Vis full versjon : larsverm - 93 240SE
Jeg har to biler som svarer til tittelen: 93 240SE:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1437.jpg
Bruksbilen, som får utstå alt slags vær ved alle årstider:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1438.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1290.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/1025.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1439.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1440.jpg
Denne bilen ser ganske OK ut på litt avstand, men den har sine bruksspor i lakken og på andre måter. En bra, gammel bruksbil, og målet er som jeg ser det nå at den skal fortsette å være det. Jeg sørger for vedlikehold, og ikke bare så den blir EU-godkjent, men jeg legger også vekt på at det meste/alt av utstyr og detaljer virker. Det er jo en SE, så den har litt av hvert... :p Når det gjelder lakk, er målet først og fremst å holde rusten i sjakk. Snart må jeg ha litt Brunox på noen flekker på og ved siden av bakluka, ser jeg.
Jeg har ikke store planer om "oppgraderinger", annet enn at jeg har bestilt R-Sport-trekk til forsetene.
Og så er det "arkiveksemplaret":
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/03/2678.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/1026.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1102.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1103.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1448.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/12/1104.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1449.jpg
Denne har gått 45.000 km, og målet er at den skal fortsette å være en "nesten ny" 240. :p
Etter at disse bildene ble tatt, har jeg byttet den ene baklykten, det hjalp litt. Ellers trenger jeg lommene på innsiden av dørene, de er skadet på begge sider - har prøvd noen steder, men ikke fått tak i slike ennå.
Det verste er noen ganske grove riper i lakken - og den verste ser vi faktisk klarest på avstand på det øverste bildet i post nr 1 - i overkant av venstre forskjerm.
Dei ser flotte ut begge to:) Viss du hadde friska opp fargen på listene nederst på dørane på stasjonsvogna litt og kanskje gjett kanalane eit nytt lag med maling eller sånn tectyl som tørkar trur eg det hadde gjort seg:) ellers sns eg han ser veldig fin ut den og:) Du har sikkert tatt godt vare på han:)
Jeg har hatt 245en i nesten sju år og har hele tiden satset på å begrense forfallstendensene, ja. :p Må gjøre en liten innsats igjen til våren/sommeren.
Når det gjelder listene nederst m m smører jeg på noe svart (hva det nå heter) i forbindelse med vask og polering. Ikke før til våren eller sommeren det heller, tror jeg...
Nice :) Jeg hadde en 93' 245 med samme farge som Sedan din. Det er en nydelig farge :) Hva er den fargekoden igjen? :)
Du skulle også ha hatt sort grill på 245`n. Eneste delen som var av krom... Ble liksom "finn 1 feil på bilen" :D
Pene biler!
Skulle hatt det, ja - og det kan vel hende jeg ordner det snart. :) Men jeg har akseptert å ha det slik så lenge, for det er litt stilig med grill som står i kontrast til resten av bilen også - og den er lett å kjenne igjen.
Tror denne "vinrøde" kan ha koden 409...?
Jan-Einar Jenssen
19/03/12, 11:58
jeg er litt sær, så jeg likte at vogna hadde chromegrill :p
så mycket bra ut disse 2 :) den røde er helt klart en favoritt ja. ordentlig lågmilare! :D
er det automat i begge disse?
men trenger den røde nytt eksosanlegg? eller ser jeg feil?
Korrekt, bortsett fra at bildene ikke er helt nye... :p Jeg har byttet mesteparten av eksosanlegget på den røde etter at bildene ble tatt.
Det er automatgir på begge, men originalt bare på den røde. 245en har tydeligvis blitt ombygd på et tidspunkt. En stund etter at jeg hadde kjøpt den begynte jeg å mistenke at den skulle ha hatt manuell kasse originalt. De synlige detaljene (dekselet rundt spaken) er litt annerledes enn i brosjyren og på den andre bilen, og VIN/chassisnr er sikkert bevis godt nok... Jeg går ut fra at det er samme type girkasse i begge to, selv om girskiftene på 245en ikke er fullt så behagelige som på 244en.
Jan-Einar Jenssen
19/03/12, 13:04
Korrekt, bortsett fra at bildene ikke er helt nye... :p Jeg har byttet mesteparten av eksosanlegget på den røde etter at bildene ble tatt.
Det er automatgir på begge, men originalt bare på den røde. 245en har tydeligvis blitt ombygd på et tidspunkt. En stund etter at jeg hadde kjøpt den begynte jeg å mistenke at den skulle ha hatt manuell kasse originalt. De synlige detaljene (dekselet rundt spaken) er litt annerledes enn i brosjyren og på den andre bilen, og VIN/chassisnr er sikkert bevis godt nok... Jeg går ut fra at det er samme type girkasse i begge to, selv om girskiftene på 245en ikke er fullt så behagelige som på 244en.
aha, sikkert noen som har vært dårlig til beins eller noe som har hadd den før. siden det er blitt bygd om den veien.
Mistenker noe slikt, ja. Men så lenge det virker så bra som det gjør, lar jeg det være som det er. Men skulle jeg få girkasseproblemer mens resten av bilen fortsatt er verdt å ha, kan jeg jo kanskje bytte til manuell igjen - så ville bilen komme nærmere original stand igjen også.
Har fått 245en EU-godkjent i dag. Måtte bytte støtdempere foran og en bremseslange først.
Ikkje verst:) Gjorde du jobben sjølv eller gjorde dei det på verkstad?
Ble nok verksted, dessverre. :p
Jeg ordner stort sett bare ganske overflatiske ting selv, og ikke har jeg noe brukbare "fasiliteter" for å gjøre noe særlig her hvor jeg holder til heller. Det ville ha vært bedre om jeg kunne ordne det "sørpå" til sommeren. Da hadde jeg eventuelt hatt bedre muligheter med plass og utstyr hvis jeg skulle ha begynt å gjøre det selv - og uansett tilgang til verksteder som utfører jobben en god del billigere...
Verkstaden her er veldig grei til EU-kontrollar. Eg trur dei har godkjent ganske mykje som ikkje skulle vore godkjent:p
Ein må jo ha litt utstyr for å skifta støtdemparar, og so er det ein del arbeid. So det er stor prisforskjel på verkstadane dar oppe og bort på Østlandet? Det er no litt rart viss dei gjer samme jobben:p
I denne byen langt mot nord slipper jeg etter hva jeg kan se ikke unna med mindre enn drøyt kr 1.000 pr time. I bygda jeg kommer fra på Østlandet er det mange verksteder og konkurranse, til dels betraktelig lavere priser pr time - og det hjelper å kjenne dem som driver verkstedene personlig, eventuelt kjenne noen som kjenner... Men siden nummeret på 245en slutter på 3, må EU-kontroller og tilhørende reparasjoner utføres om vinteren, og da er jeg og bilen i nord.
Åja. Her er det omvendt. Eg trur dei tar ein tusenlapp i timen i Bergen der det er hard konkurranse, men her som det er to verkstadar i kommunen, og dei ligg fleire mil frå kvarandre, er det mykje billigare:p
Kor longt er bilen gått forresten?
He he, ja. :D Det er interessant å ha begge disse bilene å sammenligne, for jeg kjenner klart forskjell i slitasjegraden, selv om 245en stadig er høyst akseptabel. Den er god å kjøre med, men det skrangler litt i dashbordet og deromkring. 244en kjennes litt "strammere" og er nesten fri for knirking og skrangling. Med vedlikehold og fortsatt pen bruk tror jeg 245en fungerer som en OK bruksbil så lenge jeg bare vil. Jeg ser ikke alvorlige forfallstendenser. Men jeg sliter med å bli helt kvitt rusten på bakluka.
Ja ein må jo rekna med at ein bil som er gått 270000 km er meir sleten enn ein som er gått mindre enn 50000:p Eg syns 242en min er god å kjøra, men han var sikkert endo bere når han var ny, sjølv om eg ikkje kan påpeika nåken feil på hjulopphenget på han. Men det er jo mange foringar og sånt som blir sleete etter kvart... skranglinga kan kanskje komma frå dørane, det skrangla i alle fall litt i nåken av dørane på 245en min, og når eg tok av dørtrekka viste det seg at det var eit stag til låsemekanismen eller kva det var, som låg og slo berti døra, so der er det berre å teipa på nåke mjukt. Men sånne lydar kan vera veldig vanskelege å lokalisera:( Det kan jo vera kva som helst. Fortsett med å gje han godt vedlikehald du, og kjør fint, so kan ein god gammal Volvo vara lenge. det er som regel rusten som tek dei til slutt, so pass på den og ta det med ein gong det kjem, for når det først bjynnar å rusta går det fort..
Får passe på det, ja. En grunn til at jeg sliter med rust på bakluka, er sikkert at dette er en av de sakene som jeg faktisk prøver å gjøre noe med selv... :p
Jeg fikk tatt antirustbehandling på undersiden for kanskje fire år siden - sikkert lurest å få tatt en etterbehandling i år. Ellers bør vel disse senere modellene også være bedre rustbeskyttet i utgangspunktet enn mange eldre modeller var...?
Med godt vedlikehold må denne kunne holde skikkelig lenge. Det er fortsatt ganske mange 240er som er mye eldre og som med godt vedlikehold fortsatt er gangbare bruksbiler i dag. En 93-modell bør i prinsippet kunne være best av dem alle.
Stygt redd for at skrangling og knirking sikkert kan være vrient å lokalisere og eliminere, ja. Jeg tror det stort sett kommer fra plastdeler og deksler rundt varmeapparat, luftekanaler, instrumenter, rattet osv. En mulig vei å gå kan sikkert være å demontere litt forskjellig og skru på plass igjen med "lyddempere" rundt skruene.
Om jeg får si min mening, så Ja og nei.. Min er faring med 200 serien er blitt ganske stor på de årene jeg har drevet med dem. Jeg har hatt mange av dem, og reparert enda flere. Stålkvaliteten er dårligere på senere modeller enn på tidligere. tynnere plater er det også. Et "råkarosseri" fra 85'-93' er ca 25kg lettere enn et råkarosseri fra 75'-84'. Da snakker vi selvsagt om to like karosserier, og ikke 245 VS 244.
Facelift-bilene fra August 85' og oppover har generelt dårligere materialkvalitet enn tidligere, men fra 87' fikk de bedre karosseribeskyttelse. Men det er ikke dermed sagt de løse karosseridelene har fått samme galvaniseringsbadet.
På biler som har vært skadet, så er delene skiftet ut med tilsvarende deler uten galvanisering.
Skruer, bolter, bærebruer osv, ser verre ut på >85' biler enn de eldre. Jeg har et par stk fra 75'. De er i langt bedre forfatning i understell, bruer, oppheng osv, enn biler jeg har hatt fra 90'-93'. Vedlikehold har alt å si.
Om du sliter med rust i bunn av bakluka, så vil jeg gi deg et lite tips om du klarer å leve med litt tørkejobb en stund.
ta av trekket til bakluka, og sprøyte inn sagkjedeolje i bånn på luka. la gjerne bilen ha stått i sola, så den er god og varm i metallet. gjerne ha litt varm olje også. Det trekker godt inn i falsen rundt kanten innenfra og utover.
Sagkjedeolje til motorsag er syrefri. Andre typer olje har syre, og syre er ikke bra for metallet.
Da stagnerer du prosessen endel ihvertfall :)
Jeg kjente for så vidt til at det skal ha vært en svekkelse med innføringen av 86-modellen, ja. Så har jeg vært av den oppfatning at beskyttelsen ble forbedret senere. Jeg vil uansett ikke basere meg blindt på dette - vedlikehold må til. For vi har sett gjennområtne eksemplarer like opp til og med 93.
Oljetipset høres lurt ut. :) Det er noe jeg kan iverksette til sommeren.
så jo flott ut den sedanen da! :)
blir bra med R-sport trekka på stv å. de er nå underveis ;)
btw... de trepanelene kan du sende til meg :p hehe
så jo flott ut den sedanen da! :)
blir bra med R-sport trekka på stv å. de er nå underveis ;)
btw... de trepanelene kan du sende til meg :p hehe
Bare litt mer detaljarbeid, så blir vel 244en nesten så fin som den bare kan få blitt. :) Må få tatt ripene i lakken og få tak i dørlommer.
Blir bra med R-sport-trekk i 245en, ja - for "kjøreegenskapene" sin del og dessuten får jeg reddet originaltrekket på førersetet før det begynner å se ordentlig slitt ut. :)
De små trebitene? Skal visst være dyre, viste det seg i en diskusjon for noen uker siden. :p
Oh Yeah.. Jeg har da sett 90' mod som er tvert igjennom rustne. Noe annet som kan væra et problem, er at de har lagt for tykt lag med tectyl og sånt griseri. Da holder det seg ikke elastisk lenger. det blir steinhardt, sprekker opp, og fuktighet kommer inn. Det danner det seg luftlommer mellom metallet og tectylen. Der blir det kondens og rust.
Det beste er egentlig å fjerne all tectyl og sånn guffelure, og heller bruke 2 strøk med skipsmaling. Epoxy-urethan basert type som er slagfast, og gir god beskyttelse. Det duger på skipsskrog og støttebein til oljeplattformer, så vil nesten tro det ikke er så mye dårligere beskyttelse på en bil. Ikke er det så dyrt heller :)
Jeg kjøpte 1 liter grunning, 1 liter top-coat. Disse to er to-komponent.
pluss 3 liter med tynner til denne lakken. Da betalte jeg 675,- for alt sammen. :)
http://www.star.no/mpsprimere.asp
http://www.star.no/mpstoppstrok.asp
Får passe på det, ja. En grunn til at jeg sliter med rust på bakluka, er sikkert at dette er en av de sakene som jeg faktisk prøver å gjøre noe med selv... :p
Jeg fikk tatt antirustbehandling på undersiden for kanskje fire år siden - sikkert lurest å få tatt en etterbehandling i år. Ellers bør vel disse senere modellene også være bedre rustbeskyttet i utgangspunktet enn mange eldre modeller var...?
Med godt vedlikehold må denne kunne holde skikkelig lenge. Det er fortsatt ganske mange 240er som er mye eldre og som med godt vedlikehold fortsatt er gangbare bruksbiler i dag. En 93-modell bør i prinsippet kunne være best av dem alle.
Stygt redd for at skrangling og knirking sikkert kan være vrient å lokalisere og eliminere, ja. Jeg tror det stort sett kommer fra plastdeler og deksler rundt varmeapparat, luftekanaler, instrumenter, rattet osv. En mulig vei å gå kan sikkert være å demontere litt forskjellig og skru på plass igjen med "lyddempere" rundt skruene.
Eg trur ikkje det er derfor du ikkje blir kvitt rusten:p Kva lakk og grunning brukar du?
Når det gjeld tektylbehandling vil eg anbefala å ta ein tur under bilen og sjå kor mykje det er gjen av den gamle, det er ikkje bra med for mykje heller, som v20t seier:) Min 242 er riktignok ikkje gått stort meir enn 150000 km og den har aldri blitt tektylbehandla. Og tektylen var steinhard og sprø. So eg hadde ein stor jobb i haust med å skrapa vekk alt mellom bakakselen og girkassen og litt til, utanom der som eg har skifta golvet og litt på høgre sida fordi eg ikkje kom til. Det var litt overflaterust nåken plassar, men eg tok og slipte og malte med arkanol blanda med owatrol og tektyl oppå, so då håpar eg det varer ei stund. Men det er jo ikkje so lett å få gjort på ein bil som er i bruk, og det er ikkje sikkert det er nødvendig heller:)
Du kan jo demontera og skru sammen gjen dashbordet med lyddemparar ja, men det er sikkert ganske mykje arbeid.
På bakluka tror jeg at jeg brukte Arcanol (som i hvert fall fungerer greit på låvetaket...) - og sprayboks med grått (husker ikke navnet) oppå. Mulig at jeg var for lite grundig på innsiden. Så neste gang får jeg fjerne den gamle (og ødelagte) gummilisten helt før jeg maler med Arcanol på innsiden, og skaffe ny list. Dessuten kan jeg prøve "oljetipset" til V20T på forrige side. Enkelt og verdt et forsøk.
Jeg tror understellet er behandlet med noe annet enn tectyl, men det får jeg finne ut av...
arcanol skal no vera bra greier. Eg har brukt det mykje og det har ikkje komt rust tilbake dar. Men det er viktig at all rust er heilt vekke først, og so er det ein del typar lakk som kan reagera med arkanol, so det og er lurt å passa på. Litt sagkjede olje kan ikkje skada nei:) Men det kan bli for mykje av det gode.. Me har ein Hiace ståande her, og heile bilen er full i kjedeolje og rust:p Men litt inni bakluka gjer sikkert berre godt:)
Arcanolen er fin den, men den er desverre ikke slagfast. Så der du får steinsprut, vil den slå høl i lakken, og da er det på'n igjen. De jeg linket til lenger opp her, er fine sånn. De er epoxy-urethan basert, og spesielt utviklet for nettopp å tåle saltvann og slag, og hindre at det skjer mer reaksjoner bakom grunninga. Der kan du i praksis skrubbe rent med stålbørste, og lukke resten av skadene inn hermetisk, sånn at det ikke blir videre oksydering. :)
Kan være verdt å kikke nærmere på de sakene der da. :)
Hva med biler som ikke skal kjøres om vinteren? Er det i det hele tatt noe poeng i "understellsbehandling" da?
steinsprut beskyttelse :)
Under, mener du? Eller andre steder...?
under ja :) slipper at steinspruten lager huller i "lakken" under der som gjør at det kommer bart metall til for rusting :)
Høres fornuftig ut, ja. :) Men det er lett å bli litt skeptisk også, når en hører om at en del "rustbeskyttelse" i verste fall kan komme til å virke mot sin hensikt... Det finnes litt forskjellige "skoler" på det feltet?
sier meg godt enig i de som sier det kan bli for mye jeg også. men viktig at man fjerner gammel først å fremst før man legger ny og følger anbefalingen for produktet :) lett å tenke at mye er bedre.
Kan være verdt å kikke nærmere på de sakene der da. :)
Hva med biler som ikke skal kjøres om vinteren? Er det i det hele tatt noe poeng i "understellsbehandling" da?
Viss du ikkje kjører so mykje på grusveiar er det ikkje so viktig, men du kan jo få steinsprut likavel, so du må enten ha nåke hardt som ikkje sprikke sånn som V20T snakkar om eller nåke som er so elastisk at det ikkje blir sprikker i det, sånn som arcanolen blir når du blandar han med owatrol olje.
Takk - gode poenger. :) Får se til sommeren hva som er tilstanden på de forskjellige bilene og hvilke tiltak som bør iverksettes.
En detalj på 245en:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2147.jpg
Her ser vi stolpen bak bakdør, og at "malingen" løsner. Det virker som om 245 93 og kanskje 92 har en annerledes løsning enn de tidligere - det virket i hvert fall slik da jeg sammenlignet med en 91-modell for en tid siden. På 91-modellen var det lakkert svart som vanlig, men på min 93-modell er det noe slags "sprøyteplast", eller hva vi nå skal kalle det, på denne stolpen og den smale seksjonen over døra. En dårligere løsning enn tidligere, etter hva jeg kan se - og litt merkelig at denne endringen ble foretatt helt på slutten (hvis ikke det hele er mer tilfeldig).
92-93 modellen vart nok optimalisert så mykje som råd, for å få ned kostnaden, mange val forsvann og bilane vart lettare å produsere. Ein ser det blant anna på det svarte rundt rutene, som er vel berre film?
Jeg synes det virker som et annet stoff enn det svarte i underkant av vinduene, litt plastaktig. På bildet kan en kanskje ane at det har "bølget seg" litt lengre opp, og det kan ha vært en medvirkende årsak til at det forlengst har begynt å sprekke opp.
Sjå i prosjekttråden på 245en til Bård, han fekk tak i nåke ny folie til å ha på B-stolpen.
Er bare film det svarte rundt vinduene ja. Av de på c-stolpene så får man bare tak i den på passasjersida hos volvo. Har satt på slike på classicen
Hva med bare å fjerne det og lakkere svart?
Var/er inne på samme tanken selv, men koster ikke allverdens for den teipbiten
OK, forutsatt at man får tak i dem altså. Jeg får begynne å sette opp huske-/ønskeliste med slike mindre detaljer...
Viss du ikkje får tak i det kan du jo bruka nåke litt matt svart lakk. Men det blir sikkert ikkje heilt likt.
På den andre siden (venstre) var belegget på stolpen skadet allerede da jeg kjøpte bilen i 2005, og utbedret med noe svart lakk. Det ser ikke bra ut på nært hold, men det er i stor grad også fordi at det bryter mot resten av stolpen. Hvis jeg får fjernet alt og gjort underlaget jevnt og fint, må det vel kunne fungere greit med matt svart lakk, skulle jeg tro. Men godt mulig jeg burde få noen som har håndlag med lakkering til å gjøre det for å få det pent...
Et alternativ til lakkering/utgått teip fra volvo er å få et reklamefirma til å lage belegget for deg. Bare pass på at de lager det med litt tykkelse. Det jeg fikk lagd til venstre side var ganske tynt(halve tykkelsen av orginale) så var vondt å legge på kontra orginale som blir litt stivere. Skal du bestille teipbiten er nr. "VO 3540568 Gcp dekorteip" og koster 90,56kr hos volvo.
Da begynner jo dette å virke realistisk og rimelig å få til. :)
Forresten noen som vet om det er greit/dyrt å få tak i pakning/list som skal sitte på innsiden av bakluka? Den jeg har er ganske ødelagt i nederkant etter å ha fryst fast noen ganger om vinteren. Jeg har hørt at denne ideelt sett skal settes på plass uten liming...?
Denne du tenker på:
http://motoroldies.se/Shop/index.php?menuitem=200&artikel=688372&Visa=Visa
Muligens - selv om den ikke er helt lett gjenkjennelig i en slik sammenknytt tilstand. :p
Det sto jo at han var til bakluka so viss et er til rett bil og, er det sikkert den:)
Stemmer sikkert det. :) Men jeg gjør ikke noe særlig med slike ting før til sommeren uansett, og jeg skal nok få tatt en sjekk på om jeg finner en brukt som er hel først.
Fått R-Sport-trekk i posten - får se nærmere på dem etter påske.
R-sporttrekk er ikkje domt. du får i alle fall god sidestøtta:)
turbocontainer
02/04/12, 00:08
sykt pene biler du har! :) liker spesielt sedan, min er samme farge,års mod og regnr YT27747 :)
R-Sport-trekk blir vel en aldri så liten oppgradering i kjøreegenskaper, ja... :p
YT27747 er bare 11 nr før min egen. :) Vet du hvor den bilen ble kjøpt ny? På min står det Auto Marin Svolvær Leknes Sortland på skiltplata bak.
turbocontainer
02/04/12, 22:05
leknes siden det er YT sortland er YU :) din er ett prakteksemplar i forhold til min ;) tidligere eiere har satt inn FK motor med 300 oppsett som er gjort litt jalla jalla.. men skal ta ut motoren til sommeren og få inn F motor og forhåpentligvis få skilter på bilen :)
Så du går mer i retning av original stand? :)
Bilen min "holdt til" i Svolvær. Jeg tenkte på om du skulle kjenne til om din kom fra samme forhandler, siden numrene er så nær hverandre. Men slikt spiller kanskje ingen rolle annet enn i Oslo og enkelte litt større byer...
turbocontainer
02/04/12, 23:58
er fra samme forhandler ja ;) ja vill ha den mer orginal :) men skal ha div ekstra utstyr å kansje turbomotor senere men da skal det se orginalt ut :)
Samme farge og forhandler. :)
Registrert 30. april 93, chassisnr 485793.
turbocontainer
05/04/12, 10:11
tøft :)
Klin til med sort grill;
http://forum.vccn.no/showthread.php?39955-S-helsvart-halvsnutegrill-(86-)
Takk - gode poenger. :) Får se til sommeren hva som er tilstanden på de forskjellige bilene og hvilke tiltak som bør iverksettes.
En detalj på 245en:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/2147.jpg
Her ser vi stolpen bak bakdør, og at "malingen" løsner. Det virker som om 245 93 og kanskje 92 har en annerledes løsning enn de tidligere - det virket i hvert fall slik da jeg sammenlignet med en 91-modell for en tid siden. På 91-modellen var det lakkert svart som vanlig, men på min 93-modell er det noe slags "sprøyteplast", eller hva vi nå skal kalle det, på denne stolpen og den smale seksjonen over døra. En dårligere løsning enn tidligere, etter hva jeg kan se - og litt merkelig at denne endringen ble foretatt helt på slutten (hvis ikke det hele er mer tilfeldig).
Har nå bestilt et par sprayer med Plastdip som jeg tenkte å spraye på rundt vinduene da det er det rimligste alt. foreløpig. Fåes i ulike farger og skal bare være å rive av når man er lei/misfornøyd.
FchIWF8Vi2Y
Tenkt å bruke det på den stolpen som du ikke får kjøpt teip til hos Volvo?
Tekte å fjerne teipbitene på begge sidene da det ble litt bobler her og der. I tillegg er det begynte å flekke på takrenna så skal prøve den på alt rundt rutene.
Skal legge ut bilder i worklogen når jeg fått sprayen så kan gi deg tilbakemld da. Koster vel rundt 170kr for en boks
Fint. Dette kan virke som en grei løsning, så det ville være kjekt å høre hva du erfarer.
Nå sluttet vinduspusseren bak å virke. :( Her hvor jeg er, er det fortsatt så mye vinter at jeg ikke kjenner meg fristet til å prøve meg på noe kløning med bil utendørs nå - så får vel ta en "oppsamling" til sommeren...
Det er sikkert brudd på ledningen dar mellom luka og talket på bilen. Det er i alle fall ikkje uvanleg på 240 stasjonsvogn.
Jeg har tenkt tanken, men antar inntil videre at det ikke er slik, for det er ikke mange år siden jeg fikk lagt nye kabler gjennom hengslene. Den gangen var ett av symptomene at vinduspusseren gikk greit, men stoppet på tilfeldig sted når jeg skrudde den av, ikke nederst i vannrett stilling som den skal gjøre. Nå har den stoppet i en posisjon litt lengre opp og vil ikke flytte seg mer. Jeg tipper det kan være på tide å skifte motoren, men vil selvfølgelig få sjekket for kontaktfeil først.
Fint. Dette kan virke som en grei løsning, så det ville være kjekt å høre hva du erfarer.
Fikk prøvd ut Plast-Dip nå i helga. Var lett å legge/spraye og resultatet blei brukans syns jeg. koster ikke allverdens heller (150 spenn for en boks). Hvis man skulle være uheldig å spraye på lakk/vindue er det null stress å fjerne når det har stivna siden det blir noe liggnde vinyl så er bare å kni vekk. La det tørke en 30min tid og herde 4t så er det klart. Eneste man må være litt nøye på er at man sprayer jevnt. Bilder finner du her (http://forum.vccn.no/showthread.php?26653-B%C3%A5rd-92-245-Classic-nesten-ferdig-utvending&p=581648&viewfull=1#post581648)
Fint, det der så slett ikke dumt ut. :) Jeg får bare sørge for å få underlaget jevnt først.
Det gjorde seg godt med sommerdekk og årets første vask. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1499.jpg
Jeg har hatt et par "R-Sport"-trekk liggende noen uker og først nå har det vært god nok temperatur ute til at jeg har kjent lyst til å ta dem med ut for å prøve å få dem på plass. Jeg har gjort meg følgende erfaringer nå i kveld:
Å få på den delen som skal være på seteryggen er ganske trangt og vrient, men det går - slik må det vel være for at det skal sitte skikkelig. Det følger med en "monteringsanvisning", men jeg mistenker at den er høyst generell og ikke nødvendigvis helt treffsikker...? Det står at trekket skal vrenges og rulles på - men er dette tilrådelig eller mulig med de ganske markante sideputene som er lagt inn i trekket til 240? Ellers er det ingen tilpasning (hull) for hjulene til justering av korsryggstøtte.
Delen til sitteputen er langt lettere å få på. Men hvor skal løkkene og krokene festes på undersiden av setet? Er det noe klart rett eller feil der? Jeg tenker på om det skulle være noe strømførende eller noe som lett ødelegges under der. Og er det egentlig mulig å få løkkene på baksiden til å dukke opp igjen under setet...?
Har så langt bare satt på på førerplassen, men det er jo det viktigste. Jeg tok en prøvetur - og det er lett å merke at dette kommer til å få betydning for "kjøreegenskapene". Så dette er en veldig grei og god oppgradering av en bruksbil. :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1628.jpg
Sånne trekk er ikkje domme. Dei er gode å sitta i:)
Setet er jo berre festa med fira skruer, so viss du skrur det laust er det kanskje litt lettare å festa det under der.:) Det er no ikkje so mykje straumførande der, berre eit par ledningar til setevarmen trur eg, so det er vel ikkje nåke problem berre det ikkje kjem på skinnene.
Ja, kanskje å skru løs setet er det som skal til...
Om det skulle være nødvendig koble fra setevarmen, er det enkle kontakter å ta fra hverandre da?
Ja, det er ikkje nåke problem, på 245en min var det i alle fall berre ein liten kontakt dar som eg drog ut, skrudde laust setet og då er det laust:) Det er jo berre fira skruer, 13mm trur eg:pSo kan du berre vippa det litt bakover, so kjem du til:) Dei skruene bak på setet er gøymt bak nåken plastdeksel med eit plastklips på kvar sida, so ta med deg eit skrujern til dei og når du går ut:)
Fint, da skal jeg sikkert få det til en dag snart med noenlunde pent vær. :)
Jeg kan igjen understreke at disse var vel verdt å kjøpe. Til sommeren kjører jeg ca 200 mil sørover - og selv om jeg synes det har vært ganske greit å kjøre langt med 245en før, skal dette bli klart bedre. :)
Det er gode setetrekk ja:) Eg har det bak og på passasjersetet i 242en min, det var sånn når eg kjøpte han, det ser jo heilt domt ut med forskjellige framsete men det er so godt å sitta i at eg ikkje har lyst å ta det vekk:p Kanskje eg skulle ha skaffa til førarsetet og?
du må nok bare bruke litt tid for å vrikke ryggdelen sakte men sikkert nedpå ja. å få vrengt det ser jeg heller mørkt på pga polstringen i sidene ja :) dra det godt nedpå, bruk ei skosleiv el noe for å få imellom delene som skal festes under på baksiden. hull til korsryggstøtten må ev kappes et lite hull i x og dyttes igjennom uten at hullet blir for stort :)
laget uten ferdig pga ingen vet om det er høyre eller venstre og med og uten hull for vippemekanisme for de som har 2dørs\vippeseter :)
ang krokene og festene under så er det bare å dra de på kryss og tvers og feste i metallstengene under der. det holdt i alle år på både 2 og 700 serien jeg hadde :)
er nok en god oppgradering man sjelden angrer på dette :) har sendt 3 nye sett i forrigårs nå og 3 nye sett er atter på vei her nå så det er nok ganske så populær oppgradering ingen angrer for.
Fint, da skal jeg nok få det til uten å bekymre meg noe særlig mer. :D Det fulgte jo også med en "monteringskrok", som sikkert kan være til hjelp for å lure det igjennom.
Det er gode setetrekk ja:) Eg har det bak og på passasjersetet i 242en min, det var sånn når eg kjøpte han, det ser jo heilt domt ut med forskjellige framsete men det er so godt å sitta i at eg ikkje har lyst å ta det vekk:p Kanskje eg skulle ha skaffa til førarsetet og?
Ja, det er vel særlig førersetet det trengs til? :p Jeg prioriterte å kjøpe bare til forsetene, ikke bak.
Har muligens fått bedre styr på nedre kant av bakluka på 245en, som har vært en vedvarende liten hodepine...
Det har vært litt rust der, og så har jeg gjennom årene kranglet mye med gummipakningen, som noen delvis hadde begynt å lime fast før jeg kjøpte bilen. Senere fikk jeg høre at lista egentlig ikke skulle limes i det hele tatt. Nå nylig løsnet jeg lista i nederkanten og litt til og fjernet mest mulig limrester både på gummien og metallet. Jeg hadde vurdert å skaffe ny list siden den ser litt lurvete ut, men jeg fant ut at jeg skulle prøve om den som sitter på kunne være brukbar hvis montert rett...
Jeg klinte på med arcanol langs kanten, og ganske grundig på innsiden, og lot det tørke. Så lirket jeg på plass lista - det viste seg hvordan den skulle inn i et spor i metallet og at det ved nærmere ettersyn ikke var så veldig vanskelig. :) Det har gått noen dager nå og den sitter fortsatt fint.
For å forebygge fylte jeg så litt lettflytende olje i nedre del av bakluka etter et tips som dukket opp her på forumet.
Då får me satsa på at du er kvitt det problemet ei stund, Arcanol er svere greier, viss du har fått vekk all rusten på underlaget først.
Har sikkert ikke fått vekk absolutt alt, men jeg har jo pusset litt. Samme maling på låvetaket fungerte vel greit hvis en fikk skrapt av det nokså løse først...? Men nå som jeg vet hvordan jeg skal få lista av og på uten å ødelegge, er det strengt tatt ikke så ille om jeg må ta denne prosedyren om igjen til neste sommer. :p
Men viss du må pussa litt kvart år vil det jo til slutt bli hol...:p Om 40 år kanskje:D
Ny bakluke er kanskje et fornuftig investeringsobjekt å lete etter en gang. :p
Viss du har mykje pengar er jo heilt ny bakluka og ein mulighet, men ho var jo litt dyr, i tillegg må ho lakkerast, og so må delane frå den gamle flyttast over. Men det går sikkert an å få dei billigare andre plassar.
http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=220388&CarReference_ID=6605&CategoryType_ID=1
Eller tenkte du på ny gammal bakluka? Det er kanskje det mest fornuftige viss du finn ei rustfri i rett farge.
Edit: Den eg linka til er vel gamle typen...
rustkongen
19/07/12, 11:36
Meget fine biler du har! er så tøft med classic 240 :D følger med, men vil se bilder :D
Takk - det finnes bilder her fra før, men jeg får vel ta noen nye snart og vise fram. :)
Angående bakluke: Penger er strengt tatt ikke noe problem innenfor rimelige grenser, men det blir mye et spørsmål om prioritering. :p Helt ny krever litt ekstrainnsats, så pent brukt i rett farge ville jeg nok først og fremst ha tenkt på. Men de er vel knapt mulig å finne rustfrie? For grei helårs bruksbilstand går det i grunnen fint som det er nå, satser jeg på inntil videre.
Jeg tok en kjapp vask på 245en før jeg "parkerte" den for noen uker siden. Jeg impulskjøpte nemlig en S80 som ny bruksbil. :p
På grunn av stort antall Volvoer ser jeg meg nå strengt tatt nødt til å vurdere å selge 245en - med vekt på "vurdere", for jeg har nok egentlig ikke lyst...
Jeg er nok litt for glad i denne bilen og mener å ha så god oversikt over "hvor bra den er" med tanke på tilstand og vedlikehold, at jeg uansett ikke vil finne på å selge den direkte billig...
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/750.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/751.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/752.jpg
øyvind andre
24/09/12, 22:43
fine biler du har :)
Jo takk. :) Den vinrøde 244en har en veldig god allmenntilstand og kan fremstå som bortimot strøken, bortsett fra at det stadig vekk er et par nokså markante riper på den ene siden. 245en har mer jevn slitasje, men den er nok over gjennomsnittlig fin, for stort sett skal man noenlunde tett innpå for å oppdage riper og skader i lakken. Jeg tror denne ville ha godt av en skikkelig lakkbehandling og polering. Jeg har på amatørmessig vis polert den selv en gang i blant i løpet av de syv årene jeg har hatt bilen.
øyvind andre
25/09/12, 18:56
bare hyggelig :) ja ser fin ut den, synd med dei ripene da. ja ser fin ut den å, blir nok fin med litt polering ja :)
Viss han står ute er det jo ein fordel med litt voks, det beskyttar visst lakken, seier dei.
Eg pleier gjera det kvar haust, før dei bjynnar å salta, og kvar vår for at han skal vera lettare å halda rein og fin:) Eg veit ikkje kor mkje dei saltar der du bur, men det er no uansett andre ting det kan vera lurt å beskytta lakken mot og:)
Stian Skyline Knai
25/09/12, 21:31
Syns ikke du skal selge 245en, den er et fint objekt :D
Altså en stemme for å beholde! :D Jeg tror nok også det blir slik - jeg er som sagt for glad i 245en til å egentlig ville selge den. Så lenge jeg forholder meg passiv i anledning den saken, blir den jo værende. :p Og hvis jeg forhindrer betydelige forfallstendenser, har jeg strengt tatt tro på at den beholder en viss verdi.
244en (og 164en) skal jeg få parkert under tak til vinteren, men det er mulig at 245en må stå ute denne gangen (også) - så jeg kan godt ta en omgang med voks på den til neste uke.
Jan-Einar Jenssen
25/09/12, 22:59
behold vogna! :D
Enda en stemme for å beholde den. :) Ingen som spør om å få kjøpe den, men nå har jeg jo allerede advart om at den kan bli litt dyr... :p
Jan-Einar Jenssen
26/09/12, 14:34
Enda en stemme for å beholde den. :) Ingen som spør om å få kjøpe den, men nå har jeg jo allerede advart om at den kan bli litt dyr... :p
klart! en 245 i litt over gjennomsnittet ok stand er kjekkt å ha :)
sikkert derfor ingen spørr :p
klart! en 245 i litt over gjennomsnittet ok stand er kjekkt å ha :)
sikkert derfor ingen spørr :p
Definitivt kjekk å ha - ikke minst i betydning veldig praktisk. :) Nå som jeg har fire Volvoer, ville det virke litt dumt å selge den eneste som er stasjonsvogn og dessuten har hengerfeste... :p
No får du endo ei stemma for å ha han:p Ja, 245 er utruleg praktisk. Viss du legg ned bakseta får du jo flatt golv og det går an å sova bak i han:) Eg foreslår heller at du kjøper ein til 245 eller 145, for det hjelper lite å ha ein praktisk bil som står 200 mil vekke frå der du bur:p So då har du ein god grunn til å kjøpa endo ein Volvo stasjonsvogn:p:D
Utendørs lagring av 245 over vinteren burde gå greit? Tenker litt selv på det med utendørslagring av min egen bil. Er jo selvsagt en fordel at den står innertørs og tørt, men nå står den jo ute hele året likevel.. :p Sånn bil-pressening er jeg litt skeptisk til da jeg tror det vil komme fukt under som ikke slipper ut.
Jeg bekymrer meg ikke på kort sikt - 245en har stått utendørs om vinteren i Finnmark i seks år og klarer seg greit. :p Men til neste år skal jeg muligens ha fått ordnet et hus med plass til fire biler.
Det går sikkert heilt bra. det er mykje bere å la han stå ute i ver og vind enn å "pakka han inn" i alle fall:) Men det beste er jo sjølvsagt tørt og luftig.
Tror nok det går greit - og innpakking føler jeg uansett ikke noe særlig for...
Jeg tok av skiltene på 245en før nyttår. Men det gikk ikke så lett som det helst skulle ha gjort. Den ene skruen på skiltet bak var svært gjenstridig. Da jeg omsider fikk den til å gå rundt, gikk den bare rundt uten å flytte seg utover. Til slutt så jeg ingen annen råd enn å ta tak med rørtang og dra. Da fikk jeg løs sakene. Problemet nå er at jeg selvfølgelig også dro ut "skruehullet", en metallplugg med gjenger i som kan ha vært klinket fast eller noe slikt i karosseriplata. Får man tak i en ny slik plugg ("skruehull"), og hvordan er det mulig å sette den fast?
Eg hadde samme problemet på 242en min, men der var det faktisk ein mutter på baksida.
Var det en original eller uoriginal løsning? Jeg har det for meg at det burde være mulig å ta av og sette på et skilt uten å måtte kløne med muttere på baksiden. Men nettopp det kan jo bli løsningen på 245en senere hvis jeg ikke får det til på noen annen og "riktigere" måte.
Jan-Einar Jenssen
19/01/13, 02:38
aldri vært bortig på 244 eller 45 der det var klinka/sveisa mutter på innsiden. kun 2 enkle hull med enten løs mutter på innsiden eller festa med skruer som er gjenga i selve metallet på luka.
edit: har en mistanke om at det er orginalt med gjenger i hullet til skruene. men mange velger å sette bolt med mutter på etter noen års bruk å at det blir fritt for gjenger der.
Av det du nevner her ligner det jeg har (eller hadde...) mye på gjenger i hullet til skruene, fast i metallet på bakluka - bortsett fra at selve plata vel er for tynn i seg selv, så derfor er det en slags "plugg" som går drøyt en cm inn. Denne har jeg altså klart å rive løs. Jeg er nokså sikker på at denne ikke kunne sitte sveist i karosseriplata, for den lot seg dra rundt med skruredskapen...
Det du leter etter hår under navnet Popnut. Lurer på om Biltema har, men må bare finne ut av hva de kaller det (Biltema har jo egene navn på alt).
Edit:
Blindmutter er vist det noske navnet. Kunne ikke finne det på biltema, men jeg tror du kan få tak i dette hos en jernvareforettning.
Eller så har de bla. her. (http://www.aeo.no/node/391058) Vet at Wurth også har dette.
Kan nok se riktig ut det der ja. :) Men får man dem til å sitte fast på innsiden, eventuelt skal de i det hele tatt det?
Disse er laget for å klemmes sammen med medfølgende tang (skrur en bolt inn og trekker den ut igjen), slik at det blir en kant som bretter seg på innsiden av blekket.
Slik ja, selvfølgelig. Da skal jeg nok få det bra igjen til sommeren. :)
For øvrig så det ut til at jeg ikke hadde noe annet å gjøre enn å rive den ut. Den og skruen lot seg ikke atskille da jeg prøvde med to tenger etterpå.
Det du leter etter hår under navnet Popnut. Lurer på om Biltema har, men må bare finne ut av hva de kaller det (Biltema har jo egene navn på alt).
Edit:
Blindmutter er vist det noske navnet. Kunne ikke finne det på biltema, men jeg tror du kan få tak i dette hos en jernvareforettning.
Eller så har de bla. her. (http://www.aeo.no/node/391058) Vet at Wurth også har dette.
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Stiftepistol-og-Nagleverktoy/Mutternaglesett-12954/
De?
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Stiftepistol-og-Nagleverktoy/Mutternaglesett-12954/
De?
Der var de ja. Mutternagelsett faktisk.
Var det en original eller uoriginal løsning? Jeg har det for meg at det burde være mulig å ta av og sette på et skilt uten å måtte kløne med muttere på baksiden. Men nettopp det kan jo bli løsningen på 245en senere hvis jeg ikke får det til på noen annen og "riktigere" måte.
Det såg temmeleg originalt ut ja, og eg trur ikkje den har vore avskilta nåken gong før:)
Løs mutter, eller satt den fast på baksiden av plata?
Satt ikkje fast nei, berre ein heilt vanleg laus mutter:p Men det er jo ikkje so vanskeleg å komma til på baksida på 242en min då, det er litt meir styr på ei stasjonsvogn.
Må jo ta løs kledning på innsiden, ja. Dette er sikkert enklere og sitter ikke så hardt festet på en 242/244.
Veit ikkje korleis det er på nyare sedanar, men på 75-78 er det veldig greit, sikkert likt på 164en din og.
Jan-Einar Jenssen
20/01/13, 02:16
Må jo ta løs kledning på innsiden, ja. Dette er sikkert enklere og sitter ikke så hardt festet på en 242/244.
har som regel klart meg med å ta løs dekslet til åpnern ,så stikke handa inn med en 10mm (som er mest brukt) fastnøkkel å holde fast muttern :)
Greit. :) Det er vel også håndterbart. Men enda bedre hvis en slipper å åpne på innsiden hver gang en skal skru det løs. Det jeg får gjøre da er å få tak i nye slike nagler og passende skruer og sette på, og så passe på at det aldri igjen får blitt så rustent og jævlig inni der som det var nå. Da skal det sikkert også gå greit å få ut skruen bare ved å skru fra utsiden. Det kan jo hende det blir av og på med skiltene noen ganger på denne bilen i årene som kommer heretter.
Få tak i nye skilter, samt VCCN-skiltplater, så slipper du hele problemet når du skal ha av skiltene :)
Jan-Einar Jenssen
20/01/13, 03:18
Få tak i nye skilter, samt VCCN-skiltplater, så slipper du hele problemet når du skal ha av skiltene :)
nye skilt ser verken tidsriktig eller bra ut på gammel 2 serie :p
Ja, det er for så vidt praktisk. :) Men jeg er enig med Jan Einar i at det ikke stemmer helt med moderne skilter på 240, så helst skulle jeg ville sette tidsriktig type skilter i VCCN-rammene, for det går fint hvis skiltene har rett bredde. På denne er skiltene et par cm for smale, og da blir det litt tull. På den andre 240en min, som også har gamle skilter, er bredden faktisk rett.
Da kommer det et annet spørsmål å tygge på: Man skal heretter også få kjøpt 1982/83-2001-typen fra Lator, men de skal visst nok først brukes på biler som har oppnådd veteranstatus. Hvis man kjøper slike skilter, til en bil som fortsatt er for ny, for å bytte ut gamle tilsvarende skilter som for eksempel ikke er pene lenger, trenger da noen å vite dette og trenger noen å bry seg?
Jan-Einar Jenssen
20/01/13, 04:15
trenger da ikke spre på bygda at skilt er bestilt fra andre enn biltilsynet ;) og du kan jo ha liggende di andre skiltene til en evt eukontrol vis man er skeptisk :) bestilte selv fra skiltfrabrikken (dem lager dem slik du vil, uansett mål), å dem så ut som helt vanlige tidsriktige skilt.
edit: det ikke alle vet, har dem ikke vondt av eller noe i den duren :p
Nettopp. :) Og størrelsen som passer til skiltplatene er uansett en av de originale dimensjonene som var til de gamle skiltene, så det er ikke snakk om å gå utenom standardene heller.
Trur du nåken vil merka at det er "feil" skilt på han då?
Nei, og særlig ikke når det til og med er "rett" skilt, tenkte jeg. :p
Nei, jeg bare lurer siden reglene visst nok er slik, om det samtidig finnes noen måte å håndheve dem på.
Det kan vel ikkje vera so nøye når skilta ser heilt like ut som dei originale og dei ikkje blir misbrukt:)
Jan-Einar Jenssen
20/01/13, 21:52
Nei, og særlig ikke når det til og med er "rett" skilt, tenkte jeg. :p
Nei, jeg bare lurer siden reglene visst nok er slik, om det samtidig finnes noen måte å håndheve dem på.
ingen vil nok merke det før du påpeker det til noen :) skiltene er som sagt helt like di orginale :)
å er jo fort gjort å montere di egentlige skiltene før en evt kontroll :) "lågmilaren" fikk slike skilt, å dem merka det ikke hos SVV engang.
Nettopp. Og siden det etter alt å dømme vil bli både vrient og strengt tatt meningsløst (?) å håndheve slike regler, synes jeg de er litt merkelige.
Jan-Einar Jenssen
20/01/13, 22:52
Nettopp. Og siden det etter alt å dømme vil bli både vrient og strengt tatt meningsløst (?) å håndheve slike regler, synes jeg de er litt merkelige.
er litt merkelige ja. spes når det gjelder skilt som fakisk er laget på lik måte som di orginale.. men skjønner reglen når man kommer med en klistrelapp av skiltet evt noe som bare ligner på et skilt :p
Men på veteranbilar er visst det og lov, har eg høyrt:p
Jan-Einar Jenssen
20/01/13, 23:15
Men på veteranbilar er visst det og lov, har eg høyrt:p
nei, er nok ikke det uansett bil :) da må det søkes spesifikk hos SVV noe dem skjeldent sier ja til utenom importbiler :)
Her er det kanskje mulighetar for å få tak i heile dørlommer til den raude http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38938698&kwUnica=volvo%20240
Lenge siden denne tråden har vært i bruk nå.:p
Ikke noe vesentlig nytt om bilene, de har det vel greit under tak. Men jeg har nettopp fått høre at det bare var fem 240er som ble registrert i 1994. En av disse ser ut til å være skrotet. Av de fire gjenværende, har jeg altså en.
Flotte biler :)
Når der gjelder tidsriktige skilt på bil som ikke er veteran så er det jo masse biler som har det selv om det har kommet flere typer skilt i mellomtiden.
Har du gammel bil med "nye" skilt så er det enten fordi skiltene har vært makulert pga at bilen har vært avregistrert i lang tid eller fordi de har vært mistet og at man da automatisk fikk utlevert en nyere type skilt.
Man har vel aldrig vært pålagt å bytte skiltene sine.
Kjøp tidsriktige om det er å få i :)
Ingen ferske bilder her (heller) - men bilene skal fortsatt være fine, ja. :D
Angående skilter, har det så langt aldri vært annet enn de originale på disse to. Men de har vært avregistrert i lengre tid nå, og nå har skiltene til 245en faktisk gått tapt i den forstand at trafikkstasjonen har makulert dem - til tross for avtale om at de skulle oppbevares. Ja ja, etter som tiden går, nærmer det seg jo også året når man får lov til å sette på tidsriktige skilter igjen. :p
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.