PDA

Vis full versjon : Volvo V70 2.5 tid motor tuning



Larshopp
13/03/12, 22:54
Tenkte jeg skulle tune motoren på min v70 og lage en muskelmotor som slå det meske av bmw vraka på veien i dag, vet ikke helt vor jeg skal begynne. noe forslag?

eab
15/03/12, 20:06
audi- og volkswagenkretser vet sikkert mye om denne motoren

spettnils
03/04/12, 16:59
Du kan begynne med å chippe, samt å skifte dysespisser og evt. turboen. Plugge EGR om det fortsatt er operativt. Utover dette vil vel økt trykk og større IC hjelpe. Ang. dysespisser finnes det mye fint på Ebay. Jeg kjøpte gjennom disse: http://stores.ebay.de/Diesel-Technik-Biberach. Om du sender inn dysene dine til de, koster det ca. 220-230 Euro for bytting og oppjustering.
Satt å kikket litt på nettet når jeg hadde 940'en med 2,5TDi, og kom over en i Finland med Caravelle T4 som antageligvis hadde over 350hk...:p

volvo
08/04/12, 22:02
Tenkte jeg skulle tune motoren på min v70 og lage en muskelmotor som slå det meske av bmw vraka på veien i dag, vet ikke helt vor jeg skal begynne. noe forslag?

Ett seriøst forslag : Logg deg inn på nettbanken din, og se hva du har av tilgjengelig kapital.. Hvis det er noe der- hva ønsker/tenker du å bruke?
5.000,- eller 150.000,- f.eks.. (siden du skriver "muskelmotor" , samt legger spørsmålet under "avansert trimming" ,kan du nok greit utelukke det første beløpet)
Det er en god start.

jokkejackal
10/10/12, 16:18
Jeg bruker bare denne tråden istedet får å lage ny, i og med at det omhandler noe av det samme. Har også lyst til å få litt mer futt i motoren(turbo er ikke aktuelt med det første), som oppgradering av dyser og IC og chip. Hva lønner det seg å gjøre først? for at det skal bli optimalt?

Truckdriver
12/10/12, 21:44
Kan ikke noe om trimming av mer moderne dieselmotorer med elektronisk stryrt innsprøytning, men litt om gamle MB diesler. De gamle rekke 5 og spesielt 6erne med rekkepumpe kan trimmes til det 3-4 dobbelte av orginal effekt med god holdbarhet om man har litt kontroll på det man gjør. Og det ganske rimelig for 10-20000kr for oppgradering av rekkepumpen og diverse modifiseringer og en god stor turbo i lastebilstørrelse, + stort eksosanelegg og stor intercooler.
Fordelerpumpe og elektronisk innsprøytning er ikke like rett fram å oppgradere og justere inn.
Første skritt med orginale komponenter er uansett å la motoren gå med fritt ladetrykk. Det vil si at du ikke kjører ladetrykk inn på actuator, slik at wastegate kunn åpnes av eksostrykk, evnetuelt blokkere wastegate helt. Ikke alle turboer vil tåle dette. Dette forutsetter at motorstyringen ikke kutter ved "for høyt ladetrykk". Om wastegate blir helt blokkert så vil drivstoffmengden bestemme hva som blir maksimalt ladetrykk.
Neste skritt etter det er ekstra drivstoff. Chip eller oppjustering av rekkepumpe eller fordelerpumpe til den har full orginal kapasitet. Når drivstoffmengden justeres opp anbefales en EGT måler/pyrometer. På bensinmotorer bruker man bredbåndslambda for å sjekke blandingsforholdet, mens på dieselmotorer er det pyrometer montert før turbo som gjelder. Om den orginale innsprøytningen har tilstrekkelig kapasitet vil ladetrykket eventuelt øke fra før oppjustering av drivstoff, til det ladetrykket som turboen leverer maksimalt av luftmengde den klarer under de forutsetningene. F.eks på en 5syl 300 MB diesel med orginal turbo på fritt ladetrykk og oppjustert orginalpumpe er det ca 1,5 bar, og ca 200hk i motor, som er ca det orginalturboen klarer.

Om man ikke blir fornøyd med dette så er neste skritt oppgradering til større turbo(wastegate er vanligvis ikke nødvendig), stor intercooler, 3-4" eksos, og modding av motorstyring med f.eks større dyser og omprogramering om man har elektronisk innsprøytning, eller større munnstykke(r) i mekanisk pumpe, samt mekansisme for regulering av drivstoff i forhold til ladetrykk. Oppjustering av turtallsperre kan også bli nødvendig i dette trinnet. På de trimmede MB motorene bruker turtallsperre ligge fra 6500-7300 rpm.
En dieselmotor har vesentlig høyere B.S.A.C.(luftforbruk) enn en bensinmotor, så eksosanlegg, turbo, luftfilter og trykkrør må ha en del større kapasitet enn ved tilsvarende effekt i en bensinmotor.
For virkelig høy effekt til bruk i drag racing eller banekjøring ville nok jeg prøvd å bygge om til rekkepumpe for å få mest mulig effekt for pengene, og muligheten for meg å enkelt justere motoren.
Med ett slikt oppsett kan det forventes godt over 350hk i motor om motor tåler det da.