PDA

Vis full versjon : Justere håndbrekk



mr.lee
12/03/12, 00:32
Har byttet samtlige bremsedeler bak inkl. wire på min '72 modell og lurer på hvordan en kan få helt perfekt håndbrekk nå.
Slik jeg ser det er det 3 punkter som skal klaffe sammen for at brekket kan justeres til å ta likt på begge hjulene og i tillegg ha friksjon på hele skoen ved bruk:

- Brekket i riktig posisjon (ett eller to hakk opp (?) så wiren får litt slakk når den ikke er i bruk)
- Wire strammet korrekt ved Y-forgreninga
- Justeringsskrue ved bremsebåndene i riktig posisjon

Kan noen gi råd om fremsgangsmåte her?


http://i1229.photobucket.com/albums/ee478/kattekvinnen/22.jpg

Tinnion
12/03/12, 11:49
hmm, den du har streka rundt nederst på bilde hadde ikke jeg på min 80 modell, er dette noe som kom senere? det står bare en rett ikke justerbar stålstang mellom mine to klosser.

LKJ
12/03/12, 18:34
Det lønner seg å starte med å slakke wirene og begynne med å stramme justeringsgaffelen som sitter i bunnen av bånda.
Når den er justert slik at det så vidt er klaring til trommelen strammer du på på wiren¨på det midterste bildet.
Da vil mest mulig av bremsebåndet være i kontakt med trommelen.
Har sett at det biler både med og uten den justeringgaffelen i bunn.
Håndbrekket blir hvertfall mest optimalt med denne,spesielt når delene begynner å blir slitt.
Strammer du kun med wirene etterhvert vil bare halvparten av bremsebånda være i kontakt med trommelen og gi dårligere virkning.

mr.lee
12/03/12, 20:04
Det lønner seg å starte med å slakke wirene og begynne med å stramme justeringsgaffelen som sitter i bunnen av bånda.
Når den er justert slik at det så vidt er klaring til trommelen strammer du på på wiren¨på det midterste bildet.
Da vil mest mulig av bremsebåndet være i kontakt med trommelen.
Har sett at det biler både med og uten den justeringgaffelen i bunn.
Håndbrekket blir hvertfall mest optimalt med denne,spesielt når delene begynner å blir slitt.
Strammer du kun med wirene etterhvert vil bare halvparten av bremsebånda være i kontakt med trommelen og gi dårligere virkning.

Det høres ut som en fornuftig metode. Prøver det.

Tnx !!!

ahjert
12/03/12, 20:04
Min 93mod 240 er kun gaffler, er det ekstra utstyr som var mulig å kjøpe til senere disse justering stagene?

mr.lee
13/03/12, 09:22
Min 93mod 240 er kun gaffler, er det ekstra utstyr som var mulig å kjøpe til senere disse justering stagene?

Detta er en 1972 modell, så disse justeringsskruene tilhører mulig fortiden hos Volvo. Ser på youtube-videoer at de fortsatt er i bruk på tyngre kjøretøy bl.a

Ola Moen
13/03/12, 09:26
Sitter sånne på 75' 242'n min. De gikk ut i 76'-77'

Får kjøpt de nye. Mye bedre en den møkkapatenten med stag i én lengde

Volvo delenummer:
- Justeringsanordning 2 X 677525-8
- Hylsa 2X 677528-2