PDA

Vis full versjon : dyse størrelse

Team Tynner
17/03/12, 11:59
hvor store dyser trenger jeg?har følgende oppsett

-forsterka innmat (h-råder og smidde stempel)
-porta 530 topp
-kgt2 kam
-kl racing grenrør
-turbonetics to4e turbo
-plenum innsug med 80mm gasspjeld
-3" lmm
-3" alu cooler
-alu svinghjul
-vann innsprut
-nos 75 shot kit

tenkte å kjøre dette på 1,5 bar ladetrykk

Batland
17/03/12, 12:09
Som du sikkert vet er "hele verden" ganske opptatt av bredbandslambda og AFR, ikke sant?
Det er derfor en god idé å velge dyser som har like stor kapasitet som turboen.
På en 4 sylindret motor blir dette å velge dyser som er ca. 50% større enn den valgte turboens aktuelle kapasitet.
Eks:
Hvis du har en turbo med 400 hk kapasitet så trenger du 600 ccm dyser.
Hva i alle dager skal du med 80 mm gasspjeld når du kjører A-kam på innsug??
Hvorfor har du valgt ett svært grenrør når du har KG2T kam??

Team Tynner
17/03/12, 12:26
så det er like grei å bruke orginal innsuget?har også en progressiv btr liggende jeg tenkte å ha på.har kjøpt bredbandslambda også,hvilke blandingsforhold er gunstig til dette oppsettet?

Batland
17/03/12, 13:26
så det er like grei å bruke orginal innsuget?har også en progressiv btr liggende jeg tenkte å ha på.har kjøpt bredbandslambda også,hvilke blandingsforhold er gunstig til dette oppsettet?
Det korte svaret er ja.
Forklaringen er at en A-kam ikke klarer stort mer enn 135 hk på en sugemotor og når ikke innsugskanalene i toppen flytter mer luft enn dette, da hjelper det ingenting å sette på ett "700 hk innsug".
Jeg anbefaler alle å VURDERE å sette dysene i toppen (slik som på E-motorene) og så bruke den gode E-innsugsmanifolden, evt. modifisert med ett 90 graders bend og gasspjeldet flyttet til enden av dette.
Når en turbo med 400 hk NA rating går for fullt med 4 stk. 600 ccm dyser på 100% duty, så er ca. AFR 10,5:1.
Det er motoren som avgjør hva som er korrekt AFR og det er her mapping entrer bildet, men med NOS må du for enhver pris unngå å kjøre noe annet enn meget fett.

SWR
18/03/12, 03:55
hvor store dyser trenger jeg?har følgende oppsett

-forsterka innmat (h-råder og smidde stempel)
-porta 530 topp
-kgt2 kam
-kl racing grenrør
-turbonetics to4e turbo
-plenum innsug med 80mm gasspjeld
-3" lmm
-3" alu cooler
-alu svinghjul
-vann innsprut
-nos 75 shot kit

tenkte å kjøre dette på 1,5 bar ladetrykk Hvor mye turtall tenker du å dra..? Tørt eller vått NOS-kit? Hvorfor IC OG vanninnsprut til bare 1.5 Bar? Hvordan bensin og type?

Team Tynner
18/03/12, 09:44
tørt kit.vanninnsprut ble kjøpt for å prøve å se om det gir noen effekt.ladetrykk kan da alltids økes,men tenkte 1,5 som en start.å angående plenum innsug,taper vel heller ikke noe på å montere det?