PDA

Vis full versjon : godkjenning med V8



Sebbe
11/04/10, 02:26
er det noen som har noe sikker informasjon om hvordan det er med godkjenninga av V8 i 240 nå om dagen? jeg har hørt at det ikke gikk lenger, men så er det noen som sier at det går... :p

også lurer jeg litt på om det går ann å få godkjent en motor med mer enn 220 hk? strupe den og bremse den på noen måte? eller må de ha papirer på hvilken motor det er? jeg driver å drømmer om en LS1 motor, og den ligger litt over 220 hk :p hadde det gått og bare rive av alle deksler og sånn og si det er en gammel slapp 305 med ettermontert innsprutning og ha med bremsepapirer på motoren med ei pute eller noe som luftfilter? :p

eller er det mulig å skrive en fin søknad og få godkjent mer enn 220 hk? tviler litt på det selv men det hadde jo vært det greieste :)

ClassicTurbo
11/04/10, 04:54
Skal vel ikke være noe problem å få godkjent. V8 er godkjent med noen små modifikasjoner etter skriv fra volvo. Send en mail til de med reg. nr på bilen så sender de vel papirer.
Ang effekt er det vel bare å bremse den med ett litt restrifikt eksosannlegg så skulle vel gå greit om det ikke er mye om å gjøre. Tror de krever bremsepapirer de fleste plasser hos biltilsynet.

Sebbe
11/04/10, 09:43
tror nok ikke en restrifikt eksosanlegg hjelper, det er 325 hk og 474 nm i de motorene :p
men hvor nøye skjekker de motoren? hvis de ser at den er av aluminium, og har litt peiling vil de jo skjønne at den umulig kan ha under 220 hk

Shaiko
11/04/10, 09:47
Send mail til volvo norge så får du papirene med at volvo 240 med chassinummer:xxxxxx
Med ventilerte bremser foran og disel fjærer stiler kravet med montering av v8 opptil 220hk.

osv osv.

Så setter du nedi en 305 eller 350 og godkjenner den med v8 så kan du sette i hvilken v8 du har lyst til. om du får plass kan du slenge nedi en 454 tilogmed. står bare den er godkjent med v8.

Sebbe
11/04/10, 10:18
jeg kommer nok til å gjøre noe sånnt ja, men jeg hadde håpet å slippe det

Shaiko
11/04/10, 10:21
tar 45min og dra v8 ut og 1time inn igjen:P

Sebbe
11/04/10, 16:27
men bilen er en 90 modell, og det blir vel ganske umulig å få godkjent en motor med forgasser med tanke på utslipp. og desuten har jeg ikke ett lass med motorer liggende i hagen jeg bare kan forsyne meg av, så jeg må avgårde å kjøpe en motor og det blir litt mer jobb enn 1 time og 45 minutter, så alternativet blir å bare ha den gamle motoren stående i tilfelle jeg blir stoppet og når den skal på eukontroll

men er det noen her som har godkjent volvo med V8 og faktisk vet hvor godt de skjekker motorkoder og sånn? om de kommer til å reagere på at det er en aluminiums motor og innsprutning?

Shaiko
11/04/10, 20:48
har godkjent med v8. de skjekker blokkk nummeret. i en 90 mod så vil du ikke klare og godkjenne annet om at du bruker 3,5l v8 fra rover. den motoren du godkjenner med kan du fint bytte ut. er den godkjent med v8 så er det samma åssen v8 du har i når du skal på eu kontroll. så lenge avgassene er rett.

ClassicTurbo
11/04/10, 20:57
tror nok ikke en restrifikt eksosanlegg hjelper, det er 325 hk og 474 nm i de motorene :p
men hvor nøye skjekker de motoren? hvis de ser at den er av aluminium, og har litt peiling vil de jo skjønne at den umulig kan ha under 220 hk

hehe, ok misstolket "litt" over 220hk

Sebbe
11/04/10, 22:13
tror jeg dropper å godkjenne det da, det er vel ikke så farlig å bli tatt da? vertste som skjer er vel at de sender med til visning hos biltilsynet? og at jeg må betale for time der?

Shaiko
12/04/10, 14:28
Kjører du med hode og ikke strake rør så er det stortsett ingen problem. kjørte med v8 i 740n i tønsberg i 14 mnd uten at politi eller vegvesen sa noe selv når jeg ble vinket inn te kontroll. Endte med at jeg måtte hugge bilen og levere skiltene selv. politiet tok de jo aldri.

Det værste som kan skje er at politiet tar skiltene.

Men en annen ting. om du havner i ulykke med den bilen. det er vel der problemet ligger. da får du regress.

Sebbe
12/04/10, 14:52
tror jeg tar sjansen på å ikke godkjenne selv om jeg kan få regress, det skal jo litt til at forsikringsselskapet kan bevise at en for stor motor er skyld i ei ulykke

ArneR
12/04/10, 14:56
Åja.. Har du for vane å putte ballene dine i skruestikka og gi håndtaket til noen som ikke bryr seg om mye annet enn seg og sitt?

Et forsikringsselskap kommer til å bruke det de kan mot deg for å slippe å tape penger..

kermitt
12/04/10, 15:03
de der driter i om det var motoren, om det var din feil eller om det var noe annet. de nekter bare å betale. så enkelt er det og da er det du som sitter med regninga.

Sebbe
12/04/10, 15:22
og dere snakker av erfaring eller er dette noe dere har hørt fra noen lokalhelter? :p er jo ikke usa vi bor i heller

Morgis
12/04/10, 16:46
og dere snakker av erfaring eller er dette noe dere har hørt fra noen lokalhelter? :p er jo ikke usa vi bor i heller

Blir det samme som å kjøre bil uten skilter (ikke godkjent for offentlig trafikk/vei) eller sjåfør uten førerkort, om man havner i ei ulykke.
Du får skylden med stor sannsynlighet om noe skjer. Du vil også risikere å måtte dekke alle utgifter.


Trådstarter snakker om hester hele veien.
Et større problem er vel dreiemomentet i disse V8erene.

Sebbe
12/04/10, 19:40
vel, jeg har hvertfall aldri hørt om noen som har blitt gjeldsslaver resten av livet fordi de kjørte på noen med trimma motor. jeg regner med det hadde vært omtalt mer i avisene om det var så vanlig

Kenneth R
12/04/10, 20:12
Har vært flere saker i avisene de siste årene med folk som sitter igjen med kjemperegninger etter ulykker med uregistrerte eller ulovlige ombygde biler. Den verste eg har sett var vel eieren av en 200sx med +500hk som fikk seg en regning på nærmere 700000 etter en ulykke. Men selvfølgelig, du gjør som du vil, men tenk på at du er gjeldslave resten av livet hvis du skader ett annet menneske. Matrielle skader koster mest sannsynlig bare noen hundre tusen, men du mangedobler dette med en personskade.

Sebbe
12/04/10, 21:04
vet du mye om den saken med 200sxen? jeg vet om mange som har fått regress på grunn av uaktsom kjøring og liknende, men har aldri hørt om noen som får det kun på grunn av motoren.

Kenneth R
12/04/10, 21:07
Kun motoren var det nok ikkje, det var nok en haug med andre ting samtidig, men du skjønner hva eg ville fram til?

Sebbe
12/04/10, 21:12
ja, men for meg så betyr det lite om jeg må betale 5% ekstra i erstattning om jeg bestemmer meg for å legge bilen breit i 200 og treffer ei dame i rullestol. jeg anser ikke meg selv som like dum som folk jeg har hørt om som har fått regress

ChrML
12/04/10, 21:21
ja, men for meg så betyr det lite om jeg må betale 5% ekstra i erstattning om jeg bestemmer meg for å legge bilen breit i 200 og treffer ei dame i rullestol. jeg anser ikke meg selv som like dum som folk jeg har hørt om som har fått regress
Jeg har også hørt en del historier om folk som har fått regress, men da har det gjerne vært store mengder idioti og fyll inn i bildet samt personskader/drap. Om du kolliderer ved helt normal kjøring så har jeg litt vanskeligheter for å tro at noen kommer til å legge merke til motoren i det heletatt. Hvis det er i forbindelse med burning/sladding, aksellerering, kjøre fort derimot...

Shaiko
12/04/10, 21:30
ved en ulykke med persjon skade så blir bilen tatt med til teknisk. om du har en v8 som ikke er godkjent. og det er motparten som brøyt vikeplikten så er det fakta du som ikke har papirene i orden som får hele smellen. samme sak som og kjøre uten gyldig førerkort.

vært mange slike tilfeller.

pogona
12/04/10, 21:39
holdningsproblemer på flere her inne ser eg, om dere engasjerer dere like mye i godkjenningsbiten i ombyggingsprosessen av biler og viser innteresse for å holde bilene forsvarlige så hadde kanskje det hjulpet andre i kampen for å få inn mer fornuft i biltilsynet og få endret reglene dei jobber etter, om folk skyr biltilsynet og gir faen så vil det nok ikkje bli lettere å få gjennom godkjenninger av endringer på kjøretøy.

om ein får regress eller ikkje på forsikring burde ikkje ver nødvendig og diskutere, å kjøre uforsvarlige selvbygde biler kan fort volde like mye skade som generell uforsvarlig kjøring.

Sebbe
12/04/10, 21:45
du sier det har vært mange slike tilfeller, men jeg har vanskelig for å tro at all skylda legges på en som egentlig er uskyldig men som ikke har papirene sine i orden. jeg vet om et tilfelle hvor en bil kjørte alt for fort inn i en annen bil som hadde vikeplikt, der fikk personen som hadde vikeplikt skylda og personen som kjørte for fort ble straffet for å kjøre for fort. jeg vil tro det det blir gjort på samme måte ved ulovlig motor.

men selfølgelig, hvis du vet om ett konkret tilfelle hvor en uskyldig person har blitt påført alt ansvaret på grunn av at bilen har en ulovlig motor så vet jeg ikke om jeg tar sjansen med å ikke godkjenne det. men som sagt, jeg tviler på at rettsystemet i dette landet er så på trynet.

ChrML
12/04/10, 21:46
holdningsproblemer på flere her inne ser eg, om dere engasjerer dere like mye i godkjenningsbiten i ombyggingsprosessen av biler og viser innteresse for å holde bilene forsvarlige så hadde kanskje det hjulpet andre i kampen for å få inn mer fornuft i biltilsynet og få endret reglene dei jobber etter, om folk skyr biltilsynet og gir faen så vil det nok ikkje bli lettere å få gjennom godkjenninger av endringer på kjøretøy.

om ein får regress eller ikkje på forsikring burde ikkje ver nødvendig og diskutere, å kjøre uforsvarlige selvbygde biler kan fort volde like mye skade som generell uforsvarlig kjøring.
Du sier noe der, men BT's gjeldene regelverk gjør det mye enklere å bare gi faen som sier. Ond sirkel det der, burde motivere mot et bedre regelverk.

Dette er nå ikke snakk om å bygge uforsvarlige biler sålenge man bygger med omhu. En bil som ikke er godkjent er ikke nødvendigvis en uforsvarlig bil. En bil som har mistet en runde av senkefjørene foran blir ikke nødvendigvis en tikkende bombe sålenge det er forspenn igjen og man kjører etter redskapen man har...

Shaiko
12/04/10, 22:07
Trådstarter har litt tungt for og forstå.

Når du tok teorien så leste kanskje ikke du noe om trafikk regler.

Men bilen skal være i Forsvalig og teknisk stand.
Dersom du setter en 5.7 liters motor i din bil som har en 2.3 orginalt uten godkjenning så bryter du begge disse og du kjører også uten forsikring. fordi du har ikke forsikret bilen din med et beist av en motor.

Om det da skjer noe så er det du som kjører bilen som ikke er i teknisk stand. og du vil få skyld ved en ulykke som evt skulle forekomme.

Skjedde med en bekjent for 6 mnd siden. Men tru hva du vil. bare gjør det så får jeg håpe det skjer med deg så du kan oppleve konsekvensene selv. har ingen interesse av og sitte her på mandags kvelden og overbevise deg om noen ting.

ChrML
12/04/10, 22:15
Trådstarter har litt tungt for og forstå.

Når du tok teorien så leste kanskje ikke du noe om trafikk regler.

Men bilen skal være i Forsvalig og teknisk stand.
Dersom du setter en 5.7 liters motor i din bil som har en 2.3 orginalt uten godkjenning så bryter du begge disse og du kjører også uten forsikring. fordi du har ikke forsikret bilen din med et beist av en motor.

Om det da skjer noe så er det du som kjører bilen som ikke er i teknisk stand. og du vil få skyld ved en ulykke som evt skulle forekomme.

Skjedde med en bekjent for 6 mnd siden. Men tru hva du vil. bare gjør det så får jeg håpe det skjer med deg så du kan oppleve konsekvensene selv. har ingen interesse av og sitte her på mandags kvelden og overbevise deg om noen ting.
Yep, det er klart. Forsikringsselskapet har forsikret den bilen som står i vognkortet og vil sannsynligvis ikke betale fullt for en skade som oppstår med en større motor i bilen.

locked
13/04/10, 23:57
Et eksempl på at dere tar feil:

Snøføre. Du blir rævlkjørt av en annen bil, du har sommerdekk og bruker lang tid på å stoppe. Bilen bak har vinterdekk men fulgte ikke med i det hele tatt. Da taper også motparten uansett selv om du både har et beist av en motor og ulovloge dekk.

ClassicTurbo
14/04/10, 05:47
Et eksempl på at dere tar feil:

Snøføre. Du blir rævlkjørt av en annen bil, du har sommerdekk og bruker lang tid på å stoppe. Bilen bak har vinterdekk men fulgte ikke med i det hele tatt. Da taper også motparten uansett selv om du både har et beist av en motor og ulovloge dekk.

Vel, da har har man jo blitt påkjørt og det går på den andres forsikring ikke din.

Iversen
14/04/10, 06:11
Et eksempl på at dere tar feil:

Snøføre. Du blir rævlkjørt av en annen bil, du har sommerdekk og bruker lang tid på å stoppe. Bilen bak har vinterdekk men fulgte ikke med i det hele tatt. Da taper også motparten uansett selv om du både har et beist av en motor og ulovloge dekk.

Helt riktig. For at du selv skal få "skylda" så må forsikringselskapet ha en årsakssammeheng. Altså, Har du en 5,7 liter v8 og rygger på noen ut fra en parkeringsplass har dette ikke noe med motoren å gjøre.

gaupe
14/04/10, 12:38
Et eksempl på at dere tar feil:

Snøføre. Du blir rævlkjørt av en annen bil, du har sommerdekk og bruker lang tid på å stoppe. Bilen bak har vinterdekk men fulgte ikke med i det hele tatt. Da taper også motparten uansett selv om du både har et beist av en motor og ulovloge dekk.

Har du ein feit, eldre bil, så blir din bil kondemnert og du blir fortsatt den tapande part, du får sannsynlegvis også problem med nakke og rygg, resten av livet.

Kven tapte?

locked
14/04/10, 15:44
Har du ein feit, eldre bil, så blir din bil kondemnert og du blir fortsatt den tapande part, du får sannsynlegvis også problem med nakke og rygg, resten av livet.

Kven tapte?
Usaklig argumentasjon..

Sebbe
14/04/10, 20:06
men for å komme litt tilbake til tema, er det ingen andre måter jeg kan "godkjenne" bilen med den motoren? slik at jeg slipper å bytte motor ved eu kontroll. og jeg gidder ikke å kjøpe en rover V8, hvis ikke dette er noe jeg kan plukke opp på en lokal bilopphøgger. og jeg kan ikke strupe motoren for de skjekker nummeret på blokka og den orginale effekten på motoren?

er det ikke noe vits å prøve å få en chevy 305 med forgasser til å klare avgasskrav? kjøre den på etanol? 4-5 katalysatorer? :p noe sånn lurt?

ChrML
14/04/10, 20:07
men for å komme litt tilbake til tema, er det ingen andre måter jeg kan "godkjenne" bilen med den motoren? slik at jeg slipper å bytte motor ved eu kontroll. og jeg gidder ikke å kjøpe en rover V8, hvis ikke dette er noe jeg kan plukke opp på en lokal bilopphøgger. og jeg kan ikke strupe motoren for de skjekker nummeret på blokka og den orginale effekten på motoren?

er det ikke noe vits å prøve å få en chevy 305 med forgasser til å klare avgasskrav? kjøre den på etanol? 4-5 katalysatorer? :p noe sånn lurt?
Montere insprøytning på Chevy 305 motoren? Tidkrevende, men fullt mulig.

Shaiko
14/04/10, 21:13
du får tbi kit som passer edelbrock 4port innsug smallblock da er det 2 elektroniske dyser med lamda og hjerne og trigger og full pakke. men du vil overskride dreimoment. men det er lett og rimlig.

Evt er at du tar den på rullende landeveg og finner på noe fjøsmekk for og få effekten til og komme under kravet som du kan fremvise på bt.

Som jeg også har nevn for deg så trenger du ikke bytte motor for værgang du skal på eu.

Er bilen godkjent med v8 så er det samma om du har en 350 eller 305. men du vil måtte ha EFI på den for og få rett co

Sebbe
14/04/10, 21:42
jeg må bytte motor hver gang jeg skal på eu om jeg ikke får tak i en V8 som det går å godkjenne

Shaiko
14/04/10, 21:49
Nei. fordi, når du godkjenner bilen din hos bt med v8 så kommer det bare som merknad: Godkjent ombygd til v8.

Det er ikke spesifisert motor volum. ergo: du kan ha i en hvilkensomhelt v8 som klarer avgasskravene når du skal vise bilen din til eu kontoll

jonass
14/04/10, 21:57
Her ser man jo en sak der det gikk veldig galt, med trimmet bil http://www.t-a.no/nyheter/article116055.ece

Straffen var jo ikke så utrolig gal da

Sebbe
14/04/10, 21:58
det har jeg skjønt, men mitt problem er at jeg vil ha en LS1 motor, fordi den er mye bedre enn de gamle smallblockene, og da gidder jeg ikke begynne å bygge innsprutning på en motor som jeg bare skal kjøre med i ett par uker og så ta ut igjen, jeg gidder heller ikke tilpasse en rover v8 av samme grunn. så hvis det ikke er noen andre løsninger så tar jeg sjansen på at det går greit å kjøre uten å godkjenne den

edit: det der er hva jeg har spurt om hele tiden, ett konkret eksempel, og der er jo alt galt, prøveskilter, ikke godkjent ombygd, bremseproblemer, 100-110 km/h i en 60 sone i rushtrafikk, selv om det gikk greit med de i den andre bilen synes jeg straffen var ganske mild, og det at bilen var ombygd "anføres bare som skjerpende"

Shaiko
14/04/10, 22:04
du kjøper ferdig kit på summit som tar deg en kveld og montere. ls1 får du ikke godkjent uansett. eneste måten og gjøre det på er og forsterke bilen, kjøre til tyskland til tüv så de kan kontrolere og se om det er forsvalig. trur det koster noe rundt 150 000 NOK

Også er det vel noe mer krasj test ved karroseri endring.

DVS at du må bygge 3 identiske biler som de kan krasje og analysere før de kan godkjenne det.

Om du ikke vil ha bryet med og godkjenne en 305 som du får for en 3000 kr og 2000kr for innsprøytning dvs en handleliste på 5000 du klarer også og få solgt motoren igjen for 5000 med insprøytninga også kan du sette en ls1 oppi det etter du har f ått det stemplet i vognkort uten at et kontroll organ kan si noe på dette.


Hvis ikke så er det bare og lavære og godkjenne om det er vanskelig for deg og få til

Sebbe
14/04/10, 22:08
hvis det er så enkelt så tror jeg at jeg skal høre med en lokal bilopphøgger, jeg vet han har en caprice stående som jeg tror det er en 305 i, hvis han selger den for en billig penge tror jeg nesten jeg tar å gjør det, jeg har tross alt 10 måneder på meg til jeg kan kjøre bilen min igjen. og det frister å slippe å bytte motor hvert andre år, har jo planer om å beholde bilen en stund

locked
14/04/10, 22:11
du kjøper ferdig kit på summit som tar deg en kveld og montere. ls1 får du ikke godkjent uansett. eneste måten og gjøre det på er og forsterke bilen, kjøre til tyskland til tüv så de kan kontrolere og se om det er forsvalig. trur det koster noe rundt 150 000 NOK

Også er det vel noe mer krasj test ved karroseri endring.

DVS at du må bygge 3 identiske biler som de kan krasje og analysere før de kan godkjenne det.

Om du ikke vil ha bryet med og godkjenne en 305 som du får for en 3000 kr og 2000kr for innsprøytning dvs en handleliste på 5000 du klarer også og få solgt motoren igjen for 5000 med insprøytninga også kan du sette en ls1 oppi det etter du har f ått det stemplet i vognkort uten at et kontroll organ kan si noe på dette.


Hvis ikke så er det bare og lavære og godkjenne om det er vanskelig for deg og få til
Dust

Effekt/momentbegrensning på 240 karosseriet gjelder jo selv om det står "Godkjent med V8" i vognkortet.

"det stemplet i vognkort uten at et kontroll organ kan si noe på dette." <-- ååå? du lever i en fantasiverden du da eller?

Shaiko
14/04/10, 22:16
caprice sitter det 305 i orginalt ja. summit.com er bibelen din om du skal ha noe til v8.

bare du får det stemplet i vognkortet at den er godkjent med v8 så kan du ha en hvilkensomhelst v8 som du forsvalig får plass til uten at noen kontroll organ kan si noe på dette så lenge du er innenfor avgasskrav. det klarer du veldig fint med en ls1

Men du blir nødt for og skaffe deg en tyngre utveksling i bakaskjel.

jeg hadde th400 kasse i 740n med 3.57 utv i aksjel. da girte jeg 3de gir før jeg nådde 30 km/t og en toppfart på 150 km/t v 6500 omdreininger.

Shaiko
14/04/10, 22:18
Dust

Effekt/momentbegrensning på 240 karosseriet gjelder jo selv om det står "Godkjent med V8" i vognkortet.

"det stemplet i vognkort uten at et kontroll organ kan si noe på dette." <-- ååå? du lever i en fantasiverden du da eller?


jobbber på bilverksted driver med eukontroll og vært borti det med en 75mod 242 som var godkjent v8 men nå sto det ls1 i den. men bt sa som så at vi ikke kan skrive mangel på det. Ringte teknisk på BT for og høre hva jeg skulle forholde meg til. han sa at jeg har ikke mulighet for og måle effekt på en eu kontroll.

gaupe
15/04/10, 09:00
hvis det er så enkelt så tror jeg at jeg skal høre med en lokal bilopphøgger, jeg vet han har en caprice stående som jeg tror det er en 305 i, hvis han selger den for en billig penge tror jeg nesten jeg tar å gjør det, jeg har tross alt 10 måneder på meg til jeg kan kjøre bilen min igjen. og det frister å slippe å bytte motor hvert andre år, har jo planer om å beholde bilen en stund

Det enklaste for deg, er å få tak i ein eldre bil enn 89, og så sette forgassar v8en i den. Sjølv det er vanskeleg nok å få godkjent i dag.

LS1en kan du berre gløyme å få godkjent, kjøp heller ein bil som har det orginalt.

ChrML
15/04/10, 15:01
du kjøper ferdig kit på summit som tar deg en kveld og montere. ls1 får du ikke godkjent uansett. eneste måten og gjøre det på er og forsterke bilen, kjøre til tyskland til tüv så de kan kontrolere og se om det er forsvalig. trur det koster noe rundt 150 000 NOK

Også er det vel noe mer krasj test ved karroseri endring.

DVS at du må bygge 3 identiske biler som de kan krasje og analysere før de kan godkjenne det.

Det tror jeg ikke er sant. Eirik E. her i byen har en 740 som er godkjent med rødblokk over 400 hk og langt over maks dreiemoment. Han har ikke bygd 3 identiske biler for å kræsje de, men vet ikke konkret hvordan han har gått fram for å godkjenne dette. Han har hvertfall hatt kontakt med Biltilsynet hele tiden under byggingen.

locked
15/04/10, 15:21
jobbber på bilverksted driver med eukontroll og vært borti det med en 75mod 242 som var godkjent v8 men nå sto det ls1 i den. men bt sa som så at vi ikke kan skrive mangel på det. Ringte teknisk på BT for og høre hva jeg skulle forholde meg til. han sa at jeg har ikke mulighet for og måle effekt på en eu kontroll.
det er fortsatt ikke lov selv om norge ikke har et system som takler en slik "svikt"

eu-kontroll er veldig begrenset, men om du blir stoppet ute langs veien av noen litt kyndige folk fra BT i kontroll vil du bli innkalt til teknisk kontroll evt. avskiltet.

og forårsaker du en alvorlig ulykke ligger du ihvertfall enda dårligere an om politiet fører bevisene på en god måte

Sebbe
11/09/10, 18:26
tar opp denne tråden igjen da jeg fikk svar fra statens vegvesen i dag, jeg søkte om å godkjenne bilen med en gammel 305 med ettermontert innsprutning, det fikk jeg ikke lov til fordi volvo hadde trukket tilbake papirene på at karrosseriet tålte den økte effekten og vekten. i tillegg måtte jeg hatt syklustest av avgass for å få det godkjent. så jeg regner med alt håp er ute for å få dette godkjent i en 89 modell, men har volvo virkelig trukket tilbake papirene? det burde jo bety at man ikke kan få godkjent turbomotor i 240 lenger heller.

ArneR
11/09/10, 18:55
De har jo ikke trukket tilbake godkjenningen av volvomotorer da, kun v8 (og muligens andre motorer som ikke er volvo sine).

Sebbe
11/09/10, 19:36
åja, da blir det nok å gi faen i godkjenning

pogona
11/09/10, 21:20
tar opp denne tråden igjen da jeg fikk svar fra statens vegvesen i dag, jeg søkte om å godkjenne bilen med en gammel 305 med ettermontert innsprutning, det fikk jeg ikke lov til fordi volvo hadde trukket tilbake papirene på at karrosseriet tålte den økte effekten og vekten. i tillegg måtte jeg hatt syklustest av avgass for å få det godkjent. så jeg regner med alt håp er ute for å få dette godkjent i en 89 modell, men har volvo virkelig trukket tilbake papirene? det burde jo bety at man ikke kan få godkjent turbomotor i 240 lenger heller.

dei har trukket tilbake papirene på godkjenning av v8 pga dei papirene i utgangspunktet gjaldt rover sine alu v8 som var både momentsvake og lettere enn chevrolet smallblock. men av en eller annen grunn så står det kun "v8" i papirene som var i omløp og derfor har det blitt tolket som det står og dermed blitt godkjent eit stort antall v8 volvoer i norge.

men når det gjelder godkjenning av alternative volvomotorer så gjelder fortsatt godkjenningspapirene til volvo :)

Sebbe
11/09/10, 21:38
ahh, da skjønner jeg.

HAS
13/09/10, 19:17
Noen som har link til volvo sine nettsider der disse godkjenningspapirene ligger?

pogona
13/09/10, 22:44
ot: har liggende motorfeste for chevrolet smallblokk til montering i rammevanger om det er av innteresse, pm :)

Wahl
14/09/10, 23:06
Det er så mye tull med V8 godkjenning, kjenner ikke til 200 serien men mange sier man ikke får ha V8 i 700 serien, har godkjent søknad på min, så spurte jeg om jeg brukte samme søknaden, kunne jeg da får det samme godkjennt i annen bil? ja sa de, var ikke noe problem.... Volà, da ver den grei.

Sebbe
15/09/10, 19:08
jeg mener jeg hørte noe om at regjeringen hadde lagd en gruppe som skulle se på mulighetene til å få til samme regler som i sverige angående ombygning? noen som vet noe mer om det?

pogona
15/09/10, 20:08
regjeringen har lagt opp ein komite som har vert blant annet i england og sverige og sitt på deres system når det gjelder amatørbygge og ombygging :) vil vise seg hva dei får utav det :)

Langedal
15/09/10, 20:26
regjeringen har lagt opp ein komite som har vert blant annet i england og sverige og sitt på deres system når det gjelder amatørbygge og ombygging :) vil vise seg hva dei får utav det :)

Må vi huske at når regjeringen skal ta tak i slike ting går det maaange år før noe skjer. Så på akkurat det feltet skal vi bare smøre oss godt med tålmodighet.

Edit: Lite eksempel på et annet forhold. I 2002 bestemte regjeringen at alle husstander i Norge skulle få tilgang til bredbånd innen rimelig tid. Det ble satt opp en egen komité og avsatt store midler til utbygging av kobbernett her i landet. De gikk til og med så offensivt ut, at de definerte ordet bredbånd til og tilsvare nettlinje på minimum 2000kbps. Nå lever vi i 2010, og det er enda ca 7% av norges befolkning som mangler tilgang på bredbånd iht. regjeringens definisjon. Etterhvert "visket" de ut denne definisjonen slik at mobilt bredbånd på EDGE nett kunne kvalifiseres som bredbånd, og med andre ord ser tallene og samvittigheten mye lysere ut for våre kjære politikere.

Bottom line: Tomme ord, utsettelser og vridninger av tidligere vedtak.

Shaiko
19/09/10, 20:44
amcar har jo fått imellom det at det vil bli lov og bygge bil selv.

alt ang den saken er ferdig behandlet og skal vel tre igang 2011 eller 2012.

Skal bli spennendes og se hvordan det blir med avgifter, utslipp og diverse

Sebbe
19/09/10, 20:51
det hørtes veldig spennende ut

visløff
21/09/10, 19:00
går det å få godkjent med mindre v8 da?feks 3,5 litern til rover?

Sebbe
21/09/10, 19:08
jeg vil tro det kommer helt ann på hvem du søker til, noen kommer sikkert til å si blankt nei på grunn av at volvo har trukket tilbake papirene, men det er vel ikke noen regler som sier at man ikke kan godkjenne med andre motorer enn volvo sine, så så lenge effekten/momentet er lavt nok og vekta er lavere enn dieselmotoren så kan de vel ikke si nei?

Jan-Einar Jenssen
21/09/10, 19:23
Det er så mye tull med V8 godkjenning, kjenner ikke til 200 serien men mange sier man ikke får ha V8 i 700 serien, har godkjent søknad på min, så spurte jeg om jeg brukte samme søknaden, kunne jeg da får det samme godkjennt i annen bil? ja sa de, var ikke noe problem.... Volà, da ver den grei.

mulihet for en litn kopi av den søknaden? :P

ChrML
21/09/10, 19:33
jeg vil tro det kommer helt ann på hvem du søker til, noen kommer sikkert til å si blankt nei på grunn av at volvo har trukket tilbake papirene, men det er vel ikke noen regler som sier at man ikke kan godkjenne med andre motorer enn volvo sine, så så lenge effekten/momentet er lavt nok og vekta er lavere enn dieselmotoren så kan de vel ikke si nei?
Problemet er at Volvo sine papirer på godkjente produktendringer nå kun omfatter Volvo motorer. Dermed har man ikke lenger tillatelse fra kjøretøyprodusenten til å sette inn andre motorer, selv om effekt/dreiemoment er innafor. Da er det TUV eller andre uavhengige laber som må godkjenne det. Evt finne en som ikke ser så nøye på godkjenningspapirene fra Volvo som kan godkjenne.

Ved motorbytte kreves det at kjøretøyprodusenten går god for det eller at en uavhengig lab tester og godkjenner endringene. Sistnevnte er nok dyrt og krever omfatter alle testene som blir gjordt på typegodkjenning av nye biler. Landeveismåling av avgass og mye rart....

Eneste unntakene er hvis samme bilmodell ble levert med forskjellige motorer så er det null problem å godkjenne bytte til en av de andre motorene. Sålenge andre deler som bremser, fjøring osv... blir oppgradert til delene som bilen med den andre motoren kom originalt med. Det gjelder uansett hvilken bil det er. Så er fex ikke noe problem å godkjenne B230FT motor i en 940 med B230FB uten papirer sålenge man bytter krengestag og dempere og skriver en god søknad, men er såklart lettere med papirene :).

Sebbe
21/09/10, 21:03
er det noen som har de nye papirene fra volvo? jeg finner bare de gamle.