PDA

Vis full versjon : HASTER: Bytte av ytre drivledd



Nilsebu
10/04/10, 19:43
Nå husker jeg ikke navnet på tingene i farten med har bilder :P

Fra siden:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/799.jpg

Nedenifra:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/800.jpg

Hvor får jeg koblet den av? Har skrudd ut skruen, men den sitter bom fast. Har prøvd å bøye de fra hverandre, men de gjør seg vanskelige.

Trenger sårt noen tips.

Takker for svar ;)

Morgis
10/04/10, 19:48
Pøse på med 5-56 og bli sinna.. :)

Nilsebu
10/04/10, 19:51
Pøse på med 5-56 og bli sinna.. :)

Bare det som må til?! Ser ingenting annet så det kan være festet i. Men skal jeg bøye festene som låsemutteren og skruen satt i til sidene?

Christian
10/04/10, 19:53
Det heter bærekule, og den pleier å sitte no jævlig.
Du kan prøve å bøye gapet opp som du sier, eller så kan du også slå med en hammer, rett på der hvor bolten satt.
Der hvor det er blankt å fint på første bildet.
Slå der, og slå HARDT! Da slipper den somregel.

Nilsebu
10/04/10, 19:55
Takker så mye for hjelpen !! Tilbake til verkstedet da ;)

Morgis
10/04/10, 19:55
Tror jeg satte noe under spindelen slik at den hvilte på hardt underlag, mens selve lenkearmen med bærekule hang fritt under.
Så var det å finne sleggen (tung) og treffe ordentlig på styrekulen ovenifra med tunge slag.
Løsnet med en gang

Christian
10/04/10, 19:58
Tror jeg satte noe under spindelen slik at den hvilte på hardt underlag, mens selve lenkearmen med bærekule hang fritt under.
Så var det å finne sleggen (tung) og treffe ordentlig på styrekulen ovenifra med tunge slag.
Løsnet med en gang

Det er ikke en like egnet metode, da man både kan skade gjengene på bærekulen, og selve bærekula.

Evnt kan man også varme spindelen, det hjelper endel!

ChrML
10/04/10, 20:15
Vet ikke om det er samme prosedyre på disse bilene, men på 940 så er det bare å bruke et spett, legge den an mot noe og bikke den ut. Er dumt å slå den ut har jeg inntrykk av. Ikke sikkert det er så heldig å varme eller mtp fettet i bærekula.

Christian
10/04/10, 20:20
Vet ikke om det er samme prosedyre på disse bilene, men på 940 så er det bare å bruke et spett, legge den an mot noe og bikke den ut. Er dumt å slå den ut har jeg inntrykk av. Ikke sikkert det er så heldig å varme eller mtp fettet i bærekula.

Man skal hverken varme eller slå direkte på kula.
Man skal varme spindelen, slik at den slipper.
Det samme gjelder et par velplasserte slag.

-Shark-
10/04/10, 20:31
Ja eller så meisel et par slag slik at den utvider seg litt. Beste og enkleste. Og så bare dra ut med et spett.

Tatt ut x anntall slike kuler og aldri noe problem, da er det fram med sveiseapparatet og varme litt.

Tore
10/04/10, 21:56
Det er ikke en like egnet metode, da man både kan skade gjengene på bærekulen, og selve bærekula.


Disse bærekulene har ingen gjenger :D

-Shark-
10/04/10, 23:15
Disse bærekulene har ingen gjenger :D

nei bærekula er bare tredd i hølet, som blir klemt mot kula. men kula har som regel et kile spor som bolten skal tres gjennom.

Nilsebu
11/04/10, 01:32
Fikk det til... når det gjelder bærekulen så var det å pøse på med rusløser så kom den så ingenting..

Kom en forferdelig lyd når jeg var ferdig og skulle teste bilen. Akkurat som noe metall gikk mot metall og lyden økte med farten. Etter å ha kjørt ca 200 meter så forsvant den og har ikke kommet tilbake. Noen som vet hva det kan være?

Det som også er litt irriterenes er at ytre drivleddet på andre siden også begynner å bli slitt :/ offameg.. et styr dette :P

Petter
11/04/10, 09:17
Hvorfor bare ikke løsne det to boltene mellom nav og fjærbein. Mye lettere

Nilsebu
11/04/10, 10:11
Hvorfor bare ikke løsne det to boltene mellom nav og fjærbein. Mye lettere

Kan ikke alltid ta den letteste løsningen :P

Tore
11/04/10, 22:29
Hvorfor bare ikke løsne det to boltene mellom nav og fjærbein. Mye lettere

Fordi det kan endre geometrien? Og hva er da vitsen med å gjøre jobben selv når man etterpå må koste på seg minst 1000 spenn for en hjulstillingskontroll?