PDA

Vis full versjon : larsverm - 75 164E - det går nok framover...



Sider : 1 [2]

Øygard
01/09/14, 16:29
Nåke nytt?

larsverm
01/09/14, 20:06
Knapt nok (måtte han skamfull og skyldbetynget innrømme)... :p

Men jeg har tross alt fått tak i litt interiørdeler og småtteri (først og fremst sikkerhetsbelter), men jeg mangler stadig noen større saker før jeg synes jeg kan "dra i land" interiøret både på forskriftsmessig og ellers akseptabelt vis.

Madice
01/09/14, 20:25
Få ut noen bilder snart da, lenge siden sist no!

larsverm
30/09/14, 07:57
Skjer ikke stort her, dessverre. Jeg skulle helst ha fått tak i dashbord og ratt som ser normalt greie ut, men jeg har ikke fått noe respons på forespørsler som jeg har slengt ut så langt. Noen som har eller kjenner til noe lager av slike deler?

larsverm
06/03/16, 22:10
Får komme i gang igjen her...

Jeg har 164n på langvarig verkstedopphold med muligheter for at det kan bli gjort litt etter hvert.

Blant annet må jeg gjøre en detektivjobb for å prøve å få tak i nye deler til innsprøytningssystemet. Dette er handlelista jeg har fått:

1 stk Elektrisk bensin pumpe
1 stk Bensin trykk regulator
6 stk Insprøytnings dyser med pakninger
1 stk Kald start dyse
1 stk Radiator
Og eventuelt alle slanger som sitter på insugnings systemet .

Blir dette vanskelig å få til?

larsverm
06/04/16, 19:09
Har faktisk fått tak i det vesentligste av hva jeg har vært ute etter når det gjelder interiørelementer nå - i tilstand ikke helt 100%, men greit. :)

Daniel V
06/04/16, 19:58
Bilder må vi få Lars!! Nå venter vi vel strengt tatt fortsatt på bilder av S80en din også[emoji14]

larsverm
31/05/16, 21:16
Får få til noe bilder til sommeren... :p :D

Ellers: Tror jeg har kommet på sporet av det meste av det som skal til for å få 164'n grei nok nå. :) Har funnet mulighet til å få bestilt det meste av delene som må til for å få motoren til å gå skikkelig - og i påsken fikk jeg tak i dashbord og ratt i OK stand. Skal nok få utrettet ganske mye i inneværende år. :)

larsverm
11/07/16, 00:23
Bilens utseende har foreløpig ikke blitt forbedret, men nå er det i gang med å få i seks nye innsprøytningsdyser og annet for å få motoren til å gå skikkelig - forhåpentligvis.

larsverm
20/10/16, 20:53
Det viser seg at jeg bør få tak i ny bensintank til 164n, eventuelt en brukt en som er i orden uten noe særlig rust...

Hvor mange ulike typer finnes det til 100- og 200-serien? Hvilken skal jeg ha?

2førr10
21/10/16, 11:34
http://212.247.61.152/no/main.aspx?page=article&artno=1211984

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

2førr10
21/10/16, 11:48
Cvi automative også er bra; de holder til i Sverige.

Eller fra tyskland:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/body-parts/fuel-tank-filling/fuel-tank/1016926/

Har god erfaring med skandix, handlet 240 Turbo eksos. Ring dem og de svarer på alle spørsmål.




Evt. Kan du sjekke veng og/eller klokkerholm side sider.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

larsverm
21/10/16, 12:28
Takker så mye. :) Der er det noe å følge opp videre.

2førr10
21/10/16, 13:29
Jepp, jeg handlet min 244 tank fra bcb til litt under 2000kr. Den var veldig bra kvalitet på :) Da visste jeg verken om Jørgenrud, Cvi automative, Skandix og jeg tenkte vel ikke over klokkerholm eller veng heller.

Vær obs på at veng har et rykte på seg om at de presser dårlige deler med dårlig brett. Godt eksempel er reservehjulsbrønner.. Ikke sikkert de lager de selv heller. Både veng og klokkerholm har vel underleverandører.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Øygard
22/10/16, 15:47
Alle bilar i 200-serien har vel samme tank, 100-serien som er 74-modell eller nyare har den samme, mens 73-modell og eldre har ein heilt annleis som er plassert lenger bak. Er det gamle typen lokk er det gamle typen tank. Men det kan vera mindre forskjelar på dei og, avhengig av om det er forgassar, innsprøytning og kva årsmodell det er, men det går kaskje an å tilpassa

2førr10
22/10/16, 16:48
Jeg kan ikke noe på 100 serie tanker, vet bare at det finnes 2-3 til 100 og 200 serien.. Men er vel sannt det du sier. En 74/75 mod 240 har samme tanken som en 93 mod, men de er nok litt ulik med avluftning og om det er forgasser eller innsprøytning. Og tankene på 70 tallet var nok mindre beskyttet enn de nyere tankene var.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

larsverm
22/10/16, 23:15
I og med påfyllingsrørets plassering har jeg regnet med at det i hvert fall må gå et hovedskille mellom årsmodellene 1973 og 1974, så det bare er en type fra 74 og oppover som er aktuell. Det kan jo da tenkes at disse i det vesentligste er like opp til og med siste 240. Ett sted så jeg listet opp tank til 240 79-93, så det kunne se ut til å gå et skille mellom 78 og 79, men det kan være at formen er den samme og resten kan tilpasses med mer eller mindre løst tilbehør.

Nilsson
25/10/16, 05:28
I og med påfyllingsrørets plassering har jeg regnet med at det i hvert fall må gå et hovedskille mellom årsmodellene 1973 og 1974, så det bare er en type fra 74 og oppover som er aktuell. Det kan jo da tenkes at disse i det vesentligste er like opp til og med siste 240. Ett sted så jeg listet opp tank til 240 79-93, så det kunne se ut til å gå et skille mellom 78 og 79, men det kan være at formen er den samme og resten kan tilpasses med mer eller mindre løst tilbehør.

Forskjellen før og etter 78/79 er hullet til tankarmaturet, tidligere armatur passer ikke i senere tank :)

larsverm
25/10/16, 09:32
Ja vel, så jeg bør absolutt finne en til 74-78, ikke nyere? Det begrenser mulighetene, men er viktig å vite.

Nilsson
25/10/16, 12:19
Eller nyere og finne nytt armatur, det er sikkert det letteste, da både ny tank og nye armatur er å få kjøpt.

Det er mulig det er forskjell på påfyllingsrøret, men det vet jeg ikke.

larsverm
25/10/16, 16:02
Så ved å bytte "alt" kunne det eventuelt også gå med en nyere tank.

Kan man bytte alt opp til selve "påfyllingspunktet"?

Nilsson
25/10/16, 16:54
Er det ikke næssen her på forumet som har drivi å bytta til ny på en eldre 242 tru? Jeg vet ikke noe mer enn jeg har sett og hørt dessverre, men vil tro det er kurrant. Er jo mer kurrante deler om man kan bruke fra nyere 240 også.

larsverm
06/11/16, 23:26
Er "sender unit" det som kalles for en giver når det er snakk om bensintank?

http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/fuel-supply-system/fuellines-and-ventilation/sender-unit-fuel-tank/1042528/

2førr10
07/11/16, 00:30
Sender unit er vel betegnelsen for Flotør ja. Eneste at det bildet ligner ikke helt på en flotør, så jeg er litt i tvil.

Jeg hadde da heller sett foran meg en vinklet stang med en Flotørball på. Nåtildags flotører ser nok ikke sånn ut lenger.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Nilsson
07/11/16, 08:50
Den du har linket til er for denne tanken: http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/body-parts/fuel-tank-filling/fuel-tank/1022746/

Er vel noe ala denne du skal ha: http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/fuel-supply-system/fuellines-and-ventilation/sender-unit-fuel-tank/1013878/

2førr10
07/11/16, 10:56
Den du har linket til er for denne tanken: http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/body-parts/fuel-tank-filling/fuel-tank/1022746/

Er vel noe ala denne du skal ha: http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/fuel-supply-system/fuellines-and-ventilation/sender-unit-fuel-tank/1013878/
Den nederste så litt mer rett ut ja :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

larsverm
07/11/16, 12:19
Den du har linket til er for denne tanken: http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/body-parts/fuel-tank-filling/fuel-tank/1022746/

Er vel noe ala denne du skal ha: http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/fuel-supply-system/fuellines-and-ventilation/sender-unit-fuel-tank/1013878/


Nedenfor tanken står det listet opp diverse aktuelt tilbehør, men akkurat den "sender unit" som står der (1022837), er "discontinued", ikke tilgjengelig. Men i stedet kan det bli bra med 1013878.

Fint - da kan det begynne å ligne på noe. :)

2førr10
07/11/16, 12:30
Ring å hør med de på Skandix om du vil være bombesikker.
Det gjorde jeg da jeg handla min 244 Turbo eksos halvsett, han ene tok med telefonen ut på lagerhallen og målte dimensjon til meg og beskrev hva som var i pakken del for del.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

larsverm
07/11/16, 12:51
Det skal nok stemme. :) For øvrig sjekker jeg informasjonen med verkstedet hvor bilen står, for jeg kommer ikke til å gjøre jobben selv.

larsverm
07/11/16, 17:07
Ifølge verkstedet ser det heller ut til at det er denne jeg må ha:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/fuel-supply-system/fuellines-and-ventilation/sender-unit-fuel-tank/1044610/

Dyrere, men den som har skrudd løs sakene og sett, har vel fasiten.

willy 164
15/11/16, 12:57
Ligger mye insprøytningsdeler på Ebay nå. Knut Åge Buesengdal i Ørsta overhaler også alt av Innsprøytningsdeler til 164E.

larsverm
16/11/16, 18:40
OK. :) Får se hvordan det går med det jeg har fått tak i så langt.

larsverm
16/12/16, 17:10
Da skal det i det senere ha kommet både ny tank, giver og dessuten kaldstartdyse fra skandix.de. Verkstedet har hånd om sakene, og jeg får satse på at det går videre rette veien. :)

larsverm
06/08/17, 18:36
I de senere månedene har det blitt gjort mye med 164n, og den er i nærheten av å være teknisk oppegående nå. :) Underveis har den nok også blitt så dyr at jeg aldri kan selge den... Men det gjenstår fortsatt småting, hvorav litt som gjør at jeg fortsatt drøyer med å prøve å få den godkjent (instrumenter). Av utseende har bilen ikke endret seg stort, annet enn at jeg har fått satt i OK svarte skinnseter, ratt og dashbord nesten fri for sprekker og baklykter som ikke er solbleket. Lakken er like ille som før.

larsverm
05/06/18, 12:50
Ting tar tid når man skal håndtere et bilprosjekt på 200 mils avstand. :p Men denne sommeren skal nok 164n omsider få norske skilter. :)

Har fått bekreftet mottatt en pakke eller to med deler, har avtale om å få skiftet/montert sakene - og har avtale om kontrolltime på trafikkstasjonen. Der kommer "sannhetens øyeblikk"...

Øygard
08/06/18, 17:47
Det blir nok stas :) Må halda oss oppdatert då, med bilde :)

larsverm
08/06/18, 18:02
Får gå inn for å gjøre alvor av noen bilder i løpet av sommerferien. :D

Men det litt kjedelige med det er at det så langt er lite som har endret seg når det gjelder utseendet. Synlige forbedringer utgjøres stort sett av mørke skinnseter, normalt ublekede baklykter og nye dekk. Et annet år får det bli ny lakk.

Øygard
08/06/18, 19:04
Det er kjekt med bilde likavel. Me likar bilde, masse bilde :)

larsverm
23/07/18, 21:48
Og da ble 164n faktisk godkjent hos Statens vegvesens trafikkstasjon. :)

Da gjenstår et par formaliteter som forsikring og innbetaling av engangsavgift, før den kan registreres.

Øygard
23/07/18, 21:52
Det er stas :D Må ta litt bilde då, når skilta er på plass.

larsverm
26/07/18, 22:09
Et drama av lav intensitet - spredd ut over mange år... :D

larsverm
31/07/18, 16:09
Bilen er registrert. :) Men det sitter foreløpig ikke skilter på den. Nå har jeg gående en liten prosess med å få bestilt rett type, det skal nok gå bra.

Jeg har tidligere vært inne på temaet "tidstypiske kjennemerker", altså muligheten for å få et (tilsynelatende) gammelt registreringsnummer på en importert veteranbil.

Jeg fikk bilen godkjent i forrige uke på en trafikkstasjon, men der fikk jeg ikke respons på spørsmålet om muligheten for andre kjennemerker enn det som fortløpende serveres av datasystemet. Kan være jeg stilte spørsmålet litt feil, eller til feil person.

Uansett, det falt meg inn at jeg en annen dag skulle stikke innom Hamar for å ordne registrering, og der fikk jeg fort napp. :) Det skal visst nok fortsatt være slik at tidligere brukte numre (fra forlengst skrotede kjøretøy) ikke skal brukes på nytt, selv om jeg har mistanke om at brudd på dette prinsippet kan ha forekommet. Men jeg fikk straks se i en perm en papirliste over en del numre som ikke hadde blitt tatt i bruk da de var "nye". Det var noen sekvenser fra anslagsvis sent 90-tall og sent 80-tall, men det som pekte seg ut som interessant og aktuelt, var en side med numre opprinnelig utlevert i 1972. Det var markert med navn at en del var tatt, sikkert til andre veteranbiler i senere år. Jeg kunne plukke blant de ledige. Min Volvo 164 har nå blitt registrert med et ganske lavt FS-nummer, egentlig for tidlig for årsmodellen, men OK. :)

Jeg vet at lignende saker har vært beskrevet tidligere, og jeg regner med at det er mulig å få ordnet tilsvarende flere steder i landet, kanskje på de fleste trafikkstasjoner? Men man må sikkert være påpasselig med å spørre, eventuelt være heldig med hvem man treffer på...? Det bør jo absolutt være av interesse for folk med nylig importerte veteranbiler.

larsverm
17/08/18, 20:21
Ja, da var det på tide med litt ferske bilder. [emoji39] Ikke de store forbedringene i utseendet, bortsett fra at det nå er skilter på bilen, og det er viktig, også for det visuelle. [emoji16]http://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/308.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/309.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2018/08/310.jpg

Sent fra min ASUS_X00QD via Tapatalk

Øygard
17/08/18, 21:45
Ser jo litt blankare ut enn før men det er kanskje berre fordi han er våt?

larsverm
17/08/18, 22:18
Korrekt (dessverre). [emoji16] Det hadde akkurat regnet da bildene ble tatt, og det hjelper på korteste sikt.

Sent fra min ASUS_X00QD via Tapatalk

larsverm
13/12/18, 15:01
164n var relativt kjørbar i sommer, men noen ganger var den vanskelig å få startet på nytt kort etter at den hadde blitt stoppet. Dette problemet kan ha vært særlig merkbart på varme dager, men det er egentlig litt vanskelig å si, for det var varmt det meste av sommeren.

Det var antatt at det kunne ha sammenheng med en annen sak som jeg var blitt anbefalt å få ordnet etter hvert, nemlig vannpumpe. Det var litt lekkasje der. Så nå utpå høsten har jeg bestilt vannpumpe og fått reparasjonen utført. Bilen starter og går fint nå, blir det sagt.

En annen sak som jeg aldri har prioritert eller tenkt på før: Varmen er visst dårlig (sier pappa, som har måttet kjøre litt med bilen i det senere). Det har sikkert ikke vært noe vesentlig poeng for tidligere eier av en California-bil? Der har nok kjøleeffekten vært et viktigere tema. Men jeg ser helst at begge deler virker, så det får bli et av de neste punktene.