PDA

Vis full versjon : 88 240 turbo.. hjelp!!



surrehue87
14/03/12, 02:31
hei!
jeg har et spørsmål, jeg skal bygge om min 88 modell 240 som har b230F motor om til turbo, jeg har skjønnt at det sitter lh 2,2 ledningsnett i denne bilen å jeg fikk tak i en 87 modell B230ET turbo motor fra en hel 740 bil jeg hadde, å til den b230ET motoren som kommer fra denne 740'n så er det LH 2,4 nett??? isåfall, går det ann å bruke dette ledningsnettet fra 740 over i min 240 eller blir det bare tull??

jeg vet jeg må flytte over fordeler og div :)

jeg vurderte datasprut helt til jeg ble uten jobb :P

Ola Moen
14/03/12, 03:24
Finn et LH 2.4 el.nett til 240. I 740 sitter det smørt sammen med ledningsnettet til bilen :)

surrehue87
14/03/12, 04:26
jeg har jo plukka ut alt fra 740'n da, å det er vel bare å kvitte seg med diverse ledninger som er til lys å slikt vel??

kimove
14/03/12, 08:18
hei!
jeg har et spørsmål, jeg skal bygge om min 88 modell 240 som har b230F motor om til turbo, jeg har skjønnt at det sitter lh 2,2 ledningsnett i denne bilen å jeg fikk tak i en 87 modell B230ET turbo motor fra en hel 740 bil jeg hadde, å til den b230ET motoren som kommer fra denne 740'n så er det LH 2,4 nett??? isåfall, går det ann å bruke dette ledningsnettet fra 740 over i min 240 eller blir det bare tull??

jeg vet jeg må flytte over fordeler og div :)

jeg vurderte datasprut helt til jeg ble uten jobb :P

Denne motoren har normalt sett ikke lh2,4 så fremt det da ikke er byttet sprut på den, den har motronic 1.1 originalt og jeg vil anbefale deg å heller lage ledningsnettet selv da det er flettet inn overalt i 740, både på venstre og høyre side (styreenhet til tomgang og motorstyringen) og rundt omkring på kryss og tvers inn i sikringsboksen.

Edit: eller å bruke lh2,4 fra en nyere 240 som de andre sier som absolutt vil være det enkleste

Ola Moen
14/03/12, 13:54
Den motronicen anbefaler jeg ikke å bruke videre. Det nyere LH 2.4 systemet har du flere og bedre muligheter til både å feilsøke, og og få til å funke bedre :) Men du gjør som du vil selvsagt.

surrehue87
14/03/12, 14:09
men hvis jeg skaffer meg LH 2,4 nett kan jeg bruke den styreenheten som satt i 740'n da?? for den har chip:P

kimove
14/03/12, 14:14
men hvis jeg skaffer meg LH 2,4 nett kan jeg bruke den styreenheten som satt i 740'n da?? for den har chip:P

Nei det kan du desverre ikke, du må helst ha FK/FT hjerner fra en 940

Edit: Du kan ikke bruke den da den er til et helt annet styresystm enn det lh2,4 er

surrehue87
14/03/12, 15:58
hmm... da tror jeg heller jeg går for datasprut jeg ass! gidder liksom ikke drive med for mye tull hvis jeg ikke kan få ut så mye effekt med LH 2,4 heller:P

Ola Moen
14/03/12, 16:11
Sett deg inn i hvordan disse systemene fungerer, så forstår du hvorfor jeg sier det er lurt å bytte til LH 2.4 fremfor Motronic.
Det er en fordel å forstå basic'n av hvordan ting fungerer før en starter med et datasprut, og tar den lange, dyre veien opp dit mange vil. :)

Motronic som sitter i 740Tic går etter faste fabrikkprogrammerte verdier. Den kompenserer ikke for forskjeller i bensintrykk, endring av ladetrykk, forskjellige bensinkvaliteter. Dette kan en endre med chip til en viss grad, men det passer fortsatt bare til akkurat det oppsettet en programmerer det til.

LH 2.4 er mer adaptiv type, som tilpasser tenning, bensintilførsel etter behov. Det har sjølsagt sine begrensninger det også, men en kan skifte komponenter som turbo, kam, endre ladetrykk, dysestørrelser osv.
Systemet korrigerer masse via en oksygensensor (Lambdasensor). Det gjør ikke Motronic.

surrehue87
14/03/12, 17:51
jeg har jo LH 2,2 i bilen, det går vel ann å koble datasprut på det?? jeg har jo justerbar BTR, andre dyser og en t3/t4 turbo liggende så det er vel kanskje ikke dumt å hoppe rett på datasprut?

men i samme slengen så tenkte jeg også som så å kanskje sette dysemotstand på 2,2 nettet???? og bare bytte motor om det går så jeg får bilen godkjent hos de homseladdene på biltrangsynet??

Ola Moen
14/03/12, 21:49
Du får prøve det da vettu.

surrehue87
14/03/12, 22:15
jeg prøver jo bare gjøre minst mulig jobb ut av det da??
jeg har ikke så stor peil på volvo elnett....
jeg har hørt om formotstand å slike ting, så er det mulig å motere det på et 2,2 nett så jeg får den til å starte??? slik at jeg får bilen godkjennt på biltilsynet???? :)

Ola Moen
14/03/12, 22:31
Nei. Det var derfor LH 2.4 systemet ble foreslått.
Det er det som gir deg minst jobb og det resultatet du skal ha.
ang LH 2.2.
Det er ikke riktig tenningskurve til turbomotor. og den gir heller ikke riktig bensinmengde som du trenger.

surrehue87
15/03/12, 00:50
da tror jeg at jeg går for datasprut med en gang...
jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg sikkert vil ha mer effekt så da trengs vel datasprut før eller siden uansett:) jeg har jo større dyser, turbo og justerbar btr liggende som skal på etter visning så da slår jeg til med et datasprut :)

Marius Skau
15/03/12, 02:15
Må blande meg litt her.

Datasprut er en grei ting, men krever at du har vært borti det tidligere eller har VELDI mye fritid sånn at du får satt deg ordentlig inn i hvordan det fungerer etcetc.
Er ikke så enkelt som mange ska ha det til.

Vil også anbefale et 2.4 nett da dette garantert blir mindre jobb, betraktligt mye billigere og ikke minst så får du det godkjent.
Og godkjenne datasprut hos biltilsynet er så og si umulig, jeg har søkt og fikk ja, MEN med masse krav om avgass måling fra et uavhengi labaratorium etcetcetc. Noe som har kommet til og koste meg mange ganger mere penger.

L.h 2.4 henger med til godt over 300hk, viss ikke mere. Alt avhenger av oppsett og hvordan chip er programert :)

surrehue87
15/03/12, 04:03
hehe... jeg har flere kompisser som driver med datasprut så jeg får nok dette til en fornuftig pris ferdig monter så bilen også starter etterpå:)
(ja, jeg er også arbeidsledig så tid har jeg mye mer enn nok av)
å godkjenne denne bilen er vel bare med tanken enda, jeg får uansett eu godkjent, problemet er bare hvis jeg blir stoppet i teknisk kontroll, noe jeg aldri har blitt selv om jeg har hatt lappen i snart 7 år... men man vet aldri når slikt kan skje...
en kar fra like utenfor kongsvinger har akkurat fått godkjennt en tidlig 80 talls 240 med 16v og turbo + datasprut og annet godis til med bremsepapirer på 207 hjul hk på biltilsynet, så datasprut og en orginal 740 ET motor burde vel ikke være det vanskligste å få godkjennt så lenge alt er i orden ellers.... :P

Marius Skau
15/03/12, 04:29
Da regner jeg med denne tråden bare kan låses :)

Siden du er så fast bestemt på at du ska få det billigere og bedre til med datasprut :)

Lykke Til.

surrehue87
15/03/12, 14:49
jaja.. men takk til dere som har kommet med info så jeg har blitt litt klokere på dette da :)

Ola Moen
15/03/12, 15:21
Bra det :)