PDA

Vis full versjon : Åpent luftfilter på D5



aarnes
14/03/12, 14:56
Har det noen effekt? forsøkt å søke litt rundt på nett men det er så mange forskjellige meninger.
Ja jeg savner den "fulle-samen-som-fiser-lyden" fra turboen og jeg vet at mange av dere sier "KJØP BENSINTURBO" men det er ikke et alternativ :p

Vil jeg på noen måte kunne få en "poff" med åpent filter?
Vil jeg merke noen forskjell på bilen? vil noe annet enn lmm kunne ta skade?

innspill plzzzz

iPaal
14/03/12, 15:35
Jeg har lest en del om dette i det siste da jeg har veldig lyst på åpent filter selv. BSR står høyt på lista. Det er flere som fraråder sterkt å kjøre med åpent filter. Mye pga LMM, men også fordi støv/fine sandkorn kan trenge inn i turboen og ødelegge den. Men jeg har en følelse av at dette er en del slurv med vedlikehold av filteret. Hvis man bruker rett mengde olje ved rengjøring og ikke minst rengjører ofte nok tror jeg dette er rimelig safe. Du vil absolutt få puff lyden selv med diesel turbo. Min plan er å kjøpe et ekstra filter som jeg har liggende klargjort slik at jeg kan bytte ofte. Kanskje så ofte som hver 5000 km.

Når det gjelder effekt så tror jeg det er lite eller ingen ting å hente. Jeg forespurte på chipping for litt siden, og fyren som ga meg tilbud på Rica chip anbefalte meg å sette inn åpent filter så lenge jeg skulle ha chip og hadde sportseksos. Men dette er det delte meninger om.

aarnes
14/03/12, 15:37
Hum, dette er D5, altså DIESEL motor. ikke bensin. jeg kjenner til alt du skriver fra før, det er så som så, men jeg tenker spesifikt på dieselmotoren.

Christian
14/03/12, 15:50
Vil ikke få en direkte dump-lyd siden det ikke er spjeld. Men du vil få markant mer ladelyd, og noe wastegatechatter litt avhengig av oppsett etc.

aarnes
14/03/12, 15:51
Wastegatechatter? betyr det at wategaten min chatter med meg? :cool:

Christian
14/03/12, 15:54
Det kan sammenlignes med dette..

msC-WDA3JDI



Hvis du er nysgjerrig på hvordan bilen din vil høres ut kan du jo vippe opp lokket på luftfilterboksen og kjøre en tur. Det blir ca det samme som åpent filter. Men vær oppmerksom på at hvis du gjør det vil LMM stå ubeskyttet, så ikke kjør på grusveier.

aarnes
14/03/12, 15:55
Får prøve etterpå. har et åpent filter liggende :-)

Testet det på en 2.0TDDI mondeo, og der vart det ittno lyd nei.

gaupe
14/03/12, 16:04
Det kan sammenlignes med dette..

msC-WDA3JDI



Hvis du er nysgjerrig på hvordan bilen din vil høres ut kan du jo vippe opp lokket på luftfilterboksen og kjøre en tur. Det blir ca det samme som åpent filter. Men vær oppmerksom på at hvis du gjør det vil LMM stå ubeskyttet, så ikke kjør på grusveier.

Er ikkje dette resirk-ventilen då?

Christian
14/03/12, 16:07
Kan såklart hende det er resirk på de HDi motorene, kjenner ikke pug så godt. Vet bare at det er en tilsvarende lyd jeg har fått når jeg har montert åpent filter på diverse dieselmotorer. Men det funker kun på elektronisk injection, ikke på de gamle rekkepumpemotorene. Der har jeg sjeldent fått noe lyd.

thagoo
14/03/12, 21:48
mulig jeg begynner å bli gammel (27) men synes åpent filter bare blir støy på en turbo diesel... Passer liksom ikke i det hele tatt iallefall ikke på en nyere bil som dette.

Dimmur
15/03/12, 08:24
Og å legge et åpent luftfilter I motorrommet uten noe skjerming blir bare tull! Du vil ha mest mulig frisk, kald luft inn i innsuget, er en grunn til at originale luftfilterboksen tar luften inn fra fronten på bilen og IKKE i motorrommet. Er det "tøff turbolyd" du er ute etter får du heller kjøpe deg sånn turbofløyte du setter i eksospotta.... :-D

aarnes
15/03/12, 08:57
mulig jeg begynner å bli gammel (27) men synes åpent filter bare blir støy på en turbo diesel... Passer liksom ikke i det hele tatt iallefall ikke på en nyere bil som dette.
Er litt enig med du.


Og å legge et åpent luftfilter I motorrommet uten noe skjerming blir bare tull! Du vil ha mest mulig frisk, kald luft inn i innsuget, er en grunn til at originale luftfilterboksen tar luften inn fra fronten på bilen og IKKE i motorrommet. Er det "tøff turbolyd" du er ute etter får du heller kjøpe deg sånn turbofløyte du setter i eksospotta.... :-D

Vet, jeg var egentlig ute etter svar på spørsmålene mine. ;-) ikke tøff turbolyd, 10000 ekstra hester osv.

Dimmur
15/03/12, 15:28
Svar på spørsmålet ditt: NEI! Det gir ikke mer effekt, heller tvert imot....

aarnes
15/03/12, 16:37
Svar på spørsmålet ditt: NEI! Det gir ikke mer effekt, heller tvert imot....

Nå var det vel ikke DET som var spørsmålet? OK jeg formulerte meg feil.
jeg er ikke ute etter MOTOREFFEKT. jeg stiller et generelt spørsmål ved bruk av åpent filter på en dieselmotor!