PDA

Vis full versjon : Vibrasjoner i ratt og følelsen av kjøring på grusvei (risting), någen goe idèer? [LØST]



MacGyver
13/03/12, 16:15
hallais.

har hatt ett lite spetakkel eg har holdt på med. merka at bilen rista noe hinsides. fant ut at endeleddet for høyre fremme var lause/slark og styrekulen venstre foran. skifta både endeleddet og bærearmen. resultatet ble bra men han rister ennå... fekk den inn til avbalansering av dekkene, så ble det bittelitt bedre. det er helste oppimellom 90-105 han riste mest... ville ikke kjøra fortare for det er så intenst...


eg har ett lite kast i bakre felg på den eina siå men trodde ikkje det skulle slå ut på rattet i den grad, for det virke ut som bilen hoppe opp og ned
noe som minner om slik veibane -> ~~~~~~~~~~

ska prøva å skifta dekk bare for å se om d kan ver tingen men tvile på d..

någen så har en liten idè?

vegarols1
13/03/12, 17:03
sjekket slark i hjullager? kan ikke ha slått en aksling litt?

MacGyver
13/03/12, 19:43
mulig. det er jo verdt å sjekka... men burde det ikke komme en sånn rumle lyd av d? ka e den beste måten å sjekka d.. har prøvd meg litt frem tidligere å rikke på hjulene for å kontrollere slark men uten noen opplagte tegn.

MacGyver
13/03/12, 19:55
eg vettom någen så har problemer med risting som om ett av hjulene va kast i. de fekk dekket avbalansert men d gjekk ikkje vekk, itte ett par forsøk med avballansering viste det seg at någen hadde brukt dekkskum og d hadde løsna fra innsiden og låg som ein ball inni... men... eg har aldri brukt eller hatt behov for d... ennå :-P

har lide lyst å levera'n inn på verksted for någe eg evt kan fiksa sjøl. siste gang eg hadde an inne for rep kom beløpet på 15`000. har ikkje tenkt å gjør den tabben igjen...

vegarols1
14/03/12, 16:34
ja det var jo litt av en stv pris! :P men hadde jo vært greit å fått sett under bilen etter mulige slakk rundt om i hele understellet og muligens sjekket akslingene om det var noe skjevhet i de? skal komme litt lyd ja av hjullagrene, men er jo verdt å sjekke? du har ikke noen du kan låne en 2 søyla bukk hos? generelt en bukk uannsett? en kompis som jobber på et bilverksted eller noe i den duren? :)

MacGyver
14/03/12, 17:29
hmm tja.... fatteren har jo ein garasje men an e full av alt så ikkje ska ver inni. Hadde d ikkje vært for dette hekkans regnværet så kunne eg kravla under bilen med en fornøyelse :-P.

men...feilen virke litt.. ustabile men idag klarte eg å kjøra oppimot 115 før an sista kraftig...

litt synd at det tar tid å finna ud..
"går det fortere nå så går det bakover"

MacGyver
15/03/12, 20:01
Jippi.. får begynne med det positive. endelig en dag med noe som ligner på oppholdsvær, fikk tatt en liten befaring på bilen idag.

tror eg muligens har funnet feilen. jeg skal kontrollere dette litt nærmere før jeg jubler for fullt

Det er ut som at jeg har fåt nedslitte dekk ved en bråstopp eller lignende altså ett flatt område på dekket /dekkene. for jeg vet at jeg har hatt en noen kraftige ombremsninger under rygging.

stabilisator staken på høyre side har en deffekt mashett (gummitetning) sliter litt med å kjenna etter slark men koster jo ikkeno å bytte.

MacGyver
27/03/12, 09:15
nå har jeg funnet ut endel ting med min bil,

når jeg skiftet dekk på bilen inså jeg at jeg hadde 4 ovale felger med noe kast i, ikke mye men det kan måles.
(bra veistandard i norge vettu) men dette hadde jeg mistanke om fra starten.

utenom det hadde jeg deffekt endeledd VF 1186
og deffekt styrekule HF 1187

ser også nå at styrestaken på VF er også utslitt med tilstrekkelig slark (skifter denne snarest) 1188
pris på styrestag med mansjett fra Billia 1050,- artikkelnummer VO 9191410

utover dette håper jeg det skal gå veien.


ellers må jeg få meg nye felger for vinterdekkå :( jippi, jeg som sliter med å få regningene til å strekke til? :p