PDA

Vis full versjon : Ble tatt med TA Technix justerbart senkesett, må på full teknisk 850stv



Volvonikko
16/03/12, 11:45
Hei! Ble tatt med for mye senket 850 idag på morra kvisten. Har akkurat montert justerbart senkesett ifra partsandretards.no TA Technix
Jeg hadde stillt det helt ned, så den var senket 60mm bak og 90mm foran.

Ble stoppet og mistet nesten lappen fordi dem påsto at jeg hadde kappet fjører.. Så fikk lapp om full teknisk på biltilsynet.

What to do? Noen her som har fått godkjent dette senkesettet ? Da mener jeg ikke at folk skal skrive: jeg kjenner tanten til broren til onkelen min sin kamerat fikk det til.
Følger jo med TUV papirer, så er det noen her som har klart det ?

Takker for svar!

de_icer
16/03/12, 11:52
Hvis det følger med tüv-papirer, og du tar en firehjulskontroll burde det være grei skuring vel? Kanskje justere opp litt igjen for syns skyld, men jeg har vanskelig for å se hva de skal bruke som argument for å nekte deg å bruke det så lenge de to tingene er i orden...

hgnubel
16/03/12, 12:03
Forslag: Still senkesettet inn slik at det er innenfor hva TÜV-papirene spesifiserer, ring BT og prøv å få time til godkjenning av senk samtidig som du er på full teknisk. Spill uskyldig og si du hadde akkurat montert senkesettet (vis gjerne kvittering hvis datoen er nå nylig) og mente å komme å få det inn i vognkortet men Politiet tok deg før du rakk det. Det er jo nesten hele sannheten også? :) Tipper det går helt fint, gjerne med en advarsel om at du må holde deg innenfor så og så mange mm.

Har du TÜV papirer og det fremdeles er mulig å lese av merkingen på senkesettet så skal det være relativt enkelt å få godkjent. BT har meg bekjent ingen "shitlist" over TÜV-papirer de driter i, så hvis det er godt nok for TÜV skal det være godt nok testet for BT også.

Nå kjenner jeg ikke bilen eller deg, men jeg ville kanskje vært mer bekymret for om BT finner andre ting å henge seg opp i enn akkurat senkesettet som er nytt og TÜV-testet. Det går fint an å bli sendt til BT for kontroll pga senkesett og få kjøreforbud pga farlig rust f.eks... Bra sånne problemer lukes ut såklart, men kjipt der og da for den det gjelder som står uten bil...

V70wangen
16/03/12, 13:24
Still settet slik at du har litt over 11 cm klaring til bakken under bilen. Det er kravet. De drar en kloss som er 11cm høy og omtrent 60cm bred under bilen din, så lenge denne passerer uten at det skraper mot bilen noen steder skal det være innenfor kravet. Så lenge du har tuv papirer på coiloverne og papirer på fersk hjulstillingskontroll med bare grønne tall skal de godkjenne det :) lykke til

Refinement!
16/03/12, 17:29
Still settet slik at du har litt over 11 cm klaring til bakken under bilen. Det er kravet. De drar en kloss som er 11cm høy og omtrent 60cm bred under bilen din, så lenge denne passerer uten at det skraper mot bilen noen steder skal det være innenfor kravet. Så lenge du har tuv papirer på coiloverne og papirer på fersk hjulstillingskontroll med bare grønne tall skal de godkjenne det :) lykke til

Denne regelen gjelder ikke lengre, nå er det TUV-papirene dem skal rette seg etter. Som regel 80mm til fast punkt og 70 til plast.

V70wangen
16/03/12, 17:38
Okei, takk for info. Man lærer så lenge man lever :D

Jonas Soldal
16/03/12, 18:05
Men husk å få papirer på 4-hjuls kontroll og lysjustering før du reiser inn til biltilsynet. uten dette kan du bare snu i døren :( 1105

Sollien
16/03/12, 20:20
må selv inn på sjekk for lys, blei anbefalt av biltilsynet å ta senkgodkjenning i samme slengen, skulle ikke være noe problem å ta begge deler når de uansett setter av en time til deg ;) (jeg har volvo originalsenk, samt ok 4hjulskontroll) men husk for all del å få med deg vognkort del 2 :D ellers får du ikke endret noe i vognkort ;) men som de sier... er sikkert andre ting de gjerne henger seg oppi når du skal inn!

viste du tuv-papira i kontrollen?

Volvonikko
16/03/12, 23:18
må selv inn på sjekk for lys, blei anbefalt av biltilsynet å ta senkgodkjenning i samme slengen, skulle ikke være noe problem å ta begge deler når de uansett setter av en time til deg ;) (jeg har volvo originalsenk, samt ok 4hjulskontroll) men husk for all del å få med deg vognkort del 2 :D ellers får du ikke endret noe i vognkort ;) men som de sier... er sikkert andre ting de gjerne henger seg oppi når du skal inn!

viste du tuv-papira i kontrollen?

Takker alle sammen for svar :)

Nei jeg viste ikke TUV papirer når jeg ble stoppet.. Hadde dem hjemme i hyllen, jeg mistet nesten lappen fordi den ene aspiranten trodde han var verdensmester i jobben sin å mente jeg hadde kappet fjører..
Jeg ba han bare stikke hodet sitt under front, vist han da klarte det, så ville han raskt se at alle spiralene var der helt ukappet på alle 4 hjul!

Men etter mye og men så slapp jeg unna med en godkjenningstime, men det blir sikkert ikke bare bare.. Skal høre med en kompis som jobber på G-Bil om han eventuellt kan ta en 4hjulskontroll for meg.

Så hever jeg bare senkesettet på det høyeste. Slik at den ser mest mulig original ut.
Det jeg gruer meg til som noen av dere kommenterer lengre oppe her er det at dem sjekker eventuellt rust og alt annet. Merker foringene og muligens dempertårnslagerne begynner å kvelde. Mulig hjullager på min side også sliter litt.. Faen.. Dette må bare gå bra!

Skal fikse og klabbe det til så godt jeg kan, må få den til å se best mulig ut og mest mulig original for synets skyld!

Takker igjen for svar. Hva skulle jeg gjort uten mine proffe volvo folk ;) STOR takk til dere :)

Daniel V
16/03/12, 23:59
Nå er det jo jeg som monterte dette for deg, så jeg kan jo uttale meg. Du trenger ikke være redd for rust i kaross osv. Under de timene jeg hadde på bilen din fant jeg ikke noe rust i kaross og liknende, kun en del skruer som ikke ser helt bra ut.

Det ytre endeleddet på venstre må byttes. Ellers kunne jeg ikke se noe som pekte seg voldsomt ut (nå så jeg riktignok ikke så nøye etter på alt annet, da det kun var senkesettet jeg skulle montere).

Uansett, oppdater oss. Skal jo inn med mitt til våren også, dog ikke så skamsenket som ditt :p

GMV
17/03/12, 09:39
Nå til dags skriver de gjerne opp mål fra senter nav og til hjulbue. Og i de aller fleste TÜV papirer er det beskrevet ett visst mål du må holde deg innenfor. (F.eks forran: Mål fra senter øvre bolt på innfesting til spindel og til til nedre annleggsflate på fjær. Selv om justeringsområdet er mye større så betyr ikke det at en justering til en av ytterpunktene er TÜV godkjent. Bak er det somregel gapet mellom justerbar ring og fast ring.
Å sette den på det høyeste kan da skape problemer hvis du blir stoppet og har justert den ned igjen dersom de kommer med målebåndet sitt.
Min V70 har godkjent justerbart sett i vognkort. Der står det høyde F:32,5cm og B:30,5cm, det er en helt kurrant høyde uten å subbe.
Der var det ingen spørsmål om godkjenningen. De var mer opptatt av 17" Cometfelgene (V70R) og JT eksosen som jeg forøvrig fikk mangel på, men det er en annen historie.
Se i papirene/monteringsanvisningen og gjerne bruk google translate dersom det er ett uforståelig språk, men som oftest er det en illustrasjon og en tabell som viser målene.

Volvonikko
17/03/12, 15:12
Ja er Daniel som har montert :) Men høres ut som om hvertfall ett av dempertårnslagerne er defekt.. Klunker og slår veldig.. Kan også være fordi det er null fjæring foran! Men skal jeg justere det sånn litt over midt på da ca ? Er en kompis som skal ta firehjulskontroll og lysjustering for meg før jeg reiser inn dit.. Kommer nok til å bytte det ytre endeleddet på v-side.

Men pokker heller.. Er jo en 95 mod.. Hva kan man forvente ? Alt er da ikke 110% den dag idag.. :S
Men satser på at dette skal gå rimelig greit :)

Kommer nok til å godkjenne den med 15" vinterhjula. Er standard 850 felger.
Kanskje jeg skal flekke over den lille rusten som befinner seg i bakre hjulbuer på begge sider.. Er ikke noe farlig, men typisk at dem reagerer.

Robert H.
18/03/12, 14:59
Du bør skifte slitte deler i forstillingen uansett da det vil være vanskelig eller rett og slett umulig å ta hjulstillingskontroll og få det innenfor målene dersom det er mye slitt.

Volvonikko
18/03/12, 23:02
Ja! Har vel en god del og forberede meg på :S

Skal gå nøye igjennom hele bilen.. Ingen ting skal være slarkete, koste hva det koste vil!..
Men regner faktisk med det ikke er så mye som er galt med bilen.. Mulig det er et hjullager på min side foran som snart kvelder. Men koster ikke all verdens på mekonomen eller meca ! Og det venstre endeleddet tenkte jeg meg å bytte imorgen, kanskje noen klunkelyder forsvinner da.. Tror dempertårnslagerne foran er defekte. Smeller og bråker veldig, kan sikker ha noe med at det er null fjæring foran. Men må kontrolleres :)

Volvonikko
22/03/12, 22:55
Hvor mye senker dette egentlig ? Tenkte jeg skulle slippe den ned på max av det TUV papirene forteller.. Siden jeg skal godkjenne det i vognkortet :)

Noen som har ide på hvor mye dette senker ?

GMV
23/03/12, 08:04
Det er sikkert ikke så ulikt de ande billigmerkene på markedet så vil tro 85/60. Skal du ha store hjul så er dette mer enn nok.

Volvonikko
23/03/12, 10:24
Aha!.. Tenkte jeg ikke skulle senke for mye.. For synets skyld. Men får se hva det blir til.