PDA

Vis full versjon : larsverm - 75 164E - det går nok framover...



Sider : [1] 2

larsverm
18/03/12, 18:13
Her er en del bilder av min 75-modell 164 som jeg fikk tilsendt fra California før jul. Disse bildene har jeg ikke tatt selv, men jeg har etterpå fått tatt bilen i øyesyn og er beroliget med at den i det vesentlige svarer til forventningene (og bildene).

Av disse utvendige bildene ser vi at det bør gjøres noe med lakken, og trolig mer på den ene siden enn den andre. Foreløpig ser det ut til å bli det største prosjektet på denne bilen, men vi får se etter hvert...

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1429.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1430.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/462.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2011/12/461.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1431.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1432.jpg

Øygard
18/03/12, 18:27
Sjå her ja:D Var ikkje mykje rust å sjå på denne:) men litt polering hadde nok gjort seg:p Men du har feil sete:eek::p

Edit: Er det meir du må gjera med han?

larsverm
18/03/12, 18:50
Det er feil seter i den, ja. De kommer til alt overmål fra en 242, så det går ikke en gang an å late som om de er riktige. :p

Dessuten er førersetet temmelig slitt.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1441.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1442.jpg

Men denne siste årsmodellen av 164 skiller seg ut fra de tidligere ved at den faktisk skal ha seter av samme typen som 200-serien, så de er kanskje ikke fullt så feil som det kunne være lett å tro.

Jeg har anskaffet et sett OK mørke skinnseter fra 240 78-85:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1443.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1444.jpg

NB: Jeg svarer ikke for interiøret i den bilen som setene satt i da bildene ble tatt. :p

Denne typen seter er heller ikke helt rett, egentlig. Men disse har samme typen nakkestøtter som 75-77 og kan vel sies å være en grei oppgradering uten at det blir stilbrudd.

Øygard
18/03/12, 19:16
det hjelper ja:) Det er ingen andre enn du som ser at dei ikkje høyrer til i den bilen:). Du kan ta ein "prøvetur" til meg med han i sommar og ta med 242-seta:p

larsverm
18/03/12, 19:33
Skjer det ikke noe alvorlig galt, har jeg så absolutt tenkt å kvitte meg med 242-setene, ja. :)

Men en ting som jeg er litt usikker på når det gjelder originalsetene til denne bilen: Ifølge brosjyren skal 75-modell 164 med rødaktig farge ha svart interiør. Så derfor regnet jeg det for "veldig rett" å kjøpe disse mørke skinnsetene. Men senere kom jeg til å tenke på at denne bilen faktisk har brune/lyse dørsider.

Øygard
18/03/12, 19:35
Ja det er berre å komma med dei:p

Kan det tenkast at dei kunne velga mellom brunt og svart ineriør? I so fall er det jo berre å få tak i svarte dørtrekk og:) Men eg trur det kjem til å bli fint sånn som det er når du får inn svarte skinnsete:)

larsverm
18/03/12, 19:39
Vet ikke, kjenner ikke til slike valgmuligheter, hadde inntrykk av at det stort sett var "sterke bindinger" mellom lakk og interiørfarger. Men jeg skal ikke bekymre meg noe videre for det. Jeg tror også dette blir helt fint. :)

Forresten, jeg har også begynt på en egen 240-tråd - "work in progress".

larsverm
18/03/12, 20:36
Forresten, apropos lite rust - her er et par flekker:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1446.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1447.jpg

Det må til litt pussing og flekklakkering her, dessverre.

Så da håper jeg at det og skikkelig polering skal holde til en inntil videre akseptabel stand på lakken. Får eventuelt vurdere ny lakk et annet år...

Øygard
18/03/12, 20:55
Oisann.. Det dukkar sikkert opp meir viss du tar ut ruta, so det må du ikkje gjera:p Men viss han står tørt og fint og ikkje blir brukt om vinteren kjem det ikkje til å bli so mykje verre enn det er med det første:) Men det beste er jo å pussa og lakka litt. Eg får i alle fall ikkje nåke god følelse før det er pust og lakkert litt dar som det har vore rust. Men det er jo ikkje mykje til å vera ein 75-modell:)

Bård
18/03/12, 22:48
Så ut til å være hel og fin denne. Hvor langt er denne gått kontra de andre 240ene? Men er det en bulk nesten nederst på høyre bakdør der dørene møttes eller ser jeg feil?

Revell
18/03/12, 22:52
vet om ett 164 interiør i brunt skinn som muligens skal selges:) Skal sjekke og evnt gi deg nr til han med setene:)

Jan-Einar Jenssen
19/03/12, 03:06
se her ja :) endelig kom det tråd :p så ikke så gæli ut denna :) litt pjusk må man regne med på gammel bil :)

Daniel V
19/03/12, 06:02
Denne var jo riktig så fin! :) Hvis du skal ha skinnseter i detn også, så er det jo en sikker vinner :)

larsverm
19/03/12, 08:55
De mørke skinnsetene har jeg allerede, så jeg satser på at det blir bra. :)

Det er en liten bulk der på høyre side, ja, og noen langsgående merker i forbindelse med den. Så det er ikke 100%...

Rustflekkene skal jeg få tatt. Det sies ofte at man må regne med mer rust enn man ser ved første øyekast - men med tanke på hvor denne bilen har gått, bør det være rimelig håp om at det ikke er noe særlig mer...? ("Krysser fingrene"...)

Kjørelengden på denne viste seg å være kortere enn jeg hadde trodd - i forkant var det litt kluss/misforståelser rundt det med km og miles. Den står faktisk på 63.000 miles, altså bare litt over 100.000 km. Serviceheftet ser også ut til å støtte dette, selv om en kanskje ikke skal føle seg altfor sikker på at det ikke er uregelmessigheter på en gammel bil som er hentet et sted langt vekk...

(Sammenlignet med 240ene mine har denne en kjørelengde som ligger imellom.)

Mitt inntrykk foreløpig er altså at bilen er mer merket av alder enn av kjørelengde. Hvis det ikke dukker opp noe skikkelig alvorlig på det tekniske, bør dette kunne bli et nokså greit prosjekt.

Men diverse småting må jeg i hvert fall håndtere, og jeg tar dem her etter hvert.

Hvordan er det med frontlykter på USA-biler? Lar det ser gjøre å bytte pærer på disse som vanlig, eller bør jeg få tak i noen andre, europeiske lykter?

gaupe
19/03/12, 10:29
NB: Jeg svarer ikke for interiøret i den bilen som setene satt i da bildene ble tatt. :p

Er min bil det :)

http://forum.vccn.no/showthread.php?31075-gaupe-1982-244-turbo

larsverm
19/03/12, 10:58
Å ja. Litt lett blanding inni der. :p

larsverm
19/03/12, 19:53
Jeg lurer stadig på det med frontlyktene - det kan nok eventuelt bli en praktisk sak som en ikke kommer utenom.

Og ellers litt mer å tenke på:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1553.jpg

Sprekker i overkanten av dashbordet. Jeg antar dette er samme type som 140-serien 73-74? Hvor mye må demonteres og byttes? "Alt", eller er det mulig å ta av bare det aller øverste?

Øygard
20/03/12, 18:11
Det går sikkert an å berre bytta det øverste, men eg har aldri gjort det so eg er ikkje heilt sikker.

larsverm
20/03/12, 19:01
Ja, vi får se hva vi finner ut. Jeg vil finne ut hvilke deler jeg trenger å skaffe på forhånd og i det hele tatt planlegge et og annet. Jeg kommer nok til å ha mer enn ett verksted til å utføre litt på denne bilen for sikkerhets skyld. For eksempel skal nok en ekspert på bilelektrisk få ta det som måtte være relevant. Her finnes det jo blant annet elektrisk antenne, elektriske vindusheiser foran og AC. Da er det sikkert greiest å bytte dashbord (eller deler av det) i samme omgang.

larsverm
26/03/12, 14:53
Ellers har dessverre emblemet bak med "164E" etter alt å dømme forsvunnet i transporten. Litt ekstra uheldig fordi at akkurat denne typen ikke uten videre vil kunne finnes igjen i Norge eller Sverige. Dessuten er ikke emblemet til venstre bak med "FUEL INJECTION" korrekt, det må være plukket fra en 74-modell eller eldre. På den plassen skal det i stedet stå "VOLVO". Et slikt et bør derimot kunne finnes ganske greit.

Jeg går ut fra at de forskjellige emblemene som kan være aktuelle bak der går fritt om hverandre på i hvert fall 73-78...? Her er det "hull og pigger", ikke lim eller hvordan det er gjort på nyere modeller. Noen måte å få dem til å sitte bedre på, uten å lime e l?

gaupe
26/03/12, 14:59
Løp og kjøp:
http://www.ebay.com/itm/Volvo-164E-Trunk-Emblems-2-/120736601976?pt=Vintage_Car_Truck_Parts_Accessorie s&vxp=mtr&hash=item1c1c765778

larsverm
26/03/12, 15:04
Bør ikke være umulig å få tak i altså. Men denne ser ut til å foretrekke kjøpere fra USA...

gaupe
26/03/12, 15:19
Bør ikke være umulig å få tak i altså. Men denne ser ut til å foretrekke kjøpere fra USA...

Du får sende ein forespørsel og spørre pent om han kan sende til Norge, alternativt, så opprettar du ein JetCarrier-konto for vidaresending til Norge.

larsverm
26/03/12, 20:14
Ja - har sendt en melding, så får vi se hva som skjer.

larsverm
28/03/12, 16:30
Jo da, her ble det handel. :)

larsverm
01/04/12, 17:51
I dag har jeg for første gang startet og kjørt en tur med 164en. Det umiddelbart positive er at den etter flere vintermåneder med stillstand og noen timers batterilading faktisk startet på første forsøk, helt med en gang. Men den går litt ujevnt, har tendens til å stoppe når den kommer ned på tomgangsturtall og drar nok ikke så bra. Usikker på hvilken betydning automatgirkassen eventuelt også kan ha for det inntrykket... Jeg har i hvert fall fått bekreftet det jeg regnet med, nemlig at det er best å få en nær altomfattende gjennomgang på det tekniske til sommeren. Og så tror jeg dessverre at telleverket som viser kjørelengde (i miles) har stoppet. Altså kan kjørelengden i prinsippet være ukjent og sikkert betraktelig høyere enn hva måleren viser. Men det er sikkert bedre at bilen har vært jevnlig i bruk enn om den skulle ha stått stille i 20 år. Tilstanden er viktigere, og får danne utgangspunktet for veien videre.

Øygard
01/04/12, 23:44
Det er ikkje verst at han starta so lett då:D Det at han ikkje går heilt skikkeleg kan ofte komma seg når bilen blir brukt litt, det treng ikkje nødvendigvis vera nåke feil med bilen av den grunn. Viss du startar han og kjører litt med han nåken gongar i påska kan det henda det kjem seg. At telleverket ikkje går er ikkje uvanleg og eg har samme problem på 242en min, det er visst ofte nåken tannhjul som er utsletne og dei er lette åskifta seier dei men eg har aldri prøvd, so eg veit ikkje. Eg veit ikkje hen ein får tak i nye, dei var utgått hos Volvo:(

Håpa du tar litt bilde av han då. Det blir aldri for mykje bilde av ein original veteranVolvo:)

larsverm
02/04/12, 18:58
Ja da, oppmuntrende at den startet så lett. :) Og det er godt mulig at den vil gå bedre etter hvert med litt mer varme og bruk. Men jeg kommer uansett til å spandere en del tusen på å få verksteder til å gå over forskjellige elementer så jeg ikke overlater noe særlig til tilfeldighetene. Etter at jeg får ordnet registrering og forsikring, blir første prioritet å få ett verksted til å gå over/sjekke/ordne motor, girkasse, bremser osv, alt som er viktig for at bilen skal gå ordentlig og lovlig. Så vil jeg muligens få et karosseriverksted til å ta rustflekkene og en spesialist på bilelektrisk til å kontrollere/reparere elektrisk antenne, vindusheiser, AC og få orden på litt ledninger som henger og slenger. Dette vil innbefatte litt skruing på interiøret, så da passer det sikkert å bytte setene, hattehylla, dashbordet og rattet i samme slengen (det som jeg har klart å få tak i). Verkstedene jeg tenker på gjør etter min erfaring bra jobb til ikke urimelige priser, så da blir det heller slik fremfor at jeg skal gjøre så veldig mye selv. Jeg skal muligens heller gjøre en innsats med å bygge uthus/garasje med plass til fire biler til sommeren. :)

Øygard
02/04/12, 19:45
Å bygga lagringsplass til bilane er eit bra tiltak, skulle kjerne hatt mulighet til det sjølv, med plass til litt verktøy og sånt sjølvsagt, og smøregrav:D
Ein del av dei tinga du har tenkt å få gjort på verkstad er jo sånt som ikkje kem som helst bør gjera og som det kanskje trengs spesielt utstyr til, men andre ting kan du jo spara ein del på å gjera sjølv, som for eksempel bremsane. då treng du jo ikkje stort meir enn eit par fastnøklar og ein jekk, og so kan du kjøpa delar der du vil, sånn at du kanskje får dei billigare. Men det er jo ikkje lett å få tid til det i tillegg til å bygga garasje.

Eg vil anbefala å kjøra han varm eit par gongar so vil han nok gå bere, viss ikkje det blir bere får du ta ein tur på ein bensinstasjon og kjøpa detta: http://forum.vccn.no/showthread.php?25886-dyserens-fra-bilxtra

larsverm
02/04/12, 20:41
Det kan jo virke som et enkelt tiltak som det kan være verdt å prøve. :)

Forresten, Øygard - det ser ut til at din meldingsboks er full.

Øygard
02/04/12, 21:20
Ja, gjer det:) Du får det til ca dobbel pris på bensinstasjonane:p
No har eg sletta nåken meldingar:)

gaupe
03/04/12, 09:14
Er nok ein del vakuum-linjer og vakuum-styring som trengs å sjåast over på denne motoren. Men i følge rykta skal D-jet vere enkelt å jobbe på, i og med at dette skal vere fullelektronisk system. Det som skal vere oftast feil, er ein MAP-sensor, uvisst om denne kan feilsøkast, eller om dette er noko ein berre startar med å bytte.

Det er nok ikkje så mange som har full kontroll på denne motorstyringa, så ein tilfeldig verkstad er nok ikkje plassen å levere den frå seg. Automatkassa er vel berre ein BW35, og den burde vere rett fram å styre med.

Øygard
03/04/12, 11:06
Detta har ikkje eg greie på:p Kva er MAP-sensoren til då?

gaupe
03/04/12, 11:10
Detta har ikkje eg greie på:p Kva er MAP-sensoren til då?

Manifold Air Pressure sensor, basert på trykket i innsuget, bestemmer hjerna opningstida på dysene, godt mogleg det også er ein temperatursensor her, slik at ein kan kompensere for temperatur også.

Øygard
03/04/12, 13:14
Åja, men trykk i innsuget? Du meinar vel vakum? Det er vel ikkje turbo på denne?:p

gaupe
03/04/12, 13:16
Åja, men trykk i innsuget? Du meinar vel vakum? Det er vel ikkje turbo på denne?:p

Vakuum ja, men det er to sider av same sak det :) Det er vakuum før turbo på ein turbobil også.

Øygard
03/04/12, 13:17
Ja det blir jo litt vakum dar og ja:)

larsverm
04/04/12, 16:30
Mulig det blir noen utfordringer der da. Kanskje ikke så merkelig siden dette er en motortype som ikke ble solgt her hos oss.

Kunne det eventuelt være hensiktsmessig å foreta større endringer på motoren? Driftssikkerhet, reparasjonsvennlighet, ytelse? Hva med økonomi? Lovlighet...?

gaupe
04/04/12, 16:50
Mulig det blir noen utfordringer der da. Kanskje ikke så merkelig siden dette er en motortype som ikke ble solgt her hos oss.

Kunne det eventuelt være hensiktsmessig å foreta større endringer på motoren? Driftssikkerhet, reparasjonsvennlighet, ytelse? Hva med økonomi? Lovlighet...?

Er vel ganske lik vår vil eg tru, bortsatt frå kompresjonen. Er vel ikkje katalysator på denne?

Øygard
04/04/12, 21:06
Det er ikkje so mange sånne her nei, men det fins kanskje andre bilar her som har liknande system, og i so fall er det heilt sikkert ein ekspert dar ute som har greie på detta. Det vanskelegaste blir kanskje å finna rette person. Det å gjera store forandringar kan vel lett bli litt vel omfattande og dyrt Men ciss du ikkje finn nåken som forstår seg på detta systemet, er det kanskje lika greit.

larsverm
04/04/12, 21:44
Jeg får forhøre meg litt med verkstedene før oppdrag tildeles - for å høre om de tror de vet hva det dreier seg om.

Jeg har ikke sjekket slike detaljer som om den har katalysator. Det står faktisk et merke ved bensinpåfyllingen om at den skal ha blyfri bensin, men jeg har det for meg at katalysator kom året etter (på Volvo i California).

Øygard
04/04/12, 23:34
Og viss det ikkje er nåken verkstadar som forstår seg på det er det sikkert nåken folk som driv med sånne bilar som kan hjelpa deg:) Men er det virkeleg so spesiell motor i denne?

The Sven
05/04/12, 01:37
Ser ut til å være et bra objekt, men jeg kan ikke annet enn undre litt på hva det er som fikk deg til å handle akkurat denne bilen? Ikke for at jeg syns det er et dårlig valg, men mer mtp at det ikke har vært en vanlig bil på det europeiske markedet, og den heller ikke er helt original lenger? Og med din bakgrunnskunnskap om 100/200 serien så får jeg en anelse av at du vet noe ikke jeg vet ;) Hvis du skjønner hvor jeg vil hen..? Er altså mest bare nysgjerrig på hva du har sett etter :) (dårlig formulert med god hjelp av mine tvilsomme venner Dahls og Frydenlund)

Christer-164
05/04/12, 10:15
Er nok ein del vakuum-linjer og vakuum-styring som trengs å sjåast over på denne motoren. Men i følge rykta skal D-jet vere enkelt å jobbe på, i og med at dette skal vere fullelektronisk system. Det som skal vere oftast feil, er ein MAP-sensor, uvisst om denne kan feilsøkast, eller om dette er noko ein berre startar med å bytte.

Det er nok ikkje så mange som har full kontroll på denne motorstyringa, så ein tilfeldig verkstad er nok ikkje plassen å levere den frå seg. Automatkassa er vel berre ein BW35, og den burde vere rett fram å styre med.

For og sjekke om map sensoren er "iorden" er det berre og Koble fra Vakuum slangen og sug på uttaket. Om du klarer å suge så er den gåen. Da er mest sannsynlig membranen inne i Map Sensoren gåen og den vil skape trøbbel :) Som du sei, ofte feil med dinne.
En annen kjent feil er den føleren som er skrudd fast i Rotoren. Vil anbefale å kjøpe 1-2-3 tenning på det varmaste!

larsverm
05/04/12, 16:15
Ser ut til å være et bra objekt, men jeg kan ikke annet enn undre litt på hva det er som fikk deg til å handle akkurat denne bilen? Ikke for at jeg syns det er et dårlig valg, men mer mtp at det ikke har vært en vanlig bil på det europeiske markedet, og den heller ikke er helt original lenger? Og med din bakgrunnskunnskap om 100/200 serien så får jeg en anelse av at du vet noe ikke jeg vet ;) Hvis du skjønner hvor jeg vil hen..? Er altså mest bare nysgjerrig på hva du har sett etter :) (dårlig formulert med god hjelp av mine tvilsomme venner Dahls og Frydenlund)

He he, om jeg kan skryte på meg noen eksklusiv viten og innsikt her vet jeg nå ikke akkurat. :p Men jeg kan godt prøve å forklare meg:

Jeg har i mange år hatt lyst på å ha en 164 en gang. Og så var det spørsmål om årsmodell. De eldste har kanskje litt mer "engelske" trekk, mens de siste peker i retning 200-serien. Viktig "verdivalg", det der. :) Jeg har forståelse for at noen foretrekker de eldre, men jeg heller så mye mot det "firkantede" at jeg helst ville ha en 74-modell - eller gjerne 75 hvis mulig. Det at det faktisk også finnes 75-modell av 164, var noe som jeg oppdaget relativt sent, og det gjorde det nok litt ekstra spennende. Et tilleggspoeng kan jo være at jeg allerede har siste årsmodell av 200-serien (for tiden to eksemplarer). Her blir det helt klart siste av 100-serien også. :)

Eventuelle ulemper ved at det er en versjon som ikke fantes her hos oss, har jeg ikke lagt så mye vekt på - for jeg har ikke hatt inntrykk av at det skulle bli veldig store problemer. Men at det blir en og annen utfordring med motoren får jeg bare ta konsekvensene av etter som de måtte komme...

Om vi så ser bort fra spørsmålet om den siste årsmodellens spesielle tiltrekningskraft, vil det uansett kunne være fordeler med å kjøpe en California-bil fremfor en norsk en. I den grad man i det hele tatt finner norske 74-modeller, må man bare regne med masse rust. Det er nok vel så greit å finne en fra USA i det hele tatt, og det er større sjanse for at biler som har gått i mer sommerlig klima, i det vesentlige er fri for rust. Slik som denne, og det er jo en kjempefordel. Ikke 100% i karosseriet denne heller, men et bra objekt, som du skriver, og som jeg tror det skal gå an å få ganske OK uten veldig mye innsats. Når det gjelder innvendinger angående originaliteten, er det nok bare setene.

Volvo-turbo
05/04/12, 19:53
1975 modeller av 164 vart vel kunn solgt i USA

gaupe
05/04/12, 21:10
1975 modeller av 164 vart vel kunn solgt i USA

Etter det eg kjenner til, men det var nokre som ramla av bandet i Sverige også, trur alle dei må ha vore kvite.

larsverm
05/04/12, 22:16
De ble hovedsakelig solgt i USA. Men noe sted har jeg nok også lest "eksportmarkeder" eller noe slikt. USA var/er Volvos største eksportmarked, og enda klarere hvis vi med "eksport" sikter til markedene utenfor Europa. Dermed kan det hende at det uansett blir små tall for eksportmarkeder utenom Europa og USA. Men lurer litt på om jeg kan ha lest at det ble solgt 164 75 i Asia. Og ganske sikkert i Sør-Afrika, hvor de visst nok også ble montert lokalt. Og hva med Canada? Noen ganger ligner Canada-utvalget på det i USA, men andre ganger mer på det europeiske.

Mulig det var spekulasjoner og tvilsomme tolkninger inne i bildet, men jeg har lest at Volvo til årsmodell 1975 valgte å utsette introduksjonen av de nye motortypene B21 og B27 i USA for å kunne håndtere "barnesykdommene" nærmere "hjemmet". Da burde kanskje det samme gjelde for andre fjerne land også...?

Jeg sitter ikke med tallene her nå, men jeg tror det ble produsert flere 164 enn 264 av årsmodell 1975.

Og angående de som muligens ble igjen i Sverige - det finnes alltids unntak og uregelmessigheter.

gaupe
05/04/12, 22:36
Vart sikkert venta med dei nye motorane til federal-godkjenning var på plass.

larsverm
05/04/12, 23:05
Ja, det er den andre versjonen av begrunnelsen. Og er det slik at dette spesielt gjelder for USA, trenger i og for seg ikke 164 75 ha vært solgt i så mange andre land.

gaupe
06/04/12, 13:54
Du vil ikkje heller slå kloa i dette då?

http://forum.vccn.no/showthread.php?37920-skinninteri%C3%B8r-240-som-nytt

Dette er jo det korrekte for din bil

larsverm
07/04/12, 13:09
Ser bra ut. Det er vel rett og slett skinnsetene til 75-77, det der? Jeg var oppmerksom på at typen jeg kjøpte er til 78-85. Men jeg "kjøpte" strengt tatt samtidig et argument om at 78-85-setene er bedre enn 75-77, samtidig som de ikke er "urimelig annerledes" (slik som 86+ ville ha vært).

gaupe
07/04/12, 13:31
Ser bra ut. Det er vel rett og slett skinnsetene til 75-77, det der? Jeg var oppmerksom på at typen jeg kjøpte er til 78-85. Men jeg "kjøpte" strengt tatt samtidig et argument om at 78-85-setene er bedre enn 75-77, samtidig som de ikke er "urimelig annerledes" (slik som 86+ ville ha vært).

Blir fort bastard av slikt, men desse seta er ikkje spesielt gode nei.

larsverm
07/04/12, 13:43
Jeg håper jeg ender opp med et OK kompromiss mellom bra seter og "ikke urimelig feil" utseende.

Men jeg som hele tiden er så nøye på original stand, står vel "lagelig til for hugg" i dette spørsmålet... :p

NikolaiB
15/04/12, 00:02
Om du skal bytte til baklykter med orange blinkelysglass,så kan du gjerne få selge de der til meg:)

larsverm
15/04/12, 01:49
Kommer nok til å bytte ut de der, ja - om det blir i år eller senere, får vi se på. Det var en annen også som antydet interesse for mine solblekede baklykter for noen uker siden, men jeg har ikke hørt noe mer. Vet ikke om man får "264-baklykter" med hvite blinklys på annen måte enn ved solbleking? :p

larsverm
15/04/12, 21:35
Har fått tak i emblemene som skal være bakpå:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/1835.jpg

Dessverre er "piggene" på "VOLVO"-merket ikke bra:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/1836.jpg

Et slikt blir ikke så vanskelig å finne igjen uansett - "164E"-merket er OK, og det er det viktigste her.

Med eller uten "pigger" - er det lurt å feste dem med dobbeltsidig teip?

Øygard
15/04/12, 21:51
Litt dobbelsidig teip eller lim er sikkert greit:)

larsverm
15/04/12, 21:58
Tenkte helst jeg ville unngå å bruke lim inn mot lakken, men det spørs jo hva slags lim også...

Øygard
15/04/12, 22:11
Ja, det er greit med ein lim som går an å få vekk. Eg trur ikkje det er so domt å ha litt lim dar for då unngår du at det samlar seg vatn og skit bakom dar:) Eg veit ikkje om det pleier vera nåke problem, men det kan sikkert skje. Men då må du jo passa på å ikkje få ei luftlomma i limen inn mot laken som det blir kondens i:p Mykje å tenka på:)

larsverm
15/04/12, 22:18
Ja, en må passe seg og ikke dumme seg ut på ting som en kan få mer rust av... Men dette er tross alt en svært liten del av hele "prosjektet". :p

glenn
15/04/12, 22:31
Du må ikke finne på å bruke lim, ta heller litt karrosserikitt rundt hvert av hullene før du trykker inn emblemet og bøyer tappene litt.
Dobbelsidig tape for karrosseri kan også være fint å bruke på emblemer men den bygger ofte litt for mye ut.

Kan jo bli en flott bil av denne her, hvis du trenger nye dørtrekk så har de på lager hos VP-autoparts til -74/-75

NikolaiB
15/04/12, 23:17
Kommer nok til å bytte ut de der, ja - om det blir i år eller senere, får vi se på. Det var en annen også som antydet interesse for mine solblekede baklykter for noen uker siden, men jeg har ikke hørt noe mer. Vet ikke man får "264-baklykter" med hvite blinklys på annen måte enn ved solbleking? :p

Okei,så nå ved nærmere ettersyn at de er solbleka:) men de er fortsatt interesante da man kan bruke oransje pærer,hvilken pris snakker du hvis du gjør alvor av å kvitte deg med dem?

larsverm
15/04/12, 23:55
Har foreløpig ikke noen oppfatning om hva jeg bør ha for baklyktene hvis jeg skal selge dem - muligens må det til en "høringsrunde" her først. :p Og jeg må i hvert fall få tak i noen andre fine først. At de er solblekede går jeg i hvert fall ut fra med tanke på hvor bilen kommer fra, og det stemmer bra med utseendet ellers...

Når det gjelder emblemene tenkte jeg at det ikke ville være noe lurt med lim. :p Karosserikitt høres lurt ut, selv om jeg ikke har noen erfaring med det. Det er vel noen slags gummipakninger i hullene, og de gjør nok ikke noe særlig nytte for seg etter alle disse år.

Når det gjelder dørtrekk, er de i grunnen OK de jeg har... Men det er diverse annet i interiøret som bør byttes: Dashbord (bare øvre del om mulig), ratt, hattehylle, sikkerhetsbelter - kanskje mer. Kom gjerne med tips.

NikolaiB
16/04/12, 00:01
Personlig ville jeg gått for dobbelsidig teip av bra kvalitet:)

larsverm
16/04/12, 00:07
Blir sikkert greit med teip, ja - gjerne i tillegg til andre "tiltak". Det ser i det minste ikke ut til å bli noe problem at den bygger mye ut, for emblemene er ikke flate på baksiden.

Øygard
17/04/12, 08:18
Har foreløpig ikke noen oppfatning om hva jeg bør ha for baklyktene hvis jeg skal selge dem - muligens må det til en "høringsrunde" her først. :p Og jeg må i hvert fall få tak i noen andre fine først. At de er solblekede går jeg i hvert fall ut fra med tanke på hvor bilen kommer fra, og det stemmer bra med utseendet ellers...

Dessa lyktene er ikkje bilige: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34088861 Men du får sikkert lika mykje for dei du har:)

larsverm
17/04/12, 09:56
Ikke billige, nei - disse baklyktene har stort sett vært mer ettertraktede enn en hel Volvo 264. :p En grunn er at de vel knapt har vært mulig å få tak i nye på svært mange år. Men på den annen side - det er ikke mer enn hva man må betale for nye 240-baklykter originalt fra Volvo. Så hvis de er i skikkelig fin stand og tatt i betraktning sjeldenhetsgraden er det ikke nødvendigvis SÅ ille...

Øygard
17/04/12, 10:19
Nei, kanskje ikkje, og so får du jo ganske mykje for dei du har og:) Eg har sett flere som har prøvd å få tak i 264-baklykter med kvite blinkelys og konkludert med at det sikkert ikkje fins:p So dessa ska du nok klara å bli kvitt.
At baklyktene til 264 er meir ettertrakta enn ein heil 264 har du heilt rett i. Men no trur eg nok det er lettare å få tak i 264-lykter enn ein heil 264. Men eg kunne godt tenkt meg ein 264 eg:)

larsverm
17/04/12, 11:50
De fleste 264er har nok blitt skrotet før tiden, mens det ser ut til at 164 i større grad har blitt satt på lager, rust og diverse til tross... Så på høy tid å ta vare på en bra 264 nå - men det var prioriteringene da. :p

Mulig at de solblekede baklyktene er interessante for mange. Kanskje jeg bare skal beholde dem på bilen. :D

Øygard
17/04/12, 12:12
Det var dei prioriteringane ja..:p Det er mykje som hadde vore kjekt å hatt ståande:) Men so er det jo det å ha ein tør plass til alle, og tid og pengar til å ta vare på dei.

Det ser jo ikkje stygt ut med dei baklyktene du har, men eg trur at det hadde blitt finare med oransje blinkelys:) Du må i alle fall ha oransje perer på dei lyktene du har no.

NikolaiB
17/04/12, 16:41
Dessa lyktene er ikkje bilige: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34088861 Men du får sikkert lika mykje for dei du har:)
Skulle jeg brukt brukt 3000 på lykter,ville jeg helst hatt med oransje glass,istedenfor solbleka:) tenkte bare om han sku kvitte seg med de en dag til en anen pris en 3 lapper

larsverm
17/04/12, 18:22
Ja, skjønner det. :) Og jeg tar ikke nødvendigvis mål av meg å få igjen like mye for dem som jeg gir for noen nokså strøkne ikke-blekede lykter. Den ene av mine mangler dessuten listen som skal være på langs på midten. Jeg får se hva slags interesse det er for dem.

larsverm
19/04/12, 18:30
Jeg har i dag fått følgende på epost fra vegvesenet:


Hei
Dersom denne bilen er i original stand kan den godkjennes som et bevaringsverdig kjøretøy.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-001.html#1-9 Du trenger da ikke å fremlegge
dokumentasjon for tekniske krav . Bilen vil få en begrensning i bruk og kan ikke endres konstruktivt
eller utseendemessig. Du må kun fremskaffe tekniske data som du kan finne i instruksjonsbok e.l.
Ved godkjenning må vi ha det amerikanske vognkortet (certificate of title) i original. En slig godkjenning
kan gjøres ved alle landets trafikkstajoner. Dersom bilen skal godkjennes på vanlig måte uten begrensning
av noe slag, må det fremlegges dokumentasjon fra fabrikant eller godkjent laboratorium som bekrefter
at denne USA utgaven tilfredsstiller de EU direktiver for tekniske krav som var gjeldende i 1976, noe som
kanskje ikke lar seg gjøre. Det er også en mulighet å godkjenne bilen etter unntaksbestemmelsen § 1-15.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-001.html#1-15 Det er i dette tilfellet strenge krav
til originalitet og det må fremlegges en title uten noen form for anmerkninger. Bilen vil i dette tilfellet ikke
få noen form for bruksbegrensning men kan ikke endres konstruktivt eller utseendemessig. Lyset på bilen
må bygges om slik at det blir riktig fargen blir i henhold norske forskrifter. For godkjenning etter § 1-15 i
nordnorge må du kontakte Bodø trafikkstasjon.

Når det gjelder tidsriktige skilt, er dette kun mulig dersom bilen er registrert som et bevaringsverdig kjøretøy.
For en 1975 modell kan du ikke velge bokstavkombinasjon. (må være eldre enn 1971) Du får et skilt i den
vanlige serien men kan ha tidsriktig utseende på skiltet.

---

Er dette til å bli klok på...?

gaupe
19/04/12, 21:00
Det bevaringsverdige slit du allereide med, med tanke på interiøret, om dei skal pirke. Det beste er om du får Volvo til å bekrefte at denne har snillare utslepp enn andre bilar i 75, som kan verte litt irrelevant, sidan det ikkje var 164 i 75 her heime.

larsverm
19/04/12, 23:20
Det bevaringsverdige slit du allereide med, med tanke på interiøret, om dei skal pirke. Det beste er om du får Volvo til å bekrefte at denne har snillare utslepp enn andre bilar i 75, som kan verte litt irrelevant, sidan det ikkje var 164 i 75 her heime.

Jeg antar i det minste at de setene jeg har liggende på lager blir bedre og fremstår som nærmere mulig original enn de 242-setene som sitter i nå. Får ta sjansen på at ingen henger seg opp i/legger merke til at setene har "knapper", mens de i brosjyren ikke har det...

Det beskrives alternative måter å få bilen registrert på. Det må vel finnes noen (her?) som har erfart det samme, altså registrert en tilsvarende bil?

En ting som er ganske dum: Jeg snakket ganske lenge med en "biltilsynmann" her i Finnmark, og vi kom etter hvert frem til at jeg fikk ta kontakt med Volvo Norge for å få en offisiell utskrift på dataene som skal være i vognkortet. Hos Volvo ble jeg henvist videre til trafikkstasjonen i Drammen, som visst nok skal ha en spesiell oppgave med å håndtere import av veteranbiler osv. Men nå blir jeg igjen henvist til "fabrikant". Men det dreier seg vel kanskje om forskjellige ting?

I setningen om lys går det litt "i ball" - er det noe feil med fargen?

Og det siste om skilt - hvordan i alle dager skal det tolkes?

"Når det gjelder tidsriktige skilt, er dette kun mulig dersom bilen er registrert som et bevaringsverdig kjøretøy.
For en 1975 modell kan du ikke velge bokstavkombinasjon. (må være eldre enn 1971) Du får et skilt i den
vanlige serien men kan ha tidsriktig utseende på skiltet."

Øygard
20/04/12, 08:19
Det er jo ein delar i USA som har litt annleis opplegg med lys, sånn som oransje parkeringslys og raude blinkelys bak osv. So det dei meinar er vel at evt. sånne ting må vera sånn som det skal vera i Norge. Eller misforstår eg?

Det med skilt syns eg og var skreve på ein litt rar måte. Men det ser ut til at det dei meinar med tidsriktige skilt er sånne skilt med ein bokstav som var før 1971. Du får eit skilt i den vanlege serien(to bokstavar og fem tal), då får du jo eit sånt med litt blått på og eit norsk flagg på venstre sida.
Det er sånne skilt du får hos biltilsynet men til veteranbilar kan du jo få kjøpt sånne skilt som det skal vera på ein 75-modell. Sånn tolkar eg det i alle fall.

volvobrage
20/04/12, 09:57
Når eg var hos biltilsynet og omregistrerte 242en fekk eg beskjed om at dei kunne hjelpe meg og skaffe tidsriktige skilt, sånn at eg skulle sleppe og få nye skilt først også bytte:)Detta nevnte dei uten at eg spørte eingang så må jo være mulig at dei gjer det?

larsverm
20/04/12, 10:48
Det med lys som er orange og røde på feil steder, er så vidt jeg kan se ikke relevant for min bil. Det mest gale med tanke på farger må jo være det at blinklysene bak er så godt som hvite, men det er pga alder og påvirkning fra sollys, så saken er kanskje en litt annen.

Hvorfor det skal trekkes inn det gamle skiltsystemet med en bokstav opp til 1971, er ganske unødvendig, siden jeg mener jeg har vist at jeg har forstått at det er uaktuelt for senere årsmodeller. Osv...

Så jeg antar at noe av dette er formulert på et mer generelt grunnlag, noe som er en smule irriterende, i og med at jeg mener at jeg skrev min henvendelse ganske spesifikt om min bil.

Øygard
20/04/12, 11:16
Detta er nok ganske generelt ja. Eg syns det ser ut som din bil har rette fargar på lys ja, men kanskje du bør montera oransje perer i blinkelysa bak? Viss du gjer det blinkar det jo oransje so då kan dei ikkje sei nåke på det. Du må jo velga hen bilen skal registrerast, og spørra om du kan få tidsriktige skilt, viss ikkje får du heller kjøpa sånne tidsriktige etter at bilen er registrert.

larsverm
20/04/12, 11:45
Ja, orange pærer kan sikkert være en grei løsning, hvis jeg inntil videre lar de nåværende baklyktene være.

Rett type skilt skal da vel være en smal sak, det kan ikke være nødvendig å "skrive ut" moderne skilter først hvis jeg ikke har altfor mye hastverk. Alt frem til nå tyder på at rett type skilter (skilt/skrifttype) kan skaffes og brukes lovlig. Dermed skjønner jeg lite av det avsnittet om skilter. Litt dumt, for nå sitter jeg med det inntrykk at jeg egentlig ikke har kommet noen vei med saken...

Øygard
20/04/12, 11:54
Tidsriktige skilt er ikkje nåke problem, men eg las i eit veteranbilblad ein gong at du ikkje får tidsriktige skilt hos biltilsynet, du får berre sånne nymotens og so må du bestilla tidsriktige skilt hos skiltfabrikken eller nåke sånt. Sånn at biltilsnet ikkje skaffar tidsriktige skilt. Men det kan jo ha forandra seg, for Amazonbrage seier jo at han fekk tilbud om tidsriktige skilt når han kjøpte 24en sin:)

larsverm
20/04/12, 13:27
Skiltene skal nok bestilles direkte fra Skiltfabrikken eller Lator, trolig med noe dokumentasjon fra trafikkstasjonen.

larsverm
22/04/12, 03:36
Jeg får vel ikke ta for mye sorger på forskudd, det skal vel la seg ordne å få bilen registrert. Når det gjelder teknisk informasjon som skal stå i vognkortet, har hverken Volvo Norge eller Vegvesenet så langt på forespørsel tatt ansvar for det, så da får jeg selv bare finne det som trengs i instruksjonsbok, brosjyre osv.

Daniel V
22/04/12, 13:53
Du trenger ingen form for rekvisisjon for å bestille skilter hos Lator. Du kan godt bestille opp 15 sett om du ønsker det...

larsverm
22/04/12, 15:57
Bare man selv tar ansvar for at skiltene ikke brukes på ulovlig vis, altså? Uansett ikke noe problem - jeg trenger ett skilt foran og ett bak på en bil som skal være registrert og lovlig i bruk. :p

larsverm
25/04/12, 15:45
Om jeg ikke får gjort stort nå, kan jeg jo få ordnet litt smått. Har brukt eBay til å skaffe instruksjonsbok, som faktisk manglet:

http://www.ebay.com/itm/120554967439

Øygard
25/04/12, 16:17
Sånne ting er jo greit å få gjort ja:) Her er baklykter til salgs viss du skal ha det: http://forum.vccn.no/showthread.php?32102-Volvo-264-baklykter-selges

larsverm
25/04/12, 17:06
Liker ikke helt den ganske synlige sprekken i glasset. Men det er greit å få et bilde av prisnivået.

Øygard
25/04/12, 20:58
Den la eg faktisk ikkje merke til:pm Eg syns dessa lyktene er dyre, men viss folk er villig til å betala so mykje for dei er det jo greit.

NikolaiB
25/04/12, 21:14
Til bruksveteran(slik som min) er de greie til kanskje en litt rimeligere pris,men skulle jeg restaurert en 164/264 ville jeg nok lagt i litt ekstra og kjøpt pene lykter

larsverm
25/04/12, 22:44
Det er vel knapt noen vei utenom å betale en god del hvis en skal ha slike. :p Merkelig at det ikke har kommet nyproduksjon av disse...

Øygard
26/04/12, 07:16
Ja det har eg og tenkt på, når det er so stor ettersåørsel etter dei burde det no gå an å tena litt pengar på å produsera sånne. Det er kanskje lettare å få tak i i Amerika?

larsverm
26/04/12, 16:07
Det har sikkert vært solgt relativt flere biler (164 75, 264, 262C) med slike baklykter nye der, men om lyktene har blitt plukket av ved skroting og brukt til andre "prosjekter" i samme grad som i Sverige og Norge, og dermed blitt bevart, er kanskje ikke så godt å si...

NikolaiB
27/04/12, 06:44
De lyktene er nok ikke verdt en dritt i USA,blir nok skrota som alt mulig annet.Og det presser prisen opp.Men tenk hvor mange 264 her til lands som har blitt slakta og røvet for baklyktene sine,og så blitt skrota:s det er og en fæl tanke,er ikke ofte du ser 264/265 nå lenger

NikolaiB
27/04/12, 06:47
Til informasjon selger fotonet ett par lykter nå,under kjøp og salg 100/200 serien,men ingen bilder så langt

larsverm
27/04/12, 21:41
Både 264 og 265 er sjeldne, ja. Men 265 (som for øvrig har ordinære baklykter) er nok klart mer sjelden enn 264.

NikolaiB
27/04/12, 22:29
Ja bare synd med motorene de hadde...Kult om volvo hadde laget en ''b300'' motor og brukt,isteden for PrV tullet.Altså en vanlig b19/b21/b23 i 6'er hvis dere skjønner:):):) En fantasi jeg har hatt

Jan-Einar Jenssen
27/04/12, 22:31
164 hadde jo b30 :) som og er 6'er

larsverm
28/04/12, 00:39
Ja, i ettertid kan en fastslå at det måtte ha vært bedre - på toppmodellene av biler med et slikt kvalitetsrykte som Volvo må det ha vært skandaløst mye problemer med V6eren. Eventuelt burde de ha tatt til vettet og omarbeidet B27 etter et par år eller når det var de må ha blitt oppmerksom på saken - og ikke ventet til 1986...

Men det hadde sine grunner at de ikke uten videre videreførte rekkesekser etter mønster av B30 på 264:

"Samarbeidsmotoren" var visst nok på et tidlig utviklingsstadium på begynnelsen av 70-tallet egentlig en V8er, som de altså må ha sett for seg å bruke i toppmodellen, og da var det ikke aktuelt med en rekkemotor. Men skremt av oljekrise ca 1973 kortet de motoren ned med to sylindre.

En annen ting var at man i samme bil som skulle ha den nye firesylindrede B21 (242/244/245), kunne sette den kompakte V6eren uten å foreta konstruksjonsendringer. Dette gjorde produksjonen mer rasjonell, og førte dessuten til at det, i tillegg til 264, senere gikk greit å iverksette både 265 og 262. Fronten på 164 ser ikke bare spesiell ut, akselavstanden er også 10 cm lengre enn på 142/144/145 - i prinsippet for å gi tilstrekkelig plass til motoren.

NikolaiB
28/04/12, 11:23
164 hadde jo b30 :) som og er 6'er
Joda:rolleyes: men jeg prøvde å beskrive fantasien min om en 6'er med OHC bygd av Volvo som faktisk hadde fungert:)

Ja, i ettertid kan en fastslå at det måtte ha vært bedre - på toppmodellene av biler med et slikt kvalitetsrykte som Volvo må det ha vært skandaløst mye problemer med V6eren. Eventuelt burde de ha tatt til vettet og omarbeidet B27 etter et par år eller når det var de må ha blitt oppmerksom på saken - og ikke ventet til 1986...

Men det hadde sine grunner at de ikke uten videre videreførte rekkesekser etter mønster av B30 på 264:

"Samarbeidsmotoren" var visst nok på et tidlig utviklingsstadium på begynnelsen av 70-tallet egentlig en V8er, som de altså må ha sett for seg å bruke i toppmodellen, og da var det ikke aktuelt med en rekkemotor. Men skremt av oljekrise ca 1973 kortet de motoren ned med to sylindre.

En annen ting var at man i samme bil som skulle ha den nye firesylindrede B21 (242/244/245), kunne sette den kompakte V6eren uten å foreta konstruksjonsendringer. Dette gjorde produksjonen mer rasjonell, og førte dessuten til at det, i tillegg til 264, senere gikk greit å iverksette både 265 og 262. Fronten på 164 ser ikke bare spesiell ut, akselavstanden er også 10 cm lengre enn på 142/144/145 - i prinsippet for å gi tilstrekkelig plass til motoren.

Selfølgelig var det mest gunstig med en samarbeids v6 som alle merkene kunne bruke,og selfølgelig var den mer gunstig mtp plassen,da alle 200-serie kunne dele ''plattform''.jeg vet den er lengere ja,B30 er noe man må ha skikkelig plass til:)

Men fantasien om en rekker 6'er fra Volvo med OHC som hadde fungert er det jeg ville frem til:)

larsverm
28/04/12, 14:14
Når vi vet hvordan utfallet ble, er jeg enig med deg - jeg bare prøver å antyde forklaringer på hvorfor de likevel gjorde som de gjorde, beklagelig nok...

Det er god plass i motorrommet på 240/260, men likevel visst nok i snaueste laget til å sette inn noe tilsvarende B30 (uten diverse tilpasninger). Hadde dette vært planen, kunne de sikkert godt ha justert akselavstand og hva det nå var på både 240 og 260 så mye som det trengtes og klart seg med en karosserikonstruksjon og fått inn de motorene som måtte være aktuelle. Hadde de lagd en rekkesekser med samme volum pr sylinder som B21, ville det nok ha blitt en B32.

NikolaiB
28/04/12, 16:41
tja,hadde det vært etter en b19 hadde det blitt 3.0l igjen,da den er en 2.0l motor i grunn:)

larsverm
28/04/12, 17:52
Ja, dette blir jo ganske hypotetisk. :) Men mitt "forslag" er 1,5 x B21 = B32 - fordi at da 200-serien ble introdusert (høsten 1974), var det B21 som var den nye firesylindrede motoren, og jeg tenker at det kunne ha vært mest naturlig å basere en ny sekser på den nye fireren, i den grad de ville ha sett seg tjent med å ha noen kobling her i det hele tatt. I første omgang var B20 det billigere og velprøvde alternativet, B19 erstattet den først to år senere.

NikolaiB
28/04/12, 19:23
Sant det du sier,jeg legger meg flat:)

larsverm
29/04/12, 03:39
Likevel - alt dette blir jo bare spekulasjoner og "kontrafaktisk historie". :p Men det kan jo også være artig.

gaupe
29/04/12, 11:00
Volvo laga ein v8, basrert på B21, men den kom aldri i produksjon. Eit eller anna rart er det, sidan den ikkje er omtalt meir. Spørs om det berre var ein rover eller amerikansk v8, som vart presentert dom show.

NikolaiB
29/04/12, 13:25
Om du har så mye info som mulig og en link om den motoren så er det intressant:)

larsverm
29/04/12, 15:01
Og der snakker vi altså ikke om den V8 som ble kortet ned til B27?

Interessant - aldri hørt om det før.

NikolaiB
29/04/12, 16:46
Har bare hørt om B36'en,men det er vel en helt enkel OHV 16v?

gaupe
29/04/12, 17:18
Og der snakker vi altså ikke om den V8 som ble kortet ned til B27?

Interessant - aldri hørt om det før.

Nei, den eksisterte sikkert volvo bestemte seg for å gå for prv.

larsverm
29/04/12, 20:06
B36 er vel en motor som ble brukt i lastebiler for lenge siden?

gaupe
30/04/12, 09:57
Laga ein tråd angåande den raude v8en:
http://forum.vccn.no/showthread.php?41631-Nokon-som-kjenner-til-denne-Volvo-V8-motoren

NikolaiB
30/04/12, 17:04
B36 er vel en motor som ble brukt i lastebiler for lenge siden?

Er det jeg og har fått høre.Men On-topic,skjer det noe mer med bilen?:)

larsverm
01/05/12, 15:03
Å, 164en? :p Ikke stort som skjer, og jeg får ikke egenhendig gjort noe med den før om noen uker uansett, altså til sommerferien. Mulig jeg skal organisere å få den på verksted for service og teknisk gjennomgang noe før det, slik at det kommer litt i gang før jeg reiser sørover. Jeg har kjøpt emblemer og en instruksjonsbok. :p Ellers skal jeg fortsette å rådføre meg her angående visse deler i interiøret, f eks.

Bård
29/05/12, 21:36
Du har ikke tenkt å ha r-sport trekk i denne å? Så den som var på Sørlandstreffet hadde det brune r-sport-trekket og syns det matcha bilen perfekt

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/2557.jpg

larsverm
29/05/12, 21:46
Hm, kunne jo se så smått interessant ut. :p Ser ganske rødt ut i det lyset der?

Bård
30/05/12, 22:07
Sola står midt på der samt bildet blei helt ræva, men skal være brunt/rødbrunt

larsverm
31/05/12, 14:37
Får sjekke om det er av typene som vi kan få levert nytt nå - så jo ganske stilig ut, i hvert fall i det lyset. :p

Jan-Einar Jenssen
21/06/12, 02:41
Å, 164en? :p Ikke stort som skjer, og jeg får ikke egenhendig gjort noe med den før om noen uker uansett, altså til sommerferien. Mulig jeg skal organisere å få den på verksted for service og teknisk gjennomgang noe før det, slik at det kommer litt i gang før jeg reiser sørover. Jeg har kjøpt emblemer og en instruksjonsbok. :p Ellers skal jeg fortsette å rådføre meg her angående visse deler i interiøret, f eks.

nå har det gått noen uker, og jeg som alle andre er nyskjerrig påhvordan det går? :p

Øygard
08/07/12, 18:05
Har det skjedd nåke no?:)

larsverm
12/07/12, 22:39
Beklager, litt av hvert å styre med i sommer og det faller seg slik at det blir lite tid på internett. ;)

Jeg er faktisk ikke helt oppdatert på tilstanden akkurat nå, men jeg har plassert 164en på verksted. Målet er å få den både kjørbar og forskriftsmessig. :) I hvert fall service/vedlikehold og en skikkelig gjennomgang av alt teknisk er på sin plass.

Øygard
13/07/12, 21:54
So då blir det kanskje registrering i løpet av sommaren?:)

larsverm
16/07/12, 17:49
Det VAR i hvert fall målet - men jeg tror jeg får forskyve det litt til både pga en del ventetid for kontroll på trafikkstasjonen og at ting går litt langsomt på verkstedet i ferien. Så får jeg i denne omgang heller prioritere å få den bra nok til å bli godkjent - og så drøye godkjenning og registrering til høsten eller kanskje til neste år...

larsverm
17/07/12, 21:48
Har snakket med verkstedmannen. Pga ferie går det noen dager før det blir gjort noe mer akkurat nå, men så langt hadde han fått den til å gå bedre og han vurderte det foreløpig slik at det ikke var noe alvorlig galt med bilen. :) Så det kan være håp om at skumle og dyre overraskelser unngås.

larsverm
28/07/12, 14:01
Ting Tar Tid. :p Men det går tross alt fremover. Jeg var innom verkstedet for noen dager siden for å høre hvordan det gikk. Verkstedmannen sa at jeg fikk starte opp og prøve. Siden det ikke er skilt på bilen, tok jeg bare et par runder på plassen. Bilen spant på grusen ved et lett trykk på gassen, så nå vet jeg i det minste at det er krefter i motoren. :p Den er stadig litt ujevn og "usikker" på tomgang, men det var fortsatt ting som gjensto å gjøre.

Jan-Einar Jenssen
28/07/12, 14:10
driver du med slik herjing på grusen? :eek:




næda, flott å høre at det går framover :)

larsverm
28/07/12, 15:22
Jeg var veldig forsiktig for å unngå steinsprut på 245en og andre biler i nærheten. :p

Jan-Einar Jenssen
28/07/12, 15:23
hehe :p


må slenge opp noen flere bilder av bilen :)

larsverm
28/07/12, 15:43
Får vel det. :) Skal forhåpentligvis få bilen hjem igjen i neste uke.

Jan-Einar Jenssen
28/07/12, 15:55
venter i spenning ;)

hjem, er det hammerfest eller der sørpå? :p

larsverm
28/07/12, 16:06
Det er der sørpå. :p Tror kanskje ikke jeg kommer til å ha med 164en til Hammerfest noen gang...

Jan-Einar Jenssen
28/07/12, 16:10
Det er der sørpå. :p Tror kanskje ikke jeg kommer til å ha med 164en til Hammerfest noen gang...

åjja :p trodde du bodde oppi gokk :p

larsverm
28/07/12, 16:35
Selv gjør jeg jo det mesteparten av året. Men sommerbilene bor sørpå (i Hedmark). :)

larsverm
10/09/12, 00:58
I august vasket jeg 164en og tok noen bilder.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/744.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/745.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/746.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/747.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/748.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/09/749.jpg

larsverm
14/10/12, 20:00
Jeg må skaffe diverse deler til interiøret på 164en. Først og fremst trenger jeg nytt/brukbart sikkerhetsbelte til førerplassen. Se bildene nedenfor: Er det samme som i hvilke andre modeller...?

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/766.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/767.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/768.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/769.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/770.jpg

Øygard
14/10/12, 22:16
Liknar på det som er i 200-serien frå 70-talet:)

larsverm
14/10/12, 22:54
Ja, får vi bekreftet det, gjør det jo saken litt enklere når jeg skal kjøpe inn. :) Er festeanordningene mellom setene og andre synlige detaljer samme som på din 242, for eksempel?

Øygard
14/10/12, 23:29
Ja, det er jo litt lettare å få tak i då:)
Det ser veldig likt ut, eg ska ta eit par bilde i morgon eg, og sjå om det er samme delenommer som det du tok bilde av:) Det er no litt rart viss det ikkje er likt når det ser so likt ut, det skulle ikkje vera nødvendig å lag to so like sortar:p Kan jo aldri veta då, so eg ska sjå i morgon eg:)

larsverm
14/10/12, 23:43
Flott, bra å være på den sikre siden. :)

Hvis 74-modellen av 100-serien og 75-modellen av 200-serien har samme typen, skulle det vel ikke være noen grunn til at denne skulle være annerledes. Men hvis det ikke er slik, er det ikke alltid så godt å vite hvordan det skal være på 164 75, for den har enkelte detaljer som var nye på 200-serien, samtidig som den fortsatt har mye som det ellers ble slutt på i 1974.

Øygard
14/10/12, 23:54
Ja, men no har jo du tatt bilde av eit delenommer, so då ser me jo om det er det samme nommeret som eg har:)

Daniel V
15/10/12, 00:14
Sjekket i 343en bare for gøy, men det var ikke helt likt: 1224824. Men det det er vanskelig å se uten å sjekke nummeret, for det ser helt likt ut utseendemessig :p

Kan ta å se på en 242 75' vi har i verkstedet (Erlend242 sin) ;)

EDIT: Valgte 240 fra 1975 i VADIS og søkte på delenummeret, men det eksisterte ikke til den bilen. Skal dobbeltsjekke på bilen til Erlend i morgen, men det ser ikke ut til å være det samme.

larsverm
15/10/12, 09:32
Hm, ja vel. Ellers har jeg også erfart at det finnes "festespenner" som ser forskjellige ut og som likevel passer og sitter i låsen. Så det er kanskje litt å gå på her med tanke på hva som er rett...

Øygard
15/10/12, 14:01
Ska ut og sjå no, men går det ikkje an å flytta sjølve låsen over på eit belte frå ein nyare 240? Dei gjorde i alle fall det her: http://forum.vccn.no/showthread.php?38082-Hamstersnacks_86-Volvo-244-DL-1980-Originalrenovering-M46-M47-%C3%98k!/page5:)

larsverm
15/10/12, 14:59
Jo da, det kan bli en løsning. Men særlig hvis det går an å få tak i rett type nytt og ubrukt, kan det være verdt å spandere det. Tror det kan være realistisk å få til forutsatt at dette ikke er en spesielt sjelden type.

Øygard
15/10/12, 16:36
Då har eg vore ute og sett og tatt bilde:)
Delenommeret på mine er heilt ulikt, det er 1264992. So vidt eg kan sjå er det kun plastikken som ikkje er lik, det av metall ser heilt likt ut, og det gjer dei låsane i midtkonsollen, som dei skal nedi og, einaste forskjelen eg såg er plastikken på den saken som du tok bilde av delenommeret på:p

larsverm
15/10/12, 19:12
Det lå et par rullebelter løst i bagasjerommet. De viste seg å være for korte til å brukes foran, men de kunne brukes bak. "Spennen" på disse så annerledes ut, men den passet likevel i låsen mellom forsetene. Så jeg antar at jeg vil kunne bruke de som passer til samme type låser (på golvet mellom setene) som jeg har i 164en. Er det samme opptil 1980, eller hva?

gaupe
15/10/12, 22:30
Us-bilane hadde denne låsen lenge, burde vere enkelt å finne belte.

Øygard
15/10/12, 22:46
Det lå et par rullebelter løst i bagasjerommet. De viste seg å være for korte til å brukes foran, men de kunne brukes bak. "Spennen" på disse så annerledes ut, men den passet likevel i låsen mellom forsetene. Så jeg antar at jeg vil kunne bruke de som passer til samme type låser (på golvet mellom setene) som jeg har i 164en. Er det samme opptil 1980, eller hva?

Dei ska sikkert vera bak ja, for låsen på dei er heilt annleis, i alle fall på 242en min, og so ser det ut som det manglar eit bak på eine bildet over her. Om det er likt heilt opp til 1980 veit ikkje eg, men eg trur nok dei som er i min 77-modell hadde past i denne, for det er som sagt kun plasten på "spenna" som ikkje er lik so vidt eg kan sjå, so viss du får tak i nåke til ein sånn passar det nok sannsynlegvis i denne og.

edit: Har tatt bilde av dei i 242en men den var so støvete inni at eg helst ikkje vil legga dei ut:p

larsverm
15/10/12, 22:54
He he. :p


Us-bilane hadde denne låsen lenge, burde vere enkelt å finne belte.

Men kan jeg da satse på at det går greit med hvilke som helst til 200-serien 1975-80? Eller må jeg gjøre grundigere detektiv-/letejobb?

Øygard
15/10/12, 23:22
Her er ein 80-modell, og der ser du på det eine bildet at det er samme sorten:)
http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=37398824&reference=2012/9/vertical-3/25/4/373/988/24_958155830.jpg

gaupe
15/10/12, 23:48
He he. :p



Men kan jeg da satse på at det går greit med hvilke som helst til 200-serien 1975-80? Eller må jeg gjøre grundigere detektiv-/letejobb?

Sannsynlegvis enno lengre, kan sjekke på 82en som står her.

larsverm
15/10/12, 23:53
Kan så vidt se ut til at det stemmer med 80-modellen - fælt at det skal være så vrient å finne bilder av akkurat disse detaljene, men det er vel ikke slikt folk først og fremst prioriterer når de skal knipse bilder av bilen. :p

Bra å få sjekket litt flere - men i hvert fall festeanordningene ned mot golvet ble jo endret på et tidspunkt - må ikke det ha vært fra 81...?

gaupe
16/10/12, 00:03
Bra å få sjekket litt flere - men i hvert fall festeanordningene ned mot golvet ble jo endret på et tidspunkt - må ikke det ha vært fra 81...?

Ikkje på us, hang muligens med til og med 85.

Øygard
16/10/12, 00:08
Men her i Norge trur eg det var t.o.m. 80.

Øygard
16/10/12, 14:21
Eg legg ut eit par bilde likavel eg:p
http://i1226.photobucket.com/albums/ee410/Andoyg/m49/CIMG4371.jpg

http://i1226.photobucket.com/albums/ee410/Andoyg/m49/CIMG4373.jpg

http://i1226.photobucket.com/albums/ee410/Andoyg/m49/CIMG4375.jpg


Bak:

http://i1226.photobucket.com/albums/ee410/Andoyg/m49/CIMG4374.jpg

Cpt Tuttle
16/10/12, 15:43
1975-80 gäller åtminstone på eurobilarna. Kan inte svara för USA men att hitta sådana bälten är väl hur som helst inte så stor risk....

larsverm
16/10/12, 16:40
Mine har altså en ekstra "utskjæring" øverst, men ellers kan det se ut til at det ikke burde ha noe å si i praksis...?

Interessant å notere seg hvis det er slik at USA-modellene ble "værende på 70-tallet" opptil 85, ikke bare på vesentlige eksteriørdetaljer men også når det gjelder sikkerhetsbeltelåsen. :p

Øygard
16/10/12, 16:46
Har dei det? Det nederste bildet mitt var av dei i baksetet:)

larsverm
16/10/12, 19:52
Nei vent nå litt, jeg roter - hvordan klarte jeg å overse det øverste bildet ditt? :p Det ser ut til at de er like nok. Da blir dette kanskje ikke så komplisert likevel. :)

Øygard
16/10/12, 19:59
Eg meinar å ha sett at det går an å få tak i nytt til min bil, og det passar sikkert då i din bil og:)

Fant til 164 her http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/art-1.asp?id=1123&iPageID=945
Det på bildet er jo feil sort, men dei har sikkert rette sorten og.

larsverm
16/10/12, 20:47
Den siden får jeg merke meg. :)

Men nå har jeg sjekket på brosjyrebilder, og jeg tror jeg kan konkludere med at det er en annerledes patent på sikkerhetsbeltelåsen opp til 1974 - og at min skal ha typen som hører til 200-serien.

Cpt Tuttle
16/10/12, 21:08
Helt korrekt, 140 har ett fäste som ser mer ut som en triangel med en liten läpp nertill.

larsverm
16/10/12, 21:18
Fint, da vet jeg vel godt nok hva jeg skal se etter når det gjelder sikkerhetsbeltene. :)

Men jeg vil også lufte spørsmål om andre interiørdeler.

Hvilke likheter og forskjeller er det på dashbord/instrumenter og ratt på 100-serien 74 og 200-serien 75 - og hva er det jeg har her?

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/889.jpg

Samme som 100-serien ellers?

Som vi ser - sprekker i rattet:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/890.jpg

Sprekker oppå dashbordet (ganske vanlig på gamle biler):

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/891.jpg

Hvor mye må byttes ut her? Hvor stor er "selve delen" som dekker oversiden...?

Øygard
16/10/12, 21:22
74-modell har vel sånt som denne og 200-serien?

Øygard
16/10/12, 21:29
Interiøret er det samme som på 140 73 og 74-modell:) Instrumenthuset, er vel nesten det einaste på dashbordet som er (nesten) likt. Og so innstillingane til varmeapparatet, brytarane i midten dar og detta er vel og ganske likt trur eg:)

Edit: Bilde av interiøret i 144 74-modellen som pappa hadde før. Det meste ser vel likt ut?
http://i1226.photobucket.com/albums/ee410/Andoyg/CIMG4409.jpg

Det er ikkje mykje som er likt på det i 200-serien bortsett frå instrumenthuset. Brytarane i midten og det som er under dei er nesten likt og, men ikkje heilt.

Cpt Tuttle
16/10/12, 21:43
Alla Volvo 100- och 200-serie 73-75 har samma ratt (däremot så är det en annan lutning på ratten i 100-serien än i 200-serien, även 1975).
Instrumentbrädan är helt annorlunda i 100-serien motför 200-serien, även 1975.
Själva instrumenttavlorna är lika mellan 1973-80 100/200, men sargen skiljer på instrumentet beroende på om det suttit i en 100- eller 200-bil.
Din 75a har samma instrumentpanel som 1973-74 års 100-serie alltså, medans 1975-80 200-serie har en annan.
Det är även en annan mittkonsol mellan brädorna, däremot så är strömbrytarna i konsolen och värmereglagen samma, strömbrytarna är lika mellan 1973-80 på 100 och 200 (1981 kommer den rundare modellen med symboler i stället för knappar), värmereglagen kommer 1973 och hänger med fram till de allra sista 240-bilarna 1993.

Inte ens cigarrettändaren är samma mellan bilarna...

larsverm
16/10/12, 22:33
Altså som jeg har antatt - jeg får finne ratt og dashbord til 73-74.

Og hva så med selve instrumentene? Samme fra 73 til 80. Må hele enheten byttes i ett, eller går det greit å dele opp? Min har jo turteller, og det har ikke alle delebiler, så den kan det være interessant å beholde. Men jeg må nok bytte speedometeret, for telleverket har stoppet og dessuten kan det være greit om det viser km og ikke miles. Jeg mistenker også at bensinmåleren ikke virker, men det problemet trenger sikkert ikke ligge i selve måleren.

Cpt Tuttle
16/10/12, 22:38
Ratten är även densamma i 1975 års 200-bilar. Däremot måste brädan vara från en 100-serie. Eller visst kan du byta till en komplett 200-bräda om du tar allting men det kommer ju inte att se original ut.
Synd du inte nämnde det tidigare, jag hade en original "Volvo GT" ratt till dessa bilar, lite mindre och i skinnimitation, men den är såld nu.
Du kan ta bort varvräknaren från ditt nuvarande instrument och sätta in i ett nytt, se dock upp med att det är rätt fabrikat på instrumentet, det finns VDO och Yazaki, och jag har för mig att 164 bara kom med VDO, och din varvräknare kommer bara passa i ett instrument av samma fabrikat.

Øygard
16/10/12, 22:38
Det er ikkje nåke problem å flytta turtellaren over på det andre:) Turtellaren til 4 syl. motorar og 6 syl. motorar er ikkje like, so du må bruka den sjølv om det er turtellar på det instrumenthuset du kjøper, viss det er frå ein 140 eller 240. I so fall kan du senda den turtellaren til 4ar til meg:p

larsverm
17/10/12, 08:20
Jeg vil/må gå inn for at det skal være tilnærmet originalt, så jeg må få tak i det meste fra 73-74. Rattet kan det kanskje (under tvil) være akseptabelt å ha en annen type av, forutsatt at det kan regnes for tidstypisk endring/utstyr. Bilen er ikke registrert i Norge ennå, og det ser ut til å være en forutsetning at den må være i hva vi får kalle original eller tidstypisk stand. Jeg har da heller ikke noe ønske om å ha det betydelig annerledes.

Cpt Tuttle
17/10/12, 16:59
http://classicroad.com/wp-content/uploads/2012/08/Volvo-245DL-GT-steering-wheel.jpg

En sån där ratt var det jag pratade om att jag hade, du skulle fått tag i en sådan egentligen. :)

larsverm
17/10/12, 17:03
Det hadde vel ikke vært så galt. :) For det er også tidstypisk, selv om det ikke er standard.

Cpt Tuttle
17/10/12, 20:54
Fast med tanke på att det är ett originaltillbehör så är det ju egentligen just vad det är...

larsverm
17/10/12, 21:02
Jeg tolker vanligvis "original" i betydningen "standard", men jeg innser at det i blant kan være unødvendig strengt. :)

Så, hvis man får tak i et slikt ratt, hva bør det vanligvis koste? Og et helt vanlig ratt? Jeg har aldri satt meg inn i prisnivået på ratt. :p

Cpt Tuttle
20/10/12, 08:06
Fick runt 800 svenska för min....vet inte om det är ett representativt pris eller ej.

larsverm
21/10/12, 01:02
Det høres i så fall ikke avskrekkende ut.

Noen ellers som kan antyde hva jeg bør betale for et vanlig ratt og det jeg trenger av dashbord/instrumenter?

larsverm
24/10/12, 16:11
Enda en ting i interiøret - hattehylla ser heller ikke bra ut. Er det noen forskjeller på 100- og 200-modellene der?

Madice
24/10/12, 16:28
Er ikke hattehyllen trukket med noe stoff?
Bare å trekke om da?

larsverm
24/10/12, 17:30
Jeg oppfatter det nok mer som et slags belegg enn som et trekk.

Øygard
24/10/12, 17:33
Trur hattehylla frå 200-serien passar, det er eg ganske sikker på:) Du kan jo sammenlikna med den som er i den raude 240en:)

larsverm
24/10/12, 22:11
Får vel det - det er bare at jeg har ingen av dem i nærheten her hvor jeg sitter og tenker og planlegger nå... :p

Øygard
24/10/12, 22:38
Ja det var det då:p Viss du har bilde kan eg sjå om det liknar på den i 242en min, men eg tvilar serkt på at det er nåke forskjel av betydning på dei.

larsverm
25/10/12, 08:41
Ser vi det greit nok her...?

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/1402.jpg

Øygard
25/10/12, 10:45
Syns det ser likt ut.

larsverm
25/10/12, 13:46
Sikkert ikke vanskelig å finne rett da. Denne trenger kanskje ikke være håpløs som den er, men jeg synes overflaten virker skadet av noe søl kanskje, og muligens også av sollys, som diverse annet av det som er mest "oppe i dagen" på denne bilen.

Jan-Einar Jenssen
25/10/12, 16:19
Sikkert ikke vanskelig å finne rett da. Denne trenger kanskje ikke være håpløs som den er, men jeg synes overflaten virker skadet av noe søl kanskje, og muligens også av sollys, som diverse annet av det som er mest "oppe i dagen" på denne bilen.

er det ikke bare å få den trekkt om i orginalfarge? koster jo ikke all verden, samtidig som at du mest sansynlig får et bedre resultat enn å kjøpe et brukt et :)

larsverm
25/10/12, 18:51
Er det virkelig en vanlig løsning, å trekke dem om?

Jan-Einar Jenssen
25/10/12, 22:27
Er det virkelig en vanlig løsning, å trekke dem om?

sjansen for at du finner en fin brukt en i den farga, å som ikke er ihjælkappa i for høytalere osv er vel liten.

er vel neppe vanligste løsninga å trekke om, men du vil vel ha det orginalt eller vertfal tilnerma orginal? derfor tor jeg det blir bra å få tak i trekk med orginal farge å trekke om :)

larsverm
26/10/12, 10:27
Hm, jeg ser poenget. Får se hva det blir til, kanskje ikke det viktigste å prioritere å bytte ut. Men det er ikke sikkert fargen er så viktig heller, for det skal bli mørkere seter enn det er i bilen nå.

Cpt Tuttle
27/10/12, 00:36
Visst har du rullbälten bak i en 75a? Då borde 240-hyllan passa. Däremot har jag för mig den blir för smal i äldre bilar mad fasta bälten.

larsverm
27/10/12, 03:45
Rullebelter, jo da.

jacobsen
01/03/13, 18:26
Skjedd noe nytt her?

larsverm
01/03/13, 19:35
Skammelig lite, er jeg redd... :p

2førr10
21/01/14, 18:08
Kan du ikke prøve slik interiør rens? :) Brukte slik på setene og teppet i voloven min i sommer når jeg tok en grundig sommervask. Er sånn skum som man sprayer på og så skal det trekke inn i stoffet å løse opp skitt, så skal man enten tørke det opp eller støvsuge det opp som jeg tror er det beste :)

Jeg brukte en rens som jeg kjøpte fra bilXtra. Det ble jo bra, kansje ikke helt topp men det ble renere :)
Men Øyvind G. har en super guide om interiør rens her: http://www.detailersclub.no/forum/topic/17883-interioerrens-volvo-240-1990/#entry352420 !! :)

larsverm
21/01/14, 19:39
På hattehylla? Ja, det kan sikkert gå. :) Og kanskje tepper og slikt. Men setene som vi ser på bildene, er uaktuelle å bruke. De er både ødelagte (i varierende grad) og helt klart av feil type (forseter til todørsbil).

2førr10
21/01/14, 19:59
Ja, på hattehylla jeg tenkte ja, funker bra på teppe også ja :) Men skal du ikke ha inn de svarte skinnsetene?Da vil du vel ha resten av interiøret i svart eller?
De skinnsetene var veldig pen forresten! Hvor får man tak i slikt? :)

Er du fortsatt på let etter setebelte? Jeg har sånn gammel type i delebilen, men kan ikke si om det passer 100% før jeg får sjekket :)

larsverm
21/01/14, 20:24
Ja forresten, kanskje du har mer som jeg har bruk for? :) Var så opptatt i helgen at jeg glemte å se mer på det med list på baklykt. Men det er altså på høyre side det mangler - det ser man også på bilde i begynnelsen av denne tråden.

Og belter ja. Har du alle? Og er de i god stand? Det skal være vanlig type fra den perioden (75-80, og enda senere i USA) i min 164 også.

Jeg kunne også hatt behov for å bytte ratt - mitt er, i likhet med dashbordet, fullt av sprekker i overflaten. Men det er kanskje en annen type ratt på din årsmodell...

2førr10
21/01/14, 21:02
Det er fullt mulig ja :) Hehe, helt i orden! Ja jeg har jo lest igjennom tråden din nå! :) Blir jo virkelig pen denne her :) Sjeldne biler er det òg! :) Jeg skal ha til alle 4 ja, går det ikke an å bytte hele festemekanismen i midtkonsollen også? Usikker selv men det skal vel sitte en svær bolt, 17 eller 19" kansje?, skrudd i karroseriet mener jeg på. Men skal ikke vær noe problem å løsne alle beltene og festene :)

Tror de er i god stand ja, har ikke sjekket dette, ja det skal være vanlig type ja. Delebilen er 78 mod. Er ikke samme type ratt nei, det du har er vel orginalt, så du vil vel ikke bytte til et som ikke hører til din årgang rekner jeg med.

Ratter er av denne type:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/1213.jpg

larsverm
21/01/14, 22:25
Synes vel eneste alternativ til originalt standard ratt måtte være tidstypisk originalt ekstrautstyr/oppgradering av typen GT- eller sportsratt. Men jeg er mest innstilt på standard type. Så jeg får lete litt mer.

Men sikkerhetsbeltene kan bli et viktig gjennombrudd for meg og denne bilen hvis de er helt OK. :) Det er nok det som først og fremst står i veien for å få bilen godkjent og registrert i nåværende tilstand. Får jeg skilter på den, blir det mer praktisk å bevege den rundt og få utrettet andre ting også. :)

Når det gjelder fargen på setene og interiøret ellers, kan det se ut til at jeg kom til å handle litt ut fra feil informasjon på et tidspunkt. Ifølge brosjyren for 164 75 skulle det være svart skinninteriør på bil med denne lakken. Så jeg grep sjansen til å kjøpe disse setene uten å ha tenkt helt over at det faktisk er annen farge på dørsidene, som etter hva jeg synes det ser ut til, må være originale. Altså antar jeg at det må ha forekommet minst en lakk/interiørkombinasjon som ikke står i brosjyren. Kanskje det kom senere, slik som de brede 264-baklyktene? De er heller ikke i brosjyren. Min konklusjon foreløpig er at jeg likevel bruker setene og satser på at det ikke blir helt galt med ulik farge på seter og dører.

Jeg kjøpte for øvrig både bilen og setene fra en mann i Gudbrandsdalen som har omfattende erfaring med å håndtere gamle Volvoer og stadig tar inn interessante eksemplarer fra USA. Disse setene var visst nok kjøpt nye "løst" fra Volvo og brukt i en 240 Turbo.

2førr10
21/01/14, 22:47
Høres ut som Åsmund Bøhle, han importerer deler og biler. Men han holder til i Sjåk.

Hadde sikkert ikke sett "helt feil" ut med rattet jeg har, men ja du virker som en som vil holde det mest mulig orginalt, noe jeg også foretrekker :) Men for all del, si ifra om du kunne tenke deg rattet, men er fullt mulig det er litt eller mer slitt.

Jeg vil gjerne hjelpe til å få en slik flott bil på veien! :) Så det skulle bare mangle!, bedre at du får glede av de enn at de blir med bilen til huggern :) Det er da om de er av rette type og tilstanden er bra. Skal sjekke tilstanden neste gang jeg skal jobbe litt på min og/eller delebil. Sikkert til helgen om det går greit? :)

Hehe, kan få både "gode" og "dårlige" konsekvenser med å gripe sjansen, som regel er det vel positivt :)
Ikke umulig å finne svarte dørpanel om du skulle ønske det.
Er ivertfall flotte seter du burde bruke! :)

2førr10
21/01/14, 22:50
Når jeg tenker meg om så er jo Sjåk en del av dalførene på østlandet :p

larsverm
22/01/14, 08:54
Rett person og plass, ja. :) Jeg tenker på Skjåk som i Gudbrandsdalen - i hvert fall er det i samme fylke, Oppland.

Men da kan det hende vi ordner en liten handel etter hvert. :) Særlig interessant om beltene er i skikkelig stand. Ingen bråhast - ordner vi det i løpet av noen uker, er det bra. Det går en del tid mellom hver gang jeg får gjort noe med 164en, siden jeg holder til langt vekk fra der den står parkert...

gaupe
22/01/14, 10:19
Skal du ha svart skinn, så har eg vel kommentert det før, at dette tilhøyrer feil årsmodell. Det du har er, 79-85. Det ligg eit korrekt skinninteriør til sals her på forumet/finn.

2førr10
22/01/14, 12:12
Stemmer, ja det var jeg som tullet litt med geografien før jeg korrigerte meg selv :p

Det er godt mulig ja :)
Jeg skal sjekke tilstanden til setebeltene :) Ja vi har vel alle jobb og/eller studie og andre ting som står forran hobbyene :)

Jeg så det skinn interiøret, veldig pent og fristende :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

larsverm
22/01/14, 13:44
Jeg er oppmerksom på at disse setene ikke er originalt rett på en 75-modell, ja. De kom vel da allerede på 78-modellen, ikke 79? I og med at det er samme utseende nakkestøtter på 75-77 og 78-85 og de senere kan være å regne for en forbedret versjon, har jeg tenkt at dette avviket er akseptabelt. Men jeg som strengt tatt er opptatt av original stand, ser helt klart problemet.

gaupe
22/01/14, 14:11
Jeg er oppmerksom på at disse setene ikke er originalt rett på en 75-modell, ja. De kom vel da allerede på 78-modellen, ikke 79? I og med at det er samme utseende nakkestøtter på 75-77 og 78-85 og de senere kan være å regne for en forbedret versjon, har jeg tenkt at dette avviket er akseptabelt. Men jeg som strengt tatt er opptatt av original stand, ser helt klart problemet.

78-modellen har ikkje knappar på setet, forsovidt fornuftig, for desse knappane hektar heile tida og blir slitt blanke.

larsverm
22/01/14, 22:10
Men det er fortsatt et hovedskille mellom 77 og 78, eller? Så da er 78 en type for seg selv?

gaupe
23/01/14, 00:12
Men det er fortsatt et hovedskille mellom 77 og 78, eller? Så da er 78 en type for seg selv?

Stemmer

larsverm
23/01/14, 08:48
Stadig noe nytt å plukke opp.

Hvor ligger det andre, korrekte interiøret til salgs, forresten?

2førr10
23/01/14, 09:02
Det ligge på finn.no

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

larsverm
23/01/14, 10:04
Klarte ikke å finne no'...

gaupe
23/01/14, 10:10
Stadig noe nytt å plukke opp.

Hvor ligger det andre, korrekte interiøret til salgs, forresten?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46264799&searchQuery=volvo+skinn

2førr10
23/01/14, 22:28
De var kansje pittelitt slitt men kjempeflotte ellers! :) Vurderer du å kjøpe? :)

larsverm
23/01/14, 22:55
Tenkt tanken. :) Men det er litt (u-)praktiske utfordringer...

Dessuten skulle det vel ha vært den lysere fargen når vi ser på dørsidene i bilen.

2førr10
27/01/14, 20:57
Fikk sjekka disse sikkerhetsbeltene til delebilen, 3 av 4 er i grei stand. Den som var på passasjersiden var deformert, og noe slitt i stoffet somme plasser, så desverre ikke helt brukendes :(

Har part nummer: 1264992

larsverm
27/01/14, 21:57
Hm, litt synd det... Er alt av rullemekanismer bra? De er stort sett "i slappeste laget" på 164en.

Noen som kan si om det er greit og tilrådelig om jeg selv mekker sammen selve beltene og de andre delene av systemet fra forskjellige sett? Lar det seg demontere uten å ødelegge noe?

2førr10
27/01/14, 22:25
Viss du spør om de napper/spenner bra så gjør de vel det ja. Eller var det om de returnerer helt tilbake i trommelen uten slakke?

Jeg tenkte ikke over å nappe i alle beltene eller dra de ut å se om de returnerte ok igjen. Men jeg må få ta meg en dag med god tid å demontere alle 4. Må ut med stolene og mye annet som ligger i bilen som lagring :p

Jeg vet sannelig ikke selv om det lar seg gjøre uten å ødelegge noe.

larsverm
27/01/14, 23:10
Jeg tenker også på om de returnerer inn på rullen uten altfor mye krangling, ja.

Vi får se om noen ellers her skulle ha erfaring med "mekke"-elementet - men det har jeg kanskje spurt noen om før en gang...? :p Jeg får sjekke litt grundigere.

2førr10
28/01/14, 00:49
Ja, det virker logisk at en hver vil ha et setebelte som returnerer inn på rullen igjen, hvorav de gangene jeg har vært borti en bil med slappe sikkerhetsbelter så kan jeg så vidt huske at denne kan være mer eller mindre fustrerende :p

Jeg må få demontert de og sjekket det ut en dag :)

Ja, spurte ikke du om det i tråden din her før tidligere en gang? Ellers må da vel finnes noen som har greie eller prøvd seg på dette :)

2førr10
01/02/14, 22:33
Hei!

Nå har jeg demontert alle beltene i delebilen :)

De er litt stive, men det er bare passassjerbeltet som er slitt og skjevt. Har tatt et par bilder du kan få se :)
Skal jeg sende deg på PM eller legge de her?

larsverm
01/02/14, 23:20
Heisann, fint. :) Du kan jo godt legge bildene her i tråden - det kan også være med som en slags dokumentasjon på prosessen. Og så kan de andre få være med på å vurdere hva de er verdt... :p

2førr10
02/02/14, 02:40
Da legger jeg bildene her :)

http://imageshack.com/a/img194/9281/v9ll.jpg

http://imageshack.com/a/img811/690/ptbs.jpg

http://imageshack.com/a/img802/9537/aglm.jpg

http://imageshack.com/a/img843/8336/g4rr.jpg

http://imageshack.com/a/img844/1862/b5cv.jpg

Er desverre "fada"/slitte bokstaver på trykknappene, og er litt rust ved bøylen der som du ser. Den det er rust på bildet du ser er av bøylen til setebeltet på midten, beltet med "male" enden. (Ikke "female" enden). Men dette er overflate rust som har smittet over fra seteryggen i karrosseriet.

Passasjersiden som har slitt belte,t har jeg heller ikke fått demontert uten å rive den av trommelhuset av karrosseriet, siden skruene i bunn bare gikk rundt og rundt, mye rust i dørken, så derfor :p

Litt sprukket plastik rundt waieren som går til bøylen på de to nederste bildene som du ser, men jeg tror det er såpass langt nede at det ligger i skjul mellom setet og ryggen, mulig å teipe rundt sprekkene nederst med svart tape :p

Førerside beltet er faktisk veldig bra, det er bent og lite slitt! :) Litt "smitterust" fra karrosseriet på delebilen på trommelhuset ved dørken og litt "rustfarge" på plastikk lokket til trommelhuset men det er jo plastikk :) :p

Jeg er klar over at jeg ikke har bilder av selene og trommelhusene til førerside, kan ta bilde i morgen eller asap :)
Det er også noe kluss (merkelig) med baksete trommlene synes jeg, de lar seg bare trekkes ut på en viss plass og de lager merkelige lyder. Jeg har ikke mye greier på sånnt :p

larsverm
02/02/14, 23:18
Da kan det virke som om noen av dem lider av det samme som mine. :p Men akkurat det på førerplassen har jeg veldig bruk for - fint at det er i relativt god stand. :)

2førr10
02/02/14, 23:28
Synd :/ Fungerer de generellt? Bare man må bruke litt krefter på å få de ut?

Synes du det? Jeg synes skriften på de var litt for skuffende slitt, men kan hende det ikke plager deg så mye :p

Er noe med hvordan trommlene er vinklet. Siden det er en pil som peker opp, men jeg har hatt de rett veg når jeg har prøvd de.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

larsverm
02/02/14, 23:48
Altså - det er jo mest din vurdering hvordan det står til med beltene fra din delebil, først og fremst der hvor du ikke har bilder ennå. :p

Du skriver "førerside" i tidligere melding (223) - er det da førerplassen? For det er den jeg har aller mest bruk for - hvis den er OK. Min egen er ubrukelig der.

De andre (høyre foran og alt bak) fungerer vel, selv om heller ikke de er helt som de burde ha vært. De kan nok holde igjen litt i utide når man trekker dem ut, men det er også det at de kan bli liggende og slenge når de ikke brukes fordi at de ikke er særlig gode til å rulle seg inn igjen.

2førr10
03/02/14, 00:34
Ja, det er for det meste min vurdering på hvordan det står til med beltene ja, siden jeg har de for hånden og kan inspisere dem :p men jeg har ikke mye greiene på bilbelter, annen at de skal ikkje være slitte seler, de skal stoppe når man napper i dem hardt og at de skal returnere. :p

Ja jeg mener førerplassen ja, setebeltet til førerstolen. OK! Den virker veldig bra, når den blir trukket litt ut og trukket videre, så trekkes den ut helt fint. Må trekkes ut forsiktig/sakte nå siden den er helt returnert, men som du sikker vet så må jo beltet trekkes litt ut for å montere den. Skal jo bra bunn i gulvet, opp på B stolpen og ned igjen til bunn igjen :p

Ja om jeg forstår deg rett så er det slik at når du eller andre bruker setebeltene bak så må man jobbe litt ekstra med å få de ut? Er vel det samme med ene av de bake, jeg faktisk oppdaget at ene av de bake virker bedre enn den andre, enklere å trekke ut.

Jeg har tatt et par bilder nå, så kan legge de ut når jeg har lastet de opp :)

2førr10
03/02/14, 00:43
Du har ikke prøvd å reparere de nei?

Ligger noe slags repair guide her:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/SeatBeltRetractorRepair.html

Men jeg forstod ikke alt på den :p

OBS! Bare sånn at du vet det: den siden av trommlene til beltene bak med flatt lokk og 2 phillips skruer (ikke buet svart eller rødt lokk) må IKKE åpnes, der ligger retur-funksjon fjæren, den kommer til å skyte ut av plasssen sin i det milli-sekundet du har løsnet den siste skruen på det lokket. Fjæren ligger i (J**lig til spenn på den!) snurr flere ganger og det er lett å skjære seg på den når man skal få den på plass igjen. Bare slik du vet det :) Snakker ikke av egen erfaring men noe jeg hørte av en annen en :p

larsverm
04/02/14, 19:21
Har ikke prøvd å gjøre noe med dem, men det er kanskje verdt å prøve på rengjøring av selve beltene og deler av mekanikken - bare passe seg for hvor man ikke skal åpne. :p

2førr10
04/02/14, 23:34
Det kan du prøve å gjøre ja, som guiden sier, skånsom vask.

Jepp, tar ikke skade av å åpne den siden som IKKE skal åpnes, og det kan hende at en av fjørene som sitter på den andre siden av den som ikke skal åpnes har en fjær som er ute av sin rette plass.

Uansett, den siden med RØD ring rundt, må IKKE åpnes :p
http://imageshack.com/a/img801/5849/kl1.gif

Den andre siden som buer ut har rødt lokk på mine sine.
Bak disse sitter det en radial sperrepinne, akkurat som sperrepinner på tannhjul i heis, jekkestropper osv.
Tar du vekk denne metallskiven med låsepinnen og pendelet så har du tannhjulet, tar du vekk den så har du bak en sentrifuge sperrefunksjon som slår i stå/stopp.
Mine var rene og pene og alle fjærene var på sin plass, men det er ikke umulig det kan ha samlet seg skitt eller at noe har slått i vrang.

The Sven
05/02/14, 06:56
Går det ikke an å bytte over beltemekanismen fra begge sider på disse da? Ser ikke helt hva som skal være forskjellen.

Foran altså

larsverm
05/02/14, 09:26
Altså bytte om deler fra høyre til venstre side eller omvendt?

2førr10
05/02/14, 22:29
Skjønner ikke helt det nei, det vil jo være å bare flytte en defekt/slitt til en annen plass?

2førr10
05/02/14, 22:42
Her er bilde av førerside beltet, med trommel og "hus", plastdeksel til huset ved siden av.

http://imageshack.com/a/img203/6011/n3xk.jpg

Plastdekselet skal legges samme vei som den peker på bildet over trommelhuset, og da skal den plassers med deksel siden inn i veggen i dørken av B stolpen. 4 Bolter skrues igjennom deksel og hus inn i karrosseriet. Den bolten som holder trommelen i midten av huset peker ut/inn mot kupeen i bilen og enden av setebeltet med den lignendes kabelskoen skrues fast i bolten med mutter.

Mulig du/dere allerede vet dette men dette ser en med en gang om man er usikker når man skal installere slike :)

larsverm
07/02/14, 12:31
Skjønner ikke helt det nei, det vil jo være å bare flytte en defekt/slitt til en annen plass?

Det kunne være om man trenger deler og finner noe som er i orden, på "feil" side på en delebil, sikkert?

2førr10
07/02/14, 22:45
Åja, sånn ja, plukke fra flere forskjellige og sette sammen til en som virker det går jo an :)

Som regel grei jobb det, på noe så lite. Ikke når det er snakk om å sette sammen fungerende deler fra 3stk t5 motorer til 1 komplett en, som en venn av meg gjor :p

Men er du interessert i disse beltene? Alle eller de som fungerer?

larsverm
10/02/14, 18:41
Jo da, i hvert fall interessert i det/de som vil forbedre min nåværende sikkerhetsbeltestatus. :p Hvor mye skal du ha for greiene?

2førr10
11/02/14, 01:40
Hehe :p Hva med 500 for allt? Alle 5 beltene, hunnkontakten i midtkonsollen forran, de 3 hunnkontaktene bak? Trenger du dekselene over beltetrommlene bak, på hattehyllen?

Du får med listen på baklykten også :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

The Sven
11/02/14, 16:02
Det kunne være om man trenger deler og finner noe som er i orden, på "feil" side på en delebil, sikkert?

Stemmer, om den 2førr10 har til høyre side virker friskest, liksom.

larsverm
13/02/14, 11:07
Nettopp - kan være bra å ha litt "delelager". Da er det vel gode sjanser til å få et komplett fungerende sett med litt pusling...

Jo da, interessert. Prisen er vel grei for alt sammen, og da gjerne også de dekslene bak hvis de er hele. Det er litt av hvert som det kan være greit å få byttet, noe med tanke på funksjon, annet på utseende. Og list til baklykt, som vi begynte med, ja. :p

2førr10
13/02/14, 12:14
Fint med delelager ja :)
Har ikke dekselene her hjemme men de ligger i delebilen, så jeg skal få hentet de. De er jo i svart farge men det skal vel gå an å lakkere de.

Listen skal du få med, hvilken side var det igjen?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

larsverm
13/02/14, 22:33
Det er høyre. Se gjerne bilde i første post i denne tråden. :p

2førr10
17/02/14, 00:48
Da har jeg pakket alle beltene med de dekselene og baklyktlisten i en eske klar for sending :)

Sender deg PM så vi kan ta adresse og kontonr foveksling privat.

larsverm
25/02/14, 21:28
Da har jeg mottatt list til baklykt og diverse sikkerhetsbelter med tilbehør. Takker for bra handel. :)

Men jeg og bilen er langt fra hverandre, så det tar tid før jeg får gjort noe mer med det.

2førr10
25/02/14, 22:25
Bra! Bare hyggelig og takk i like så! :)

Det blir vel etter hvert :)

larsverm
26/02/14, 09:15
Foruten slike småting, må jeg også ha et verksted til å ta litt større saker, som å få motoren til å gå bedre. Girkassen (tretrinns automat) er også ganske trist, i hvert fall slik den er nå. Jeg gå inn for å få tak i litt flere brukte deler fremover nå, og så se om jeg får iverksatt noe på det verkstedet rundt påske kanskje... Ting tar tid - mer enn jeg hadde håpt. Men for å få skilter på bilen, tror jeg kanskje greie sikkerhetsbelter er noe av det vesentligste som har manglet så langt. :)

Christer-164
28/02/14, 20:02
Et billig tips...bytt til manuell:-)

larsverm
01/03/14, 03:11
Det kan sikkert ha noe for seg. Men da skulle man helst ha en M410...? Må det ikke til mer ombygging for å sette i M45/M46 osv? Og jeg er i utgangspunktet ikke innstilt på å avvike så veldig fra originalt, strengt tatt.

Hvordan er en automatkasse av original type (BW35?) hvis den virker som den skal?

Christer-164
01/03/14, 08:42
JA M410 er vell beste alternativet - men er selfølgelig ikkje so lett å få huk på - har hatt 3 stk som eg har selgt over tid. Angrer litt no :) Ja det er litt ombygging som må til for å bruke "240" kasser.
BW35 må ver nåke av det dårligaste/triste som er laget av automatkasser. Du har et ganske stort effekttap i den også.....har prøvd fleire med automat og det er nåke eg aldri hadde brukt på min bil om det var org. eller ikkje...om kassene funker som dei skulle veit eg ikkje men det var dårlige greier.
Har en kompis som har ei heilt ny BW35 liggande.......om den skal brukast veit eg ikkje.. :)

larsverm
01/03/14, 17:13
Ville det eventuelt være mindre komplisert å erstatte den med en senere firetrinns automat, som AW71? Selv om de heller ikke gir noen videre sportslig følelse, virker de etter mitt syn bra.