PDA

Vis full versjon : Skal bygge banebil, motoralternativ!?



Tinnion
17/03/12, 02:24
Jeg har fått tak i en norsk 82 242 som ender opp som banebil :-)
Men jeg sitter og funderer litt på motoralternativ på denne. Noen som har noen gode tips som ikke koster skjorta?
Primært brukes til banekjøring, men skal prøve og få satt den opp som driftebil når jeg kommer så langt.

Har forøvrig en komplett 230FK på hånda hvis jeg ville ha den, men er dette noe motor som er verdt og satse på?

EspenGranada
17/03/12, 02:30
rødblokk har jo alltid vært en favoritt i rally da vel og merke, gjerne med grenrør, custom eksos og kammer. For bane så er det vel bedre å lade med turbo eller alternativ motor. Hvis du har plan om å sette den opp som driftebil ville jeg handlet motor til det først. Ellers lager du deg bare mye arbeid med å oppgradere/bytte motor til banekjøring for så å måtte bruke enda mer penger på bedre motor til driftinga.

Klar favoritt er jo såklart den udødelige 2JZ-GTE motoren til supra, men når det er på budsjett kan man jo alltids vurdere et lavere stadium, slik som 2JZ-GE som koster en del mindre. Da jeg jobber på Toyota tar jeg egentlig bare opp de motorene for å unngå å si noe dumt. Det er mye å velge mellom, er du hobbymekaniker foreslår jeg å finne deg motor etter hva som kan greit tilpasses i motorrommet (tenk størrelse uten å måtte kappe torpedo osv)for så å søke opp motoren for klassiske feil.

Tinnion
17/03/12, 03:09
rødblokk har jo alltid vært en favoritt i rally da vel og merke, gjerne med grenrør, custom eksos og kammer. For bane så er det vel bedre å lade med turbo eller alternativ motor. Hvis du har plan om å sette den opp som driftebil ville jeg handlet motor til det først. Ellers lager du deg bare mye arbeid med å oppgradere/bytte motor til banekjøring for så å måtte bruke enda mer penger på bedre motor til driftinga.

Klar favoritt er jo såklart den udødelige 2JZ-GTE motoren til supra, men når det er på budsjett kan man jo alltids vurdere et lavere stadium, slik som 2JZ-GE som koster en del mindre. Da jeg jobber på Toyota tar jeg egentlig bare opp de motorene for å unngå å si noe dumt. Det er mye å velge mellom, er du hobbymekaniker foreslår jeg å finne deg motor etter hva som kan greit tilpasses i motorrommet (tenk størrelse uten å måtte kappe torpedo osv)for så å søke opp motoren for klassiske feil.

en 2JZ-GTE hadde jo vært og foretrekke :-D men disse er vel svindyre ettersom de er så ettertrakta?
Vet du sånn ca hva du må ut for en brukt GTE eller GE motor?
Ser også at Nissans SR20 og RB20 er populære også, men vet ikke åssen de er i pris i forhold heller.

motormania
18/03/12, 12:19
hva med m50b25? disse bmw sekserne er jo meget trimmingsvillig med turbo. vurderer en slik selv da jeg har en liggende :)

Christian
18/03/12, 13:30
RB20 er i det minste en sekser, og er heller ikke så dyre.. Men har ikke du motorfester til V8 liggende? ;)

Icekream
25/03/12, 02:14
En B230FK/FT kan være et godt valg hvis man ikke har tenkt å ruiner seg.
Den er enkel å trim, ikke så mye som skal til før man har rundt 300hk uten at du må gjør noe med inmaten.
Passer rett inn i 242en med tanke på motor festene, eneste er at du må flytte fram fordeleren.
Når det gjelder ledningsnettverket så er det enkleste å få tak i LH2.4 ifra en nyere 240.
Grei motor å skru på, delene koster ikke skjorta av seg å er rimelig enkelt å få tak i. :)

JonasS
25/03/12, 05:09
En BMW M5-motor koster rundt 20-25000 idag. Ville vurdert dette var jeg deg, om du finner ombyggingsdeler billig, så trooor jeg dette er en av de billigste alternativene for å bare hore opp bilen med 315/350hk. Holdbart er det jo også, så lenge motoren ikke tynes når den er kald (strengt talt tabu uansett..)

Wrasko
25/03/12, 08:44
En annen ting er at disse m motorene har vist seg holdbare når du slenger på en snurre og.. (det gjelder forsåvidt de fleste sekserene fra bmw, men ikke hørt om trimming av så smått som 2 literen på 150hk, så der skal jeg ikke si noe)

skistav
29/03/12, 19:41
Rb25. Koster itte mer enn 20/25 med kasse.. Og tonnevis med deler billigt å

virre91
29/03/12, 21:29
d billigste er en fk ca 7000kr
så kan du bruke 10 000 på div innmat osv
å da har du en motor som tåler d du måtte ønske, ekstremt sterke motorer.
di er kanskje ikke di beste til drifting, men d kommer mye ann på oppsett. får du på datasprut også så har du muligher nokk til og mappe et oppsett som passer til din kjørestil.
jeg vil på stå at dette er billigst og minst arbeid, uansett hvordan man vrir og vender på d.
ska du kjøpe en bmw eller supra motor til 20k+++ så har du mange timers tilpassing osv
b230fk med getrag girkasse og 1031 aksling med sperre så er du godt hjelpen

JonasS
30/03/12, 12:04
d billigste er en fk ca 7000kr
så kan du bruke 10 000 på div innmat osv
å da har du en motor som tåler d du måtte ønske, ekstremt sterke motorer.
di er kanskje ikke di beste til drifting, men d kommer mye ann på oppsett. får du på datasprut også så har du muligher nokk til og mappe et oppsett som passer til din kjørestil.
jeg vil på stå at dette er billigst og minst arbeid, uansett hvordan man vrir og vender på d.
ska du kjøpe en bmw eller supra motor til 20k+++ så har du mange timers tilpassing osv
b230fk med getrag girkasse og 1031 aksling med sperre så er du godt hjelpen

Jeg skjønner hva du mener, men er litt uenig. Yes, d går fint å bygge opp en FK, men det vil koste litt mer enn hva du antyder.
Min B230A med LH 2.4 og kinaturbo, 300hk chip, dyser, cooler, lmm og det som trengs for å kjøre med "300-sett" har hatt en total kostnad på ca. 10.000. Det er en billig løsning på alt dette (noe er brukt). Videre så ble motoren handla ferdig med smidde stempler (1. overdim), 531 topp og kamaksel type A. Skal du ha sterk motor som tåler kjøret BØR den være gjennomgått med honing/borring, nye ringer og stempler/staker. Dette vil komme på en kostnad på 10000 +/-. (Jeg har dog ET-råder i min)

På mitt oppsett ser du jeg bruker kina T3/T4. Dette er heller ikke optimalt på bane. En turbo til rundt 10k ville være å foretrekke, mtp. respons og kvalitet da det vil bli mye av/på. Så kommer clutch og gearkasse ->10.000 +/-.


En M5-motor med gear kan du få til 20k, men gjerne litt mer. Er ikke all værden med tilpassing som skal til. Dog kan man på samme basis si at motoren bør gjennomgåes.

De av oss som har kjørt M5, vet at disse motorene er svært behagelige å kjøre også.

virre91
30/03/12, 13:40
ja, er helt enig i at bmw m5 motorere er mye mere egenet til dette, men rent økonomisk er volvo motoren mye billiger med tanke på delere også. innmat kosster 10.000 så må du ha bensinpumpe, dyser osv. så tipper rundt 30000 så har du en komplett bil og bra gjennomført som tåler opp til 600hk+++

volvoRsport
30/03/12, 13:51
ja, er helt enig i at bmw m5 motorere er mye mere egenet til dette, men rent økonomisk er volvo motoren mye billiger med tanke på delere også. innmat kosster 10.000 så må du ha bensinpumpe, dyser osv. så tipper rundt 30000 så har du en komplett bil og bra gjennomført som tåler opp til 600hk+++

Du har ikke et veldig realistisk bilde på kostnader ved et bilprosjekt vil jeg si..

virre91
30/03/12, 14:00
dette er bare på motor, du vil jo såklart få dvs andre utgifte på karroseri driverk og understell

JonasS
30/03/12, 14:31
Skal du bygge 600hk+ må du nok doble det beløpet både 2 og 3 ganger. 400hk er en "magisk" grense på rødblokken ble jeg fortalt en gang. Da begynner det å koste. Jeg vil nesten si at 300-350hk. er en magisk grense, menmen. 30.000 er det jeg ønsker (men ikke tar meg råd til) å bruke på ei volvoblokk, bygd for rundt 300hk. Spørs om det blir spinket og spart når B21ET`en kommer i hus.

Batland
30/03/12, 14:52
dette er bare på motor, du vil jo såklart få dvs andre utgifte på karroseri driverk og understell
Du får gjøre ett forsøk med å sette opp ett regnestykke på denne motoren. Kunne vært underholdene.

1. "600 hk" Turbo. (En som fungerer i praksis og som holder. Ingen vits med 600 hk motor som ikke er brukende til formålet pga elendig dreiemomentkurve eller som ikke går pga turbomangel.)
2. Topp inkl. "600 hk" porting og store ventiler.
3. "600 hk" Kam med løftere og ventilfjærer.
4. Wg og eksosanlegg.
5. Tenningsanlegg, bensinpumper, dyser, sprut, mapping.
6. "600 hk" clutch og svinghjul.

Dan Bay-Johansen
30/03/12, 15:13
Du får gjøre ett forsøk med å sette opp ett regnestykke på denne motoren. Kunne vært underholdene.

1. "600 hk" Turbo. (En som fungerer i praksis og som holder. Ingen vits med 600 hk motor som ikke er brukende til formålet pga elendig dreiemomentkurve eller som ikke går pga turbomangel.)
2. Topp inkl. "600 hk" porting og store ventiler.
3. "600 hk" Kam med løftere og ventilfjærer.
4. Wg og eksosanlegg.
5. Tenningsanlegg, bensinpumper, dyser, sprut, mapping.
6. "600 hk" clutch og svinghjul.

Et sted mellom 70 og 100k vil jeg sagt... Man bygger ikke en 600hk motor uten å "vite" at den ikke raser rundt første sving...

VolvoR-Sport
30/03/12, 15:37
da slipper du vell og billig unna.. bare clutch kan komme seg på 7-10k, så må svinghjul maskineres osv..
83-110 000 tenker jeg :p

24516vtic
30/03/12, 16:40
Min B230 16v har kostet meg ca 90-97,000... Med full gjennomgang, ny innmat, Garret GT3582r, tilton clutch electromotive sprut og getrag kasse.. Og av de 97,000 kronene er sikkert 15000kr brukt på smånips som man ikke tenker over når man setter opp budsjettet:p

JonasS
30/03/12, 17:12
Min B230 16v har kostet meg ca 90-97,000... Med full gjennomgang, ny innmat, Garret GT3582r, tilton clutch electromotive sprut og getrag kasse.. Og av de 97,000 kronene er sikkert 15000kr brukt på smånips som man ikke tenker over når man setter opp budsjettet:p

Og ytelsen? :)

24516vtic
03/04/12, 12:00
Den er ikke startet opp enda.. Blir vel bremset på mai en gang:cool: Forventer rundt 450-500hk på hjul:)

Filtvedt Racing
03/04/12, 12:58
Heisan.

Jeg kan si det sånn. Hvis du lager deg en grense og handler inn alle hoved komponentene kan du legge til 50% for og få det klart med alt div rundt det hele.

Kan si at motor min kostet 250+ kr med gir..

I tillegg kommer pumper, slanger, tanker,mellomaksel o.l



Lykke til...

Filtis

Batland
04/04/12, 11:26
Et sted mellom 70 og 100k vil jeg sagt... Man bygger ikke en 600hk motor uten å "vite" at den ikke raser rundt første sving...
Du er på rett vei, men som det postes her, 100k vil nok overskrides i praksis for en pålitelig og holdbar 600 hk rødmotor med nødvendig komplettering.

Dieselsmoke
06/04/12, 18:17
Sier bare Chevy V8 jeg. Billig, holdbart og veldig moro :)

Dan Bay-Johansen
08/04/12, 18:27
Du er på rett vei, men som det postes her, 100k vil nok overskrides i praksis for en pålitelig og holdbar 600 hk rødmotor med nødvendig komplettering.

Jeg ser den, jeg gjør som mange andre - glemmer å tenke på "etc delen" av et motorbygg. Det er en stor post som ofte blir glemt når man gjør slike overslag :p Hvertfall av oss litt mindre erfarne...