PDA

Vis full versjon : Problem med S80 2,0 turbo, 99 mod.



HPL
15/03/12, 18:04
Hei dere. Jeg har i dag fått problem med bilen. "Emmisjonsfel-ljuset" lyser i dashbordet, og varseltrekanten i midten er orange. Den går svært utjevne ved tomgang, og bruker mye bensin. Normalt forbruk er ca 1,1 l/pr.mil.i snitt. Den er nå oppe i 1,6liter på SVÆR Tforsiktig kjøring, og 2-4 liter på normalkjøring. På min gamle Ford, hadde jeg en tilsvarende feil, da var det luft entre åker som var defekt. Det kunne jeg teste da med å koble fra kontakten til LMM, da gikk den i "reserve program". Jeg testet det på Volvoen, da gikk den enda dårligere. Når jeg kjørere forsiktig, går den med fin gange fra 1600 o/min og opp. Men jeg merker ved nedbremsing, at den ikke er bra, da begynner turtallet å gå svært utnevnt igjen. Noe ide om hva feilen kan være?

FroBe
15/03/12, 18:18
Du kan jo prøve å lese ut feilkoder, enten med DICE/VIDA, på verksted, eller lese dem ut selv etter denne (http://forum.vccn.no/showthread.php?16850-S60-V70N-Lese-av-basic-feilkoder-med-innebygget-modul-))veiledningen.
LMM har du allerede mistanke til, alternativt luftlekkasjer.
Bilen din har dessverre den gamle typen gasspjeld (ETM) med konstruksjonsfeil, disse vil jukse når de blir slitt. Litt mer informasjon om dette her (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM).

HPL
15/03/12, 18:46
Jeg var ute i bilen nå for å teste i henhold til forslaget ditt. Men jeg får ikke lest av koder på det viset. Fungerer det bare på nyere modeller enn min kanskje? Men det skjedde alikevel noe snodigt. Etter å ha forsøkt å lese koder, startet bilen som normalt, med nær perfekt gange. Noe feil kjente jeg at der var fortsatt, uten å kunne sitte fingeren på hva feilen var. Varseltrekanten i dashbordet er borte, men varsellampen lyser fortsatt. .???

FroBe
15/03/12, 19:28
En kortvarig/periodisk feil med en sensor trigger "Limp home-mode", denne varer så lenge tenningen er på.
Slår man av tenningen, venter litt og starter på nytt en eller to ganger så går motorstyring over til normal funksjon.
Feilmeldingen vil (vanligvis) bli lagret, men varsellampene slukkes etter noen normale kjøreturer hvis feilen ikke dukker opp igjen.

HPL
15/03/12, 20:43
Var ute å kjørte en fem-minutters tur i sted. Bilen oppførte seg greit til jeg skulle parkere.
Da var den i ferd med å kubbe. Turtelleren bevegde seg rundt 500 o/min. Jeg slo av motoren, og lot den stå en time. Da gikk den greit til jeg skulle parkere igjen, og turtallet naturlig var lavt...

Vatnehol
15/03/12, 21:15
helt sikkert luftspjeldet som begynner å havarere med deg, får du bruke cruise kontrollen når den oppfører seg "fint" ? visst ikke så er jeg overbevist at det er dårlig.
Gammel lamda og lmm vil også gi godt økt forbruk, de er slitedeler og bør byttes på 120 000km selv om de ikke gir feilkoder.

HPL
16/03/12, 08:33
Nei, jeg får ikke brukt cruise-kontroll...

FroBe
16/03/12, 10:17
Nei, jeg får ikke brukt cruise-kontroll...

Da ville jeg kikket under innsugsmanifoilen for å sjekke årgangen på ETM, Cruise-kontroll kobles ut før man får synlige feilmeldinger på ETM.
Hvit merkelapp på ETM betyr vanligvis at denne er original og aldri har vært byttet, gul merkelapp betyr at den har blitt byttet til en litt forbedret utgave. Det står også produksjonsår og uke (xxWyyzzzz) på lappen rett over Magneti Marelli-logoen.

Min har hvit merkelapp, etter 11 år og nesten 170 000 km har denne vart lengre enn normalt. Jeg har periodisk ujevn tomgang, ujevn gassrespons, og den har gitt orange alarm 3 ganger i løpet av de 4 månedene jeg har eid bilen.
Forhåpentligvis vil jeg få tid til å demontere den før påske og modifisere ETM selv. Fikk tak i en passende Hall-sensor TPS, dermed kan jeg koble vekk de slitte potmetrene og lodde på den nye slitasjefrie sensoren.
Jeg kunne selvfølgelig kjøpt en ny feilkonstruert ETM (kr 4500-6500 + SW + arbeid), men det er litt mer tilfredstillende å prøve å fikse konstruksjonsfeilen selv.