Vis full versjon : Sikkan - Volvo 765/965, Fra B280 til B6254 til B6304..
Kjøpte en smårøten 765 for et par år siden. Den gikk ikke og sto langt unna, men den var billig og en veldig snill kjenning lånte meg bil og henger så jeg kunne reise og hente den.
Planen med bilen var å bruke den som utgangspunkt for en komplett 960 ombygning siden den har langpanser.
Først og fremst skal jeg få eu-godkjent den og få den i drift, så tar vi finpussen senere.
Ikke akkurat noen skjønnhet, men et greit utgangspunkt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/360.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1140.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1141.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1142.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1143.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1144.jpg
Har byttet motor og gir som jeg kjøpte av en trivelig kar i Kallak.
Virker veldig strøken den motoren jeg byttet til. Starter lett og går pent. Planen er å bruke denne motoren til å begynne med og så bytte ut PRV sekseren med en rekkesekser etterhvert. Tar dette samtidig med bytte av ledningsnett i hele bilen. Da havner nok b280e motoren i en 264 med gåen b27 :)
Har pillet av den fillete 760 fronten. I god stand ser denne fronten fin ut på bilen, spesielt i den blåfargen, men alt var jo ødelagt så jeg tok den av.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1145.jpg
Har sveiset på det nødvendige for å bytte front.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1146.jpg
Som vanlig litt rust i gulvet, og når alt var skåret bort ble det et ganske stort hull.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1147.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1148.jpg
Fikk slakte ut litt rustfri plåt fra en 940.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1149.jpg
Ferdig lappet. Dårlig med bilder fra prosessen. Var mange hull og jeg måtte bytte jekkfeste, lappe kanaler begge sider, batteriskåler begge sider og masse smålapper i innerskjermer.
Alt ble sandbåst under framenden av bilen da jeg var ferdig med sveisinga.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1150.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1151.jpg
Innredning har fått litt stell. Førerstolen var sykt møkkete og revnet i sømmene flere steder. Trekkene ble dratt av og kjørt i vaskemaskina etter lapping. Skum-innmat ble limt og forsterket med lerret.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1152.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1153.jpg
Reiv ut en bærepose med gamle handsfree, alarmer og div gamle radioinstallasjoner.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1154.jpg
Og installerte mitt eget ledningsrot med alarm, tracker og stereo, endringer i lyssystem++ div, etc, blabla..
Fikk ryddet opp alt da jeg var ferdig med koblingene vel og merke:p
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1155.jpg
Innstegslys i dørene:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1156.jpg
Litt bremsefiks.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1157.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1158.jpg
Ettermonterer stilleskruen på alle stiv-aksel volvos jeg overhaler håndbrekket på. En oppgradering som kan anbefales.
Nye skiver, rustne kalipere :p Koselige originalfelger :) Bytter bak-kalipere samtidig med slangene var det tenkt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1159.jpg
Sørgelig..
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1160.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1161.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1162.jpg
Fanger, front og add on kjøpt av en kamerat.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1163.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1164.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1165.jpg
Sånn ser den ut nå:
Litt kårny høyde på den. Den står litt keitete med bakenden. Jeg har add on til kanalene og en v90 bakfanger som må lakkeres før jeg kan sette det på. Klarer ikke helt å bli enig i om det blir noe fint. "Dyr-addon" sidekjoler ser så rare ut.. Får bare lakkere og prøvemontere med noen litt større felger og se åssen det blir..
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/03/1166.jpg
Har en 965 på lur også, denne dukket opp etter at jeg hadde begynt på 765.
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/2379.jpg
Dan Bay-Johansen
15/03/12, 21:14
Artig at du kommer med flere prosjekttråder !!
Savna din oppfinnsomhet her på forumet, håper på mer av det =)
Takk for det Daain, det var trivelig å høre:) selv føler jeg meg mer sær enn oppfinnsom;) Lagde en egen tråd i 700/900 forumet i og med den fine oppdelingen som har kommet blant modellene :)
Har vært überdårlig på å oppdatere i det siste, får se om jeg klarer å holde det gående litt jevnere med oppdateringene framover.
Spennende prosjekt :)
Blir denne å se på veiene i eidskogen snart eller?
Du tig'er tilfeldigvis ikke å eller? Skulle hatt utført en liten sveisejobb :)
Takker! Ikke så speisa planer som er offentliggjort, men har litt på tapetet etterhvert:) Håper på skilter i løpet av mars-april, men det sa jeg forsåvidt ifjor også:p
Tigger ikke selv dessverre, men stikker du innom jobben min, Eidskog mek (EMV) og snakker med kontordama, så tigger hu det meste :)
Blir hvertfall spennende å følge med på :)
Da skal jeg stikke innom en tur :)
en sveiseflens til dumpen jeg skulle fått tigget :)
ser no bra ut begge to i grunn
Ser kult ut! Skal følges med på.
Det ser bra ut du .Du har lagt ner en del jobb.
Blev bra den du med add on .
Har provat messa dig
Provar här då
Hej du . Har det inte blivit nåt mer med bilen:rolleyes:
Hehe, joda. Skjer noe hver dag nå kenta-masekråke! ;)
Skal lage en oppdatering når det blir noe som tar seg ut på bilde. Foreløpig er det bare masse ledningsnett-arbeid. Satt i alarm, tracker og koblet om alt av lys da 760 har temmelig rart opplegg for lys originalt.
Alltid så morsomt når en manns skrap blir en annen manns gull :)
Alltid gøy å se på arbeidet ditt Sikkan :)
Da kom det endelig skilter på 765 :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/760.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/761.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/762.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/763.jpg
Men nå har et nytt problem dukket opp. Motoren jeg har byttet en gang allerede har fått en ulyd som minner om rådebank..
Veldig surt :( Så da blir planene om konvertering til R6 fremskyndet..
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/764.jpg
Pen bil nå. :) Få ut den franske drittmotoren. :D
Takk:) Jeg hadde tenkt å gi PRV en sjanse da b280 motorene er forbedret en god del siden de første beryktede b27 motorene kom. Det skal egentlig være ganske gode motorer når alt er på stell.. Det er jo så populært å rakke ned på PRV at det er på tide at noen går mot strømmen egentlig. Men jeg kapitulerer og bytter antageligvis nå i ferien på grunn av at det egentlig har vært planen hele veien. MEN jeg hadde hatt lyst til å leve med PRV'en litt lenger da..
Angående "rådebankinga" så har dette begynt å komme og gå litt. Dvs, igår var lyden veldig svak. Så stoppet jeg og fylte bensin og etterpå var den sterkere igjen, men ikke så ille som den har vært til tider. Rådebank skal man jo absolutt ikke kjøre med, men jeg er litt i tvil om det kanskje kan være noe annet, så jeg kjører til det evt raser nå.
Symptomer: Lyden kom over natta. Ene dagen viste jeg bilen på PKK uten ulyd (tror jeg ihvertfall), neste dag var plutselig lyden der. Ingen hørbar klakking på kald motor. Kjører et par km så motoren blir varmere så kommer det når jeg slipper gassen mot kryss osv. Hører lyden kun utenfor bilen eller gjennom åpent vindu, ikke inne i bilen.
Det virker som lyden forsvinner eller blir svakere når jeg belaster motoren litt. (setter girvelgeren i D og gir litt gass). På høyere turtall virker det som lyden forsvinner. Ved vanlig cruisefart hører jeg ikke lyden (dog mye vindbrus/veistøy som kan overdøve den)
Hele tiden har jeg hatt et problem med lugging/nysing, spesielt ved mer pådrag. Usikker på om dette har noe sammenheng. Jeg har lurt på om "rådebank"-lyden kan komme av krøll med svinghjulet etc som kan forstyrre tenninga/svinghjulsgiver. Det kommer svarte poff i eksosen når det nyser sier folk som har ligget bak meg under pådrag. Lyden kommer definitivt fra veivhus/nedre del av motoren. Høres best når man ligger under bilen. Har sjekket om converter har løsnet fra flex-plate, men den satt fast. Merket ikke noe med svinghjulet, men bør få sjekka det.
Ellers har jeg hatt denne på lur noen år:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/790.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/791.jpg
En 2,5 liter med M1.8. Jeg har et par 3 litere på lur også, men jeg velger å gå for denne da den sto løst på pall og ikke satt i noen delebil for det første, og for det andre at dette blir motoren jeg kommer til å bygge videre på uansett.
Den har ikke blitt lagret så veldig bra hos meg ser jeg.. :eek:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/792.jpg
Fjerner litt igjensota egr greier.. Det meste har jeg fått plugga, men har litt jobb igjen. Hva bruker motorstyringa informasjonen den får fra tempsensoren i EGR ventilen til? Noen som vet?
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/793.jpg
Holder på å rense elanlegget. Vil helst få laget et så smidig separat motornett som mulig uten annet enn det motor og gir trenger.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/794.jpg
Jeg har montert lesjöfors fjærer foran på 765, men det senket faktisk akkurat 0 mm sammenlignet med originalfjørene, så det var jo vellykka..
Her står bakfjærene og venter sammen med noen Bilstein av ukjent type jeg fant på skroten. Jeg mistenker at bilen blir høyere i bakenden med senkefjærene, for originalfjærene er sykt segne.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/795.jpg
Første post oppdatert med litt flere bilder fra prosessen.
R-israelsen
12/07/12, 20:21
Liker det jeg ser : )
Det er bra :)
Da er motorbyttet igang! V6'med alt av detaljer ute. En solid klump..
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1646.jpg
Lynet i bakgrunnen, en 960 delebil ved siden av.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1647.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1648.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1649.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1650.jpg
Rekkesekseren får litt forberedende stell før installasjon. Katalysator slipper jeg heldigvis :) Egr plugget i eksosmanifold, innsug og i toppen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1651.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1652.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1653.jpg
Har et lite spørsmål angående lambdasonde og kabel da den som hørte til motoren bare var klippet (den blå). Jeg hadde en 940 lambda med samme kontakt (brun), men det var 3 istedenfor 4 kabler på den. Ser på koblingsskjema at den blå fra 960 har to kabler som går til jord. Bare å kjøre på?
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1654.jpg
Kabelmatta begynner å nærme seg klar. Kjøkkengulvet utnyttes når regnværet står i bakken ute :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1655.jpg
Vannpumpe, løpehjul, kamreim og div service til "nymotoren".
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1656.jpg
Jeg har et par 3 liters-kammer stående i skapet, og ser i servicehåndboka at de har litt høyere løft enn 2,5 liters kammene. Noe å vinne på å bytte disse?
artig å se! driver med akkurat samme motorbytte selv nå. v6'ern er brutalt klumpete...
Hør der! :) Du som har den fine champagnefargede ja.. Samme farge som delebilen min tror jeg? Åssen er tilstanden på v6'en din? Det er en skikkelig kladd av en motor ja.. Så mye ryddigere det blir med R6. Skal du bytte hele kabelmatta i bilen din eller hvordan gjør du det?
Det stemmer :) v6'n er i god form den, enn så lenge..
Vi får se, håper på litt plug'n'play :)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Ikke mye plug'n pray med bytte til r6 dessverre. Ikke mye som er likt for å si det sånn.. Bytt ledningsnett med delebilen hvis du kan, det er nok det letteste..
Har kommet videre med motorbyttet:) Vasket motorrommet og byttet motorfester + rør til servo først.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2238.jpg
Så var det bare å heise nye motoren på plass :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2239.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2240.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2241.jpg
Da kjølevannet ble helt på, pissa det bare ut på undersiden. Det var oljekjølersandwichen + slangen som hadde fått deng.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2242.jpg
Heldigvis er denne lik på v6 og turbo, så hadde reserve.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2243.jpg
Overmotorisert vogn:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2244.jpg
Koblet opp ledningsmatta for å sjekke om den virka før jeg surret den sammen og installerte den i bilen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2245.jpg
Det ble start på første forsøk! :)
Så nå gjenstår bare å få lagt kabelmatta gjennom torpedoveggen og koble alt permantent :)
Dan Bay-Johansen
24/07/12, 07:16
Nice =)
Bra jobba! Må få shina toppen din litt og. :D
Takk for det, er godt fornøyd med hvor mye jeg har fått ordna :) Jah, den toppen ser helt grusom ut. Skal bli godt å få shina den litt! Lot det være denne gangen, men tenkte å ta den når jeg skal bytte kammer. Har 3.0 kammer liggende som hadde vært interessante å prøve :)
Takk for det, er godt fornøyd med hvor mye jeg har fått ordna :) Jah, den toppen ser helt grusom ut. Skal bli godt å få shina den litt! Lot det være denne gangen, men tenkte å ta den når jeg skal bytte kammer. Har 3.0 kammer liggende som hadde vært interessante å prøve :)
Høres bra ut det der. :)
Har fått inn ledningsnettet idag. Makan så trangt det er under dasjen på 760..
Kabelmatte for motor, automat ++
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2417.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2418.jpg
Sliter med at bilen går fett og til slutt går sur og blir håpløs å starte. Har fått feilkode på temp-sensor, men er usikker på om lambda virker også?
Turtelleren og speedometeret er også dødt. Måtte stokke om litt pinner i en kontakt til speedometeret da 760 og 960 ikke var helt likt.
Noen som har oversikt over om triggerhjul i bakaksel på 760 og 960 stemmer overens?
R-israelsen
25/07/12, 13:14
Gratulerer med oppstart : ) Flink du
Ser bra ut dette her ja :) Glad jeg er ferdig med kabler *grøss*
Jan-Einar Jenssen
31/07/12, 02:41
kjenner jeg får vondt i meg av alle di ledningene :p
Hehe, litt lei av feilsøking og roting i ledninger nå, men samtidig er det litt kjekt med litt økt vanskelighetsgrad også. Fikla litt med lh 2.4 her om dagen og det er jo ganske simpelt i forhold :) Men rekkesekser er ikke så vanskelig det heller. Så sykt mye ryddigere 960 er i kabelmatte, motorrom og under dasjbord sammenlignet med 760 med v6!
Har hatt en del strul med motoren siden den kom i bilen. Den ville ikke gå ordentlig og kunne stoppe og bli umulig å få startet igjen.
En stygg mistanke fikk meg til å kjøre starteren mens jeg dro litt i kabelmatta på selve motoren og det ga resultater..
Noen har gjort den "flotte" skjøten her på ene tenningsmodulen. Sånt funker bare ikke..
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1.jpg
Loddet og krympestrømpe så gikk motoren perfekt :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/2.jpg
Har slitt med død turteller og manglende speedometersignal til automatkassa. Klippet av ledningen til turtelleren idag og plutselig virket den. OK?
Så speedometersignalet; Har byttet 760 speedometeret mot et 960 speedometer som ikke virket. NEIVEL. Byttet tilbake til 760speedometeret og har plukket ut innmaten av et '95+ speedometer for å få signalomvandleren.
Det viste 1/4 av reel fart. Altså 20km/t når jeg kjørte 80. Så slo det meg at på 760 er speedo koblet til ABS'en, mens på 960 er speedo koblet rett til bakakselsensor. Koblet 960 speedometeret til bakaksel på 760 og nå viser 960 speedometeret dobbel fart. Altså 160 når jeg kjører 80. Sånt blir det rar giring av..
Noen som kan gi meg et puff i riktig retning?
Kjølevannet forsvant og motoren har tørrkokt. Gikk på ca 6 liter kjølevann etterpå. Nå er det vann i olja :(
Hvor skadd kan motoren ha blitt? Er det fare for blokka?
Begynnner å bli litt lei..
burde plane begge deler på grunn av alu blokk etter noe sånt å toppen kan være så skeiv at den må tas opp til en millimeter et sted sånn var i hvertfall BMW toppen til en kamerat for å få den lik over hele måtte den ned en mm i midten :p
Uff.. så digg da. Sommerens strev + en fin motor ødelagt på en forsiktig kjøretur.. Skjønner ikke hvor kjølevannet tok veien. Var fullt i forrigår. Men det kan gå å redde blokka med andre ord? Veldig synd at dette skulle skje.. Den gikk så fint og hadde ikke en ulyd. Også nå etter at den har begynt å få vann i olja. Hydrauliske løftere og alt gikk perfekt..
Fikk post igår forresten mr Finstad. Takker!
Toppen din trenger ikke være så ille bare få den plana å finn ut hvor ille det er er det mere en 0.3 bør du vurdere en annen topp
Har ikke du topper liggendes a? I så fall er det bare å få sendt den på planing å få tak i ny pakning ;) å ikke minst husk å skru av toppen i motsatt rekkefølge som den er dratt til ellers kan den bli skeiv av det også :P
ikke rart speedo er tull. er samme opplegg som 760 v6 og 960. speedo via abs. begge biler via bakaksel.
men 760 har 96 tenners trigger og 960 48. der er feilen din på det. derfor jeg bytta til 960 bakstilling på 760 min for å få kassa til å fungere i starten
Er det mye vann i olja? Er den helt hvit og hvor mye mere er det på peilepinnen?
Hvis du tar en råsjans og ikke har noe i mot å skru så kan det være at toppakningen din bare sa takk for seg og ikke ville mere. Så da kan du prøve å bytte den. Men det er ett spørsmål og tid en skal bruke på det. Og det er veldig lett å levere toppen til sjekk.
Må ikke ha fått skakk topp men muligheten er der.
Toppen din trenger ikke være så ille bare få den plana å finn ut hvor ille det er er det mere en 0.3 bør du vurdere en annen topp
Har ikke du topper liggendes a? I så fall er det bare å få sendt den på planing å få tak i ny pakning ;) å ikke minst husk å skru av toppen i motsatt rekkefølge som den er dratt til ellers kan den bli skeiv av det også :P
Ok. Blir interessant å sjekke. Vil prøve å redde motoren.. Har en topp liggende i verste fall:)
ikke rart speedo er tull. er samme opplegg som 760 v6 og 960. speedo via abs. begge biler via bakaksel.
men 760 har 96 tenners trigger og 960 48. der er feilen din på det. derfor jeg bytta til 960 bakstilling på 760 min for å få kassa til å fungere i starten
Ok. Ja, har sett at det er forskjell på triggerhjulene, så regnet med at det var problemet.
Ikke helt sikker på hva du mener nå, men på 760 er speedo via abs, så 960 instrumentet viste bare 25% av farten hvis man koblet det til speedometerledningen bak dasjbordet. På 960 er bakakselsensoren bare "innom" så kobler man 960 speedometeret rett til bakakselen, viser det dobbel fart. Eneste løsning på problemet er å bytte triggerring i bakaksel/hele bakakselen? Ikke noen enkel krets man kan trikse ihop for å få riktig puls? :)
Er det mye vann i olja? Er den helt hvit og hvor mye mere er det på peilepinnen?
Hvis du tar en råsjans og ikke har noe i mot å skru så kan det være at toppakningen din bare sa takk for seg og ikke ville mere. Så da kan du prøve å bytte den. Men det er ett spørsmål og tid en skal bruke på det. Og det er veldig lett å levere toppen til sjekk.
Må ikke ha fått skakk topp men muligheten er der.
Nei, ikke rukket å bli mye vann i olja. Bare såvidt antydning på peilepinnen, så da lot jeg bilen stå. Men motoren begynte å fuske rett før jeg oppdaget det. Usikker på om det har sammenheng. Fikk feilkode på ene halvparten av dysene samtidig..
Planen er å trekke ut 6254 og erstatte med 6304, så kan jeg ta en grundigere sjekk på 6254 ute av bilen.. Får håpe på det beste!
på 760, går lednigner fra speedoføler i aksel til under dash hvor dem deles i en kabelsko i ett rele, og går da til speedometer og abs hjerne.
samme på 960, men har ikke detta rele, pga lednignene deles før, hvor dem da går til hjerne og til speedometer.
alt er igrunn likt.
men er att 960 instrument og 760 instrument opperer forskjellig. samme med abs hjernen.
slik du kopblet 960 speedo og det viste dobbel fart, det er den riktige måten å koble på. pga 960 er 48 tenner, 760 er 96. det er dobbelt så mye telling.
på 760 nettet sitter det to rele saker til abs. en blank med hoved sikring som hovedstrøm o.l går i, og en svart en med hvit og grønn ledning, brun og hvit lednign og brun og en til. (da 4 stikk), to av dem er speedo, og det svarte rele er omvanlerenhet. gjør om speedosignalet til abs hjernen.
er litt komplisert 760 abs systemet hvis man ikke setter seg inni det. 960/940 er ett mye bedre og enklere opplegg uten noe dildall som omvanlerenheter og releer.
jeg ville anbefalt deg, siden du skal kjøre med org sprut på 960 motoren. da ville jeg kasta i abs nettet for 960 (hvis du skal ha abs da), og bytta hjullagere foran til 940. (da disse er i en eneht med abs trigger foran), og skaffa 940 abs føler begge sider foran, 960 bakakasel og da skal alt være på sitt.
hvis ikke du skal ha abs. klipper du ledningene fra speedo bak, dem finner du nederst ved astolpe. kobler dissa på 960 instrumebnt. da vil 960 instrument vise dobbelfart. så bytter du til mk2 bakstilling med 48 tenners trigger. så skal alt være ok. og gir fungerer som den skal.
elelr så får du bytte triggerring på akseln du har, men da må lokket på diff byttes, og må ha riktig føler.
finnes sikkert en enklere måte med noe som kan redusere signalene fra dobbelhastighet på nåla.
men ihvertfall når nåla di viser dobbel hastighet, da er det koblet rett:)
Akkurat. ABS systemet glemte jeg å ta med i beregninga. Fikk det for meg at det var 48 tenners trigger i forhjulene.. skjønner ikke hvordan jeg fikk til det.. er jo bilde av 96 tenners ringene i denne tråden :p
En liten presisering for flisespikkeriets skyld; den frekvensdeleren i den svarte boksen i ABS systemet er for å lage signal til speedometeret;)
Men du sier noe der.. enten full ABS fra 900 serie eller så må jeg finne på noe lurt eller leve uten ABS. Jeg kommer ikke til å gidde å flytte over ledningsnett for ABS nå som jeg har bygget uavhenging motor og gir ledningsnett. Å klare seg uten ABS er ikke noe problem da jeg aldri har hatt ABS før. Men jeg snuser litt på en frekvensdeler for speedosignalet eller en alternativ speedosensorplassering..
Takk for innspill :)
Har nå byttet motor til en 3.0. Skal bli interessant å finne ut hvordan det gikk med den andre motoren når jeg får åpnet den.
Har funnet en måte å få speedosignal til kassa også. Satte på et hjullager fram fra 940 med 48 tenners triggerhjul og kobla speedometeret som styrer kassa til ABS sensoren. ABS klarer jeg meg uten intil videre. Skal flytte over komplett 960 ledningsnett etterhvert, men hadde ikke tenkt å gjøre det i år. Derfor styrer jeg så fælt med ledningsnettet jeg har. Motornettet jeg har laget skal i en 240 etterhvert.
Skal dokumentere det jeg har gjort med noen bilder når jeg får tid.:)
Da var 3-literen på plass:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1939.jpg
2,5 literen ute. Robbet den for service-delene (vannpumpe, kamreim, løpehjul) og satte disse på 3 literen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1940.jpg
Den lekker olje mellom topp og blokk ser det ut til, så her er noe mindre bra.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1941.jpg
Her bytter jeg navet på ene framhjulet fra 96 til 48 tenners triggerhjul. Koblet abs sensoren fra abs-systemet og koblet den til speedometeret og jord. Suksess!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1942.jpg
Kosta på meg nye skiver og klosser også, de gamle skivene var temmelig urunde.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/1943.jpg
3literen og automaten går kjempefint det jeg har kjørt med den, men det går ikke unna akkurat.
Hvis den 3literen har 204 hester, lurer jeg på hva jeg har i 245 turboen. Original fk + automat med vikingchip og 0,9 bar er mye kvikkere enn sekseren. Begynner å lure på om alt er som det skal. Får ingen feilkoder, men det betyr jo ikke at alt er på stell..
Det kan være den slappe tre litern da? Kom det ikke en med 180 hester eller noe som var så godt som død?
viss den går dårlig kan de nok tyde på en feil en plass... har selv orginal 960 3.0 og den går likt med 740 tic som er chippa til 220hk.
men når eg kjøpte bilen min var motoren veldig nedsota og de merka eg etter eg rensa motoren med olje rens å bytta olje 3 ganger på 2 veker.
kontroler også at begge bensin pumpene går. evt om du kansje må ha bensinpumpe fra 960... mulig dei er større en på 760
Det kan være den slappe tre litern da? Kom det ikke en med 180 hester eller noe som var så godt som død?
Nja, tror du det? den v90 saken? tror alt i denne bilen er fra 94/95 modell, men jeg kan selvsagt ta feil.
viss den går dårlig kan de nok tyde på en feil en plass... har selv orginal 960 3.0 og den går likt med 740 tic som er chippa til 220hk.
men når eg kjøpte bilen min var motoren veldig nedsota og de merka eg etter eg rensa motoren med olje rens å bytta olje 3 ganger på 2 veker.
kontroler også at begge bensin pumpene går. evt om du kansje må ha bensinpumpe fra 960... mulig dei er større en på 760
Du sier det ja.. Har aldri kjørt 960 i orden før, så vet ikke hvordan det skal være..
Skal gå igjennom testprosedyren for kommunikasjon mellom motorhjerne og girkassehjerne.
Kan det at jeg har feil bakakselutveksling få hjernen til girkassen til å dra ned ytelsen litt? har 760 aksel med 3,91:1 nå.. får ikke feilkode i automathjernen, men vet jo at det ikke stemmer..
MEN jeg har en 3,73 aksel liggende på tunet nå, fra en 960. Denne skal på plass hadde jeg tenkt.
Et lite problem er at det viste seg å være slyngediff i den da jeg spretta den opp. Problemet er forsåvidt ikke at det var slyngdiff, men den virker litt harva. Selve slyngemekanismen ( den lille akselen med sentrifugalvekter) ser ut til å være rensa for tenner. Hvordan demonterer man en sånn diff? Noen som har en delediff til der disse delene er hele?:)
Nja, tror du det? den v90 saken? tror alt i denne bilen er fra 94/95 modell, men jeg kan selvsagt ta feil.
Du sier det ja.. Har aldri kjørt 960 i orden før, så vet ikke hvordan det skal være..
Skal gå igjennom testprosedyren for kommunikasjon mellom motorhjerne og girkassehjerne.
Kan det at jeg har feil bakakselutveksling få hjernen til girkassen til å dra ned ytelsen litt? har 760 aksel med 3,91:1 nå.. får ikke feilkode i automathjernen, men vet jo at det ikke stemmer..
MEN jeg har en 3,73 aksel liggende på tunet nå, fra en 960. Denne skal på plass hadde jeg tenkt.
Et lite problem er at det viste seg å være slyngediff i den da jeg spretta den opp. Problemet er forsåvidt ikke at det var slyngdiff, men den virker litt harva. Selve slyngemekanismen ( den lille akselen med sentrifugalvekter) ser ut til å være rensa for tenner. Hvordan demonterer man en sånn diff? Noen som har en delediff til der disse delene er hele?:)
Du skulle frågat mej då om en bakaxel med slung diff .Körde en till skroten igår :rolleyes:
Du må si fra om sånt vettu Kenta! :)
Har satt i 3,73 akselen idag. Byttet hjerne til automaten passende 3,73. Har ikke testet så mye ennå, men synes den girer rarere nå. sprekere skal jeg heller ikke påstå at den ble, så teorien min om at feil utveksling forstyrret automathjernen var ikke mye verdt.:(
Det kan være den slappe tre litern da? Kom det ikke en med 180 hester eller noe som var så godt som død?
3 L motoren har 204 hk mens 2,5L har 180hk detta er likt hele tiden
Nja, tror du det? den v90 saken? tror alt i denne bilen er fra 94/95 modell, men jeg kan selvsagt ta feil.
Du sier det ja.. Har aldri kjørt 960 i orden før, så vet ikke hvordan det skal være..
Skal gå igjennom testprosedyren for kommunikasjon mellom motorhjerne og girkassehjerne.
Kan det at jeg har feil bakakselutveksling få hjernen til girkassen til å dra ned ytelsen litt? har 760 aksel med 3,91:1 nå.. får ikke feilkode i automathjernen, men vet jo at det ikke stemmer..
MEN jeg har en 3,73 aksel liggende på tunet nå, fra en 960. Denne skal på plass hadde jeg tenkt.
Et lite problem er at det viste seg å være slyngediff i den da jeg spretta den opp. Problemet er forsåvidt ikke at det var slyngdiff, men den virker litt harva. Selve slyngemekanismen ( den lille akselen med sentrifugalvekter) ser ut til å være rensa for tenner. Hvordan demonterer man en sånn diff? Noen som har en delediff til der disse delene er hele?:)
detta med utveksling på bakaksling og evt om den må vere rett i forhold til automatkassen vet eg ikkje. men har kjørt 960 i 2 år nå. hatt 740 med lat fra forgasserturbo til orginal turbomotor med datasprut og manuelkasse. denne bilen er 250kg lettere en 960en. 960 har godt best av dei to selv om den har automat... litt treig fra 0-40kmt med fra der og opp går den godt. detta er selføgeli auto kassa som utgjør. men når eg kjøpte 960en var de mye motor/elfeil på bilen.... gikk ikkje fint og fjuska mye. da var reg reima feil. slik at motoren var veldig nedsota. den hadde da godt 50tusen med feil register. den vart mye bedre når reg reima vart rett og eg fekk vekk sotet fra motoren... va også koblet feil bensin pumpene på den. har slitt litt med at de plutselig kommer feilkode på hjernen. da går den ofte dårlig... men da er det berre og resette hjernen og da er alt bra igjen.....
så prøv og sjekk litt kontakter/følere. evt kontroler bensintrykket. sjekk fargen på pluggene om dei ser fine ut. så for ein håpe du finner ut av det
3 L motoren har 204 hk mens 2,5L har 180hk detta er likt hele tiden
2,5l har 170 hk...men det fantes en 3l. som ikke hadde 204 hk., var denne for det amerikanske markedet ?
Skal ikke banne så mye på akkurat det der, men man fikk en " slapp " 3l. som mr. Finstad refererer til...
volvoRsport
30/08/12, 09:28
var denne for det amerikanske markedet ?
Nei, den tok over for 2,5l 170hk. B6304S2 heter den, 180hk og manuell.
B6304F: 3 liter 204 hk, 24v motor – standard fra 1990, levert kun med automatkasse
-
B6254F: 2,5 liter 170 hk, 24v motor – standard fra 1995, kunne leveres med manuell kasse
-
B6304S1: 3 liter 204 hk, 24v motor – tok over for B6304F på senere årsmodeller, levert kun med automatkasse
-
B6304S2: 3 liter 180 hk, 24v motor – tok over for B6254F på senere årsmodeller, kunne leveres med manuell kasse
detta med utveksling på bakaksling og evt om den må vere rett i forhold til automatkassen vet eg ikkje. men har kjørt 960 i 2 år nå. hatt 740 med lat fra forgasserturbo til orginal turbomotor med datasprut og manuelkasse. denne bilen er 250kg lettere en 960en. 960 har godt best av dei to selv om den har automat... litt treig fra 0-40kmt med fra der og opp går den godt. detta er selføgeli auto kassa som utgjør. men når eg kjøpte 960en var de mye motor/elfeil på bilen.... gikk ikkje fint og fjuska mye. da var reg reima feil. slik at motoren var veldig nedsota. den hadde da godt 50tusen med feil register. den vart mye bedre når reg reima vart rett og eg fekk vekk sotet fra motoren... va også koblet feil bensin pumpene på den. har slitt litt med at de plutselig kommer feilkode på hjernen. da går den ofte dårlig... men da er det berre og resette hjernen og da er alt bra igjen.....
så prøv og sjekk litt kontakter/følere. evt kontroler bensintrykket. sjekk fargen på pluggene om dei ser fine ut. så for ein håpe du finner ut av det
Takker for all input! Synes denne bilen føles noenlunde kvikk fra 0-80 når den er kald, men blir litt dauere når jeg har kjørt litt. Går veldig fint og pent for all del, og på langkjøring er den jo behagelig, men skal jeg kjøre forbi, er det veldig mye turtall og jaging uten særlig fart.. Hadde problemer med å ta igjen en vanlig subaru forester opp en lang bratt bakke. Den er irriterende i 50 soner også, for den girer og tuller fælt akkurat i denne hastigheten. kjenner lock-up kobler ut og inn i ett sett. Dette var bedre da jeg hadde "feil" bakaksel (3,91) og automathjerne fra 4.10.
Har kjørt igjennom noen testprosedyrer for automaten og ting ser ut til å virke. Får aldri feilkoder. Mistenker automaten for å være problemet, men vet ikke hvor jeg skal begynne og lete..
Har sjekka de fleste sensorer på motoren og registeret og foreløpig virker det som alt er ok..
B6304F: 3 liter 204 hk, 24v motor – standard fra 1990, levert kun med automatkasse
-
B6254F: 2,5 liter 170 hk, 24v motor – standard fra 1995, kunne leveres med manuell kasse
-
B6304S1: 3 liter 204 hk, 24v motor – tok over for B6304F på senere årsmodeller, levert kun med automatkasse
-
B6304S2: 3 liter 180 hk, 24v motor – tok over for B6254F på senere årsmodeller, kunne leveres med manuell kasse
Vet du hva forskjellen mellom 180hk og 204 hk varianten er? Kammer og hjerne?
Passe kje av 760 nå. Lysa peker til alle kanter samme hva jeg stiller på, ene spoilerlyset var plutselig knust ene dagen, varmeapparatet sprakk da motoren tørrkokte så det er utkoblet og jeg fryser, speedometerløsningen er ikke helt 100, masse småtteri med instrumentbelysning, sentrallås og div virker fra og til, og sist begynte det å knirke i rattstammen på en superirriterende måte.
Savner å kjøre 240 nå.. Grønne lynet må fikses litt, så blir den bil nr1 igjen, detta går ikke mer.
har ingen anelse om forsjellen på 180hk og 204hk eren. men antar det er noe med hjernen. men står vel noe nr på mororen en plass som viser vilken type du har.
om du har feil utveksling i forhold til det 960har kan nok de utgjør en del.... eg må no vertfall si at min går som et skudd. ha kjørt forbi mange bilen i oppoverbakke med henger bak meg på 7-800 kg. merker ikkje det noe serli... min er litt dau fra 0-50kmt men de er auto kassa som er slapp der. men fra 50 og oppover går den meget godt... men eg aner ikkje vilken utveksling og slikt som er på min... husker berre at den hadde feil stilt register og var nedsota motoren og de bremsa på effekta en go del.
Jaggu en stund siden denne ble oppdatert, men bilen lever i beste velgående. Går til daglig hele året, og har ikke skjedd stort. Fungerer ok selv om den fortsatt ikke går optimalt. Har krongla en del med den, spes elektronikken til automaten.
Her med vinterhjulene på fra 960.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/05/618.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/IMG_3491_zpsac09f0e5.jpg.html)
Eksosen var ikke gåen, men var på tide å skifte ut, så da ble det rustfritt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/05/619.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/IMG_3581_zps466f4d1d.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/05/620.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/IMG_3588_zpsb14302c8.jpg.html)
Levert av A-alt avgas i sverige. Bra pris, fin passform og utrolig finish. Litt fælt å sette det på den sletne kjerra..
Skal på eu-kontroll snart, men utbedringene som måtte gjøres før dette dro med seg VELDIG mye annet som ikke har med kontrollen å gjøre. Tømte hele bilen for ALT av innredning og ledninger. Nå skal 760 ut og 960 inn fra frontlys til baklys. Nå blir delebilen tømt.
Ble litt overrasket over hvor stor forskjell det var på festene til baksetet! Grem..
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/05/621.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/IMG_3618_zpse83278bd.jpg.html)
Her er rattstamme og alt rundt torpedoveggen bytta. Mye rare små forskjeller mellom '88 og '95. Måtte file opp eller lage nye noen hull til kabler, mens andre måtte gjøres mindre.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/05/622.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/IMG_3619_zpsb9c02a3b.jpg.html)
Fikk inn ekspansjonstank fra 960 med nivåbryter, og tok den helt ut og byttet ABS-pumpe, hovedsylinder og bremsekraftforsterker med de fleste bremserørene i motorommet også sammen med kabelmatta.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/05/623.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/IMG_3620_zpsf7aece6e.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/05/624.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/IMG_3621_zps769f0fba.jpg.html)
Ble også glassluke :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/05/625.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/IMG_3617_zps25dfd4d4.jpg.html)
flott prosjekt! Du kan det der å holde bila gående :) Videre planer for motor? Montere turbo? :) Om du skal bygge turbo, har jeg hvertfall 4 stk T5 stempler til overs liggende :) Sp om du kommer over et sett med 5 stk, så kan du handle et av meg om du vil :) Jeg prøvde å få tak i kun 1 stk, men var jo umulig. Så endte med at jeg kjøpte 2 sett.
Takk for det :) Har en flokk med volvoer jeg prøver å holde på veien. Det går snart på prinsipp å holde dem i gang til de blir veteraner :)
Går med en liten turboplan i magen ja, så takker for tilbudet, men har en komplett t6 liggende som jeg skal høste de nødvendige delene fra :)
Får bare håpe stemplene i den er bra..
Har masse ledningskobling å stokke på plass i det nye elanlegget nå, også sveise om baksetefestene. Fikk luftet hele bremsesystemet nå i helga.
volvobrage
12/05/14, 12:02
Eksosannlegget såg strøkent ut ja, kor er det kjøpt?:)
http://www.a-alt-avgassystem.se/index.html
Har fra de til 960 med multilink selv, fungerer helt strøkent og ser bra ut :-)
Takk ss242 :-) jeg ga vel 3400 sek med frakt til stiv aksel. Veldig fint, men bråka jo litt mer da ;-)
Om det bråker littegranne mer gjør vel ikke noe? Er jo sekser du har! Da er det jo gooo lyd! :) Hadde det vært rødblokk hadde jeg skjønt det :)
Ikke veldig mye bråk altså, og sekser har jo litt finere lyd enn en firer med JT 3" :p Men merker litt resonans i de hastighetene man kjører mest på motorvei, og det blir fort slitsomt i en cruisebil som denne. Men har plass til en demper til som skal inn også vil jo eventuelle turboer dempe betraktelig :)
lakkerer du selv også? :) tenkte på fronten på denne f.eks :)
Ja, lakkerer alltid selv, selv om fronten på denne ble fiasko med tidenes renn :-S
Det blir som regel bedre resultat desto dårligere forutsetninger jeg har, så da jeg lånte lakkhallen på jobben ble det fiasko, mens når jeg står ute i minusgrader med en lyskaster blir det knallbra. ;-) ihvertfall helt ok..
Men dæven så vanskelig det skulle være å få inn 960 baksete i en gammel 760? Ikke én brakett som passer! Har knota fælt med å få inn seteryggen, men idag oppdaga jeg jo at låsen i toppen ikke passa over med skruehøla heller. Det var litt snålt syntes jeg..
"så lik, men alikavel så ulik " er dt vel noe som heter :) åja, tøft at du gjør alt selv :) har sansen for bila dine med jobben du gjør :) ser frem til fler oppdateringer :)
skjer det no mer her Sikkan? :)
Javisst, skjedd masse :) Men jeg er som vanlig übertreg med oppdateringene.
Bilen er i alle fall på veien igjen som 960 og eu kontrollen gikk fint. Premiereturen med oppgraderinger ble tur-retur Volda på 130 mil som gikk veldig behagelig. Forskjellen er i praksis ikke stor mellom 760 og 960, men du verden så merkbar den er!
Bilder kommer.
mk2 osv på denne nå med andre ord? :)
Eh, nei, for så vidt ikke, -der sier du virkelig noe.. Så MK2 understell foran og bak gjenstår. Men det kommer i alle fall ikke før jeg har fått godkjent senk og felger. :)
Har en multiknirk med slyngediff og relativt lav km sittende på delebilen :)
Litt bilder fra siste tiden, ikke særlig mange men.. jeg får bli flinkere til å ta bilder underveis..
Ny dasj på vei inn:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/881.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/DSC_00501_zpsd4878767.jpg.html)
Og vips svart skinninnredning på plass.. Litt småpill som fortsatt gjenstår, men i hovedtrekk er alt på plass.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/882.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/DSC_00751_zps7e88a7bc.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/883.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/DSC_00731_zpse1091186.jpg.html)
Skal få på en ny bakluke i bedre stand og v90 bakfanger som ligger ulakkert og venter.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/884.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/DSC_00761_zps36239643.jpg.html)
Så ble det bråtur over landet til Volda, et bilde fra pause midt på turen. Kjempegod bil å kjøre! Men savner AC, så må få fikset den.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/885.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/DSC_00781_zps493d7cfe.jpg.html)
Sånn ser den ut i for øyeblikket.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/886.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/DSC_01211_zps27637fbe.jpg.html)
volvobrage
17/06/14, 10:18
Kult prosjekt!:)Interiøret blei kjempe bra, misunneleg på dørtrekka dine:eek:
Er det fargeforskjell på front og resten av bilen?Koffor det isåfall?
Takk for det :) Ja, interiøret ble veldig bra! Skrukkefrie trekk foran, men bak må jeg gjøre noe for å få trekkene fine. Veldig hel og pen skinninnredning med elstoler. Positivt overrasket over hvor gode svarte skinnstoler er selv på varme dager, ikke så ille som jeg forventet etter å ha sittet i plysj i årevis :)
Ja, det er skikkelig fargeforskjell. Det du ser som er mest synlig er at dørene kommer fra en mørkeblå 960, mens resten av karossen er '80 talls blåmetallic. I tillegg fikk jeg feil farge da jeg lakkerte fronten. Det var variasjoner på den fargekoden jeg skulle ha og selvfølgelig ble det feil. Har litt lyst til å lakkere hele bilen i den "gale" fargen, da den er veldig fin. Ellers er jeg veldig svak for mørk grønn..
Ble veldig bra nå med nytt interiør :) misunner deg skrukkfrie dørtrekk foran :) btw, helsvart dash med airbag-lokk. Har du et ekstra du vil selge? :) må være nytypen dash fra 95 å opp :)
Du må slette litt i inboxen din mister :) Sku hatt tak i deg :) Send meg gjerne et brev når du har sletta litt så jeg kan sende tilbake :)
Er det noen som roter seg innom denne tråden som kan si noe om forskjellen på toppene på b6304 / b6254?
Har en av hver liggende, men jeg lurer på om den ene er bedre enn den andre på noe vis eller om de er kompatible på kryss av hverandre..
Kommer til å havne på en 2,8l bastardmotor..
R.G her inne har testa de ut, 2,5 VS 3L. Beste er om han svarer selv, men ettersom jeg har forstått, brukte han først 2,5L toppen. Så prøvde han ut 3L toppen, men gikk tilbake til 2,5
Etter litt info fra RG og div lesning i de andre turbosekser-trådene her, ser det ut til at 2,5 toppen vinner. Da sender jeg den gamle "tørrkokte" 2,5 toppen min til planing, så får vi se om jeg får skrudd sammen noe kos av diverse sekser vrakrester.
Har ikke sett på 2,5 toppene, men etter hva jeg skjønte på RG så er den bedre ut. Hvis en ser på de eldre hvitmotor toppene (hvertfall opp til t5 94/95 mod) så er de brukbare inn men helt ræva ut. Det tragiske området er rundt styringa til eksosventilene. Må være noe de tegna first thing in the morning dagen etter julebordet.
Sendt fra en talatut
Hvordan går det med turbo-bygginga? :)
Ikke skjedd så mye med turbobygginga ennå dessverre, Men har fått plana et par topper jeg hadde liggende. En 2,5 og en 3,0. Fant ut at en av lagerbanene til ene kammen på 2,5 toppen hadde klint seg litt, så er litt i tvil om jeg kan bruke denne toppen. Kan jo bare prøve for så vidt..
Ellers har det blitt mest vedlikehold og noe dilling med lys. Klarglasslykter med 2,8" d2s prosjektorer blant annet. Utrolig deilig lys, og møtende trafikk har sluttet å terrorblende meg som de gjorde da jeg hadde veljusterte originallykter.
Kjøpte en 945 turbo rett før jul fordi den var alt for billig til å la passere, så den har jo fått mesteparten av tiden i det siste :)
Please show that løkt...
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/449.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/DSC_0797_zpsv5ngpdld.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/450.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/8ee30928-1875-4087-ae90-5b9a3497e590_zpstgfdadas.jpg.html)
I bakgrunnen synes en ganske velutstyrt '96 940 chippet fulltrykker jeg kjøpte for åtte lapper. Synes jeg var en ganske bra handel..
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/451.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/3d8bf8a5-919a-4bf5-a296-892a2797f0ae_zpstd90qqrx.jpg.html)
volvobrage
11/02/15, 17:28
Det der var jo faktisk gansk stilig!:)Korleis har du fått det til?Og korleis er lysa i forhold til før?
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/02/449.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/DSC_0797_zpsv5ngpdld.jpg.html)
mee want !!! :(
Laget selv. Støpt lykteglass av plexi plater fra et gammelt kassaapparat. :p
Pluggen i forma er gipsavstøpning fra originallykteglass, skar ut holdere til plastplaten i 3mm stålplate med plasmamaskin så de akkurat passer i steikeovnen på kjøkkenet. Varmer plasten og strekker den over pluggen. Brukte 4mm tykkelse, men anbefaler ikke mer enn 3mm.
Jeg strebet litt etter å få det til å se så originalt og diskret ut som mulig. Naturligvis 4300k pærer.
Prosjektorer finnes å kjøpe på http://www.theretrofitsource.com/ eller ebay. Fikk tak i noen på 2,8" med chromet deksel, Hi/Low elektromagnetisk spjeld og D2s sokkel.
Lyset er helt rått. Hjelper ikke med dritmye lys hvis man ikke har kontroll på hvor det havner. Ser så mye bedre UTEN å blende annen trafikk med strølys på nærlys. Lysbildet er delt av en perfekt horisontal linje med oppkant til høyre på nærlys. Har kjørt noen måneder nå og INGEN har blunket på meg. Med originallys så jeg lite og blendet tydeligvis motgående trafikk likevel.
Ulempen med helt klare glass er at fjernlyset (med åpen reflektor) bare blir to runde kladder langt fram. Med prismet glass på fjernlyset ville det jo vært en fin oval, så dette savner jeg. Hadde vært ideelt med originalglass som var slipt klare på kun nærlysdelen av lykta.
Lage til matchende blinklys nå som neste steg da eller? :)
Ser iallefall meget bra ut :) lag et sett til meg også da ;)
hvordan går det her da sikkan? :)
Spennende prosjekt :) Får gi et pip om du skal selge frontlyktene ;)
volvobrage
31/05/15, 16:47
Lag fleire sett med lykter då!:D
Joda, 760 er i daglig bruk, skjer ikke så mye utenom vedlikehold dessverre. Har litt lyst til å prøve å lage flere lykter ja, prototypen er ikke perfekt. sliter med litt nervøs høyderegulering også..
Bygget om til 305mm bremseskiver, og de skrubber jo ganske mye bedre må jeg si :-)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1673.jpg (http://s41.photobucket.com/user/sikkan/media/-88%20V90/DSC_0974_zps1i42elhl.jpg.html)
Jeg legger inn en bestilling iallefall om du lager fler :)
sverre2210
29/08/15, 19:08
Jeg kunne også tenkt meg et sett :)
Hvordan står det til her? :)
In The White
08/03/17, 19:22
Mycket bra jobbat med bilen. :)
sikkan, lever du? :) stoppa opp med denne bilen?
vangsfreaken
15/03/17, 21:34
han var i hvert fall innom forumet senest idag... så han lever :p
Hehe, vi lever begge to. 765 står med bakenden i været og skulle vært på eu for et år siden. Jekkfestet fortsatte oppover inn i bilen uten at bilen fulgte med opp, så det må sveises litt før det er noen vits å bestille time. Nesten ferdig nå, må bare få tid til siste bitene etter alle andre prioriteringer.
Regner med å beholde denna kronglebilen typ for alltid. Veteran til nyttår.
Noen som noen gang har lykkes i å få Go på 1800kg hengervekt på 700 serie? Eller er det kun 900 serie?
Det er nesten umulig å ikke følge med på dette prosjektet. For et jobb som er lagt ned.
Den ideen med lykten var suverent.
Terje1?
:)
1800kg hengervekt gjelder også 700 serien men har blitt "glemt" i diverse dokumenter/kataloger.
Jeg etterspurte dokumentasjon på dette hos volvo og da fikk jeg selvfølgelig tilsendt det :)
:)
1800kg hengervekt gjelder også 700 serien men har blitt "glemt" i diverse dokumenter/kataloger.
Jeg etterspurte dokumentasjon på dette hos volvo og da fikk jeg selvfølgelig tilsendt det :)
Hvis det er tilfelle, så er det de beste nyhetene jeg har hørt på lenge!
Skal smelle avgårde en forespørsel til Volvo norge imorgen!
Husker av de gamle blekkene med "volvos godkjente produktendringer" at det var spesifisert at 1800kg begrensningen IKKE gjaldt 700 serien, så det hadde jeg utelukket for lenge siden.
Takk Terje1.
Tok kontakt med Carsten hos Volvo norge idag, og fikk dessverre ikke noen gode nyheter angående hengervekt på 700 serie. Max 1600kg:(
Tok kontakt med Carsten hos Volvo norge idag, og fikk dessverre ikke noen gode nyheter angående hengervekt på 700 serie. Max 1600kg:(
Det var merkelig,for det var ikke svaret jeg fikk.
Jeg vet at rådet høres litt rart ut, men du kan prøve omformulere henvendelse (bare skrive den med andre ord, henvise til et eldre katalog (kanskje noen her har?)), og sende den til en annen saksbehandler. Noen ganger er det alt som trengs.
Jeg har selv fått dokumentasjon på dette og her er det som står i katalogen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/355.jpg (http://s1167.photobucket.com/user/Terjeven/media/20170614_083213_zpsccianghd.jpg.html)
Mye flott arbeid her :D
Helt gått glipp av tråden her, men slik er det noen ganger. Jeg får begynne å surfe innom flere av kategoriene oftere :)
Hvordan går det med godkjenning av hengervekten - har du prøvd på nytt?...
Har ikke prøvd på nytt ennå, prøver å manne meg opp. :) Skal finne litt gamle utstyrskataloger og skriv jeg har liggende fra andre kilder og se om det dukker opp noe som "holder i retten".
Men jeg fikk skrivet med godkjente endringer fra volvo på rekordtid. Bare et par dager etter at jeg sendte mail kom et brev i posten med skriv for både 765gle og 245dl med motorbytte :)
Så jeg skal få formulert søknader til statens vegvesen om diverse endringer fremover var tanken.
Volvo originale støtdempere med foreskrevet artikkelnummer for 700 serie turbo er innhandlet for fremtidig godkjenning.
Om du sikter til støtdempere og det nevnt i "volvo godkjente ombygginger" hvor det er angitt en spesiell type dempere foran og bak samt krengestag for effekter opp til 238 hk så gjelder ikke dette 760 ifra 88 og nyere.
De demperne som er nevnt der foran sitter som standard på 760,samt at bak har de andre artikkelnummer.
21mm krengestag er det godt mulig du må ha men..
Ikke at det spiller noen rolle kanskje :) Er værre for de med multilink.
Hæ? Tuller du med meg..
Ja er de støtdemperne der jeg sikter til..
Må si jeg stusset litt på at jeg måtte ha andre støtdempere på en bil med v6 originalt..
Jeg sendte med kopi av vognkort på min bil, men likevel har han KOPEN på Volvo gitt meg et skriv på at jeg må ha disse støtdemperne? Trodde litt av hensikten med å sende med chassinr var å utelukke ting som bilen var god for originalt.
Men takk for dine erfaringer Terje.
Hæ? Tuller du med meg..
Ja er de støtdemperne der jeg sikter til..
Må si jeg stusset litt på at jeg måtte ha andre støtdempere på en bil med v6 originalt..
Jeg sendte med kopi av vognkort på min bil, men likevel har han KOPEN på Volvo gitt meg et skriv på at jeg må ha disse støtdemperne? Trodde litt av hensikten med å sende med chassinr var å utelukke ting som bilen var god for originalt.
Men takk for dine erfaringer Terje.
Koper og koper,de gjør vel sitt beste men tar muligens noen snarveier når det gjelder enkelte ting :)
Det finnes vel bilprodusenter som ikke løfter en finger når det gjelder dokumentasjon på eldgammle biler også.
Men uansett,sjekk hvilke artikkelnummer som gjelder.
271105 er nå standard foran ifra fabrikk iallefall :)
trenger du 21mm krenghemmer har jeg liggende:)
Koper og koper,de gjør vel sitt beste men tar muligens noen snarveier når det gjelder enkelte ting :)
Det finnes vel bilprodusenter som ikke løfter en finger når det gjelder dokumentasjon på eldgammle biler også.
Men uansett,sjekk hvilke artikkelnummer som gjelder.
271105 er nå standard foran ifra fabrikk iallefall :)
Du har helt rett i det, det var kopete sagt av meg. Jeg er jo egentlig veldig glad Volvo har så god kundeservice. Men jeg ble litt frustrert når det ene etter det andre kan vise seg å ikke være helt riktig. :)
Men det er ikke sikkert det var så dumt det han på Volvo skrev til meg heller:
Foran 85 - Volvo 274215
bak volvo 1329507
Sistnevnte hadde blitt en GCP del. Jeg tenkte det var lurt å sikre seg disse delene før de utgår.
trenger du 21mm krenghemmer har jeg liggende:)
Takk for det :) Jeg hadde 21mm originalt, men nå sitter det vel et 25mm fra whiteline der tror jeg.
Du skal ha for pågansmot med all de ledningene og elektronikk osv.
Mekonomen har forsterkningssett til 760 henger feste som skal øke henger vekt fra 1600kg til 1800kg mer vet jeg ikke.
https://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/tilhengerfester/tilhengerfester/tilhengerfeste-ps337a27-90430no
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.