PDA

Vis full versjon : Bagasjeluka har låst seg. XC70 2002



Kim74OTic
19/03/12, 10:04
får ikke opp bagasjeluka på min XC70 og vet at det har vært en tråd her en plass der folk har funnet dette ut. så hvis du vet hva som kan være galt så gjerne svar :o
PS: Har to biler med dette problemet i familien, så 2 fluer i en smekk hvis noen vet noe :)

aarnes
19/03/12, 10:41
Vil den ikke låse seg opp? eller fungerer ikke brytern?
Anbefaller deg å søke litt om du vet at det finnes en løsning ;)

FroBe
19/03/12, 11:20
Hvis det har blitt brudd i ledningene til den elektriske låsen har du et problem.
Disse ledningene blir bøyd frem og tilbake i overgangen mellom hengslet og bilen og kan ryke.

Får man tilgang til disse ledningene ved å ta av dekslene i taket i bagasjerommet?
Jeg lukket meg inne i bagasjerommet en gang jeg skulle sjekke noe og det var drittvær ute, da oppdaget jeg at det ikke var noe håndtak for å åpne fra innsiden...

Kim74OTic
19/03/12, 22:32
hvis jeg låser bilen og låser opp igjen hører jeg at ikke bagasjerommet blir låst opp.

vet det går ann å skru av dekselet på innsiden av bagasjeluken, men de skruene er selvfølgelig under luken og den er jo lukket :p

Ola Hagen
20/03/12, 20:22
Har du sjekket om det er noen skader på ledningen i "knekken" i åpningen? Kan bli brudd der etter mye åpning og lukking av bakluke.får løsne venstre plast skinne langstrakte høytaler gitteret, og bortover framover så sitt det en skrue som er 12mm eller 13 mm. Så er det bare å løsne. Så vil du se en ganske stor kontakt litt oppe på stolpen bak baklyset, og over der igjen er ledningene. Er god plass der så du kan le på de og sjekke etter brudd.

NB må løsne plasten i taket også. Du løsner taklampen med ei flat skrutrekker også vil du se skrue oppi der.

Kim74OTic
21/03/12, 09:42
har ikke sjekket etter der nei, men er det noen måte å få opp bagasjeluken på ?

FroBe
21/03/12, 11:22
Er det brudd på en ledning kan du få opp bagasjeluken ved å reparere bruddet og låse opp på vanlig måte.
Brudd kan man i sjeldne tilfeller se ved at ledningen har unaturlig knekk, andre ganger må man trekke i dem for å se om isolasjonen strekker seg der kobberlederne er brutt.
Sjekk gjerne ledningsdiagrammet, der kan man se fargen på ledningene som er relevante for låsen.
I følge dette (http://www.matthewsvolvosite.com/downloads/2003_V70_XC70__XC90.pdf) diagrammet sitter det også en 10A sikring 3/78 i bakre sikringspanel (bak bakhjulet på førersida). Den ryker nok ikke med mindre ledningene i hengselet kortsluttes til gods, men det kan lønne seg å sjekke.

vikry
22/03/12, 22:01
Det enkleste er ofte best. Jeg trodde lokket mitt hadde låst seg. Dro i hendelen og ingen ting skjedde. Inntil jeg trykket hendelen framover og hørte et klikk. Og vips så lot luka seg åpne. Mekanismen var bare blitt treg. Ville bare nevne det.

Kim74OTic
23/03/12, 22:19
Da begynner jeg nederst først, og jobber meg oppover :)