17.jpg
Monterte 3" JT: satte på catalysator fra pedersen uka etter.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/18.jpg
Nytt enderør er på ønskelista :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/19.jpg
Oljelekasjen jeg ikke finner helt ut av... Jeg kjører med åpen ånding, alle pakninger i motor er nytt, men alikevel, var ikke simringen på veiva heller.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/20.jpg
Nye skiver og klosser bak, ja jeg hadde bare blå lakk, alternativet var grønt, bare og og prøve, ble mye bedre, vibrerer ikke under bremsing lenger :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/21.jpg
En heelt vanlig hobbykveld på BMW: fikk ikke bilde av den 4 volvon. :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/22.jpg
Rep av sluring på cltuch, svinghjulet jeg hadde var rævva, så reiste fra gardermoen til langt utti asker for og hente et dreid og sandblåst svinghjul etter at kassa var tatt ut :P Satte på helt ny turbo cltuch fra 740, ble mye bedre :) :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/23.jpg
Kollega som polerte 740n sin. :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/24.jpg
Også synderen av bensin lekasjen :
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/25.jpg
daihatsu93
03/12/12, 22:28
Jeg vet vel kanskje årsaken til problemet, siden lmm sider på orginal stedet og ombygging og alt, Problemet er, feks kjører av gårde i 1 gir, triller, slipper gassen girer til 2 gir og bilen dør/ bremser og da stanger jeg i frontruta for også få liv i seg igjen og komme seg av gårde, ganske irriterendes :P må nesten alltid ha gassen klar før giring. skyldes dette lmm før turbo?, blir det bedre ved og sette lmm før innsuget, og få på dumplokk, kjører med pysventil nå.
Hvis du kjører med lmm før uorginal dump så er det svaret på problemet ditt.. Da registrerer jo lmm lufta som blir sugd inn, også slippe bilen ut halvparten igjen. Ergo, du får feil signaler...
daihatsu93
04/12/12, 22:30
Lmm sitter før turbo, samme som orginalt på 940, og jeg har orginal dumpventilen på turboen, er litt merkelig egentlig, jeg har hørt at det kan bli bedre, HVIS jeg monterer dumplokk, setter på dumpventil, og flytter lmm til innsugssiden, Etter dumpventil :P
Hvor nært turbo'n har du lmm da? Jeg hadde min for nært og da trykke slapp ut så fucka det opp alt ;)
daihatsu93
05/12/12, 17:52
Tja, 10 cm tenker jeg.
Da er nok problemet der.. Helt likt som jeg hadde.. Prøv å lag til noen ordninger hvor den kommer lenger unna ;)
daihatsu93
06/12/12, 22:50
Da skal jeg prøve på det :) men en ting jeg ikke forstår noe av, er når bilen helt plutselig, går på 3500 omrd, uansett, prøvde og dra pedalen opp, ikke noe forskjell, kjørte til jobb i dag, på 3500 omdr i kryss og alt, kommer til jobb, skal dra igjen, da går bilen normalt igjen, på ca 1000 omdr :P og ingen ting har jeg rørt.
Tenker du at når du står på tomgang så får bilen spasmer og plutselig drar opp turtall.. ?
daihatsu93
09/12/12, 18:01
på tomgang pleier bilen stort sett og stoppe. hehe
daihatsu93
13/12/12, 21:25
I dag fikk bilen seg en vask, på tide nå, en uke siden sist, og med det syke saltbruken på østlandet så er det ikke lett og holde bilen rein. Satte også på nytt hjullager + skåler på venstre side foran.
daihatsu93
14/12/12, 20:05
Fikk sotet trekantvinduene i dag, så nå ser den bedre ut fra siden, har ellers brukt snøen til noe vettu også :)
MatsTeigen
18/12/12, 19:44
Fikk sotet trekantvinduene i dag, så nå ser den bedre ut fra siden, har ellers brukt snøen til noe vettu også :)
Foretrekker du dekaltrim?
daihatsu93
18/12/12, 23:06
sotet rutene på riis bilglass. hva tenkte du på? :rolleyes:
daihatsu93
10/01/13, 17:36
Skjer ikke stort mye her, bruker bilen hver dag, fyller to ganger i uka, og vasker et par ganger i uka.
Svampevasket utvendig , vasket og støvsuget inni i dag. liker og ha det reint :) Gidder ikke ta bilder da det er lite folk som ser her :P og at bilen ser litt kjip ut med svartpanser og vinterhjul.
jeg ser:) pøs på med bilder:)
daihatsu93
10/01/13, 17:51
jeg får ta det når det er lyst ute :) er kjett og ta bilder inne på verkstedet :P Men hva mener folk, svarte lister, eller crome lister på denne bilen? så på gamle bilder i går fra sommeren med eiker felger og cromelister, det var jo ganske pent egentlig :)
gikk nettopp igjennom tråden å så på bildene, jeg mener at med denne fargen så passer det til begge deler. like fint:)
har ikke sett noe ordentlig bilde av bilen etter at du lakka panseret svart men trur det var finere før det blei lakka. du får hive ut et bilde så vi får se:)
daihatsu93
10/01/13, 18:11
Lakket med plasti dip, ment som mest lakkbeskyttelse i vinter, rives av til våren :) kommer noen gamle bilder snart, av denne, og andre volvoer jeg har/ hatt
daihatsu93
10/01/13, 18:26
Her kommer noen bilder av bilen, orginal stand :
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/534.jpg
med R felger og helt feil innpress. :
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/535.jpg
Fra salgs annonsen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/536.jpg
Så noen bilder av de andre 240ene.
Jordebilen, før :
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/537.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/538.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/539.jpg
Lakkert svart:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/540.jpg
Så noen bilcrossbiler :
87 GLT før:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/541.jpg
etter:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/542.jpg
annen 245 med bmw m52 motor:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/543.jpg
med en annen 244
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/544.jpg
Og en rusten delebil!
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/545.jpg
daihatsu93
12/01/13, 19:04
Da er søknaden om motorbytte og senkesett sendt :) Motoren er byttet alt men, skrev at jeg ønsket og bytte motor :P
Da vil det være surt å få avslag :P
daihatsu93
12/01/13, 20:01
hehe ja, så skreiv ikke at jeg har byttet motor, så får håpe det ordner seg :)
daihatsu93
12/01/13, 20:01
senkesettet har også sitti der i 2 år, og 4hjulskontroll vart tatt for snart et år siden.
daihatsu93
15/01/13, 19:28
Skjer lite her nå, sist som har skjedd er at bilen ikke startet da batteriet er dårlig, denne kommer nok til og bli brukt i helgene, eller når det er glatt :) Da ny bruksbil er kjøpt.
Naturchips
15/01/13, 21:27
Hvilken bil har du kjøpt da?
daihatsu93
15/01/13, 21:35
98 v70 TDI, har laget prosjekt tråd :)
daihatsu93
30/01/13, 21:50
Da har jeg fått brev fra statensvegvesen, Og ut i fra det jeg har lest så kan jeg bytte motor, og få den godkjent med FK motor :) samt senkesett :)
Føck deg! Sendte søknad i juni 2012 og enda ikke fått noe svar!
daihatsu93
31/01/13, 20:59
Sendte du til riktig e-mail da? :) jeg tror søknaden min gikk igjennom på risløkka i Oslo. tok meg 2 uker ca fra jeg sendte til jeg fikk svar.
Jauda.. Fikk til og med svar om at det ville ta tid.... :p
daihatsu93
02/02/13, 19:40
Ja riktig ja :P Ikkje braa..
Nei... Må dra opp til dem nå tenker jeg. Ringt hundre ganger også!
daihatsu93
03/02/13, 13:15
Det er for dårlig, må jo få orden på det :)
daihatsu93
04/02/13, 21:13
Byttet toppdeksel+ toppdekselpakning i dag, glemte og ta bilder...
Sendte du til riktig e-mail da? :) jeg tror søknaden min gikk igjennom på risløkka i Oslo. tok meg 2 uker ca fra jeg sendte til jeg fikk svar.
Da stemte det jeg sa :) Tok ca 2 uker for meg også på begge 240'ne :) Bra du fikk søknaden godkjent da!
daihatsu93
05/02/13, 20:46
Bra det, og takk skal du ha for det :)
daihatsu93
20/02/13, 20:45
Denne stakkaren står og sparer seg fra salt suppe og dagen ! men når det er håp om tørre veier, eller ny snø bruker jeg den litt. Har fått satt på nye trykkrør, som jeg glemte og ta bilde av, Men tok med bilen på jobben og spylte av den snø og is, og parkerte den i sola og knipsa noen bilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1237.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1238.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1239.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1240.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/02/1241.jpg
Har bestilt nytt batteri til 240en, får det i mårra, så da kan det hende den starter mellom di gangene den blir brukt :P
Vurdert å lakke svart rundt reflektoren inne i frontlyktene? :)
Det gjør utrolig mye med utseendet :)
Legger ved bilde av min gamle 240, med lakk rundt. så du ikke misforstår :P (si i fra om jeg skal fjerne det)
http://www.raceinfo.no/temp/tn_DSC00179_4.JPG
tenkte akkurat på det samma sjøl :) Blir gromt når du lakkerer i blinklysa også! Du har jo sett hvordan vogna mi ser ut ;)
daihatsu93
25/02/13, 21:43
Har tenkt tanken, og har lyst, eneste problemet er at jeg ikke får løsnet skruene til lykta, dem går bare rundt, så der har jeg et problem, men jeg har lakket reflektoren i blinklysa da :)
det samme skjedde med min :P klin inn med wd-40 og dytt ett skrujern forsiktig imellom lykta å karosseri. Funka ihvertfall på min(e) :)
Er sånn plastikk ''mutterholder'' inne i lykta :P ryker bare du ser på den når den er gammel :P
daihatsu93
26/02/13, 20:43
får vel finne på noe der en dag, det gjør seg litt på utseende :)
daihatsu93
07/03/13, 21:16
Kommer en liten oppdatering med bilder etterpå :)
daihatsu93
07/03/13, 21:58
Har siden sist, byttet trykkrør, byttet batteri, fjernet plastidip fra panser, tilpasset eksos, brukt masse bensin, og sliti ut bakdekk. Og selvfølgelig, nesten alltid ny vasket :D Noen bilder:
bybye svart panser! :P vært til stor hjelp mot steinsprut i vinter :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/491.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/492.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/493.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/494.jpg
Dagen økt, tilpasse eksos så den ikke slår hele tiden, små lakkert litt frontfanger og div på kaross, og til slutt (ass lift)
Plastidip "turbo" dekor:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/495.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/496.jpg
emblem fjerning, hadde allerede tatt bort 240gl merke på bildene over:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/497.jpg
Ble fornøyd :)
Ser meget bra ut! Motorommet ser så mye mer cleant ut nå enn det gjorde før :P Og vart skikkelig bra med svart bak skelt og rundt løktene bak ;)
daihatsu93
08/03/13, 07:15
Takker :) små detaljer som teller :) skal rydde litt mer i motorrommet så er vi der tenker jeg :)
daihatsu93
10/03/13, 16:38
Henta med understell i dag med polyforinger, samt radiator med bra el vifte på, snowcap til gammeltypen, nytt prosjekt jeg har, og spylertank til 240 turbo!
daihatsu93
15/03/13, 19:17
Tok turen til E.Winjum i dag, og prøvemonterte ocean felgene. Det ble handel. henter dem til uka :D
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1199.jpg
Hjulbuen bak må justeres litt, men det går :)
Monterte nye bærebruer i går med polyforinger, så er på bedrings vei :)
Ja, de felga er lekre :D Passer så utrulig godt til bilen
daihatsu93
16/03/13, 01:05
Takk for det. likte dem veldig godt selv! Må justere litt hjulbue,og kjøpe meg justerbart panhard stag :P
Litt justering av høyde nå, så er du i mål! :)
daihatsu93
16/03/13, 12:00
Må litt ned foran ja ;)
daihatsu93
24/03/13, 15:08
Da har de nye sommerhjula kommet på bilen, for og bli :) Er veldig fornøyd :) Jada, senk kommer, etter godkjenning, jeg er bare treg.. Noen bilder:) :
Dagen jeg la om : mørkt og dårlig bilde.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1815.jpg
Fikk vasket felgene på jobben :) :
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1816.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1817.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1818.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1819.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1820.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1821.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1822.jpg
Vurderer også og bestille meg 850R vinge, noen meninger?
Go for it :D Like r-vingen på 240.
Lurer på å bestille en selv når jeg har fått ferdig alt det andre :)
Digger de felgene :D Ser flott ut
Kurt
daihatsu93
24/03/13, 15:41
Har veldig lyst på, men er ikke så værts med clean look heller, men faen heller. alle kan ikke ha det samme :P Takk :)
Marius Skau
24/03/13, 17:07
Er dokk ikke rekti nagla? Kjør rundt på sommerdekk på det føret?
Det der er helt klart det dummeste jeg har sett noen har gjort her inne noen gang. Helt tydelig at du fremdeles bor på en plass med full vinter enda noen uker, også legger du på svinglatte, totalt uegna sommer dekk. Får bare håpe du ikke skader noen andre enn deg selv.
daihatsu93
24/03/13, 19:31
Bruker kun bilen når det er tørt på veia. har 2 andre biler her hjemme som brukes hver dag til og fra jobb som står med vinterdekk, så kommer det snø, eller er mye is en dag, står denne i garasjen.
daihatsu93
24/03/13, 19:33
Har vært knusktørt på veia her i snart en mnd , og bilen skal ikke ut i snø/saltlaka noe mer i vår.. Vet at det ikke er smart, men bruker den ikke hvis det kommer snø på veien.. da burker jeg v70n.
Det der er helt klart det dummeste jeg har sett noen har gjort her inne noen gang. Helt tydelig at du fremdeles bor på en plass med full vinter enda noen uker, også legger du på svinglatte, totalt uegna sommer dekk. Får bare håpe du ikke skader noen andre enn deg selv.
Tja.. som Henrik sier så har det vært bar asfalt her i snart en måned. Bilen hans står parkert på en parkeringsplass der snøen ikke har smelta enda. Er GANSKE mange i jessheim traktene som har lagt om allerede.
Det er jo knusktørt på vega rundt her da, så ekke no problem å kjøre på sommarshjul:)
Vart hvertfall grisegrom me nye sommars sko!!
Kjenner je blir litt missunnerlig:/
daihatsu93
24/03/13, 20:18
har ikke hender hender nok til og telle hvor mange biler som var på street meet på jessheim i går som hadde sommerhjul :P
Marius Skau
24/03/13, 20:20
Gi beskjed når du kjører ihjel en onge ^^
Jeg ville ikke tadd den sjansen :) Men ditt valg ^^
Ekke no farligere å kjøre me sommarshjul nå enn om sommer'n når det er tørt på vega..
Men skal sørge for at du er den første som får vite det hvis er skjer no:)
daihatsu93
25/03/13, 16:45
Vil ikke diskutere med noen,jeg skjønner godt hva dere mener. men midt på lyse dagen på østlandet i akershus : :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1881.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/03/1882.jpg
kommer snøen. ja da står 240n i garasjen der den står hele uka :)
Så mye snø og is det var på vegen a! :o
daihatsu93
25/03/13, 19:40
Våren har kommet. gleder meg til sommer. er ikke lenge til første volvo treff på ringbanen, du er med dit eller? :)
Våren har kommet. gleder meg til sommer. er ikke lenge til første volvo treff på ringbanen, du er med dit eller? :)
Tja, kanskje je skar ta turen dit :)
daihatsu93
27/03/13, 15:36
Tatt utvendig vask for andre gang i dag! :) siden jeg ikke klarte og holde bilen rein fra jeg reste fra jobben til jeg var hjemme, så da vasket jeg en gang til, så da er Jeg og 240n klare til Strømstad i morgen! :D
daihatsu93
29/03/13, 12:07
Tok nok en utvendig vask i dag+ lett rydding og vask av bilen innvendig, kan legge til bilder, men blir mye av det samme igrunn :P
daihatsu93
31/03/13, 17:20
Gir opp og vaske denne, like ille etter 2 meter med vanni veien, vurderer og sette på rallyskvettlapper foran for og unngå at bilen blir så fort møkkete, med tanke på at Mk18 felga er litt for breie foran. Veldig usikker på om jeg skal bestille meg 850R vinge eller ikke, enda mer som kan blir stjælt bare? :P Men har lyst på no nytt :)
Kjenner igjen den :P Vasket s60'n og den er like skitten etter noen få meter. Men fått bort saltet på den ;)
Men kjenner jeg savner å kjøre 240 ;)
daihatsu93
31/03/13, 18:50
blir saltet bare det er litt vann som fryser til i en rundkjøring eller noe slikt, møkk. men pga at snøen smelter er det ikke til og unngå møkkete vann langs veien :P godt det snart er sommer :) da er bare pollen et problem, men så lenge det ikke er salt så er det greit :P Tror det blir til at jeg kjøper meg R vinge, noen som vet hva frakten kommer på?
Du kan jo ta turen til bcb da, ca en times kjøretur, og kjøpe vingen der ;)
daihatsu93
01/04/13, 11:45
Har bestilt den alt jeg hehe ;) Er litt lat...
kommenterer litt seint, men jeg synes de felgene kledde bilen godt :)
blir sikkert fint når du får på den vingen og :)
daihatsu93
01/04/13, 12:58
Takk for det! :) Blir spent på og se åssen den blir med vinge :)
Dieselsmoke
03/04/13, 10:31
jeg syns du burde hatt orginal classic vinge. Men det er nå min mening :)
daihatsu93
03/04/13, 17:15
Det var bare det og få tak i det da :P
daihatsu93
03/04/13, 17:18
Kjører nå med en ukjent chip, den lader 0.8- 0.9 bar og funger greit, men plutselig, av og til lugger den, noe som er litt plagsomt. prøvde chippen jeg fikk med motoren, også den ukjent, den fungerer dårligere, og får bare fuelcut, og det lukter skikkelig dritt av eksosen.. Noen som har no forslag til chip jeg bør velge. motoren er standar uten om 531 toppen, 3" eksos 13c trubo. vi ha ladetrykk på ca 1 bar..
Larsgunnar
03/04/13, 21:26
Vikingchip'en er vel rimelig standard på disse "300-oppsettene". :)
daihatsu93
03/04/13, 22:30
hører både bra og negativt om dem, men jeg får se! Nå så fungerer den jeg har brukt lengst, byttet plugger og skudde opp ladetrykket til 1 bar nå og det fungerer greit :)
daihatsu93
06/04/13, 15:33
Tatt noen bilder nå. fått på R vingen også :) :
Nyvaska 240 og V70 med sommerhjul :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/426.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/427.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/428.jpg
Satte på R vinga i går, lakkerte fort og gæli bare, ikke bra resultat av lakkering, men blei fornøyd med monteringa :) :
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/429.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/430.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/431.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/432.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/433.jpg
Hva synes dere? :)
Meget bra :D Liker hva jeg ser.
Dan Bay-Johansen
06/04/13, 15:57
Nice =)
ellingsøyern
06/04/13, 15:59
Hva synes dere? :)
blå 740en i bakgrunnen, din sin?
daihatsu93
06/04/13, 16:09
Takker :) det er en kompis sin :)
ser bra ut med den spoileren, gleder meg til jeg skal montere min:)
daihatsu93
06/04/13, 16:49
Det blir vel snart noe alle har, men samtidig så er det den eneste uorginale som ser bra ut da :) Blir ikke for mye plast heller^^ Blir bra det vettu :)
daihatsu93
14/04/13, 14:54
I dag har bilen vært en tur på bremserulla, og effekten ble mer en jeg hadde forhåpninger på :) Bilder og film kommer etterhvert, noen som gjetter hva effekten ble?
ellingsøyern
14/04/13, 16:18
tipper ca 250 med tanke på trykket du kjører på å oppsettet ellers..!
daihatsu93
14/04/13, 19:08
Litt mindre, men alikevel greit med tanke på at den nesten er helt orginal bortsett fra 531 toppen og chip.
Litt mindre, men alikevel greit med tanke på at den nesten er helt orginal bortsett fra 531 toppen og chip.
Skriv opp hele motoroppsettet (og trykket) ditt når du paster bilder av papira :D
kan jeg gjette på 200 whp ? uten at jeg vet trykket dere kjørte på.
daihatsu93
15/04/13, 17:00
Oppsettet er ikke veldig spennende men det er en ny overhalt standard FK blokk, med 531 topp med enten VX kam eller A kam usikker.. Lettere frisert innsuskanaler.
Får ladetrykk på 2500 rpm ca. 940 intercooler, 13c turbo, ukjent chip, men fungerer greit, lader 1.bar. M45 girkasse og 1031 bakaksel med 3.54 utv. Snart med sperre! :D Legger ut bilder etterpå :)
Dieselsmoke
15/04/13, 20:37
210 på hjula ;)
Steelseries850
15/04/13, 20:49
Regner på ca 235 ? hk :P bare ikke gå over 1 bar :P
daihatsu93
15/04/13, 20:55
Dro vel 4 drag mener jeg og huske. dieselsmoke er ganske close her, 210Hk , 32.5 KG moment i motoren blei det. blir vel noe og 190 hk på bakhjula. Legger ut noen bilder:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1159.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0696_zps575d0fb4.jpg.html)
Nede i rulla:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1160.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0697_zps048d7a55.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1161.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0698_zps51ed761b.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1162.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0699_zpscca0eadd.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1163.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0700_zpse6f7eafa.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1164.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0701_zps6ba4bbec.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1165.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0703_zps7df4972b.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/04/1166.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0704_zps9d835bdb.jpg.html)
Det som er skrevet med penn på papira er det som er riktig. ladetrykket er 1 bar-1.1 i følge klokka fra biltema, hvor nøye den er vet jeg ikke. Data maskinen skriver 1 tall for mye på papira, bare fjerne ett tall.
Det neste jeg skal gjøre er og sette inn Aussie Lockeren jeg kjøpte med :)
Bare for sammenligning, min 240 med B230FK, viking ecomax og 0.8 bar i trykk bremsa 183hp..:)
daihatsu93
17/04/13, 16:22
det er ikke så veldig langt unna det :) Noen her som har erfraring med monteringav Aussie Locker? jeg har kjøpt en locker som sitter påmontert i "huset" som stammer fra 1030, kan jeg sette denne rett inn i 1031 akselen, jeg skal bare flytte over speedometerringen som sitter i diffen jeg har nå, Jeg har NULL erfaring med chims og sånt, så mottar tips med stor takk!
daihatsu93
19/04/13, 17:11
Skjer stadig noe nytt om dagen med denne nå! Samtidig som jeg bremset bilen kjøpte meg med en Aussie Locker, har fått tak i forsterkede drivaksler i tillegg, så tror det bør holde til sladding? :P Siden det snart er trackday har jeg bestilt med Bilsten Clubsport fra pedersens-Racing i dag, blir vel og montere disse til uka :)
Hentet meg en midtkonsoll fra 740 med armlene og koppholdere foran og bak, kappet og grovtilpasset denne i dag :)
Aussie locker ja :p Skal ikke bli mye comfort igjen i den her bilen? ;) Blir veldig mye klakking fra klokka med den i bakakslen. Blir bra med Club Sport! :)
daihatsu93
19/04/13, 20:01
denna skal brukes til alt :) bruker den ikke hver dag, så det er det samma :) alt annet enn sveisa, locker er jo nesten som sveisa men :P. bilstein blir bra ja!
ellingsøyern
19/04/13, 20:05
det har jo komt lockere som nesten ikke bråker nå, til samme pris som aussie
daihatsu93
19/04/13, 20:15
Prøver og ser åssen det funker, jeg driter i om det bråker, bare det funker, jeg skal ha det gøy på bane :)
daihatsu93
24/04/13, 20:31
Fikk pakka mi fra Pedersen i dag, begynte og montere, selvsagt starte jeg bak siden der visste jeg det gikk greit uten problem. så bak er jeg ferdig :) Foran derimot, går det aldri på skinner, 1 problemet jeg har er at bremserøra får jeg ikke løsnet, da må jeg legge opp nye rør og det gidder jeg ikke legge nytt. Så da gjør man det så vanskelig som mulig, løsnet bærekula på begge sider, og løsnet demperen på toppen i motorrom, eneste jeg sitter igjen med er og få av endeledda, muttern har jeg fått av, må låne med meg noe verktøy og varme opp med, + klemme som kanskje klarer og løsne. Biltema sin varte akkuratt i 5 min så knakk den. -.- fjørbeina foran er noe bedre og bytte på v70!
Hadde ingen problemer med å ta ut fjørbeina på 242 delebilen jeg henta for litt sida. Bare løsna i toppen og stabstaget var allerede tatt av, så var det bare og bruke litt makt så fikk vi bikka det ut :p Kanskje ingen god løsning om du er redd for skjerma ^^ Men vi fikk ut demperne på 10 min ca, uten å skade skjermer eller noe.
Endeleddet er piece of cake å få ut av kon: To hammere, en på hver side av der konen sitter og bank, "pop" sier det da og endeleddet er ute :p
daihatsu93
25/04/13, 19:15
Brukte noe nytt og velfungerende El varme sak fra jobben, metallet ble rødglødene, og banket til med luft hammer. endeledd av :) fått vippa ned fjørbeinet, nå sitter bare den jævla "skuren" i fjørbeinet som holder støtdemperen -.-
daihatsu93
28/04/13, 19:55
Dempere rundt om byttet! + bremserør og slanger høyre side foran, bannet noen timer for det+ en nødelagt nakke, men fikk det sammen tilslutt, og fikk kjørt 2 runder på ss2 på lørdag! sidlengs gikk det i allefall :P Aussie locker neste prosjekt :)
daihatsu93
10/05/13, 20:46
Liten bilde update her da, sperre prosjektet har blitt lagt på is, da jeg vurderer truetrack i stedenfor locker.
Noen bilder da :)
Diverse bilder av demper bytte.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/771.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0747_zps49102f2d.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/772.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0741_zps21dd2a94.jpg.html)
Veldig usikker på om denne skal monteres :
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/773.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0739_zps9d1246d3.jpg.html)
Måtte laga noe så jeg fikk løsnet gamle demperen :
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/774.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0738_zps2c6be693.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/775.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0731-1_zps48ba1cf4.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/776.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0730_zps414ae2ac.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/777.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0809_zps99771bdd.jpg.html)
pakke fra pedersen, hmm spent på hva det var :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/778.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0727-1_zps81234c92.jpg.html)
Bilstein clubsport :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/779.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0728_zps2453e50c.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/780.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0719_zps628f2f24.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/781.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0718-1_zpsab495704.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/782.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0717_zps7a5a1cb0.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/783.jpg (http://s1139.photobucket.com/user/daihatsu93/media/IMAG0716_zps5802f5b1.jpg.html)
Hvordan ble endringene ? Hva ble prisen? ;)
daihatsu93
12/05/13, 14:03
7300 kr levert på nærbuttikken, og mye banning seinere så ble jeg ganske fornøyd :) Byttet ut førerstolen til noe som henger med litt mer i svinga :) stor forbedring med dempere for og si det sånn :)
daihatsu93
15/05/13, 21:47
Montering av locker gikk til helvette da jeg ikke har erfaring eller verktøy til og chimse med, trodde ikke det var nødvendig her, men det ble stor slakk i hele diffklumpen med lager og alt. ble forbanna, så har tatt ut hele akselen, funnet fram en eldre 1031 med sveisa sperre og feil speedometer ring! men da får jeg i allefall kjørt da! :P
ellingsøyern
15/05/13, 22:30
skal da ikke vær nnødvendig å shimse en åpen diff vel?! bortsett fra orginal shimsinga da. truetrac må du shimse, orginal lsd og forsåvidt men på lamelldiffen får man kjøpt shims som skal passe
daihatsu93
15/05/13, 22:34
demonterte selve diffen, tok ut orginal innmaten, og satte inn lockeren. jeg byttet også lager på diffen, da jeg ikke fik dem av hele, satt en sånn blekk plate over bolta til kronhjulet. fant ut seinere at jeg bare kunne kappet av dette. men når jeg skulle montere sammen, synes jeg det var litt drøyt med slakk! :( så tok ikke sjansen for at det skal havarere, så hele akselen ble tatt ut og erstattet med en litt eldre 1031 som er sveisa, med feil speedometerring og alt,men skal da få kjørt :)
ellingsøyern
15/05/13, 22:38
kjøpte du nye lager og brukte på den du satt inn?
jeg kjøpte lager fra summit, og da måtte jeg bruke den gamle skåla som er utapå lageret, med den nye ble de 0.5-1cm klaring på hver side av diffen.
er forresten kanskje int i sperra om du selger den for en vettug pris:)
edit: her er en grei guide
https://www.youtube.com/watch?v=ruklIjF7orA
daihatsu93
15/05/13, 22:45
satte på nye lager på 1031 klumpen jeg monterte den inn i, samme aksel som alltid har stått der, la også i mellom chimsa som ligger mellom diffhuset og lagrene, får se hva jeg gjør etterhvert, kan hende jeg kjøper torsendiff fra bakaxel.se :P
ellingsøyern
15/05/13, 23:04
hvor mye slakke var det snakk om da? skjønner du hva jeg mener når jeg sier skåler? de som er utapå lagera å skal holde på plass diffen på en måte, de var det forskjellig bredde på når jeg monterte nye lager på min 1031 klomp
daihatsu93
16/05/13, 07:32
det var ganske mye. kunne stramme dem slik at det ikke var noe slakk, men om det da detter fra hverandre når det blir belastet. Ja de lagrene der, bærelager, ser ut som dem som siter på veiva i motoren :P
daihatsu93
16/05/13, 20:08
Da var sveisa sperreakselen montert :) vasket og klar for litt crusing i kveld ;)
daihatsu93
19/05/13, 19:52
Fått gjort i litt diverse i dag også. Montert catch tank i alu, prøvd og lage noe midlertidig kjøleanlegg. lagt på litt eksosbandasje på downpipe. Byttet motorfeste, da det "forsterka" festet fra pedersen røyk, på under 1 år.. tatt motor vask, + under bilen, og selvfølgelig svampevasket utvendig. Så da er bilen klar til i mårra :)
daihatsu93
20/05/13, 22:13
Hatt det utrolig moro på ss2 i dag! kjørte på mitt beste på 1.10.?5 eller noe :P fornøyd med det, fikk svidd av litt gummi og kjørt litt sidlengs også, artig :)
daihatsu93
21/05/13, 21:29
Var hos Haug på forumet i dag, og hentet meg matt turteller og trerader med 2 målere :)
intr. i å selge sperra? ;)
daihatsu93
21/05/13, 21:46
Hadde i grunnen tenkt og få satt den sammen og montert den men :P Får se, selger ikke enda før jeg har bestemt meg for hva jeg skal kjøre med.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.