PDA

Vis full versjon : Motorbytte B5202 --> B5234T



Nicklas
10/04/10, 19:24
Har ein Volvo V70 '99 som har ein trist B5202 (126 HK) motor og ein B5234T liggandes, så hade tenkt å trykke i Turbomotorn i V70'n.

Kva er det som det trengs
- Bremser
- Hjuloppheng
- Dokumentation
for å få det godkjent i vognkortet ?

Morgis
10/04/10, 19:33
å få det godkjennt er ikke noe problem.
Bruke oppgraderingsbremser, dempere og stag fra turboen.

Værre er det med ledningsnettet når du skal bygge om.
10ventilerene er veldig sære med sitt siemens system

julen
11/04/10, 00:54
ikke nå problem å bygge om fra 10 til 20 vetiler turbo. bare å bruk ledningsnett fra tubomotorn det å tre opp ledningene til magnetventil rett opp i styrenheta. mn mulig det er litt mer styr med startspærra på 99 og opp enn på 98 og ned...

thamule
11/04/10, 10:39
Eg ser at dette er eit spørsmål som går igjen og igjen både for v70 og 850. Samtidig synst eg at dei aller fleste slike tråder blir ståande ubesvart og det ser ut til at trådstartar finner ut av ting på eiga hand.

Det hadde ikkje vore mulig å fått samla dette i ein tråd med modell, motor, kva som må byttast og kor du får tak i godkjenningspapir? :)

Eg lurer f.eks på 850 frå 2,5 10V til 2.3 t5, men har ikkje sett noko klart svar på det nokon plass :(

Slettmyr
11/04/10, 12:19
Eg ser at dette er eit spørsmål som går igjen og igjen både for v70 og 850. Samtidig synst eg at dei aller felste slike tråder blir ståande ubesvart og det ser ut til at trådstartar finner ut av ting på eiga hand og tråden egentlig blir ståande ubesvart.

Det hadde ikkje vore mulig å fått samla dette i ein tråd. med modell motor, kva som må byttast og kor du får tak i godkjenningspapir? :)

Eg lurer f.eks på 850 frå 2,5 10V til 2.3 t5, men har ikkje sett noko klart svar på det nokon plass :(

Enig der! :)

ludvigsen
13/04/10, 15:21
Eg ser at dette er eit spørsmål som går igjen og igjen både for v70 og 850. Samtidig synst eg at dei aller fleste slike tråder blir ståande ubesvart og det ser ut til at trådstartar finner ut av ting på eiga hand.

Det hadde ikkje vore mulig å fått samla dette i ein tråd med modell, motor, kva som må byttast og kor du får tak i godkjenningspapir? :)

Eg lurer f.eks på 850 frå 2,5 10V til 2.3 t5, men har ikkje sett noko klart svar på det nokon plass :(

Jeg kjemper med det samme, kan jo også om noen evt. har fått tak i papirer fra volvo angående hva som må byttes over for å få godkjent ombygging på 850/855..

Nero
13/04/10, 18:16
Jeg synes også det burde opprettes en tråd på how-to anngående godkjenning av turbomotor i 800 serien. Hadde også vært fint om noen kunne lage en tråd om hvordan modde/koble opp nytt ledningsnett til f.eks B5234T ifra B5252S eller den andre lille NA motoren som bruker Siemens/Fenix. Det har jo blitt gjort veldig mange ganger rund omkring, så burde nesten kunne opprettes en tråd:o

Nicklas
14/04/10, 20:27
Det lettaste vil vel väre å flytte over bensinpumpa og hjerne og heile den pakka ifrån bilen med B5234T motor.

skjævesland
26/05/13, 23:41
noen som hvet hvilke papirer som trenks????:rolleyes:

mrstfu
30/05/13, 07:33
Kan etterhvert prøve å lage en P80spesifikk turbotråd, alá kjøpsguiden øverst her, om det er interessant?

Sollien
30/05/13, 15:15
Kan etterhvert prøve å lage en P80spesifikk turbotråd, alá kjøpsguiden øverst her, om det er interessant?

Tror det vil være lik så greit så slipper vi side opp å ned med nye tråder ang samme spm ;) men klarer du å lage en slik uten å grise den til da? ^^,

Sent from my HTC Desire

Sollien
30/05/13, 15:19
noen som hvet hvilke papirer som trenks????:rolleyes:

Volvo gir ikke papir til sånt arbeid, denslags må du dokumentere selv hos bt, dette går på bremser oppheng etc. Svaret jeg fikk med Volvo var at de var typegodkjent??? Antar det menes at bilen er lik men utrustningen varierer... bt er stort sett lette å ha med å gjør så sant du skriver en søknad i forkant av bygget :)

Sent from my HTC Desire

mrstfu
30/05/13, 17:06
Tror det vil være lik så greit så slipper vi side opp å ned med nye tråder ang samme spm ;) men klarer du å lage en slik uten å grise den til da? ^^,

Sent from my HTC Desire

Faen er det du antyder?:D

Tar kontakt med en admin og ser om jeg kan få ordnet en stickytråd i løpet av uka.

Sollien
30/05/13, 17:56
Faen er det du antyder?:D

Tar kontakt med en admin og ser om jeg kan få ordnet en stickytråd i løpet av uka.

Sticky... der har du det klissete opplegget ditt :P blir mye kliss i kofferten hos deg:P

Sent from my HTC Desire

mrstfu
30/05/13, 18:11
Sticky... der har du det klissete opplegget ditt :P blir mye kliss i kofferten hos deg:P

Sent from my HTC Desire

Gris. :-)

Bare så vi forstår hverandre, jeg foreslår en Viktig-tråd, som sitter øverst i seksjonen sammen med Kjøpstråden.

Sollien
30/05/13, 18:19
Men faan man... så si jo det :P vi som har lest en del av innlegga dine forstår jo ikke helt uten videre at du er seriøs :D

Sent from my HTC Desire

mrstfu
30/05/13, 20:32
Men faan man... så si jo det :P vi som har lest en del av innlegga dine forstår jo ikke helt uten videre at du er seriøs :D

Sent from my HTC Desire

Nå må du følge med, for hælvette. Seriøse innlegg kan alltid skilles fra minde seriøse innlegg ved at sistnevnte undertegnes med smiley. Eksempel:

"Faen for en trangsynt potethjerne du er, Sollien.

:D"

Capiche?

:D

Sollien
30/05/13, 20:56
Ehh... Nei, hva er morsomt med å trekke andre ned på ditt nivå? :'(

Sent from my HTC Desire

mrstfu
30/05/13, 20:57
Ehh... Nei, hva er morsomt med å trekke andre ned på ditt nivå? :'(

Sent from my HTC Desire

Nå har du misforstått, kjære. Jeg trekker alle andre OPP nærmere mitt nivå.

:D

850GLTsilver
30/05/13, 21:26
Eg ser at dette er eit spørsmål som går igjen og igjen både for v70 og 850. Samtidig synst eg at dei aller fleste slike tråder blir ståande ubesvart og det ser ut til at trådstartar finner ut av ting på eiga hand.

Det hadde ikkje vore mulig å fått samla dette i ein tråd med modell, motor, kva som må byttast og kor du får tak i godkjenningspapir? :)

Eg lurer f.eks på 850 frå 2,5 10V til 2.3 t5, men har ikkje sett noko klart svar på det nokon plass :(

Stadig tilbakevendende ja.
Som Sollien sier: Volvo sender ikke ut papirer på dette.
Skal man starte denne prosessen, så må man starte med å sende en kortfattet søknad til BT. Svaret derfra vil avgjøre om du i det hele tatt trenger å tenke på fortsettelsen.
Får man GO derfra, så kan man gjøre som det er nevnt lengre nede i tråden her: Flytte over alt som hører til i motorrom og forstilling.
Altså flytte over hjelperamme og forstilling komplett sammen med motor og girkasse og det hele. (Utrolig myr enklere enn å flytte bit for bit, samt at det er noen småforskjeller i T5-forstillinga i forhold til B5202-forstillinga. )
Må sjekke om det er mye som er forskjellig i bremsesystemet generelt, men selv ville jeg oppgradert til de større bremsene som kom med V70R.
Bensinpumpe er lik, men jeg ville satt inn en ny uansett. Tryggere slik.
Men "godkjenningspapir" får du ikke fra andre enn BT om de blir å godkjenne ombyggingen din.
Legg gjerne med alt du vet om donorbilen, chassisnummer og slikt, samt at du opplyser at du kommer til å oppgradere bremsene til V70R-bremser (Større bremseskiver og alt som hører til) OG at du tar med hele forstillinga fra Donorbilen. KAN gå bra.
Lykke til

mrstfu
30/05/13, 21:39
det er noen småforskjeller i T5-forstillinga i forhold til B5202-forstillinga. )


Hørt om dette før, men aldri fått noen konkrete svar. Nøyaktig hva er forskjellig de to imellom?

850GLTsilver
30/05/13, 21:41
Hørt om dette før, men aldri fått noen konkrete svar. Nøyaktig hva er forskjellig de to imellom?

Kjefta pårrei.

Nå skal ikke du ødelegge alt her da med disse vemmelige spørsmålene dine.
For skal jeg klare å besvare de, så må jeg krysse fingra på at VADIS lar seg installere på Vista Buisniss.

Og sånt TAR TID

:D

mrstfu
30/05/13, 22:20
Kjefta pårrei.

Nå skal ikke du ødelegge alt her da med disse vemmelige spørsmålene dine.
For skal jeg klare å besvare de, så må jeg krysse fingra på at VADIS lar seg installere på Vista Buisniss.

Og sånt TAR TID

:D

Vista? Erru full? Kast Windows Fista og invester i W7 NUH.

Sollien
30/05/13, 22:27
Hørt om dette før, men aldri fått noen konkrete svar. Nøyaktig hva er forskjellig de to imellom?

Bærebroene ;) og dens innfesting på subframen :)
Dette gjelder generelt alle turbobiler å diesel om jeg husker rett;)
Sent from my HTC Desire

Sollien
30/05/13, 22:29
Nå har du misforstått, kjære. Jeg trekker alle andre OPP nærmere mitt nivå.

:D

Sier du at jeg er mindreverdig? Kom å si det til dritten under hageskoa mine om du tør :P

Sent from my HTC Desire

mrstfu
30/05/13, 22:39
Bærebroene ;) og dens innfesting på subframen :)
Dette gjelder generelt alle turbobiler å diesel om jeg husker rett;)
Sent from my HTC Desire

Okay da. Sjekka SCS, trudde ikke det var forskjell i det hele tatt. I stand corrected


Sier du at jeg er mindreverdig? Kom å si det til dritten under hageskoa mine om du tør :P

Sent from my HTC Desire

Mindreverdig, nei? Du leksa jo opp meg ang bærebruene. Og husk... det er ikke du som er dum. Det er bare jeg som er så jævla smart.

:D

Sollien
30/05/13, 22:42
Ifølge min definisjon, er jeg smartere en deg :P lengre pikk har jeg og. :D

Sent from my HTC Desire

mrstfu
30/05/13, 22:54
Ifølge min definisjon, er jeg smartere en deg :P lengre pikk har jeg og. :D

Sent from my HTC Desire

Iflg din definisjon?

Vel, min definisjon er mer intelligent enn din definisjon. Og pikken tviler jeg sterkt på.

Nok OT. Venter på svar fra Morgis ang kreasjon av stickytråd. Om en annen admin vil kaste seg på lasset og få heder og ære i en Motorbyttetråd...

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/2489.jpg

850GLTsilver
03/06/13, 18:05
Vista? Erru full? Kast Windows Fista og invester i W7 NUH.

Full eller ikke.
Kjøper ikke W-produkter i utrengsmål.
Får heller se om jeg får skremt liv i en "frilisens" XPP istedet.

Sollien
04/06/13, 14:03
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/2489.jpg[/QUOTE]

er det deg som har bart?? :P

mrstfu
04/06/13, 14:34
Har bart ja, og selv om jeg kan skryte på meg noen kilo, er jeg LAAAAANGT unna pondusen på den der.

Sollien
04/06/13, 14:36
Har bart ja, og selv om jeg kan skryte på meg noen kilo, er jeg LAAAAANGT unna pondusen på den der.

Sommeren er fremdeles ung, å det er du og ;)


Sent from my HTC Desire

mrstfu
04/06/13, 14:58
Sommeren er fremdeles ung, å det er du og ;)


Sent from my HTC Desire

Jeg trener og eter vitaminbjørner, så jeg vil ha meg frabedt den slags uttalelser om min fysikk.

Sollien
04/06/13, 19:09
fargerike bjørner??? :P

mrstfu
04/06/13, 19:23
Yeah.

Sollien
04/06/13, 19:58
like fargerike som shirt'en din på bildet? :P

mrstfu
04/06/13, 21:16
Nok OT nå.

Snurrbo744
10/06/13, 23:43
Så da er det konkludert med at det kun er bærebroene som er forskjellen på turbo/NA motor? Har en 95 855 med 2.5 10v jeg skal slenge nedi en B5234T5 motor/gir med T5R motorstyring. Hvis det er noen som sitter med likheten/forskjeller på forskjellige delenr i forstilling etc som kanskje trengs dokumenteres i kontakt med BT hadde det vært fint både for meg og (muligens?) mange andre som tenker på ombygging og godkjenning. (får ikke vadis til å fungere selv, men det er kanskje pga windows 8 makkel? :'( )

Edit: Var visst vida jeg hadde :P