PDA

Vis full versjon : Alternativer til originalt last- og lasteromsutstyr?



lyskespark
13/03/12, 11:53
Jeg har bestilt en bil uten å plukke med særlig last- og lasteromsutstyr. Grunnen var at prisene var såpass at jeg var usikker på om jeg ble bondefanget eller ikke.

Nå har jeg prøvd å finne fram til litt rimeliger alterantiver, men det ser ikke lovende ut foreløpig. Noen som har tips hvor jeg kan finne følgende til gode priser:

* Flate, areodynamiske lastholdere til rails
* Alu sykkelstativ til de samme lastholderene.
* Beskyttelsesmatte/skål til bagasjerom (V70).
* Plastmatter til fotbrønner foran og bak.
* Delbart hengerfeste (Mulig dette ikke er mulig uten Volvo? Det så rimelig komplisert ut å montere)

Per Turbo
13/03/12, 13:41
Kan vel si det sånn at det lønner seg å bake dette inn i kjøpet, da det blir dyrere å montere i ettertid. Da snakker jeg spesielt ang. hengerfestet. Her må det egen styreenhet, ledningsnett og software til fra Volvo.

Vingeprofil lasteholdere er de som ihvertfall er penest, og de kan kombineres med det meste av Thule sitt utvalg.

Bagasjeromsmatter/skålform kan det være andre leverer, men vil påstå at Volvo sin egen som er 100% tilpasset bilen ser best ut og fungerer utmerket.



Ja vet det koster litt, men det er originalt og det tar seg best ut og er tilpasset akkurat den bilen du har. Det er nå min mening :)
Og det er ikke for sent å bestille dette da det blir montert hos forhandler når bilen kommer dit :)

PS! Gratulerer med ny bil!

lyskespark
13/03/12, 15:14
Kan vel si det sånn at det lønner seg å bake dette inn i kjøpet, da det blir dyrere å montere i ettertid. Da snakker jeg spesielt ang. hengerfestet. Her må det egen styreenhet, ledningsnett og software til fra Volvo.

Er det noe dyrere i ettertid a? De skur jo på hengerfeste hos bilbutikken uansett. Det er jo ikke rart det er dyrt når man må ha i fra hverandre halve bilen :-). Finner jeg ikke noe rimeligere, kjøper jeg heller et brukt hengerfeste med bil montert foran. Så slipper jeg å kjøre skrot med go-bilen.



Vingeprofil lasteholdere er de som ihvertfall er penest, og de kan kombineres med det meste av Thule sitt utvalg.


Det blir enten de vingeprofilene jeg har, men de er litt stygge og preget av å ha vært på bilen sammenhengende i 7 år. Og så har jeg borret hull i de for å få festet sykkelholdere. Litt skrotete å ha på en ny bil :-)



Bagasjeromsmatter/skålform kan det være andre leverer, men vil påstå at Volvo sin egen som er 100% tilpasset bilen ser best ut og fungerer utmerket.
Ja vet det koster litt, men det er originalt og det tar seg best ut og er tilpasset akkurat den bilen du har. Det er nå min mening :)

Hehe, den jeg har hatt er jo stygg, og lar seg ikke lett vaske. Og når jeg ser på bilder av gamle V70'er på finn, så er så godt som alle mattene deformerte og schtøgge i området ved låsen.
Så enten er volvo sine for dyre til å drive å byttes ut hele tiden, eller så er de for dårlige til å forsvare prisen



PS! Gratulerer med ny bil!

Jo takk. Valgt motoriseringen gjør at det ikke akkurat kribler, men jeg sparer jo så så mye i drivstoff at jeg kan kjøpe meg en R som morobil ved siden av ;-)

SagaPer
13/03/12, 21:54
Jeg vil tro at du betaler mye mindre for delbart hengerfest ved bestilling av ny bil. Dette blir montert på fabrikken og ser best ut på en slik bil (se bilde). Har også originale vingeprofiler på rails (ser meget bra ut og skaper ikke vindsus ved høye hastigheter), originale gummimatter i golvet for vintersesongen og original plastmatte i bagasjerom (perfekt passform i forhold til golvflate og lastefester i golv). Kan også anbefale sidenett i bagasjerom for oppbevaring av diverse småtteri (bæreposer etc).

1075

lyskespark
14/03/12, 09:45
Jeg vil tro at du betaler mye mindre for delbart hengerfest ved bestilling av ny bil.

Jeg bestlite hengerfeste nå, og bilen er allerede bygd. Jeg fikk nå litt lavere pris nå, enn når jeg bestilte bilen, og mindre enn på "Bygg din Volvo". Og en kompis som kjøpte en XC70 med hengerfeste for en måneds tid siden, fikk leveringdagen utsatt fordi verkstedet ikke hadde fått hengerfestet som de skulle montere.

Litt merkelig dette her, for monteringsanvisningen for delbart feste er brutal, så det ser ut som noe som burde vært montert under bygging, men forhandler sier at det er de som monterere det under klargjøring.




Har også originale vingeprofiler på rails (ser meget bra ut og skaper ikke vindsus ved høye hastigheter), originale gummimatter i golvet for vintersesongen og original plastmatte i bagasjerom (perfekt passform i forhold til golvflate og lastefester i golv). Kan også anbefale sidenett i bagasjerom for oppbevaring av diverse småtteri (bæreposer etc).


Jeg er jo stort sett fornøyd med det originaltilbehøret jeg har kjøpt av Volvo, men jeg synes prisene er friske og trodde derfor kanskje det fantes andre produsenter som så et marked. Det er jo tross alt enkle saker det er snakk om.

Per Turbo
14/03/12, 10:20
Fabrikken monterer ikke tilbehør, tilhengerfeste monteres hos leverende forhandler, og ja på disse bilene er det av med bakfanger, tilskjæring, ut med paneler bak for montering av styreenhet og litt ledninger. Så det er litt jobb :)

THolandsli
14/03/12, 10:40
Fortjenesten på montering av tilhengerfeste er vel nesten like stort som på hele bilsalget. :P Ca. 4000kr i deler (m/rabatt) og forhandleren tar vanligvis ca 12000kr for ferdig montert.

lyskespark
14/03/12, 15:04
Fortjenesten på montering av tilhengerfeste er vel nesten like stort som på hele bilsalget. :P Ca. 4000kr i deler (m/rabatt) og forhandleren tar vanligvis ca 12000kr for ferdig montert.

Hehe, det er frisk pris på det. Men så innebærer monteringen å demontere bilen fra b-stolpene og bakover også da.

Du monterte selv, ikke sant? Husker du ca. hvor lang tid du brukte?

THolandsli
14/03/12, 18:04
Verksted bruker nok ca 1-1,5t. Jeg brukte vel ca 2,5 med kosetempo. Er ikke så mye jobb. Var innom verksted etterpå å lot de koble til modulen og laste inn SW. Sistnevnte forhandlet jeg fram som en del av bilkjøpet.

ovlov86
14/03/12, 18:08
Beskyttelsesmatte i plast som er formstøpt kjøpte jeg på nærmeste cdcardic butikk, betalte 600. Eneste jeg ikke liker er at den er ganske glatt, så ting sklir lett fram og tilbake...

SagaPer
14/03/12, 18:50
Sjekket prisen jeg betalte for min originale bagasjeromsmatte tidlig i 2011: kr 934 inkl mva. Passform 100%, knekk på midten slik at man kan vippe opp plate i golv med stropp for feste av handlenett, ru overflate slik at gods ikke sklir rundt omkring, forsenkede riller som fanger opp vann. Altså: kr 334 mer for en skikkelig original matte med de riktige egenskapene. Verdt pengene!

ovlov86
14/03/12, 18:59
Sjekket prisen jeg betalte for min originale bagasjeromsmatte tidlig i 2011: kr 934 inkl mva. Passform 100%, knekk på midten slik at man kan vippe opp plate i golv med stropp for feste av handlenett, ru overflate slik at gods ikke sklir rundt omkring, forsenkede riller som fanger opp vann. Altså: kr 334 mer for en skikkelig original matte med de riktige egenskapene. Verdt pengene!

Ikke galt det. Har den forhøyede kanter?

THolandsli
14/03/12, 20:20
Er ikke sånne forhøyede kanter på mattene til V70II sånn som det var i tidligere V70. Plastikken i de originale mattene er også av topp kvalitet, det fikk jeg erfare da jeg velta en dunk tynner i bagasjerommet på en V70 (riktignok av den eldre typen). Normale plastikkmaterialer ville blitt missfarget og oppløst av det, men denne matta ble bare ren.

Rambol72
15/03/12, 00:14
Jeg kikker også etter litt rimelig ekstrautstyr til bilen jeg har bestillt. Er det noen som har erfaring med å handle fra www.bildeve.se ? De har ihvertfall en del rimelig utstyr til xc70 har jeg sett, feks matte med høye kanter til bagasjerommet som koster kr 2.400 hos Volvo koster Sek 1.290,- hos bildeve.se. De sender ikke varer til Norge men jeg kan kanskje få det sendt til bekjente i Sverige.
Lurer også litt på denne siden hvor det er veldig billige ting feks nevnte matte til bagasjerommet http://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/2011/XC70-32l-6-cylinder/XC70-Cargo-box/1110871/30776706.html
Må her regne mva og gebyr men allikevel nokså billig. Her hadde de også beskyttelsesmatte som koster kr 500 hos Volvo til kun 18 usd, virker merkelig billig... Noen som har erfaring med disse butikkene?

lyskespark
15/03/12, 08:41
Jeg kikker også etter litt rimelig ekstrautstyr til bilen jeg har bestillt. Er det noen som har erfaring med å handle fra www.bildeve.se ?

Der snakker vi! Originalt utstyr uten den "original" prisingen.

Her snakker vi jo kupp: Belyste innstegslister koster jo 9000,- eller noe sånn når du bestiller. 2400 SEK i denne butikken (par)

Mattene kostet også endel mindre. Her blir det å bestille post restante til Strømstad.

THolandsli
15/03/12, 08:46
Det var ikke en dum side. Ellers når dere kjøper bil så kan det vel være mulig å få sterkt rabatterte priser på ting jeg kjøpte i tillegg. Jeg fikk 25%, men dette varierer nok veldig fra forhandler til forhandler.

lyskespark
15/03/12, 08:52
Hadde jeg vært litt mer fingernem, skulle jeg bestilt ryggekamera også. Ca 5000 NOK + software (135,- SEK).

Ryggekamera + innstegslister = ca. 21.000,- i forhandlerens prislister. Ca 7000.- i hos bildeve

Er det grei skuring å spørre om monteringsassistanse i dette underforumet?

Rambol72
15/03/12, 11:16
Der snakker vi! Originalt utstyr uten den "original" prisingen.

Her snakker vi jo kupp: Belyste innstegslister koster jo 9000,- eller noe sånn når du bestiller. 2400 SEK i denne butikken (par)

Mattene kostet også endel mindre. Her blir det å bestille post restante til Strømstad.



Ja det virker som en butikk med veldig gode priser. Jeg har aldri bestillt noe poste restante tidligere, hvordan gjør man det? Er det bare å bestille som vanlig men sette mottaker til Strømstad postkontor?

Jeg sendte mail til butikken for noen dager siden og hørte om de sendte produkter til Norge noe de dessverre ikke gjorde. De holdt imidlertid på med å gå gjennom avtalen de har med posten og håpet at de om ikke så altfor lenge kunne tilby frakt til Norge...DET hadde vært hyggelig. Synd de ikke har butikk nærmere grensen.

lyskespark
15/03/12, 11:25
Ja det virker som en butikk med veldig gode priser. Jeg har aldri bestillt noe poste restante tidligere, hvordan gjør man det? Er det bare å bestille som vanlig men sette mottaker til Strømstad postkontor?

Nå er det sikker ti år siden jeg gjorde det sist, men da visste avsender hva de skulle skrive på pakka. Jeg husker det var litt slitsomt å ikke vite om pakken var kommet fram til postkontoret eller ikke. Man vil jo ikke møte opp til en pakke som ikke har kommet og heller ikke vente så lenge at pakken blir returnert.

Jeg tror jeg bestiller til familie i Sverige. Godt påskudd for å ta seg en tur på besøk også :-)

Æsj, jeg finner ikke monteringsanvisning for ryggekamera og Sensus. Bare den gamle sprettoppskjemen.

Holern
22/03/12, 11:49
Jeg har original bagasjeromsmatte i min V70, med den "knekken" i midten, men hos meg løfter man hele gulvet når jeg skal ned i oppbevaringsrommene under gulvet. Så jeg må stappe leppene på matta ned i sporet hver gang jeg har hatt oppe gulvet.

Rambol72
17/04/12, 19:04
Da har jeg bestillt meg lastlåda til min nye XC70. Tok en tlf til Turessons bil o rep i Sverige og de sendte meg tilbud på ting jeg plukket rett ut av Volvo sin tilbehørskatalog. Fikk da lastlådan med høye kanter til SEK 1.060.- Denne matten koster kr 2.400 hos min lokale biliaforhandler...synes det er en drøy forskjell.

Fredag hentet jeg formstøpt lastlåda med høye kanter samt gummimatte til tunellen i baksetet. Veldig fornøyd med lastlådan, den er satt inn med et gummimateriale slik at ting ikke sklir rundt når man kjører.
Tunellmatten er veldig grei å ha når man har småtasser som tråkker rundt bak for å beskytte teppet (synes jeg da....). Denne festes på festene til gummimattene bak slik at småtassene ikke sparker den bort.
Veldig hyggelige folk hos Turessons, fikk med en bøtte med en god del rengjøringsprodukter på kjøpet.