Vis full versjon : Sliter med seint ladetrykk.. Feil Kamaksel?
Har nettopp fått motert en Turbonetics t3/t4 hybrid turbo i 940en min..
Har ikke sjekket produktnummeret, men mener det er denne turboen :
http://turboneticsinc.com/store/index.php?route=product/product&path=35_91&product_id=572
Med 360 lager, og 0.63 eksoshus.. Mener det var T04E Super 60 trim.
Den står på ett kinagrenrør, og oppsettet forøvrig er org.fk , stor kjøler, 968dyser, vx3kam, 012lmm, 1,2prog btr, 3" eksos, ecomax chip.
Men, med dette oppsettet får jeg ladetrykk veldigt seint.. Begynner ikke å lade før 3000-3500, og har ikke fullt trykk (1bar) før 4000-4500..
Jeg har hørt at kammen ikke er noe spes. egnet turboer større en 13c.
Hvilken av orginal kammene er best egnet til turbobruk? Eller er det kun spesialslipt som duger i praksis..
Har K, T, M ,A og kgt2 for hånd.. Samt justerbart kamdrev..
Tenningskurven er nok feil til denne turboen også. Burde vel være en litt mer agressiv kurve til en slik turbo, og ja en litt bedre kam også. Husk dette er jo en turbo som leverer nok til 550hk, så litt lengre spooluptid må du nok forvente ja. Hadde samme turboen selv sammen med datasprut på 16V motor, kan ikke huske annet enn at det var bra trøkk fra 3500 og opp. Nå har min bror tatt over turbo og grenrør på samme type motor, men med modifisert LH2.4 sprut, han og sliter med seint ladetrykk, blandingsforholdet er fint hele veien så mistenker tenninga er alt for lav.
Hei.
Takk for svar.
Kjøpte turbo og datasprut med tanke på rundt 400-500hk ja, men med oppussing og barn så blir det aldri penger til topp/bunndel for å få ferdig det prosjektet.
Så da blir det budsjett trim isteden:).
Har kjørt med bblambda, og blandinga er helt strøken hele veien..
Vil det bli bedre med tenningschipp? Eller skal jeg røske ut hele lh sprutet, å montere datasprutet?
Har du noe formening om det vil hjelpe vist jeg monterer en A-kam i steden for vx3en som står i nå?
Tenningskurven er nok feil til denne turboen også. Burde vel være en litt mer agressiv kurve til en slik turbo, og ja en litt bedre kam også. Husk dette er jo en turbo som leverer nok til 550hk, så litt lengre spooluptid må du nok forvente ja. Hadde samme turboen selv sammen med datasprut på 16V motor, kan ikke huske annet enn at det var bra trøkk fra 3500 og opp. Nå har min bror tatt over turbo og grenrør på samme type motor, men med modifisert LH2.4 sprut, han og sliter med seint ladetrykk, blandingsforholdet er fint hele veien så mistenker tenninga er alt for lav.
Jeg hadde nok montert datasprutet når du først har kjøpt det ja.
Sjekk over at det ikke fins noen lekkasjer også.
Fra turbo-topplokk
Sjekk at wastegate fungerer som den skal, klaffen/ventilen holder tett og at den ikke åpner for tidlig av en eller annen grunn...
Alltid greit å vite sånne ting sikkert. :)
Kan ikke høre, eller se noen lekasjer nei..
Og kjører med ekstern wg, og tror den funker som den skal.. Funger fint å justere trykket opp og ned hvertfall..
Men, vet dere om turboer "kjøres inn" ? ,
For det virker som den ladet tidligere i dag en i går..
Den begynte å lade rundt 3000, og hadde 0.5bar ved ca 3200rpm, så steig den gradvis opp til 1bar ved ca 3750 rpm..
Er dette noe jeg må leve med, når jeg kjører med så stor snurre på orginal topp?
Eller vil det hjelpe med ny kam og/eller høyere tenning?
Sjekk over at det ikke fins noen lekkasjer også.
Fra turbo-topplokk
Sjekk at wastegate fungerer som den skal, klaffen/ventilen holder tett og at den ikke åpner for tidlig av en eller annen grunn...
Alltid greit å vite sånne ting sikkert. :)
Nye turboer "løsner" litt etter noen mil som regel ja. Tenkte mer om du trykksatte systemet så du ble sikker. Kan være vanskelig å høre lekkasjer inne i bilen ved pådrag. Annen kam og muligheter for å justere tenning er som regel positivt. Men desto større turbo jo tregere spool ,som krever mer jobb for å få det til å funke så bra som mulig.
Har nettopp fått motert en Turbonetics t3/t4 hybrid turbo i 940en min..
Har ikke sjekket produktnummeret, men mener det er denne turboen :
http://turboneticsinc.com/store/index.php?route=product/product&path=35_91&product_id=572
Med 360 lager, og 0.63 eksoshus.. Mener det var T04E Super 60 trim.
Den står på ett kinagrenrør, og oppsettet forøvrig er org.fk , stor kjøler, 968dyser, vx3kam, 012lmm, 1,2prog btr, 3" eksos, ecomax chip.
Men, med dette oppsettet får jeg ladetrykk veldigt seint.. Begynner ikke å lade før 3000-3500, og har ikke fullt trykk (1bar) før 4000-4500..
Jeg har hørt at kammen ikke er noe spes. egnet turboer større en 13c.
Hvilken av orginal kammene er best egnet til turbobruk? Eller er det kun spesialslipt som duger i praksis..
Har K, T, M ,A og kgt2 for hånd.. Samt justerbart kamdrev..
Uenig med du der.
Det er hverken kam, chip eller noe slikt som er feil.
Det er valg av feil turbo og feil grenrør som har gitt deg dette elendige resultatet - og der er begrenset hva du kan gjøre med det. "Super" E turboene har 82 mm stordiameter på kompressorhjulet og dette er TREGT.
Jeg mener at det beste du kan gjøre er å sette i A-kam, 940 manifold, kjøpe GARRETT -31 eller -34 actuator og montere en god bleed ventil.
Vil en 940manifold fungere bedre enn kinagrenrøret?, Det er sprekkfritt og har plana flensene.. Konstruksjonen minner om "skikkelige" gjenrør..
Har en turbonetics evolution 35mm wastegate..
Skal sette i en a-kam og se hvordan bilen oppfører seg da..
Uenig med du der.
Det er hverken kam, chip eller noe slikt som er feil.
Det er valg av feil turbo og feil grenrør som har gitt deg dette elendige resultatet - og der er begrenset hva du kan gjøre med det. "Super" E turboene har 82 mm stordiameter på kompressorhjulet og dette er TREGT.
Jeg mener at det beste du kan gjøre er å sette i A-kam, 940 manifold, kjøpe GARRETT -31 eller -34 actuator og montere en god bleed ventil.
Vil en 940manifold fungere bedre enn kinagrenrøret?, Det er sprekkfritt og har plana flensene.. Konstruksjonen minner om "skikkelige" gjenrør..
Har en turbonetics evolution 35mm wastegate..
Skal sette i en a-kam og se hvordan bilen oppfører seg da..
På ett så mildt oppsett som dette så er motorens BEHOV for noe annet enn en 940 manifolden forsvinnende lite.
WG er ok og kan beholdes hvis den settes opp korrekt.
Godt. Gjør det. :)
Når en tuner og får bensina riktig så er grunnlaget for effektøkninga lagt... mangler du 10 grader over hele fjøla til ditt oppsett så blir den slapp uansett. Få ting gir så mye som korrekt tenning, en kompis røska ut chippa hjerne på Forden sin og satte inn sprut med såder samme fuelverdier, men mer aggressiv tenningskurve siden det var gjort litt. Helt annen bil...
Enig med du og derfor er jeg så skeptisk til chipping. Det er jo ikke en eneste kjeft som VET noe som helst om hvilken tenningskurve de kjører med på rødmotorene sine.
Heldivis har "vi" lavkompgutta ett par enkle, "sleipe", billige, svært uvanlige, men meget effektive tricks. ;)
Enig med du og derfor er jeg så skeptisk til chipping. Det er jo ikke en eneste kjeft som VET noe som helst om hvilken tenningskurve de kjører med på rødmotorene sine.
Heldivis har "vi" lavkompgutta ett par enkle, "sleipe", billige, svært uvanlige, men meget effektive tricks. ;) I min verden er chipping nesten likestilt med tull, så sant en ikke er ferdig med å modde for godt og lager chip til det. Ellers må en lage nytt, lage nytt, lage nytt, lage nytt ad nauseum så fort en bare vrir om kammen noen grader omtrent....
I min verden er chipping nesten likestilt med tull, så sant en ikke er ferdig med å modde for godt og lager chip til det.
Resultetene man får med chip når ladetrykket er høyere enn ca. 1,1 BAR bekrefter dette.
Sliter med det samme selv, og er på tredje turboen nå. Nå har jeg en comt ct2, ar63. samme turbin del som er orginalt på 240 turbo og 1mm større komressor hjul en 19t. Fremdeles lader det sent, fullt trykk på 4000. 3"lmm, 525dyser, brebåndslambda, walbro pumpe, orginalt plana grenrør, enem v15-turbo kam. Hva kan være utslaget for så seint trykk? feil på regreima?
Sorry at jeg stjeler tråden din :)
Sliter med det samme selv, og er på tredje turboen nå. Nå har jeg en comt ct2, ar63. samme turbin del som er orginalt på 240 turbo og 1mm større komressor hjul en 19t. Fremdeles lader det sent, fullt trykk på 4000. 3"lmm, 525dyser, brebåndslambda, walbro pumpe, orginalt plana grenrør, enem v15-turbo kam. Hva kan være utslaget for så seint trykk? feil på regreima?
Sorry at jeg stjeler tråden din :)
CT2 er ikke én bestemt turbo, det er en serie som består av flere forskjellige turboer. Hvilken har du?
http://www.compturbo.com/products/ct2
Hva har du av manifold, grenrør, wg, actuator, ladetrykkskontroll og eksosanlegg?
usikker på hvilken av dem. Som det står ovenfor, orginalt plana grenrør\manifoil, turboxs ventil på trykk (har også prøvd uten denne men til ingen nytte), intern wg med grunntrykk på 0,8, men kjører med 1,5, 2,5"rust fri eksos. Dette svarte krb om turboen: Du har nå samme turbin del som er orginalt på 240 turbo og 1mm større komressor hjul en 19t
1.5" og 2.5" eksos..??? Hvis du har 38mm eksos et sted vet jeg hvorfor det lader sent.... ca null trykkforskjell over turbinen...
jeg leser tydelig at jeg kjører med 1,5 bars lade trykk og har en eksos på 2,5 TOMME!!!
usikker på hvilken av dem. Som det står ovenfor, orginalt plana grenrør\manifoil, turboxs ventil på trykk (har også prøvd uten denne men til ingen nytte), intern wg med grunntrykk på 0,8, men kjører med 1,5, 2,5"rust fri eksos. Dette svarte krb om turboen: Du har nå samme turbin del som er orginalt på 240 turbo og 1mm større komressor hjul en 19t
Vel, ikke vet jeg, for her er ikke T3 turbinhus mulig på mindre turboer enn 540 hk.
http://www.compturbo.com/products/ct2
Det må da være mulig å finne ut hvilken turbo dette er og betegnelsen på den?
Hvis dette er en 500 + hk turbo så blir spool up redusert i forhold til turboer med mindre kapasitet. Sånn er det bare.
I denne situasjonen ville jeg gjort følgende.
1. Skru av slangen fra luftfilteret og tett denne med en plugg. Skru den GODT fast med slangeklemme og sikre den med streng, strips,tape.
2. Løsne signalslangen fra BTR.
3. Med en kar sittende i bilen og følge med på ladetrykksmåleren, tilsett trykkluft med blåsespiss inn denne slangen til ladetrykkmåleren viser minst 1,5 BAR og let etter lekkasjer. Zalovann er nyttig her.
Når du så har tettet lekkasjene og trykksystemet nærmer seg tett da er det prøvetur. Hvis du ikke er fornøyet så løsner du slangen fra actuator og tetter denne med en skrue. Så kjører du rolig til ett strekke, legger 4. gear på 1000 o/min og gir full gass. Når ladtrykkmåleren passerer 1,0 BAR slipper du gassen og ser på turtelleren. Bedre spool up enn dette er ikke mulig med det oppsettet du har, nesten uasett hva du gjør.
jeg leser tydelig at jeg kjører med 1,5 bars lade trykk og har en eksos på 2,5 TOMME!!!
med 1,5, 2,5"rust fri eksos <- det der blir ikke så tydelig klokka 2 om morran.. det ser nemlig fort ut som "kjører med 1,5-2,5" rust fri eksos" og det var det jeg leste i tåka...
Dette er en 300-350hesters turbo. Skal sjekke regreima idag. Denne turboen skal lade tidligere enn den gjør, så må bare klare å finne ut hva som er galt.
Hvis du ser på siden til Comp så bruker de ganske små hjul på 300 - 350 hk turboene, (mindre enn original Volvo T3) og som nevt, også mye mindre turbinhus enn det du sier at du har. Har du ikke en kvittering eller noe som viser hvilken turbo dette egentlig er? KRB må nå kunne avsløre benevnelsen på turboen når han vet størrelsen på hjulene? Dette bør du finne ut av for ellers sitter vi bare her og spekulerer, antar og tipper.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.