PDA

Vis full versjon : Nivå på kjølevann går opp og ned, 850



hammerpaal
19/03/12, 19:07
Har hatt store variasjoner i nivået på ekspansjonstanken til kjølevannet i hele høst '11 - vinter - vår '12.
Mistenkte lekkasje da nivået sank, og utelukket gåen toppakning når hvit eksos uteble.
Nå når mildværet har kommet har nivået økt igjen og steget til over max når motoren er driftsvarm.

Kan jeg ha en termostat som ikke åpner/lukker, luft i systemet som forårsaker dette?
- PS: termostaten min hopper litt opp og ned hvis det er minus i luften.

MacGyver
19/03/12, 20:02
virker ut som termostaten din ikke er helt god og slipper vann igjennom selv om den skal være i lukket stilling, dette er ganske vanlig og jeg hadde skiftet denne uansett (koster såpass lite)
Men mulig årsak til variasjonene kan jo være temperatur som påvirker vannets egenskap (ekspanderer og komprimeres) det har jeg sett på min bil også. men dette er jo selfølgelig spekulering siden jeg ikke kjenner til noe historikk.

850GLTsilver
19/03/12, 22:52
Trenger ikke se noe hvit røyk selv om toppakning har vandret.
På min "Emil" så var det kun på kjølevæskenivå jeg fant at den hadde røket.

Men selvfølgelig, det endte jo med stadig påfylling av kjølevæske.
Mister du kjølevæske?

hammerpaal
20/03/12, 00:01
Trenger ikke se noe hvit røyk selv om toppakning har vandret.
På min "Emil" så var det kun på kjølevæskenivå jeg fant at den hadde røket.

Men selvfølgelig, det endte jo med stadig påfylling av kjølevæske.
Mister du kjølevæske?

Jeg mister ikke direkte kjølevæske, men den "gjemmer" seg når det blir kaldt og da synker nivået, kommer tilbake til normalt nivå når det blir varmt i været. :p

850GLTsilver
20/03/12, 02:05
Jeg mister ikke direkte kjølevæske, men den "gjemmer" seg når det blir kaldt og da synker nivået, kommer tilbake til normalt nivå når det blir varmt i været. :p

Ganske sært ja.
Systemet er jo i grunnen ganske så tranparent, altså samme trykk i hele systemet hele tiden.
At det varierer mellom maks og ned mot minimumsmerket er ikke direkte uvanlig, men kan kanskje forklares med en dårlig fungerende termostat. Tempmåleren skal være rimelig stabil sånn Ca Kl.3, litt over. Og dette skal den normalt klare greit ned mot minus 20 i alle fall. faller den under dette så kan nok termostaten være synderen.
Men blir det så lavt nivå at lampa for kjølevæska tenner eller?

hammerpaal
20/03/12, 18:13
Ganske sært ja.
Systemet er jo i grunnen ganske så tranparent, altså samme trykk i hele systemet hele tiden.
At det varierer mellom maks og ned mot minimumsmerket er ikke direkte uvanlig, men kan kanskje forklares med en dårlig fungerende termostat. Tempmåleren skal være rimelig stabil sånn Ca Kl.3, litt over. Og dette skal den normalt klare greit ned mot minus 20 i alle fall. faller den under dette så kan nok termostaten være synderen.
Men blir det så lavt nivå at lampa for kjølevæska tenner eller?

Lampa er tent hele tiden, men det er pga. flottøren i ekspansjonstanken som har sunket til bunns. Antakeligvis derfor tidligere eier koblet fra kontakten.
Vinter '11 så var det rimelig kaldt og da gikk temperaturmåleren et godt stykke under kl 3.
Når jeg skal skifte termostat, vil det da lønne seg å tappe alt kjølevann? - Må skifte noen av slangene + ekspansjonstank.

850GLTsilver
20/03/12, 20:07
Lampa er tent hele tiden, men det er pga. flottøren i ekspansjonstanken som har sunket til bunns. Antakeligvis derfor tidligere eier koblet fra kontakten.
Vinter '11 så var det rimelig kaldt og da gikk temperaturmåleren et godt stykke under kl 3.
Når jeg skal skifte termostat, vil det da lønne seg å tappe alt kjølevann? - Må skifte noen av slangene + ekspansjonstank.

Blir bittelitt søl, men det går helt fint å skifte termostat uten å tappe ned anlegget.
Du vil nok oppleve svært mye positivt ut av dette å få byttet den ja.

hammerpaal
21/03/12, 16:47
Blir bittelitt søl, men det går helt fint å skifte termostat uten å tappe ned anlegget.
Du vil nok oppleve svært mye positivt ut av dette å få byttet den ja.

Da prøver jeg på det til uka! Satser på at det går fint å få løsnet termostatboltene, har nye bolter liggendes. :)