Vis full versjon : Dalsinje`s Volvo 740 16v turbo prosjekt
Bilen er en 1987 volvo 740 gl gokjendt ombygd til turbo.
har vert bruksbil siden 2009. motor ras sommer 2011 so da ble de toltal resturering
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/2011-07-04144506.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/2011-07-04144532.jpg
motor:
b234 blokk
wisco stempel
hpo råder
balangsert veivparti
cometic 3 lags stålpaking
topp.
16v topp lett portet
org innsug med 850ccm dyser og nuke guelrail
kvass kammer
planet
slipt ventiler/ventilseter
gir/ driverk
zf 530 diesel kasse
1031 bakaksling med drevsperre og ny overhalt
understell.
coilovere forran. pedersen racing kitt
myranes coilovere bak
superflex foringer forran og bak.
org 740 tic krengingsstag
div annet.
Autronic sm2 datasprut
3" jt anlegg men 1 potte
fuel cell 044 bensinpumpe
*nytt 2013
nuke bensin filter
olje filter flytter
ny lakk i motor rom
ting som skal gjerast 2013/2014
330mm bremser
kansje bur
ny benking
håper på positive svar og tips:)
Marius Skau
12/03/12, 00:08
Fin bil :D Denne ska følges!
Husk og ta mye bilder. Blir aldri nokk ^^
har masse bilder. men er treig med å legge inn. skal se om eg ikkje får lagt inn noken i løpet av veka
skal følje med her.. ser bra ut..berre hugs masse biler
kan opplyse om litt meir oppdateringer.
motoren er ferdi maskinert hos cylmo så den kommer til helgen:)
dei har:
boret og honet blokk
montert wisco stempel
hpo råder
nye veivlager med arp bolter
planet blokk
balangsert veivpartiet med svinghjul, trykkplate og reimhjul
planet toppen
slipt og rettet ventilseter/ ventiler.
har bestilt inn en del små deler fra kl- racing
og har bestilt fuel cell 60l og stålbundeslanger og koblinger fra summit racing.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/2011-07-04111754.jpg
garasjen eg holder til i.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/740%2016v%20turbo/20111212_201848.jpg
coilovere som eg kjøpte fra en kar ferdig tilpasset.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/740%2016v%20turbo/20111112_174853.jpg
demontering av bakaksling.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/740%2016v%20turbo/20111112_103844.jpg
god saker eg henta i sverige i haust.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/Motorprosjekt/STA40362.jpg
datasprutet.
dette koblet eg i bilen sommer 2011. men motoren varte ikkje lenge.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/740%2016v%20turbo/2011-10-29093619.jpg
bilde av bilen i haust før eg startet på bilen.
blir litt rot i starten av tråden siden eg ligger mykje lenger på bilen en tråden....
har rustsveisa nesten alt av dørken. lite kjekt med sjult rust innvendig og 7mm med steinhard tektyl utvendig.
brukte 1,5 måne berre på det so ting har godt seinere en eg hadde håpt.
div bilder. siste bilder er tatt i dag.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/th_2011-07-04111326.jpg
garasjen, bruksbilen til venstre.. volvo 960 1991 mod. til høgre 740en
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/th_20111119_185747.jpg
drevsperre
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/th_20111123_210127.jpg
ferdig montert sperre i klokka
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/th_20111204_140953.jpg
ferdig montert superflex foringer.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/th_20111206_205529.jpg
bakakslingen ferdig lakka med sperre og nye lager + at eg har utvidet baklokket for meir olje kapasitet så eg får beire kjøling
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/th_20120304_135551.jpg
bruksbilen slik den er nå
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/th_20120310_235017.jpg
garasjen her en kveld. egentli flautt dette bilde med så mykje rot:P
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/th_20120312_183352.jpg
har trekt el nettet mellom frammsjerm og inner sjerm.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/th_20120312_183505.jpg
ferdig sveist dørken med ny lyd demping. først smelte asfalt plater og så 1cm tjuk lyd dempings plater
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/th_20120312_183515.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120312_183341.jpg
sveist inn lufting til turbo/luftfilter
Jan-Einar Jenssen
13/03/12, 03:23
ser bra ut dette :)
R-israelsen
13/03/12, 10:54
Liker det jeg ser : ) Genial den løsningen til lufting i skjermen, prøve sånn på en skjerm jeg også :)
AleksanderK
13/03/12, 12:42
Flott bil!
Så veldig bra ut når du begynte på den, og den blir nok bedre enn det når du er ferdig :D
Flott bil!
Så veldig bra ut når du begynte på den, og den blir nok bedre enn det når d
u er ferdig :D
takk for posetiv kommentar:-)
er desverre ikkje so fin i virkligheita men fargen sjuler mykje. men la ikkje arbeid eller penger i lakering
Liker det jeg ser : ) Genial den løsningen til lufting i skjermen, prøve sånn på en skjerm jeg også :)
greit med lufting. men er nok ikkje min ide. såg e her på forume hadde gjort slik på en svart 740. så hadde eg ein skjerm frå transporter med lufting orginalt. so berre kappa ut og sveiste inn.
760diselpower
13/03/12, 14:03
dette så ikke så domt ut :)
AleksanderK
13/03/12, 15:59
Sikkert frigstad sin:-)
Godt å sjå at det ikkje berre er sko som blir produsert i Dalsfjorden, men feite Volvoar også :)
Godt å sjå at det ikkje berre er sko som blir produsert i Dalsfjorden, men feite Volvoar også :)
hehe sko er nok lenge sida de vart produsert her. men kan no kansje begynne å produsere gummi soler no snart:-)
noken som har tips om kva ein kan behandle glasfiber addon med før lakk slik at den ikkje dett av på paga steinsprut? lurte litt på tektyl?
hehe sko er nok lenge sida de vart produsert her. men kan no kansje begynne å produsere gummi soler no snart:-)
Krise dette, no er sålane på dalsfjordingane mine heilt oppbrukt, er det eit håp om å såle dei oppatt altså? :)
Krise dette, no er sålane på dalsfjordingane mine heilt oppbrukt, er det eit håp om å såle dei oppatt altså? :)
hehe. vert nok litt gummi snart som kan brukar oppat til sko solar nor dei forlet dekke. berre å trykke de i ei form meda gummien e varm:P
fikk litt små deler i posten på fredag:)
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120318_225629.jpg
modell tilpasset a-stolpe instrument holder og instrument holder for cd spiller plass.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120318_225858.jpg?t=1332109339
litt div frå kl-racing
har nå fått igjen motor og topp frå cylmo:)
dei har bora blokka og montert wisco stempler, h-profil råder, nye rådelager og veivlager, plana blokk, syrebada, montert apr bolter i vei og råder
og balangsert veivpartiet
So har dei plana toppen, retta ventilseter og slipt ventiler:)
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120321_222808.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120321_123416.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120321_222928.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120321_223002.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120321_223021.jpg
topp pakning og arp topp bolter
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120321_223129.jpg
plana enkelmasse svinghjul og sachs trykkplate
AleksanderK
23/03/12, 08:46
Dette var rent og pent :D
pen bil og ett fint motorprosjekt:)
takk for tilbakemelding.
er litt kjekkare å jobbe når alt er reint
pen bil og ett fint motorprosjekt:)
takk for det. håper det blir bra til slutt.
takk for det. håper det blir bra til slutt.
det gjør det nok:)
oppdatering
har lakka første strøke med lakk på motor og gjort rein toppen å begynt montering av vetilen å slikt.. bilder kommer i morgen:)
litt oppdateringer.
har fått montert i veltiltettinger, ventiler og fjærer og skrudd toppen på blokka.
har sveist inn olje retur på bunnpanna og lakert den.
har fått fuelcellen + an8 stålbunden slange til tur/retur og masse koblinger
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120331_103655.jpg
montert arb bolter
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120331_103847.jpg
fått på topp pakningen
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120401_144048.jpg
då va toppen montert
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120401_144356.jpg
bunnpanna med olje retur utak
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120401_144326.jpg
fuel cellen + div
har fått gjort ein del siste dagane:)
har fått ferdig motore i første omgang. med topp og kammer motert.
skal ikkje gjere meir med motoren før eg fått turboen så eg får begynne å sveise grenrør.
har klipt ferdi elnettet på bilen og nesten ferdig med og trekke alle kabler
har koblet oppatt datasprutet og nesten ferdi me og legge opp kabler til div sensorer og slikt i motor romet.
har kobelt opp alle instrumenta i bilen.
der har eg.... a-stolpe holder med: breibandslamda med innebygd eksos temp, turbo trykk måler og olje trykk.
så har eg ein holder i som erstatter cdspiler. med tankmåler, bensin trykk og girkasse temp.
og så har eg 3 målere oppå dashboret med, vanntemp, oljetemp og turteller.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120402_123103.jpg
der er rammen som fuel cellen skal stå på.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120404_225846.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120404_225831.jpg
ferdig montert fuel cell
blir mest trulig ein slik turbo : http://qwt.no/pt_5558_cea_590hk/P_111966
med t3 flens, 2,5" luft ut 4" inn. 3" V-band eksos ut. men usikker på om eg skal gå for ar63 eller 82 samt med eller uten antisurge.. noen tips?
Ser bra ut det her :P
Sikler på å bygge 16v turbo selv igrunn :)
tengte eg kunne oppdatere tråden litt... har vert mye jobbing og skruing så har ikkje brukt tid til og oppdatere tråden.
bilen skal no vere kjørbar.
fått på girkassen etter masse banning og sliping. viste seg at sveisen på innsiden var for tykk så trykk plata tok i cluch huset.
hadde oppstart av bilen i går, og etter stramma topp boltane. Fekk mellomakslingen frå powertrain i bergen som har bygd om den til girkassen, byttet opphengs lager, kryss og hardykobling samt balangsert akslingen.
men no har eg fått problem med og få start på bilen igjen etter stramming av bolter. har ikkje gjort noke med el nettet eller sprutet... so lurer på kva som er galt.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120615_223144.jpg
ferdig i motor romet:)
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120615_223132.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120615_223107.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120603_160821.jpg
ferdig montert fuelcell med lufting i påfylligslåkket og med tipp over ventil.
Ser bra ut! Rart at du ikke får start etter å ha dratt til toppen! Alle pluggledningene står der de skal osv? Siden du har det oppå toppdekselet tenker jeg på?
Og en ting, har du ikke servo? :P Så ikke tanken bare...
[QUOTE=OlaBoy;601474]Ser bra ut! Rart at du ikke får start etter å ha dratt til toppen! Alle pluggledningene står der de skal osv? Siden du har det oppå toppdekselet tenker jeg på?
Og en ting, har du ikke servo? :P Så ikke tanken bare...[/QUOTE
det med tendingen er rart... klarer ikkje og antende bensinen før pluggane vere våte. så trur den vert så sur i sylinderane at den drukner i bensin. kjører med wast spark coil og den tende ikkje før motoren har kjinnet en runde.
servoen har eg ikkje laga til enda... konsentrere meg og få til motor gir, så eg kan bestille mapping/bremsing
sliter med å få start på bilen etter første oppstart. fann ut at det ikkje var tending som var problemet men var dårlig komp på motoren. hadde montert ventilene i feil rekkefølge i forhold til den rekkefølgen dei var freste. men skulle ikkje ha noko å sei for lekasje vil eg tru siden seta og ventilane var freste. tok toppen oppat på cylmo for trykktesting og alt var bra.... men fortsatt så vil den faen ikkje starte. har berre orginale 740 turbo dyser nå.. men klarer ikkje og starte med dyser, da berre får eg tilbakeslag i insuget. men har fått start med bensin rett i insuget. så funderer på kva problemet kan vere...
tips noken?
AleksanderK
07/07/12, 23:08
Hallgiver?
Hallgiver?
er desverre ikkje det som er problemet..... får ikkje opp feilkoder på sprutet, lurer på om eg mister komp når hydr trykkerene får olje trykk, men vanskelig og si. det rare var at den starta på første forsøk før eg etterstramma topp boltane første gang. og når eg då berre hadde av reg reima så var de rart at den ikkje ville gå etter eg etter stramma:(
sikker på att regreim er montert rett?
sikker på att regreim er montert rett?
jepp. hadde sett på tendingsmerker på alu reimhjule før eg monterte det på motoren. og på b234 blokken er det 2 kontrolpungt på veiva å et per kam oppe så skal ikkje vere de problemet.... men har sann halveis lagt bilen på is en stund, har så mye anna eg må fikse, så for prøve litt inni mellom. men iriterandes nåre en har brukt so mykje tid å penge:(
ikke fått start enda heller?
Men den starter om du heler bensin rett inn i innsuget?
Du har ikke byttet om på fyringa på cyl 1 og 4, 2 og 3? høres ut som den fyrer når stemplet er på bunn siden du får tilbakeslag?
Tenker på om trigger hjulet ditt står 180 grader feil på pickup lr no?
Du klarer ikke å presse opp ventilene med "cranking power" på startern, må på 8bar+ å 7000+ rpm får å presse dem opp.
Merkelige greier.
Mvh
ikke fått start enda heller?
Men den starter om du heler bensin rett inn i innsuget?
Du har ikke byttet om på fyringa på cyl 1 og 4, 2 og 3? høres ut som den fyrer når stemplet er på bunn siden du får tilbakeslag?
Tenker på om trigger hjulet ditt står 180 grader feil på pickup lr no?
Du klarer ikke å presse opp ventilene med "cranking power" på startern, må på 8bar+ å 7000+ rpm får å presse dem opp.
Merkelige greier.
Mvh
ja er fryktelig merkelig... kjører med wasspark tending så den går ikkje and å få feil anna en at den tender på cyl 2 før cyl1. men det er kontrolert at er rett... har også testa med tendings lampe at den tender runt 10grader før ødp som igjen stemmer med sprutet. fikk start fredag med bensin rett i insugen men får berre tilbakeslag med dyser koblet på. var akkurat slik før du såg på toppen. så med tendingen så går ikkje de and å vi den 180 grader feil siden eg har berre 2 tans trigger, men dette er ikkje blitt flytta på etter at eg fekk start. har ikkje fått sjekka kompen etter at eg har satt sammen siden eg ikkje har fått tak i komp tester enda. vi for se kav som sjer.
åssen er bensintrykket ditt? får den alt for lite? eller alt for mye?
ettersom den kan starte på en skvett du heller i innsug?
for mye bensin vil den ikke starte. jeg ga altfor mye suppe til T6n, og den ville ikke starte, måtte skru ned bensintrykket litt og da fyra den etter plugga var blitt gjort rein.
åssen er bensintrykket ditt? får den alt for lite? eller alt for mye?
ettersom den kan starte på en skvett du heller i innsug?
for mye bensin vil den ikke starte. jeg ga altfor mye suppe til T6n, og den ville ikke starte, måtte skru ned bensintrykket litt og da fyra den etter plugga var blitt gjort rein.
nå har eg prøvd med orginale 740 turbo dyser 317ccm kontra 850 som eg starta motoren med sist. har prøvd bensintrykk fra 2,1 bar til 3,5 bar men ingen forsjel.. når eg starta motoren hadde eg berre 2,5 bar og då måtte eg opp i 3 bar før motoren ville gå på tomgang.
har også prøvd å stille ned mengden på sprutet men ingen forsjell
ikke fått start enda heller?
Men den starter om du heler bensin rett inn i innsuget?
Du har ikke byttet om på fyringa på cyl 1 og 4, 2 og 3? høres ut som den fyrer når stemplet er på bunn siden du får tilbakeslag?
Tenker på om trigger hjulet ditt står 180 grader feil på pickup lr no?
Du klarer ikke å presse opp ventilene med "cranking power" på startern, må på 8bar+ å 7000+ rpm får å presse dem opp.
Merkelige greier.
Mvh
er dårlig komp på motoren. 50 psi:(:(:( så nå er spørsmålet? kva i faen er problemet. dette er uten kammer.
Må være noe fryktelig merkelig, alle ventilane hadde jo max utslag på vacum testen. men holder du full gass når du komp testa, altså spjelde ska stå max åpent, å alle pluggane må ut så du får max fart på startarn.
Kan jo umulig ha dårlig komp om den startar med bensin i innsuget?
Mvh
Må være noe fryktelig merkelig, alle ventilane hadde jo max utslag på vacum testen. men holder du full gass når du komp testa, altså spjelde ska stå max åpent, å alle pluggane må ut så du får max fart på startarn.
Kan jo umulig ha dårlig komp om den startar med bensin i innsuget?
Mvh
alle pluggane er ute men har ikkje opent spjeldet. men er no et kvart gale uansett siden eg ikkje får meir en 50 psi. de som kan ver at den tar etter med bensin i insuget er at de er så liten mengde bensin at den klarer og tende den uten at den fukter pluggene.
men har begynt å lure på om de kan ligge noe i styringa på blokka slika at toppe botner der slik at når eg strammer boltane så får eg ikkje nok trykk på topp pakningen. skal demontere seinare og sjekke.
Om topppakning er lekk, skulle den vell ikke starta førstegang så lett?
Men d er ikke førstegang toppen bottner i styre tapper nei, så d kan du sjekke, men prøv flere ting før du river topp igjen.
Prøv med spjelde åpent først.
Føler meg hjelpeløs når jeg selv ikke kan se på d hehe
Mvh
Om topppakning er lekk, skulle den vell ikke starta førstegang så lett?
Men d er ikke førstegang toppen bottner i styre tapper nei, så d kan du sjekke, men prøv flere ting før du river topp igjen.
Prøv med spjelde åpent først.
Føler meg hjelpeløs når jeg selv ikke kan se på d hehe
Mvh
har prøvd med åpent spjeld men ingen forsjell. nå har eg berre spenn på ventilane av fjører og alt anna er vekk. er litt rart at eg fekk start første gang ja. så enten så er det at den går imot styre tapper eller så er det noko med stempela.
trill start, eller slep den i gang??? tror ikke du får nåkk fart på startern.
Noe feil på stempla er d 99.9% ikke, da skulle den jo ikke starta første gang heller :)
Prøv å ha noe såpe vann lr noe rundt toppkaninga å se om d blåser ut på siden, men du skulle uansett hatt trykk i ekspansjons tanken da.
Men har du stilt på kammene? hvor mye overlapp er d? blir dårlig komp med mye overlapp
Kjedlig med prakk ja.
Mvh
trill start, eller slep den i gang??? tror ikke du får nåkk fart på startern.
Noe feil på stempla er d 99.9% ikke, da skulle den jo ikke starta første gang heller :)
Prøv å ha noe såpe vann lr noe rundt toppkaninga å se om d blåser ut på siden, men du skulle uansett hatt trykk i ekspansjons tanken da.
Men har du stilt på kammene? hvor mye overlapp er d? blir dårlig komp med mye overlapp
Kjedlig med prakk ja.
Mvh
skal nå klare å få til skikkeli komp måling med berre starteren. har gjort de fleire ganger på b230 motorer.
har nå hatt av toppen. kan virke som den kjiler seg i styringene. tok vekk topp pakningen men fekk ikkje toppen skikkelig ned på blokka.
kammene har eg ikkje stilt på dei står der dei skal. men var ingen komp forsjell når motoren var komplett eller når eg ikkje hadde kammer i toppen.
for eg trudde kansje hydr løfterane kunne stramme seg for mykje om dei var defekt slik at den ikkje lukka ventilane men de var ikkje det.
Du vil jo få lite komp når kammane e tatt vekk, for da kommer d ikke noe luft inn som kan komprimeres, siden insugs ventilane ikke åpna. men hvis d var d samma med kammana i, så må d være lekasje ein anna plass ja.
Men håper d blir bra no da hvis du får tatt av litt på styingane. så toppen kommer helt nedpå.
mvh
såg ut som den hadde reve seg på eine styringa. var vertfall merke i både topp og styringa. + at det var olje/bensin blanding på stempla og det var olje imellom laga på cometic pakningen som eg hadde limt så de virker sol de er der de har vert problem. nå har eg vertfall slipt styringane så toppen ligg heilt ned til blokka uten pakning så da skal de vere bra.
meir oppdatering seinare.
då fekk eg endelig start på bilen igjen:)
hadde nok hatt litt problem med styringa på blokka. hadde reve seg både i toppen og på styringa men hovud feilen var feil register:S veldig flaut å bomme der. men dei justerbare dreva eg har har du merka in grader på drevet med gode merker. men dei står feil så er det eit lite hakk i den svarte ytter ringen so er reg merke. umulig å se de anna en når du ser ned på det eller lyser og studerer godt med lykt.
men alt i alt så er de berre bra eg hadde sett feil så eg fekk retta på ventilane, fekk også sett inn nye tettinger på cylmo samt at eg fekk sjekka at eg fekk toppen skikkelig på plass.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120703_225417.jpg
dele vasker. mammas oppvaskemaskin. funker som berre faen.
http://s1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/?action=view¤t=20120709_230713.mp4
oppstarten fra i kveld
feil timing forklarer vell skyting i innsuge og dårlig komp ja ;) hadde mine misstanker til kammer og timing.
godt du fant feil, grattis :)
Mvh
då har eg kjørt motoren varm. demontert reg reima, kammer osv. for xxx gang for og etter stramme toppen.
limt sjiktert mellom nedre delen av toppen om kammhuset + topp dekselet.
i morgen blir det og skifte motor olje, stille litt på sprutet og kjøre seg ein test tur.
her er en bildeserie av slik bilen står no + litt garasjebilder.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120710_235048.jpg
register merke står ca rett opp nå. lett å se? nå er de lys på i tilleg.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120710_215447.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120710_215349.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120710_215235.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120710_190449.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120710_171511.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120710_220127.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120710_220207.jpg
R-israelsen
12/07/12, 10:29
Liker det jeg ser : D
Liker det jeg ser : D
takker:)
akkurat tatt en liten test tur:)
R-israelsen
12/07/12, 15:55
Høres bra ut, må legge opp en film også da :- )
AleksanderK
12/07/12, 20:17
Film, film, film, film, film!! :D
Film, film, film, film, film!! :D
skal få fikse en film i morgen...
ligger link til oppstarten lenger oppe her.
Høres bra ut, må legge opp en film også da :- )
skal fiksast en i morgen. men ligger en lenger oppe på siden fra oppstart
AleksanderK
12/07/12, 22:46
Hvordan så toppen ut etter oppvasken?
Crazyclomp puttet blokken til en RS125 i maskinen, og den kom ut hvit etterpå. Fullt i belegg. Hadde du noe vaskemiddel i, elelr kun vann? Varmt vann alene fjerner vell egentlig det meste av olje og drit?
Hvordan så toppen ut etter oppvasken?
Crazyclomp puttet blokken til en RS125 i maskinen, og den kom ut hvit etterpå. Fullt i belegg. Hadde du noe vaskemiddel i, elelr kun vann? Varmt vann alene fjerner vell egentlig det meste av olje og drit?
eg brukte vanleg oppvask tablett. toppen var brun av fast brent olje før. etter dette var den heilt rein. fekk eit lite belegg noen plasser men de var berre å tørke vekk. har tengt å skaffe meg oppvaskmaskin i garasjen så måtte teste om det funka... er sikkert berre å kjøpe slik vaskemiddel som er til delevaskere.
AleksanderK
12/07/12, 23:06
Vanlig Sun tablett liksom?
Gikk det lett vekk da? Har også vurdert oppvaskmaskin til delevasker :D Gjør liksom jobben litt lettere :P
http://s1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/?action=view¤t=20120711_205408.jpg
bakstillingen
http://s1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/?action=view¤t=20120711_205429.jpg
eit bilde av bilen under
http://s1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/?action=view¤t=20120712_150656.jpg
ser litt bedre ut ute i lyse etter ein vask.
Vanlig Sun tablett liksom?
Gikk det lett vekk da? Har også vurdert oppvaskmaskin til delevasker :D Gjør liksom jobben litt lettere :P
ja vanlig sun tablett. vart vertfall reint de eg vaska. de belegge var berre støv. er vel litt av vaskemiddele som ikkje blir vaska vekk skikkelig.
AleksanderK
12/07/12, 23:17
Da må jeg teste det ejg også :p
Bildene funket ikke forresten.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120711_205408.jpg
bakstillingen
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120711_205429.jpg
under bilen
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120712_150656.jpg
etter en vask.
Da må jeg teste det ejg også :p
Bildene funket ikke forresten.
nå så. laga til på nytt
Så sjukt fin bil :)
takk for de.
men uheldivis berre på bilde:S
blir nok ingen film i dag. sensoren hadde løsna eller noe liknande så den tok i triggerhjulet og blei defekt
en liten oppdatering.
bilen har stått stille i 2 veker pga simmeringen på olje puma og veiva i framkant lak litt.
nå har eg fått den på veien igjen, fått 4 pungt belte på førersiden.
måtte sveis om eksosen, den tok i karoseriet før når motoren gjekk så den er nå retta + at eg heil sveisa eksosen så eg har berre en kjøyt på downpipen og en på bakakslingen.
bilder kommer senere.
en liten uppdate...
breibåndslambdaen min har klikka og får ikkje calibrert den. paga får ikkje vemstune til å funke til å calibrere sensoren. har vems brebånds lambda. skal bestille innovative lamda kontroll nå.
måtte bygge om eksosen litt framm med motoren. den tok så vidt i motoren når eksosen rista.
må også ned med girkassen å finne en løsning på utløserlageret... det skrangler noko jævli. den skal ligge løst i utløsergaffelen, men de kan de ikkje gjer. men skal vist egentli vere sann.
håper på bremsing/mapping i slutten av månen eller i oktober. har å kjøre inn ca 10mil til.
kommer en liten bildeserie etter eg fekk bilen på veien og kjøre den.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120720_223707-1.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120729_155209.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120729_155252.jpg
innvendig, mangler en del deksler og slikt.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120825_111139.jpg
må også ned med girkassen å finne en løsning på utløserlageret... det skrangler noko jævli. den skal ligge løst i utløsergaffelen, men de kan de ikkje gjer. men skal vist egentli vere sann.
Morro at du fikk start og at den funker :)
Hvis det er den skranglinga i kassa du tenker på når du slipper clutchpedalen er det helt normalt. Hvis det er ei omsveist ZF som står i nå da.
Min bråker den også, men hvis du prøver å slippe pedalen kjempesakte ut. Bråker det da også?
Fra Bakaxel:
När man moterar dem i 4- och 5-cylindriga motorer utan dubbelmasse-svänghjul har lådan en tendens att skramla och leva om på tomgången.(gör inte saken bättre att köra med sinter)
Stå på :)
Morro at du fikk start og at den funker :)
Hvis det er den skranglinga i kassa du tenker på når du slipper clutchpedalen er det helt normalt. Hvis det er ei omsveist ZF som står i nå da.
Min bråker den også, men hvis du prøver å slippe pedalen kjempesakte ut. Bråker det da også?
Fra Bakaxel:
När man moterar dem i 4- och 5-cylindriga motorer utan dubbelmasse-svänghjul har lådan en tendens att skramla och leva om på tomgången.(gör inte saken bättre att köra med sinter)
Stå på :)
fann ut det med girkassa når eg las på tråden din.
prøver og står på de eg kan... men virker som 2012 ikkje er året for noen... mange som har problem...
men satser på det blir bra... håper på bremsing i slutten av månen:)
bestilte eit slikt sett Innovate Motorsports LM2 med cylmo siste veke. den kommer onsdag til dei så håper eg kan få den til helga med ekspresspakke.
http://www.diyautotune.com/catalog/images/products/wb-lm21-3806_med.jpg
dreia meg girkule i alu i full fart fredag.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120831_223726.jpg?t=1346601012
bilder av bilen etter ein kjøretur på kvelden... med kald luft går den klokke reint. litt fjusking med varmere luft så de blir nok bedre når eg får lamda meteret så eg får tatt auto tune på sprutet.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120831_213227.jpg?t=1346600361
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120831_213121.jpg?t=1346600341
i dag fekk eg "sminke koffert" fra cylmo. innovative lm2.
den for eg koble opp i morgen og teste.... måtte demontere halve toppen pga en lite lekaje der, så nå er det og sette sammen så eg får kjøre inn motoren ferdig:)
her er en liten film av siste innspurt av innkjøringen...
http://s1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/?action=view¤t=20120909_125742.mp4
når har eg demontert bilen for litt små mod som eg ser vart dårlige løysinger+ service og full sjekk at alt er i orden før den skal i benken.... skal stille på litt trykk for og teste at alt er i orden før den bremsest.
http://s1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/
link til alle bileder eg har tatt under veis. orker ikkje å legge ut alt så se her dem som er interisert
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20120921_160602_zps96adbd62.jpg?t=1348431885
då har eg kjøpt og montert coilovere bake:)
da er eg straks klar for bremsing/mapping. en liten sjekk at alt er i orden. time bestilt til tirsdag:)
i går kom eg heim etter en tur til krb trading.
enda da på 450hk og 560 nm på nav med 1,25bar trykk.
fekk litt probelem under veis. hann håpet på flere oppsett men mindre trykk. men en feil konstruksjon på grenrøret gjorde at wastegaten ikkje fekk bort eksosen raskt nok og dermed fungerte ikkje fjør systemet på wastegaten slik det sladetrykke skaut til værs.
dette fekk vi til med ein justerings ventil. så dette må forandrest på så eg får ned trykket. fekk og tidligere ladetrykk en første gangen. då fekk eg ikkje ladetrykk før fra ca 4000rmp å på 6000 kom den oppi 1,8 bar. hadde en ikkje slept gassen ville trykke økt meir.
så fann vi ut at den ikkje fekk nok bensin på maks. så måtte ned på ganske lav tending for og få et greit oppset nå. bensintrykket datt 2 bar på maks så kan ikkje ligge på turtal sperren over tid. dette kan vere: bensinfilteret(kjøpt nuke sit nå og skal teste) bensin regulatoren, forliten bensinpumpe, forsmå dyser eller evt at returen av bensin må flyttest.
bremse papir kommer når eg får lagt inn papira.
div bilder fra gårsdagen i benken
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121016_131950_zps558e0866.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121016_093541_zpsff2287b0.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121016_090311_zps77654d64.jpg
gratulerer med fine tall på fint ladetrykk :) fikse grenrøret å turbotrykkjustering så er det jo mye å hente, men det går nokk bra nokk med 450hk og 560nm tenker jeg! hehe.. kan du legge ut litt info om turboen din? mulig du har skrevet info om den som jeg har oversett.. :)
Bra jobba dalsinje, fint d ordna seg til slutt for mtororn din, vert mye fram og tilbake.
Denne motoren har mye mer i seg en 450whp ja, d er bra sikkert ;)
gratulerer :)
gratulerer med fine tall på fint ladetrykk :) fikse grenrøret å turbotrykkjustering så er det jo mye å hente, men det går nokk bra nokk med 450hk og 560nm tenker jeg! hehe.. kan du legge ut litt info om turboen din? mulig du har skrevet info om den som jeg har oversett.. :)
takk for det. er kjekt når ein får fine tall. går egentli meir en godt nok sann den er nå... men kan ikkje halde den på turtalet for bensintrykke detter på topp.
turboen er custom bydg. bestilte den med shs performance så har lite info om den anna en at han selv har hetet ut 550hk å 680nm på samme motor men ein slik turbo på 1,7bar.
Bra jobba dalsinje, fint d ordna seg til slutt for mtororn din, vert mye fram og tilbake.
Denne motoren har mye mer i seg en 450whp ja, d er bra sikkert ;)
gratulerer :)
takker.
er go for meir en 450whp ja... som du ser på papiret så var eg oppe i 475whp med 1,7 trykk. men dette var ikkje benket med. var berre det som eg fikk når vi dro på uten å justere noe.
Fine tall :) blir litt gira på et bygg selv!
Fine tall :) blir litt gira på et bygg selv!
blir fort gira av slikt. en kompis satt på i går og fekk lyst til de samme:-)
da har eg ryddet garasjen og gjort klar for eg sette bilen på vinter lagring.
planer for vinter2012/vår 2013:
bygge og wastegate løsningen på grenrøret
endre på div på bensin systemet
bygge ny olje catshtank
større bremser fremme (330mm xyz eller lignende)
ny lakk
muligens bygge om med oljefilter en annen plass en på blokka.
varme beskytte elnettet bedre.
ellers blir det ikkje mye tid til bilen neste år pga husbygging. så derfor blir de ikkje mye prioritering til oppgraderinger heller.
men håper det blir en del treff/ bane kjøring.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121021_203507_zps4d4fd786.jpg
fått delevasker:)
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121021_201919_zpsedf9f848.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121021_193826_zpsd6d79f73.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121021_201902_zps0f4b6496.jpg
da har eg demontert det som trengs i motor rommet for og få ut motoren, så når er det berre å løyse mellomaksling, traver, coilovere og girkassen så tar eg ut hele forstillingen med motoren på....
har også funne ut kva som trengs av innkjøp og funne ut skikkeli kva som må rettest på.
R-israelsen
15/11/12, 10:41
Høres bra ut :- )
då var motore ute av bilen... og demontert mye av den..
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121121_180011.jpg
tok ut forstillingen med motor og gir på... for og gjere jobben enklere....
har hatt på plass forstillingen igjen nå.
har ryddet rent i motor rommet . så der trengst det berre ein vask før eg skal gjer litt endringer.
vurderer og lakke motor rommet svart i steden for og ha samme farge som bilen.
skal og trekke varmeisolerendes strømter runt alle ledninger, slanger rundt grenrøret.
skal og bygge om med olje filter flytter så eg får filtere unna grenrøret. må også bygge om bunnpannen med nytt utak for returen siden den eg har nå vart dårlig plasert.
har og vert i kontakt med myranesracing om bremser... så de blir kansje julegåve til bilen:)
har og kjøpt inn elefant kran så eg lettere kan sette inn motoren
skal ha en storbestilling frå summit racing snart. med slanger, btr, koblinger og thermo tec produkter.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121125_200510.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121125_200425.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121125_200407.jpg
rått prosjekt du he der :) ej he oljefilter flyttar om du tenge stått på ft :)
rått prosjekt du he der :) ej he oljefilter flyttar om du tenge stått på ft :)
takk for de..... oljefilterflyttar ligg på hylla.
går seint med dette nå.... har liten tid til prosjektet.
har fått grenrørsdeler, så ha begynt å bygge om grenrøret.
har sveist om ny bunnpanne så den er klar.
noen som veit om skikkelig pakningsmasse for bruk mellom sjikta på toppen og div andre motordeler?
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121216_172803_zpsc687bbd6.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121216_172631_zps9440a864.jpg
bytta bunnpanne og sveist inn ny olje retur
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121208_183900_zps14239eb5.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121216_172717_zpsabb678b5.jpg
da har ej opnet uttaket til wg litt så eg får god strøm til wg.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121217_215948_zps6c252b08.jpg
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20121217_220005_zpsb69a6cbc.jpg
har nå laga overgang til 48mm rør i steden for 42mm som de var før. dette bendet skal kappest på midten.
R-israelsen
18/12/12, 18:46
Blir bra dette :D
då har eg begynt å slipe ned motor rommet for lakkering... tengte å gå for svart hammerlakk siden eg er usikker på farge valg på bilen etter kvart.
har også demontert motoren og gjort reint... så er berre å bestille pakningsmasse å nye simmeringer så er det berre å smelle den oppat.
grenrøret er ferdig foreløbig... må ha på plass motor og turbo før wt røret kan sveisast...
biler kommer i morgen
i går begynte eg å lakke motor rommet med svart hammerlakk på sprayboks. dette gjekk til helvette. eine boksen var omtrent uten gass og lakken var knapt svart... med 3 strøk var de begynt å bli litt svart men gjennomsiktig. så tar berre og maler det med hammerlakk.
har også malt motoren og bunnpannen på nytt.
nå er det berre og kjøpe inn nye simmeringer og pankinsmasse til motoren og montere sammen...
sånn blei de etter 3 strøk hammerlakk på sprayboks :(
2380
2381
2382
Jan-Einar Jenssen
21/01/13, 18:20
kjipt, men det ordner seg nok med motorrommet :) er litt kjip hammerlakken når det er lys bakrunn, så lønner seg ofte å grunne med mørk bakrunn. har lært på den harde måten jeg å :p
kjipt, men det ordner seg nok med motorrommet :) er litt kjip hammerlakken når det er lys bakrunn, så lønner seg ofte å grunne med mørk bakrunn. har lært på den harde måten jeg å :p
var litt skuffende ja... var mest ubehandlet stål på min men litt grå lakk og... men men.. så sjer.
då har eg fått gjort litt igjen på bilen...
har pussa ned motor rommet igjen og fått lakka det. har og plana grenrøret og begynt montering av motoren... har nå limt kam huse til nedre del av toppen.. venter på nye simmeringer til motoren og pakningsmasse så kan eg montere resten av motoren.. har som smått bestilt inn litt deler også.
2427
planing av grenrør
2428
ferdig mala med hammerlakk.
Amundsen T5r
28/01/13, 02:21
Se her ja, arti prosjekt! Har dårlig erfaring med hammerlakk selv, dyr og fæl å bruke(med min erfaring). hehe ;)
Se her ja, arti prosjekt! Har dårlig erfaring med hammerlakk selv, dyr og fæl å bruke(med min erfaring). hehe ;)
eg har brukt mye den og er fornøyd med den. tåler mye juling. men her var sprayen som skuffa.
hadde desverre en tragisk tur på søndag. var ute og testet bilen etter endringer i vinter... kom kjørene og traff en hole i veien fekk ein rykk i gasspedalen og spann bakenden rett i grøfta. de endet med at bilen for rett i autovernet for så og snurre 270grader og rett i en grøft. eg kom meg heldig vis fra ulykken med berre eit kutt i hovudet,,, så takker meg selv for at eg hadde bøttestoler og 4 punkt.
motoren er heldig vis like hel. men pga husbygging nå frammover blir de ingen oppatbygging på 1-2 år.
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20130313_152904_zpse2a8d159.jpg?t=1363186446
http://i1102.photobucket.com/albums/g459/dalsinje/20130313_144155_zpsb9f82a8e.jpg?t=1363186771
Tinnsoldaten
13/03/13, 18:09
Ai, den er lei. Godt det gikk bra med deg da! Du får stue unna motoren og gromdelene i påvente av bedre tider...
Nei fytti! Godt det gikk greit med deg, men det her var veldig leit!
Anders Dybvadsskog
13/03/13, 19:03
Ai ai, ikke bra
nei nei dette var et trist syn :-( bra det gikk bra med fører.
bare og sette bort motor/gromdelene til evt neste prosjekt senere.
jørgensenmotor
14/03/13, 17:48
gått det gjekk bra med deg og motor da! trist at det måtte ende slik..... :-)
Godt du slapp med skrekken :) eit 740 karosseri får du tak i igjen :-)
takker so støtte:) ser faktisk slik ut at karroseriet er redda slik eg berre kan kappe av vangane framme og sveive inn ny front... alle dører og slikt går fint å virker ikkje som de er noe problem... de gjer arbeidet til mindre styr når eg skal begynne på den.
R-israelsen
14/03/13, 22:39
oi, så ikke så bra ut.. fint at det gikk bra med deg, håper å se deg enda sterkere tilbake : )
AleksanderK
20/03/13, 12:44
Neeei! Kjipt! Det har gått en del arbeidstimer med på denne bilen. Håper du finner deg et brukendes kaosseri som du kan flytte delene over på :)
da har eg har oppstart på motoren. og der er heilt fin:) har også ordnet meg deler til fonten. men blir nok ingen fiksing på et par år.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.