Vis full versjon : Turteller fra 264 i 142 feil?
Hei!
Satte i turteller fra 264 å den viser helt fel turtall.. :/
Tipper d satt en 6er motor i den så lurte jeg på om det var mulig å justere det eller kjøpe noen form for motstand eller noe?
noen ider?
Takker på forhånd!
ingen som har vært borti dette??
850GLTsilver
15/03/12, 23:12
Hei!
Tipper d satt en 6er motor i den så lurte jeg på om det var mulig å justere det eller kjøpe noen form for motstand eller noe?
noen ider?
Takker på forhånd!
Den turtelleren er til en 6-sylindret motor ja.
Tror ikke det lar seg gjøre å få endret den til 4-sylindret sånn uten videre nei.
Er en intern motstand som må endres i alle tilfelle. Har aldri åpnet disse.
Det skal ikke ha noe å si om den kommer fra 6-er motor eller 4-er motor. Dynamoen går like fort rundt fordet. Noe sier meg at det kan være turtelleren selv som ikke er helt bra.
Det skal ikke ha noe å si om den kommer fra 6-er motor eller 4-er motor. Dynamoen går like fort rundt fordet. Noe sier meg at det kan være turtelleren selv som ikke er helt bra.
Tullebukk! :D Turteller på en bensinbil har ingenting med dynamoen å gjøre. Den registrerer antall gnist. dvs 6000 gnist pr min = 1000Rpm motorturtall. Fordi det er en 6 syl motor. 6 gnist = 1 Rpm.
På en 4 syl motor er det 4 gnist pr. rpm. f.eks 4000gnist pr min = 1000Rpm motorturtall
Når en bruker turteller fra B27/28 på en f.eks en B20, så vil turteller vise noen % feil på turtall.
I det tilfelle her, tenker jeg turtelleren bare viser litt over halve turtallet. :)
Regna med at dynamo var dynamo og at den registerte ant. runder dynamoen har da den henter ut signal fra en av viklingene. Har dynamo fra bensin bil i min nå, og det fungerer som hakka møkk ;)
Tullebukk! :D Turteller på en bensinbil har ingenting med dynamoen å gjøre. Den registrerer antall gnist. dvs 6000 gnist pr min = 1000Rpm motorturtall. Fordi det er en 6 syl motor. 6 gnist = 1 Rpm.
På en 4 syl motor er det 4 gnist pr. rpm. f.eks 4000gnist pr min = 1000Rpm motorturtall
Når en bruker turteller fra B27/28 på en f.eks en B20, så vil turteller vise noen % feil på turtall.
I det tilfelle her, tenker jeg turtelleren bare viser litt over halve turtallet. :)
Sidan dette er ein V6, så trur eg den oppfører seg som ein tresylindra motor, for den fyrer vel likt på begge rekkene, i motsetning til B30.
Så turtalet blir vel vist litt høgt her, om ein gangar det med 3/4, så blir det rett.
Den fyrer på annenhver sylinderbank. starter på bakre sylinder mot torpedovegg. så gå den til andre sida som er sylinder 2. nr 3 er på motsatt side igjen osv. Det som er spesielt med Citröen/Peugeot-motorer, er at sylinder 1 sitter bakerst mot svinghjulet. i motsetning til de fleste andre.
De franskmennene tenker det sånn, at man starter med svinghjulet, og så bygger man på med sylindere derfra og ut mot register. så om man legger godviljen til, så er det faktisk litt logisk også;) Disse motorene har samme tenningssystem som E motorene. Røblokkene. Og der er det en hallgiver i fordeler. På en stift-tenning blir det den samme pulsen som hallgiver når stiften jorder sekundærkretsen. Det registreres antall pulser. pulssignalet blir omgjort til bevegelse på turtellernåla. Utslaget på nåla blir regulert av en motstand :) Noen universal-turtellere kan en switche om bak, og kjøre f.eks 4-6-8 syl. ved å endre motstand. :)
V6 og Rekkeseks spiller egentlig ingen rolle ettersom de har én fordeler. fordeleren roterer 360 grader og gir 6 pulser uavhenging om det er V-motor eller rekkemotor :)
Hei!
noen idéer?
Takker på forhånd!
Noen idéer?
De turtellerene som kobles til dynamoen er bare enkle voltmetre med gradskive som ikke vise volt, men mototurtall i stedet!
En vanlig turteller kobles til coilen og er rett og slett en gnistteller og ingen turteller den heller.
Hver sylinder får gnist hver annen omdreining. 6000 o/min /2 * f.eks. 6 sylindre = 18 000 gnister i minuttet.
18000 / 4 sylindre * 2 = 9000 o/min - og slik kan du holde på.
Du kan derfor lage ny gradskive med nye tall. Skriv 3 der hvor du nå har 2, skriv 6 der du nå har 4 osv.
850GLTsilver
19/03/12, 12:20
Sidan dette er ein V6, så trur eg den oppfører seg som ein tresylindra motor, for den fyrer vel likt på begge rekkene, i motsetning til B30.
Så turtalet blir vel vist litt høgt her, om ein gangar det med 3/4, så blir det rett.
Også V6-eren har 120 grader mellom hver smell, så den blir akkurat som på B30. 4-sylindre har en smell pr 180 grader, og vi ser da raskt at det blir relativt stor feilvisning ja.
(En 6-syl turteller på 4-syl motor vil vise Ca 1500 omdr der det skulle vært 2000, og omvendt; En 4-syl turteller på en 6-syl motor vil vise 3000 omdr der det skulle vært 2000)
La oss telle opp hvor mange gnister det er pr omdr på forskjellige firetaktsmotorer:
1 Syl = 0,5 gnist pr omdr.
2 Syl = 1 gnist pr omdr.
3 Syl = 1,5 gnist pr omdr.
4 Syl = 2 gnist pr omdr.
5 Syl = 2,5 gnist pr omdr.
6 Syl = 3 gnist pr omdr.
8 syl = 4 gnist pr Omdr.
Antall gnister pr omdr er med andre ord det samme som antall sylindere delt på 2.
Stemmer alltid på firetakts bensinmotorer. Totakterne er enklere, der antall gnister pr omdr. er lik antallet sylindere.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.