PDA

Vis full versjon : 855 som stinker



TomRK
17/03/12, 22:09
Har 2,5 10v hvor eksosen stinker noe helt forj....g! Bytta til magnatec 5/30 for ca 1000km siden og den har ikke brukt noe. Det er heller ikke noe røyk å se, bare den forferdelige stanken av eksos. Kan ikke engang kjøre med takluka oppe for da kommer driten inn i bilen. Har 340k på telleren men funker helt topp på alle måter og går bra. Noen tips her?

Erlend
17/03/12, 22:18
Høres ut som om den går litt surt, gå over tenn deler, plugger og vurder en dyserens/brennstoffsystem rens som du kan ha i bensina, bland gjerne den så den blir litt ekstra sterk:) dette kan hjelpe veldig :)

gswede
17/03/12, 23:47
Det kan være at det er så enkelt som en ny pakning på oljelokket og en vask under pluggdekselet. Pakningen koster 15kr hos volvo, vasken ordner du selv

TomRK
19/03/12, 09:26
Det kan være at det er så enkelt som en ny pakning på oljelokket og en vask under pluggdekselet. Pakningen koster 15kr hos volvo, vasken ordner du selv

Pakningen er hard som stein og under lokket er det mye dritt så her blir det opprensk og bytte av alle filtre, tenningsdeler, pakninger osv men hva har dritt under lokket med eksosen å gjøre?

Erlend
19/03/12, 12:55
det kan lekke olje ut gjennom pakninga på påfyllingslokket og legge seg under dekselet og da kan det lukte litt surt av olja etterhvert :) for da kan du dra den lufta inn i kupeen

MacGyver
19/03/12, 20:07
*kremt* jeg får vell kjøpe meg en pakning jeg også... men må først skaffe slangen fra servotanken frem til pumpa. lekker litt... .-D

850GLTsilver
19/03/12, 23:06
*kremt* jeg får vell kjøpe meg en pakning jeg også... men må først skaffe slangen fra servotanken frem til pumpa. lekker litt... .-D

Øh??
Slange fra servotank til pumpe? 850/X70?

MacGyver
20/03/12, 06:40
ja, oljeslangen lekker på koblingen inn til servopumpa på min v70 '99 :-D ikke bremsekraftforsterkeren .-D

850GLTsilver
20/03/12, 08:20
ja, oljeslangen lekker på koblingen inn til servopumpa på min v70 '99 :-D ikke bremsekraftforsterkeren .-D

Var kun dette med slange mellom beholder og servopumpe jeg reagerte på.
Tanken sitter jo rett på pumpa, så da er det vel en av slangene til tannstanga som lekker da tenkte jeg.

TomRK
14/04/12, 16:59
Nå har vogna fått helt ny veivhusventillasjon (den var ikke tett), plugger, pluggledninger, luft/olje/bensinfilter, o-ringer på dysene, rotor, fordelerlokk, multireim, pakning på oljelokk, omega pakningsfornyer og kjørt 100mil med sterk dyserens. Fikk i tillegg renset opp spjellhus og tomgangsmotor for dette var mildt sagt fullt av drit... Lukter like forj¤%%&lig av eksosen fremdeles:p Det er ikke spor av olje på plugger og alle pluggene ser normale ut. Blir ikke klok på dette. Har sett litt på katalysatoren og den har vært åpnet og sikkert tømt for den er sveist på oversiden:p Er også en snål metallisk lyd i bilen. Kan det ha noe med saken og gjøre?

gswede
14/04/12, 18:07
Om katten er sveist kan det være den lekker + at det ikke er uvanlig med eksoslekkasje ved flexpipen.

Nilsebu
14/04/12, 23:05
Ville sjekket katalysatoren, er vel tilfeller av vond lukt hvis den er gåen, hvertfall etter litt pådrag. En metallisk symfoni er også vanlig ved gåen kat.

TomRK
12/08/12, 09:34
Har nå kjørt et par tusen km i sommer uten at det synlig har minket på olje, fant også ut at tidligere eier hadde bytta ventiltetninger i forbindelse med sist eu kontroll så oljeforbruk har vi ikke... Men eksosen lukter like ille som før. Har lagt merke til at det er sot på bakdøra og på veggen bak bilen i garasjen, hva kan være årsaket til det?

850GLTsilver
13/08/12, 16:10
Har nå kjørt et par tusen km i sommer uten at det synlig har minket på olje, fant også ut at tidligere eier hadde bytta ventiltetninger i forbindelse med sist eu kontroll så oljeforbruk har vi ikke... Men eksosen lukter like ille som før. Har lagt merke til at det er sot på bakdøra og på veggen bak bilen i garasjen, hva kan være årsaket til det?

Sot på vegger i garasje samt råtten egg-lukt tyder på noe fet blanding. Kan være så enkelt som Lambdaen det. Dersom det er god gammeldags "choke-eksos" det lukter så er vi inne på dette med defekt kat i tillegg.

TomRK
13/08/12, 16:18
Får prøve med nytt fremrør med frisk kat. Har liggende ny lambda også som kastes på i samme slengen:-P Men om lambdaen tuller burde det ikke komme feilkoder da?

850GLTsilver
13/08/12, 16:37
Får prøve med nytt fremrør med frisk kat. Har liggende ny lambda også som kastes på i samme slengen:-P Men om lambdaen tuller burde det ikke komme feilkoder da?

Ikke nødvendigvis.
Det er slik at Lambda kan gi feil signal, som fører til for fet blanding, en slags paralellforskyvning kan man si. Dette er i bunn og grunn en "normalsituasjon" da lambdaverdien tross alt varierer mellom 0,7 og 4,8V.
Skulle reell ønsket situasjon (ren forbrenning) tilsi en lambdaverdi innenfor dette så er det ikke noe å rapportere som feil,
selv om faktisk bensin/luft-blanding likevel er alt for fet.
Har ellers både kat og slikt liggende om noen skulle ha sterkt behov for det.
Og pass på å benytte RIKTIG Lambda. Holder på med et testoppsett her som kanskje avslører hvorfor eksempelsvis Biltema-lambdaer er vanskelige å få til å fungere. (Har mistanke om at det er særs viktig å bruke riktig Lambda på rett motor)

Men la oss høre hvordan det går i alle tilfelle når du har skiftet Lambda.

TomRK
13/08/12, 16:53
Hva skulle du ha for et fremrør med kat om man skulle ha bruk for det? :-) Har liggende Bosch sonde som har samme nr som den i bilen. Skal være identisk bare at det ikke står Volvlo på paketet.

Erlend
13/08/12, 20:48
Du er nok inne på noe der, jeg ser det på jobben at det varierer stort i delenr som kommer opp på lambdaene på bilene, ser mange av de japanske bilene ikke kan bruke bosch og andre europeiske lambda produsenter, de har egne fra egne japanske leverandører, og det er heller ikke mulig å finne krysslister til europeiske produsenter. Så er nok som du sier. En annen lignende ting jeg kan fortelle deg er at på 99% av bilene jeg får opp på jobben så kommer det opp at en beru plugg( husker ikke hva den heter nå) passer på alle, det går jo bare ikke.